Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Keskiviikkona, 06.02.2013 klo 19:17

Tokopulina - osa 2

Siirry sivulle: 1 ... 48 49 50 51

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Keskiviikkona, 08.01.2014 klo 22:42  
+
0
^ Kannattaa kokeilla erilaisia vauhteja ja kääntymistyylejä. Ensin vaikka ilman koiraa. Meille ainakin helpoin ja sopivin tapa on se, mikä yleensä tulee luonnostaan. Eli itselle mukava kävelyvauhti ja testaamaan myös erilaisia kääntymistekniikoita. Ja kun löytää itselle sopivan vauhdin ja käännöstekniikan, myös koira yleensä mukautuu siihen helposti. (Btw tuli mieleen, että tuo videollasi näkynyt vauhti menisi melkeimpä meidän hitaasta käynnistä...)

Mulla pisti silmään, kun ihan tossa sun videon alussa teet ton suoran pätkän, jonka jälkeen pysähdyt. Meinaan sitä, että melko kauan (5-10 askelta) ennen pysähtymisyä hiljensit vauhtia. Mikäli oon oikein ymmärtäny, ei vauhdin hidastumisesta tykätä kokeissa.

Lisäks käännöksisä ei kannata pysähtyä. Monessa kohtaa katsoin, kun itse käännyit ja pysähdyit, koira kääntyi ja melkein istui ja juuri ennen pyllyn lysähtämistä maahan jatkoit taas matkaa. Tommosestakaan ei tykätä kokeessa.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

henh

henh
Viestimäärä: 1158

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Torstaina, 09.01.2014 klo 12:58  
+
0
^Heh, koko seuruu oli pituudeltaan noin 10 askelta, ei kai mä nyt alusta asti hidastanu :nauru: Taisin empiä tuossa kuinka lähelle putkea uskallan putkihullua koiraa seurauttaa, siitä ylimääräinen hidastelu. Vaikka kyllä muutenkin mieluummin vähän hidastelen pysäytyksessä ennemmin mitä pysähdyn kuin seinään, jotenkin ajattelisin sen olevan koiralle reilumpaa, pisteistä viis.

Tuo ois mulle aika semmonen luonnollinen kävelyvauhti, mutta täytyy kattoa josko sitä vois vähän omaa tahtiaan kiristää. En nyt kuitenkaan mielestäni niin hitaasti kävele, että se hitaasta käynnistä sentään menis.

Käännökset on meille vielä aika uusia ja ollaan paljon tehty käännös-seis settiä kun ajattelin sillä sitä takapäätä saada paremmin mukaan. Uskoakseni kun saan käännökset itsekin sujuvammaksi niin tuo istuminen jää varmasti pois :hymy:
Dalmatiankoira Jali -11
Muistoissa seropi Piki

blogi

Ninjahenttu

Ninjahenttu
Viestimäärä: 45

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Torstaina, 09.01.2014 klo 20:13  
+
0

henh kirjoitti:

^Heh, koko seuruu oli pituudeltaan noin 10 askelta, ei kai mä nyt alusta asti hidastanu :nauru: Taisin empiä tuossa kuinka lähelle putkea uskallan putkihullua koiraa seurauttaa, siitä ylimääräinen hidastelu. Vaikka kyllä muutenkin mieluummin vähän hidastelen pysäytyksessä ennemmin mitä pysähdyn kuin seinään, jotenkin ajattelisin sen olevan koiralle reilumpaa, pisteistä viis.



Sähän voisit tehdä vaikka niin, että lähdet alussa seuruuttamaan putkelta pois päin tai käännät ne putken suut toiseen suuntaan. Luulen, että silloin siedättyy helpommin putken olemassaoloon ja kohta voit seuruuttaa suoraan kohti. Noita häiriöharkkoja kannattaa tehdä, vaikka tekisi pienemmillä matkoilla, koska usein ne nostavat koiran ja ohjaajan itseluottamusta; samalla paranee perusseuraaminen. Toki kriteeriä pitää siten laskea, että tekee lyhyempää pätkää, isommat palkat jne.

Mun mielestä tässä vaiheessa tuosta pysähtymisestä ei ole haittaa. Monet ovat sillä saaneet koiralle tiivimmät ja skarpimmat käännökset, kun onkin tehty stoppi + palkka. Pysähtyipä tai ei käännöksessä, niin ennen käännöksiä mä lyhennän askelia, saman teen myös ennen "liike seis"-käskyä. Siinä voi henkisesti valmistautua pysähdykseen ja koirakin tajuaa, että nyt tapahtuu jotain. Tosin teen nykyään tahallaan juoksusta "seinään pysähtymisiä", nopeita käännöksiä jne. Lähinnä testailen koiraa, mutta aloittelevan kanssa teen ensin sitä tiiviyttä ja varmuutta helpottamalla. :)

Hyvällä mallilla olette :)
http://kerttupetteri.blogspot.fi

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Torstaina, 09.01.2014 klo 20:40  
+
0
Mullekin on useita KVA/TVA-koiria kouluttanut henkilö neuvonut toisen koiran kanssa käännöksen jälkeen pysähtymistä jotta koira alkaa hakea takapäätään lähemmäs ohjaajaa ja käännöksestä tulee tiiviimpi.
Rise to reset the world.

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Torstaina, 09.01.2014 klo 23:15  
+
0
Joo, siis olen mäkin hakenut käännökset askelsiirtymillä ja pysähdyksillä. Mutta pidemmän päälle ei ole kannattavaa pysähdellä käännöksissä.

Ää, mulla oli jotain oikeetakin asiaa, mutta unohdin sen :twisted::pyssyt:. Ehkä mä muistan sen joskus...
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Riisis

Riisis
Viestimäärä: 1609

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Perjantaina, 10.01.2014 klo 00:18  
+
0
Pysähtyminen käännöksen jälkeen on ainakin meillä ollut vain koulutusvaihe, eikä koiralle ole jäänyt mitenkään "kummittelemaan" taustalle se, että käännöksen jälkeen pysähdyttäisiin. Meidän täyskäännökset itseasiassa parani noin 200 %, kun aloin pysähtymään täykkärin jälkeen. Näin koira alkoi käyttää takapäätään paremmin, kun se alkoi ennakoimaan perusasentoa (=suoristi itsensä). Omalla koiralla on sen verran vahva seuruu, ettei se ala kuitenkaan ennakoimaan pysähtymistä jätättämällä.

Kannattaa kuitenkin harjoitella noiden käännösten askelia ilman koiraa tai ainakin ajatuksen kanssa. Mä sain tässä vähän aikaa sitten hyvän vinkin, joka on auttanut mua hallitsemaan jalkani paremmin. Siinä seuruutetaan koiraa tuolin ympäri ja tarkoitus on pitää väli tuoliin mahdollisimman tasaisena ja pienenä. Näin on pakko miettiä miten päin niiden jalkojen oikein pitää mennä.
Lk mäyräkoira -08 &
Kk hollanninpaimenkoira -10
Lk hollanninpaimenkoira -13

sassu

sassu
Viestimäärä: 89

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Lauantaina, 11.01.2014 klo 13:27  
+
0
Itse kiinnitin koko videossa eniten huomiota perusasennon paikkaan. Ainakin mun silmiin näytti olevan todella edessä. Kouluttaja avas meidän silmät tän perusasentopaikan kanssa, kun kerran saarnasi miten aivan liian moni koira tulee aivan liian eteen. Tämän jälkeen oon neuroottisesti vaan ruvennu huomaamaan miten perusasento on monilla tosi edessä. Vaikka pitikin keskittyä seuraamiseen mutta onhan perusasentokin todella oleellinen osa.

Seuruussa kuitenkin paikka on hyvä ja pysähtymisissä. Me käännytään lyhentämällä askelväliä mutta teputetaan sitten vain normaaliin tahtiin. Näin koira osaa ennakoida/saan itse hallitumman käännöksen ettei käännöksestä tule koiralle kauheaa loikkaa kun yhtäkkiä vaan kimpoankin valtavalla harppauksella oikealle tai koiran päälle. Sama juttu pysähtymisessä. Itse harjoittelen vieläkin säännöllisesti (usein bussia odotteassani :D) näitä askelia, ettei koira sitten sössi käännöksiä mun takia.

henh

henh
Viestimäärä: 1158

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Lauantaina, 11.01.2014 klo 16:17  
+
0
Kiitoksia kaikille vinkeistä ja kommenteista :hymy:

^ Tuo ensimmäinen perusasento varsinkin on ihan järkky, mä en tiiä minkä tähen mä sen katoin läpi sormieni. Tai toisaalta joo tiiän, mulla on välillä vähän paha tapa jättää noista niuhottamatta. Ja jotenkin kun on aatellut keskittyvänsä johonkin muuhun (siihen seuraamiseen) niin ei sitten ehkä tuu niin katottuakaan perusasentoa. Täytyy yrittää ryhdistäytyä!
Dalmatiankoira Jali -11
Muistoissa seropi Piki

blogi

Anuapina

Anuapina
Viestimäärä: 342

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Sunnuntaina, 12.01.2014 klo 11:16  
+
0
Mää tykkäsin tosta millaisella intensiteetillä henhin koira seuraa :) Käännösten kuivaharjoittelua (ilman koiraa) oisin tullu itsekin ehdottamaan, mutta se on täällä jo usean kerran ehdotettukin. :)

Tuli tästä mieleen ihan yleisesti, että teettekö koirienne kanssa täyskäännöksen vasemmalle, oikealle vai saksalaisen? Ja miksi? Me tehdään oikealle, koska muutama kouluttaja ehdotti sopivan paremmin pienelle koiralle. Täyskäännös vasemmalle on kyllä, varsinkin ison koiran kanssa, näyttävän näköinen. Meillä on ongelmana edistäminen, jolloin vasemmalle kääntymiset on muutenkin hankalia.
kääsna Kapu (11/2008)
kääsna Myy (12/2011)
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 12.01.2014 klo 11:17)

Porotus_82

Porotus_82
Viestimäärä: 216

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Sunnuntaina, 12.01.2014 klo 12:17  
+
0
^Treeneissä tehdään molempia täyskäännöstä oikealle sekä vasemmalle. Enemmän vasemmalle, jotta takapään käyttö vahvistuu. Saksalainenkin onnistuu, kun muutenkin temputetaan kaikenlaista.

Kokeessa tehdään täyskäännös oikealle ihan suosiolla, koska toi koira ottaa muutenkin niin paljon häiriötä, niin se ei pysty tekemään täyskäännöstä vasemmalle tarpeeksi hyvin sellaisissa tilanteissa (se vaatii kuitenkin jollain tavalla enemmän keskittymistä). Kuitenkin tavoitteena olisi joskus saada se häiriönsietokin sellaiseksi, että koira pystyy toimimaan kokeissakin kuten treeneissä.
Lapinporokoirauros Pyry 03/2011
Lapinporokoirauros Halti 08/2014

- Porokoiran silmissä voi nähdä revontulien leiskun ja hönkäyksissä kuulla shamaanien noitarummut -

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Sunnuntaina, 12.01.2014 klo 13:45  
+
0
Mä teen kokeessa vasemmalle oikeastaan jo siksikin että se on mulle helpompi. Oikealle kääntyminen menee helposti jostain syystä sellaiseksi teputteluksi. Saksalainenkin kyllä on repertuaarissa kun sitä tarvitaan rally-tokossa. Ja mä myös tykkään siitä että vasemmalle kääntymisen opettaminen on hyvää fysiikkatreeniä.
Rise to reset the world.

sassu

sassu
Viestimäärä: 89

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Sunnuntaina, 12.01.2014 klo 16:14  
+
0
Me tehdään täyskäännös aina oikealle, itselle tuntuu paljon helpommalta. Vasemmalle täyskäännöstä varmaan käytetään (sitten joskus hamassa tulevaisuudessa) ihan treenin kannalta parantamaan takapäänkäyttöä.

Mites onko kellään täällä varmuutta voiko koira tulla perusasentoon kokeissakin joko edestä tai takaa kiertäen ja sitä vaihdellen? Nooa itse rupesi laatikkotreenien jälkeen tarjoamaan edestä kiepsahtamista (takaakierrossa oli joku aivopieru :D) mutta tänään taas tupsahti takaakiertäen kun otettiin omaehtoista tarjoamista.. Mulle kun tuo on ihan sama mistä se tulee kuhan se tulee hyvin ja oikein. :D Ja kun koitan saada nyt sivulletuloa rakennettua ilman houkuttelua ettei jumitu taas käden makupaloihin niin tuntuu aika kurjalta ruveta estämään takaakiertoa kun tulee kuitenkin sieltäkin oikeaan paikkaan.

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Maanantaina, 13.01.2014 klo 12:45  
+
0
Kannattaa harjoitella käännöksiä ensin ilman koiraa, niin ei turhaan sotke ajatuksia siihen vieressä kulkevaan elukkaan. Sitten kun käännökset tulevat lihasmuistista niin ne on tietty helppo ottaa seurausharjoituksiin koiran kanssa. Mä olen opetellut joka käännökseen oman askelluksensa, ja sen kyllä huomaa koirastakin jos mä sekoan askeleissani.. :D

Perusasentoon voi tulla kumpaa kautta tahansa, mutta sen purkkitekniikan ideahan on opettaa koira kiepsahtamaan edestä sivulle. Takaakierron etu on se, että koiran saa ehkä helpommin suoraan ts. se ei jää vajaaksi, kuten monesti edestä kiepsahtamalla, mutta koiraa ei näe kun se hengailee siellä takana ja se voi lähteä livohkaan tai jäädä haaveilemaan, jolloin koiralle ei voi antaa haaveilusta välitöntä palautetta koska koiraa ei näe. Edestä kiepsahtaminen on nopeampi ja näyttävämpi, mutta jää tosiaan helposti vajaaksi jos sen kanssa ei ole tosi tarkka, ja iso, kömpelö koira näyttää isolta ja kömpelöltä kiepsahtaessaan edestä. Sanoisin, että tanskandoggi ja muut jättiläiset kannattaa ehdottomasti opettaa kiertämään takaa, mutta muuten pitää vain käyttää omaa harkintaa ja miettiä, kumpi tapa sopii teille paremmin. Voihan molemmatkin opettaa (eri käskyllä), jolloin päätöksen voi lykätä myöhemmäksi tai käyttää niitä molempia sekaisin, jolloin treeneihin saa taas vähän lisää vaihtelua.

Mä tein vanhan koiran kanssa saksalaisen täyskäännöksen joka mun mielestä näytti hyvältä ja sulavalta, mutta sain joiltakin kommenttia että on muuten ruma ja löysä (pk-harrastajat, pöh :roll:). Normaali vasemmalle käännös on hyvin hyvin usein jotenkin epäonnistunut, hyviä vasemmalle tehtyjä täykkäreitä mä näen aika harvoin. Joko koirat ylityöskentelevät ja suorastaan peruuttavat käännöksessä, tai ne alityöskentelevät ja valuvat siinä vieressä jotenkin, tai sitten ohjaaja auttaa koiraa liikaa ja tekee u-kirjaimen kääntyessään (ohjaajan pitäisi kävellä samaa linjaa takaisin kuin mitä on tullutkin, koiran linja vaihtuu). Jotkut ohjaajat taas kävelevät liiankin määrätietoisesti ja suorastaan sysäävät koiran tieltään, ja jos koira ei ole tällöin hereillä, se todellakin sysätään pois tieltä. Eli jos päättää tehdä vasemmalle täyskäännöksen, siihen pitää nähdä aika paljon vaivaa :) Mä päätin päästää itseni ja koiran helpommalla, ja tehdään oikealle täykkäri. Siisti, tiivis ja nätti, eikä sitä tarvinnut erikseen opettaa, sen kuin kääntyi. BH-kokeessa sitten käännytään vasemman kautta, mutta muuten tuskin pk-puolella kisataan.

sassu

sassu
Viestimäärä: 89

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Maanantaina, 13.01.2014 klo 17:54  
+
0
^Selitinkö vähän epäselvästi varmaan. :D Tuumin vain sitä onko sallittua kokeissa esim. noudon palautuksessa koira tulee takaa kiertäen ja taas vaikka luoksetulossa edestä kiepsahtaen. Kun täyskäännöskin on sallittu tehdä kokeissa oikealle/vasemmalle ja sitä vaihdellen, niin mietin onko sama juttu sivulletulossa. Opetuksen, hyödyt ja haitat molemmissa tavoissa kyllä tiedän ennestäänkin. Ymmärsiköhän kukaan vieläkään..

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Maanantaina, 13.01.2014 klo 18:23  
+
0
^ Minä ymmärsin että tarkoitit saako sivulletulotyyli vaihdella saman kokeen sisällä.
Rise to reset the world.

sassu

sassu
Viestimäärä: 89

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Maanantaina, 13.01.2014 klo 18:26  
+
0
^Joo juuri sitä tarkoitan! Kun en säännöissä ole törmännyt että erityisesti kiellettäisiin (tai sitten en vain muista).

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Maanantaina, 13.01.2014 klo 18:28  
+
0
Ah, mä luin huolimattomasti, piti muistaa niin monta asiaa mitä kommentoida tossa viestissä.

Kyllä mä luulisin että koira voi tulla sivulle eri tavoilla - kunhan se ei samalla käskyllä tule ensin kiepsahtaen ja sitten takaa kiertäen. En ainakaan muista lukeneeni säännöistä, että pitäisi tulla noudoissa ja luoksarissa samalla tavalla, saahan koiran myös kutsua luoksetulossa ensin eteen istumaan ja noudossa ottaa suoraan sivulle, jos haluaa. Kantsii kuitenkin vielä tarkistaa säännöistä ja tuomarit ainakin tietävät, kun kokeessa kysyt :)

Suosittelen kyllä opettamaan molemmille toiminnoille oman käskynsä, selkeyttää koiraakin :) Tietysti jos noudossa tuo-käskyyn sisältyy sivulletulo, siinä kannattaa opettaa koira tulemaan aina samaa kautta sivulle, kumpi sille nyt olikaan helpompi.

sassu

sassu
Viestimäärä: 89

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Maanantaina, 13.01.2014 klo 18:43  
+
0
Joo nyt vasta rupesin miettimäänkin että hetkinen mikäs tässä on järkeä että koira tulee eri tavoilla sivulle... Kun jotenkin ajattelin että koiralle on helpompi että voi valita kummin tulee mutta miehän saan kohta koirani ja ittenikin ihan sekaisin. :D Taidan ruveta nyt vahvistamaan vain edestä kiepsahtamista ja en ajattele enää näin monimutkaisesti.

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Maanantaina, 13.01.2014 klo 20:36  
+
0
Jep, se on koiralle todellakin paljon helpompaa, kun sillä on tasan yksi tapa suorittaa oikein yksi liike. Toki kannattaa sen verran kuunnella koiraa, että jos se vaikka mieluummin tulee noutokapulan kanssa takaa kiertämällä, niin opeta se kiertämään takaa noutokapulan kanssa.

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Maanantaina, 13.01.2014 klo 21:32  
+
0
Munkaan mielestä säännöissä ei erikseen ole kielletty, etteikö saisi toisessa tilanteessa tulla edestä kiepsahtamalla ja toisessa tilanteessa takaa kiertämällä. Ite tykkään tän kanssa edestä kiepsahtamisesta, jotenkin tulee vaan paremmin. Toki jos koira on selkeästi mun oikealla puolella tai takana, tulee se takaa kiertämällä, mutten ole siitä rankaissut. Mun mielesyä on paljon olennaisempaa se, että paikka on oikein ja perusasentoon tullaan reippaasti, kuin se, tuleeko koira edestä kiepsahtamalla vai takaa kiertämällä.

Onko kellään vinkkejä, miten saisi juoksuosuudesta tiiviimmän? Muuten menee seuruu tällä hetkellä hyvin, mutta juoksuosuudessa irtoaa noin puolisen metriä. Palautuu kuitenkin oikealle paikalle taas normivauhdissa. Seuruuta ollaan tehty pa-askel-pa-tyylillä, joka ei onnistu juostessa.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

  Siirry sivulle: 1 ... 48 49 50 51
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28210
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6339
Viestejä yhteensä545729
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265870
(Tilastot päivitetty viimeksi 04.05.2024 klo 04:30)