Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Keskiviikkona, 14.04.2010 klo 15:16

Näyttelypulina

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 100

Sarahia

Sarahia
Viestimäärä: 4470

VS: NäYTTELYPULINA - Lauantaina, 01.05.2010 klo 19:45  
+
0
Jos koira peitsaa muutenkin paljon, niin voi olla myös kyse siitä, että sillä on lihakset jumissa -> hierojalle. Mutta hihnassa peitsaaminen on yleensä merkki tosiaan vaan liian hitaasta vauhdista, sillä peitsaaminen on nopeudeltaan käynnin ja ravin välissä. Usein peitsaamisen saa muutettua raviksi, jos pysähtyy ja lähtee reippaammin liikkeelle.

ciuccu

ciuccu
Viestimäärä: 4

VS: NäYTTELYPULINA - Torstaina, 06.05.2010 klo 14:49  
+
0
Meillä tippuikin sitten taas osa suunnitelluista näyttelyistä Nemon osalta pois, koska pojusta tulikin Suomen valio jo viime sunnuntaina :peukku: Nyt sit vaan cacibeja ja lisää valiotitteleitä metsästämään :kieli:
Kennel Nenipsin

raggetti

raggetti
Viestimäärä: 1725

VS: NäYTTELYPULINA - Torstaina, 06.05.2010 klo 19:28  
+
0
moikka!
täällä olis 9 kk labbistyttö joka kaipaa vinkkejä. seisoo todella hienosti, ongelmana on vaan se että innostus tahtoo loppua kesken kehän, eli ensin on todella iloinen ja innostunut, mutta kun tuomari on käynyt katsomassa niin tyttö vaan lopahtaa, häntä vaipuu roikkumaan ja on vähän ryhditön. ravissakin vois olla enemmän pontevuutta ja iloisuutta. olen tähän asti palkannut nameilla, makkaralla, kuivatulla maksalla ym. mutta ei tunnu innostavan tarpeeksi. miten on lelujen laita, millä silmällä tuomarit katsoo jos on joku pieni lelu mukana kehässä?
olen myös yrittänyt kiinnittä huomioota omaan ryhtiin ja olemukseen, ja voi olla että itse rentoudun ja en ole yhtä ryhdikäs ja menevä sen jälkeen kun tuomari on käynyt katsomassa, ja tyttö sitten käyttäytyy mun olemuksen mukaan.
vinkkejä otetaan vastaan :)
How to handle stress like a dog:

If you can't eat it
Or play with it

Then pee on it
And walk away

griffon

moderaattori
griffon
Viestimäärä: 5797

VS: NäYTTELYPULINA - Torstaina, 06.05.2010 klo 20:35  
+
0
Ensinnäkin, koirasi on vielä aivan pentu mikä ei välttämättä edes jaksa kovin pitkää aikaa keskittyä siihen esiintymiseen. Uskoisin, että kun ahkerasti harjoittelet niin kyllä se siitä pikkuhiljaa oppii.

Joskus olen nähnyt leluja kehässä, millä yrittävät skarpata koiraansa. Joillakin on esim vinkuleluja mitkä saattavat häiritä kanssakilpailijoita jos niitä oikein kauheesti vinguttelee saadakseen koiraa "ryhtiä". Eli jos lähdet tuolle lelulinjalle, niin yritä pitää se mahdollisimman huomaamattomana (ja äänettömänä) muilta koirilta :wink:

Tai voithan opettaa koiran niin, että saa kehän jälkeen leikkiä lelulla, jos mukana on joku sen lempileluista.
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

tatrii

tatrii
Viestimäärä: 17

VS: NäYTTELYPULINA - Perjantaina, 07.05.2010 klo 18:04  
+
0
Täällä ollaan aivan ummikkona, viimeksi omaa koiraa ilmoittanut nlyyn 2002 :cool:
Lähinnä tuosta ilmo-lomakkeesta mietin kohtaa, johon raapustetaan koiran vanhempien nimet - tarviiko siihen laittaa vanhempien mahdollisia titteleitä? *nolo*
Maanantaina ois viimeinen ilmottautuminen ja tässä just täytän lappuja ja maksoin osallistumisen, heti ma viedä postiin asti jotta varppiin lähtee matkaan.. On se jännää.. :nauru:


(Viestiä on muokattu perjantaina, 07.05.2010 klo 18:05)

griffon

moderaattori
griffon
Viestimäärä: 5797

VS: NäYTTELYPULINA - Perjantaina, 07.05.2010 klo 20:51  
+
0
^Muistaakseni niissä paperiversioissa on kohta "isän/emän tittelit" mutta en mä usko että ne mitenkään välttämättömät on. Netti-ilmoissahan niitä ei enää edes kysytä (eikä niitä vanhempien titteleitä näyttäis olevan kaikissa luetteloissakaan)
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

Anniinn

Anniinn
Viestimäärä: 48

VS: NäYTTELYPULINA - Lauantaina, 08.05.2010 klo 17:05  
+
0
Täällä ois kans maanantaina viimeinen ilmoittautumispäivä ja mietin että uskalletaanko mukaan... Ensi viikolla olis tarkoitus käydä yhdet mätsärit kokeilemassa, näyttelyharkoissa on nyt pari kertaa käyty ja niissä pelkää mies"tuomaria", seisoo pöydällä suht rauhassa kun on reilun metrin päässä mutta ei ole vielä viitsitty kokeilla antaako kopeloida, sen verran arka on ja tosiaan miehiä pelkää. Naispuolisen ennestään tuntemattoman henkilön antoi kyllä pöydällä tunnustella ja katsoa hampaat. Oikeassa näyttelytilanteessa ei olla vielä päästy kokeilemaan, mitä nyt yhdet mätsärit joissa oli miestuomari joka oli tietysti hurjan pelottava...

Tekis vaan mieli päästä kokeilemaan! Tämä tuleva näyttely ois omalla paikkakunnalla ja ryhmänäyttely jossa tämän rotua tuomaroi nainen mikä helpottais kovasti. Muut kesän näyttelyt on kauempana ja kaikissa miestuomari, jolloin ei kannata edes yrittää kun koira haluaa vaan häipyä paikalta.

Toinen ongelma on sitten se että tuolla on turkki leikattu lyhyemmäksi muutama viikko sitten. Bolognese jolla turkin pitäisi olla mahd pitkä ja joka ei missään nimessä saisi näyttää leikellyltä... Ei siis ole ihan lyhyt mutta varsinkin tassut liian lyhytkarvaiset. Reilu kuukausi vielä aikaa kasvatella turkkia mutta täydellistä siitä ei mitenkään saa.

Osaako kukaan helppiä tai kertoa omaa mielipidettään mitä kannattaisi tehdä?

Ainiin, ja saako näyttelyissä palkata ruualla kehässä? Mulla on jostain sellainen käsitys ettei saisi :o Harkoissa ja mätsäreissä namipalkkaa on aina käytetty ja saa koiran pysymään reippaampana.
bolognese Minka s. 24.3.2003
kääpiövillakoira Martta s. 1.5.2011

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: NäYTTELYPULINA - Lauantaina, 08.05.2010 klo 18:13  
+
0
Anniin: saa käyttää nameja kehässä, noin yleisesti. On olemassa tuomareita jotka kieltävät namien käytön, mutta mun kohdalleni ei ole 7 vuoden kiertämisen aikana sellaista sattunut.

Itse kyllä sinuna jättäisin väliin tuon näyttelyn, jos koira kerta on huonossa turkissa (leikelty). Väärin trimmattu koira nimittäin saa näyttelysääntöjen mukaan ihan suoriltaan EVAn (ei voida arvostella) ja sen kertainen näyttely päättyy sitten siihen. Kannattaa odotella, että koiran turkki kasvaa takaisin ja jos koira on trimmattavaa rotua, viedä se asiantuntevalle trimmaajalle trimmattavaksi. Odotteluaikana voitte myös harjoitella esiintymistä ja koiran tutkimista rauhassa, niin itse näyttely ei sitten jännitä niin paljon kun voit luottaa siihen että koira käyttäytyy :)

Mua puri näyttelykärpänen, mut miksi suremaan.. Aidan oli Lahdessa kivasti jun-ERI3, ja seuraava koitos onkin sitten Järvenpäässä toukokuun lopulla. Eckeröön olisi myös tarkoitus lähteä syksyllä. Kiva kun on kerrankin koira jota kehtaa näyttää!

Aaa

Aaa
Viestimäärä: 254

VS: NäYTTELYPULINA - Sunnuntaina, 09.05.2010 klo 16:22  
+
0
Osaisittekos te hieman kokeneemmat ihmiset vähän kertoa tuosta näyttelytoiminnasta. Eli kuinka paljon siellä tulee odottelu aikaa? Meillä kun koira tuntuu stressaavan hirveesti... Ja oon hankkimassa sellasta "kangashäkkiä" näyttelyitä varten, ja mietin, että minkä kokoinen sen kannattais olla. Kotona Sakulla on joku 105x70x70 kokonen, ja siellä se mahtuu kyllä röhnöttäänkin.Riittäiskö sit vähän pienempi? :)
"Voileipä tekee aina hyvää yöllä" (Muumipappa)
"Ja jos kaksi höperöä asuu samassa saaressa, niin he joko tietävät toisistaan kaiken tai eivät halua tietää toisistaan mitään. Todennäköisesti sekä niin että näin. Nimittäin: eivät halua tietää, koska tietävät." (Pikkumyy)

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: NäYTTELYPULINA - Sunnuntaina, 09.05.2010 klo 18:07  
+
0
Aaa: pienemmissä näyttelyissä (ryhmänäyttelyt) vähemmän odottelua, isommissa (kansainväliset ja rotujen omat erikoisnäyttelyt) enemmän, noin pääsääntöisesti. Ulkonäyttelyt voivat olla stressiherkemmälle koiralle miellyttävämpiä kuin ahtaat sisänäyttelyt.

Meillä on noutajalle ostettu samankokoinen kevythäkki kuin teillä on, mutta tuota nuorempaa yksilöä en pidä siinä kuin silloin jos seison itse häkin vieressä. Veikkaan että se tulee sieltä ulos nanosekunnissa. Mä olen siis pistänyt rahaa ihan kunnon metallihäkkiin jossa koira varmasti pysyy, vaikka sen roudaaminen näyttelypaikalla ei mitään herkkua olekaan. Kaljakärryn kanssa ollaan selvitty, ja häkillä on siis painoa se 20 kg. Monesti olen kyllä jo vannonut, että seuraavan koiran elopaino on max 10 kg ja sen pitää mahtua postilaatikon kokoiseen pikkusievään mökkiin :D

Aaa

Aaa
Viestimäärä: 254

VS: NäYTTELYPULINA - Sunnuntaina, 09.05.2010 klo 18:14  
+
0
Kaislus kiitos näistä tiedoista! Sakullahan tuo kotona oleva häkki on juuri tuollainen metallihäkki, unohdin mainita. :)
Mietin myös, että senkin voisi ottaa mukaan, mutta kannattaisiko minun peittää se jollain, kun Saku on sen sisällä, ihan sen stressin ja muiden koirien perään hössötyksen takia? Yksin en Sakua varmaan muutenkaan viitsisi sinne jättää...
"Voileipä tekee aina hyvää yöllä" (Muumipappa)
"Ja jos kaksi höperöä asuu samassa saaressa, niin he joko tietävät toisistaan kaiken tai eivät halua tietää toisistaan mitään. Todennäköisesti sekä niin että näin. Nimittäin: eivät halua tietää, koska tietävät." (Pikkumyy)

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: NäYTTELYPULINA - Sunnuntaina, 09.05.2010 klo 21:31  
+
0
Siis A-P-U-A.. Ilmottauduttiin just ekaan näyttelyyn (13.6. ryhmänäyttely Muhoksella) ja tässä ois nyt sitten kuukausia aikaa opetella käyttäytyyn siellä! Peppi ei osaa seistä saati liikkua, joten nyt ois tehotreenauksen paikka. Ainoo vaan, että ei itellä ole oikeen tietoa, kuinka opettaa...
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

Anniinn

Anniinn
Viestimäärä: 48

VS: NäYTTELYPULINA - Sunnuntaina, 09.05.2010 klo 21:57  
+
0
Hei mitähän tuohon näyttelymaksuhommaan pitäisi laittaa viestiksi vai pitääkö mitään? Kun viitettä ei ole, pelkkä tilinumero. Ei tosiaan minkäänlaista aikaisempaa kokemusta tällaisesta :D
bolognese Minka s. 24.3.2003
kääpiövillakoira Martta s. 1.5.2011

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: NäYTTELYPULINA - Sunnuntaina, 09.05.2010 klo 22:03  
+
0
^ Ite ihmettelin samaa pari tuntia sitten, ratkasin asian että kirjotin viestiksi näyttelypäivämäärän ja oman ja koiran nimen.
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

griffon

moderaattori
griffon
Viestimäärä: 5797

VS: NäYTTELYPULINA - Sunnuntaina, 09.05.2010 klo 22:13  
+
0
^^ Siihen maksun viestikenttään on yleensä annettu ohjeiksi laittaa koiran rotu, nimi ja omistaja (ainakin jossain näyttelyissä on maksuohjeissa tuollainen pyyntö)
Minkä nuorena oppii, sen vanhana unohtaa
Kuvia omista koirista
Muistoissa Laku 2002-2013

Anniinn

Anniinn
Viestimäärä: 48

VS: NäYTTELYPULINA - Sunnuntaina, 09.05.2010 klo 22:38  
+
0
Onneksi iki-ihana tietokoneeni oli taas yhteistyökykyinen ja tulostimen muste lopussa... Siis kuittia ei saatu vielä tulostettua ja huomenna vika ilmoittautumispäivä, jipii. Maksut on kuitenkin maksettu, huomenna pitäis vaan saada se postileima kirjeeseen... Iskä saa toivon mukaan tulostettua kuitin töissä. On muuten mielenkiintoista lähettää postia n. parin kilometrin päähän mutta tehdään nyt näin :D

Että ilmeisesti me sitten tosiaan lähdetään kokeilemaan onneamme Minkan kanssa, saapa nähdä miten käy :DD
bolognese Minka s. 24.3.2003
kääpiövillakoira Martta s. 1.5.2011

snadra

snadra
Viestimäärä: 68

VS: NäYTTELYPULINA - Maanantaina, 10.05.2010 klo 08:32  
+
0
Meilläkin (tai siis mulla) on jo paniikki päällä näyttelyistä. 20.6 on pentunäyttely Helsingissä, ja ajattelin tänään ilmoittautua, jos ei tule sisu kaulaan. Oliver täyttää juuri 5kk näyttelyä edellisenä päivänä, eli eikös tuo ole siis juurikin tarpeeksi vanha. (Kyllä, näyttelyssä on pikkupentuluokka 5-7kk).

Hieman ollaan jo treenailtu seisomista. ainakin sen verrran että useimmiten Oliver tietää mitä haluan, joskus jos palkkaan liian hitaasti alkaa tarjota istumista. Ilmoittauduimme näyttelykurssille, että oppisin miten koiranäyttelyt toimii, ja saan esittää tyhmiä kysymyksiä hyvällä omallatunnolla. En ole koskaan edes käynyt koiranäyttelyissä, vain joskus marsujen kanssa petshowssa. Onneksi Oliver kuuluu ryhmään 9, joten ehdin katsella muiden koirien suorituksia näyttelyssä ennen meitä. jos niillä menee hienosti, niin panikoidun enemmän, jos niillä menee vähemmän hienosti (joka ehk pentunäyttelyssä odotettavissa) saatan hieman rentoutua. Ja onhan meillä tässä melkein 1,5 kk aikaa treenata.

Hieman jännittää sekin, että minkälaiset vaatteet voin laittaa päälle. Kun koira on musta, niin mustat vaatteet eivät vissiin sovi. Jotkin neutraalit värit vissiin toimii parhaiten, ei mikään räikeä kukkamekko. :) Onpas jännä paniikinaihe. Vissiin luotan enemmän koiran kouluttamiseenkuin omaan esiintymiseen.

Mutta pentunäyttelyistähän ne muutkin aloittaa. Eihän tuota ennen kovin moniin mätsäreihinkään pääse harjoittelemaan.
Venäjäntoy Oliver s. 19.1.2010

katahrin

katahrin
Viestimäärä: 168

VS: NäYTTELYPULINA - Maanantaina, 10.05.2010 klo 13:12  
+
0
^Ei kannata etukäteen panikoida. Hyvin se menee. Tuomarit kyllä pentunäyttelyssä ymmärtävät, että monet koirat ovat ensimmäistä kertaa kehässä, eivätkä vielä ole varmoja esiintyjiä.

Näyttelyissä on myös paljon kehiä ja toisinaan venäjäntoyt aloittavat oman kehän olemalla päivän ensimmäisiä. Aikataulusta sitten näät kuinka monta rotua (ja koiraa) on ennen teitä ja voit seurata niiden suoritusta, jotta saat jonkin näköisen käsityksen kehän kulusta. Kannattaa myös olla kohtuu ajoissa paikalla, jotta koira kerkiää tottua hälinään.

Näyttelyitä varten riittää, että koirasi osaa seisoa, kävellä hihnassa sekä antaa tuomarin tutkia itseään pöydällä. Tuomari kyllä kertoo esittäjälle mitä pitää milloinkin tehdä ja jos ei tiedä mitä tuomari tarkoittaa, niin aina voi kysyä.

Minä esitän omat venäjäntoyt (black & tan molemmat) yleensä harmaat vaatteet päällä tai jotkin muut hillityt kamppeet yllä. Farkut on myös ihan hyvät tai sitten suorat housut.
Kennel Atacamigor
4x venäjäntoy + kääpiöpinseri

snadra

snadra
Viestimäärä: 68

VS: NäYTTELYPULINA - Maanantaina, 10.05.2010 klo 15:19  
+
0
^Kiitos rohkaisusta ja neuvoista. Mulla on ihan luonnostaan tapana olla kaikkialla ihan liian aikaisin, joten menen varmaan reilun tunnin ennen kehän alkamisaikaa paikan päälle. :)

Täytyy vain luottaa siihen, että menee hyvin. Antoihan tuo eläinlääkärinkin katsoa hampaat ihan ilman ongelmia, joten miksi se olisi kummempaa kun tuomari niitä tuijottelee. Ammattitaidolla purennan tarkistus sujunee kuitenkin nopeasti.
Venäjäntoy Oliver s. 19.1.2010

beata

beata
Viestimäärä: 151

VS: NäYTTELYPULINA - Perjantaina, 14.05.2010 klo 20:29  
+
0
Mitäs tuo koiran "peitsaus" tarkoittaa? :)
no shit sherlock.

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 100
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28202
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6335
Viestejä yhteensä545717
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265864
(Tilastot päivitetty viimeksi 02.05.2024 klo 00:30)