Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Keskiviikkona, 16.06.2010 klo 19:31

Canicross/koiran kanssa juokseminen

Siirry sivulle: 1 ... 18 19 20

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Maanantaina, 26.05.2014 klo 14:44  
+
0
^^Mulla on käytössä ManMatin naru (alkaa olla aikansa elänyt) ja nyt uutena GMN:n talutusnaru (tässä käsilenkki koiran lähellä, ilman tätä on oiva juoksuunkin). Tuo GMN:n materiaali on i-h-a-n-a-a!! :love:
Mulle tärkeintä vetonaruissa on se, että jousto-osa on lähellä ihmistä (ts. kun ottaa koiran lyhyelle, naru ei edelleen veny ja vanu, vaan koira on oikeasti hallinnassa) ja tietty se, että liinassa on pistoolilukko.

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Tiistaina, 27.05.2014 klo 00:38  
+
0
Mun 38-kiloiselle veturille tuo ManMatin naru oli liian heppoinen. Jousto oli tapissa heti, jos koira veti kunnolla, ts. jos otettiin koirakaveri mukaan lenkille ja oltiin vieraassa paikassa. Pistin sen kiertoon ja tein itse uuden vahvemmalla joustolla, tää on parempi :) Eikä vaadi paljoa taitoa tuo tekeminenkään. Jos koira on kevyempi tai vetää vähemmän, on ManMatin naru ihan passeli.

Mä kiinnittäisin narua valitessa huomiota siihen, että mitä vähemmän metallia, sen parempi. Käytännössä siis vain koiran päässä oleva lukko on metallia, ja se on messinkinen liipaisinlukko, ei bgb eikä hopeanvärinen liipaisinlukko. Itse en mihinkään D-lenkkeihin luota, ainakin meillä on ihan lenkkikäytössä kaulapannoistakin raksahdelleet hitsatut metallirinkulat rikki.. Onneksi koira on säyseä luonne eikä tapa ketään vaikka pääsisi irti :P

Vitomau

Vitomau
Viestimäärä: 11

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Perjantaina, 30.05.2014 klo 19:26  
+
0
Tosiaan minkä ikäsenä canicrossia voi harrastaa? Saksanpaimenkoira 9kk nyt ja ollaan juostu vaan hihna kädessä ilman vetämistä.

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Lauantaina, 31.05.2014 klo 14:11  
+
0
^Koiran on hyvä olla fyysisesti kehittynyt ennen vedon aloittamista. Yleensä ohjeena pidetään n. yhtä ikävuotta, mutta jotkin suuret ja hitaasti kehittyvät rodut voivat vaatia jopa kaksi vuotta kehittymiselleen. Canicross on kuitenkin fyysisesti hyvin rankka laji, ja koiran on annettava kehittyä rauhassa loukkaantumisten välttämiseksi. Alle vuosikkaalle koiralle en itse suosittelisi ollenkaan juoksulenkkejä, ainakaan pitkiä tai varsinkaan vedon kanssa. Tästä ollaan montaa mieltä, mutta mun mielestä on ihan järkevää odottaa pidempään kuin elää mahdollisesti risan koiran kanssa koko koiran loppuelämää.

Ja silloinkin, kun vetoa aloitellaan koirasta riippuen noin vuoden iässä, on mun mielestä hyvä aloittaa pienistä pätkistä. Ja tietysti välineiden oon oltava kunnossa, jottei loukkaantumisia tule.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Vitomau

Vitomau
Viestimäärä: 11

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Maanantaina, 02.06.2014 klo 10:32  
+
0
Joo niin ajattelinkin, että joutuu vielä tovisen odottelemaan. Ja tosiaan nämä meidän "juoksulenkit" tällä hetkellä on maks 2km hölkkää. Ei tällä kunnolla pidempia matkoja vielä jaksa, mutta koirakin selvästikin nauttii vähän nopeammasta tahdista.
Josko sitä kohta hommais kävelyvyön helpottamaan metsälenkkejä. Tietysti tuleekohan tässäkin vastaan se että kun hommaa valjaat yms. Ja vaan kävelee niin koira on sitten haastavampi opettaa siihen vetämiseen.

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Maanantaina, 02.06.2014 klo 14:10  
+
0
^Meillä on hölkkälenkit ja vetolenkit erikseen. Vetolenkeillä voi mennä kaikilla vauhdeilla (kävellen, hölkäten, juosten tai täysii pyörällä/suksilla), eli sinänsä sillä nopeudella ei ole merkitystä. Hölkkälenkeillä tai pyörälenkeillä pidän tuota kuonopannassa, ettei voi vetää, ja silloin ei tietenkään ole valjaat päällä.

Ihan hyvin voit siis kohottaa kuntoa koiran kanssa hölköttelemällä ilman, että se vetää, niin on sitten helpompi itsekin lähteä niille kovatempoisemmille vetolenkeille kun koira on kasvunsa kasvanut. :) 2km hölkkää ei ole 9-kuiselle seefferille kuin kissanpissan luikaus, 20km asfaltilla alkaisi olla jo liian pitkä matka. Tai siis jos koira menee 2km kävely/ravilenkistä rikki, niin sitten se ei mielestäni ole elinkelpoinen muutenkaan; mun koira on tuon ikäisenä käynyt tunnin metsälenkkejä joissa on rällännyt niin paljon kuin sielu sietää.

Voihan koiraa toki totutella nytkin pikkuhiljaa vetämiseen lyhyillä matkoilla, eli jollain 20-100m pyrähdyksillä, joissa vaan juostaan yhdessä täysiä palkalle. Esimerkiksi huskythän laitetaan valjakkoon ekaa kertaa siinä 6-9kk ikäisinä, toki rakennekin on siihen hommaan fiksumpi kuin seefferillä.

Tietysti kun nuorelle koiralle ostaa vetovaljaat, täytyy aika tarkkaan seurailla koiran kasvua ja kiltisti hankkia uudet valjaat heti, kun vanhat alkavat näyttää nafteilta. Omalle noutajalle ostin ekat valjaat siinä 11kk iässä, ja seuraavat jo puolen vuoden päästä. Nyt kun koira on 5-vuotias, on neljännet valjaat menossa kun koira on aina kasvanut edellisistä ulos.. Josko nämä nyt sitten olisivat ne lopulliset, tuolla kun ei karvan määräkään vaihtele niin paljoa, että sen takia tarvitsisi toiset valjaat :)
(Viestiä on muokattu maanantaina, 02.06.2014 klo 14:16)

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Maanantaina, 02.06.2014 klo 14:28  
+
0

Kaislus kirjoitti:

2km hölkkää ei ole 9-kuiselle seefferille kuin kissanpissan luikaus, 20km asfaltilla alkaisi olla jo liian pitkä matka. Tai siis jos koira menee 2km kävely/ravilenkistä rikki, niin sitten se ei mielestäni ole elinkelpoinen muutenkaan; mun koira on tuon ikäisenä käynyt tunnin metsälenkkejä joissa on rällännyt niin paljon kuin sielu sietää.


Mun mielestä tässä kohtaa ratkaiseva ero on se, saako junnu juosta ja rällätä omaan tahtiinsa miten paljon haluaa, vai kulkeeko se tasaista ravia hölkkäävän ihmisen rinnalla. Omaa aussiejunnua olen surutta lenkittänyt ja antanut sen juosta omaan tahtiin miten paljon haluaa siitä lähtien kun se on mulle tullut. Vetovaljaat se kuitenkin saa ekaa kertaa päälleen syksyllä, lämpötilasta riippuen 15-16 kk ikäisenä. Tämän veljen omistajalle oli fyssari suositellut, että olisi hyvä odottaa 1,5 vuotiaaksi asti ennen esim. pyöräilyn aloittamista (ts. aktiviteettia, jossa koira ei enää liiku niin omaehtoisesti).

Kaislus kirjoitti:

Esimerkiksi huskythän laitetaan valjakkoon ekaa kertaa siinä 6-9kk ikäisinä, toki rakennekin on siihen hommaan fiksumpi kuin seefferillä.


Rakenne on huskeilla kohdillaan, mutta harva aloittaa vetotreenejä kuitenkaan puoli vuotiaan koiran kanssa. Näkökulmia on monia, mutta kyllä moni antaa huskynkin kasvaa ihan rauhassa vähän vanhemmaksi - ja hyvä näin, kyllä huskynkin pitäisi saada rauhassa olla pentu. Oma huskyni oli ekaa kertaa valjaassa muistaakseni 8 tai 9 kk ikäisenä, ja tuota aussieta ei olisi tullut mieleenkään valjastaa vielä siinä iässä (eikä itse asiassa vieläkään, näin vuotiaana).
(Viestiä on muokattu maanantaina, 02.06.2014 klo 14:35)

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Maanantaina, 02.06.2014 klo 15:54  
+
0
^Jees, noinhan se menee. Mun pääpointti oli siinä, että hyvin voi itse hölkkäillä noita parin kilsan lenkkejä ilman että se koiralle suurempaa hallaa tekee :) 2km on lyhyt matka isolle koiralle. Uskoisin, että on vaikea juosta pitempää matkaa niin kovaa, että saa seefferin ravaamaan kunnolla - tai mä ainakin saan tuon flätin kunnon raviin vaan lyhyellä matkalla tai pyörällä, tosin oonkin vähän lyllerö.. :D Meidän hölkkälenkit on semmoisia, että koira lönkyttelee kävelyvauhtia ja näyttää siltä, että sillä on tylsää. Vetolenkeillä koitan juosta sellaista vauhtia, että koira saa ravata, sillä ravatessa se vetää paremmin kuin kävellessä. Alustaahan pitää toki katsoa sen verran, ettei nyt asfaltilla kauheasti koiraa lenkitä kovemmalla temmolla.

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Maanantaina, 02.06.2014 klo 23:58  
+
0

Kaislus kirjoitti:

^Meillä on hölkkälenkit ja vetolenkit erikseen. Vetolenkeillä voi mennä kaikilla vauhdeilla (kävellen, hölkäten, juosten tai täysii pyörällä/suksilla), eli sinänsä sillä nopeudella ei ole merkitystä. Hölkkälenkeillä tai pyörälenkeillä pidän tuota kuonopannassa, ettei voi vetää, ja silloin ei tietenkään ole valjaat päällä.



Kaislus kirjoitti:

Vetolenkeillä koitan juosta sellaista vauhtia, että koira saa ravata, sillä ravatessa se vetää paremmin kuin kävellessä



Tästä on hauska huomata käsitteiden erot eri ihmisten välillä :nauru:. Meillä hölkkälenkki tarkoittaa koira aina ravia, ihminen juosten/hölkäten tai pyörällä. Vetolenkeillä meillä taas mennään aina niin nopeasti kuin päästään (=laukkaa), kaikki vetovermeet päällä ja suksilla tai juosten. (Tällä en siis tarkoittanut arvostella teidän tyyliä)

Mä uskaltaisin mennä lyhyitä hölkkälenkkejä suht nuorenkin kanssa, meillä taidettiin aloittaa vähän alle vuotiaana. Vetolenkkien (meidän merkityksessä) aloittamista kannattaa odotella ihan rauhassa
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Tiistaina, 03.06.2014 klo 01:03  
+
0
^Joo, me joskus mennään vetolenkkejä kävellen ihan vaan sen takia, että mun hermot säästyy.. Jos otan jonkun kaverin lenkkiseuraksi, niin koira kiskoo kieli sinisenä (ja mä karjun sille naama punaisena) koko lenkin, eli pääsen itse paljon helpommalla kun suosiolla pistän koiralle vetovermeet ja annan sen vetää. Siinähän kiskoo sitten, minä koitan jarrutella jotta ilman vetoapua oleva kaverikin pysyy matkassa :D

LjJ

LjJ
Viestimäärä: 114

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Sunnuntaina, 13.07.2014 klo 17:17  
+
0
Missä saisi teetettyä pienelle terrierille canicross-valjaat? Useimmat mittatilauksena tekijät näyttää valmistavan vaan Y-valjaita, haluaisin ennemmin Zero DC short tyyppiset. Niistäkään ei valmiiina löydy just sopivaa. Husky-valjaat ei ehkä tuolla toimi, kun koira on niin matala.

Neva

Neva
Viestimäärä: 279

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Perjantaina, 08.08.2014 klo 23:12  
+
0
Mepäs korkattiin tämä laji tänään! Tai lähinnä nyt vaan käytiin totuttelemassa varusteet päällä pururadalla kävelyä. Koitettiin me siinä pari lyhyttä hölkkäpätkää ottaa mutta koira lähinnä innostui siitä liikaa, alkoi purra remmiä ja sitten kun pyssäsin niin alkoi haukulla komentaminen. Koira sai myös parit kunnon hepulit ja yritti ihan täysiä sinkoilla ties mihin suuntaan. Sisänsä positiivista, että ainakin se innostui. Oli meillä ehkä jokunen 10m pätkä ihan onnistunutta menoa. Josta se tästä lähtis pikkuhiljaa.

Tossa kun oli juttua noista että minkä ikäsenä voi alottaa juoksemisen, niin meillä tosiaan on ikää koiralla vasta vajaa 6kk eli ei edes päästä vielä kunnon lenkeille pitkään aikaan. Mutta kyllä mä uskallan just tommosia ihan lyhyitä hölkkäpätkiä alkaa harjottelee pehmeällä alustalla. Ois kiva että ainakin "mennään" ja "seis" käskyt tulis tutuiksi jo ennen niitä kunnon lenkkejä.

Vaikka meidän eka harjoitus tänään oli täys sirkus ja painajainen, niin tosi hyvä ja innostunu fiilis silti, tuntuu ainakin nyt että tästä vois todenteolla innostua ihan kunnolla!:aurinko:
Mä en hommannu tolle vielä sellasia oikeita vetovaljaita, koska tuo varmasti tuosta vielä rotevoituu ja en halua että sellaset kalliit hipovaljaat jää pieneksi. Hommattiin tommoset pehmeät Ratian y-valjaat näihin junnu-iän harjoituksiin.
lpku 02/14

ile24

ile24
Viestimäärä: 1

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Maanantaina, 18.08.2014 klo 12:56  
+
0
Hei olen uusi koran omistaja itsellä ei ole olllut koskaan omaa koiraa. Tietenkin lapsuuden kodissani on ollut aina koiria ja siskollani on koiria ettei sentään ihan vieras asia ole koira mutta oma sellainen on vieras ja uusi maailma minulle.


Itsellä on ei ole aijempaa kokemusta omasta koirasta niin en osaa yhtään sanoa joko koira on kasvanut pituuskasvun loppuun. Itsellä un on uros koira niin sen tiedän et rodun uros koirat rotevoituvat vielä 2 v jälkeen.

Itse juoksen noin 1-3 kertaa viikossa noin 5-10 km lenkkejä tietenkään koiran kanssa ei heti aluksi voi juosta kovin pitkiä matkoja vaan pikku hiljaa matkaa lisäten.

Olen itselle ostanut jo juoksu valjaat ja ynnä muut tarvikkeet mutta koiralle en ole vielä ostanut mitään. Ostan koiralle tietekin harrastukseen soveltuvat valjaat tai ihan veto valjaat.

Itsellä on aivan ihana 8 kk ikäinen cairninterrieri ja arvelimme ruveta harrastamaan koiran kanssa canicrossia tai oikeastaan koiran kanssa juoksemista. Minkä ikäisenä koiran kanssa olisi sitten hyvä aloittaa pikku hiljaa juoksu lenkit?.

Piipsu

Piipsu
Viestimäärä: 455

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Maanantaina, 16.03.2015 klo 23:58  
+
0
Olen tässä jo jokusen tovin kyseistä harrastusta meille. Ja tää olis semmonen mukavan olonen kun tykätään juosta ja pojat tykkää vetää. :D
Mutta miten lähtis alottelemaan? Kysessä siis japsi ja corgi, voisko näiden kans millää juosta kimpassa vai onko kokoero liikaa kuitenkin? Ja varusteet, mistä? Millaset? Mitä mahtaa kustantaa kaikkineen?
Muuta huomioitavaa? :)
http://piajakarvakorvat.blogspot.fi/
PitaPata Dog tickers
Welsh Corgi Pembroke Sunoasis's Dance In June Time "Luca" s. 5.8.2012

PitaPata Dog tickers
Japaninpystykorva Donorei Pommi Viritetty "Pyry" s. 19.6.2013

Emmuska

Emmuska
Viestimäärä: 328

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Tiistaina, 17.03.2015 klo 19:57  
+
0
Crossailuun mä ite suosittelen Zero DC short valjaita, ihan huippu valjaat ja istuu meillä ainakin tosi hyvin!
RTK2 TK1 BH Fatikon Hera <3
Emma <3
http://ekanoma.blogspot.fi/

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Sunnuntaina, 22.03.2015 klo 23:36  
+
0
Meillä on Bealla Zero DC Shortit kans. Just oikeen kokoset ja näin, mutta musta silti tuntuu, että pidempi malli vois olla parempi. Vaikka me ihan vaan canicrossataan ja koirahiihdetään, niin silti. Noissa shorttivaljaissa se vetopiste jää musta liian ylös, jollon koira ei saa liikettään ihan yhtä hyväks ku pitemmissä valjaissa. Mutta niin, makunsa kullakin, tiedän ihmisiä, jotka liputtaa shorttivaljaiden puolesta.

Ja näilläkin on kokoeroo, Bea on n. 12 kg ja Rolle 20 kg. Silti ne menee ihan hyvin kaksistaankin, molemmat vetävät sillä omalla panoksellaan. Ei ne todellakaan tasaväkisiä oo, mutta ei tarviikaan olla.

Ja tärkeimpiä varusteita on koiralle istuvat valjaat, joustava vetoliina ja omistajalle istuva vetovyö. Väliheikki ja VUL:n tarvikemyynti on hyviä, mittatilauksena saa GMN:ltä kohtuullisen edullisesti. Kahden koiran kanssa myös seisinki on hyvä. Tarvikkeista riippuen hyvään settiin menee kaheksastakympistä ylöspäin, mutta mun mielestä kannattaa panostaa hyviin alusta lähtien. Säästyy tuhoilta niin omassa kuin koirankin kropassa.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Piipsu

Piipsu
Viestimäärä: 455

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Maanantaina, 23.03.2015 klo 09:45  
+
0
^ Mä tuolta väliheikistä tilasinkin kaikki vermeet ja otin ihan sen kisamallin vyön jos joskus innostuu ja harratajaversio oli mun mielestä ihan samanhintanenki. Olisko noi kaikki (vyö, hihna, 1valjaat) ollut sen 80e. Noi shorttivaljaat otettiin ja Pyrylle istuukin hyvin, Lucalle oon ny miettiny noita valjaita kans et mitkä sille ois hyvät ku on tommone pötkylämalline. Pyrylle shorttien kiinnistys jäi hyvään kohtaan mun mielestä noin puoleen selkään. Vielä ei olla käytännössä testattu ku ensin koiran pitää tottua valjaisiin. :D se on just sen näkönen ku olis jotai iha kamalaa puettu päälle :D ku on tottunu vallan kaulapantaan. :D
http://piajakarvakorvat.blogspot.fi/
PitaPata Dog tickers
Welsh Corgi Pembroke Sunoasis's Dance In June Time "Luca" s. 5.8.2012

PitaPata Dog tickers
Japaninpystykorva Donorei Pommi Viritetty "Pyry" s. 19.6.2013

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Maanantaina, 23.03.2015 klo 10:18  
+
0
^Pitkulalle vois varmaan olla kans parhaat ne shortit tai sitten ihan mittatilaukset. Luca on kyllä sellanen pikkumakkara, että mä luulen, että pitkät valjaat nousis sillä ihan hirveesti.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Piipsu

Piipsu
Viestimäärä: 455

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Maanantaina, 23.03.2015 klo 12:15  
+
0
Juu luo oman haasteensa tohon. :D Täytyy teettää sille puujalat ni alkaa malli olee sopevampi :D
Mut eiköhän me jotku hyvät löydet' :P

Miten muuten kannattais tota vetämistä lähteä opettamaan? Ja just että kesken kaiken ei haistella tai tehä muuta kuin juostaan? :)
http://piajakarvakorvat.blogspot.fi/
PitaPata Dog tickers
Welsh Corgi Pembroke Sunoasis's Dance In June Time "Luca" s. 5.8.2012

PitaPata Dog tickers
Japaninpystykorva Donorei Pommi Viritetty "Pyry" s. 19.6.2013

Emmuska

Emmuska
Viestimäärä: 328

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Maanantaina, 23.03.2015 klo 17:44  
+
0
Me ollaan lähdetty siitä että juostaan aina ruokakupille mikä on täytetty yhdessä. Kävellään vaikka alkuun 20m päähän, kun koira katsoo kuppiin ja on valmiina menossa sanon "vedä" ja kupin luona "maali". Näitä vaikka viisi, sitten nostetaan matkaa ja aina suhteutetaan vedon matkan mukaan kuinka monta spurttia otetaan.
Me alotettiin jo 40m matkasta kun tuolla hyvä kunto ja niin perso ruualle, ei ongelmaa :)
RTK2 TK1 BH Fatikon Hera <3
Emma <3
http://ekanoma.blogspot.fi/

  Siirry sivulle: 1 ... 18 19 20
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28191
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545693
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 27.04.2024 klo 04:30)