Ohjeet ja säännöt
Takaisin
TERVEYS - Lauantaina, 07.08.2010 klo 06:48

Kynsiongelmat

Siirry sivulle: 1 2

JuF

JuF
Viestimäärä: 205

VS: KYNSIONGELMAT - Sunnuntaina, 18.09.2011 klo 15:41  
+
0
Mistä vois johtua, että koiralla on melkeimpä kaikki kynnet kuluneen kynnen alapuolelta lähes ytimeen asti? Ei siis näy mitään lohkeaman jälkiä, vaan ihan vain kuluneet. Voiko liika asfaltilla lenkkeily esimerkiksi kuluttaa tuolla tavalla? Itsellä tuli myös ekana mieleen, että onko koiran astumisasento jotenkin vääränlainen, kun kynsi kuluu koko pitkittäissuunnassaan alapuolelta?

Morso

Morso
Viestimäärä: 2

VS: KYNSIONGELMAT - Maanantaina, 16.07.2012 klo 19:56  
+
0
Hei!
Kääpiöpinseri nartullamme (8v.) on lohjennut etutassun kannuskynsi, ihan juureen asti. Koira aristaa tassua, eikä anna koskea siihen. Välillä jopa ontuu. Soitimme eläinlääkärille ja hän käski puhdistaa haavaa Betadinella, ja pitää joko kauluria tai jotakin sideharsoa kynnen päällä, ettei koira pääsisi nuolemaan kynttä. Kynsi lohkesi pari päivää sitten, oli liian pitkä. Eläinlääkärille on varattu aika maanantaiksi, eli viikon päästä mennään, jos on tarve. Osaako kukaan sanoa, voisiko kynnen poistaa itse? Ja kuinka paljon se sattuisi? Ei niin lähellä, olisi toinen eläinlääkäri, jolle voisi mennä parin päivän sisällä. Onko tarvetta? Kiitos jo etukäteen.

creek

creek
Viestimäärä: 1221

VS: KYNSIONGELMAT - Maanantaina, 16.07.2012 klo 20:40  
+
0
^Ei voi poistaa itse. Sattuisi hyvin paljon.

Mun edesmenneellä koiralla repes myös etutassun kannuskynsi muinoin, kun rallailli asfaltilla siihen malliin. Vaikka se ei siihen mitään huomiota kiinnittänyt, verta holvas ja soitto ellääkärille.
Koira vietiin ellääkäriin ja kynsi poistettiin.
Ellääkäri oli sitä mieltä, että jollei ei siististi (vrt.kynsisaksilla leikattu) revennyttä kynttä poisteta, se tulehtuu.

Koirasi jo ontuu tassua, luultavasti se on hyvin kipeä. Vie poistettavaksi heti kun on mahdollista ettei se vaan pahene.

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: KYNSIONGELMAT - Keskiviikkona, 18.07.2012 klo 17:15  
+
0
Aika pitkä aika ootella nuinkin pienen operaation takia:mietiskel: Mutta itse en menis sörkkimään sitä. Munkin koiralla meni kannuskynsi halki ja mentiin siitä suoraan ell ja siellä ottivat sen pois.
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: KYNSIONGELMAT - Torstaina, 19.07.2012 klo 22:00  
+
0
Creekin eläinlääkäri oli kylläkin enemmänkin sitä mieltä että haluaa helppoja asiakkaita. Kun ei ne aidosti kovinkaan helposti tulehdu ja useimmiten ei edes tarvitse tehdä mitään.

Mitä luulette paljonko kipu muuttuu jos leikkaa kynnen hermon kärjestä tai hermon juuresta?
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

creek

creek
Viestimäärä: 1221

VS: KYNSIONGELMAT - Perjantaina, 20.07.2012 klo 20:39  
+
0

Jagster kirjoitti:

Creekin eläinlääkäri oli kylläkin enemmänkin sitä mieltä että haluaa helppoja asiakkaita.


Puoleksi revennyt, tyyliin pikku paloja lähteny kynsi. Ydin pilkotti välistä, vrt kynsisaksilla leikattu hieman liikaa? Niin no mikäs siinä, paljon helpompaa suojata hajallaan olevaan kynttä, ku poistaa vaan koko hässäkkä.

Jagster kirjoitti:

Kun ei ne aidosti kovinkaan helposti tulehdu ja useimmiten ei edes tarvitse tehdä mitään.


Sinähän sen sanoit. Olen kuullut lihavoidut sanat turhan usein myös ellääkäreiden suusta. Innolla odotan käykö nämä toteen seuraavan mahdollisen koiran kanssa, entisen kanssa ne ei sopinut samaan lauseeseen.

Jagster kirjoitti:

Mitä luulette paljonko kipu muuttuu jos leikkaa kynnen hermon kärjestä tai hermon juuresta?


Mä luulen ettei leikkaamalla taida olla kovin paljoa merkitystä? Jos sitten taas kynsi repeää, kuten näissä tapauksissa, tulehduksen kanssa se voi olla melko paljon kipeämpi?

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: KYNSIONGELMAT - Perjantaina, 20.07.2012 klo 22:13  
+
0
Pelkästään meillä on omilta koirilta lähtenyt kynsiä... aika paljon. Kun niihin lasketaan tuttujen rekut mukaan, niin pyöritään liioittelematta jossei sadoissa niin kuitenkin sadan yläpuolella pitkän matkaa. Rotuja varmaan tusina. Yksi tulehtunut, ja se oli maatalon rekku, joka pyöri lehmänlannassa. Viimeinen revennyt kynsi oli malikkakakaralla, joka onnistui teilaamaan sen kuistin lautojen väliin.

Se on myös ainoa, jonka takia on jouduttu menemään lääkäriin. Normaalisti revennyt kynsi hoitaa itse itsensä päiväjärjestyksestä ytimen kuivuessa, mutta tämä ei lähtenyt. Koska kyseessä oli alle 16kk nassikka, niin en viitsinyt itse leikata sitä juuresta.

Kynsiongelmien takia mennään lähes yhtä usein turhaan lääkärille kuin maitohampaidenkin kanssa.
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: KYNSIONGELMAT - Perjantaina, 20.07.2012 klo 23:30  
+
0
^Mutta samahan se on varulta mennä ell kun kokeilla mitä tapahtuu jos ei menekkään. Itsellä eka koira eikä kokemusta ole kynsien repeämisistä ollut joten en uskaltanut itse mennä sörkkimään enkä varmaan uskalla jatkossakaan ellei ole pakko. Meillä ainakin lääkärille pääsee suht nopeasti ellei hirveetä ryysistä ole.

Toki kynsi sitten lähtikin helposti irti ja olisin sen itsekkin saanut nykäistyä, mutta:eitietoo:
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

Tiitus

Tiitus
Viestimäärä: 720

VS: KYNSIONGELMAT - Lauantaina, 21.07.2012 klo 11:35  
+
0
Varmaan erittäin tyhmä kysymys, mutta onkohan tällainen ihan normaalia, että yksi kynsi on paljon tummempi muihin verrattuna? Tuo on muuttunut ihan lähiaikoina ja koira sitä lussuttaa/järsii.
Virallinen kuulokoira
bostoninterrieri Domi 23.06.2011
Blogi


(Viestiä on muokattu lauantaina, 21.07.2012 klo 11:36)

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: KYNSIONGELMAT - Lauantaina, 21.07.2012 klo 13:00  
+
0
.
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08
(Viestiä on muokattu lauantaina, 21.07.2012 klo 13:01)

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: KYNSIONGELMAT - Maanantaina, 29.10.2012 klo 16:23  
+
0
Kyllä se paljon riippuu siitä kuinka pahasti ja millä tavalla kynsi on mennyt rikki, että tartteeko mennä eläinlääkäriin ja poistaa kokonaan vai riittääkö vaan, että itse siistii. Meillä on terrieriltä nyt viimeisen parin vuoden sisään ollut kynsien kanssa paljonkin ongelmia. Kynnet ovat joko katkeilleet tai haljenneet kokonaan pituussuunnassa. Tällöin eläinlääkäri on ihan kunnolla rauhoittanut koiran ja poistanut kynnen kokonaan, enkä olisi kyllä missään nimessä poistanut kynttä itse rauhoittamattomalta koiralta tai "antanut luonnon hoitaa". Kerran on ollut myös kynsivallin tulehdus, jolloin koira jopa ontui tassuaan.
Haljennut kynsi saattaa repeytyä pahastikin ja tai hoitamattomana lika ja bakteerit kertyvät jatkuvasti avoinaiseen ytimeen ja tulehduttavat sen.

  Siirry sivulle: 1 2
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28218
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6342
Viestejä yhteensä545743
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265906
(Tilastot päivitetty viimeksi 09.05.2024 klo 01:00)