Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Tiistaina, 13.04.2010 klo 14:58

Koiran uittaminen

Siirry sivulle: 1 2 3

Aalo

Aalo
Viestimäärä: 17

VS: KOIRAN UITTAMINEN - Keskiviikkona, 13.07.2011 klo 03:04  
+
0
Missäs kaikkialla koiraa siis saa liottaa? Järvissä, joissa ja meressä kaikkialla, paitsi ihmisuimarannoilla?
Kirjoittelin paljon edellisellä foorumipohjalla ja olen vastikään aktivoitunut enemmän nykyiselläkin.
Perheen miehet: terrieri -08, ajokoira -12
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 13.07.2011 klo 18:53)

Peppilotta

Peppilotta
Viestimäärä: 13

VS: KOIRAN UITTAMINEN - Tiistaina, 19.07.2011 klo 19:50  
+
0
Vanhemman koirani Iitun "opetin uimaan" viime kesänä, ajettiin Suomen halki ja sattui hirveä helle ajopäiväksi eikä silloisessa autossa ollut ilmastointia. En voinut itse uida, joten laskin koiran laiturilta veteen ja ui isännän luokse rantaan. Tokalla uittokerralla juoksi rannalta aina suoraan laiturille minun luo kutsumattakin, eli ei ainakaan mitään traumoja asiasta saanut..
4kk pennun uitin toissapäivänä ekan kerran, laskin veteen niin että matkaa siihen missä jalat ottaa pohjaan oli n. 10cm, kun se onnistui ja 1m matkakin onnistui, laskin pennun uimaan laiturin päästä ja nätisti ui vanhemman koiran perässä rantaan ja tuli samantien mun luo laiturille, et uudestaan..
Tietenkin riippuu pennusta, omani on rohkea ja reipas..
Lapinporokoira Iitu 4v.
Karkeakarvainen kääpiömäyräkoira Werneri 4kk

Koiru

Koiru
Viestimäärä: 2

VS: KOIRAN UITTAMINEN - Keskiviikkona, 27.07.2011 klo 13:24  
+
0
Meidän koiraa ollaan uitettu nyt muutaman kerran. Olen opettanut/opiskellut ihmisen opettamista. Vähän samoilla periaatteilla. Ensin veteen totuttautuminen ja vedessä liikkuminen. Koira lähtee itsellään uimaan. Minusta koiralla pitää olla koko ajan mahdollisuus päästä rantaan niin halutessaan. Matala ranta on paras paikka harjoitella. Meidän koira ui vähän matkaa eteenpäin kun jalat ei yllä ja sitten palaa uiden takaisin rantaan. Valjaissa olen pitänyt koska siihen on helppo tarttua kiinni jos tulee sellainen tilanne että tarvii vetää rantaan. Minusta pelastusliivejä ei varsinaisesti kannata käyttää alussa koska koirankin pitää luottaa itseensä, että pysyy pinnalla. Silloin oltava matalissa vesissä. Pelastusliivejä suosittelisin aina koiralle silloin kun myös ihmisille. Veneillessä aina, vaikka soutuveneessä. Jos koira ui keskellä järveä, ehdottomasti pelastusliivit. Keppiä oppinut hakemaan vedestä, sellaisia vesipelastus alkeita. Ei missään nimessä kannata pakottaa. Meillä on auttanut alussa se että koko perhe on vedessä niin koirakin haluaa sinne. Jos itse on rannalla ei koirakaan välttämättä halua uida. Ehdottomasti kivaa pitää uidessa olla niin koiralla kuin ihmisillä. Tyynellä kelillä voi olla helpompi ensimmäiset kerrat koska aallokko pitää melkoista kohinaa ja koira voi pelätä sitä ääntä. Tässä muutamia hyväksi havaittuja vinkkejä.
Kyllä se kyynel silmään tulee kun näkeen koiran lähtevän uimaan, varsinkin jos on ollut arka ja pelännyt vettä.

jauhita

jauhita
Viestimäärä: 100

VS: KOIRAN UITTAMINEN - Torstaina, 28.07.2011 klo 10:39  
+
0
Onkos muitten koirilla ollut sellaista ongelmaa, että uidessa kääntyy ns. kyljelleen? Eli että etupää polskii normaalisti ja takapuoli alkaa kääntyä sivuttain ja koira alkaa mennä uppeluksiin? Tosiaan meidän 6kk ikäinen mäykkytyttö kävi eilen ekaa kertaa oikeasti uimassa ja pari kertaa sille kävi noin. Otin sen aina syliin ettei raukka painuisi pinnan alle (vaikka olikin matalassa vedessä). Meneeköhän tuo ohi kun pentu oppii uimisen salat vai kannattaisiko hankkia sille pelastusliivit? :hymy:
karmäy Ukkosvuoren Nemesis 9.7.2009 Neme
karmäy Fairytale 28.1.2011 Myy

Koiru

Koiru
Viestimäärä: 2

VS: KOIRAN UITTAMINEN - Perjantaina, 29.07.2011 klo 10:25  
+
0
Jos itsellä on varmenpi olo kun koiralla on pelastusliivit ne varmaan kannattaa hankkia. Luin tuolta vepe osastolta että vesipelastus kouluttajat pitää koiralla pelatusliivejä. Itse olen eri mieltä. Mutta sehän on vaan mielipide. Jos pelkää että koira hukkuu kannattaa ne pelastuliivit laittaa. Valjaista saa myös kunnon otteen jos meinaa painua veden alle.

neruda

neruda
Viestimäärä: 2829

VS: KOIRAN UITTAMINEN - Perjantaina, 29.07.2011 klo 17:18  
+
0
Mä olen kuullut, että liivejä kannattaisi käyttää siksi, että koira oppisi heti oikeanlaisen uima-asennon? Osaako joku korjata tai perustella tätä?

(Itse en siis tiedä koiran "oikeanlaisesta" uittamisesta mitään, vaan koira on itse mennyt uimaan jos niikseen ja pinnalla on pysynyt. Ajattelin kuitenkin tätä nykyistä alkaa oikein uittamaan mutta ei itsekseen muuta kuin kahlaa, niin mietin, josko aloitan pelastusliiveillä vai ilman. Olis pitänyt aloittaa jo pentuna, mutta eipä käynyt mielessä.)
Berninpaimenkoira "Manta" s. 2015
Berninpaimenkoira "Mooses" 30.9.2010-7.1.2016
Berninpaimenkoira "Urho" 28.8.2009-5.1.2011

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: KOIRAN UITTAMINEN - Perjantaina, 29.07.2011 klo 20:58  
+
0
Vääränlainen uima-asento johtaa vääränlaiseen rasitukseen, joka aiheuttaa ainakin lihasjumeja. Lisäksi uintimäärää kannattaa aluksi rajoittaa hyvinkin lyhyeksi, koska uinti on rasittavuudeltaan ihan eri luokkaa ja ihan eri tyyppistä liikuntaa kuin muut, joten tottumattomat lihakset vetää herkästi jumiin.

Koiraa ei pitäisi päästää liian kylmään veteen eikä veteen ollenkaan, jos vedenlämpötilan ja ilmanlämpötilan erotus on suuri, koska kylmä vesi vetää lihakset jumiin.

Mä itse uitan toista koiraani aina liivit päällä, se osaa uida (=pysyy pinnalla) mutta uima-asento on ihan vääränlainen (ui pelkällä etupäällä) ja aiheuttaa sen takia ongelmia. Toista koiraa opetan parhaillaan uimaan, en pidä liivejä, mutta yritän opettaa oikeaa uima-asentoa. Tuo ei lähde omaehtoisesti uimaan vaan mun pitää olla vierellä, joten pystyn muokkaamaan asentoa oikeaksi tarpeen mukaan. Siinä vaiheessa, jos tuo alkaa oikeasti uida pidempiä matkoja/aikoja niin heitän sillekin liivit kyllä päälle vaikka oikean asennon oppisikin.

Tinuski

Tinuski
Viestimäärä: 82

VS: KOIRAN UITTAMINEN - Lauantaina, 01.10.2011 klo 12:31  
+
0
Kuinka pitkään teidän koirat ui/annatte uida tähän aikaan vuodesta? Viikko sitten koira tuli ihan omatoimisesti ylös merestä 12 minuutin jälkeen, oletin että vesi alkaa olla jo liian kylmää. Tänään taas koira olisi tuosta jatkanut vielä, mutta otin sen ylös kun en ihan luota että sillä on uidessa mitään tajua...Erona näiden kertojen välillä että koiralla oli tänään kyllä hyvät pohjalämmöt ennen uintia. Täällä siis aika rimpula koira, jolla ei tunnu olevan yhtään lämmittävää rasvakerrosta.

  Siirry sivulle: 1 2 3
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28199
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6334
Viestejä yhteensä545716
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265861
(Tilastot päivitetty viimeksi 01.05.2024 klo 12:45)