Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Sunnuntaina, 30.10.2011 klo 12:32

Pentuhuijaus?

Siirry sivulle: 1 2 3

weebl

weebl
Viestimäärä: 4048

VS: PENTUHUIJAUS? - Keskiviikkona, 02.11.2011 klo 12:30  
+
0

Joh kirjoitti:


No ei ehkä mitään tarkkoja senttejä, mutta siitä voi päätellä aika paljon. Eri tietty se, jos ei tiedä pennun ikää, mutta jos se on tiedossa, niin kyllä koon ennustaminen aikuisena on ihan mahdollista.



Ajattelin kun pentueessa voi olla erikokoisiakin pentuja, eikä ne pentueen pienemmät välttämättä ole sitten aikuisena yhtään sen pienempiä kuin muutkaan. Toki jos puhdasrotuinen rekattu koira, niin tietää sen kokohaitarin.
Noh, jos 4kk(?) pennusta osaa kertoa sen aikuiskoon ilman tietoa vanhemmista tai mahdollisesti roduistakin, niin sitten.

ransa

ransa
Viestimäärä: 2013

VS: PENTUHUIJAUS? - Keskiviikkona, 02.11.2011 klo 12:31  
+
0
^^ Onko koira kennelliiton X-rekisterissä? Sinne voi omistaja itse ilmoittaa sekarotuisensa .joihin myös nämä paperittomat puhtaat lasketaan.(myös meidän paperittoman olen sinne rekannut). Paljon helpompi sitten jäljittää koiraa ja omistajaa jos/kun löytyy tuosta rekisteristä, joka on kuitenkin maanlaajuinen.

Miana

Miana
Viestimäärä: 2905

VS: PENTUHUIJAUS? - Keskiviikkona, 02.11.2011 klo 12:39  
+
0
Miten siitä sirusta ei selvinnyt paljon mitään? SIrun numerosarjallahan pitäis löytyä kaikki tiedot omistajasta ja koirasta. Ainakin se onko virallisessa rekisterissä ja kuka rekisteröinnin on hoitanut (jos ei viimeisin omistaja olekaan).

(Itse rekkasin meidän x-rotuisen ja siinä lapussa kyllä kysytään omistajan tiedot sekä koiran synt. aika, sukupuoli ja tuntomerkit.)
Miimi ja Tilli

Blogi (, jossa ei elämää tälläkään hetkellä)
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 02.11.2011 klo 12:40)

chihumaria

chihumaria
Viestimäärä: 22

VS: PENTUHUIJAUS? - Keskiviikkona, 02.11.2011 klo 12:47  
+
0
Ransa: Ei ole, täytyyki heti ilmottaa :)
Miana: Kysyin eläinlääkärissä, että löytyykö siitä just jotain tietoa omistajista, vanhemmista, tai muista. Itekkin luulin että löytyisi, mutta he sanoivat siellä että se on vain ns. "seurantasiru", että jos sen laittaa rekisteriin niin koira löytyy helpommin jos on kadonnut tai varastettu. En sitten tiedä :neutral:
3kk ikäinen chihupoika tuli meille 28.10. Kesällä perheeseen tuli myös maaorava Sarvi.

ransa

ransa
Viestimäärä: 2013

VS: PENTUHUIJAUS? - Keskiviikkona, 02.11.2011 klo 13:22  
+
0
^Juuri noin se on, nällä "X-koirilla" siru osoittaa vain sen, kenen koirasta on kyse. Kun koiran ilmoittaa sinne x-rekisteriin niin ilmoitetaan sirunnumero ja koiran nimi, ukupuoli + tuntomerkit sekä omistajan tiedot. Ne kun ovat ihan samassa asemassa siinä rekisterissä kuin "oikeat sekarotuiset", joiden alkuperästä ei ole tietoa. Itse laitoin tuntomerkkeihin että puhdasrotuinen lapinporokoira ja värin. Siru on tosiaan näillä lähinnä omistajan löytämistä varten + kun on tuossa rekisterissä niin saa hommattua halutessaan vaikka tokokilpakirjan (toivottavasti sen aika joskus meilläkin tulee).

Jos koiraa ei itse ilmoita sinne kennelliiton X-rekisteriin niin eipä sitä mitenkään voi jäljittää vaikka siru onkin kaulassa, paitsi tietysti sirun laittaneen eläinlääkärin potilastiedostoista, mutta aikamoista hakuammuntaahan se olisi lähteä etsimään kaikkien Suomen eläinlääkärien joukosta sitä, joka on sirun laittanut, jos sattuisi löytämään kadonneen sirutetun koiran, jota ei löydy valtakunnan rekisteristä.

ransa

ransa
Viestimäärä: 2013

VS: PENTUHUIJAUS? - Keskiviikkona, 02.11.2011 klo 14:24  
+
0
Tässä vielä linkki, josta saa hakemuksen X-rekisteriin. Siellä lukee, että tunnistusmerkintää varten, mutta jos/kun koira on jo sirutettu niin tuon hakemuksen mukaan vain laitetaan se tunnistusmerkintäkortti ja asia hoituu sillä. Todistus maksaa parikymppiä.

KuLe

KuLe
Viestimäärä: 6

VS: PENTUHUIJAUS? - Keskiviikkona, 02.11.2011 klo 15:36  
+
0
http://www.hauva.com/node/3758
Kotkan Karhuvuoressa myydään parvovirusta kantavia sekarotuisia kääpiökoiria, jotka on tuotu Venäjän rajan yli todennäköisesti väärennetyillä passeilla. Asiasta kertoo Kymen Sanomat. Anjalan eläinlääkäriasemalle Kouvolaan tuotiin hoidettavaksi kaksi pentua, joista ainakin toinen on ostettu Karhuvuoresta. Pennuilla todettiin parvovirus ja ainakin toinen niistä menehtyi. Kotkan poliisin tiedossa on kaksi tapausta elokuulta, joiden epäillään koskevan Venäjältä Kotkaan laittomasti tuotuja koiranpentuja.

Koitin pikaisesti etsiä tuota ilmoitusta, jonka perusteella olet koiran ostanut, että vaikuttaako huijaukselta, mutta tuollainen osuiklin googlettamalla silmiin..

KuLe

KuLe
Viestimäärä: 6

VS: PENTUHUIJAUS? - Keskiviikkona, 02.11.2011 klo 15:44  
+
0
Viitaten edelliseen viestiinä, lähinnä sitä hain takaa, että koira on hyvinkin voitu tuoda Virosta/Venäjältä Suomeen. Tätä puoltaisi myös se, että koiralta löytyy siru.
Oliko El.lääk.kanssa puhetta koiran iästä? Voisiko olla nuorempi kuin on väitetty?

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: PENTUHUIJAUS? - Keskiviikkona, 02.11.2011 klo 16:01  
+
0
Kyllä jo se, että koiralla ylipäätään on siru, kertoo jotain siitä, että joku siitä joskus on välittänyt. Toivotaan nyt vaan, että ei ole varastettu...
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

griffon

griffon
Viestimäärä: 5797

VS: PENTUHUIJAUS? - Keskiviikkona, 02.11.2011 klo 16:05  
+
0
^Sama tuli mulle mieleen :(

chihumaria kirjoitti:

Itseasiassa löytys, mut siitä ei näkyny oikein mitään :/ Vaan jos se varastetaan tai jos se katoaa ni voi paikantaa, kuhan sen sirunumeron vaan ilmottaa.


Eli sirua ei pystynyt lukemaan = lukijalaitteen näytössä ei näkynyt mitään kirjain-numeroyhdistelmää? Outoa... Yleensähän eläinlääkäreillä on laitteet millä suomalaiset sirut pystytään lukemaan.
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

raggetti

raggetti
Viestimäärä: 1725

VS: PENTUHUIJAUS? - Keskiviikkona, 02.11.2011 klo 21:01  
+
0
^nim. suomalaiset. Mulle tuli ekana mieleen että jos siru on ulkomaalainen (eli kotimaiset laitteet ei pysty lukemaan..?) Mutta luulis että ell. olisi asiasta sanonut?
Tosi outoa. Mutta tosiaan, pääasia on että teillä menee hyvin, ja olet ottanut opiksesi. Eihän sitä usko kun muut toputtelee pennunostajaa, menee vaan siinä huumassa että "pakko saada pentu" ja tahtoo luottaa niin sinisilmäsesti kaikkeen. Täytyy kyllä sanoa että itse olen ainakin karaistunut huomattavasti sen jälkeen kun ensimmäsien koiran hankin, ja nyt kolmatta hankkiessani olen ehkä hieman liiankin kriittinen joidenkin asioiden suhteen :)
How to handle stress like a dog:

If you can't eat it
Or play with it

Then pee on it
And walk away

Piikku

Piikku
Viestimäärä: 3

VS: PENTUHUIJAUS? - Lauantaina, 03.12.2011 klo 22:57  
+
0
Oletko varma, ettet ostanut osamaksulla ostettu pentua, josta on maksettu vain käsiraha. Kun käytät eläinlääkärillä, varmistuta onko sirutettu. Huonolla onnella heitit 700€ tuuleen, ja omistaja on kasvattaja. Oliko romanit kyseessä?

Henniet

Henniet
Viestimäärä: 854

VS: PENTUHUIJAUS? - Sunnuntaina, 04.12.2011 klo 00:02  
+
0
^Et tainnut lukea keskustelua tähän asti? :) Siru löytyy kyllä, omistajatietoja ei.
slkn Isla (s.17.4.2010)
Kuvia!

  Siirry sivulle: 1 2 3
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28210
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6338
Viestejä yhteensä545724
Uudet käyttäjät tänään6
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265867
(Tilastot päivitetty viimeksi 03.05.2024 klo 14:00)