Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Torstaina, 25.08.2011 klo 14:45

Valistunut kuluttaminen

Siirry sivulle: 1 2 3

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: VALISTUNUT KULUTTAMINEN - Sunnuntaina, 28.08.2011 klo 15:13  
+
0
Niin ja alkoholit on aina kaupan perällä että saataisiin ihmiset kulkemaan koko kaupan läpi, puhumattakaan maidoista.. Ja luonnollisesti karkit on vasta siinä lopussa, houkutteina "rankan" kauppakierroksen jälkeen, kun sopivasti pitää odotella kassoilla eikä pääse pakoon..
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade

aavehamsteri

aavehamsteri
Viestimäärä: 1335

VS: VALISTUNUT KULUTTAMINEN - Sunnuntaina, 28.08.2011 klo 19:12  
+
0

neruda kirjoitti:

Muoks. Olin käskenyt ukkoa tuomaan täysjyvämakaronia kaupasta. Mies oli tuonut pussin missä lukee kyljessä että runsaasti kuitua. Pussissa on 4,8g kuitua/ 100g eli se ei ole vielä runsaskuituista. Näitä asioita tarkoitan siis kun pussin kyljessä lukee kaikenlaista mikä ei pidä paikkaansa.



Sama on myös, kun erään makaronivalmistajan markkinoimat "täysjyväpastat" sisältävät vain 51% täysjyvää. Eikä monessakaan täysjyväleivässä ole 100% täysjyväjauhoja. Kummaa kuitenkin, että niitä saa hiukan harhaanjohtavasti myydä täysjyvätuotteina.

Mielestäni hedelmien ja vihannesten hintaa voisi pudottaa pienentämällä niiden ALV-prosenttia, ja ohjata kulutusta tällä tavoin oikeaan suuntaan. Karkin, tupakan, alkoholin, limsan yms. turhan verotusta saisi kiristää kyllä, jotta kulutus vähenisi. En ole toki tilastollista tietoa nähnyt, kuinka tehokkaasti veron korotus/kiristys vaikuttaa kulutustottumuksiin, mutta ainakin valtiolle esim. karkkiveron korotus toisi lisätuloja, jos ei korkea hinta auta karkkihampaan kolotukseen :cool:
Lbn 11/2010
Mudi 7/2013

"Päätökset pitää tehdä oikeassa mielenvireessä ja mieluiten nopeasti, ettei vire mene ohi."

boxerowner

boxerowner
Viestimäärä: 1490

VS: VALISTUNUT KULUTTAMINEN - Sunnuntaina, 28.08.2011 klo 20:45  
+
0
Mun mielestä tuollaiset parin prosenttiyksikön veron korotukset (tai vastaavasti laskemiset) on ihan pilipalihommaa ja turhaa. Jos viinaa tekee mieli, sen kossupullon ostaa, maksoi se sitten 16 tai 20 euroa. Tai jos mulla tekee mieli Fazerin sinistä, niin ostan sen levyn, oli se sit 2,50 tai 3 euroa. Uskon, etten ole ainut, jolla raha löytyy jos jotain tarpeeksi paljon tekee mieli. Ja oli se hinta mikä tahansa, silti kohkataan kuinka viinankulutus ja ylipaino räjähtää pian käsiin.

Tai sit toisinpäin. Jos en oo koskaan oppinut hedelmiä syömään, niin ei se salaattipussi tartu mukaan, vaikka hinta olis euron halvempi.
Bokseriuros ~ Rape 3.6.2000 - 29.4.2010
Bokserinarttu ~ Rebekka 15.7.2010 Ready, steady, go!
Bokserinarttu ~ Armi 15.6.2012

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: VALISTUNUT KULUTTAMINEN - Sunnuntaina, 28.08.2011 klo 22:07  
+
0
^Se on ihan totta, että jos jotain haluaa, niin kyllä siitä sitten maksaa sen korkeamman hinnan. Mä silti maksaisin korkeampaa veroa mieluummin "turhakkeista" (makeiset, sipsit ja muut herkut, alkoholi, limsat jne) kuin esim. ihan tavallisesta "oikeasta" ruuasta.
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

aavehamsteri

aavehamsteri
Viestimäärä: 1335

VS: VALISTUNUT KULUTTAMINEN - Sunnuntaina, 28.08.2011 klo 22:21  
+
0
Juurikin sitä tarkoitin viestini lopussa, vaikka kossupullo, tupakka-aski tai suklaalevy maksaisivat vähän enemmän (minun puolestani saisivat maksaa useamman euron enemmän), niin niitä silti ostettaisiin. Ja näin niistä sitten saataisiin lisää tuloja valtiolle, kun makean-/viinan-/tupakanhimoiset kansalaiset ostaisivat niitä, vaikka hinta olisi nykyistä korkeampi. Verotulot sitten voitaisiin käyttää vaikkapa vanhustenhoitoon tai muuhun hyödylliseen. Omaa pientä toiveajatteluani on se, että veron korotukset/laskemiset ohjaisivat kulutustottumuksia, jos sillä voitaisiin edesauttaa kansanterveyttä.
Lbn 11/2010
Mudi 7/2013

"Päätökset pitää tehdä oikeassa mielenvireessä ja mieluiten nopeasti, ettei vire mene ohi."

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: VALISTUNUT KULUTTAMINEN - Sunnuntaina, 28.08.2011 klo 23:15  
+
0
Jos alkoholin hinta nousee vielä parilla eurolla, niin vois olla että baarin pitäjät joutuu ongelmiin. Mun mielestä jo 4-5e lonkerosta on jo ihan tarpeeksi kallista. Kyllä mä uskon että esim lonkeroiden ja siidereiden osto vähenis huomattavasti kaupoissakin, vajaa 3e on vielä ihan ok, mutta 4-5e tölkistä on ihan liikaa.
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

sillycow

sillycow
Viestimäärä: 1428

VS: VALISTUNUT KULUTTAMINEN - Sunnuntaina, 28.08.2011 klo 23:34  
+
0
Sittehän ihmiset siirtyis vaan väkevimpiin? Plus miinus nolla. :neutral:

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: VALISTUNUT KULUTTAMINEN - Maanantaina, 29.08.2011 klo 15:02  
+
0
^Juu näimpä, varsinkin nuoret.
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

weebl

weebl
Viestimäärä: 4048

VS: VALISTUNUT KULUTTAMINEN - Maanantaina, 29.08.2011 klo 15:17  
+
0
Hyvä vaan jos alkoholin hinta nousee.
Jos ei ole vara, niin sitten ei pidä juoda.

Itseäni ei hetkauttaisi, kun max. kerran kuussa tulee juotua niin on aivan sama maksaako lonkeropäkki 10€ vai 20€.

Hyvällä tuurilla ihmiset alkaisi miettimään, että kannattaako sittenkään työntää niin paljon rahaa juopotteluun.

Kadaver

Kadaver
Viestimäärä: 4330

VS: VALISTUNUT KULUTTAMINEN - Maanantaina, 29.08.2011 klo 16:28  
+
0

weebl kirjoitti:


Hyvällä tuurilla ihmiset alkaisi miettimään, että kannattaako sittenkään työntää niin paljon rahaa juopotteluun.


Tuskinpa. Hinnan nousu näkyisi lähinnä kohtuukäyttäjien juomamäärissä. Alkoholisti tulisi hankkimaan pullonsa joko rikollisin keinoin tai puhtaalla rahalla.
"Your husband is gay, your husband is gay, he wasn't born like that, you made him that way..."

weebl

weebl
Viestimäärä: 4048

VS: VALISTUNUT KULUTTAMINEN - Maanantaina, 29.08.2011 klo 16:40  
+
0

Kadaver kirjoitti:


Tuskinpa. Hinnan nousu näkyisi lähinnä kohtuukäyttäjien juomamäärissä. Alkoholisti tulisi hankkimaan pullonsa joko rikollisin keinoin tai puhtaalla rahalla.



Eiköhän se jossain vaiheessa juopoltakin rahat lopu kesken ja todellisuus iskee. Sitten pitää päättää ostaako viimeisillä pennosilla ruokaa vai taikajuomaa.

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: VALISTUNUT KULUTTAMINEN - Maanantaina, 29.08.2011 klo 16:42  
+
0
^ Surullisen moni tuntuu jo hyvän aikaa päättäneen ostaa sitä jälkimmäistä.

muoks. muutama vuosi sitten olin Lidlissä ja kassajonossa edessäni oleva alkoholisoitunut henkilö osti lavan olutta sekä yhden punajuuren.
(Viestiä on muokattu maanantaina, 29.08.2011 klo 16:43)

Kadaver

Kadaver
Viestimäärä: 4330

VS: VALISTUNUT KULUTTAMINEN - Maanantaina, 29.08.2011 klo 17:13  
+
0

weebl kirjoitti:


Eiköhän se jossain vaiheessa juopoltakin rahat lopu kesken ja todellisuus iskee. Sitten pitää päättää ostaako viimeisillä pennosilla ruokaa vai taikajuomaa.


Todellisuus on iskenyt päin näköä jo aikoja sitten. Siksi sitä viinaa kitataankin; jotta ei tarvitsisi kohdata maailmaa sellaisenaan. Tarvitaan pehmennystä. Harva juoppo juo, koska juominen on hubaa.
"Your husband is gay, your husband is gay, he wasn't born like that, you made him that way..."

sillycow

sillycow
Viestimäärä: 1428

VS: VALISTUNUT KULUTTAMINEN - Maanantaina, 29.08.2011 klo 19:05  
+
0
Viron viinaralli alkaa taas. Ja komppaan edellisiä, kyllä viina menee monella ruuan edelle. Jopa sellaisilla jolla on asunto, eikä ole ns.huonomman onnen elänyt ihminen joka asuu kadulla. Itse olen elävä esimerkki siitä. Oon laskenut mutsin saaneen euroissa yli 2000€ ja aikaa siitä on jo 8 vuotta kun oon kotona asunut ja jos otetaan huomioon elämän kallistuminen myö oltais 3 henkeä pärjätty oikein passelisti sillä rahalla sinä aikana. Mie olen elänyt koko elämäni puurolla, valmis kalapuikoilla, kanannahkapullilla ja ruskealla kastikeella. Kasviksia sai jos sai ja nekin oli lähinnä keitettyjä porkkanoita. Äiti oli siis alkoholisti. Kalaa ei syöty ikinä äidin allergian takia, eikä myöskään kokolihaa siskin takia+ei todellakaan ollut varaa kun rouva veti kaiken kurkusta alas. Että sellanen loppukevennys, että miksköhän mulla onkin syömishäiriö ollut jo lapsesta saakka? ( :nauru: ). Joo, no mut. Elämä on. Hyvin se osas kulisseja pitää yllä enkä muista yhdenkään niistä lukuisissa uusista "isäpuolista" olleen viinaan menemätön.
(Viestiä on muokattu maanantaina, 29.08.2011 klo 19:09)

Diltsi

Diltsi
Viestimäärä: 465

VS: VALISTUNUT KULUTTAMINEN - Maanantaina, 29.08.2011 klo 19:50  
+
0

Kadaver kirjoitti:

[quote=weebl]
Eiköhän se jossain vaiheessa juopoltakin rahat lopu kesken ja todellisuus iskee. Sitten pitää päättää ostaako viimeisillä pennosilla ruokaa vai taikajuomaa.


Todellisuus on iskenyt päin näköä jo aikoja sitten. Siksi sitä viinaa kitataankin; jotta ei tarvitsisi kohdata maailmaa sellaisenaan. Tarvitaan pehmennystä. Harva juoppo juo, koska juominen on hubaa.[/quote]

Juurikin näin, jos puhutaan todellisista alkoholisteista.

Aberkios

Aberkios
Viestimäärä: 778

VS: VALISTUNUT KULUTTAMINEN - Keskiviikkona, 18.01.2012 klo 14:14  
+
0
Tämä kuuluisi oikeastaan palstalle kuluttajan valistaminen. Mutta kun sellaista ei ole, niin sitten tälle palstalle. Ja valistamallahan niitä valistuneita kuluttajia tulee!

Seuraavat elintarvikkeiden tuoteselosteissa olleet tekstit saavat tosin epäilemään, että Suomen elintarviketeollisuus on saanut vaikutteita USA:n tuotevastuusta. :mietiskel:

Ostin jouluksi Atrian verkkoon pakatun kinkkurullan. Kinkun tuoteselosteessa oli ohje: "verkko tulee poistaa ennen kinkun syömistä". Ihan hyvä neuvo!

Viime viikonlopuksi ostin Mestari Pedersenin porsaan ulkofileen. Tuoteselosteessa oli teksti: "rasiassa on imutyyny, ei syötäväksi". Sekin ihan hyvä neuvo! :nauru:

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: VALISTUNUT KULUTTAMINEN - Keskiviikkona, 18.01.2012 klo 19:31  
+
0
Suosin hinta-laatu suhteiltaan hyviä ja ns puhtaita tuotteita sekä suomalaisuutta! KalliisiinValmisruokiin en koske kuin tosi harvoin. Hesessäkin tai vastaavissa paikoissa käyn vain parisen kertaa vuodessa.Luomua ostan silloin tällöin ja ostaisin enemmänkin jos raha tilanne sallis...mut sitten voi ostaa enemmän ku olen töissä . En ole myöskään materialisti.Esim. En tarvi heti uutuus puhelinta vaan käytän vanhaa niin kauan että hajoaa.
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 18.01.2012 klo 19:39)

  Siirry sivulle: 1 2 3
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28212
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6341
Viestejä yhteensä545735
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265871
(Tilastot päivitetty viimeksi 05.05.2024 klo 14:45)