Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Keskiviikkona, 13.10.2010 klo 12:08

Koiran pukeutuminen treeneissä

Siirry sivulle: 1 2 3

tsindi

tsindi
Viestimäärä: 37

VS: KOIRAN PUKEUTUMINEN TREENEISSä - Maanantaina, 18.10.2010 klo 14:05  
+
0
Hakutreeneissä ollaan nyt alettu käyttää lämmittelyvaiheessa ja autossa odotteluajaksi manttelia. Sitten kun menee hakualueelle, otetaan tietty takki pois.

Mikene

Mikene
Viestimäärä: 382

VS: KOIRAN PUKEUTUMINEN TREENEISSä - Tiistaina, 19.10.2010 klo 16:59  
+
0
^ Mulla on nyt myös ollut koira puettuna autossa hakutreeneissä. Oon ajatellut, että mahdollisimman kauan saa hakea ilman takkia mutta entäs sitten kun iskeekin totaalinen jäätyminen - ei siis töiden vaan lämpötilan suhteen? :eitietoo: Vaikka työskentely onkin vauhdikasta, niin pelkään pahoin, että viimeistään siinä -15 kohdalla tulee vilu. Osaiskohan joku vinkata, millainen paita tai takki olisi mahdollisimman vähän häiritsevä? Kovin paksu takki tekee liikkumisesta äkkiä raskasta. Tekisin takin vaikka itse, jos keksisin sopivan materiaalin.
tarupi Hippu (9/2009)

HennaBella

HennaBella
Viestimäärä: 137

VS: KOIRAN PUKEUTUMINEN TREENEISSä - Keskiviikkona, 20.10.2010 klo 07:23  
+
0

Suzuna kirjoitti:

Olenkin menossa ensi sunnuntaina kuuntelemaan luennon koiranlihashuollosta, sisältäen mm. lämmittely, jäähdyttely ja takkien käyttö.

Sitten voin kertoa ainakin mitä ko luennolla kerrottiin. Luennoitsija taisi olla joku erikoiskoirafysioterapeutti jos nyt oikein muistan. :)



No saikos sieltä luennolta hyvvee tietoo? =]
pk. collie Bella 20.5.2008
suomenlapinkoira Lilli 13.1.2010
Blogi

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: KOIRAN PUKEUTUMINEN TREENEISSä - Keskiviikkona, 20.10.2010 klo 09:33  
+
0
^Ainiin unohdinkin jo että mulla piti asiasta kertoa :nauru:

Pähkinänkuoressa luennolla pukeutumisesta kerrottu, viileillä keleillä koiran pukeminen on erittäin tärkeää lihasvaurioiden ehkäisemiseksi. Kylmä lihas revähtää helposti eikä myöskään anna kaikkea haluttuaa tehoa irti. Merkitys kasvaa etenkin nopeissa lajeissa kuten agilityssä, mutta pitäisi muistaa myös toko ja pk puolella, jossa eläinfysioterapeutin tekemän tutkimuksen mukaan usein ei kiinnitetä tarpeeksi huomiota lihasten lämmittelyyn.

Lämmittelyn tärkeys kasvaa sään viiletessä, lämmitellessä voi/on hyvä pitää takkia lisäämään lämmittelyn tehokkuutta.
Myös treenin jälkeen jäähdytellessä kannattaa takkia pitää päällä, koska lihakset eivät saa viilentyä liian nopeasti. Etenkin syksyn tuulinen sää/pakkanen vie helposti lihaksista lämmön pois, mikä heikentää palautumista/altistaa vahingoille.

Koiran takin/loimen materiaalilla ei varsinaisesti ole merkitystä, kunhan se on lämmin ja tarpeeksi suuri peittämään lihasryhmät.
Back on track-loimea voi käyttää rankan treenin jälkeen jäähdyttelyssä ja kotimatkalla. Mutta sen liiallista käyttöä kannattaa välttää - teho heikkenee. Tarpeen vaatiessa käytetään sitten kuuriluonteisesti. Myöskään BOT-loimea ei pidä käyttää ennen treenejä, sen vaikutus rentouttaa lihaksia, mikä ei ole hyvä ennen suoritusta. Lihaksen pitää olla lämmin, ei rentoutunut.

Eli summa summarum - koira kannattaa pukea nyt säiden viilentyessä, se on lihaksistolle hyvästä.

muoks. luennolla käytiin sitten enemmän läpi juuri lämmittelyä, jäähdyttelyä, hierontaa, venyttelyä ja liikuttamista.
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 20.10.2010 klo 09:37)

ronttiroo

ronttiroo
Viestimäärä: 20

VS: KOIRAN PUKEUTUMINEN TREENEISSä - Tiistaina, 10.09.2013 klo 11:28  
+
0
Hei! Olisko täällä ihmisillä hyväksi todettuja merkkejä ja malleja? Mikä takki on toiminut parhaiten treeneissä. Itselläni on tarkoitus siis ensi talvena tokoilla suhteellisen kylmässä hallissa ja pienemmän kanssa harrastaa myös agilityä. Isomman kanssa todennäköisesti myös tavailla veto hommien alkeita suksien kanssa. Rotuina siis rotikka-dobberi mix ja jackrusseli. Minkälaisia takkeja voisitte suositella? Russeli varsinkin tarvis jotain agilityn takia lämmittely ja jäähdyttely vaiheeseen ja tuolle isommallekin meinasin varsinkin veto treenien oheen kylmillä säillä jotain suojaa lihaksille.
http://pomputtaa-rontti.blogspot.com

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: KOIRAN PUKEUTUMINEN TREENEISSä - Keskiviikkona, 11.09.2013 klo 22:28  
+
0
Suzunan viestissä oli maininta siitä, että myös tokossa mäpitäisi käyttää takkia kylmällä ilmalla ja että pitäisi lämmitellä. Ja mun mielenkiinto heräs. En oo koskaan ajatellutkaan tätä, mutta loppujenlopuksi kyllä tokossakin joutuu lihakset koville varsinkin jos treenaa jtn hyppyä tai luoksaria tai noutoa.

Mä sit rupesinkin miettiin, et miten tokoon pitäis lämmitellä ja kuinka paljon? Ja se takin käyttö, suorituksen aikana päällä vai pois päältä? Entä miten koiran turkki vaikuttaa ja kuinka paljon vaikuttaa?
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Anuapina

Anuapina
Viestimäärä: 342

VS: KOIRAN PUKEUTUMINEN TREENEISSä - Torstaina, 12.09.2013 klo 15:26  
+
0
Mää olin just vähän saman tyyppisellä luennolla luin Suzuna. Siellä puhuttiin lämmittelystä, jäähdyttelystä ja niiden merkityksestä. Tosiaan myös tokoa ja kaikkia muita lajeja ja myös juoksulenkkiä ym varten koiran kroppa on hyvä lämmitellä ja jäähdyttää.

Suorituksen aikana ei tarvi pukea koiralle takkia, mutta odottelun ja huonolla/kylmällä säällä lämmittelyn ja jäähdyttelyn ajaksi on hyvä pukea takki juuri Suzunan mainitsemista syistä. Tosin tuollla meidän luennolla kouluttaja sanoi, että back on track sopii erinomaisesti lämpimänä pitoon myös ennen suoritusta, mutta mallinsa vuoksi ei välttämättä sovellu liikuttamiseen.

Turkista mainitsi muistaakseni sen verran, että lyhytturkkiset ja pohjavillattomat palelevat herkemmin.

Mulla ei ole niitä muistiinpanoja tässä... Mutta muistaakseni verryttely oli vähintään puoli tuntia ravilla ja sen lisäksi liikkuvuutta parantavia liikkeitä (kahdeksikkoa jalkojen ympäri ym).
kääsna Kapu (11/2008)
kääsna Myy (12/2011)
(Viestiä on muokattu torstaina, 12.09.2013 klo 15:33)

Lyytikäinen

Lyytikäinen
Viestimäärä: 461

VS: KOIRAN PUKEUTUMINEN TREENEISSä - Perjantaina, 13.09.2013 klo 09:37  
+
0
Onko kenelläkään täällä kokemusta Obtrackin tuotteista? Niissä koiran liikkuminen mahdollistuu paremmalla tavalla kuin Back On Trackin tuotteitssa. Ainakin näyttävät siltä.

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: KOIRAN PUKEUTUMINEN TREENEISSä - Perjantaina, 13.09.2013 klo 14:05  
+
0
Mä puen koiria vasta sitten kun niillä alkaa olla selvästi viileää. Viileys riippuu tietysti lämpötilan lisäksi odotteluajan pituudesta, tuulesta jne. Manssia joutuu usein pukemaan, vaikka lämpötila olisi plussan puolella. Bortsu tarvitsee takin vasta jos ollaan reilusti pakkasen puolella, joudutaan odottelemaan pitkään ja/tai on kova viima.

Remux

Remux
Viestimäärä: 389

VS: KOIRAN PUKEUTUMINEN TREENEISSä - Lauantaina, 14.09.2013 klo 01:55  
+
0

Suzuna kirjoitti:

Back on track-loimea voi käyttää rankan treenin jälkeen jäähdyttelyssä ja kotimatkalla. Mutta sen liiallista käyttöä kannattaa välttää - teho heikkenee. Tarpeen vaatiessa käytetään sitten kuuriluonteisesti. Myöskään BOT-loimea ei pidä käyttää ennen treenejä, sen vaikutus rentouttaa lihaksia, mikä ei ole hyvä ennen suoritusta. Lihaksen pitää olla lämmin, ei rentoutunut.



Nyt heräsi mielenkiinto. Mikä tekee BOTista lihaksia rentouttavan? Käsittääkseni siellä on vain rakenne joka heijastaa lämpöä takaisia lihaksiin? Ja siis heikkeneeko loimen teho vai mikä teho liiallisella käytöllä.

Meillä käytössä BOTti, viime talvena hankittu. Lihasjumit väheni sen myötä, tunti ennen treenejä ja tunti sen jälkeen pidin päällä. Ihan alkuun oli viikon kuuri.

jenniköpi

jenniköpi
Viestimäärä: 288

VS: KOIRAN PUKEUTUMINEN TREENEISSä - Lauantaina, 14.09.2013 klo 09:53  
+
0
Mulla on BoT verkkoloimi sekä pomppa. Kummatkin ei estä koiran liikettä ollenkaan ja pysyvät hyvin päällä, siksi nämä. Riippuu kelistä ja lämpötilasta, mutta joskus on molemmat päällä ja joskus vain toinen. Pidän tarvittaessa parin päivän kuurin BoT-loimea päällä, muuten se on ennen treenejä ja treenien jälkeen päällä ja pomppa tarvittaessa jos on tosi kylmä.
Apku Duke -10
Apku Vety -13

Muistoissa Köpi <3

Anuapina

Anuapina
Viestimäärä: 342

VS: KOIRAN PUKEUTUMINEN TREENEISSä - Lauantaina, 14.09.2013 klo 10:51  
+
0
Mullekin on joku joskus sanonu, että BOT on nimenomaan lihasten rentouttamiseen treenin jälkeen mutta toi mun edellä mainitsema luento vahvisti toisin. Eli voi hyvin käyttää myös ennen treenejä, jotta lihakset pysyy lämpimänä suoritusta varten. Tehon heikkenemisestä en oo kyllä koskaan kuullu... Botti voi vaatia jonkun verran totuttelua ja luulisin, että kuuriluontoisuus suuremmassa käytössä sikäli hyvä, että kroppa ei saa "yliannostusta"...

Mun vanhemmalla koiralla on leveä rintakehä, isot etuliikkeet ja kippura häntä. Käytössä on pomppa, joka sallii hyvin jalkojen liikkeet ja suojaa hyvin myös takapään. Nuoremmalla on mittatilaustakki, joka on alunperin vanhemmalle koiralle tehty, mutta jäänyt pieneksi. Muut mallit on olleet joko edestä liian alhaalla tai takaa liian lyhyet tai väärän mallinen.
kääsna Kapu (11/2008)
kääsna Myy (12/2011)

lunahauva

lunahauva
Viestimäärä: 309

VS: KOIRAN PUKEUTUMINEN TREENEISSä - Lauantaina, 14.09.2013 klo 16:24  
+
0
Bot-loimiahan ei tosiaan saisi käyttää jatkuvasti vaan niiden käytössä pitäisi pitää taukoa. Niin lukee ihan niiden käyttöohjeissakin! En nyt muista mistä se tehon heikkeneminen johtuu. Mutta jotenkin mulla on sellanen mielikuva, että jos sitä käyttää jatkuvasti niin eläimen keho ei enää reagoi siihen materiaaliin samalla tavalla minkä vuoksi teho ei sitten ole niin suuri.

Mulla on itseasiassa jopa käytännön kokemusta tosta tehon heikkenemisestä. Mulla oli ennen hevonen jolla irtopalojen takia selkä hyvin usein jumissa. Otettiin hoitoihin mukaan Bot-loimen käyttö. Kun tuotetta käytettiin ohjeiden mukaisesti pitäen taukoja yms selkä parani pikkuhiljaa ihan älyttömän hyvään kuntoon. Kun hevonen sitten meni ylläpitoon ja loimea alettiin käyttää sillä jatkuvasti joka päivä selkä alkoi taas oireilla. Loimi ei enää "lämmittänyt" lihaksia samalla tavalla kuin ennen. Loimi parin kuukauden ajaksi pois käytöstä, jonka jälkeen sitä alettiin jälleen käyttää normaalisti ohjeiden mukaan ja selkä parani jälleen. :hymy:

Mulla on koirilla aina lämmittelyissä ja jäähdyttelyissä manttelit päällä, heti kun ilmat viilenevät. Kääpiöpinserin kohdalla tämä tarkoittaa takkia päälle mikäli lämpötila laskee alle +5 ja dallun kohdalla takki laitetaan päälle kun lämpötila laskee nollan alapuolelle.
kääpiöpinseri Betty
dalmatiankoira Mersu

Bettyn ja Mersun matkassa

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: KOIRAN PUKEUTUMINEN TREENEISSä - Perjantaina, 27.09.2013 klo 10:29  
+
0
BOT tuote nyt ei sinänsä muutu mihinkään käytössä, muuten kuin kuluu normaalisti. Tuo tehon heikkeneminen perustuu varmaan siihen, että jos loimi on päällä jatkuvasti, niin keho vähentää omaa lämmöntuotantoaan, jolloin BOTkaan ei pysty heijastamaan sitä lämpöä niin paljoa takaisin kehoon.

Ja tosiaan niin kuin Remuks sanoikin, niin eihän siinä BOTissa ole sen kummemmin muuta rentouttavaa kuin se lämpövaikutus, joka on siis loimen takaisin kehosta heijastamaa lämpösäteilyä. Tokihan se myös rentouttaa jos lihakset eivät ole muuten virittyneessä tilassa, mutta se virittäminenhän on yksi lämmittelyn päätarkoituksia eikä vaatteilla odotteluaikana lämpimänä pitäminen sitä sinänsä kumoa.

Saippa

Saippa
Viestimäärä: 617

VS: KOIRAN PUKEUTUMINEN TREENEISSä - Perjantaina, 27.09.2013 klo 13:19  
+
0

Strikku kirjoitti:

Suzunan viestissä oli maininta siitä, että myös tokossa mäpitäisi käyttää takkia kylmällä ilmalla ja että pitäisi lämmitellä. Ja mun mielenkiinto heräs. En oo koskaan ajatellutkaan tätä, mutta loppujenlopuksi kyllä tokossakin joutuu lihakset koville varsinkin jos treenaa jtn hyppyä tai luoksaria tai noutoa.

Mä sit rupesinkin miettiin, et miten tokoon pitäis lämmitellä ja kuinka paljon? Ja se takin käyttö, suorituksen aikana päällä vai pois päältä? Entä miten koiran turkki vaikuttaa ja kuinka paljon vaikuttaa?



Samaa rupesin nyt tätä ketjua luettuani pohtimaan kuin Strikku. Eipä oo tosiaan tullut mieleenkään, mutta näinhän asia tietystikin on. Noiden hypyn, luoksarin ja noudon lisäksi mulle tuli lihastyötä vaativista liikkeistä mieleen kaukot. Meidän kouluttajan mukaan kaukoissa koiran kroppa joutuu oikeasti koville, kun se asennonvaihto on niin tarkkaa eikä vähän sinne päin -puuhaa.

Ootko Strikku saanut sun pohtimisiin valaistusta, jota haluaisit täälläkin jakaa? :)
Shelttimies Noppa (Pilvimarjan Kuka, 2/2013)
etäjäseninä slkn:t Siiri (Liehkun Ciiku, 4/2003) ja Selma (Tiitiäisen Reela (4/2006)

http://koiratulikotiin.blogspot.fi/

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: KOIRAN PUKEUTUMINEN TREENEISSä - Perjantaina, 27.09.2013 klo 17:31  
+
0
Mä olen kuullut, että ainoa "oikea" tapa saada koira lämpimäksi on lämmitellä sitä puolen tunnin ajan. Ensin 10 min kävelyä, sitten 10 min reippaampaa vauhtia ja lopuksi 10 min reipasta ravia. Sama toki jäähdyttelyyn toisinpäin, ensin reipas ravi ja lopuksi kävely. Ja voin toki heti tunnustaa, etten itse ole tätä kaavaa noudattanut (paitsi talvella agilitytreeneissä, oli pakko kävellä puolisen tuntia bussipysäkiltä hallille). Liian usein tulee kävelytyä vain se, mitä menee kotoa bussille ja bussilta kentälle.

Tokoon lämmittelen koiraa itse sen verran, että kävelemme kotoa kentälle, eli ainakin kymmenisen minuuttia reipasta kävelyä. En aloita ruuduista, noudoista tai luoksetuloista, vaan ensin tehdään seuraamista tms. ja vasta sitten otetaan reippaampia juttuja. Jäähdyttely tulee luonnollisesti siinä, kun jatketaan lenkkiä treenikentältä.

Takin heitän koirille odottelun ajaksi päälle sitten, kun lämpötila alkaa olla nollan paikkeilla tai jos sataa/tuulee törkeästi.

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: KOIRAN PUKEUTUMINEN TREENEISSä - Sunnuntaina, 29.09.2013 klo 18:27  
+
0
^^ En ole saanut sen suurempia vastauksia. Mutta meidän lämmittelyt tulee siinä, kun kävellään kentälle. Menee joku kymmenisen minuuttia. Musta on ihan järjetöntä ruveta sen suurempia kierteleen ja kaarteleen ja lämmitteleen, koska a) meidän treenit on max 5-10 min sisältäen kaikki kamojrn vaihdot (koiralla eri panta kaulassa tokoillessa ja lenkkeillessä) ja sit kun yleensä saa jonkun hammaspuhistusluun (vaikken niiden tehoon uskokaan, koira vaan syö ne reilusti nopemmin kuin tavallisen luun) niin sen syömisen ja b) koira on ihan plääh-fiiliksellä, jos kävellään ihan hirveesti ennen treeniä. Lämmittelyt onkin sittenyleensä vähän pidempiä, riippuen siitä miten on aikaa.

Takki tuolla on päällä ainoostaan sillon, kun taivaalta tulee vettä. Mutta jos mulla ois jonkun toisenlainen koira, kuin tommonen, joka menee paukkupakkasilla lumihankeen makaamaan ja pistää pään hännän alle, pitäisin sillä takkia lämmittelyn ja jäähdyttelyn aikana. Ihan sama, vaikka taivaalta putoaisi vuoria tai kerrostaloja, suoritus tehdään juuri niissä vermeissä kuin muutenkin, koska koira tottuu suorituksessa mukana oleviin kamoihin ja saattaa lopettaa tekemisensä. Esim ennenkuin treeniliivin sain ja namipussi oli käytössä, tuo ei tasan tehnyt mitään jos ei namipussi ollut mukana.

Ja kun tuo on tuommoinen säällä kuin säällä ulkona ja mitä kylmempi, sen parempi, niin mä en ole sitä erityisemmin suojellu millään takeilla. Ja kuten sanottu, en mä myöskään erityisemmin tokoon lämmittele, agi, canicross, hiihto ym lajit on sitten asia erikseen. Ja tässä(kin) koirasta sen näkee parhaiten, jos rupee oleen haluton tai lihakset jumissa, vähän pidempi lämmittelylenkki ja mahdollisesti hieronta ja venyttely voi olla paikallaan.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

LittleLife

LittleLife
Viestimäärä: 1

VS: KOIRAN PUKEUTUMINEN TREENEISSä - Perjantaina, 11.10.2013 klo 09:44  
+
0
Koiravaatteiden A ja O mitoitus ja materiaalien toimivuus. Jopa rodun sisällä voi olla isojakin eroja standardivaatteiden toimivuudessa.

Ainakin täältä saa tuotteita koirien omilla mitoilla:
http://dogit.mycashflow.fi/

Kannattaa tosiaa huolehtia, että lihaksisto on lämmin ennen urheilusuoritusta. Olen kerran kuullut agilitykilpailuissa kun iso koira lähtee talvella radalle...kaksi estettä ja jalka revähtää...koira huutaa tuskasta..ohjaaja on kauhuissaan..syystäkin. En haluaisi tuottaa tällaista tuskaa koiralleni vain sillä että en lämmitä sitä kunnolla.

Toinen on se että suorituksen jälkeen lihakset eivät saisi viilentyä liian nopeasti. Jos näin pääsee tapahtumaan on koira varmasti jäykkäliikkeinen. Agility kilpailuissa minulla on koirallani yllä Dog It Life erinomaisesti istuva kaksipuoleinen fleece aina starttiviivalle asti ja kun tulen radalta puen sen välittömästi koiralleni uudestaan. Näin varmistan, että lihakset pysyvät elastisena. Ja kun starttien välissä menen pienelle lenkille koirani kanssa puen fleecemanttelin päälle kevytsademanttelin. Kun sademanteli on kaavoitettu oikein ei se lähde pyörimään koiran päällä. Mitä tekee sellaisella manttelilla joka laahaa toiselta puolen maata? Näitäkin on meillä ollut...itsekkin käytämme kerropukeutumista, se toimii samoin koirilla!

tytyclaudia

tytyclaudia
Viestimäärä: 16

VS: KOIRAN PUKEUTUMINEN TREENEISSä - Sunnuntaina, 01.12.2013 klo 16:01  
+
0
Käsitin siis, että koiran reidetkin pitäisi siis olla suojattuna. Käykö siihen fleece? Meillä kun on mantteli joka jättää juuri noille jaloille runsaasti liikkumatilaa, näin ollen ei siis peitä niitä... Meinasinkin itse värkätä vähän peittävämmän, mutta niin käykö fleece matskuna? :eitietoo:
Irlanninterrieriuros Nemo
PitaPata Dog tickers

sändi

sändi
Viestimäärä: 1669

VS: KOIRAN PUKEUTUMINEN TREENEISSä - Tiistaina, 03.12.2013 klo 07:54  
+
0
^ Siis joo, miksei fleecekin kelpaa -varsinkin, jos ei ole tarvetta tuulenpitävyydelle. Fleece on mun mielestä ihanan lämmintä ja pehmeetä eikä tommosella lyhytkarvaisella ole pelkoa karvan sähköistymisestä ja takkuuntumisesta.
Vehnäterrieri ♂ 4/2009
Suursnautseri ♂ 1/2015

  Siirry sivulle: 1 2 3
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28187
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545690
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 26.04.2024 klo 06:45)