Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Keskiviikkona, 16.06.2010 klo 19:31

Canicross/koiran kanssa juokseminen

Siirry sivulle: 1 ... 12 13 14 ... 20

Kiazi

Kiazi
Viestimäärä: 107

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Sunnuntaina, 10.03.2013 klo 19:27  
+
0
Ehkäpä joku teistä osaisi auttaa meitä eräässä pulmassa. Ollaan mietitty jonkinlaisten valjaiden hankkimista koiran kanssa juoksemiseen/ pyöräilyyn (näihin nyt lähinnä). Yleensä ymmärtääkseni käytössä ovat husky-valjaat. Meidän koiramme on tosiaan borderterrieri (säkää vähän alle 35 cm), joten olen miettinyt, että eivätkö nuo ole vähän epäkätevät näin pienen koiran kanssa? Siis kun tuo kiinnityshän on selän jatkona, niin eikö se nouse sieltä?

Ymmärtääkseni myös Y-valjaita voisi käyttää ja niiden se kiinnitys vaikuttaisi oman pähkäilyn perusteella olevan sopivampi näin pienelle. Olenko ihan hakoteillä? En ole siis sovittanut yksiäkään husky-valjaita, mutta näkemieni kuvien perusteella olen miettinyt, että ovatko ne ihan parhaat näin matalalle koiralle. Johonkin maantasalla olevaan vedättämiseen husky-valjaat olisivat vamaan ne parhaat (esim. pulkka).
Krista ja borderterrieri Anssi

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Sunnuntaina, 10.03.2013 klo 19:34  
+
0
^Semmoiset y-valjaat, missä kiinnitys ei ole sään kohdalla, ovat ihan käyvät. Esim. Hurtan valjas ei käy. Ja tietenkin kuten huskyvaljaissakin, muunkinlaisissa valjaissa koon on oltava just eikä melkein sopiva, eivätkä mitkään remmelit saa häiritä koiran liikeratoja.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Guardacaccia

Guardacaccia
Viestimäärä: 461

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Maanantaina, 11.03.2013 klo 08:20  
+
0
Kiazi: Mulla on mäyräkoirilla zero dc short valjaat juoksemiseen (ja myös sakulla pyöräilyyn). Niissä ei ole huskyvaljaille tyypillistä pitkää selkäosaa, mutta ovat tukevat ja eivät hierrä mistään -> ne on suunniteltu nimenomaan aktiiviseen urheiluun.:peukku:
Pulkan tms. alhaalta tulevan vetämiseen tosin pitäisi sitten olla ne huskyt, koska muuten vetonaru kulkee huonosti koiran kyljeltä.

Katsopas täältä, nuo alemmat valjaat.
Lk. mäykyt Spectrolite´s Hard Steel "Veeti" (2005) ja Skades Röskva "Helga" (2007)
Spn BH Aufruhr Donau "Rho" (2010)
Pelastuskoiran tie http://guardacaccia.wordpress.com
(Viestiä on muokattu maanantaina, 11.03.2013 klo 08:23)

Kiazi

Kiazi
Viestimäärä: 107

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Maanantaina, 11.03.2013 klo 16:41  
+
0
Onkohan noita myynnissä miten ihan eläintarvikeliikkeissä (tai mahdollisesti näyttelyissä)? Vähän epäilyttää tuo rintakappaleen leveys, koska borderterrierin rintakehä kapea, joten etujalkojen välissä ei ole niin paljon tilaa, kun taas omalla kokemuksella mäyriäisten rintakehä on pyöreämpi ja etujalkojen välissä enemmän tilaa. Samaa kokoluokkaa siis, mutta rintakehä on eri mallinen. Pitäisi siis päästä testaamaan :hymy:
Krista ja borderterrieri Anssi

Guardacaccia

Guardacaccia
Viestimäärä: 461

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Maanantaina, 11.03.2013 klo 17:30  
+
0

Kiazi kirjoitti:

Onkohan noita myynnissä miten ihan eläintarvikeliikkeissä (tai mahdollisesti näyttelyissä)? Vähän epäilyttää tuo rintakappaleen leveys, koska borderterrierin rintakehä kapea, joten etujalkojen välissä ei ole niin paljon tilaa, kun taas omalla kokemuksella mäyriäisten rintakehä on pyöreämpi ja etujalkojen välissä enemmän tilaa. Samaa kokoluokkaa siis, mutta rintakehä on eri mallinen. Pitäisi siis päästä testaamaan :hymy:



Ainakin Murren Murkinat myy, eli siellä pääsisi sovittamaan. Tuo valjas ei ole edestä pienissä koissa niin leveä kuin noissa kuvissa näyttää. Ja nettikaupoissa on ihan samat palautusoikeudet kuin normiliikkeissä, eli voit kyllä testata kotonakin, mikäli ei lähellä ole myymälää.
Lk. mäykyt Spectrolite´s Hard Steel "Veeti" (2005) ja Skades Röskva "Helga" (2007)
Spn BH Aufruhr Donau "Rho" (2010)
Pelastuskoiran tie http://guardacaccia.wordpress.com

Kukikas

Kukikas
Viestimäärä: 78

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Tiistaina, 12.03.2013 klo 09:10  
+
0
Tänään uudet juoksulenkkarit testiin! :cool: Uskaltaisiko sitä koittaa tuota menevämpää koiraakin..
A Siberian is not your whole life, but makes your life whole.

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Lauantaina, 16.03.2013 klo 18:17  
+
0
Tänään päästiin toisen kerran suksille. Alkukankeuden jälkeen meni jo hyvin, tuo oivalsi, että jäälläkin on vaihtoehdot mennä suoraan ja kääntyä oikealle. Viimekerralla kun oli kokoajan loiva kaarto vasempaan.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Lusu

Lusu
Viestimäärä: 257

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Lauantaina, 16.03.2013 klo 18:32  
+
0

Kukikas kirjoitti:

Tänään uudet juoksulenkkarit testiin! :cool: Uskaltaisiko sitä koittaa tuota menevämpää koiraakin..


Kerropa miten sujui. Onko ihan tavalliset lenkkarit vai nastoilla?

Lusu

Lusu
Viestimäärä: 257

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Sunnuntaina, 17.03.2013 klo 20:11  
+
0
Saa nähdä miten meidän canicrossin lopulta käy. Koirat teki päivällä raskaan vetolenkin reen kanssa jossa omatkin sykkeet nousi paikoitellen ihan kiitettävästi. Nyt illalla lenkin yhteydessä päätin juosta ihan pienen pätkän (n. 2km). Koirat oli irrallaan mukana ei siis valjaissa. Heti kun lopetin sain kevyen rytmihäiriön. Niitä on ollut aina silloin tällöin, muttei pitkään aikaan. Saa nähdä miten meidän koirajuoksun lopulta käy. Täytyy aloitella kevyesti ja muistaa pitää rasitus alkuun kohtuullisenaa. Tarkoitus on aloittaa canicrossia pikkuhiljaa kevään saapuessa.

Kukikas

Kukikas
Viestimäärä: 78

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Maanantaina, 18.03.2013 klo 08:50  
+
0
^^ Hyvin toimi kengät! Mulla tahtoo etusääret kipeytyä kun joutuu jarruttamaan koiraa niin paljon, nyt ei tunnu läheskään yhtä pahalta kuin ennen. Ehkä kengillä on siis tähänkin vaikutusta. Ihan perus Adidaksen juoksupopot, nastat laitan irtoversiona kun tulee talvella juoksenneltua kuitenkin aika harvakseltaan.
On se mun pentu vaan mieletön työmyyrä! :aurinko:
A Siberian is not your whole life, but makes your life whole.

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Maanantaina, 18.03.2013 klo 09:42  
+
0
äiti on niin onnellinen, kun mainitsin sille, että tarvitsisin talvilenkkarit. Nyt se suunnittelee jo ostosreissua, etten kerkee muuttamaan mieltäni.:nauru: Säästypä munkin rahat
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

banaani

banaani
Viestimäärä: 2252

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Tiistaina, 19.03.2013 klo 21:33  
+
0
Eikar on tajunnut vetämisen juostessa! :jjei: Kylläpä tuli vauhtia heti omiinkin töppösiin lisää kun joku vetää eteenpäin :nauru:
papillonmix Veeti 9/10
islanninlammaskoira Eikar 5/12
blogi

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Keskiviikkona, 20.03.2013 klo 07:57  
+
0
^ Hyvä Eikar!

Rollekin on tajunnut hiihdon jujua vähän. Se vetää jo toiseen suuntaan, mutta takasin tullessa pistää jarrut kiinni. On varmaan hienon näköset jäljet meillä, ku ladulta poikkeilee harakanvarvas luisteluhiihtojäljet, ja koiran tassunjäljet menee edestakasin puolelta toiselle ja molemmilla puolilla koira on pyöriny ympäri :nauru:.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Jese

Jese
Viestimäärä: 276

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Tiistaina, 26.03.2013 klo 23:01  
+
0
Miten ootte opettanu koiralle käskyt: eteen, oikealle ja vasemmalle? Lähinnä että saisin koiran juoksemaan suoraan eteenpäin.
En ikinä ehdi selaamaan näitä keskusteluja joten kysyn tästä suoraan. Linkittäkää vaikka joku kohta missä on jo puhuttu tästä asiasta. Kiitoos =)
Bokseri "Disa" s.2012
Cockerspanieli "Nala" s.2003

Rottweiler "Etta" s.1996 - k.2006
Rottweiler "Tipo" s.1995 - k.1997

Ja aina ajatuksissa: Tanskandoggi "Elmo" s.2009
joka asustelee nykyään hyvässä uudessa kodissa.

Fay

Fay
Viestimäärä: 1275

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Tiistaina, 26.03.2013 klo 23:26  
+
0
^Jollain on varmasti parempi ja nopeampi keino, mutta itse olen vanhemmalle opettanut niin että kun se juoksee vapaana, huudan sille suunnan, näytän kädellä saman suunnan ja tietty itse sitten menen siihen suuntaan. Jossain vaiheessa sitten niin että pelkkä suuntakäsky riittää. Saman voi varmasti tehdä hihnassakin. Itse tosin en juostessa ole tarvinnut suuntakäskyjä kun tuo meidän vakiojuoksulenkki on aika yksinkertainen mennä. Enemmänkin olen opettanut nuo suuntakäskyt omaksi huvikseni.
Raha ei tuo onnea, mutta sillä voi ostaa vaahtokarkkeja ja se on vähän sama asia..

Karhukoira-labradorimix Pörri 09/02
Villakoira-sheltti-cockerspanielimix Bella 10/11

Kuvia otuksista ja vähän muustakin
Blogi
(Viestiä on muokattu tiistaina, 26.03.2013 klo 23:27)

Lusu

Lusu
Viestimäärä: 257

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Keskiviikkona, 27.03.2013 klo 07:44  
+
0

Jese kirjoitti:

Miten ootte opettanu koiralle käskyt: eteen, oikealle ja vasemmalle? Lähinnä että saisin koiran juoksemaan suoraan eteenpäin.
En ikinä ehdi selaamaan näitä keskusteluja joten kysyn tästä suoraan. Linkittäkää vaikka joku kohta missä on jo puhuttu tästä asiasta. Kiitoos =)



Oikea ja vasen olen opettanut ihan hihnalenkeillä. Aina kun käännytään sanon oikea tai vasen. Eteen käskyn vetämisen harjoittelun yhteydessä. Laitoin ruokaa "maaliin" jonka koirat näki. Sitten koirat valjaisiin muutaman sadan metrin päähän ja kikkarin eteen maahan(ei menty juosten, mutten näe syytä miksei se toimisi siinäkin). Innostava käsky eteen ja johan mentiin. Vähitellen matka piteni ja lopulta ne eivät enää nähneet palkkkaa, mutta tietävät edelleen, ettäå vetolenkkien jälkeen saavat palkan tai ruuan.

Kukikas

Kukikas
Viestimäärä: 78

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Keskiviikkona, 27.03.2013 klo 08:11  
+
0
^^ Mä olen opettanut pennusta saakka kaikilla hihnalenkeillä, sanon aina suunnan kun käännytään. Hyvin ovat oppineet, toki aika hidas tapa tämä on.

M. Lusu ehti ensin :hymy:
A Siberian is not your whole life, but makes your life whole.
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 27.03.2013 klo 08:12)

lunahauva

lunahauva
Viestimäärä: 309

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Keskiviikkona, 27.03.2013 klo 10:54  
+
0
Meilläkin vasen ja oikea opetettu niin että ihan normihihnalenkeillä aina kun tulee sellainen käännös että koira varmasti tietää mihin ollaan kääntymässä niin huudan suuntakäskyn ja käännytään. Pikkuhiljaa koira yhdisti sanat kääntymiseen ja nyt voin ihan uusissa paikoissakin huudellla vasenta ja oikeaa niin koira tietää minne mennä. Eteen käsky tulikin tolle opetettua jo pikkupentuna agilityä varten. Eli namitargetti sopivan matkan päähän odotetaan että koira kiinnittää huomionsa targettiin ja vapautetaan koira. Kun koira tajus mitä pitää tehdä liitettiin käskysana. Pikkuhiljaa sitte poistettiin namitargetti ja treenattiin tätä erilaisissa paikoissa. :)
kääpiöpinseri Betty
dalmatiankoira Mersu

Bettyn ja Mersun matkassa

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Keskiviikkona, 27.03.2013 klo 13:07  
+
0
Mäkin olen ihan hihnalenkeillä opettanut oikean ja vasemman, kääntymällä. Aika nopeasti koira oppi suunnat, vaikken kättä käyttänytkään. Lisäksi oon opettanut käskyt juosta oikeassa ja vasemmassa tien reunassa, joista on hyötyä lähinnä kävelyteillä ja ohitustilanteissa. Eteen-käskyä en ole opettanut, mutta se meidän juoksemisessa suurin ongelma onkin.

Eilen käytiin parin kilsan juoksulenkki. Ei olla pariin viikkoon juostu, ja koira aluks ihmettelikin, että mitäs tää on. Sitten sillä sytty taas lamppu pään päällä ja sitten mentiin.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

belgilö

belgilö
Viestimäärä: 494

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Keskiviikkona, 27.03.2013 klo 15:51  
+
0
Meillä ei ole oikein ottanut tuulta purjeisiin tuo koiran kanssa juokseminen. Ensin sain oman etusäären kipeeks,nyt on koira saikulla. Ja mulla on myös vasen lonkka muistutellut olemassaolostaan. Koiran kanssa juoksukertoja on vissiin 5 ja ilman koiraa olen käynyt juoksentelemassa muutaman kerran;viimeksi eilen juoksin 5.5 km tuon uroksen kanssa joka oli irrallaan.

  Siirry sivulle: 1 ... 12 13 14 ... 20
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28213
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6341
Viestejä yhteensä545737
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265906
(Tilastot päivitetty viimeksi 06.05.2024 klo 17:30)