Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Torstaina, 30.12.2010 klo 15:20

Dogsitter

Siirry sivulle: 1 2

emppu97

emppu97
Viestimäärä: 278

DOGSITTER - Torstaina, 30.12.2010 klo 15:20  
+
0
Moi!
Minua kiinostaisi kuulla vähän lisää dogsitter toiminnasta. Olisi kiinnostusta jopa aloittaa tällainen harrastus. Haluaisin kuulla kokemuksia toiminnassa olevilta. Sen saa kai alottaa kun on täyttänyt 14v.? (En ainakaan nähnyt tästä aiheesta keskusteltavan. Kai se kuuluu harrastuksiin?)

Anzku

Anzku
Viestimäärä: 58

VS: DOGSITTER - Torstaina, 30.12.2010 klo 15:54  
+
0
Minusta ehkä kuitenkin menisi junnupuolelle. :wink:
beagleuros "Topi" 5/09

maatiaiskissat Eetu 6/02 ja Minja 8/10

<3

Manna

Manna
Viestimäärä: 303

VS: DOGSITTER - Torstaina, 06.01.2011 klo 18:42  
+
0
^^Millaisia kokemuksia haluat kuulla?
Minä oon kyllä tykännyt noista dogsitter-hommista, kiva tutustua erilaisiin eläimiin. Kaikista antoisimpia on olleet sellaiset muutamat "vakkari"hoidokeiksi muodostuneet elukat, joiden omistajienkin kanssa on tullut hyvin juttuun. Hyvin monenlaisia lemmikkejä ja omistajia ja lemmikin pitoa on kyllä päässyt näkemään, niin hyvässä kuin pahassakin...

^Toisaalta, kun tuossa toiminnassa voi olla mukana muistaakseni jopa 28-vuotiaaksi asti, niin ei ehkä ihan junnupuolen juttu? Itsekin olen päälle parikymppinen ja silti vielä dogsittailen ihan 4H:n listoilla. :hymy: Toki suurin osa sittereistä taitaa olla alle kahdenkymmenen, näin päästä heitettynä arviona.
(Viestiä on muokattu torstaina, 06.01.2011 klo 18:46)

koirasöpötyttö99

koirasöpötyttö99
Viestimäärä: 8

VS: DOGSITTER - Perjantaina, 07.01.2011 klo 18:47  
+
0
mä oon järjestäny dogsitterkurssin mun pikkuveljel ja se osas tosihyvi x) äiti sano et jos hyvin käy ni voidaa men näyttelyy mut se koira asuu mee iskä luan ni en oikee tie ja sit mu pikkuveli On: 5-w ja mä oon: 11-w ni eiks tää oo vähä aikuste heinii?? XD mee äiskä o: 37 se o: iso se vois alkaa käymää näyttelyis kait ku o koiraki iskäl??

näyttelyt on kivaa toimkintaa koiralki =) koira sisko kait tykkios mut o aika iso et voiks sellast ees vied ko täyttää koko paika XDXD

moikka :poppari::paijata:

mau

mau
Viestimäärä: 205

VS: DOGSITTER - Lauantaina, 08.01.2011 klo 14:01  
+
0
Mäkin oon joskus aikoinaan käynyt dogsitter -kurssin. Kurssilla saa paljon hyvää tietoa koirista ja koirien hoidosta, jos kiinnostusta löytyy niin suosittelen. :)

Mulla oli silloin yks vakio koira jota kävin lenkittämässä ja sitten muutama pikkukeikka. Ei mitään huonoja kokemuksia ole ollut, palkka tosin oli ihan naurettava siihen aikaan. :D Olikohan 3 euroa/ tunnin lenkki, vaikka eihän se pääasia noissa hommissa ollutkaan. Nykyään on kovemmat palkat sittereillä, mitä tuossa taannoin hintoja katselin.

Itse en enää ole listoilla, erosin touhusta jo monta vuotta sitten, kun ei omien koirien jälkeen ole tosiaan aikaa... Paremminkin ottaisin joskus dogsitterin meille avuksi. :wink: Olihan siellä meidänkin kurssilla sen olosta porukkaa, etteivät kuuluneet sinne, mutta pääosin uskaltaisi koiransa antaa sitterin lenkitettäväksi.
Shetlanninlammaskoira Micky/05

lodda

lodda
Viestimäärä: 58

VS: DOGSITTER - Keskiviikkona, 12.01.2011 klo 16:19  
+
0
mä aattelin tänä vuonna mennä dogsitter kurssin..:)) kun eiks dogsitter ikäraja oo 13w??? mul on just tänään 13v synttärit ja tänä vuonna aattelin sen kurssin käydä... en kyllä oikeen tiiä et miten sinne ilmoittaudutaan ja miten se koko juttu toimii://

Meia

Meia
Viestimäärä: 165

VS: DOGSITTER - Sunnuntaina, 23.01.2011 klo 19:21  
+
0
Ikäraja riippuu pitkälti paikkakunnasta, minä suoritin kurssin ihan äskettäin (joulun alla oli loppukoe) ja täytän 13.
kotona kipittelee cottonipoitsu Väinö 15.7.2011 ♥ ja 100 litran akvaariota unohtamatta (:

emppu97

emppu97
Viestimäärä: 278

VS: DOGSITTER - Tiistaina, 25.01.2011 klo 09:30  
+
0
Jaahas, onhan tänne jonkinlaista dogsitter pulinaa tullut ja minä luovuti jo aikoja sitten kun tunti ettei ketään vastannut;)

Hei manna!
Tosiaan ihan erilaisia kokemuksia olis kiva kuulla:aurinko:
Esimerkiks että voiko 14-vuotiaalle antaa hoitoon vaikkapa tuota valkkaria? Eli mites nuo isot koirat kun itse en ole mikään "voimanainen";)?

Moikka mau!
Onko tuo dogsitter työ paljonkin sitovaa?
Eli kun on kurssin käynyt ja pari kuukautta toiminut siinä niin voiko sen sitten vain lopettaa kesken jos aika ei vaikka riitä? En tarkoita että se pätee minun kohdallani mutta kysyn silti:)

Mä oon kuullu ja lukenut että ikäraja olis 14v. tai samana vuonna täyttäville?:mietiskel:
Voihan se toki paikkakunnasta riippua:peukku:

neita

neita
Viestimäärä: 6

VS: DOGSITTER - Tiistaina, 25.01.2011 klo 13:24  
+
0
Itse kävin aikoinaan 13-vuotiaana dogsitter-kurssin, ainakin silloin oli kotikaupungissani tuo ikärajana. Olin jo pienestä pitäen koirahullu, mutta valitettavasti vanhemmat eivät ikinä koiran hankinnasta innostuneet. Sainkin odottaa sitä omaa otusta siihen asti että muutin pois kotoa, mikä toisaalta oli hyvä siinä mielessä, että dogsitter-toiminnan kautta tutustuin todella moniin eri rotuihin ja luottamus omiin koirankäsittelytaitoihin lisääntyi. Sinne joukkoon nimittäin mahtui rotuja ja yksilöitä niin laidasta laitaan, joitakin ei todellakaan ollut koulutettu edes perustavoille.. Eli kannattaa varautua siihen, etteivät kaikki hoitokoirat ole kilttejä ja suloisia. Toki dogsitter pystyy itse valitsemaan hoidokkinsa, ja ehdottomasti suosittelen tapaamaan koiran etukäteen (etenkin jos on omaan kotiinsa ottamassa hoitoon).

Itse olen hoitanut vaikka mitä rotuja, kirjaimellisesti chihuahuasta irlanninsusikoiraan. Ja näin jälkikäteen kyllä ihmettelen millaisia koiria jotkut uskalsivat antaa 13-vuotiaalle. :eek: Kyllä mä niiden kanssa aina pärjäsin, mutta sekin riippuu niin paljon dogsitterin omasta luonteesta ja aiemmasta kokemuksesta koirien kanssa. Mun ensimmäinen hoitokoira 4H:n kautta oli sekarotuinen isohko pystykorva, jota oli ilmeisesti kaltoinkohdeltu edellisessä kodissaan. Se oli mielettömän arka, veti hihnassa, ei meinannut rauhoittua sisälläkään ollenkaan.. Meni siis aivan panikkiin vieraassa paikassa. Parissa päivässä luottamus kuitenkin syntyi, ja siitä tuli mulle rakas vakiohoidokki. :wink: Sitten oli enemmänkin näitä hihnassa vetäviä riekkujia (esim. se irlis :cool:) ja muutama tosi tai melko arka yksilö, mikä tekee hoitokokemuksesta tietysti astetta vaikeamman. Joo ja kaikilla aikuisillakaan koirilla ei tuntunut olevan sisäsiisteys ihan hallussa.

En kuitenkaan halua pelotella, sillä suurin osa mun kokemuksista oli ehdottomasti positiivisia ja omistajatkin asiallisia! :peukku: Monista hoidokeista tuli vakioasiakkaita, ja hyvin rakkaita mullekin. Vaikka sinne joukkoon mahtui niitä vähän "sekopäitäkin", niin kaikista koirista lopulta tykkäsin. Sain vain tuossa hommassa huomata, että tosiaan se vika oli aina siinä hihnan toisessa päässä. Monia ei edes peruskoulutettu tai aktivoitu läheskään tarpeeksi. Valitettavasti yksikin näistä hoidokeistani eli pihalla narun jatkeena ja omistaja itsekin myönsi ettei se raukka päässyt edes joka päivä lenkille. :mad: Ja kyllä sen siitä koirasta näki.

Mutta kuten sanottu, kannattaa tosiaan mahdollisuuksien mukaan käydä katsomassa koiraa etukäteen, ja rehellisesti miettiä omia kykyjään että minkälaisen koiran kanssa uskoo pärjäävänsä. Itse en esimerkiksi isoa ja voimakasta koiraa antaisi kokemattomalle nuorelle hoitoon. Mutta sitten kun taidot ja itseluottamus kasvavat voi tietysti alkaa hoitaa myös niitä haastavampia rotuja (ja tapauksia). :wink:

Dogsitter-toiminta ei ole sitovaa, jokainen tapaus sovitaan erikseen eikä yhtäkään koiraa ole pakko hoitaa, jos ei ehdi/halua.
Your resentment is delicious.

emppu97

emppu97
Viestimäärä: 278

VS: DOGSITTER - Tiistaina, 25.01.2011 klo 14:01  
+
0
Kiitos neita kattavasta vastauksesta!

Tuossa oli juuri niitä asioita joita halusinkin kuulla ja mielelläni kuulisin lisääkin:peukku:

Meia

Meia
Viestimäärä: 165

VS: DOGSITTER - Tiistaina, 25.01.2011 klo 15:12  
+
0
Niin sitä vaan että kuinka nopeasti teille alkoi kurssin jälkeen tulla näitä hoitokeikkoja/hommia? Koska mulle (eikä kellekkään muulle tuntemalleni kurssilaiselle) ole tullut ollenkaan hommia..Saattaapi se toki johtua siitäkin että tää on pieni paikkakunta mutmut..:mietiskel:
kotona kipittelee cottonipoitsu Väinö 15.7.2011 ♥ ja 100 litran akvaariota unohtamatta (:

Manna

Manna
Viestimäärä: 303

VS: DOGSITTER - Keskiviikkona, 26.01.2011 klo 16:33  
+
0
Mie kävin pienellä paikkakunnalla tuon kurssin ja kolmen vuoden aikana taisin hoitaa pari kertaa kissoja... :mietiskel: Tosiaan pienellä paikkakunnalla voi olla pulaa hoidokeista, mutta kaupunkiin muutettuani on hoidokkeja kyllä riittänyt. Varsinkin kesällä ja muina loma-aikoina olen päässyt tekemään hommia ihan tarpeeksi omalla mittapuullani.

Periaatteessahan dogsitterille hoitoon annettavien koirien pitäisi olla peruskoulutettuja, kilttejä ja nuorien ihmisten hallinnassa pysyviä (kaikki sitten ymmärtävät nämäkin asiat vähän eri tavoin..), mutta onpa itsellänikin ollut kouluttamattomia, liian vähän liikuntaa saavia "vatipäitä" hoidettavana. Ehkä vaativin hoidokki oli yksi laumis jokunen vuosi sitten, järkyttävän itsepäinen, onneksi kuitenkin myötämielisesti ihmisiin ainakin oman pihan ulkopuolella suhtautuva tyyppi (häntää vain heilutteli ohikulkijoille), mutta sen kanssa meinasi iskeä välillä epätoivo, kun tuntui, ettei pärjää. Periaatteessa pitäisi joku vastuuhenkilö saada 4H:lta kiinni aina ongelmatilanteissa, mutta ei taida mennä ihan niin aina...(?)

Joo, niin kuin sanottua, niin monenlaisia omistajia näki... Siinä saa sitten aina miettiä, miten suhtautua asiakkaaseen, jonka koiran pitotapa on omasta mielestä vähän niin ja näin... Että milloin alkaa itse tehdä asialle jotain, milloin on jo eläinrääkkäys kyseessä...
Suurin osa minullakin ollut kuitenkin ihan mukavia asiakkaita, niin eläimet kuin ihmisetkin.

Turhan vähän kyllä annetaan koirista infoa ilmoitusviestissä, ainakin täällä. Korkeintaan kerrotaan koko/rotu ja että on kiltti. Se kilttikin voi tarkoittaa vaikka mitä. Olen muun muassa ulkoiluttanut kilttiä höyryjunaa, joka ei kyllä osannut yhtään kulkea hihnassa... Se oli siis iso koira, jossa todella oli pitelemistä, kädet kipeänä raahauduin perässä. Siinä oli lenkkeilyn ilo kaukana. :paapatus: Toisaalta joskus pyydetään nimenomaan kokenutta ulkoiluttajaa isoille koirille, mistä plussaa, että mainitaan erikseen.

Neljän euron luokkaa taitaa tunnista nykyään saada. Pidemmät hoitoajat asia erikseen.

Hoitokeikkoja voi ottaa sen verran vastaan kuin itse haluaa. Meillä tehdään työsoppari vuodeksi eteenpäin kerrallaan, mutta onnistunee purkaa kesken vuodenkin.

neita kirjoitti:


Ja näin jälkikäteen kyllä ihmettelen millaisia koiria jotkut uskalsivat antaa 13-vuotiaalle. :eek:


Samat fiilikset täälläkin.
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 26.01.2011 klo 16:38)

neita

neita
Viestimäärä: 6

VS: DOGSITTER - Tiistaina, 01.02.2011 klo 12:17  
+
0
Mulla ainakin riitti hoitokeikkoja, välillä enemmänkin kuin pystyin tekemään. Arviolta ainakin kerran kuussa oli vähintään näitä vakkarihoidokkien ulkoilutuksia. Loma-aikoina yleensä enemmän. Välillä olin koiran kotona esim. viikonlopun ajan, mutta useimmiten koira(t) tuli omaan kotiini hoitoon. Jokusen kerran hoidin myös kissoja. Paikkakunnan koko tosiaan saattaa vaikuttaa siihen, miten paljon töitä riittää. Onkohan noi hinnat noussut niistä ajoista, joskus silloinkin ihmiset kauhistelivat että onpas kallista.. Ja muistaakseni monet toivoivat ensisijaisesti täysi-ikäistä hoitajaa, etenkin isommille koirille. Mutta ehkä auttaisi jos laittaisitte itse ilmoituksia vaikka kauppojen ilmoitustauluille?
Your resentment is delicious.

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: DOGSITTER - Lauantaina, 05.02.2011 klo 19:27  
+
0
Mä kävin myös nuorena dogsitter-kurssin ja hoidokkeja oli paljon. Muutama vakihoitokoira oli pitkään, pari sellaista joita hoidin vuosia. Useita kertoja viikossa oli hommia ja enemmänkin varmaan olis ollut jos olisin koulultani ehtinyt. Lähinnä oli ulkoilutuksia, yks vakihoidokki oli joka oli meillä aina viikonloppuja hoidossa kun omistajat matkusteli. Samaa koiraa kävin myöhemmin myös päivittäin ulkoiluttamassa omistajien pitkien työpäivien takia. Hommaa tein varmaan 3-4 vuotta kunnes pikkuhiljaa hiipui kun mut harrastukset ja jutut tuli kuvioihin ja hoidokit muutti muualle.
Voin kertoa, että hyötyä ainakin on ollut kun on saanut olla erilaisten ja eri rotuisten koirien kanssa tekemisissä. Osaltaan ehkä myös auttoi oman koiran hankkimisessa kun on kokemusta muustakin kuin vain yhdestä rodusta.
Parhaat ja rakkaimmat hoidokit oli novascotiannoutaja ja airedalenterrieri, Kummatkin oli monivuotisia "asiakkaita" ja aivan ihania persoonia. Välillä on ikävä kumpaakin koiraa vaikka vuosia on kulunut ja tuskin enää ovat elossakaan, ja vaikka niitä koiria oli lukuisia joita hoidin.

Mä olen aina ollut tosi laiha ja hento, ulkoilutin ongelmitta luonnevikaista (oikeestikin) belgianpaimenkoiraa ja muitakin isoja koiria.
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.
(Viestiä on muokattu lauantaina, 05.02.2011 klo 19:29)

Haaveilija

Haaveilija
Viestimäärä: 225

VS: DOGSITTER - Maanantaina, 28.02.2011 klo 16:50  
+
0
Mä oon kans tosi kiinostunu Dog Sitteri toiminnasta mut mä en saanu vieläkää selville et missä niit kursseja järjestetää ja mite niihi ilottaudutaa??Mä täytän parin viikon pääst 13v.
Maatiaskissa Luna -10
Maatiaskissa Viiri -06

Muistoissa
Perhoskoira "Bella" s.2002 k.2012
Monirotuinen Tuisku -11


Älä unohda haaveita - kun lakkaat pyydystämästä niitä, ne tulevat luoksesi.

Sipulu

Sipulu
Viestimäärä: 16096

VS: DOGSITTER - Maanantaina, 28.02.2011 klo 18:53  
+
0
^ Googlettamalla löytää aika paljon tietoa :wink: Esimerkiksi näin nopeastikin löytyi 4H-kerhon sivut ja sieltä kohta 4H-Dogsitter, josta seuraava teksti;

"4H-Dogsitter ansaitsee rahaa hoitamalla koiria ja muita lemmikkieläimiä, yleensä omistajan poissa ollessa. Suurin osa hoitotehtävistä varsinkin kaupunkialueella on koirien ulkoiluttamista, mutta etenkin viikonloppuisin tai lomamatkojen aikana dogsitterin tehtäviin kuuluu koiran pitempiaikainen täysihoito joko lemmikin omistajan tai dogsitterin kotona. Toisinaan tarvitaan apua koiranäyttelyssä tai koulutuskentällä. Kissojen ja muiden pienten lemmikkieläinten ruokkiminen ja hoito soveltuvat myös dogsitterin tehtäviksi. 4H-Dogsitterinä toimiminen on mukava tapa harrastaa koiria, vaikka kotiin ei koiraa voisikaan ottaa.

Miten pääsee 4H-Dogsitteriksi?

4H-Dogsitterinä voi toimia 14 vuotta täyttänyt tai samana vuonna täyttävä nuori, joka on suorittanut 4H-yhdistyksessä järjestettävän 4H-dogsitterkoulutuksen. Koulutuksessa opetellaan koiran perushoitoa sekä teoriassa että käytännössä. Hyödyllisiä harjoitustehtäviä on lisäksi koottu 4H-liiton TOP-tehtäväpankkiin. Näitä tehtäviä suorittamalla voi syventää tietämystään koiramaailmasta.

Koulutuksien alkamisajankohdista ja hinnoista saa tietoa oman paikkakunnan 4H-yhdistyksestä. Dogsitterit kuuluvat paikkakuntansa 4H-yhdistykseen, joka välittää dogsittereitä koiran ja muiden lemmikkieläinten hoitotehtäviin sekä hoitaa lakisääteiset työnantajavelvoitteet."
Varjo 12/2010 ♥

Zara

Zara
Viestimäärä: 242

VS: DOGSITTER - Maanantaina, 21.03.2011 klo 18:18  
+
0
Dogsitter koulutusta en ole käyny, vaikka haluaisin. Ja syynä se, ettei täällä paikkakunnalla järjästetä niitä kovin usein ja sit se on jo menny ku oon käyny kattomassa. Mut joskus mutama vuosi sitten laitettiin kaverin kanssa ilmotuksia, jossa luvattiin koiran ulkoilutusta ja näin pääsin yhden koiran vaki hoitajaksi 1,5 vuodeksi, että kyl se onnistu näinki. :nauru:



Ladaatti

Ladaatti
Viestimäärä: 123

VS: DOGSITTER - Keskiviikkona, 23.03.2011 klo 18:14  
+
0
Ainaki pääkaupunkiseudun 4h on ilmoittanu että kurssille saa osallistua sinä vuonna kun täyttää 14 ja "täysvaltainen" dogsitter on kun täyttää 14. Vuoden päästä pääsen minä osallistumaan...
Parsonrussellinterrieri
♥Arbor Vitae Fantasos "Nero".
s. 9.4.2010

Meia

Meia
Viestimäärä: 165

VS: DOGSITTER - Lauantaina, 04.06.2011 klo 16:20  
+
0
Noniin, tulimpahan taas kyselemään :D Kun nyt olisi tiedossa vähän hoitokeikkaa luvassa, (lähinnä tälläistä seuranpitämistä ja lenkitystä) ja omistaja käski miettiä vähän jonkunlaista tuntipalkkaa, että millainen tuntipalkka olisi teidän mielestänne hyvä? Toki ¤h-yhdistykseltäkin saa tän tiedon mutta haluaisin kuulla teiltä vähän kokemuksia.
kotona kipittelee cottonipoitsu Väinö 15.7.2011 ♥ ja 100 litran akvaariota unohtamatta (:

[Layra]

[Layra]
Viestimäärä: 1

VS: DOGSITTER - Keskiviikkona, 03.08.2011 klo 13:35  
+
0
Kuinkahan kalliita nuo dogsitter koulutus jutut mksavat yhteensä ja paljon siitä noin saa rahaa?
Kotoa löytyy 2 koiraa Oona ja Raisa.
Roomeo kissa nukkuu sohvalla myös.
Oona kuvassa päikkäreillä :)

  Siirry sivulle: 1 2
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28247
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6355
Viestejä yhteensä545793
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265918
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.05.2024 klo 00:00)