Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Maanantaina, 03.05.2010 klo 14:34

Koiran turkinhoito

Siirry sivulle: 1 ... 10 11 12 13

ransa

ransa
Viestimäärä: 2013

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Keskiviikkona, 19.09.2012 klo 15:06  
+
0
Olet varmasti oikeassa, sonik. Aloin vain miettiä asiaa, kun nykyään tuntuu olevan niin tiukat säännöt sen suhteen, mitä turkkiin saa laittaa. Edellisestä näyttelystä, jossa olen ollut kehässä on kumminkin aikaa se 12v, ja silloinkin koirana oli italiaano, jonka karvoissa ei paljon ollut laittamista, tämän collien kanssa on taas vähän eri juttu. Etenkin, kun tuolla tuntuu tuota karvaa jo riittävän ihan kiitettävästi.

Uskomatonta muuten, miten nopeasti tuo takutti nuo korvakarvat. Ollaan äitini kanssa molemmat yritetty olla skarppina ja estää takkuuntuminen, mutta niin vain ne karvat ovat nyt ihan tuhannen solmussa. Kivat iltapuhteet meille loppuviikoksi tiedossa.

martsu

martsu
Viestimäärä: 186

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Keskiviikkona, 19.09.2012 klo 20:38  
+
0
Periaatteessa tavan hoitosuihkeista ei pitäisi jäädä sellaisia jäämiä turkkiin, jotka haittaisi :mietiskel: Kunhan vaan ei sisällä silikonia. Itse en ole vieläkään uskaltanut käyttää ennen näyttelyitä mitään suihkeita, mutta näköjään tuosta junnusta on tullut sellanen turkkimonsteri että jotain selvittävää/hoitavaakin tarvitsee normipesun oheen :nauru:
"Kokeet ovat osoittaneet, että verenpaineesi tasoittuu, kun silität koiraasi. Se voi myös vähentää stressiä." -Billy Roberts-

Inqq

Inqq
Viestimäärä: 1733

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Maanantaina, 24.09.2012 klo 22:36  
+
0
Ei kukaan tahtois tommosta takkuikästä cottonikakaraa? Voi sissös että voi noin pienisievä koira takuttaa.. Alle viikon pesuväliä saa pitää, viikkoki ku on edellisestä ni se on jo semmosessa kunnossa että saa ihan tukkasavotaks jo kutsua sitä operaatiota. Ja se karvamäärä mikä tosta lähtee ku sen puunaa?! Sillä onki nyt ihan ohut liru tuo karva. Toivottavasti se vähän ehtis kasvaa joulukuuhun mennessä..

havannu

havannu
Viestimäärä: 344

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Maanantaina, 24.09.2012 klo 23:31  
+
0
^ Tiiätkö, mulla oli tänään ihan samat tuntemukset.. Takkuikä on ollu takana tosin noin 2 vuotta, mutta tuo takuttaa siitä huolimatta ihan kamalasti tällä hetkellä. Voi toki olla syynä tuo hieman kostea sää (tulis jo talvi)..
Tänään pesin ja puunasin tuota sen 2 tunnin verran, on nyt suurinpiirtein takuton. Se karvamäärä mikä Nellasta on nyt parin viikon aikana lähtenyt, on ihan kaamee, siitä sais varmasti kyhättyä nakulle täyspitkän havaturkin.
Ja en voi tarpeeksi korostaa sitä miten vihaan (ja miten Nella VIHAA) etenkin etutassuissa olevia ihan ihossa kiinni olevia huopatakkuja :ttou: :twisted:
Vannon kautta kiven ja kannon että seuraava koira on lyhytturkkinen. :paapatus:
Havaneset
Minttu 11/07
Nella 09/09
(Viestiä on muokattu maanantaina, 24.09.2012 klo 23:32)

ransa

ransa
Viestimäärä: 2013

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Tiistaina, 25.09.2012 klo 08:32  
+
0
Kyllä sitä pehkocolliellakin voi olla melkoinen takkuikä. Kun jo noiden korvakarvojen kanssa (ja kainaloiden) manailee ja menee ikä ja terveys niin sitä vain miettii, että taidettiin sittenkin toimia järkevästi, kun ei nyt otettukaan uutta afgaania. Ja alkaa pohtimaan, onko minun unelmat siitä maltankoirastakaan ihan järkeviä. Se on tietysti pieni, mutta kyllä siinäkin karvaa riittää.

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Tiistaina, 25.09.2012 klo 08:36  
+
0
Ja täällä on Lottiksella uusiutunu takkuilu, huhhuh! Ei kärsi etes heijastinliiviä pitää. Tekis mieli ajella toi kaljuksi, ellei ois vielä kaks näyttelyä tulossa tälle vuodelle. Ja jaksan kun ainakin Tigru väittää, et tän jälkeen helpottaa!
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

Kerttunen

Kerttunen
Viestimäärä: 1770

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Tiistaina, 25.09.2012 klo 09:24  
+
0
Oliver liittyy myös takuttajakerhoon. Ei tilanne vielä katastrofaalinen ole, mutta verrattuna siihen miten helppo turkki oli tähän asti, niin kyllähän se aikalailla on muuttunut. Viisi päivää on ehdoton maksimiväli pesujen välillä jos haluaa takuttoman koiran pestä.
Lauma jenkkicockereita


http://www.adunaic.com

havannu

havannu
Viestimäärä: 344

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Tiistaina, 25.09.2012 klo 21:05  
+
0
Meillä on kuukauden päästä näyttelyt, ja pakko yrittää pitää tuo koiran pesuväli nyt sellaisena että se ei ehdi takuttaa kamalasti (joka tarkoittaa todennäköisesti max viikkoa..) ettei olisi ihan kaljurotta. Mutta näyttelyn jälkeen ajattelin vetästä turkkia latvoista matalaksi, kun on semmosta höttöä.
Kyllä minä tosiaan eilen melkein itkin tuota turkkia laittaessa, mutta en voinut olla ajattelematta niitä afgaanin omistajia jotka todennäköisesti joutuvat puunaamaan koiraa sen 6 tuntia :nauru:
Havaneset
Minttu 11/07
Nella 09/09

Inqq

Inqq
Viestimäärä: 1733

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Keskiviikkona, 26.09.2012 klo 21:28  
+
0
Luojan kiitos meillä ei oo nyt yhtään näyttelyä! Emmä kehtais tota viedä mihinkään :roll: Mokomakin lirutukka... No, piämä luovan tauon :nauru:

havannu

havannu
Viestimäärä: 344

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Keskiviikkona, 26.09.2012 klo 21:46  
+
0
^ Jos tauko tuntuu liian pitkältä ja luovalta, täältä löytyy yksi puunattava :paapatus:
Havaneset
Minttu 11/07
Nella 09/09

Inqq

Inqq
Viestimäärä: 1733

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Perjantaina, 28.09.2012 klo 09:23  
+
0
^ Haha, kiitos mutta ei kiitos :nauru: tää on kyllä toisaalta ihan näppärä ku on tällä erää aikas ohkanen toi karva, siinä ei mee ku hetkonen ja se on kuiva! Sitten taas koen hirveen järkytyksen ku aikuistukka alkaa olla redi, kun senhän kuivaamisessa menee jopa muutama minuutti kauemmin .. :eek: :nauru:

Reppis

Reppis
Viestimäärä: 1960

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Maanantaina, 22.10.2012 klo 19:39  
+
0
Olisko täällä vinkkejä koiran korvakarvojen nyppimisen aloittamiseen? Pitäis aloittaa harjoittelu nyt vielä kun koira on pentu, mutta pelkään satuttavani sitä turhaan kun nyppimisestä ei missään muodossa ole kokemusta.
Bolognesenarttu 7/2012

griffon

griffon
Viestimäärä: 5797

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Maanantaina, 22.10.2012 klo 19:50  
+
0

Reppis kirjoitti:

Olisko täällä vinkkejä koiran korvakarvojen nyppimisen aloittamiseen? Pitäis aloittaa harjoittelu nyt vielä kun koira on pentu, mutta pelkään satuttavani sitä turhaan kun nyppimisestä ei missään muodossa ole kokemusta.


Bolognese vai? Tarkoitatko nyt korvakarvoilla niitä mitkä kasvaa korvakäytävän sisällä vai korvan päälliskarvoja? (Niitäkin kun joiltain = mm omalta, roduilta nypitään) Eipä siinä mitään kikkakolmosta ole, muuta kuin että pentu pitää vaan pikkuhiljaa totuttaa siihen että karvoja nypitään. En tiedä miten bolognesesta, mutta nyppimisperiaatehan on aina sama = tiukka ote pienestä määrästä karvaa ja nopea nippaisu karvan kasvusuuntaan. Vähän kuin kulmakarvoja nyppiessä.

Eikö kasvattaja opastanut tai antanut mitään ohjeita?
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

Reppis

Reppis
Viestimäärä: 1960

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Maanantaina, 22.10.2012 klo 20:01  
+
0
Haha, en oo omia kulmakarvojanikaan nyppinyt!
Opasti kasvattaja. Mutta oon kuullut, että oikein tehtynä se ei satu koiraan niin paljoa. Siksi mietin, että millainen on oikea ja millainen sitten väärä tapa :D
Ja bolognese kyseessä, ja siis korvakäytävän karvoista juu.
Bolognesenarttu 7/2012

griffon

griffon
Viestimäärä: 5797

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Maanantaina, 22.10.2012 klo 20:07  
+
0
^ Korvalehdestä vaan toisella kädellä napakka ote ja sitten nopeasti nippaisee niitä karvoja vähän kerrallaan. Ens alkuun vaikka yksitellen, että koira tottuu käsittelyyn. Pääasia että se nyppäysliike on nopea eikä missään nimessä mikään hitaasti niivittämällä.

Kannattaa nyt ens alkuun totuttaa se pentu siihen että sen korvia ylipäänsä käsitellään.
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Maanantaina, 22.10.2012 klo 20:14  
+
0
Mä ainakin oon villakoiran opettanut pentuna nyppimiseen niin, että aina silloin tällöin ohimennen nyppäsin karvoja korvasta. Pablo ei kerinnyt edes tajuamaan mitä tein kun olin jo lopettanut, ja lopuksi vielä palkitsin namilla. Nykyään nypinkin karvoja niin paljon kerralla, että korva on siisti. Ja kuten edelläkin mainittiin, tärkeintä on, että sen nyppäyksen tekee nopeasti.

Josu

Josu
Viestimäärä: 64

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Tiistaina, 23.10.2012 klo 15:30  
+
0
Mä harjaan meijän mittelin kerran viikossa karstalla ja kammalla ja leikkaan samalla kynnet.
Kotona:
Sileäkarvainen collie n. Muusa (s. 10.5.2014)
Kleinspitz n. Gini (s. 8.2.2012)
Yhteisomistuksessa (asuu isosiskolla):
Kleinspitz n. Ninni (s. 14.1.2012)
Sekarotuinen n. Luna (s. 2005)

Puppe

Puppe
Viestimäärä: 12

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Tiistaina, 23.10.2012 klo 17:37  
+
0
Auttakaa!
Minulla on Osterin golden A5 trimmeri ja olen joskus aikoja sitten saanut vaihdettua siihen terän. No nyt kun haluaisin vaihtaa siihen toisen terän, niin en saa laitettua sitä paikoilleen, ei vaan naksahda paikoilleen. Osaisikohan joku auttaa näin netin välityksellä.

Snibbe

Snibbe
Viestimäärä: 65

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Keskiviikkona, 24.10.2012 klo 10:26  
+
0
PUPPE
Mulla on toi sama trimmeri, tosin heppaa sillä trimmaan ja just muutama viikko sit klippasin. Mut kyllä mulla se terä ihan hyvin lähtee irti ja menee paikalleen.

Siinähän on se "klipsu" tai se mistä painetaan et sen terän saa irti. Sen pitäin mennä takas "alas", kun uusi terä on kunnolla paikallaan. Hitsi ku olen töissä ja eihän mulla tietty sitä trimmeriä täällä ole! Tarkalleen kun ei muista miten se nyt menee paikalleen. Mut siis mä vaan laitan sen terän siihen "lippaan" kiinni mihin se kuuluu ja sit painan sen terän paikalleen. Terän molempien osien pitää olla tietty hyvin ja oiken kiinni toisissaan, et se menee kunnolla kiinni. Oliskohan mahdollista, et se sun kone olis jotenkin jumissa, jos et ole pitkään aikaan vaihtanut teriä? Tän paremmin en valitettavasti osaa nyt neuvoa. Voin vielä kotona katsoa oiken tarkkaan miten se mekanismi oikein toimii ja tulla sit tänne vielä kirjoitteleemaan, jos et sitä vielä ole kiinni saanut.
Monirotuinen (Saksanpaimenkoira - Newfounlandinkoira) Rocky 4/2011
Länsigöötanmaanpystykorva Ruska 7/2015

Puppe

Puppe
Viestimäärä: 12

VS: KOIRAN TURKINHOITO - Keskiviikkona, 24.10.2012 klo 22:01  
+
0

Snibbe kirjoitti:

PUPPE
Mulla on toi sama trimmeri, tosin heppaa sillä trimmaan ja just muutama viikko sit klippasin. Mut kyllä mulla se terä ihan hyvin lähtee irti ja menee paikalleen.

Siinähän on se "klipsu" tai se mistä painetaan et sen terän saa irti. Sen pitäin mennä takas "alas", kun uusi terä on kunnolla paikallaan. Hitsi ku olen töissä ja eihän mulla tietty sitä trimmeriä täällä ole! Tarkalleen kun ei muista miten se nyt menee paikalleen. Mut siis mä vaan laitan sen terän siihen "lippaan" kiinni mihin se kuuluu ja sit painan sen terän paikalleen. Terän molempien osien pitää olla tietty hyvin ja oiken kiinni toisissaan, et se menee kunnolla kiinni. Oliskohan mahdollista, et se sun kone olis jotenkin jumissa, jos et ole pitkään aikaan vaihtanut teriä? Tän paremmin en valitettavasti osaa nyt neuvoa. Voin vielä kotona katsoa oiken tarkkaan miten se mekanismi oikein toimii ja tulla sit tänne vielä kirjoitteleemaan, jos et sitä vielä ole kiinni saanut.



Taitaa olla vehje rikki, koska ei mene millään paikoilleen. Täytyy viedä takaisin liikkeeseen, on meinaan alle puoli vuotta vanha kone :neutral: Kiitosta neuvoista :)

  Siirry sivulle: 1 ... 10 11 12 13
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28216
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6342
Viestejä yhteensä545741
Uudet käyttäjät tänään3
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään4
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265906
(Tilastot päivitetty viimeksi 07.05.2024 klo 21:30)