Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Keskiviikkona, 16.06.2010 klo 19:31

Canicross/koiran kanssa juokseminen

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 20

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Keskiviikkona, 23.06.2010 klo 17:07  
+
0
Perusjuoksuvyön saa alle kympillä mistä tahansa TopCanisia myyvästä eläintarvikeliikkeestä :) Eniten harrastuksessa maksaa kunnolliset valjaat koiralle. Meidän Zerot kustansi vul:in nettisivuilta tilattuna n. 50e.

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Keskiviikkona, 23.06.2010 klo 17:30  
+
0
Minä ostin valjaat 17 eurolla, eli se oli se halvin osa tätä harrastusta ;) Netistä bongasin tyypin joka niitä tekee. Itse asiassa noi meidän valjaat olis ehkä myynnissä, koska jäivät sesselle pieniksi, ja pitäisi siis tilata uudet. Nuo ovat uuden veroiset, ehkä 4 kertaa kevyesti käytetyt.

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Keskiviikkona, 23.06.2010 klo 17:52  
+
0
Joskus voi tehdä myös hyviä löytöjä :) Itse olin valjaiden suhteen hyvin kriittinen, eikä tuollaisia löytynyt mistään muualta.

Fay

Fay
Viestimäärä: 1275

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Keskiviikkona, 23.06.2010 klo 19:34  
+
0
Ai niin valjaat! Ihan kokonaan unohdin sen osan.. :ttou: Ei tähän hommaan sattumoisin kävisi ihan nahkaiset perusvaljaat? Sellaiset löytyisi jo. Mietin vain kun en kuitenkaan tiedä vielä kuinka innoissani tuosta harrastuksesta olen, että jos voisi noilla valmiiksi löytyvillä hieman kokeilla ennen kunnon välineiden hankkimista.

Pitääpä hieman tutkiskella asiaa ja tulla sitten uudestaan kirjoittelemaan.
Raha ei tuo onnea, mutta sillä voi ostaa vaahtokarkkeja ja se on vähän sama asia..

Karhukoira-labradorimix Pörri 09/02
Villakoira-sheltti-cockerspanielimix Bella 10/11

Kuvia otuksista ja vähän muustakin
Blogi

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Keskiviikkona, 23.06.2010 klo 20:56  
+
0

Fay kirjoitti:

Ai niin valjaat! Ihan kokonaan unohdin sen osan.. :ttou: Ei tähän hommaan sattumoisin kävisi ihan nahkaiset perusvaljaat? Sellaiset löytyisi jo. Mietin vain kun en kuitenkaan tiedä vielä kuinka innoissani tuosta harrastuksesta olen, että jos voisi noilla valmiiksi löytyvillä hieman kokeilla ennen kunnon välineiden hankkimista.

Pitääpä hieman tutkiskella asiaa ja tulla sitten uudestaan kirjoittelemaan.



Kyllä normaalit (istuvat!) valjaat käyvät ihan hyvin ainakin alkuvaiheessa. Minkä malliset valjaat ovat? T-malliset eivät ole kovin hyvät, y-malliset ovat paremmat. Valjaat eivät saa kuristaa tai painaa koiraa tai estää sen liikkeitä.

Meidän husky-valjaat olivat tosi hyvät, mutta koira tosiaan kasvoi niistä ulos. Aika monella muullakin olen kuullut olevan noita samalta henkilöltä ostettuja valjaita, ja positiivisia kokemuksia ovat ilmeisesti olleet. Pitäis saada itteään niskasta kiinni jotta sais tilattua uudet, päästäisiin tätäkin nyt kivoilla kesäkeleillä harrastelemaan..

metteeeeee

metteeeeee
Viestimäärä: 8

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Keskiviikkona, 23.06.2010 klo 23:50  
+
0
^ Itse tekemisestä en tiedä kun peukalot on keskellä kämmeniä, mutta jos hyvää ja halpaa haluat suosittelen etsimään käytettyä tavaraa... Ite oon köyhä opiskelija, mutta käytettyä ostamalla oon saanu kustannettua jos jonkinmoista hullua koiraharrastusta. Joten kantsii pitää silmät ja suu auki (suu siksi, että hyvinkin voi löytyä tutun tuttu, joka on vaan iloinen kun pääse nurkissaan pyörivästä romusta eroon). Sitten nää apulat ja tori.fi:t missä on varmasti kauheesti roskaa ja huijareita, mutta paljon myös hyvää kamaa. :)

Ja hei, jos juokseminen tuntuu vaikealta niin sauvat käteen ja menoks! Hieman yksinkertaistettuna voi sanoa, että sauvakävely on verenkiertoelimistölle ja hapenottokyvylle yhtä hyvä kuin juoksu, ja lihasvoiman kannalta jopa parempi. Useimmat ihmiset kokee alkuun reippaan kävelyn helpommaksi ku juoksemisen, ja sitäpaitsi vetävän koiran kanssa sauvoessa pääsee ihan mukavaa vauhtia... (Vaikka varsinaisesta vauhdin hurmasta ei varmaan voikaan puhua. :D)

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Torstaina, 24.06.2010 klo 13:54  
+
0
^Mulle on tärkeää että valjaat ovat koiralle oikeasti hyvät, joten mieluummin tilaan tuolta mittatilaustyönä tehdyt, hyvälaatuiset valjaat, kuin käyn jostain kirpparilta hakemassa nuhjuiset ja koiralle epäsopivat vetovehkeet. :)

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Maanantaina, 28.06.2010 klo 17:22  
+
0
Vul:in kirpputorilta löytyy vetoharrastuksen välineistöä käytettynä. Ihan peruskirppari, eli tavarat voivat olla nuhjuisiakin, mutta yleensä harrastajien keskuudessa varusteet ovat laadukkaita ja osataan varmaan mittojakin kertoa niin että saadaan hankittua istuvat ja sopivat välineet niin kaksi- kuin nelijalkaisellekin juoksijalle.
Muoks. Näytti tällä erää olevan aika paljon ilmoituksia koirista.. Mutta kannattaa tsekkailla välillä, ilmoitukset vaihtuvat aktiivisesti, vanhat poistetaan ja uusia tulee tilalle.

Tosi on, että valjaiden on ehdottomasti oltava enemmän kuin hyvät ja istuttava paremmin kuin hyvin, jotta koira jaksaa vetää kerta toisensa jälkeen iloisena ja terveenä. Mutta tosi on myös, ettei niitä tarvitse mistään taikoa tai välttämättä niistä mansikoita maksaa jos vähän näkee vaivaa niiden hankinnan eteen. Tai omaa hyvän tuurin ;)
(Viestiä on muokattu maanantaina, 28.06.2010 klo 17:23)

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Torstaina, 01.07.2010 klo 18:14  
+
0
Vetovyötä miettiessä suosittelen lämpimästi tutustumaan VUL:n myymään kisamallin vyöhön, vaikkei kisat mielessä olisikaan. Moniin muihin malleihin verrattuna aivan loistava kapine - pysyy paikallaan eikä nouse selkään! Meillä on ollut käytössä juostessa, pyöräillessä ja vaelluksilla.

Paulchen

Paulchen
Viestimäärä: 591

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Maanantaina, 05.07.2010 klo 21:49  
+
0
Mä olen käynyt koirien kanssa juoksemassa aina, nyt juoksuseurana on russeli ja sheltti. Yhdessä juoksevat ihan hyvin, yksinään taas russelia ei kiinnosta turhanpäiväinen hölkkäily. Sheltti menee kyllä yksinkin ihan täysillä, oli sitten kaatosade, -30 astetta tai +30 astetta :nauru:

Me juostaan pääasiassa metsässä leveällä tasaisella polulla. Asfaltilla ei tällä hetkellä oikeastaan ollenkaan, viime talven ja kevään kun olin Suomessa juostiin kyllä asfaltillakin. Nuoremman koiran kanssa aloitettiin harjoitteleminen heti sen ollessa pentu, niin että tottui juoksemaan eteenpäin, sillä kun oli muuten kova tarve paimentaa juoksevia ihmisiä. Oppi kyllä tosi nopeasti :hymy: Alkuun se oli tietenki irti ja matkat olivat lyhyitä, mutta ihan pennusta asti on kuitenkin säännöllisesti opeteltu hommaa. Kunnon lenkkejä alettiin juosta kun se oli n. 10 kk muistaakseni. Peruslenkki on sellaiset 5-6 kilsaa ja pidempi reilun 10, tosin nyt viime viikkoina on omistajaa laiskottanut sen verran että pidemmät on jääneet väliin :nolo:

Meillä on ihan topcanisin vyö ja koiralla tavalliset y-valjaat. Mihinkään kilpailuihin ei ole aikomusta, itse en osaa enkä tykkääkään juosta lyhyitä matkoja kovaa, mieluummin mennään pidempiä lenkkejä rauhallisemmin. Yleensä vauhti on sellainen että koira ravaa reipasta ravia, välillä otetaan pieniä spurtteja.

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Maanantaina, 05.07.2010 klo 23:03  
+
0

Paulchen kirjoitti:

Mihinkään kilpailuihin ei ole aikomusta, itse en osaa enkä tykkääkään juosta lyhyitä matkoja kovaa, mieluummin mennään pidempiä lenkkejä rauhallisemmin.


Niin, canicross kisalajina vaatii ihmiseltäkin jo kovaa kuntoa. SM-kisoissa esimerkiksi naisten matka on piirun vajaa 5km ja huiput juoksevat sen alle 20minuuttiin. Eli noin suurinpiirtein sama kuin kiskaisisi cooperin testissä 4000m tuloksen.. ;)

Paulchen

Paulchen
Viestimäärä: 591

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Maanantaina, 05.07.2010 klo 23:17  
+
0
Niin, no kyllä minulla kuntoa on, kun olen urheillut koko ikäni ja juoksuakin harrastanut kymmenisen vuotta... Mutta ei nyt toki SM-huipulle asti missään juoksulajissa, kun en ole sellaista silmälläpitäen koskaan treenannutkaan. Tässä olikin nyt kyse vauhdista, itseäni kun kiinnostaa enemmän kestävyyslajit noin yleensäkin. Ja tätä omaa harratustani nimitänkin kyllä ihan vain juoksulenkkeilyksi, että nou hätä ;)

Mutta vaikka olisi kiinnostunut ihan OIKEASTA canicrossistakin, ei silti varmaan ole pakko heti tähdätä SM-kisojen kärkisijoille?

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Maanantaina, 05.07.2010 klo 23:54  
+
0
^kommenttini ei ollut henkilökohtaisesti sinulle suunnattu. Lainasin kirjoitustasi vain viitatakseni viestissäsi olleeseen asiaan.

Ihan yleisesti vain lajiin tutustuville ja lajia suunnitteleville osviittaa siitä, minkätyylinen laji huipussaan on.

Razak

Razak
Viestimäärä: 190

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Keskiviikkona, 14.07.2010 klo 20:00  
+
0
Me käydään juoksemassa vähintään kerran viikossa.Peruslenkki meillä on 45 minuuttia.Mielialasta riippuen tehdään sitten pidempiä.(Juokseminen auttaa miulla hyvin stressiin yms..)
Suunnat osaa hyvin.Suosittelen opettamaan koiraa myöskin hidastamaan käskystä,alamäessä voi muuten käydä pölkäsesti.Varsinkin isommilla koirilla hidastaminen on tärkeää.

Meilläpäin tiet on pääasiassa asfalttia,juuri missään ei ole hiekkateitä.Koiruus on opettettu juoksemaan reunassa.(pengereellä)Ei juokse siis asfaltilla.Meillä koira rakastaa juoksemista ja vetämistä.Pääse lujaa kuin tuo otus vetää.
Hyvää tekee myös kävellä,niin että on itse tavallaan jarruna kun koira vetää.Väsyttää todella hyvin.(Jos joku ymmärsi selitykseni..)

Meillä käytössä hiskivaljaat,vetovyö ja liina jotka ostin eräältä harrastajalta. (:

Rox

Rox
Viestimäärä: 17

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Torstaina, 15.07.2010 klo 11:31  
+
0
Uudin kanssa olen nyt innostunut juoksemisesta, mutta vasta ihan harjoitellaan, ja juostaan ihan lyhyitä rauhallisempia pätkiä, kun tuota ikää ei ole vielä mitenkään hirveästi. Ihan vain perustotutteluja vetovaljaisiin (huskymalliset) ja opettelua "vedä"-käskyyn :) Uudilla tosin on ollut aika paljonkin alkuhankaluuksia tässä, aluksi innostui juostessa repimään hihnaa, josta siirtyi ainoastaan hihnan kantamiseen (juu meillä on oikeasti noutaja), mutta nyt olen saanut tuollaiset pois, ei vain oikein uskalla vieläkään vetää, kun on muutenkin kamalan herkkä hihnasta painostamiselle (ei ole koskaan edes koittanut vetää - lukuunottamatta pentuna jos näki toisen koiran tms, tulee heti vierelle kävelemään jos valjaissa tuntuu painetta, ja vaihtaa suuntaa pelkästä hihnapaineesta - miten niin helppo lenkkikaveri? :nauru:), mutta kai se vähitellen alkaa iskostua sinne kalloon, että nyt saa oikeasti juosta täysillä ja vetää, eikä nyt mennä nätisti ravia vierellä.

Ja ihan vasta hihna kädessä mennään, juoksuvyökin on olemassa mutta siihen siirryn varmaan kun U oikeasti osaa vetää ja tajuaa koko homman idean.
Lpkn Mökötuvan Yön-Uudi "Uudi" - s. 28.9.2009

Uudin blogi

belgilö

belgilö
Viestimäärä: 494

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Torstaina, 22.07.2010 klo 09:06  
+
0
Me ollaan kanssa innostuttu juoksemaan koiran/koirien kanssa. Kaverina mulla on belgianpaimenkoiruuksia. Nuorin on se vetokoira ja muut juoksee vapaana.

Käytän huskyvaljaita , joustavaa vetoliinaa ja vyötä. Koira nauttii myös silminnähden vetämisestä.
Me juostaan rauhallisia metsäteitä ja pehmeitä pururatoja. Täälläpäin on rauhalliset juoksumaastot ja tuskin koskaan siellä on muita joten saadaan juoksennella ihan rauhassa.

Ollaan juostu vaihtelevia matkoja oman jaksamisen mukaan. Pisin lenkki tähän mennessä on 10 km. Kyllä se oma juoksukuntokin on kohennut jo huimasti. Koira kyllä jaksaisi pitempäänkin.
Lenkkien määrä on ollut 3-4 kertaa viikossa ja tavoite olisi ollut syksyllä kokeilla ihan kisamielessä harrasteluokassa. Nyt kuitenkin tuli takapakkia tähän harrastukseen kun oma polvi alkoi vihoittelemaan. Kävin kuvauttamassa sen ja siellä on jotain nivelrikkoa tms.

Saas nähdä sitten joutuuko vaihtamaan lajin koirapyöräilyyn.Tai sitten rollaattoriluokkaan:mietiskel:

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Torstaina, 22.07.2010 klo 15:49  
+
0
^kokeilepa tätä. Mulla kans nivelten kanssa ollu ihan hullunlailla ongelmia. On, yliojentumista, huonot nivelnesteet yms (=nivelrikon alku)... Teen fyysistä työtä, joka tietysti kuormittaa kaikkia niveliä. Olin kipeä oikeestaan päivittäin ja juokseminen tuskasi myös nimenomaan polviin. Nuo omegat kun alotin, niin loppu kivut ja säryt.

belgilö

belgilö
Viestimäärä: 494

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Torstaina, 22.07.2010 klo 23:00  
+
0
Kiitos vinkistä. Täytyypä kokeilla.Sitä on kuin tulisilla hiilillä kun ei ole päässyt juoksemaan.

Ja muillekkin myös vinkiksi,että kun alatte enempi juoksentelemaan niin kannattaa satsata myös kunnon lenkkareihin vetovarusteiden lisäksi.

piupau

piupau
Viestimäärä: 22

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Perjantaina, 23.07.2010 klo 11:30  
+
0
Argh, koira tempoo ja metsästää hihnaansa! Kai se yrittää vain lisätä vauhtia, rinnalle kun pääsin niin alkoi juosta nätimmin. Ja loppusuoralla kenttää täyspysähdys, "kiitti mulle riitti" -> kukkia haistelemaan.

Noz

Noz
Viestimäärä: 276

VS: CANICROSS/KOIRAN KANSSA JUOKSEMINEN - Sunnuntaina, 25.07.2010 klo 16:52  
+
0
^ Älä vielä luovuta, vetoapua vaan lenkille! Eli jos koira ei alkuun vedä yksin (eihän se yhtään tiedä ekalla kerralla, mitä on tekemässä), niin mene juoksulenkille jonkun toisen, kokeneemman koirakon kanssa. Eli eteen osaavampi koirakko, joka juoksee edellä ja lähdet oman koirasi kanssa juoksemaan kakkoskoirakkona perässä. Näin meilläkin uusien kanssa lähdetään alkuun, eikä niitä ihan ensimmäisenä laiteta yksin vetämään, eikä ainakaan letkan eteen.

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 20
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28191
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545693
Uudet käyttäjät tänään6
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään3
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 26.04.2024 klo 22:45)