Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Keskiviikkona, 16.06.2010 klo 19:31

Canicross/koiran kanssa juokseminen

Siirry sivulle: 1 ... 17 18 19 20

chelle

chelle
Viestimäärä: 555

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Tiistaina, 21.01.2014 klo 17:18  
+
0
Kuinka pitkillä matkoilla te ootte alottaneet treenaamisen? Mulla on nyt tuo aussienkakara kasvanut siihen ikään, että sen kanssa voisi lähteä juoksemaan kunhan varusteet saadaan. Sheltin kanssa kun canicrossattiin, niin molemmat aloteltiin juoksemista eli matkat pysyi automaattisesti lyhyinä, mutta nyt kun alotetaan uuden koiran kanssa, niin en osaa yhtään arvioida mitä se jaksaisi. Onko kilsa suunnilleen sopiva aloitusmatka?

Ja vielä että mistä te ootte hankkineet vyön ja juoksuliinan? Sheltin kanssa käyttämät välineet on niin hepposen tuntusia, etten uskalla edes kokeilla, että pysyykö ne aussikan kanssa kasassa, eli uusien osto on edessä.

sändi

sändi
Viestimäärä: 1669

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Torstaina, 23.01.2014 klo 18:27  
+
0
Mä en tiedä canicrossista kovinkaan paljon -ei ole oma laji, mutta jonkin verran homma kiinnostaa, niin tungenpa lusikan soppaan.

Onko sulla Chelle jotain tavotteita lajissa? Vai muuten vaan juoksennella?

Koska jos sulla on tavoitteena, että koira oikeasti vetää koko matkan (kuten kisoissa), niin jopa toi kilsa voi olla aika pitkä matka. Ei sen takia, etteikö koira fyysisesti jaksaisi, vaan ettei se vetämisinto lopahtaisi. Kisaajat taitaa aloittaa palkkaamalla muutamien kymmenien metrien innokkaasta vetämisestä -matka ei alussa ole oleellisin asia vaan ehdollistaminen canicrossaaminen ja vetäminen ylisiistiksi tekemiseksi :hymy:

Mutta jos sulle se vedättäminen ei ole oleellisin juttu, niin ainakin mun korvaan toi kilsa kuulostaa hyvinkin sopivalta aloitusmatkalta. Siitäkin uskaltaisin pidentää matkaa aika nopeasti.
Vehnäterrieri ♂ 4/2009
Suursnautseri ♂ 1/2015

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Sunnuntaina, 26.01.2014 klo 22:15  
+
0
Tosiaan kuten sändi jo kysyi, mikä on tavoitteesi? Yhdessä lenkkeily koiran kanssa vai kenties jopa kisaaminen? Jos yhdessä lenkkeily, niin kilsa on varmaan ihan ok aloitus matka. Mutta jos kisaaminen, niin kannattaa aloittaa tosi lyhyillä matkoilla, että molemmat jaksatte juosta ne matkat täysillä.

Meidän ekat vetomatkat olivat ehkä 30 metriä - jätettiin palkka odottamaan, käveltiin sinne 30 metrin päähän ja hirveetä kyytiä palkalle. Siitä se sitten piteni ja jossain vaiheessa jätin etupalkan pois, ja nykyisin heitän palkan koiralle aina vedon päätteeksi. En henno jättää sitä palkkaamatta, raasu kun joutuu kiskomaan kivirekeä perässään monta kilometriä :D

MeeToo

MeeToo
Viestimäärä: 222

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Sunnuntaina, 16.02.2014 klo 20:14  
+
0
Jee, eka virallinen canicross-lenkki meillä takana. Pikkuhiljaa aloitellaan, Uuno on kuitenkin niin nuori.
Paimenkoiraksi tällä jätkällä on mielenkiintoiset vietit, en joutunut palkkaamaan vetämisestä kertaakaan, vaan Uuno selkeästi palkkautui siitä että saa vetää! Veti yhdessä kohtaa päälle kunnon täyshepulit kun kannustin häntä vetämään. Yllätyksekseni tämä kaikkien rakastaja ei edes huomannut ohikulkevia koiria vetäessään, koska hällä oli selkeästi kiva juttu menossa :nauru:

Eka juoksupyrähdys oli hyvä kun kannustin Uunoa "vetää,vetää,vetää" niin kääntyi ensin katsomaan mua hiukan kysyvästi, "ootko tosissas?" ja sitten lähti kuin raketti. Ihana nähdä kun koira nauttii jostakin!
Sk collie Uuno s.6.5.2013

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Maanantaina, 17.02.2014 klo 09:30  
+
0
Ärsyttää kun on liukkaat kelit. Ei pääse juoksemaan (eikä hiihtämään kun ei ole lunta). Tämä tarvii nastalenkkarit! Kertokaapas ihmiset, onko teillä ja minkäläisia? Ovatko olleet hyvät? Hinta ei sais mieluusti olla kovin korkea, mutta oon kyllä toisaalta valmis maksamaan hyvistä kengistä.

Toinen, mitä tarvitaan, ois uus vetovyö. Onko manmat se paras vai joillakin kokemuksia muista, suht edullisista ja hyvistä vetovöistä?
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

naatti

naatti
Viestimäärä: 280

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Maanantaina, 17.02.2014 klo 12:13  
+
0
^ Miulla on ollut pari vuotta käytössä Icebugit (olisiko vanhempi malli tyyliin tästä) ja olen kyllä ollut tosi tyytyväinen! Perusjuoksulenkeillä olen niitä siis käyttänyt ja ovat kyllä pitäneet hyvin ihan jäisillä teilläkin.
Skcu Lennu 24.9.2013
Ilopillerin ikuisuusprojekti

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Maanantaina, 17.02.2014 klo 13:25  
+
0
Mä sai kerran lainaan nastalenkkarit, ja kyllä niillä hyvä pito olikin (paitsi meidän rappusilla). Samanlaisia en kuitenkaan halua, koska tuntui, ettei niissä oo iskunvaimennuksia juurikaan, ja ne ois melko tärkeet, kun kovilla, jäisillä teillä juoksee ja mun jalat ei tykkää yhtään.

Mutta noi naatin laittamat näytti ihan kivoilta, pitäisi päästä kokeilemaan ihan kaupassa. Icebug on varmaan paras vaihtoehto? Muitten valmistajien nastakengät tuntuu olevan vain kävelyyn suunnitellut...
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

belgilö

belgilö
Viestimäärä: 494

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Maanantaina, 17.02.2014 klo 13:56  
+
0
Salomonilla ainakin on ihan juoksuun tarkoitettuja nastalenkkareita vaimennuksilla :wink:

Riisis

Riisis
Viestimäärä: 1609

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Maanantaina, 17.02.2014 klo 14:22  
+
0
Ääni Salomonin Spikecrosseille. Olen melkein itkenyt, kun en ole montaa kertaa niitä tänä talvena päässyt käyttämään. Ne on melkein kuin kuorruttaisi jalkansa lämpimällä hunajalla. :love: :nauru:
Lk mäyräkoira -08 &
Kk hollanninpaimenkoira -10
Lk hollanninpaimenkoira -13

lunahauva

lunahauva
Viestimäärä: 309

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Maanantaina, 17.02.2014 klo 18:18  
+
0
Mä en kenkä asiaan osaa sanoa mitään, mutta mulla on vyönä zero dc:n vetovyö ja en voi kun suositella. Pysyy hyvin paikallaan eikä häiritse muutenkaan yhtään. Eikä nyt ollut erityisen hintavakaan :)
kääpiöpinseri Betty
dalmatiankoira Mersu

Bettyn ja Mersun matkassa

Lusu

Lusu
Viestimäärä: 257

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Tiistaina, 18.02.2014 klo 18:01  
+
0

Strikku kirjoitti:

Kertokaapas ihmiset, onko teillä ja minkäläisia? Ovatko olleet hyvät? Hinta ei sais mieluusti olla kovin korkea, mutta oon kyllä toisaalta valmis maksamaan hyvistä kengistä.
Toinen, mitä tarvitaan, ois uus vetovyö. Onko manmat se paras vai joillakin kokemuksia muista, suht edullisista ja hyvistä vetovöistä?


Ostin vuoden alusta Icebugit. Hinta oli kyllä korkea 160e (netin kautta olisi saanut 140e), mutten ole hetkeäkään katunut ostosta -etenkään tämän talven keleissä. Ei tarvitse liukastella ja varoa.
Manmatin vetovyö jalkaremmeillä oli minulla muutamaan kertaan käytössä, koirien vetäessä ja se oli hyvä. Ehdottomasti jalkaremmillinen vetovyö. Muilla ei taida tehdä juuri mitään.
Muutaman kerran kokeilin koirajuoksua, mutta se oli kahden vetävän koiran kanssa turhan hurjaa, etenkin alamäissä. Nykyään tyydyn juoksemaan koirien kanssa, ilman että kukaan vetää.

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Keskiviikkona, 19.02.2014 klo 20:22  
+
0

Riisis kirjoitti:

Ääni Salomonin Spikecrosseille. Olen melkein itkenyt, kun en ole montaa kertaa niitä tänä talvena päässyt käyttämään. Ne on melkein kuin kuorruttaisi jalkansa lämpimällä hunajalla. :love: :nauru:



Kiitos vinkistä! Löysinkin tommoset tarjouksesta, taitaa mennä hankintalistalle.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Maanantaina, 03.03.2014 klo 09:42  
+
0
Nyt on sitten mullakin Spikecrossit hankittuna ja pariin kertaan juostuna. Ekalla kerralla pistin ne liian kireelle ja puristi :mad:. Tokalla kerralla en vetäny ihan niin kireelle ja ah oli nautinto juosta :love:. Pitänee tuolle koiruudellekin hommata samanlaiset, kun sekin tuppaa aina välillä liukastelemaan :nauru:. Ainoo, missä noi ei pidä niin hyvin, on jos on ihan peilikirkas jää tai sit jos on sellasta höttölunta jään päällä. Suosittelen.

Mut meinasin jo ruveta itkeen kun täältä melkein suli kaikki lumi ja jää pois ennenkö ostettiin noi. Piti ihan varta vasten ettiä jäinen lenkki (tai no ei muuta kuin mettäpolkutiemikälieonkaan kohteeksi), että pääsi testaamaan noita. Nyt tuli kuitenkin takatalvi ja ainakin toistaseks lunta muuallakin. Taidan mä edelleen silti juosta tota samaista lenkkiä, on se kivempi juosta mettän siimeksessä rauhassa (kun ei sinne jäälle lähde kukaan muu liukastelemaan ja nyt kun ei ole edes hiihtäjiä) kuin jossakin tiellä kyttäämässä joka kulman takaa vastaantulevia.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Bosss

Bosss
Viestimäärä: 4

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Maanantaina, 03.03.2014 klo 11:32  
+
0
Miten saadan koira vetämään tasaisesti? Tällä hetkellä ottaa alussa hirveän spurtin 200-300m ja sen jälkeen rupeaa himmailemaan kun allekirjoittanut ei pysy vauhdissa mukana :D

Seuraava ongelma ilmenee siinä puolen kilometrin kohdalla koira vaan yhtäkkiä lopettaa vetämisen ja kiinnostuu jostain aivan muusta?

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Maanantaina, 03.03.2014 klo 23:06  
+
0
^ Mä lähtisin tekemään niin, että aluksinihan lyhyeltä matkalta (n. 50m) opettais sen koiran palkalle. Eli pistät palkan johki purkkiin, kävelet siitä poispäin halutun matkan ja sitten halutun matkan päässä sanot koiralle jonkun vihjesanan (meillä veto, myös tyyliin mennään, eteen, menokd jne.), jolloin se saa lähteä juoksemaan kupille. Tää vaohe ihan vaam sen takia, että koira oppii et sieltä tulee palkkaa.

Seuraavaks lähet pidentään matkaa. Vaikka 100m, 150m, 200m, 300m, 400m, 500m jne. Meillä ainakin koira tajus melko nopeesti, mitä haetaan ja tota matkan lisäystä päästiin suurentamaan koko ajan. Jonkun 500m-1km jälkeen on ihan kätsy, jos on joku pienempi lenkki, niin ei tarvii kävellä ensin sitä kilsaa, et saa juostua sen sitten takasin.

Toinen vaihtoehto on, että vie muutaman sadan metrin välein palkat valmiiksi juoksulenkin varrelle ja sitten lenkin mittaan koira saa niitä syödä.

Mutta me päästiin hyppäämään jostain reilusta kilsasta suoraan kahteen kilsaan, mikä on toi lenkki, mitä oon tykänny juosta. Aluks joutu lenkin varrella kannustamaan sillä vihjesanalla ja hophophop-kannustuksella. Melko nopeesti se senkin oppi, että jos tästä lähdetään, juoksen vaanniin kauan eteenpäin kunnes palkka tulee vastaan.

Mä en oo myöskään ikinä antanu sen jäädä sivulle/taakse juoksemaan. Ja kun hihna on sen verta lyhyt, että jos jää hirveesti hidastelemaan, niin sieltä tulee ihminen päälle (:twisted:), niin siinä tulee semmonen tietynlainen eteenpän kannustava paine.

Mutta ihan yleisesti, mitä ootte antanu/ootteko antanu mitään koiralle lenkin jälkeen? Mulla oli aluks jotain tyyliin jauhelihaa, oli noilla harjottelumatkoilla tosi hyvä kannustin. Siitä sitten siirryin sotkemaan märkäruokaa veteen (=aika ällöä, kuitenkin koiran mielestä hyvää, mönjää). Kun noi ilmaisjakelumärkäruoat loppu, rupesin pistään vettä semmosen määrän, mitä tuo normaalistikin juo kerralla ja sitten jonkun neljäsosan veden määrästä omaa nappulaa. Tosta tuli ihan kiva seos. Nyt viikonloppuna pistin sille palkaksi n. puolet siitä veden määrästä piimää, tyyppi tykkäs. Nyt pitäis vaan kehitellä joku paremmin pystyssä pysyvä juttu kuon tuo nykyinen kippo, kun tuo tulee niin vauhdilla siihrn kipolle, että tuppaa kaatumaan.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Reppis

Reppis
Viestimäärä: 1960

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Sunnuntaina, 11.05.2014 klo 18:17  
+
0
Onko täällä kääpiö/seurakoirien kanssa juoksijoita? Minkä verran koiranne jaksaa juosta ja kuinka pitkiä lenkkejä teette?
Oman bologneseni kanssa olen tällä hetkellä juoksennellut vain metsässä siten, että koira on irti. Eli koira voi itse määritellä vauhtinsa ja jäädä välillä nuuskimaan. Kaupungissa tuntuu, että juostessani koiraa saa aika pian raahata perässä. En tiedä johtuuko siitä että koira haluaa nuuskia, vai siitä, että koira ei jaksaisi juosta. Mistä sen tietää?
En halua rääkäten vetää koiraa perässäkään :nauru:

Koiran pitäisi olla fyysisesti kyllä hyvässä kunnossa sillä liikutaan päivittäin metsässä ja tehdään pitkiä kävelylenkkejä.

Itse haluaisin kovasti alkaa lenkkeilemään juosten edes pari päivää viikossa, mutta mietin, että teenkö sen yksin vai koiran kanssa.
Bolognesenarttu 7/2012

Ame

Ame
Viestimäärä: 1119

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Tiistaina, 13.05.2014 klo 12:31  
+
0
^ Meillä kulkee harjakoira mukana juoksulenkeillä. Mitään pitkiä tai kovin vauhdikkaita lenkkejähän me ei mennä, kun allekirjoittaneella ei toi kunto oikein riitä, ainakaan tuplarattaiden kanssa. Mutta mielellään toi koira mukana jolkottelee.

Aiemman kanssahan ei tarvinnut edes kuvitellakaan lähtevänsä juoksulenkille, kun toinen suorastaan inhosi touhua. Hetken malttoi juosta, mutta hyvin äkkiä koira muuttui perässä raahattavaksi. Metsässä vapaana juokseminen koirasta vielä menetteli, vaikka eipä siitä sielläkään kovin sporttista otusta saanut. Aika pian siispä kyseinen koira alkoi jäädä vauhdikkaammilta (ts. juoksu) lenkeiltä pois, kun ei se selvästikään tykännyt.

Remy

Remy
Viestimäärä: 165

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Lauantaina, 17.05.2014 klo 20:46  
+
0
Reppis: Mä juoksen kerta-pari viikossa kleinini kanssa. Päivästä ja suunnasta riippuen (se on hienohelma ja menee mieluummin kaupunkiin päin kuin pururadalle) se juoksee joko edellä tai vieressä. Ei juokseminen sille mikään henkireikä ole, mutta kai se ihan mielellään mukana juoksee.:hymy:

Meidän lenkit on yleensä 3-6 km. Pisimmillä matkoilla yksi juotto välissä. Tavallisimmillaan juostaan vajaata neljää kilsaa, silloin juotan lopuksi kotona. Piimä+vesi yhdistelmä maistuu Taikallekin.

Mittelistä on tarkoitus saada varsinainen vetokaveri canicrossiin ja kickbikella menemiseen kunhan aikuistuu. :kieli:
kleinspitz '5/08
mittelspitz '12/13

MeeToo

MeeToo
Viestimäärä: 222

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Perjantaina, 23.05.2014 klo 17:04  
+
0
Nyt lämpimillä keleillä on itseänikin alkanut mietityttää juottotauot lenkeillä, tarvis ostaa joku reppu missä kulkis vesi mukana.

Meillä on nyt neljä kuukautta juoksuharrastusta takana, nykyisin Uuno ei enää vedä ihan sikana vaan sellaista tasaista tahtia, välillä jolkottaa ihan vieressäkin vaan. Mitattiin yks kerta luontopolulla, että 7km tasaiseen hölkkään menee nyt tunti, tasasella asfaltilla juoksua ei oo mitattu. Ja koska rapakunnosta lähdettiin niin neljässä kuukaudessa tuo on musta ihan hyvin edistytty. (Ainakin multa, Uuno menis varmaan lujempaakin!)

Sitten varsinaiseen ongelmaamme. Meillä on ollut Uunon kanssa ihan joustamaton hihna ja siihen liitetty sellanen 30cm joustohihna. En halunnut alkuun ostaa mitään kallista joustohihnaa kun en tiennyt onko tää se meidän juttu. No, nyt tiedän että tää on se meidän juttu. Ja me ollaan jo onnistuttu saamaan tuo halisjoustohihnanpala piloille, se joustaa enää ihan vähän... Joten, millaista joustohihnaa suosittelisitte? Vyö ja valjaat löytyy ja ovat meille hyvät.
Sk collie Uuno s.6.5.2013

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Maanantaina, 26.05.2014 klo 08:08  
+
0
^ ManMatin joustonaru on ainakin meidän treeniporukan kokemusten mukaan hyvä.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

  Siirry sivulle: 1 ... 17 18 19 20
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28191
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545693
Uudet käyttäjät tänään6
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään3
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 26.04.2024 klo 23:45)