Ohjeet ja säännöt
Takaisin
TERVEYS - Torstaina, 01.07.2010 klo 08:16

Purentaviat

Siirry sivulle: 1 2

Jemima

Jemima
Viestimäärä: 860

VS: PURENTAVIAT - Maanantaina, 02.05.2011 klo 21:42  
+
0
^ Ja useinhan sanotaan, että oikeat kulmurit voivat kasvaa väärin jos maitokulmurit ovat väärässä asennossa, jolloin oikeat kulmurit ei sulata niiden juuria ja siten maitokulmurit ohjaa rautakulmureita väärään asentoon..

Minä pyytäisin ehdottomasti toisen mielipiteen eläinlääkäriltä. Onko kasvattaja sanonut mitään aiheesta? Kuvan perusteella sinulla on kääpiökoira (havannankoira?), suosittelen myös vahvasti jos päädytte poistamaan kulmurit niin pitämään huolen, että poistavat myös yläkulmurit.

Kannattaa lukaista täältä kohta 5.5 "Kulmahampaiden vaihtuminen, ole tarkkana."

volkodav

volkodav
Viestimäärä: 974

VS: PURENTAVIAT - Torstaina, 05.05.2011 klo 10:02  
+
0
Vaikuttaakohan ruokinta tai jonkun aineen puute purentaan? Meillä tuon juniorin purenta on alkanut kääntyä alapurennaksi, vaikka oikea purenta kuuluisi olla risti- tai käänteinen ristipurenta. Maitohampaat oli ihan ok paikoilla ja rautahampaatkin nousi ihan oikeille paikoilleen. Nyt purenta sitten jostain syystä on muuttunut alapurennaksi ihan lyhyen ajan sisällä - pari kuukautta. Koira on puolitousta vuotta, jotta kasvaahan sen kallo ja leuat vielä...
Mitähän tuolle purennalle voisi tehdä vai voiko tehdä yhtään mitään? En vielä lähtisi purentaa vetämällä oikomaan.

Chantel

Chantel
Viestimäärä: 81

VS: PURENTAVIAT - Tiistaina, 17.05.2011 klo 12:23  
+
0
Meillä myös ell huomautti ekalla rokotuskerralla että on aavistuksen yläpurentaa. Ei ollut kuitenkaan järin huolissaan, ilmeisen lievää siis. Nyt olen koittanut seurailla kun hampaat vaihtuu ja kasvaa, että joskos asettuisi ihan itsekseen paikoilleen. Koitan olla huolimatta liikaa, eiköhän ne toivottavasti kasva oikein kunhan vaihtuu pysyvät hampaat. Ell lohdutti kyllä viimeisimmällä kerralla että on tosiaan sen verran lievä, että tuskin joudutaan mitään operaatiota tekemään. Toivotaan näin! :eitietoo:

Jonna

Jonna
Viestimäärä: 14

VS: PURENTAVIAT - Perjantaina, 27.05.2011 klo 22:40  
+
0
Meidän sakemanni nartulla oli pentuna paha yläpurenta (2cm) Korjaantui onneksi itsestään kun hampaat vaihtui

hauhau__2012

hauhau__2012
Viestimäärä: 1

VS: PURENTAVIAT - Maanantaina, 11.06.2012 klo 22:00  
+
0
Hei,

Minulle on tulossa pian chihuahua pentu. sillä on selvä yläpurenta, haluisin tietää jos jollakin kokemusta että voiko pentu elää normaalia elämää ja eihän aikuisenpanakaan häiritse ?

Olen kysellyt kasvattajalta mutta sanoi kyllä ettei häiritse mutta otin asiasta selvää myös sen ettei esim palloilla pysty leikkimään, narulla ja että kieli saattaa roikkua onko niin ? Ei tietenkää ole menossa näyttelyihin vaan ihan uudeksi perheen jäseneksi

se vielä osaako myös joku sanoa millaisia toimenpiteitä tulee olemaan pennulle vai tarvitseeko mitään ? joutuuko paljonki poistamaan hampaita

Kiitos paljon vastaajille

Ramboni

Ramboni
Viestimäärä: 8

VS: PURENTAVIAT - Keskiviikkona, 25.07.2012 klo 23:26  
+
0
Meilä mäyräkoiralla (11 vkoa) on myös aika pahannäköinen yläpurenta. Syö ja leikkii normaalisti, tykkää järsiä myös luita yms ja silloin hampaat eivät näytä ainakaan vaivaavan. Luulen että ainakin joku hammas alkaa pian painamaan kitalakeen tai ikeniin :/ ensi viikolla eka rokotus, pitää silloin keskustella mitä hampaiden kanssa tehdään...onko muiden kanssa päästy "säikähdyksellä" yläpurentaviasta? Tai pienellä korjauksella? Koiralla ei ole papereita, joten on ihan vaan kotikoirana, näyttelyihin ei ole tarkoitus mennä :) kunhan tuo pystyy elämään normaalia elämää :)

Dera

Dera
Viestimäärä: 1451

VS: PURENTAVIAT - Torstaina, 26.07.2012 klo 17:06  
+
0
Noista kulmureista kun on ollut aiemmin puhetta... Huomasin tossa eilen, että Morilla (5kk) puskee uudet kulmurit jo esiin alhaalta ja maitokulmurit on edelleen hanakasti kiinni. Sitten tänään soitin eläinlääkärille ja kysyin, pitääkö tulla poistattamaan ne, kun just ja just yks kulmuri heiluu. Ei kuulemma tarvitse, että vasta jos uudet kasvaa yli puolen välin maitokulmureista eikä rupee heilumaan millään. No tänään kun tulin töistä kotiin rupesin taas tutkimaan tarkemmin. Kulmureita on nyt tulossa kolme, alhaalla uudet on about puolessa välissä vauvakulmureita ja tosiaan ainoostaan toinen niistä heiluu ja sekin hyvin vähän... Mietin tässä, että pitäiskö soittaa ja kysyä, että tuunko mä vaikka ensin näytättämään ton koiran suuta siellä ellillä ennen kun varataan aikaa poistoon. Mä en nyt tiiä hyperventiloinko vaan ja sit parin päivän päästä noi lähteekin ittekseen irti tms, vähän vaan rupesi mietityttämään kun luin tuon aikasemmin laitetun linkin kulmureiden vaihtumisesta... :nolo:
Shiba, Mori ♂
Blogi

Birdie

Birdie
Viestimäärä: 1184

VS: PURENTAVIAT - Sunnuntaina, 29.07.2012 klo 16:33  
+
0
^ Syötä koiralle luita purtavaksi. Leiki vetoleikkejä. Ja jos ei auta niin ell. vaan.
Follies Neville
09.03.2011

Dera

Dera
Viestimäärä: 1451

VS: PURENTAVIAT - Sunnuntaina, 29.07.2012 klo 19:31  
+
0
Tehty näitä nyt enemmän kun normaalisti, pikku hiljaa alkaa heilumaan :peukku:
Shiba, Mori ♂
Blogi

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: PURENTAVIAT - Maanantaina, 30.07.2012 klo 15:30  
+
0
Meillä kasvattaja oli aika hysteerinen Kuuran kulmahampaista (Kuura on sijoituksessa). Se olis laittanut Kuuran eläinlääkäriin heti kun uutta rautahammasta tuli pikkusei näkyviin. Siinä vaiheessa oli lähtenyt kaikki paitsi yksi... Ja se viimeinenkin heilui aikalailla, niin lopulta kasvattaja itse nyppäisi sen pois. :nauru:
Eli aina on riski, että purennasta ei tule täydellinen, jos rautahampaiden antaa kasvaa paljon. Jos ei näyttelyihin halaja, niin tällä ei ole niin väliä... Mutta jos tahtoo, niin kyllä mä varmaan menisin aika pian ne hampaat poistattamaan. Rautahampaat kasvavat yllättävän nopeasti.

popinoita

popinoita
Viestimäärä: 57

VS: PURENTAVIAT - Lauantaina, 18.08.2012 klo 16:41  
+
0
Löysin vihdoinkin keskustelun näistä purentavioista...

Olen miettinyt ottavani pennun, suunnittelin sen loppu vuodeksi- ensi vuoden puolelle. Mutta kasvattajalla oisi nyt 11vko ikäinen pentu joka olisi kriteereihini sopiva, mutta pennulla alapurenta. Toki en ole saanut selville kuinka paha ,mutta ilmeisesti kyllä kohtuullisen paljon ainakin. Kasvattaja oisi halunnut myydä minulle jonkun muun ,koska luonnollisesti näyttelyihin ei voi viedä. Itse kyllä haen harrastuskoiraa ,mutten näyttelyihin.

Pentu on kuitenkin noin nuori onko siis mahdollisuuksia että purenta parantuisi edes hieman?

Ja haittaako tämä jotenkin elämää?

Itsellä ei ole kokemusta hammas ongelmista kärsivistä koirista, joten olisi tärkeää saada hiukan viisaampien mielipidettä.
Kultainennoutaja Popi -05 ja lagotto Luca -12 <3
Blogiimme pääsee tästä.

RMK

RMK
Viestimäärä: 36

VS: PURENTAVIAT - Keskiviikkona, 09.01.2013 klo 18:18  
+
0
Meidän pk colliella alkoi alakulmahammas painamaan yläikeneen. Kulmahampaan suunta oli kuitenkin hyvä eli selvästi ulospäin menossa. Colliefoorumilta lueskelin, että varsinkin pitkäkuonoisilla koirilla saattaa hampaat olla kehitysvaiheessa hurjankin näköiset, mutta usein kyllä kasvaessa ja kehittyessä kasvavat oikein.

Meillä ei hammasta väännetty/painettu ollenkaan - ristiriitaista tietoa sen hyödyllisyydestä löytyi sen verran paljon. Koira on saanut syödä luovutusiästä lähtien luita (tai ainakin kaikenlaista pureskeltavaa), aloitettiin kanankauloilla ja -siivillä, ja aina on saatavilla järsittäväksi jonkinlainen isompikin luu. Hampaat kasvaa niin nopeasti, että jo parissa päivässä (kun painauma oli huomattu) alkoi hammas selvästi kääntyä oikeaan paikkaansa. Viisi päivää siitä, kun painauma oli huomattu, oli kulmahammas jo asettunut oikealle paikalleen! :jjei:
Pk collie Aslan 29.7.2012

Muistoissa
Englanninspringerspanieli 8.5.1999-23.2.2012

santtu1981

santtu1981
Viestimäärä: 4

VS: PURENTAVIAT - Sunnuntaina, 26.01.2014 klo 16:05  
+
0
Pieni koirarotu, ikää nyt 9kk. Marraskuussa, koiran ollessa 7,5kk ikäinen, huomasin, että ylärivissä, reunimmainen etuhammas kasvaa tuplana. Jostain syystä rautahammas alkoi vasta hieman tuota ennen kasvaa ja tuli ulos maitohampaan rinnalle, kitalaen puolelle siis.

Maitohammas poistettiin ja eläinlääkäri kehotti jumppaamaan hammasta parin minuutin ajan päivässä, painelemalla hammasta oikeaan suuntaan. Näin olemme toimineet ja hammas onkin kivasti siirtynyt enemmän riviin.
Mutta emme vielä ole tavoitteessa. Hammas jää vastaavan alahampaan sisäpuolelle. Hammas ei ole vielä täysimittainen, joten jatkamme painelua vielä.
Mutta epäilys hiipii, saakohan tuota oikealle paikalleen enää..? Kaukana se ei enää ole, mutta estääkö alahammas kääntymisen.

Onko teillä kokemusta, kuinka nopeasti saitte tuloksia?

Kiitos jo etukäteen.

wesseli

wesseli
Viestimäärä: 2

VS: PURENTAVIAT - Torstaina, 25.09.2014 klo 16:09  
+
0
Onko kenelläkään kokemusta rautakulmurin poistosta? Meidän pennun yläpurennan vuoksi alakulmurit on kasvaneet kohti kitalakea venytyksistä ja pallloleikiestä huolimatta. Eläinlääkärin mukaan suu ei voi koirjaantua enään (koira 7kk) niin että selvittäisiin ilman operaatiota. Minua vaan huolestuttaa kun toimenpiteessä ja sen jälkeen on suuret riskit. Kaikki kokemukset ja vinkit aiheeseen liittyen olisi enemmän kuin tervetulleita!

Reppis

Reppis
Viestimäärä: 1960

VS: PURENTAVIAT - Torstaina, 25.09.2014 klo 17:32  
+
0
santtu1981: Meillä kokeiltiin tuota samaa painelua, eikä tullut tuloksia :/ Purenta aikuisella koiralla muuten hyvä, mutta kaksi hammasta jäi "purennan ulkopuolelle" eteen.
Bolognesenarttu 7/2012

  Siirry sivulle: 1 2
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28247
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6355
Viestejä yhteensä545793
Uudet käyttäjät tänään5
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265918
(Tilastot päivitetty viimeksi 18.05.2024 klo 23:45)