Ohjeet ja säännöt
Takaisin
TERVEYS - Maanantaina, 16.05.2011 klo 10:01

Portaat

Siirry sivulle: 1 2 3

JuF

JuF
Viestimäärä: 205

PORTAAT - Maanantaina, 16.05.2011 klo 10:01  
+
0
Joskus kauan kauan sitten olen kuullut, että portaiden kiipeäminen tekisi koiralle pitkällä tähtäimellä jotain lonkka- ym. vaivova, Mutta pitääkö paikkaansa? Onko päivittäisestä portaiden kulkemisesta mitään haittaa koiralle?

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: PORTAAT - Maanantaina, 16.05.2011 klo 10:58  
+
0
Ei ole.
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

DobberGirl

DobberGirl
Viestimäärä: 89

VS: PORTAAT - Maanantaina, 16.05.2011 klo 13:36  
+
0
Käsittääkseni isoilla koirilla portaita pitää välttää ja niihin pitää totuttaa vaivojen ehkäisyksi..? ainakin kaverin collien pentu ei saanut mennä portaita pienenä kun oli eläinlääkär/kasvattajai sanonut niin.
Menossa mukana seropi pätkis..
Suom.ajokoira x Sakemanni Homppu

In memorian Seropi Eetu. 96 -09
Dobermann Taikaviitan Qikka Qikattaja 28.6.011

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: PORTAAT - Maanantaina, 16.05.2011 klo 15:26  
+
0
Joo, ja proteiinit kasvattaa liian nopeasti. Tämänkin tietävät monet lekurit ja kasvattajat ;)

Edelleenkään ylä- tai alamäkeen kulkeminen ei tee koiralle yhtään mitään (paitsi kasvattaa hiukan kuntoa). Liukastumisvaara tietysti on, mutta se on aivan sama liukastuuko tasaisella jäällä, olkkarin laminaatilla vai kerrostalon portaissa.
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: PORTAAT - Maanantaina, 16.05.2011 klo 15:39  
+
0
Mulle sanoi kasvattaja, et pentu saa heti kulkea rapuissa kun se "turvalliselta" vaikuttaa. Eli heti kun niitä itse hyvin pääsee.

Sitä en tosin ihan ymmärrä mihin perustuu se, että sohvalle ja siitä pois saa hypätä heti kun itse pääsee molempiin suuntiin, mutta miksi sitten esim. esteen hyppääminen ei ole sallittua ennen 9kk ikää?
Ottaako se ylös-alas meno yhtaikaa enemmän lonkille/kyynärille, kuin se et menee ensin ylös ja sit myöhemmin vasta alas?
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: PORTAAT - Maanantaina, 16.05.2011 klo 17:31  
+
0
Jep, iskuvoima on esteessä suurempi. Eroa ei liene sohvalta tai muualta alas hypätessä. Raskaammilla roduilla kannattaakin mitoittaa hypyt koiran koon mukaan - jos mahdollista. Ei poneillakaan metrisiä esteitä hypitä ;)
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

_EverlastingLove_

_EverlastingLove_
Viestimäärä: 66

VS: PORTAAT - Torstaina, 16.08.2012 klo 20:39  
+
0

DobberGirl kirjoitti:

Käsittääkseni isoilla koirilla portaita pitää välttää ja niihin pitää totuttaa vaivojen ehkäisyksi..? ainakin kaverin collien pentu ei saanut mennä portaita pienenä kun oli eläinlääkär/kasvattajai sanonut niin.



Ei pidä muuten paikkaansa.

Minkä ikäinen tämä collien pentu on ollut?

Nimittäin et sinä ison rodun omaavaa koiraa (mm: sakemannit, colliet tms..) jaksa kantaa portaita ylös ja alas.

Koiran ollessa 6kk ikäinen sen voi alkaa opettamaan jo portaisiin.

Jos sattuu asumaan esimerkiksi 3-4 kerroksisessa kerrostalossa, jossa ei ole hissiä, niin miten meinaat jaksaa ison rodun omaavaa koiraa kantaa aikuisena portaat ylös ja alas?

Niin ja vaikka kerrostalossa olisikin hissi, niin aina kannattaa opettaa koira kulkemaan portaita. Koskaan ei voi tietää onko hissi rikki vaiko ei.

Itse opetin molemmat koirani 6kk ikäisenä kävelemään portaita, vaikka talossa hissi olikin.
Mindy punaisen irlanninsetterin ja musta ruskein merkein olevan saksanpaimenkoira mix narttu synt: 22.04.2008

Xeroge's Olivia (Donna) musta ruskein merkein oleva saksanpaimenkoira narttu synt: 08.06.2009
(Viestiä on muokattu torstaina, 16.08.2012 klo 20:43)

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: PORTAAT - Torstaina, 16.08.2012 klo 21:08  
+
0
"Koiran ollessa 6kk ikäinen sen voi alkaa opettamaan jo portaisiin"

6vk mieluummin, jos pentu on sen kokoinen, että kykenee ylipäätään kulkemaan portaissa.
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

_EverlastingLove_

_EverlastingLove_
Viestimäärä: 66

VS: PORTAAT - Perjantaina, 17.08.2012 klo 00:41  
+
0

Jagster kirjoitti:

"Koiran ollessa 6kk ikäinen sen voi alkaa opettamaan jo portaisiin"

6vk mieluummin, jos pentu on sen kokoinen, että kykenee ylipäätään kulkemaan portaissa.



Sinä et näköjään tiedä koirista yhtään mitään.

Kyseleppäs eläinlääkäriltä asiaa.

Minä käytin sakemannin eläinlääkärissä sen ollessa 6kk:ta, koska se ontui eli sillä oli panosteiittia (ihan sama miten kirjoitetaan) ja minulle lääkäri sanoi, kun otin puheeksi, että omani on kulkenut jo portaita ja kauhistelin siinä samalla, että teinkö oikein ja oliko liian aikaista, niin minulle sanottiin, että ei.

Koiran saa alkaa totuuttelemaan portaisiin 5-6kk iässä.

Jos laitat 6 viikkoisen koiran portaisiin, niin sillä voi tulla lonkka- ja kyynärvikoja.

Samaa sanoi kasvattajakin, että 5-6kk iässä saa alkaa vasta totuuttaan koiraa portaisiin.

Kannattaa ottaa asioista ensin selvää, ennen kuin tulee huuteleen mitä sattuu.
Mindy punaisen irlanninsetterin ja musta ruskein merkein olevan saksanpaimenkoira mix narttu synt: 22.04.2008

Xeroge's Olivia (Donna) musta ruskein merkein oleva saksanpaimenkoira narttu synt: 08.06.2009

Kerttunen

Kerttunen
Viestimäärä: 1770

VS: PORTAAT - Perjantaina, 17.08.2012 klo 09:00  
+
0

_EverlastingLove_ kirjoitti:



Kannattaa ottaa asioista ensin selvää, ennen kuin tulee huuteleen mitä sattuu.



Suosittelen samaa sinullekin, ennen kuin väität ettei Jagster tiedä koirista mitään tai ei ole ottanut asioista selvää... :heristel:

Vilkaisepa vaikka Jagsterin Katiskaa nyt aluksi.
Lauma jenkkicockereita


http://www.adunaic.com

saije

saije
Viestimäärä: 4425

VS: PORTAAT - Perjantaina, 17.08.2012 klo 09:33  
+
0
^^ "It's my way or the high way"?
Kyllä ne koirat kuule niitä portaita saa kulkea nuorempanakin. On yksi jos toinenkin koira kulkenut portaita siitä 8vk asti ja lonkat A/A ja kyynärät 0/0. Tulokset on varmasti väärin.
Ei meillä eläinlääkärit ole mitään sanonu. Voihan niitä kantaa jos haluaa kasvattaa hauista! :nauru:
Valkoinen ruotsinhirvikoira "Nimue" Syntynyt 26/3/11 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Nila" Syntynyt 14/12/12 ♀
Valkoinenpaimenkoira "Loru" Syntynyt 13/9/15 ♀
Karjalankarhukoira "Lyyra" Syntynyt 15/6/17 ♀

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: PORTAAT - Perjantaina, 17.08.2012 klo 12:14  
+
0
Niin eläinlääkäreillä ja kasvattajilla on runsaasti näkemyseroja asioista, joten yhden lääkärin ja kasvattajan mielipide ei aina ole mikään absoluuttinen totuus.
Mielipide-eroista tulisi pystyä keskustelemaan asiallisesti keskustelupalstallakin. Jätetään siis tuollaiset "sinä et tiedä koirista mitään" -kaltaiset lapsellisuudet pois samantien. Olisi myös suotavaa perustellla väitteensä, muutenkin kuin kertomalla kuka muu niin on väittänyt.

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: PORTAAT - Perjantaina, 17.08.2012 klo 13:55  
+
0
Päivän huumorit tuli kyllä tuosta lainista missä käsketään Jagsteria konsultoimaan eläinlääkäriä :wink:

Aika homma kyllä puolivuotiaassa sakemannissakin on jos sitä siihen asti kanniskelee. Varmasti ihan hyvä varotoimi joo ottaen huomioon rodun luustotilanteen, mutta kyllä meillä (sakemannimix)pentu meni jo kolmikuisena itse portaat ylös, viisikuisena oppi tulemaan alas. Ja painoa oli viiden kuukauden iässä jotakuinkin 15 kiloa ja siinä oli ihan tarpeeksi kannettavaa ainakin mulle.
Rise to reset the world.
(Viestiä on muokattu perjantaina, 17.08.2012 klo 13:57)

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: PORTAAT - Perjantaina, 17.08.2012 klo 20:44  
+
0

Kyseleppäs eläinlääkäriltä asiaa.



Kyselen. Mitä asiaa pitäisi kysyä? Sitä, että portaat aiheuttaa lonkkavikaa? Miksi ihmeessä minä sitä kyselisin lääkäriltä? Hiukan samaa kuin menisin koulussa joltain meidän opettajalta kysymään että onko varmasti maa pannukakku kun yksi tyyppi sanoi niin; ja että onhan maapallo universumin keskus koska paavi sanoi niin muutama vuosi sitten.

Joten juuen kysy enää.

Väännetään hiukan rautalankaa.

Lonkkavika tulee kun lonkkamalja tai lonkkaluun päät (tai molemmat) ovat vääränmuotoisia, rikki tai niitä ei ole. Liikkuminen ei sitä aiheuta, koska lonkka on rakennettu liikkumaa. Se on vähän niinkuin lonkan tehtävä - toimia takajalkojen akselointipisteenä kuin lihakset välittää voimaa eteen ja taakse.

Kaikkia niveliä pitää koossa aivan samat asiat - oli kyse sitten rystysistä, nilkasta, polvesta tai lonkasta - paitsi että lonkan rakenne on kaikista yksinkertaisin. Perusperiaate on, että nivelessä on siteet, jotka pitävät nivelen nivelkuopassa ja osaltaan estävät sitä luiskahtamasta pois paikoiltaan. Ihmisillä polven ja olkapään sijoiltaanmenot ovat niitä tutumpia, ja koirilla periaatteessa patella luksaatio eli polvilumpion luiskahdus ovat esimerkkejä mitä tapahtuu kun nivelsiteet ja muut rakenteet - kuten jänteet ja lihakset - eivät kykene pitämään niveltä paikallaan.

Kun koira liukastuu, ihan sama jäällä tai portaissa, niin tapahtuu pari asiaa. Ensimmäinen on, että se vääntöä vastaan oleva lihas venyy ja pahimmassa tapauksessa repeää - tulee siis venähdys/revähtymä. Eli jos lonkka menee yli ojennuksen suuntaan, niin äkkiliikkeestä ja liiAN pitkälle venymisestä rasittuu koukistaja. Tämä on se yleisin syy miksi nämä hallitsemattomat spagaatit aiheuttavat kipua. Toinen on, että siteet ja jänteet venyvät liikaa, ja joskus menevät jopa poikki. Tutuin koirilla on polven ristiside sekä varpaat, ihmisillä olkapää. Lopputulos on aina sama: se "kuminayhajärjestelmä" ei enää pysty pitämään niveltä paikallaan, vaan e lonkksuu ja klonksuu ja tipahtelee pois paikaltaan. Kolmas mahdollinen vama on murtuma. Jos vääntö on tarpeeksi äkkinäinen ja menee huomattavasti yli liikeradan, niin luusto sanoo poks. Murtuu joko niveleen pää, , nivelmalja tai koko roska. Yleensä lonkkamurtumaan tarvitaan kuitenkin kunnollinen kaatuminen ja hemmetin kova isku, koska lonkka on yksi kehon vahvimmista kohdista.

Mikään noista ei aiheuta muutoksia, jotka näkyvät epämuodostumina tai nivelen/maljan mataluudesta johtuvana väljyytenä.

Eikä panoisteettilla ole yhtään mitään tekemistä lonkkavian kanssa.
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: PORTAAT - Sunnuntaina, 19.08.2012 klo 21:36  
+
0
Herranjestas, mä asun neljännessä kerroksessa ilman hissiä, jos odottaisin 6kk asti että tuo pentu voi kävellä portaat niin se pentu ei kulkis enää ulkona ollenkaan koska en jaksais sitä kantaa siihen ikään asti. Se on nyt 12 vko ja painaa 12kg ja koko ajan tulee kiloja lisää, veikkaan että tossa 4kk tietämillä en enää kanna juuri yhtään. Nyt pentu menee portaita ylös hyvin itse, mutta alas ei vielä uskalla, päivittäin kokeillaan, mutta ei vaan mene. Muistelen tuosta vanhemmasta että sekin meni sit kun oli itse valmis, ja ylös meni ensin ja alas myöhemmin.

Kaikki koirat ei oo kääpiökoiria, ei niitä jaksa ikuisuuksia kanniskella. Ja nyt joku tulee kohta sanomaan että mitäs hankit koiran hissittömään taloon, no sitäs hankin että mullakin on oikeus koiraa pitää vaikkei hissiä olekaan. Mä en usko että koira pilalle menee portaiden kulkemisesta. Päinvastoin, ihmisellekin se on hyvää lihasliikuntaa (etenkin vanhuksille) joten miksei myös koiralle. Toki sen verran katson että pennun vauhti portaissa on turvallinen ettei pääse liukastumaan ja edelleen kannan ylöskin suuren osan matkasta, mutta osan saa mennä itse kun kerran menee.
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.

Sarahia

moderaattori
Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: PORTAAT - Tiistaina, 21.08.2012 klo 11:33  
+
0
Portaita kulkemisessa ongelmana on loukkaantumisriski. Tämä korostuu alasmennessä, usein hyvin liukkailla porraskäytäväportailla ja siinä, kun pentu menee (=juoksee) portaita vapaana. Siksi ylösmeno on alussa koiralle turvallisempaa, sillä siinä kaahottamis ja sitä myötä loukkaantumisriski on pienempi. Omistajan tehtävänä on vahtia, että niitä portaita kuljetaan rauhallisesti, myös silloin alasmennessä, kun pentu on innoissaan ja on kiire ulos. Alasmenoa on myös hyvä harjoitella jo nuoresta koira kytkettynä ja koiraa vahtien.

Pennun/nuoren koiran kantamiseen kuukausiksi ei ole syytä. Itse aikanaan olen kantanut pentuja pienenä ulos, mutta lähinnä siksi, ettei vahinkoja satu porraskäytävään. Kun pidätyskyky on riittävä ja pennulla jonkinnäköinen taju siitä, mihin ne pissat tehdään, aletaan harjoittelemaan myös alaspäin menoa portaissa. Ylösmenoa harjoiteltiin jo aiemmin.

(Viestiä on muokattu tiistaina, 21.08.2012 klo 11:36)

Leisku

Leisku
Viestimäärä: 85

VS: PORTAAT - Tiistaina, 21.08.2012 klo 16:06  
+
0
Koiramme-lehdestä 05/12: Norjalaisen väitöskirjan mukaan koiranpennun kasvuympäristö vaikuttaa lonkkavian kehitykseen erityisesti kolmen ensimmäisen elinkuukauden aikana. Tutkimuksessa oli 500 suurehkon rodun edustajaa. Tässä mainitaan lonkkavian riskiä suurentavan päivittäinen portaiden kävely. Kun taas maalla ja omakotitalossa pikkupentuiän kasvaneilla pennuilla lonkkavian riski on selvästi pienempi.

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: PORTAAT - Perjantaina, 24.08.2012 klo 19:47  
+
0
Ei tule Koiramme-lehteä. Viitsisikö joku heittää viitteen tuohon tutkimukuseen? Tosin minulle tulee jo heti sen kiljuuna syytä miksi moinen tutkimus on ihan vähän hankala toteuttaa ;)
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: PORTAAT - Perjantaina, 24.08.2012 klo 20:11  
+
0
Tutkimukset on tutkimuksia, oikee elämä on elämää. Meillä koirat kulkee portaita kun ne itse niitä menee, oli ikää se 7 viikkoa tai 7 kuukautta. Kun turvallisesti portaita kulkee niin en näe estettä menemiselle. Oikeesti jos noita tutkimuksia joka asiassa noudattais niin eihän me ihmisetkään uskallettais kohta syödä yhtään mitään, eikä tehdä mitään muutakaan. Tutkimuksen mukaan suurin osa tapaturmista sattuu kotona ihmisille, silti me ollaan siellä kotona.
Järkeä voi käyttää koirienkin kanssa noissa asioissa, jos haluaa noudattaa pilkun tarkasti jotain ohjeita ja tutkimuksia niin siitä vaan, minä ainakin sovellan ja kattelen mikä sopii omille koirille ja milloin.
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.

griffon

griffon
Viestimäärä: 5797

VS: PORTAAT - Perjantaina, 24.08.2012 klo 22:33  
+
0

Jagster kirjoitti:

Ei tule Koiramme-lehteä. Viitsisikö joku heittää viitteen tuohon tutkimukuseen? Tosin minulle tulee jo heti sen kiljuuna syytä miksi moinen tutkimus on ihan vähän hankala toteuttaa ;)


Lehdessä on lähde merkitty seuraavasti:
http://www.nvh.no/no/Aktuelt/Nyheter/Ulike-miljofaktorer-kanpavirke-foremkomsten-av-hofteleddsdysplasi-hos-hund/
joten tuolta -> www.nvh.no/no varmaan löytyy :)
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

  Siirry sivulle: 1 2 3
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28205
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6338
Viestejä yhteensä545723
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265867
(Tilastot päivitetty viimeksi 03.05.2024 klo 05:30)