Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Maanantaina, 26.07.2010 klo 11:00

Kasvattajan vastuu

Siirry sivulle: 1 2

Melina

moderaattori
Melina
Viestimäärä: 3422

VS: KASVATTAJAN VASTUU - Perjantaina, 30.07.2010 klo 19:48  
+
0
Tähän onkin ehditty jo vastata suht kattavasti.

Voisin vielä tarkentaa tuota nimienmainitsemiskieltoa. Palstan säännöissähän on kohta:
Älä kirjoita solvaavia viestejä toisista henkilöistä.
Muistathan, että olet aina vastuussa siitä mitä kirjoitat!


Täsmällistä määritelmäähän tuossa ei ole, milloin jokin viesti on solvaava. Jonkunlainen suuntalinja on, että silloin kun solvauksen kohteena oleva on tunnistettavissa, viestistä moderoidaan pois tunnisteet. Mutta näitä arvioidaan aina tapauskohtaisesti.

Aloitusviestissä oli ensin mainittuna kennelnimi. Kun minä sensuroin sen pois, oli aloittaja käynyt kirjoittamassa tilalle paikkakunnan ja yhden rodun, joita kennelnimen alla kasvatetaan. Tämän rodun rotujärjestön sivuilta löytyi mainitulta paikkakunnalta tasan yksi kasvattaja, joten sensuuri ei ollut mielestäni riittävä. Tällöin muutin molempien tunnistetietojen tilalle xxx:t ja kirjoitin huomautusviestini. Ja sen jälkeen aloittaja ei ole käynyt kommentoimassa mitään. Koiran rodun kertominen on ihan sallittua, mutta tällöin pitäisi tosiaan jättää se paikkakunta pois, koska - tässä tapauksessa se paikkakunta yhdistettynä koiran rotuun kertoi liikaa yksityiskohtia.

Ja koska asia on vasta käsittelyssä kuluttajariitalautakunnassa, (ja koska jo se osoittaa että tässä on kyse kunnon riidasta) ei nimeä tai muutakaan tunnistetietoa saa mainita ennen kuin kuluttajariitalautakunta on antanut ratkaisunsa.

Sensuuri muuttuisi täysin, jos viesti olisi ollut sävyltään "koirani Kennel Hauhaun Rekku on polvivikainen, mutta olen sinut asian kanssa eikä ole mitään hampaankolossa kasvattajaa kohtaan". Tällaisen sävyisessä viestissä kennelnimen mainitseminen on ihan ok.

Loppukaneettina en kai voi kuin korostaa sääntöjen tulkinnan tapauskohtaisuutta ja sama tilannehan se on ihan kaikilla tahoilla (lautakunnat ja käräjäoikeudet ja ihan perheenäiditkin) jotka joutuvat sääntöjä tulkitsemaan.
Ylläpitäjä

Ihmeissään

Ihmeissään
Viestimäärä: 4

VS: KASVATTAJAN VASTUU - Torstaina, 19.08.2010 klo 17:37  
+
0

Vanis kirjoitti:

Täällä voi keskustella kasvattajan vastuusta yleisellä tasolla. Kirjoitin aiemmin että (sensuroimattomasta aloituksesta päätellen, aloittaja korjatkoon jos nämä oleelliset tiedot ovat virheellisiä) kyseessä on kääpiökoirarotu, joka kuuluu PEVISAan. Jalostukseen käytettäviltä koirilta vaaditaan polvitutkimus, ja tässä tapauksessa koiran vanhempien tutkimustulokset ovat oletettavasti ostajan tiedossa. Kasvattaja on tehnyt voitavansa, ja ostaja on ollut tietoinen perinnöllisten vikojen riskin olemassaolosta. Keskustelkaa siitä. Ei siihen nimiä tarvita.

muoks. Täällä on kerrottu mitä alkuperäinen viesti piti sisällään, ja miksi tietyt osat sensuroitiin. Jos lukijat osaavat lukea aloituksen, niin osaavat varmaan myös lukea edellä mainitut perustelut. Ei siis tarvitse elää pelkän puuttellisen aloituksen varassa.



Hei kaikki, olin jo unohtanut kyseisen viestini. Mutta haluan puuttua nyt edellä esitettyihin viesteihin. Ensinnäkin kasvattajan, joka luetaan elinkeinoharjoittajaksi (kuten tässä tapauksessa), toimintaa saa kritisoida ja omista ongelmistaan saa kertoa julkisesti niin kauan kuin ei mene kunnianloukkauksen puolelle esimerkiksi haukkumalla kasvattajaa, mitä en ole tehnyt missään vaiheessa. Ainoa mitä olen yrittänyt selvittää on se onko kyseiseltä kasvattajalta koiriaan hankkineet kohdanneet samanlaisia ongelmia, jotta voisin selventää onko kyse todella sattumasta vai jostain muusta. Kasvattaja ei itse varmasti minulle näitä tietoja kerro. Olen poliisilta varmistanut etten tee mitään lain vastaista tai kunnianloukkaukseen oikeuttavaa, joten olen todella ihmeissäni keskutelupalstan sensuurista. Toiseksi, olen vienyt tämän asian eteenpäin monille eri tahoille, sen suhteen en tarvitse neuvoja, vain ne muut pennut kiinnostavat. Kolmanneksi ihmettelen johtopäätöksiä joita mm. modelaattori on tapauksestani tehnyt. Jos ja kun ei tunne kaikkia asian epäkohtia, joita on muitakin, ei mielestäni ole oikeutta tehdä omia päätelmiään ja esittää niitä tosiasioina.

  Siirry sivulle: 1 2
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28228
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6348
Viestejä yhteensä545766
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265915
(Tilastot päivitetty viimeksi 14.05.2024 klo 06:45)