Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Tiistaina, 13.04.2010 klo 14:40

Hullut hortonomit

Siirry sivulle: 1 ... 25 26 27

Ultzi

Ultzi
Viestimäärä: 402

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 24.09.2015 klo 00:54  
+
0
^ Mä idätin chilin siemenet keinotekoisella "idätyslautalla":
Matala pieni lautanen ja siihen vessapaperi (suodatinpussi käy ainakin myös) ja siemenet sen vessapaperin päälle. Hyvä kastelu, että aluspaperi kastuu myös ja siemenet vähän lilluvat vedessä. Sen yli vedin sitten reunoilta hieman avonaisen kelmun ja sijoitus lämpimään. Joka päiväinen sumuttelun kelmun alle ja ei mennyt kuin neljä vuorokautta ja niissä siemenissä alkoi tapahtua.

Siemeniin, joissa alkoi näkyä riittävän pitkää (mulla noin puoli senttiä) juurikasvua upotin ravinteettomaan multaan ja pistin etelä ikkunalle. Pidin kylvökset kosteana sumutinpullolla päivittäin, en kastellut sen lisäksi. Upotin 10 siementä multaan ja mulla on nyt 6 chilikasvia kasvamassa.

Nyt oon kaksi chiliä saanut kypsäksi asti ja 5 valmistumassa.

Tiiä sitten onko tämä oikea toimintatapa, mutta ainakin sain satoa. Ekaa kertaa edes yritin siemenestä. :nauru:

kltainen

kltainen
Viestimäärä: 62

VS: HULLUT HORTONOMIT - Perjantaina, 25.09.2015 klo 16:59  
+
0
Kiitos neuvoista! Hyvältä tavalta toi kuulostaa. Mulla ei kyllä ole sumutinpulloa, mutta ehkä varovainen paperin kastelu ajaa saman asian? Senhän pitää kuitenkin olla koko ajan märkä?
Asuntoni ainoa ikkuna on itään päin, mutta hyvin täällä on muutkin kasvit pärjänneet. Pitää vain toivoa, että chilillekin kelpaa.

_Kisse_

_Kisse_
Viestimäärä: 574

VS: HULLUT HORTONOMIT - Sunnuntaina, 13.03.2016 klo 13:50  
+
0
Sinne lähti nyt sitten esikasvatukseen tomaatti, basilika, persilja ja ruohosipuli. Myöhemmin laitetaan tulee vielä tilli ja ekaa kertaa kokeilen perunaa... parvekkeella, sankossa :nauru: Ihan pakko kokeilla kun jengi sanoo että on niin helppo kasvi saada onnistumaan ja olishan se nyt hienoa vetää omalla parvekkeella kasvanutta pottua :cool:

Niin ja toki pääsiäisen kunniaksi laitettiin myös rairuoho.
- Welsh Corgi Pembroke, Maxim s. 26.1.2014 -
- maatiaiskisu Sulo Sigmund Mauritzio s. 22.11.2012-

Beauceron

Beauceron
Viestimäärä: 940

VS: HULLUT HORTONOMIT - Sunnuntaina, 13.03.2016 klo 14:47  
+
0
Orkidea on ollut jo pitkään haaveissa. Ovatko kuinka "työläitä" hoitaa?
Haaveissa kl u

Dawkes

Dawkes
Viestimäärä: 787

VS: HULLUT HORTONOMIT - Sunnuntaina, 13.03.2016 klo 17:38  
+
0

Beauceron kirjoitti:

Orkidea on ollut jo pitkään haaveissa. Ovatko kuinka "työläitä" hoitaa?


Perhosorkidea on ainakin tosi vaivaton (minusta :hymy:), suosittelen! Mulla on nyt vanhin neljättä vuotta, ja joka vuosi on myös kukkinut. Mihin kiinnittää huomiota on kastelu + talvella vedottomuus ja kesällä taas se, ettei kasvi oo suorassa auringonpaisteessa. Mää kastelen noi astiaan upottamalla silleen, että juuret on veden alla mutta itse kasvi päällä, kesällä n. kerran viikkoon ja talvella vähän harvemmin. Saattavat lillua pari kolme tuntia siellä vedessä ennenku nostan pois. Ja on ihan siinä samassa läpinäkyvässä ruukussa missä oli mulle tullessaankin. Nyt tosin se kuorike ruukussa alkaa oleen sen verran murustunutta, et pitäs ottaa koko kasvi ylös ja vaihtaa uuteen - saa nähä miten siinä sit käy.

Mutta siis minusta on kyl helppo, ja sietää jonkin verran kuivuuttakin niin ei haittaa jos ei oo ihan heti kastelemassa. Tosin hyvin helposti sen oppii huomaamaan millon ois kastelun aika, kun kuorike on kuivaa ja juuret sellaset hopeanharmaat.

Siinäpä se oikeastaan. :nauru: Ei tuo mitään ihmeitä vaadi, paitsi että normilannotetta noille ei sais antaa vaan pitäs ostaa orkidealannoite, mutta eipä se suuri investointi ole.

Muoks. ja se piti vielä kirjottaa, että ihan parasta on se miten kauan noiden kukinta kestää! Uusimman perhosorkidean ostin ennen jouluaattoa, ja siinä ne samat kukat vieläkin tönöttävät.
Aina kun tuntee ikävää
tietää, että omisti jotain tärkeää.
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 13.03.2016 klo 21:16)

dinski

dinski
Viestimäärä: 1209

VS: HULLUT HORTONOMIT - Perjantaina, 01.04.2016 klo 20:17  
+
0
^^ ja ^ Munkin mielestä on aika helppohoitonen, ja Dawkesin hoito-ohjeet luettuani näköjään aika monenlaiseen menoon sopeutuva! :nauru: Mä oon siis kastellut silleen, että samallailla upotan n. huoneenlämpösellä vedellä täytettyyn astiaan tai lavuaariin, mut en oo älynnyt antaa niiden lillua sielä kovin kauaa vaan kunhan juuret muuttuu vihreiksi. :eitietoo::nauru: Mun orkideojen (2kpl) juuret kyllä sit onkin aika usein sellaset hopeanharmaat monin paikoin, ja toinen ei oo vielä kukkinut sen ekan kertansa jälkeen (yli vuos sitten). Isommankin kukinta tuntuu vähän vaivalloiselta vaikka joka vuosi kukkiikin, usein tekee kyllä nuppuja monta siihen uuteen vanaan mutta kukkimaan ei jaksa kun 1-3 nupuista, varmaan tosta kastelun niukkuudesta sit johtuvaa ehkä.
Mut oikein kiva kasvi on, mulla on aiemmin ollu vaan kaktuksia ja sit tollanen juovatraakkipuu, joka on myös sieltä iiseimmästä päästä kaiketi. :nauru:
Welsh corgi pembroke "Leppo", s. 3.4.2014
Leppoisaa -blogi

Dawkes

Dawkes
Viestimäärä: 787

VS: HULLUT HORTONOMIT - Lauantaina, 02.04.2016 klo 10:48  
+
0
^ Juu en oikein tiedä mistä se käsitys on saanut alkunsa että perhosorkidea olisi jotenkin hirveä hifistelykasvi. Siis kun mullekin on sitä ihmetelty, miten pidän ne hengissä. :nauru: Helpompi minusta kuin moni muu joitten mullan kosteutta pitää aina muistaa olla tarkistamassa tai muuten kasvi löytyy nuukahtaneena jos unohdatkin yhtenä päivänä sen kastella. (esim. syklaami. meni hermot kun sain sellasen joulun alla ja joka hiton aamu se löytyi lehdet maata kohti, kun se turve kuivi niin hiton nopeasti :D)

Tuo mun parin tunnin kastelu-uitto johtuu ihan siitä, että mulla ne aina unohtuu sinne kasteluastiaan, niin saattavat siellä kellua tosiaan useammankin tunnin ennen kuin muistan että hupsista :nauru: Ei siis tietääkseni ole mikään suositus, mutta eivät oo onneksi sitä pahakseen pistäneet.
Aina kun tuntee ikävää
tietää, että omisti jotain tärkeää.
(Viestiä on muokattu lauantaina, 02.04.2016 klo 12:38)

_Kisse_

_Kisse_
Viestimäärä: 574

VS: HULLUT HORTONOMIT - Lauantaina, 02.04.2016 klo 13:04  
+
0
Miulla on kämpän ikkunalaudat ja keittiön pöytä täynnä pienen pieniä taimia :love:

Basilikaa 6 taimea, persiljaa tuuhea puska kasvamassa, tomaatin taimia on 9 kappaletta, salaattimix kasvaa kovaa vauhtia ja ruohosipulikin näyttää melkoisen tyytyväiseltä. Eiköhän tästä kesäksi ihan mukava sato saada kaikenlaista :wink:
- Welsh Corgi Pembroke, Maxim s. 26.1.2014 -
- maatiaiskisu Sulo Sigmund Mauritzio s. 22.11.2012-

soonja

soonja
Viestimäärä: 50

VS: HULLUT HORTONOMIT - Maanantaina, 04.07.2016 klo 12:03  
+
0
Ai että oon tyytyväine! Nyt on terassi täynnä erilaisia salaatteja, perunaa, rucolaa, chiliä ja huonekasvitkin pääsivät terassille! :) huonekasveista ulkoilemaan pääsivät juoru, kaks murattia, rönsylilja, värinokkonen, timanttiananas ja traakkipuu. Reunustraakkipuu jäi sisälle. Etupiha on täynnä kukkia. :) tänä vuonna jäi tomaatit, mansikat ja kurkut laittamatta, mut ens vuonna sitten.
Kauhee kasvikuume! Haluisin jonkun ihanan kukkivan ja roikkuvan kukan sekä puun mut en osaa päättää mitkä. :D ja aloin nyt pähkäilemään, et miten saan noi kaikki rehut mahtumaan sisälle kesän jälkee. Pakko kai laittaa seinille jotain tasoja ja amppeleita paljon :D
kuvasivusto

Englanninbulldoggi Lyyti s. 9.7.2011
Bokseri Tigra s. 26.6.2012
Siperianhusky Kurko s. 1.12.2015

dinski

dinski
Viestimäärä: 1209

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 18.08.2016 klo 17:54  
+
0
Jelppii! :neutral: Traakkipuu, kaks vartta ollu alunperinkin samassa ruukussa, nyt ruvenneet molemmat meneen vinoon:


Pitääkö ne erottaa omiin ruukkuihinsa, jos pitää, niin miten? Ronskisti vaan multapaakku kahtia? Vai pitääkö nuo vaihtaa vaan isompaan, yhteiseen ruukkuun ja koittaa suoristella varsia?
Welsh corgi pembroke "Leppo", s. 3.4.2014
Leppoisaa -blogi

_Kisse_

_Kisse_
Viestimäärä: 574

VS: HULLUT HORTONOMIT - Torstaina, 18.08.2016 klo 19:43  
+
0
Mä en kestä, kattokaa!



Mun sankkoperuna parvekkeella poiki pikkuruisia pottuja! :nauru: Olin siis heittämässä noita varsia jo mäkeen kun tuntuivat kuihtuvan ja kuivuvan kuumalla parvekkeella ja ai että yllätyin kun nostin ekan varren ja siellä olikin pottu :love:

En oo kyllä eläissäni nähny noin pieniä perunoita mitä jotkut noista oli, mut isoimmat pääs suoraan soppaan! :nauru:
- Welsh Corgi Pembroke, Maxim s. 26.1.2014 -
- maatiaiskisu Sulo Sigmund Mauritzio s. 22.11.2012-

lallimus

lallimus
Viestimäärä: 501

VS: HULLUT HORTONOMIT - Maanantaina, 12.09.2016 klo 05:19  
+
0
Mulla on pihalla räjähtänyt viiruhelpi, miten vaikea hävittää? Tyyliin yhtä vaikea kuin lupiini ja jättipalsami? Hitto kun tulee töistä vissiin kannettua kengissä siemeniä kotiin, ennen näitä ei ollut mitään pihalla ja nyt varsinkin jättipalsami räjähti kyllä käsiin vaikka koitin kuinka repiä. Lupiinista sain kukat katkottua hyvissä ajoin, kun ei ollut aikaa juurineen repiä, niin rauhoittu leviäminen. Mutta tuo jättipalsami ja viiruhelpi, huh huh. Viiruhelpi sentään ees nätti.
- nimimerkki vaihtunut -

  Siirry sivulle: 1 ... 25 26 27
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28191
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545692
Uudet käyttäjät tänään6
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 26.04.2024 klo 18:30)