Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Lauantaina, 24.04.2010 klo 19:31

Maahanmuuttajat ja lemmikit-ongelmallinen suhtautuminen

Siirry sivulle: 1 2 3

juulia

juulia
Viestimäärä: 656

VS: MAAHANMUUTTAJAT JA LEMMIKIT-ONGELMALLINEN SUH... - Keskiviikkona, 26.05.2010 klo 08:12  
+
0

Rushdie kirjoitti:

Juulia, ovatko "maahanmuuttajat" ihan oikeasti heitelleet sinua ja koiriasi kivillä ja syljeskelleet päälle?


Kyllä ovat ja monta kertaa. Tervetuloa Vantaalle Koivukylään, jonne sijoitetaan hyvin paljon maahanmuuttajia. Ehkä meidän suomalaisten pitää vaan tottua tähän.
bichon frise Anni 7/2006
kääpiövillakoira Nelli 1/2010

Kalinka

Kalinka
Viestimäärä: 731

VS: MAAHANMUUTTAJAT JA LEMMIKIT-ONGELMALLINEN SUH... - Keskiviikkona, 26.05.2010 klo 11:17  
+
0

Lalaa kirjoitti:

Leidien pitäisi oppia vielä se, että kaikki ne muslimit eivät ole mamman mussuja ja ihania hanipalleroita, vaikka teillä olisi ihana ja elämäänne rikastava ystävä Pakistanista.



Eivät olekaan, mutta suurin osa on. Harmi vaan, että yleensä kaikki negatiivinen tuodaan esim. mediassa esiin ja positiiviset/neutraalit asiat jätetään huomioimatta. Kannattaa muistaa, että fundamentalistista islamia ei kannata kauhean suuri osa muslimeista..

Maahanmuuttajiin ja maahanmuuttoon liittyy toki paljon ongelmia, mutta jos puhutaan aiheesta minä ja koira, en ole huomannut asian suhteen mitään negatiivista. Vaikka asutaankin Espoon keskuksen liepeillä, jossa aika paljon maahanmuuttajia liikkuu myös. Itseasiassa päinvastoin, tuossa meidän vieressä on ala-aste, jonka ohi tehdään aamulenkki. Sieltä ryntää aika usein Laraa silittämään lauma tyttöjä, joilla selvästi ainakin osa suvusta on ulkomailta ja osa on selkeästi islamilaisista perheistä.
Brasilianterrierit lady Lara Croft 13.11.2005 & herra Max Payne 21.08.2011
Laralla on asiaa

Rushdie

Rushdie
Viestimäärä: 142

VS: MAAHANMUUTTAJAT JA LEMMIKIT-ONGELMALLINEN SUH... - Keskiviikkona, 26.05.2010 klo 11:48  
+
0
Oletko Juulia ollut poliisin yhteydessä jos noin aggressiivisten hyökkäysten kohteeksi olet joutunut? Kyllä tuollaiseen käytökseen tulee jo puuttua, ja sen poliisi myös varmasti tekee kun vain ilmoituksen teet.
Hälytysryhmäpelastuskoira, BH Voitto (X -04)
Pelastuskoiraoppilas, FI MVA BH AD Veikko (mudi -07)

Power is nothing without control!

huldahuoleton

huldahuoleton
Viestimäärä: 10

VS: MAAHANMUUTTAJAT JA LEMMIKIT-ONGELMALLINEN SUH... - Keskiviikkona, 26.05.2010 klo 12:36  
+
0
Itse asun Helsingissä alueella, jolla on jonkin verran maahanmuuttajia (muslimeja). En ole kuitenkaan saanut heiltä osakseni samanlaista kohtelua kuin keskustelun aloittaja. Lähinnä vastaan tullessa vaihdetaan puolta kadulla tms.

Pikkuhiljaa minulle on automaattistunut tapa pitää koiristani erityisen tarkkaa "huolta" muslimien ollessa lähellä. Esim. bussissa en edes yritä koirineni mennä muslimin / muslimiksi otaksumani henkilön viereen tai edes kovin lähelle istumaan, vaikka hyvin paikalle mahtuisimmekin. Rappukäytävässä taas usein pysähdyn johonkin väljempään kohtaan odottamaan, että muslimi saa mennä rauhassa ohi, koska meitä selvästi pelätään/kammoksutaan. En sitten tiedä, onko tämä jotenkin "ylikohteliasta" jonkun mielestä (ei siis mitään erityisen maassa maan tavalla -meininkiä), mutta sovellan samanlaista käytöstä muihinkin ihmisiin, joista selvästi näen, että he pelkäävät koiriani tai eivät niistä pidä, mielestäni se on peruskohteliaisuutta.

Naapurin lapset tulevat usein silittelemään koiriani ja joukossa on myös muslimilapsia. Nämä kuitenkin selvästi kammoksuvat koiriani ja pysyvät kauempana. Eräs lapsi muistaa aina sanoa, että "minä en saa koskea koiriin" ja hänelle vastaan joka kerta, että ok, no me ei tulla sinun lähelle.

Vähän aikaa sitten kävi sellainen juttu, että olin viemässä koirineni kakkapussia pihan roskikseen. Muslimilapset olivat sitoneet k.o. roskiksen jalkaan hyppynarun. Yksi lapsista huomautti, että kävelimme heidän hyppynarunsa yli (oli vähän pakko niin tehdä, että pääsisi roskikselle). Olin vähän ihmeissäni ja sanoin, että ei se siitä varmaan rikki mennyt. Samalla toinen koiristani nuuhkaisi ohimennen lasten palloa (ei siis ottanut sitä suuhun tai edes nuolaissut). Lapset alkoivat kiljua kuorossa, että yök, pallo on nyt ihan koiran syljessä, ja vasta siinä vaiheessa tajusin, että ai niin, kyse on siis tästä. En oikein tajunnut siinä sitten asiaa mitenkään "pahoitella" lapsille, mutta se jäi vähäksi aikaa mietityttämään, että onko kohta lasten isä ovella (no tuskin olisi uskaltanut koiratalouteen tulla)...

Ainoa minua varsinaisesti ärsyttävä asia muslimien suhtautumisessa koiriin on se, että muslimilapsille ei liene oikein opetettu, miten koiran kanssa käyttäydytään. On ihan ok juosta ja kiljua pihalla, minun täytyy silti pystyä pitämään koirani aisoissa, mutta useamman kuin kerran on käynyt niin, että lapset juoksevat nimenomaan kohti koiriani kiljuen ja kädet koiria kohti huitoen yrittäen ilmeisesti jotenkin herättää niiden huomiota, pelotella niitä tms. Sitten juuri kun ollaan melkein kiinni koirissa, niin juostaan kiljuen karkuun. Omat koirani ovat tästä lähinnä hämmentyneitä, mutta joku muu koira saattaisi ottaa nokkiinsa.

Tämmöisiä kokemuksia siis minulla.

neruda

neruda
Viestimäärä: 2829

VS: MAAHANMUUTTAJAT JA LEMMIKIT-ONGELMALLINEN SUH... - Keskiviikkona, 26.05.2010 klo 13:25  
+
0

juulia kirjoitti:


Kyllä ovat ja monta kertaa. Tervetuloa Vantaalle Koivukylään, jonne sijoitetaan hyvin paljon maahanmuuttajia. Ehkä meidän suomalaisten pitää vaan tottua tähän.


Mä en kyllä ihan pelkästään hartioiden kohautuksella suhtautuisi siihen mikäli mua joku heittelis kivillä, oli tekijä sitten suomalainen tai ulkosuomalainen.

Täälläpäin koiran kans liikkuessa ei kyllä tullu ikinä mitään ihmeellistä vastaan muutakuin ihan perus suomalaisten osalta.
Berninpaimenkoira "Manta" s. 2015
Berninpaimenkoira "Mooses" 30.9.2010-7.1.2016
Berninpaimenkoira "Urho" 28.8.2009-5.1.2011

cseppecske

cseppecske
Viestimäärä: 22

VS: MAAHANMUUTTAJAT JA LEMMIKIT-ONGELMALLINEN SUH... - Keskiviikkona, 26.05.2010 klo 18:54  
+
0

Minnamiina kirjoitti:

Mä en ole koskaan törmännyt maahanmuuttajiin jotka olisivat käyttäytyneet tuolla tavalla koiria kohdatessaan, kuulostaa pikkuisen ylimitoitetulta ja yksinkertaisesti typerältä, mutta rinnastatko sä nyt ihan todella koiran Buddhaan? Toinen niistä nyt sentään on uskonnollinen symboli...



Vaikkei kysymystä kohdistettu minulle, niin kommentoin tätä. Kyllä minusta Buddhan patsaan ja koiran voi hyvinkin rinnastaa toisiinsa - tai rinnastuksen voi kyseenalaistaa toisin päinkin: Buddhan patsas on vain eloton patsas ja symboli, kun taas koira on sentään elävä ja tunteva eläin. Minulle ainakin koira on monin verroin tärkeämpi kuin mikään uskonnollinen symboli ja näin on arvatenkin monen muunkin länsimaisen, maallistuneen ihmisen kohdalla.



Buddhalaisille se patsas vaan ei ole pelkkä patsas, ja sen merkitys uskontoa harjoittavalle on todella tärkeä. Ylipäätään länsimaisen maallistuneen ja mitään uskontoa harjoittamattoman on vaikea ymmärtää uskonnollisten ikonien konseptia ja merkitystä uskontoa harjoittaville, mutta sivistyneet ihmiset kuitenkin pystyy edes loogisella tasolla asian ymmärtämään. Buddhan patsaan päälle sylkemisen rinnastaminen väitettyyn koiran päälle sylkemiseen on mielestäni melko sivistymätöntä, ellei kirjoittaja sitten satu kuulumaan johinkin uskontokuntaan jolle koira on pyhä eläin ja jumalolento. Suomessa koiran asema noin yleisesti ottaen on kuitenkin lemmikkieläin, ei suinkaan valtionuskonnon jumalan ruumiillistuma, joten en näe mitään syytä "käännyttää" mamuja ottamaan lemmikkieläimiä vastoin tahtoaan.
Is minic a bhris béal duine a shrón.

juulia

juulia
Viestimäärä: 656

VS: MAAHANMUUTTAJAT JA LEMMIKIT-ONGELMALLINEN SUH... - Keskiviikkona, 26.05.2010 klo 19:50  
+
0

Rushdie kirjoitti:

Oletko Juulia ollut poliisin yhteydessä jos noin aggressiivisten hyökkäysten kohteeksi olet joutunut? Kyllä tuollaiseen käytökseen tulee jo puuttua, ja sen poliisi myös varmasti tekee kun vain ilmoituksen teet.


Kyllä mä muutaman kerran miettinyt soittamista, kun olen saanut pieniä kiviä niskaani koirien kanssa ohi kulkiessani. Yleensä asialla ovat lapset tai teini-ikäiset, mutta vieressä seisovat usein äidit, jotka eivät millään tavalla kiellä lapsiaan. Aikuiset naiset taas ovat niitä, jotka saattavat sylkäistä päin, jos varsinkin koira vahingossa harhautuu esim. metrin päähän ko. ihmisestä. Sen vuoksi musta olisi tärkeää kertoa maahanmuuttajille kuinka he voisivat opettaa lapsensa (ja itsensä) suhtautumaan lemmikkieläimiin, joka on heidän kultuurilleen vierasta ja outoa. Auttaisikohan se jos tälläisessä tilanteessa poliisi (tai joku muu maahanmuuttajien kanssa työskentelevä ihminen) tulisi puhumaan lapsille ja heidän vanhemmilleen asiasta..Vaikka kuinka heidän kulttuurissaan koirat ovat saastaisia, niin he elävät maassa jossa ihmiset pitävät niitä lemmikkeinään, rakkaina sellaisina (niin hullulta kuin se heidän mielestä voikin tuntua). Se että ei itse hyväksy jotain, ei oikeuta kulttuurierojen vuoksi sylkemään tai huutelemaan toisille, puolin tai toisin.

//edit. Buddhalaisuudesta sen verran myös minäkin mainitsisin, että Buddhapatsas on buddhalaisuutta harjoittaville todella tärkeä symboli ja sen päälle sylkemisestä joutusi näin tekevä varmasti esim. Thaimaassa suuriin vaikeuksiin. Samoin Thaimaan kuninkaan kuvan päälle sylkemisestä saattaaa saada vangeutta.
bichon frise Anni 7/2006
kääpiövillakoira Nelli 1/2010
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 26.05.2010 klo 19:58)

cseppecske

cseppecske
Viestimäärä: 22

VS: MAAHANMUUTTAJAT JA LEMMIKIT-ONGELMALLINEN SUH... - Torstaina, 27.05.2010 klo 11:48  
+
0

juulia kirjoitti:

Se että ei itse hyväksy jotain, ei oikeuta kulttuurierojen vuoksi sylkemään tai huutelemaan toisille, puolin tai toisin.



Aivan totta. Mä en ole kyllä törmännyt tuolla tavalla koiria kohtaan käyttäytyviin mamuihin, ja kylläpä nämä alkuperäisväestön kalvakkaat irmapetteritkin osaavat tarvittaessa käyttäytyä elukoita kohtaan kaikkea muuta kuin mallikkaasti.

Maailmanmittakaavassa väkilukuun suhteutettuna, koirien pitäminen sohvalla makaavina lemmikkeinä samalla kaavalla kuin Suomessa ei ole mikään normi, jota kaikkien tulisi noudattaa. Ei Suomessakaan kennelliiton arvioiden mukaan ole kuin 600 000 koiraa, eli noin 10 %:lla väestöstä, tai itseasiassa vähemmällä, sillä monella koiranomistajalla on useampia kuin yksi koira. Ei koiranpitäminen suomessakaan ole mikään sosiaalinen normi, jota on noudatettava.
Is minic a bhris béal duine a shrón.

Tuulituulia

Tuulituulia
Viestimäärä: 5

VS: MAAHANMUUTTAJAT JA LEMMIKIT-ONGELMALLINEN SUH... - Keskiviikkona, 25.08.2010 klo 22:24  
+
0

jos tulevaisuudessa ison osan väestöstämme muodostavat ihmiset, jotka pelkäävät ja inhoavat koiria, miten se tulee vaikuttaamaan koirien pitoa koskeviin säädöksiin (esim. koiran kuljettaminen bussissa, yleisillä paikoilla jne.)? Integraatiota saisi tässä kohtaa (kuten toki monessa muussakin asiassa) tapahtua mielellään paljon.



Sisällöltään kaukonäköinen ja myös ihan relevantti kommentti tämän päivän eurooppalaisessa, koirallisessa kaupunkielämässä.

Islamistien pyhässä kirjassa todella sanotaan, että koiraa kosketettuaan pitää kädet pestä seitsemän kertaa; siellä myös profeetta antaa ohjeen, että kaikkia koiria ei tule tappaa, vain mustat koirat, koska ne ovat paholaisia. Ym. tuubaa.
Myös Vanhassa Testamentissa koiria haukutaan likaisiksi ym.
Mutta eri asia on, kuka näitä uskoo ja noudattaa. Ja yleensä ottaen, pitääkö meidän todella alentua käymään keskutelua ja tutkimaan syvällisesti jonkun uskonnon kieltä ja metaforia silloin, kun kyse on yksinkertaisesti oikeudesta kulkea ja matkustaa julkisilla koiran, ystävän, perheenjäsenen, kanssa.
Minulla ei ainakaan ole aikaa eikä mahdollisuutta tämän enempään, olen pahoillani.

Sen sijaan, jonkin verran asiaan perehdyttyäni, näen jopa tärkeämpänä sen, että Suomeen tulevat islamistit saisivat hieman koulutusta, jotteivat jäisi hämärien oppiensa kanssa yksin. Siis aivan kuten keskustelun avannut juulia ehdottaa. Koiria inhoaville maahanmuuttajille tulee opettaa, että suomalaiset koirat eivät kanna ihmisiin tarttuvia tauteja ja että ne pääsääntöisesti koulutetaan erittäin hyvin - ehkä jopa parhaiten maailmassa. Ja että siitä syystä koiramme ovat erittäin sivistyneitä, osa perhettämme ja eräällä tavalla jopa pyhiä. Meillä koirille myönnetään mitaleita ja pokaaleita ja useat heistä haudataan kristillisinkin menoin. Monet esi-isämme Siperian suunnilta eivät olisi selvinneet tuhansien vuosien historiastaan ilman koiraa. Eivät saamelaisetkaan, ja tuskin alkusuomalaisetkaan. Ja Kalevalamme kertoo, että koira tuli maailmaan ihmisnaisen synnyttämänä - joka toki sekin tulee ottaa vertauskuvallisena (ks. Kalevala ja "Koiran synty"). Kalevala myös useassa kohtaa kunnioittaa koiraa ja sen ylivertaista uskollisuutta ja sitkeyttä tarinoidessaan tästä kunniakkaasta olennosta.

Mutta maailma muuttuu nopeasti - myös rakas Suomi. Myös suhde koiraan elää.
Minulle on käynyt kahdesti, että julkisilla city-elämään kaikin puolin tottuneen koirani kanssa kulkiessani on joku musliminainen alkanut huutaa, kirkua ja huitoa, kun olemme olleet liian lähellä ruuhkabussissa. Uusin mahdollinen tapaus sattui viikko sitten kun afrikkalainen (ei siis orientaali) bussikuski löi etuoven kiinni kesken lastauksen niin, että koirani lantio jäi väliin. Muitakin matkustajia oli tulossa kyytiin jälkeemme. Näin, kun kuski aivan selvästi painoi tahallaan ovensulkemisnappulaa, kyseessä ei takuulla ollut vahinko.
Ehkä kuskilla oli paha päivä ja purki sen koiraan, tai sitten syy oli enemmän kulttuurinen ts. uskonnollinen. Afrikassa islamilaisuus on yleistä.
Jos niin, tällaiset koiranomistajiin / koiriin kohdistuvat islamistien mielenilmaukset varmaan tulevat pikkuhiljaa yleistymään meiilä. Muualla maailmassa se on jo arkipäivää lähes jokaiselle kaupunkilaiselle koiranomistajalle. Tässä malliksi muutama tapaus vastaisuuden varalle:
Britanniasta pari tapausta:
http://vladtepesblog.com/?p=9160
http://www.telegraph.co.uk/news/newstopics/religion/7847571/Is-a-religious-bus-ban-on-my-dog-right.html

Ruotsissa on tapahtunut, että taksikuskit ovat kieltäytynyt ottamasta koiria kyytiin. Keskustelupalstoilta ilmenee myös, että musliminaisten kirkuminen julkisissa koiran nähdessään ei ole kovin harvinaista. Oli meinaan pakko googlata, kun itselle sattui nuo kaksi ekaa viime kesänä Helsingissä.

Kanadassa sama taksiongelma kuin Ruotsissa:
http://atheism.about.com/b/2007/08/24/canada-muslim-cabbies-given-right-to-not-treat-blind-people-equally.htm

Australiassa samoin: http://www.liveleak.com/view?i=1b5_1224151068

Toisaalta Briteissä opaskoira pääsee nyt moskeijaan:
http://www.mcb.org.uk/article_detail.php?article=announcement-745

Edellisestä voi positiivisesti päätellä, että kärsivällisyydellä edetään pitkälle; että islamin suhde meidän koirakulttuuriimme on siis vähintäänkin muuttuva, ellei joskus jopa hämärä!
Pääasia että kuljetaan ylpeinä ihanista koiristamme ja ollaan hereillä ja tarpeen tullen puolustetaan oikeuksiamme ja mahdollisia koiriimme kohdistuvia aiheettomia hyökkäyksiä.

Kukaan, ei edes lapsi saa heitellä kivillä koiraasi. Jos sellaista ilmenee, tee heti rikosilmoitus poliisille. Sen voi tehdä kätevästi myös netissä. Tällaisten lasten vanhemmat kun eivät ikävä kyllä useinkaan välitä lastensa teoista heikompiaan kohtaan.

Tuulituulia

Tuulituulia
Viestimäärä: 5

VS: MAAHANMUUTTAJAT JA LEMMIKIT-ONGELMALLINEN SUH... - Keskiviikkona, 25.08.2010 klo 22:36  
+
0

cseppecske kirjoitti:

Maailmanmittakaavassa väkilukuun suhteutettuna, koirien pitäminen sohvalla makaavina lemmikkeinä samalla kaavalla kuin Suomessa ei ole mikään normi, jota kaikkien tulisi noudattaa. Ei Suomessakaan kennelliiton arvioiden mukaan ole kuin 600 000 koiraa, eli noin 10 %:lla väestöstä, tai itseasiassa vähemmällä, sillä monella koiranomistajalla on useampia kuin yksi koira. Ei koiranpitäminen suomessakaan ole mikään sosiaalinen normi, jota on noudatettava.



Keskustelun aloittaja ei kyllä selvästikään ja millään lailla ole ehdottanut, että mamut (käyttämäänne termiä lainatakseni) tulisi saada pitämään koirista, tai ottamaan niitä himaansa, vaan kunnoittamaan toisten halua ja oikeutta pitää koiria ja kulkea niiden kanssa ilman, että joutuu kivityksen ja syljeskelyn kohteeksi. Joten, puhut nyt jostakin syystä hieman asian vierestä.
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 25.08.2010 klo 22:44)

Tuulituulia

Tuulituulia
Viestimäärä: 5

VS: MAAHANMUUTTAJAT JA LEMMIKIT-ONGELMALLINEN SUH... - Keskiviikkona, 25.08.2010 klo 22:50  
+
0

Kalinka kirjoitti:

Harmi vaan, että yleensä kaikki negatiivinen tuodaan esim. mediassa esiin ja positiiviset/neutraalit asiat jätetään huomioimatta. Kannattaa muistaa, että fundamentalistista islamia ei kannata kauhean suuri osa muslimeista...



Niinpä. Ja paljon jää aivan varmasti myös kertomatta. Monille varmaan tapahtuu kaikenlaista pientä syrjintää, mutta asioista ei vain viitsitä valittaa tai välittää.

Kalinka kirjoitti:

jos puhutaan aiheesta minä ja koira, en ole huomannut asian suhteen mitään negatiivista. Vaikka asutaankin Espoon keskuksen liepeillä, jossa aika paljon maahanmuuttajia liikkuu myös. Itseasiassa päinvastoin, tuossa meidän vieressä on ala-aste, jonka ohi tehdään aamulenkki. Sieltä ryntää aika usein Laraa silittämään lauma tyttöjä, joilla selvästi ainakin osa suvusta on ulkomailta ja osa on selkeästi islamilaisista perheistä.


Ole siis onnellinen.

Heini

Heini
Viestimäärä: 799

VS: MAAHANMUUTTAJAT JA LEMMIKIT-ONGELMALLINEN SUH... - Torstaina, 26.08.2010 klo 16:18  
+
0
Täytyy, Kalinka itse sanoa sen verran, kun myös asun Espoon keskuksen kupeessa, että olen monesti törmännyt siihen että mamut menevät toiselle puolelle katua minut ja koirani kohdatessaan ja muutaman kerran ovat jotain perään huudelleet, kieltä en ikävä kyllä ymmärrä, mitä lie kirouksia. Kaikki eivät tätä ole tehneet mutta aika monet kyllä. Ja lapset eivät tosiaan tiedä oikein miten koiran kanssa käyttäytyä vaan juoksevat ja kiljuvat ympärillä.

Minunkaan mielestä muslimejä ei pidä "opettaa" olemaan koirien kanssa, mutta olisi tärkeää että he hyväksyvät koirat osana monen suomalaisen elämää ja kunnioittaisivat asiaa, aivan kuten meidän tulisi kunnioittaa heidän tapojaan. Eli toisin sanoen eivät huutele tai heittele kiviä yms koiran päälle. Emmehän mekään huutele ja heittele kiviä burka päällään kulkevan naisen päälle (tai toivottavasti niin ei tehdä....) vain koska emme pidä tästä tavasta tai emme ymmärrä sitä.

Mielenkiintoinen aihe tämä :)
♂ Mudi Csibiti Gezemice "Pyry" (3/2010)
Mudin elämää -blogi

rocky

rocky
Viestimäärä: 121

VS: MAAHANMUUTTAJAT JA LEMMIKIT-ONGELMALLINEN SUH... - Perjantaina, 27.08.2010 klo 09:16  
+
0
Heini hauskasti sanottu, "mitälie kirouksia" ah, piristit aamuni! :nauru:

Mutta tosiaan mielenkiintoinen aihe. Mun mielestä se nyt vaan on niin että jos Suomeen tullaan niin täällä eletään suomisäännöillä eikä muilla säännöillä. Täällä ei päde samat asiat mitkä kotimaassa. Kyllä se vaan on niin että maassa maan tavalla (tai maasta pois).
Sekarotunen Rocky 2010

jenkso

jenkso
Viestimäärä: 14

VS: MAAHANMUUTTAJAT JA LEMMIKIT-ONGELMALLINEN SUH... - Perjantaina, 27.08.2010 klo 21:32  
+
0
^Juuri näin. Mikäli on kykenemätön sopeutumaan uuden kotimaansa tapoihin, on parempi poistua Suomen rajojen ulkopuolelle. Välillä kyllä tekisi mieli toivottaa hyvää matkaa myös oman maan mansikoille, joita tuolla hurtan kanssa liikkuessa tulee vastaan...:twisted:
Hymyile eiliselle mutta älä anna sille sydäntäsi.
Hymyile huomiselle mutta älä kiirehdi kohtaamaan sitä.
Hymyile tälle päivälle niin se hymyilee sinulle.
(Viestiä on muokattu perjantaina, 27.08.2010 klo 21:33)

Saicha

Saicha
Viestimäärä: 1

VS: MAAHANMUUTTAJAT JA LEMMIKIT-ONGELMALLINEN SUH... - Maanantaina, 17.12.2012 klo 12:12  
+
0
Omakohtaista kokemusta asiasta. Koraani luettelee eläimet jotka ns.saastaisia, ja koiran kohdalla se koskee lähinnä " kuolaeritettä" ja märkää koiraa. Tämä on se syy, että koiraa kavahdetaan koska koirahan menee tervehtimään ja usein nuolaisee tai lipaisee kielellä edes vähän tyyliin
(" moi ") ja sitten vasta kiehnää ja tönii että rapsutuksia ns. kaulailee. Useat koirat myös hyppäävät vasten, joka koetaan uhkaavana ja hyökkäävänä.
Tiedän myös muslimeja joilla koira, kiellettyjä alueita kotona on silloin koiralle keittiö, joka on hyvinkin ymmärrettävä asia sillä siellä valmistetaan syötäväruoka ja koirahan koluaa ja nuuskii mitä pöytätasoilla on tai olisiko jäänyt jotain naposteltavaa ja usein myös nuoleskelee näitä pintoja ja myös astioita jos siihen annetaan mahdollisuus. Ja kuolahan oli se kaikkein pahin. Peseytymistilat, makuuhuone ja rukouspaikka tulee olla ns. puhdas paikka, sinne koiralla ei ole myöskään asiaa.
Näissä koiraa koskevissa asioissa on myös tulkinta eroja, onko maahanmuuttaja lähtöisin Lähi-idästä vai länsineistyneemmästä muslimimaasta. Lähinnä tähän vaikuttaa, se kuinka harras ja koraanin oppeja kunnioittava on uskossaan ja miten tätä oppia sovelletaan käytännössä. Eli ei tosiaan voida sanoa, että kaikki maahanmuuttajat kavahtavat koiria tai pelkäävät niitä.
Täällä koira usein lemmikkinä ja saanut perheenjäsenen paikan.
Maahanmuuttajien lähtömaissa koira, työ/käyttöeläin ( vartio, metsästys ja paimenkoira ) joka työskentelee ulkona ja on mahdollista myös sääolojen vuoksi pitää ulkona enemmän kuin meillä.

Tattistavaan

Tattistavaan
Viestimäärä: 740

VS: MAAHANMUUTTAJAT JA LEMMIKIT-ONGELMALLINEN SUH... - Maanantaina, 17.12.2012 klo 13:16  
+
0
Yllättävän moni Islamin uskoinen oli nyt sitte mistä maasta vaan tunnistaa keskarin kyllä heti eikä ainakaan pahaa sanottavaa ole tullut heiltä :) se on vähän rotukohtaistakin heillä kun näillä koirilla (laumanvartijoilla) on Turkissa, Turkmenistanissa, Afganistanissa aika pitkä historia ja nämä koirat on vuosituhannet olleet se perheitten ja karjan turva niin pedoilta, villikoiralaumoilta kuin roistoiltakin
Owczarek Podhalanski Runo Visenna tuttavallisemmin Nalle
Pyreneittenmastiffi Mini
Keskiaasiankoira Little Freak's Dzhamal tuttavallisemmin Jallu

Whitey

Whitey
Viestimäärä: 408

VS: MAAHANMUUTTAJAT JA LEMMIKIT-ONGELMALLINEN SUH... - Maanantaina, 17.12.2012 klo 13:46  
+
0
Pitää muistaa että saman uskonnon sisällä on eroja. Kärjistäen että muslimit inhoaisivat koiria ja pitäisivät niitä saastaisina, pitäisi myös jokaista kristittyä pitää homoja vihaavana noidanpolttajana.
Jos Westborough Baptist Church ei ole tuttu, siinä on hyvä vertauskohta.
Tanskandoggi (25%) Boxeri (25%) & Amstaffi (50%) - molossimix Urpo s. 29.05.2012

Mankku

Mankku
Viestimäärä: 1307

VS: MAAHANMUUTTAJAT JA LEMMIKIT-ONGELMALLINEN SUH... - Maanantaina, 17.12.2012 klo 15:26  
+
0
Itse aikanaan kävin porokoiran pennun kanssa koulun iltapäiväkerhon pihassa pyörimässä. Moni lapsi halusi tutustua lähemmin, mutta muslimitytöt katsoivat vinoon, mutta uskaltautuivat kuitenkin tulla n. parin metrin päähän ihmettelemään. Hiukan oli nyrpistelyä ja yksi tyttö totesi "yäk!". Samalla siinä IP-kerhon ohjaaja jutteli näille muslimeille ja kertoili, miten koirista pidetään täällä Suomessa hyvää huolta ja miten niitä opetetaan ja koulutetaan käyttäytymään mallikkaasti jne. Ihan mukava hetki se oli.

Itse en pakottaisi muslimeja tekemisiin lemmikkien kanssa, mutta tosiaan jotain informaatiota peräänkuuluttaisin, koska kuitenkin koiria ja kissoja päivittäin tuolla ulkona pyörii, niin niihin voisi opetella suhtautumaan välinpitämättömästi.

Onneksi itse en ole törmännyt mihinkään kivittäjätyyppeihin.
- chodsky pes uros, etsijäkoirakokelas s. 6/2013
- schapendoes uros, s. 6/2017

Aduro

Aduro
Viestimäärä: 3051

VS: MAAHANMUUTTAJAT JA LEMMIKIT-ONGELMALLINEN SUH... - Maanantaina, 17.12.2012 klo 19:19  
+
0
Joo se on tosi kivaa että metroasemalla syljetään koiran päälle....:pyssyt::pyssyt:
Mango-samojedinarttu 7v., Kirsikka-schipperke 4v., ja kissat Huli, Doris ja Piu :)

1.3.2012 Muistoissa Iida-kisu

neruda

neruda
Viestimäärä: 2829

VS: MAAHANMUUTTAJAT JA LEMMIKIT-ONGELMALLINEN SUH... - Maanantaina, 17.12.2012 klo 19:56  
+
0
Saattaisinpa itsekin kiihtyä, mikäli joku räkisi mun koiran päälle (silloin todella jos oltais menossa kehään :nauru:), kuitenkaan koira ei siitä osaisi loukkaantua, joten no harm done. Mitään väkivaltaista taas en osaisi hyväksyä ja kuitata pelkillä kulttuurieroilla.
Berninpaimenkoira "Manta" s. 2015
Berninpaimenkoira "Mooses" 30.9.2010-7.1.2016
Berninpaimenkoira "Urho" 28.8.2009-5.1.2011

  Siirry sivulle: 1 2 3
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28213
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6341
Viestejä yhteensä545737
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265896
(Tilastot päivitetty viimeksi 06.05.2024 klo 10:30)