Ohjeet ja säännöt
Takaisin
TERVEYS - Maanantaina, 16.05.2011 klo 10:01

Portaat

Siirry sivulle: 1 2 3

Leisku

Leisku
Viestimäärä: 85

VS: PORTAAT - Lauantaina, 25.08.2012 klo 22:17  
+
0
Niinkuin varmasti jokainen meistä tietää, lonkkavikaan vaikuttaa geenien lisäksi ympäristötekijät. Eiköhän se portaiden kipuaminen esim kolmanteen kerrokseen useita kertoja päivässä näihin ympäristötekijöihin lukeudu.

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: PORTAAT - Sunnuntaina, 26.08.2012 klo 10:32  
+
0
Ei kuulu. Ei millään mekaniikalla. Edelleenkin liukastelu voi aiheuttaa revähtymän ja kaatuminen lonkkamurtuman, mutta mikään noista ei vaikuta lonkkamaljan syvyyteen ja lonkkaluun pään muotoon. Ja kiipeäminen ei tee koskaan mitään muuta kuin rasittaa koiran lihaksia ja hengitystä.
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: PORTAAT - Sunnuntaina, 26.08.2012 klo 10:34  
+
0
Griffon - hyvin on juttuun merkitty lähde, ei toimi ;) Mutta pengotaan. Kiitos.
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

Rensu

Rensu
Viestimäärä: 60

VS: PORTAAT - Sunnuntaina, 26.08.2012 klo 13:34  
+
0
Artikkelissa mainittu uutinen löytyy täältä http://www.nvh.no/en/Home/News/News-stories/A-number-of-environmental-factors-can-affect-the-incidence-of-hip-dysplasia-in-dogs/.

Siinä mainitaan portaat riskitekiänä, mutta itse ainakin olen sen verran epäluuloinen että mielelläni lukisin koko tutkimustyön ennen kuin vetäisin kovinkaan syvällisiä johtopäätöksiä. Liekö syynä suurempi riski liukastua, eli palataan taas lähtöpisteeseen...
Labradorinnoutaja Ziva 12/2012

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: PORTAAT - Sunnuntaina, 26.08.2012 klo 18:44  
+
0
En ole penkonut asiaa vielä yhtään, mutta tuon englanniksi kirjoitetun _silmäilin_ nopeasti läpi. Ja tämä pisti heti silmään: "The environment in which the dogs were born and grew up was registered by means of questionnaires filled out by the breeder and the new owner,". Eli kyseessä taitaa olla eräällä tavalla epdemiologistyylinen tutkimus. Se siis kertoo mitä asioita löytyy yhtä aikaa, mutta ei kerro yhtään mitään niiden välisistä syyseuraus-suhteista.

Joten jos esimerkiksi havaittu, että kerrostaloissa asuvilla on enemmän lonkkadysplasiaa kuin omakotitalossa, niin tutkimus kertoo vain tuon, ei yhtään mitään muuta. Sen jälkeen voidaan lähteä tutkimaan toisilla metodeilla, että mikä moisen aiheuttaa - ja silloin lähtökohtana on yleensä tutkijan (tai tutkimuksen maksajan) ennakko-oletus syystä tai syistä.

Moisesta oletuksesta voitaisiin vetää paljon helpommin oletus, jota tukee aikaisempi data sekä käsitykset: kerrostalokoirat liikkuvat vähemmän, jolloin ne myös altistuvat helpommin lonkkadysplasialle. Eli portailla ei ole yhtään mitään roolia, vaan miten asumistyyli ylipäätään vaikuttaa koiran liikuttamiseen.
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

Leisku

Leisku
Viestimäärä: 85

VS: PORTAAT - Sunnuntaina, 26.08.2012 klo 19:03  
+
0
Jyllähän Jagster tietää, että lonkkavikaa on myös löysyys lonkissa, ei tarvitse olla vikaa reisiluunpäässä saati lonkkamaljassa.

Aina sanotaan ympäristötekijöiden ja ruokinnan vaikuttavan lonkkavian kehitykseen, kukaan ei ole oikeastaan sanonut kuinka pentu tulisi ruokkia saati liikuttaa. Siihen tuskin kenelläkään ihan oikeita vastauksia on. Meillä pennut liikkuu vapaana aidatulla alueella ja metsässä vapaana, koska siihen on mahdollisuus. Toisaalta harrastamani rotu ei ole kerros- tai rivitaloon sopiva muutenkaan.

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: PORTAAT - Sunnuntaina, 26.08.2012 klo 20:02  
+
0
Kerropa miten se löysyys, eli gäppi lonkkaluun ja maljan välissä, pahenee portaissa kulkemisen takia? Tai edes liukastumalla?
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

griffon

griffon
Viestimäärä: 5797

VS: PORTAAT - Sunnuntaina, 26.08.2012 klo 21:23  
+
0

Jagster kirjoitti:

Griffon - hyvin on juttuun merkitty lähde, ei toimi ;) Mutta pengotaan. Kiitos.


Ai ei toimi :mietiskel: Jo nyt on perhana.. Toivottavasti sieltä pääsivulta löytyy. (Pitänee vielä tarkistaa oma oikeinkirjoitus tuon linkin osalta :viheltel: )
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

Leisku

Leisku
Viestimäärä: 85

VS: PORTAAT - Sunnuntaina, 26.08.2012 klo 21:31  
+
0
Mä en ole lääkäri enkä tutkinut sen paremmin asiaa. Lisäsin, mainitsemiisi lonkkaongelmiin yhden, jonka olit jättänyt pois. Sulla ei sen pätevämpää tietoa tästä asiasta nyt tunnu olevan, kuin mitä tää Norjalainen tutkimus kertoo. Se oma ennakko-oletus sinulla taitaa myös olla päälimmäisenä. Ja minulla omani. Päällimmäisenä perimä vaikuttaa lonkkavikaan, mutta kerro sinä mulle mikä on se ideaali ruokinta ja liikunta ja kasvuolosuhteet pennulle pentuaikana?

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: PORTAAT - Sunnuntaina, 26.08.2012 klo 21:56  
+
0
Riittävästi proteiinia (esim. 30 tai yli), riittävästi rasvaa (riippuu koosta ja kulutuksesta, esim.>18), hyvä lihaskunto ja sopiva ns. pentupyöreys, joka häviää koiran kasvaessa. Liika liikunta ei ole käytännössä koskaan ongelma, liian vähä kylläkin. Eihän tässä mitään uutta ole.

Näillä näkymin alkaa näyttää siltä, että tuo norjalaistutkimus ei ollut edes tutkimus. Haiskahtaa enemmänkin oppilastyöltä.
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

Leisku

Leisku
Viestimäärä: 85

VS: PORTAAT - Sunnuntaina, 26.08.2012 klo 22:19  
+
0
Kyseessähän oli pelkkä sivumaininta portaista ko. artikkelissa, ei suinkaan pääasia. Mainitsemissasi jutuissa ei mitään ihmeellistä ja uutta ole. Kukin taaplaa tyylillään ja kaikki ei asu omakotitaloissa, joten pitäköön kukin pentujaan miten lystää. Enemmän katselisin sen pennun sukutaulusta löytyvät terveystulokset, ennen kuin panikoisin portaiden kävelystä.

_EverlastingLove_

_EverlastingLove_
Viestimäärä: 66

VS: PORTAAT - Sunnuntaina, 26.08.2012 klo 22:38  
+
0

Jagster kirjoitti:

En ole penkonut asiaa vielä yhtään, mutta tuon englanniksi kirjoitetun _silmäilin_ nopeasti läpi. Ja tämä pisti heti silmään: "The environment in which the dogs were born and grew up was registered by means of questionnaires filled out by the breeder and the new owner,". Eli kyseessä taitaa olla eräällä tavalla epdemiologistyylinen tutkimus. Se siis kertoo mitä asioita löytyy yhtä aikaa, mutta ei kerro yhtään mitään niiden välisistä syyseuraus-suhteista.

Joten jos esimerkiksi havaittu, että kerrostaloissa asuvilla on enemmän lonkkadysplasiaa kuin omakotitalossa, niin tutkimus kertoo vain tuon, ei yhtään mitään muuta. Sen jälkeen voidaan lähteä tutkimaan toisilla metodeilla, että mikä moisen aiheuttaa - ja silloin lähtökohtana on yleensä tutkijan (tai tutkimuksen maksajan) ennakko-oletus syystä tai syistä.

Moisesta oletuksesta voitaisiin vetää paljon helpommin oletus, jota tukee aikaisempi data sekä käsitykset: kerrostalokoirat liikkuvat vähemmän, jolloin ne myös altistuvat helpommin lonkkadysplasialle. Eli portailla ei ole yhtään mitään roolia, vaan miten asumistyyli ylipäätään vaikuttaa koiran liikuttamiseen.

<---- ÄLÄPÄS YLEISTÄ! Itse ASUN 2 keskikokoisen koirani kanssa KERROSTALOSSA ja MOLEMMAT SAAVAT PALJON liikuntaa!
Mindy punaisen irlanninsetterin ja musta ruskein merkein olevan saksanpaimenkoira mix narttu synt: 22.04.2008

Xeroge's Olivia (Donna) musta ruskein merkein oleva saksanpaimenkoira narttu synt: 08.06.2009

virtahepo

virtahepo
Viestimäärä: 1788

VS: PORTAAT - Sunnuntaina, 26.08.2012 klo 22:49  
+
0
^Jagster varmasti tarkoitti tällä viestillä vain ja ainoastaan Sinua ja Sinun koiriesi lenkkeilymäärää..

Voihan ne saada liikuntaa enemmänkin toki, mutta rivarissa ja omakotitalossa koirilla on mahdollisuus esimerkiksi olla aitauksessa vaikka koko päivän ja saavathan ne siinä enemmän liikuntaa kun sisällä hengaillessa. Ja tässä on kyse keskiarvosta, eli joku koira voi liikkua tosi vähän ja käydä pissatuksilla ja toinen jokapäivä vaikka treenaamassa ja pitkillä lenkeillä. Varmaan kyse on myös siitä, että minkälaisia ihmisiä ja minkärotuisia koiria, mihin juttuihin suunnattuja. Mutta jos tämä on tutkittu yleiskeskiarvo, että kerrostaloissa asuvat koirat liikkuvat vähemmän, sen suuremmin itse perehtymättä.
skcu Pongo

ridgeback

ridgeback
Viestimäärä: 626

VS: PORTAAT - Sunnuntaina, 26.08.2012 klo 23:41  
+
0

_EverlastingLove_ kirjoitti:

<---- ÄLÄPÄS YLEISTÄ! Itse ASUN 2 keskikokoisen koirani kanssa KERROSTALOSSA ja MOLEMMAT SAAVAT PALJON liikuntaa!



Taitaa se paljon:kin olla todella suhteellinen käsite, koska mun mielestä tämä: "Itselläni on seropi (punaisen irlanninsetterin / musta / ruskein merkein olevan saksanpaimenkoira mix) ja musta / ruskein merkein oleva saksanpaimenkoira ja ne saa liikuntaa aamulla n. 20min, iltapäivällä n. 30min ja illalla n. 20min + aktiviteettiä sekä irti juoksemista metsällä n. 1-2h/3-5pvää/kk
ei ole mitenkään "paljon" vaan aika vähän. Siis jos mä ymmärsin tämän oikein, että koirat juoksevat vapaana metsässä todellakin vain 3-5 päivänän kuukaudessa? Ja normaalisti pääsevät ulkoilemaan kolme kertaa päivässä ja ainoastaan yksi kerta päivittäin on edes maksimissaan puoli tuntia? Kun mun oma koira pääsee lähes päivittäin sinne metsään tai hiekkakuopalle juoksemaan vähintään tunniksi ja sen lisäksi ne pissatukset aamuin illoin. Enkä markkinoisi tuota meidänkään liikuntaan mitenkään erityisen paljona.

tarun

tarun
Viestimäärä: 900

VS: PORTAAT - Sunnuntaina, 26.08.2012 klo 23:56  
+
0
Arvasin, että joku suuttuu tuosta Jagsterin väitteestä ihan henkilökohtaisesti, että kerrostalossa asuvat koirat liikkuvat enemmän kuin muussa asumismuodossa oleilevat... Ei siinä, hitusen outo väittämä minunkin mielestä, koska muuttujia on tuossakin monia. Aikalailla hölmö ajatus on myöskin se, että kaikki kerrostalossa asuvat koirat kulkisivat ihan suoranaisesti enemmän portaita kuin esimerkiksi omakotitalossa asuvat - monissa omakotitaloissa on useita kerroksia joten portaitakin löytyy, ja monista kerrostaloista löytyy hissit, joten ei tule niitä portaita rampattua.

Jälkimmäisenä mainitusta hieman huonoja kokemuksia itsellä, nimittäin sitä oli melko pulassa, kun hissi olikin yllättäen rikki. Carlos osasi kyllä kulkea onneksi portaita ylös, mutta alaspäin ei suostunut tulemaan millään ilveellä, joten sitä piti roudata pihalle kantaen parin päivän ajan - hissi kun hajosi juuri silloin, kun korjaajien alalla oli yli- ja viikonlopputyökielto tms. työnseisaus meneillään. Kantamisesta meikäläiselle seurasi noidannuoli, josta toipumiseen meni kuukauden päivät.

No, hajosi se hissi sitten toisenkin kerran, ja piskin kanssa oli päästävä pihalle. Koska monen viikon selkäsäryt eivät houkutelleet, oli koira kiskottava portaita väkisin alas. Tästä seurasi hirveä morkkis ja eläinrääkkääjäfiilis, kunnes sitten seuraavalla ulkoilukerralla piski ryntäsi portaisiin valtavalla innolla, niin kuin niiden alasmeno olisi paras asia mitä se tietää. :nauru:
Carlos, sekarotuinen, s. 14.9.2010

trai

trai
Viestimäärä: 11

VS: PORTAAT - Maanantaina, 27.08.2012 klo 08:56  
+
0
Kuulin jutun, pitänekkö paikkaansa, jos koira venyttelee itseään paljon ja saa jalat eteen suoriksi rintakehä maassa ja takajalat taakse suoriksi vatsa maassa. kaikki nivelissä ok. Jos koira pystyy pennusta asti vetämäään itsensä maahan vatsalleen ns." viivottimeksi!`" eli siis ihan suoraksi lattialla venytellessään niin kaikki on edelleen ok nivelissä. Meillä pennusta asti venytellyt kovasti kyseisellä tavalla ja ensin kauhisteltiin, mutta tajuttiin sen olevan normaalia lihasten ja nivelten aukaisua ennen liikkeelle lähtöä. Nyt kohta 7 kk ja kannan pääsääntöisesti pitkät portaat ylos ja alas. Muutaman kerran on saanut jo mennä itse mol. suuntiin, koska painoa on jo kohta 15 kg enkä todellakaan jaksa kantaa joka kerta mökillä ollessa portaissa. Edellinen koira oli n. 4 kg ja jo 9 kk:n iässä leikattiin eka lonkan pää pois, koska perimä oli mikä oli. Sitä kannettiin myös samoin kuin tätäkin koiraa. Myöhemmin kuvat osoittivat, että toinenkn lonkka tulee leikata alle 2 v., koska lonkan pää todella oli jo lähtemässä kuopasta pois. Joten tehkää niin kuin parhaaksi näette ja pystytte. Meillä on kokemusta lonkka vaivasesta koirasta riittämiin kantamisesta huolimatta. Jos koiranne kävelee portaita, älkää syyttäkö itseänne sen lonkka vaivasta. Se tulee, jos on tullakseen. Meille kävi niin.

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: PORTAAT - Maanantaina, 27.08.2012 klo 17:02  
+
0
Ei pidä paikkaansa tuollaiset venymisjutut, ovat vaan jotain vanhankansan höpöä. Meilläkin kotona on D/D-lonkkainen, selkävammainen tyyppi jolle ei vastaavanlaiset venyttelyt aiheuta minkäänalista ongelmaa ja on koko elämänsä viettänyt sammakkoasennossa. Tuo terverakenteinen toinen koira taas harvemmin viettää aikaansa tuommoisessa asennossa, mutta epäilen sen johtuvan siitä että taitavat olla epätyypillisempiä isoille kuin pienille koirille. Sinällään tuo venyttely/venyttelemättömyys tuolla tavalla ei kerro koirasta varmasti oikeastaan mitään.

Leisku

Leisku
Viestimäärä: 85

VS: PORTAAT - Maanantaina, 27.08.2012 klo 17:19  
+
0
Mulla D-lonkkainen koira on ainoa, joka makaa välillä (harvoin) täysin suorana. Nuorempia ei ole vielä kuvattu, mutta koskaan ne ei ole maanneet suorana.

Olen kans saman jutun joskus jostain kuullut, mutta taitaa olla höpöhöpö-juttu.

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: PORTAAT - Maanantaina, 27.08.2012 klo 18:58  
+
0
Minä en oo mitään muuta pelännyt kun sitä että rappusissa pyörii portaat alas ja tömähtää lattiaan. Ja itse odotin, että kasvaa ensin vähän aikaa ennenkun annoin sen kävellä rappuset alas kun ei oikein toi kroppa ollu täysin hallinnassa siinä 8vk:n ikäisenä. Mutta niin kuten jo sanottiin niin eipä se eroa juurikaan siitä jos ylä ja alamäessä pennun kanssa kävellään.
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

_EverlastingLove_

_EverlastingLove_
Viestimäärä: 66

VS: PORTAAT - Lauantaina, 29.09.2012 klo 16:33  
+
0

virtahepo kirjoitti:

^Jagster varmasti tarkoitti tällä viestillä vain ja ainoastaan Sinua ja Sinun koiriesi lenkkeilymäärää..

Voihan ne saada liikuntaa enemmänkin toki, mutta rivarissa ja omakotitalossa koirilla on mahdollisuus esimerkiksi olla aitauksessa vaikka koko päivän ja saavathan ne siinä enemmän liikuntaa kun sisällä hengaillessa. Ja tässä on kyse keskiarvosta, eli joku koira voi liikkua tosi vähän ja käydä pissatuksilla ja toinen jokapäivä vaikka treenaamassa ja pitkillä lenkeillä. Varmaan kyse on myös siitä, että minkälaisia ihmisiä ja minkärotuisia koiria, mihin juttuihin suunnattuja. Mutta jos tämä on tutkittu yleiskeskiarvo, että kerrostaloissa asuvat koirat liikkuvat vähemmän, sen suuremmin itse perehtymättä.



Avomieheni/kihlattuni muutti tänne kerrostaloon asumaan helmikuussa 2012 ja minä muutin tänne asumaan 10.05.2012. Tarkoitus EI ole asua koko loppuelämää kerrostalossa, vaan muuttaa rivitaloon/omakotitaloon. EMME vielä muuta, koska molemmat OVAT muuttaneet vasta, joten ETIMME RAUHASSA uutta asuntoa. MUUTTO menee ensi vuoden puolelle.

EI vain ole kiva että aletaan yleistämään, kun EI tiedä toisten elämästä mitään ja varsinkaan siitä, kuinka paljon kenenkin koira liikkuu tms..



ridgeback kirjoitti:

[quote=_EverlastingLove_]<---- ÄLÄPÄS YLEISTÄ! Itse ASUN 2 keskikokoisen koirani kanssa KERROSTALOSSA ja MOLEMMAT SAAVAT PALJON liikuntaa!



Taitaa se paljon:kin olla todella suhteellinen käsite, koska mun mielestä tämä: "Itselläni on seropi (punaisen irlanninsetterin / musta / ruskein merkein olevan saksanpaimenkoira mix) ja musta / ruskein merkein oleva saksanpaimenkoira ja ne saa liikuntaa aamulla n. 20min, iltapäivällä n. 30min ja illalla n. 20min + aktiviteettiä sekä irti juoksemista metsällä n. 1-2h/3-5pvää/kk
ei ole mitenkään "paljon" vaan aika vähän. Siis jos mä ymmärsin tämän oikein, että koirat juoksevat vapaana metsässä todellakin vain 3-5 päivänän kuukaudessa? Ja normaalisti pääsevät ulkoilemaan kolme kertaa päivässä ja ainoastaan yksi kerta päivittäin on edes maksimissaan puoli tuntia? Kun mun oma koira pääsee lähes päivittäin sinne metsään tai hiekkakuopalle juoksemaan vähintään tunniksi ja sen lisäksi ne pissatukset aamuin illoin. Enkä markkinoisi tuota meidänkään liikuntaan mitenkään erityisen paljona.[/quote]

Kyllä tuo liikuntamäärä on PALJON jonka kerroin!
Mindy punaisen irlanninsetterin ja musta ruskein merkein olevan saksanpaimenkoira mix narttu synt: 22.04.2008

Xeroge's Olivia (Donna) musta ruskein merkein oleva saksanpaimenkoira narttu synt: 08.06.2009

  Siirry sivulle: 1 2 3
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28209
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6338
Viestejä yhteensä545724
Uudet käyttäjät tänään5
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265867
(Tilastot päivitetty viimeksi 03.05.2024 klo 08:45)