Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Keskiviikkona, 21.04.2010 klo 06:47

Koiran kuljetus autossa

Siirry sivulle: 1 ... 9 10 11

chilipippuri

chilipippuri
Viestimäärä: 57

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Tiistaina, 03.02.2015 klo 13:51  
+
0
bzzt, eli meidän tilanteessa järkevin vaikkakaan ei järkevä ratkaisu on vaan laittaa koira takapenkille valjaissa ja toivoa parasta? Autoa ei tosiaan voi vaihtaa eikä koira mitenkään mahdu takaluukkuun, häkki takapenkillä on todella epäkäytännöllinen ja eikös siitäkin ollut puhetta aikaisemmin, ettei sekään ole hyvä ratkaisu. Pidemmille matkoille voin vaihtaa autoa vanhempieni kanssa, mutta ihan perusarjessa pitäisi tällä nykyisellä autolla pärjätä. Toki omankin turvallisuuden kannalta ajaisin mielelläni yksinkin jollain isolla tuliterällä merkkimaasturilla jos se olisi mahdollista :nauru: ehkä 10v päästä...
F, bordercollieuros, s. 02/05-2016
R, rottweileruros, s. 05/15

nolle

nolle
Viestimäärä: 874

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Tiistaina, 03.02.2015 klo 13:59  
+
0
Mä veikkaan että tuollaiset penkkeihin kiinnitetyt kalteritkin voi toimia, jos koira on kuitenkin sen lisäksi valjaissa jotka kyllä törmäyksessä ainakin hidastaa koiran lentoa. Ja onhan se parempi kuin ei mitään, näkeehän näitä (etenkin pikkufifejä) jotka matkaa irrallaan jossain takaikkunalla.. :roll:
spu-Raju s. 03/2014 entinen poliisiprojekti
spu-Roti s. 06/2016 poliisiprojekti

Muistoissa
xu-Rolle s. 10/2010 - 12/2015♥



virtahepo

virtahepo
Viestimäärä: 1788

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Tiistaina, 03.02.2015 klo 17:06  
+
0
Mulla on koira hatchback autossa siellä takatilassa, eli ekana koira osuu takapenkkeihin. Kuinkakohan turvallinen toi ees käytännössä on? Tohon kun ei oo ees mitään mahdollisuutta saada mahtumaan häkkiä tonne takaboksiin... Toisaalta toi onkin mulla koirankuljettimena lähinnä kaupunkiajossa, mutta kuitenkin, tulee jo niissäkin nopeuksissa tolle koiran painolle aika paljon enemmän kolaritilanteessa, koira painaa 30kg. En mä kyllä tohon autoon keksi mitään muuta järkevää ratkaisua, kun takapenkkien poistaminenkaan ei oo vaihtoehto.
skcu Pongo

bzzt

bzzt
Viestimäärä: 285

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Tiistaina, 03.02.2015 klo 20:09  
+
0

chilipippuri kirjoitti:

bzzt, eli meidän tilanteessa järkevin vaikkakaan ei järkevä ratkaisu on vaan laittaa koira takapenkille valjaissa ja toivoa parasta? Autoa ei tosiaan voi vaihtaa


Tjoop, niillä mä menisin. Allsafet ja koira makaamaan takapenkille.
Mielenkiinnosta, miksei autoa "tosiaan voi vaihtaa"? :hymy:


nolle kirjoitti:

Mä veikkaan että tuollaiset penkkeihin kiinnitetyt kalteritkin voi toimia, jos koira on kuitenkin sen lisäksi valjaissa jotka kyllä törmäyksessä ainakin hidastaa koiran lentoa. Ja onhan se parempi kuin ei mitään, näkeehän näitä (etenkin pikkufifejä) jotka matkaa irrallaan jossain takaikkunalla.. :roll:


Mä ainakin toivoisin sen koiran matkustavan mahdollisimman matalana, joten kovin helpolla se ei kyllä sieltä katonrajasta syöksy yli.. Toki jos koiralla muuten on hankaluuksia olla häiritsemättä etupenkkiläisiä, niin sitten joku kalteri on ihan bueno. Näkemäni kalterit ovat vaan olleet luokkaa "väännettävissä paljain käsin rikki/irti" ja silloin se on kyllä aivan yhtä tyhjän kanssa.. Kallis hankinta kuitenkin. :neutral:

--
Virtahepo, kenen kannalta turvallinen? Peräänajossa koiran kannalta aika ikävä järjestely, mutta suurin osa koirista on aina huonossa asemassa peräänajotilanteessa. Takapenkit hidastavat jo ihan kivasti koiran matkaa ja imho olisi vähän turhamaista ruveta köyttämään koiraa mihinkään sen ollessa hatchbackin takaluukussa. Ehdottomasti takapenkkiä parempi paikka joka tapauksessa.
dku Redi 2012-2018
cavspan Judi 2007-2015

virtahepo

virtahepo
Viestimäärä: 1788

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Keskiviikkona, 04.02.2015 klo 20:42  
+
0
^ Ihmisten ja ajajan kannalta turvallinen. Ainoa varmaan takatilassa matkatessa turvallinen peräänajotilanteessa on häkki, jossa on jotkut superkalterit, mutta jos auto tulee tosi voimalla sisään peräänajotilanteessa niin voi olla ettei mikään auta... Lähinnä tossa pohdin siis sitä, tuleeko koira niskaan ja millaisella voimalla.

Mites koira etupenkillä valjaissa (oletetaan, että se ei häiritse ajajaa)? Siinähän olisi varmaan koiran kannalta takatilaa parempi matkustusvaihtoehto (turvallisuuden kannalta).
skcu Pongo

piiskahäntä

piiskahäntä
Viestimäärä: 745

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Torstaina, 05.02.2015 klo 11:10  
+
0
^Etupenkillä turvavyövaljaissa pitänee sit varmaan ottaa airbag pois käytöstä koska se kyllä tappaa koiran törmäyksessä, jos laukeaa. Muuten varmaan ihan ok, jos ei koiruus ole "häiriköivää" tyyppiä vaan osaa olla rauhallisesti.
"Sitä saa mitä vahvistaa."

chilipippuri

chilipippuri
Viestimäärä: 57

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Torstaina, 05.02.2015 klo 19:50  
+
0
^^^ No okei toki voisi jos ihan välttämättä haluaisi :nolo: Se vaan on niin käsittämättömän hyvä löytö hinta-laatusuhteeltaan ja tosi vähän ajettu ja ollut hyvässä kondiksessa. Mulle se tuli vasta pari kuukautta sitten. Oon tosi tyytyväinen pieneen kulutukseen ja näppäryyteen kaupunkiliikenteessä, joten en vaan viitsisi vaihtaa taas autoa, kun kuitenkin 99% ajoista on ilman koiraa ja koiran kanssakin käytännössä aina 5-20 min. Itsekästä, itsekästä.. Kunnon kalterit etupenkin taakse olisi kyllä tosi kätevä juttu, mutta kun pitää miettiä auton jälleenmyyntiarvoakin niin en usko, että ostaja arvostaa reikiä rakenteissa niin paljon, vai saako ne jotenkin siististi kohtuuhinnalla asennuksen lisäksi poiskin :mietiskel: Tai sitten vaan sijoitan nekin rahat suoraan isompaan ja parempaan autoon.

Pitää miettiä kyllä asiaa, koska jos harrastuksista innostutaan kunnolla niin olisihan koiralla hyvä olla oma paikka autossa taukojen ajan jne. Onneksi ei ole edes narttua vielä astutettu eikä varmuutta saadaanko kys. pentueesta pentua, vaikka niitä syntyisi, niin ei ole vielä mikään kiire :nauru:
F, bordercollieuros, s. 02/05-2016
R, rottweileruros, s. 05/15

idänihme

idänihme
Viestimäärä: 6

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Perjantaina, 15.05.2015 klo 08:14  
+
0
Mielestäni auton vaihtamisen edellyttäminen koiran vuoksi on aika iso vaatimus. Auton hankinta ei kuitenkaan ole ihan ilmaista.

Pitäisi nyt keksiä tälle meidän lappalaiselle sopiva kuljetusmuoto autoon, mutta en oikein osaa päättää.. Olin jo ajatellut virittää jonkinlaisen kevythäkin, mutta luettuani tätä ketjua aloin epäillä, onko siitä kevythäkistä oikeasti mitään iloa. Valjaat toimivat kyllä omassa autossani, mutta tiedän, että ihan kaikki läheiseni eivät koiraa halua penkille ja silloinkin pitäisi pystyä kulkemaan. Jonkunlainen metallihäkkiviritys se on kai ostettava...

SiljaSiili

SiljaSiili
Viestimäärä: 398

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Perjantaina, 15.05.2015 klo 18:24  
+
0
Meillä on takapenkillä kevytmetallihäkki sidottuna kiinni etu- ja takapenkkiin. Ei se pidä koiraa turvassa jos joku auto tulisi siitä kyljestä läpi, mutta kyllä se koiran pitää siellä häkissä niin kauan kun mikään ulkopuolinen voima ei sitä häkkiä rusenna. Sen sijaan valjaissa oleva koira pääse retkahtamaan jo aika paljon pienissäkin törmäyksissä.

Toisaalta autossa matkustus kannattaa miettiä koiran mukavuuden kannalta. Ilman valjaita, tasaisella häkin alustalla makaaminen on huomattavasti ergonomisempaa kuin penkillä istuminen valjaissa, joissa ei välttämättä mahdu makuuasentoon. Lisäksi häkki on helppo, häkkiin ja ulos, ei sitä valjasrumbaa aina autoon mennessä.

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Maanantaina, 18.05.2015 klo 14:16  
+
0

idänihme kirjoitti:

Mielestäni auton vaihtamisen edellyttäminen koiran vuoksi on aika iso vaatimus. Auton hankinta ei kuitenkaan ole ihan ilmaista.


Mun mielestä riippuu paljon siitä, minkä verran koiraa kuljettaa autolla. Me kuljetaan koirien kanssa niin paljon autolla, että mikään muu kuin farmari (tai no, voishan pakettiautokin olla ihan kiva!) ei ole vaihtoehto. Tosin nykyään olen päässyt jo siihen, että en vaihtaisi farmarin lisäksi pois Variocageakaan. Niin paljon kuin se maksoikin, on ollut jokaisen euron arvoinen jo nyt!

Muoks. Niin siis hain takaa sitä, että mikäli koira kulkee paljon autossa mukana, menee ainakin mun listalla turvallisuus (kaikkien osapuolten) kärkeen listalla. Valitettavasti se tarkoittaa aikalailla sitä, että käytössä täytyy olla esim. juuri se farmari. Olen aina harrastanut ja sitä myöten kulkenut paljon koirien kanssa autolla, joten en osaa sanoa, miten suhtautuisin asiaan ns. perusarjessa...
(Viestiä on muokattu maanantaina, 18.05.2015 klo 14:17)

Saarameow

Saarameow
Viestimäärä: 1296

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Maanantaina, 18.05.2015 klo 19:38  
+
0
Että ärsyttää ku piti vaihtaa auto ja vanhan auton mukana meni koiraverkko. Se oli Toyotan alkuperäinen koiraverkko ja nyt pitäisi tuohon Nissan primeraan löytää uusi. Ares on meinaan keksinyt, että "hei etupenkillehän pääsee mm. silloin kun äiti on kaupassa" :ttou: Pitäis vaan oikeesti löytää sit sellainen kunnon koiraverkko josta jotain hyötyäkin on.
corgi Una 140610
shelam Atlas 190113
auspai Ares 040314

bzzt

bzzt
Viestimäärä: 285

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Sunnuntaina, 18.10.2015 klo 20:47  
+
0

chilipippuri kirjoitti:

en vaan viitsisi vaihtaa taas autoa, kun kuitenkin 99% ajoista on ilman koiraa ja koiran kanssakin käytännössä aina 5-20 min. Itsekästä, itsekästä.. Kunnon kalterit etupenkin taakse olisi kyllä tosi kätevä juttu, mutta kun pitää miettiä auton jälleenmyyntiarvoakin niin en usko, että ostaja arvostaa reikiä rakenteissa niin paljon, vai saako ne jotenkin siististi kohtuuhinnalla asennuksen lisäksi poiskin :mietiskel: Tai sitten vaan sijoitan nekin rahat suoraan isompaan ja parempaan autoon.


Hahah, I see. Ei kaikkia kiinnosta pyhittää autoaan koiran- tai tavarankuljetusvälineeksi (=vaihtaa tai modata autoa yksittäisen tarpeen mukaan, etenkin jos tarve ei ole suuri). :nauru:

Mulla on toi kalteri kiinni niin, ettei sen poistaminen ole kotikonsteinkaan ongelma. Minkään sortin jälkiä sen olemassaolosta ei tule myöskään jäämään, mutta en tiedä sitten onko vain sattumoisin sellanen auto, johon se oli helppo viritellä. Tosta edellisen sivun kuvasta ehkä näkyykin, että alhaalta kalteri on kiinni penkin olemassaolevissa kiinnikkeissä* erikseen tehdyillä kiinnikkeillä ja ylhäältä katonrajasta on poistettu vakioverkon kiinnityspala ja isketty sinne taas uudella kiinnikkeellä kalteri kiinni. Penkit ovat luonnollisesti saranoistaan hitsattu pysyvästi nurin, mutta autosta saa taas aivan tavallisen henkilöauton aivan olemattomalla vaivalla.

*) Niissä kiinnikekohdissa, joilla penkki lukitaan pystyasentoon - ainakin muistaakseni. :roll:


idänihme kirjoitti:

Mielestäni auton vaihtamisen edellyttäminen koiran vuoksi on aika iso vaatimus. Auton hankinta ei kuitenkaan ole ihan ilmaista.


Puhut niin kuin kauppakassin poismyyminen ja farmarin ostaminen tilalle olisi automaattisesti jokin taloudellinen tappio tai tuhansien eurojen menetys.
dku Redi 2012-2018
cavspan Judi 2007-2015

huhtalananna

huhtalananna
Viestimäärä: 52

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Keskiviikkona, 21.10.2015 klo 14:19  
+
0
Meillä on kans pakettiautoksi rekattu Wanha Carina, jossa takapenkkejä ei siis ole. Koiran täysmetallihäkki on kiinnitetty järeillä kuormaliinoilla auton rungossa oleviin koukkuihin, pitäis pysyä paikoillaan. Ja häkki sijaitsee siis peräkonttiosassa, sillä koira on minusta helpompi laittaa autoon peräluukusta kuin sivuovesta. Koira tommonen 10-15kilon kieppeille kasvava keskikokoinen.

Tähän mennessä oon ainakin tyytyväinen ratkasuun, ja tuo Mustin ja Mirrin myymä Little&Bigger-häkkikin vaikuttaa aika jämerältä. Toki hirveesti vertailupohjaa mulla ei ole. Vähän helisi ison auton takana, mutta muutamalla stabiloivalla nippusiteella saatiin meluhaittaa pienemmäksi :D
irlanninterrieri Siiri 04/2015

Verde

Verde
Viestimäärä: 240

VS: KOIRAN KULJETUS AUTOSSA - Tiistaina, 08.03.2016 klo 21:10  
+
0
Me ostettiin kolmannen koiran innostamana juuri Toyota 4runner, jossa iso tavaratila. Me kuitenkin matkustetaan paljon ja haluttais tavaratila jakaa, jotta sinne voi laittaa myös tavaraa. Tavaratila on kooltaa abt 115x130cm.

Riittääkö kolmelle keskikokoiselle koiralle (kaikki abt 50cm ja 16kg) tilaksi noin 115x80cm? Näin tavaroille jäisi tilaa vielä se 115x50cm. Ajatuksena oli myös, että nostetaan "koirapuolen" pohjaa 20cm niin, että rengas ei vie koirilta tilaa ja sinne alle mahtuu sitten vielä reppuja ym. etenkin kun tekee välipohjan saranoilla nostettavaksi. Korkeutta koirille jäisi näin about 75cm.
Paimensukuinen lapinkoira n. Utu 04/11
Paimensukuinen lapinkoira u. Kuru 03/13
Sekatyöläinen bordercollie n. Aura 02/16

Arabialainen täysiverinen o. Ezon 06/09

Pienille ei saa olla pahoja. Isoja ei ole olemassakaan.

  Siirry sivulle: 1 ... 9 10 11
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28191
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545693
Uudet käyttäjät tänään6
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään3
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 26.04.2024 klo 22:45)