Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Lauantaina, 27.08.2011 klo 08:34

Sijaiskäyttäytyminen treeneissä..

Siirry sivulle: 1 2

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: SIJAISKäYTTäYTYMINEN TREENEISSä.. - Keskiviikkona, 31.08.2011 klo 11:19  
+
0
Esimerkki aktivoivan pakotteen opettamisesta. Perusasennossa koiralle annetaan esimerkiksi pieni nykäys kaulaimesta ja palkataan heti, käytännössä siis käsky-pakote-palkka. Nykäisy ei aiheuta koirassa passivoivaa reaktiota, vaan koira suuntaa huomionsa ohjaajaan ja saa palkan siitä. Eli koira oppii että nykäisystä se aktivoituu ohjaajaa kohtaan, eli koira oppii toivotun käytösmallin saadessaan tietty pakote.

Seuraamisessa kun häiriö lisääntyy tätä voidaan käyttää hyvin. Päästään puuttumaan koiran virheisiin sillä pienellä nykäisyllä kaulaumesta, koira suuntaa taas huomionsa ohjaajaan ja saa palkan. Jos koira yrittää passivoitua niin siinä tilanteessa ohjaaja voi hyvin siirtyä koirasta poispäin pitäen hihnan lyhyellä, koiran on pakko tulla perässä, kun se "perässäraahautumisen" sijaan alkaa itse liikkua/hakea kontaktia se palkataan siitä. Koira huomaa että passiivisuudella ei saa mitään (tai siis saa stressiä) ja aktiivisuudesta tulee palkka ja rauha. Eli siis pakotteen voimakkuutta ei suinkaan vaan nosteta ja nosteta.

Itse sinä kirjoitit oman määritelmäsi aktivoivasta pakotteesta, en minä :nauru: Mutta tämäkin on vain minun näkenykseni tähän asiaan.
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: SIJAISKäYTTäYTYMINEN TREENEISSä.. - Keskiviikkona, 31.08.2011 klo 13:53  
+
0

Suzuna kirjoitti:

Esimerkki aktivoivan pakotteen opettamisesta. Perusasennossa koiralle annetaan esimerkiksi pieni nykäys kaulaimesta ja palkataan heti, käytännössä siis käsky-pakote-palkka. Nykäisy ei aiheuta koirassa passivoivaa reaktiota, vaan koira suuntaa huomionsa ohjaajaan ja saa palkan siitä. Eli koira oppii että nykäisystä se aktivoituu ohjaajaa kohtaan, eli koira oppii toivotun käytösmallin saadessaan tietty pakote.


Tässä tapauksessa koiran reaktio pakotteeseen on "oikea" eli se mitä haluttiinkin, jota vielä vahvistetaan positiivisella vahvisteella. Toisin sanoen pakote oli oikeanlainen, koska sillä saatiin koira reagoimaan oikein ja päästiin palkkaamaan.

Suzuna kirjoitti:

Jos koira yrittää passivoitua niin siinä tilanteessa ohjaaja voi hyvin siirtyä koirasta poispäin pitäen hihnan lyhyellä, koiran on pakko tulla perässä, kun se "perässäraahautumisen" sijaan alkaa itse liikkua/hakea kontaktia se palkataan siitä. Koira huomaa että passiivisuudella ei saa mitään (tai siis saa stressiä) ja aktiivisuudesta tulee palkka ja rauha. Eli siis pakotteen voimakkuutta ei suinkaan vaan nosteta ja nosteta.



Paitsi että kyllähän tässä tapauksessa pakote nimenomaan voimistuu (ihan perusfysiikkaa) niin kauan kun koira joko alkaa itse liikkumaan tai sitä suoranaisesti ihan oikeasti vedetään tasaisella voimalla perässä, jolloinka pakotteen voimistuminen tapahtuu vain suhteessa sen (vetämisen) kestoon. Verrattuna edelliseen esimerkkiin, on pakotteen antaminen minusta epäonnistunut tavalla tai toisella, koska tavoitteena oli antaa aktivoiva pakote, mutta koiran reaktio olikin passivoituminen, jolloin pakotetta joudutaan voimistamaan niin paljon, että koira saatiin reagoimaan aktiivisesti eli siis juurikin niin kuin sanoin.

Vuorisumu kirjoitti:

[Jos koiralle on ollut tarkoitus antaa aktivoiva pakote ja se väistääkin passiivisuuteen ja tämän jälkeen aktiivisuus kaivetaan siitä esiin suurentamalla pakotetta niin kauan kunnes koira taas aktivoituu]

  Siirry sivulle: 1 2
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28199
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6334
Viestejä yhteensä545716
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265849
(Tilastot päivitetty viimeksi 01.05.2024 klo 07:15)