Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Keskiviikkona, 06.02.2013 klo 19:17

Tokopulina - osa 2

Siirry sivulle: 1 ... 47 48 49 ... 51

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Maanantaina, 06.01.2014 klo 14:07  
+
0
Hakeeko koira oikean kepin tai kävyn metsässä jos viskaat sen muiden joukkoon?

Etsiikö koira kahvipurkkia, jos piilotat sen jonnekin? Jos sillä saisi koiraa oivaltamaan, että haistelu on nyt se juttu? Kahvihan haisee niin voimakkaalle, että jos pidät kahta lasipurkkia vierekkäin, voi koiran olla vaikea erottaa kumpi niistä nyt onkaan se kahvipurkki. Jotkuthan ovat käyttäneet hajuerotteluun (ja tunnarin opetteluun) teippejä tai post it -lappuja, niihin jää niin paljon miedompi haju, että koiran on helpompi erottaa mistä lapusta haju tulee.

Mitäs jos piilotat myös ne väärät kapulat nurtsiin, tuoko se silloin väärän?

Namien lisääminen kapuloiden joukkoon voisi avata koiran nenää, kun se ensin etsii namit. Eihän niitä tarvitse itse kapulan päälle laittaa (kuten itse tein), mutta nameilla voisi vaikka tehdä koiralle "reitin" kapuloiden luo.

Kapuloiden naulaamisessa lautaan on se ongelma, että niitä lautoja pitäisi olla aika monta, jotta kapulan paikkaa voi vaihdella eikä koira opi ottamaan aina kolmatta kapulaa vasemmalta :P Eräs kaverini käytti verkkoa väärien kapuloiden päällä, oma kapula luonnollisesti verkon päällä.

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Maanantaina, 06.01.2014 klo 14:14  
+
0
Collie hakee kyllä käpyä vallan mallikkaasti ja silloin selvästi miettii minkä tuo kasasta, mutta jostain syystä en saa siirrettyä sitä kapuloille. Ehkä pitäisi viedä koko touhu tosiaan pihalle, jonne saisi helposti enemmän etäisyyttä ja alustamateriaaleja. En ole siis kokeillut tunnarikapuloiden kanssa tuota ulkoistamista, joten en osaa sanoa että osaisiko se erottaa oikean kapulan väärien seasta nurmikossa :hymy:

Nyt tein toiselle koiralle niin että vein purkin ulos ja pyysin etsimään sitä, jolloin se kyllä löytyi ihan nenää käyttämällä, mutta sisällä jatkaa arvaamista. Mulla on kaksi kappaletta pieniä metallisia purkkeja joista toisessa on purut ja pyrin pitämään purkeilla useita kymmeniä senttejä etäisyyttä. Moni kyllä tuntui käyttävän esim. vanulappua joka on ollut kahvipurkissa, voihan se olla että se auttaisi. Mä vaan jotenkin kuvittelin että kun se haju tosiaan on hyvin vahva, niin koira oppisi nopeasti tunnistamaan että mikä purkeissa on erilaista.

Äh onpa vaikeeta valivali!
Rise to reset the world.

Eara

Eara
Viestimäärä: 67

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Maanantaina, 06.01.2014 klo 14:53  
+
0

naukunen kirjoitti:

en osaa sanoa että osaisiko se erottaa oikean kapulan väärien seasta nurmikossa :hymy:



Miltä tuo mun ed. sivulla ehdottama eteneminen kuulostaa?

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Maanantaina, 06.01.2014 klo 14:56  
+
0
^ Mulle ei oikein selvinnyt, että mikä on lähtötilanne. Yksi (hajustettu) kapula piilossa nurmikon seassa?
Rise to reset the world.

Anuapina

Anuapina
Viestimäärä: 342

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Maanantaina, 06.01.2014 klo 19:00  
+
0
Kiva, että muutkin painivat samankaltaisten ongelmien kanssa kun mitä meilläkin on. Tai siis ei ole kivaa, että on ongelmia vaan, että täällä on ehdotettu ratkaisuja niihin :D

Me ollaan tehty jonkun verran tota kapulan piilotusta nurmikkoon yhdellä kapulalla. Kerran olen kokeillut myös kävyllä niin, että pidin yhtä käpyä kädessä ja heitin koiran nähden sen metsään ja koira toi oikean kävyn. Mietin, että missä kohtaa uskaltaisin lisätä häiriökapulan.. Kerran kokeilin ja toi sillon väärän. Piilotatteko kapulat, kävyt ym niin että koira näkee vai ei?

Ja sitten toi ruutu.. Meillä esiintyy paljon merkkien tarjoamista vaikka ei koskaan olla edes treenattu merkkiä.. Oon treenannu ruutua niin, että siellä oli kosketusalusta ja siihen tarjoamista. Siirryin näyttöön kun en oikein ollut varma ymmärsikö koira ruudun merkitystä lainkaan vai menikö vaan alustalle.. Eli nyt oon tehny eri etäisyyksiltä ja välillä käyn taputtamassa paikkaa. Niillä kerroilla kun käyn näyttämässä niin vähemmän esiintyy tota merkkien kiertämistä mutta pelkään, että jää liiaksi kiinni siihen näyttöapuun... Oon sitten vaan odottanu, että menee oikeaan paikkaan ja sitten palkkaan. täytyis varmaan jo lakata palkkaamasta niistä ja kehua vaan ja palkata kun menee suoraa? Toi kuullosti mielenkiintoiselta idealta, että koiralle ei näytetä ruutua vaan seistään siellä takana.

Me treenataan näitä voittajan liikkeitä vähän "kokeillaan" meiningillä. Haluaisin kuitenkin, että treenit pysyis johdonmukaisina ja selkeinä koiran näkökulmasta mutta välillä huomaan, että mennään ihan väärään suuntaan..
kääsna Kapu (11/2008)
kääsna Myy (12/2011)
(Viestiä on muokattu maanantaina, 06.01.2014 klo 19:02)

Mikene

Mikene
Viestimäärä: 382

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Maanantaina, 06.01.2014 klo 19:48  
+
0
naukunen hajuerottelusta: mulla on sekä omat koirat että kaikki koulutettavien koirat lopettaneet arpomisen, kun mukaan on laitettu kolmas purkki. Todennäköisesti siitä syystä, että on huonompi mahdollisuus osua oikein arvaamalla, kun purkkeja on enemmän. Toki se edellyttää sitä, että koira ei jumitu jumalattoman pitkäksi ajaksi väärälle purkille. (Mun koirat tekee siis ihmishajuilla, koulutuksissa on ollut sienien ja ruosteen etsijöitä.)

Lis. uskon kyllä että kahvin haju nousee metallipurkista ihan hyvin. Kaikki hajuaineethan ei kaasuunnu samalla tavalla ja voi joutua vähän pelaamaan sen kanssa, että saa hajun nousemaan purkista ulos. En muista mainitsitko, että onko sulla purkkien kannet auki vai onko kansissa reiät?
tarupi Hippu (9/2009)
(Viestiä on muokattu maanantaina, 06.01.2014 klo 19:50)

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Maanantaina, 06.01.2014 klo 20:35  
+
0
Purkit on jumalattoman tyylikkäät Harrodsin teepurkit joissa kannet auki!
Rise to reset the world.

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Maanantaina, 06.01.2014 klo 21:13  
+
0
Tunnarista vielä: varmasti moni on eri mieltä, mutta mä en piilottaisi niitä vieraita kapuloita. Kun koira etsii vaan yhtä kapulaa, piilotan, mutta kun tulee lisää kapuloita, en enää piilottelisi. Mä koen, että on koiralle selkeämpää, ettei niitä hajuttomia kapuloita ole piilossa, vaan siinä vaiheessa jo avataan nenä käyttöön ihan kunnolla.

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Maanantaina, 06.01.2014 klo 22:13  
+
0

Lyytikäinen kirjoitti:


Vasemmalle kaartamisesta kokosin esimerkkivideon. Näissä siis käytössä vielä heittopalkka, jolloin ongelma saatiin alunperin aikaan ihan parin treenin aikana. Jos haluaisin, voisin spekuloida myös jonkun hetkellisen selkäjumin puolesta ja sitten tuo kaartaminen on vain jäänyt päälle... Mutta tuo kaartaminen on kuitenkin meidän ongelma, oli minun sijaintini koiraan ja ruutuun nähden mikä vain.



Tuon videon perusteella itse tekisin aluksi tavalla tai tosiella asetelmasta sellaisen, että koira onnistuu tekemään halutun näköisen toiston. Vaihtoehtoja: Kosketusalusta, valmis palkka, lähetys ruutuun niin läheltä, että kaartamista ei tapahdu JA sitten palkkaus vaihtelevasti eri kohtiin sijoittuneelta apparilta, sulta tai kaukopalkka paikassa x (usein miten ruudun takana). Jos appari palkkaa, niin usein miten eri suunnasta kuin mihin koira nyt virheellisesti hakeutuu ja palkka voi aluksi lentää eritoten siihen kohtaa, mihin haluaisit koiran hakeutuvan ja siinä nimenomaisessa kohdassa sinä myös lisäpalkkaa koiran leikkimällä.

1. Määritä tarkka kriteeri missä haluat koiran olevan
2. Muotoile harjoitus sellaiseksi, että saa koiran onnistumaan eli täyttämään vaaditun kriteerin
3. Vahvista, vahvista, vahvista....

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Maanantaina, 06.01.2014 klo 22:39  
+
0

naukunen kirjoitti:

Auttakaapa minua hajuerottelun kanssa kun teillä on hyvä mylly pyörimässä täällä. Tää kuitenkin liippaa myös tunnarin kautta tokoon!

Mä olen opettanut toiselle koiralle tunnarin ja toiselle hajuerottelun alkeita, mutta törmään samaan ongelmaan kummassakin tehtävässä. Siinä vaiheessa kun pakkaan lisätä hajustamaton kapula tai tyhjä purkki, koira arvaa summamutikassa kumman tuo/ilmaisee. Amatöörimäinen perusongelma, myönnän. Ohjeeksi olen tähän mennessä saanut piilottaa tunnarin ruohikkoon, jolloin koira joutuu alunperinkin etsimään sen hajuaistilla eikä näöllä, ja samaa mietin myös tuohon erotteluun (tässä vaiheessa koira osaa ilmaista purnukan jossa on kahvinpuruja), mutta olisko jollakulla jotain muita ajatuksia? Mitään apuhajuja en haluaisi alkaa käyttää.



Ilmaiseeko koira kapulan tuomalla? Mikä ilmaisu sulla on kahvin ilmaisussa? Mien olet tuota tunnaria tehnyt tähän saakka, ts. mistä se tietää, että sen pitää etsiä sinun hajuista kapulaa?

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Tiistaina, 07.01.2014 klo 18:53  
+
0
Joo, tunnarissa kapula pitää ottaa suuhun ja palauttaa lyhyeltä matkalta. Lähinnä mä oon istunut risti-istunnassa lattialla eli mitään kokeenomaista palautusta en ole pyytänyt. Tämä puoli onnistuukin hyvin. Mä olen tehnyt tunnaria yhden opetusvideon avulla jossa koiraa vain palkattiin sitkeästi oikean kapulan tuomisesta mutta se ei meillä tuota tulosta, tai onnistumisprosentti on niin surkea etten halua teettää sitä koiralla. Mulla ei ole suoraansanottuna oikein käsitystä siitä että miten mun pitäisi viestittää koiralle että haju on se thing.

Kahvin (eri) koira ilmaisee asettumalla makaamaan purkille näin. Se kuitenkin "perehtyy" purkkiin pienen hetken aina ennen makuulle käymistä, joten olen olettanut että se jollakin muotoa ehdollistuisi myös hajuun tällä tekniikalla, eikä niinkään purkkiin. // Otin tätä äsken yhden setin lisää ja tauko oli ilmeisesti tehnyt tehtävänsä, sillä kun lähetin koiran kauempaa kahdelle purkille joilla oli metrin verran väliä kävi se ensin totemassa hämypurkin vääräksi ja ilmaisi itsevarmasti sen jossa oli puruja. Nyt rupesin toisaalta miettimään että oppiiko se purkkiin kurkkaamalla kumpi on oikea, eli olisiko todenmukaisempaa käyttää purkeissa esim. hajustettua ja hajustamatonta vanulappua?
Rise to reset the world.
(Viestiä on muokattu tiistaina, 07.01.2014 klo 19:23)

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Tiistaina, 07.01.2014 klo 22:40  
+
0
Miten olet siis tunnarikapuloilla aloittanut tuon homman? Äkkiseltään kuulostaa, että jos koiran kanssa on suoraan tehty noutoa, ilman mitään nenähaastetta, niin koira on nyt tosiaan näköaistiin perustuvassa noutomoodissa. Itse jättäisin tuon noutoilmaisun nyt ehkä hetkeksi kokonaan pois ja palkkaisin kun se haistaa oikeaa kapulaa, jos suoraan erotteluna. Ehkä kapulat voisi myös laittaa purkkeihin, ettei koira edes voi ottaa niitä suuhun? Ja/tai sitten kapulan etsintää hajulla nurmikosta/lumesta/sisltä piilotettuna tms.

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Tiistaina, 07.01.2014 klo 23:13  
+
0
^ Sulla on kyllä tuo ongelmanratkaisu ihan ensiluokkaista, enkä tarkoita nyt pelkästään tätä noutoasiaa. Kun itsekin muistaisi käsitellä ongelmat pieninä osa-alueina kerrallaan. Niinhän se varmasti muuten on, että on kohtuutonta olettaa että koira pysähtyy haistelemaan kun sille on vahvistettu kapulalle juoksemista. Voisin tosiaan nyt sen verran yksinkertaistaa että palkka tulisi nuuhkaisusta jos tällä linjalla jatkan. Sain kyllä monta hyvää vinkkiä, eiköhän me näillä pärjätä!
Rise to reset the world.

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Keskiviikkona, 08.01.2014 klo 00:06  
+
0
^ Pakko kyllä jatkaa tuota sun kehumista ja mainita, että Vuorisumu osaa kyllä hyvin "pilkkoa harjoitukset palasiksi" ja tehdä oppimisen koiran kannalta helpoksi.

Mutta heräs mulla yks kysymys tuossa kun lueskelin noita teidän viestejä. Oon nimittäin viimeinkin onnistuneesti kahlannut Tie tottelevaisuusvalioksi -kirjan läpi, ja siellä oli ruudun opettamisessa vaihe, jossa ruudun koko oli n. 1,5 x 1,5 m eli paljon pienempi kuin oikea ruutu. Mä ajattelen, että näin koiran on ehkä helpompi tajuta, että niillä merkeillä on jokin merkitys ts. kun merkit ovat lähempänä toisiaan, ei koira ajattele, että ne olisivat vain jotain ylimääräisiä juttujankeskellä kenttää. Ja siis namialustalla opettaminen kyseessä
Onko mun ajatusmaailma (ja toi kirja) ihan tuhoontuomittu?

Samaisessa kirjassa oli myös tunnariin häiriökapuloiden lisäämisvaiheeseen semmonen juttu, että se hajustamaton viedään valmiiksi paikkaan x ja hajustettu heitetää lyhyen matkan päästä sen hajustamattoman lähelle, kumminkin niin, ettei kapulat kosketa missään vaiheessa toisiaan. Mitä mieltä olette tästä?

Ja tuossa kirjassa oli myös VOIn askelsiirtymiin seuraavanlainen ohje: askelissa vasemmalle käännytään ensin 90º vasemmalle, kävellään pyydetty määrä askelia ja käännytään 90º oikealle. Onko suoritustapa sallittu?
Ja askelissa oikealle: jos/kun astuu niin, että siirtää ensin oikean jalan x määrän sivulle ja vasemman viereen, lasketaanko askeliksi kaikki vai pitääkö edetä sen kolmen askeleen verran ts. onko vasemman jalan siirto oikean viereen myös askel vai lasketaanko askeliksi vain etenemää tuottavat oikean jalan askeleet?

Miks mä pähkäilen VOIn ja EVLn asioita, kun hyvä jos ALOn liikkeet on kunnossa :mietiskel:. Muttayhdrn asian myös mä olen huomannut; ALOn treenaaminen on todella tylsää. Ei millään jaksais rakentaa kestoa mihkään seuraamiseen tai paikkikseen. Plääh, tylsää.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Lyytikäinen

Lyytikäinen
Viestimäärä: 461

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Keskiviikkona, 08.01.2014 klo 14:43  
+
0
Ajatuksia tämän päivän ruututreeneistä...

Kerran vietiin palkka yhdessä ruutuun ja sen jälkeen appari palkkasi joka kerta ruudun oikealta puolelta. Joka kerta appari kävi taputtamassa oikeaa paikkaa ennen lähetystä, joten oikean paikan kanssa ei tarvinnut taistella kertaakaan. Alkuun koira sai palkan jo oikealle paikalle menemisestä, mutta koska tämä sujui niin hyvin (oli selkeästi helppo ja motivaatio Korkealla) niin otin samalla treenikerralla pysähdyksen mukaan. Hinku ruutuun juoksemiselle oli niin kova, että koira useita kertoja karkasi ruutuun (se siis suorastaan riuhtoi itsensä irti kun pidin pannasta kiinni, en vaatinut siis perusasentoa todellakaan). Lyyti siis kuumeni aika paljon ja ääntä piisasi, joten se piti rauhoittaa joka kerta ennen lähetystä. Rauhoittaminen onnistui suorastaan käsittämättömän hyvin, koska varsinaisessa lähetystilanteessa ei se muistaakseni äännellyt kertaakaan.

Tehtiin kahdessa erässä ja koko homma meni tosi hyvin. Lyyti tosin jäi vähän jumittamaan apparia. Pysähdyksessä Lyyti painottui oikealle ja kyttäsi apparia. Siihen ei kuitenkaan puututtu, uskon että se menee ohi kun pystyn itse kävelemään ruutuun palkkaamaan. Voidaan sitten jossain vaiheessa vuorotella apparipalkkauksen ja ohjaajapalkkauksen kanssa.

Eli näin lähti meidän ruudunkorjaus käyntiin. :peukku::peukku:

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Keskiviikkona, 08.01.2014 klo 16:06  
+
0
Hyvä jos vinkeistä on apua! Ehkä olen itse paininut niin monen ongelman parissa, että sillä on oppinut jotain itsekin :nauru:

Mitä tulee Strikun kysymykseen eri opetustavoista, niin suurimman osan liikkeistä voi opettaa monella tavalla, siihen mikä tapa minkin koirakon kannattaa valita riippuu tietysti sekä koirasta että ohjaajasta ja koko koirakon taustasta, millaisia pohjataitoja koiralla on ja millaisia metodeja ohjaaja on aiemmin tottunut käyttämään jne.

henh

henh
Viestimäärä: 1158

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Keskiviikkona, 08.01.2014 klo 16:51  
+
0
Huippua, täällä on ollu nyt puhetta monesta asiasta joka on itseänikin mietityttänyt! Mutta yks ihan perusjuttu mun on pakko kysyä. Tunnariin ei olla siis ite koskettukaan, enkä sen opettamisesta tosiaan tarkemmin tiedä. Miten siis, onko kerran hajustettu tunnarikapula myöhemmin käyttökelvoton? Siis eikö samaa kapulaa voi käyttää enää sen jälkeen kun koira on sen kerran löytänyt? Miksei?

Meiän seuraaminen alkaa näyttää seuraamiselta :jjei: Käännöksissä vielä parantamisen varaa, mutta näin muuten olen tosi tyytyväinen.

Kertokaas nyt, onko noihin käännöksiin olemassa jotkut fiksut askeleet? Kun musta tuntuu, etten mä osaa kääntyä kunnolla :nauru:
Dalmatiankoira Jali -11
Muistoissa seropi Piki

blogi

vems

vems
Viestimäärä: 1901

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Keskiviikkona, 08.01.2014 klo 18:14  
+
0
^ Mä vaan käännyn miten koen sen helpommaksi itselleni. Mitään varsinaista oikeaa tapaahan ei kai ole noihin käännöksiin, mutta kannattaa ilman koiraa kokeilla eri tyylejä ja löytää itselle se paras tapa. Ja mukavasti olette kehittynyt, muistaakseni oot aiemminkin laittanut teidän menosta videota, siitä päätellen siis. Itse ehkä kokeilisin kävellä aavistuksen nopeammin, koira kulkisi silloin ehkä hieman "helpommin". Minun koiran seuruu ainakin on parhaimmillaan silloin, kun meidän kävelyvauhti sopii parhaiten yhteen.

Ja kiitos tunnarikeskustelun, sain itsekin ihan uutta intoa tunnarin kanssa pelailuun!

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Keskiviikkona, 08.01.2014 klo 18:37  
+
0
Käännöksiin on vaikka mitä askelkaavoja kyllä. Mut on opetettu kävelemään kulma niin että käännöksen puoleisella jalalla astutaan niin että jalat muodostavat peräkkäin aseteltuna yksisakaraisen Y-kirjaimen, mutta mä en koskaan oppinut sitä enkä varmaan tule oppimaan. Täyskäännökseen oon opetellut askelkuvion ja se kyllä helpottaa sitä. Mun kumpikaan koira ei osaa hyvää 90-asteen käännöstä oikealle koska mä en osaa kävellä sitä luonnollisesti koiran kanssa.

Moni pakastaa ja keittelee tunnareita, meidän kasvattaja heittää hajustetun aina treenin jälkeen takkaan. Hän tosin myös ostaa niitä niin että painuu Starkkiin ja pyytää 5 metriä 2 cm x 2 cm rimaa 10 sentin pätkiksi sahattuna :nauru:
Rise to reset the world.

henh

henh
Viestimäärä: 1158

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Keskiviikkona, 08.01.2014 klo 20:54  
+
0
^^ Juuh, oon laittanu meiän seuraamista tänne aikasemmin ja ihan oikein muistat, kehitystä on kyllä tapahtunut :hymy: Eihän me olla kuin kohta vuoden sitä enemmän tai vähemmän aktiivisesti jauhettu :nauru: Ja se tosiaan töpöttää tuollee vaikeen näköisesti eli vauhdinlisäys vois olla paikallaan. Pienen koiran kans on toki helpompi sovittaa se askel yhteen, mutta täytyy kattoa saisinko mä sen kulkemaan paremmin ilman että mun täytyy itse juoksuksi pistää.
Dalmatiankoira Jali -11
Muistoissa seropi Piki

blogi

  Siirry sivulle: 1 ... 47 48 49 ... 51
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28242
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6355
Viestejä yhteensä545792
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265917
(Tilastot päivitetty viimeksi 18.05.2024 klo 06:00)