Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Keskiviikkona, 06.02.2013 klo 19:17

Tokopulina - osa 2

Siirry sivulle: 1 ... 49 50 51

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Tiistaina, 14.01.2014 klo 17:08  
+
0
^Meillä on samaa ongelmaa. Siihen ovat auttaneet imutus juoksuosuudella sekä se, että teen pari askelta normaalivauhtia, pari askelta juoksua, pari askelta normaalia jne. ja palkkaan aina, kun koira on oikealla paikalla. Kyllä se jossain vaiheessa alkaa aina ennakoida normaalivauhtiin paluuta ja tiivistää jo juoksuaskeleiden kohdalla seuraamista. Samoin oikealle käännökset juoksuosuudessa (90 ja 180 astetta) ovat tiivistäneet sitä hieman. Mä palkkaan seuraamisesta lähes aina koiran vasemmasta suupielestä eli ulkokautta, ja se on tehostanut myös juoksupätkien tiiviyttä.

Lyytikäinen

Lyytikäinen
Viestimäärä: 461

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Tiistaina, 14.01.2014 klo 18:58  
+
0
Meillä oli myös juoksuosuudessa vaikeuksia erityisesti käännösten kanssa, mutta kun tajusin että juoksuosuudet pitää opettaa koiralle ihan yhtälailla kuin esimerkiksi käännökset kävelyn aikana, homma alkoi lutviutua. Lyytin kanssa riitti naksuttimen esiinotto, käännöksiin hidastin reilusti vauhtia jotta ne olisi vielä hallitumman näköisiä. Eivät käännökset mitenkään täydellisiä ole, muttei ole tuon koiran seuruu muutenkaan. :nauru:

Palailen taas meidän ruutukuulumisiin, kun joku taisi silloin ilmaista kiinnostuksensa tämän projektin korjaamiselle. Meidän vuoden ekoissa yhteistreeneissä tajusin vihdoin että mistä ongelmat oikein ovat johtuneet. Olen opettanut Lyytille ruutukäskyn niin, että käsky tarkoittaa ruutua kohden juoksemista muttei varsinaisesti ruutua. Siispä muutaman juoksutoiston jälkeen jätin "ruutuun"-käskyn sanomatta ja kun Lyyti omaehtoisesti meni oikeaan paikkaan (mokan kautta), pysäytin sen ja hyvin yksinkertaisesti kerroin että "juuri siinä on ruutu, siinä on hyvä ruutu, hieno ruutu" jnejne. Seuraavien toistojen aika mun ei edes tarvinnut pysäyttää sitä, vaan puikkis ymmärsi että mihin kohtaan sen pitää sijoittua. Miksei kouluttaminen ole aina näin helppoa??? :mietiskel::nauru:

Videota treenistä. Kohdassa jossa Lyyti selkeästi menee ohi ruudun (kas kummaa vasemmalle) ja korjaa paikkaansa, sain kerrottua sille sen "JUST SIINÄ on hyvä RUUTU"-höpinän, ja lopuissa toistoissa se löysi paikkansa ilman apuja (ts päästän vain irti pannasta tai se lähtee ihan muuten vain tarjoamaan). Aika fiksu!
(Viestiä on muokattu tiistaina, 14.01.2014 klo 19:05)

Saippa

Saippa
Viestimäärä: 617

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Keskiviikkona, 15.01.2014 klo 13:06  
+
0
Noppiksen tokohommista pari videota löytyy blogin puolelta. Oon kyllä tosi tyytyväinen pikkuhukkaan, kun se on jo kymmenkuisena tuollainen tokohirmu! :)
Shelttimies Noppa (Pilvimarjan Kuka, 2/2013)
etäjäseninä slkn:t Siiri (Liehkun Ciiku, 4/2003) ja Selma (Tiitiäisen Reela (4/2006)

http://koiratulikotiin.blogspot.fi/

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Torstaina, 16.01.2014 klo 11:54  
+
0

Kaislus kirjoitti:

^Meillä on samaa ongelmaa. Siihen ovat auttaneet imutus juoksuosuudella sekä se, että teen pari askelta normaalivauhtia, pari askelta juoksua, pari askelta normaalia jne. ja palkkaan aina, kun koira on oikealla paikalla. Kyllä se jossain vaiheessa alkaa aina ennakoida normaalivauhtiin paluuta ja tiivistää jo juoksuaskeleiden kohdalla seuraamista. Samoin oikealle käännökset juoksuosuudessa (90 ja 180 astetta) ovat tiivistäneet sitä hieman. Mä palkkaan seuraamisesta lähes aina koiran vasemmasta suupielestä eli ulkokautta, ja se on tehostanut myös juoksupätkien tiiviyttä.



Hei tuo askelhomma kuulostaa kokeilemisen arvoiselta jutulta :peukku:. Kiitos vinkistä.

Imuttamaan en viitsi lähteä, koska se ei keskity muuhun kuin siihen namiin ja käden häivyttäminen on ylivoimaisen vaikeaa. Suupielestä palkkaaminen ei onnistu, koska tuo lähtee irtoamaan tai kääntää päätään, jos vien namikäden sen vasemmalle puolelle.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

henh

henh
Viestimäärä: 1158

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Torstaina, 16.01.2014 klo 20:54  
+
0

Anuapina kirjoitti:

Mää tykkäsin tosta millaisella intensiteetillä henhin koira seuraa :)



Mäkin tykkään :love: Varsinkin kun lähtötilanne oli tämä :nolo: On kyllä kiva nähdä, ettei turhaa työtä oo tehnyt vaan oikeesti sitä edistystäkin tapahtuu. Se on ehkä parasta tokossa kun se edistyminen näkyy hyvin konkreettisesti.
Dalmatiankoira Jali -11
Muistoissa seropi Piki

blogi

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Perjantaina, 17.01.2014 klo 17:27  
+
0

Strikku kirjoitti:

Suupielestä palkkaaminen ei onnistu, koska tuo lähtee irtoamaan tai kääntää päätään, jos vien namikäden sen vasemmalle puolelle.



Niin, sehän siinä on ideanakin, että kun koiraa palkkaa vasemmasta suupielestä, se kääntää päätään sinne vasemmalle ja kaartuu sitten kropaltaan oikealle eli kiinni sun jalkaan. Ainakin meillä on toiminut oikein hyvin, palkkaan seuraamisesta lähes aina vasemmasta suupielestä.

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Perjantaina, 17.01.2014 klo 20:19  
+
0
^Täh, mä taas sain joskus neuvon palkata koiran vasemmalle puolelle, ku Alissalla on tapana välillä nojailla muhun liikaa. Eli palkkaan vasemmalta puolelta, jotta saisin seuraamisen vähemmän tiiviiks.
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

yorath

yorath
Viestimäärä: 1124

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Perjantaina, 17.01.2014 klo 23:10  
+
0
Hei tokotyypit! :hymy: Myö ollaan ruvettu tuon lattiamopin kanssa tässä viime aikoina innostumaan tokotouhuista ja ajattelinkin kysellä teiltä enemmän asiaan perehtyneiltä; onko teillä suositella jotain tokoon liittyvää kirjallisuutta? Saa olla suomeksi tai englanniksi. Yksi nyt mikä on eteen tullut on tuo Salme Mujusen "Tie tottelevaisuusvalioksi" - onko kuinka hyvä opus?

Hakusessa on siis oikeasti jotain hyviä kirjoja, en kaipaa mitään suppeita "lasten aapisia". Mahdollisimman kattava ja oikeasti asiaa pursuvia opuksia saa ehdotella. Kiitoksia kovasti!
{ slku Väinö s. 02.01.2013 }
{ slku Unto s. 02.06.2016 }

Hengessä mukana-blogi / instagram @hengessamukana

But the ocean's not whiskey and I'm not a duck.

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Lauantaina, 18.01.2014 klo 10:49  
+
0

mimmu87

mimmu87
Viestimäärä: 304

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Lauantaina, 18.01.2014 klo 11:46  
+
0
Voi elämä mikä aivopieru tälle omistajalle iski, kun menin ja ilmoitin tuon meidän otuksen tokokokeeseen.
Parit onnistuneet rallytoko treenit takana ja aattelen jo, että tuo on aivan valmis tokokokeeseen..
Jaahans, tarttis varmaan käydä jossain kokeessa ennen tuota meidän koetta katsomassa, että mitä siellä edes tapahtuu. Parastahan tässä on, että ollaan viimeisen puolen vuoden aikana otettu ehkä yhdet treenit tokoa ja tässä just kelailin, että mitäs liikkeitä siellä alokasluokassa olikaan. Ja tajusin ettei luoksetuloakaan olla harjoiteltu eikä estettä juurikaan ikinä.
Ruhtinaalliset kolme viikkoa aikaa treenata.
Muuten Lunalla liikkeet on aika hyvin hallinnassa ja paikallaolosta ei ole koskaan karannut, että ehkä emme ainakaan kenenkään muun koetta pilaa.
Eniten mietityttää kuin tuo touhutoope pysyy aisoissa, kun liikkeiden välillä ei voi palkata kuin sanallisesti ja treeneissä palkkaan aina Lunaa melko tiuhaan nameilla ja lelulla ja saattaa sanallista kehua tarvita pitkässä seuraamispätkässä, jotta mielenkiinto ei karkaa harakoile.
Alokasluokassa seuraamispätkä ei kyllä tainnut olla kovinkaan pitkä? Jospa mä tästä vaikka painun youtuben ihmeelliseen maailmaan katsomaan videoita, että mitä siellä alokasluokassa oikein tehdäänkään.. :nolo:
Ja lohduttakaa nyt ettei siellä alokasluokassa kaikki ole ihan viimesen päälle taitavia vaan että joku joskus mokaileekin..
Niin joo sitä vielä, että voiko täyskäännös olla tokokokeessa ihan millainen vain täyskäännös? Vai tarvitseeko ohjaajan kääntyä oikean kyljen kautta niin, että koira seuraa vasemmalla puolella mukana vai voiko kääntyä ohjaajan vasemman kyljen kautta niin, että koira edelleen seuraa vasemmalla puolella mukana tai vaihtoehtosesti ohjaaja kääntyisi vasemman kylkensä kautta ja koira kiepsauttaisi ohjaajan ympäri takaisin seuraamaan vasemmalle puolelle? Mahottoman vaikeesti selostettu mutta jos joku tajus..
(Viestiä on muokattu lauantaina, 18.01.2014 klo 11:51)

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Lauantaina, 18.01.2014 klo 11:51  
+
0
:nauru: Ihailtavaa riskinottoa!

Muoks. ja kaikki nuo mainitsemasi käännökset käyvät.
Rise to reset the world.
(Viestiä on muokattu lauantaina, 18.01.2014 klo 11:52)

mimmu87

mimmu87
Viestimäärä: 304

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Lauantaina, 18.01.2014 klo 12:17  
+
0
Oi kiitos naukunen kannustavista sanoista! :nauru:
Mä niin toivoin tähän jotain superkannustavaa tyyliin: "Alokasluokassa kukaan mitään oikein osaa ja moni mokailee." :nauru:
Mutta näillä mennään. Näempähän vähän Lunan tason ja mitä pitää tulevia kokeita varten (siis riippuen tästä ensimmäisestä kehtaammeko ikinä enää tokokisojen puolel näyttäytyä) treenailla. Tulen kyllä ilmoittelemaan kuin meidän kolmen viikon pikatreenit sujuu ja kyselen teiltä neuvoja niin taatusti hyvä tulee. :peukku:

naukunen

naukunen
Viestimäärä: 5081

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Lauantaina, 18.01.2014 klo 12:24  
+
0
En mä teidän taitotasoanne epäilekään kun en siitä mitään tiedä, mä olen vaan itse sellainen että mä lykkäsin ja lykkäsin sitä ensimmäistä tokokoeilmoa vaikka kuinka kauan ja yliviilasin koiraa ihan hulluna ja silti pelkäsin ja pureskelin kynsiä koko odotteluajan ilmosta kokeeseen, lähinnä sitä ihailin että käypäs se joiltakin helposti :nauru:

Kyllä niitä mokia sattuu joka luokassa ja alokasluokassa on tosiaan ihan reilu arvostelu, se on mielestäni pääasia että koiralla on suhteellisen varma paikkamakuu eikä se häiritse muiden suoritusta. Tuosta vaikka meidän toinen alo-koe katseluun, siinä on ainakin hyvin lyhyet seuruut.
Rise to reset the world.

mimmu87

mimmu87
Viestimäärä: 304

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Lauantaina, 18.01.2014 klo 12:45  
+
0
Hieno suoritus teiltä. :hymy:
Kyllä itsekin itseäni ihmettelen kuin mä tälleen räväytin. Yleensä oon just sellanen, että otan varman päälle. Mut jos tästä lähtee mun villit vuoteni käyntiin? :nauru:

yorath

yorath
Viestimäärä: 1124

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Lauantaina, 18.01.2014 klo 17:32  
+
0
Kiitos Vuorisumu vinkistä!
{ slku Väinö s. 02.01.2013 }
{ slku Unto s. 02.06.2016 }

Hengessä mukana-blogi / instagram @hengessamukana

But the ocean's not whiskey and I'm not a duck.

Porotus_82

Porotus_82
Viestimäärä: 216

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Lauantaina, 18.01.2014 klo 17:40  
+
0
Meilläkin on huomenna toko-koe kans.. Ei vaan olla nyt viime kokeen jälkeen juurikaan treenattu, ja ei varsinkaan olla saatu korjattua "pieleen" menneitä asioita viime kokeista.. varsinkin kun en oo saanut korjattua kunnolla mun vinoon kävelyä.. siis kävelen vinoon, vaikka kuinka ottaisin kiintopistettä yms.. Tällä hetkellä treenaan sitten neliöön laitettujen kartioiden kanssa, jotta jotenkin oppisin kävelemään suorempaa...

Lisäksi meillä on paikkamakuussa sellainen ongelma, että kun joutuu odottamaan pitkää sitä käskyä (luoksepäästävyyksien ajan), niin koira ei pysy hirveän skarppina, ja on tarvinnut edellisissä kokeissa kaksi käskyä maahanmenoon. Tätä ei vaan oo tullu harjoiteltua ryhmätreeneissä, eikä niissä tuu siis odotettua niin kauan paikallaan ennen käskyä. Tästä pistän siis muistiini, että treenataan tän jälkeen myös sitä odottelua (ennen seuraavia mahdollisia kokeita).

Toivon mukaan tosin seuraavaan kokeeseen menee vielä pitkään.. tää olis meidän kolmas koe, ja yritetään sitä kolmatta 1-tulosta.. no pressure..not at all..
Lapinporokoirauros Pyry 03/2011
Lapinporokoirauros Halti 08/2014

- Porokoiran silmissä voi nähdä revontulien leiskun ja hönkäyksissä kuulla shamaanien noitarummut -

Porotus_82

Porotus_82
Viestimäärä: 216

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Sunnuntaina, 19.01.2014 klo 22:00  
+
0
TK1 tuli, Jee!
Lapinporokoirauros Pyry 03/2011
Lapinporokoirauros Halti 08/2014

- Porokoiran silmissä voi nähdä revontulien leiskun ja hönkäyksissä kuulla shamaanien noitarummut -

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Tiistaina, 21.01.2014 klo 08:47  
+
0

Kaislus kirjoitti:

Niin, sehän siinä on ideanakin, että kun koiraa palkkaa vasemmasta suupielestä, se kääntää päätään sinne vasemmalle ja kaartuu sitten kropaltaan oikealle eli kiinni sun jalkaan. Ainakin meillä on toiminut oikein hyvin, palkkaan seuraamisesta lähes aina vasemmasta suupielestä.



Siis mä olen ymmärtänyt, että suupielestä palkkaaminen todellakin tarkoitaa suupielestä palkkaamista, eikä sitä, että koira saa kääntyä ja vääntyä mitä ihmeellisimpiin asentoihin ja loppujenlopuksi saada palkan ihan normaalisti, siis namin suoraan suuhun. Lisäks mä haluun välttää sitä, että koira oppis kyttäilemään sitä heiluvaa kättä (mikä tulee siitä, kun sitä palkkaillaan sieltä heiluvan käden puolelta koiran katsoessa heiluvan käden suuntaan).

Yorathille. Mulla on sekä Tie tottelevaisuusvalioksi että Tavoitteena täysi 10. Molemmat on ihan ok kirjoja, Tie tottelevaisuusvalioksi selittää tarkemmin. Yhdessä ovat tosi kompakti paketti, tt10 keskittyy enemmän spontaaniin oppimiseen, ttv:ksi sisältää enemmän houkuttelulla opettamista.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

Anuapina

Anuapina
Viestimäärä: 342

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Keskiviikkona, 22.01.2014 klo 16:30  
+
0
Jee, vihdoin sain ladattua meidän möllikokeen videon youtubeen. Meillä on myös ongelmaa juoksuosuudelle niinkuin videosta näkyy. Oon yrittäny treenata sitä nyt lelulla "imuttamalla" ja niin että oon vaihdellu vauhtia seuraamispätkissä. Tossa otettiin liikkeestä seisominen uusiks. Ja harmi, kun seison edessä noudossa. Se oli hupaisan näköistä. :D

Video siis tässä Möllitoko Pahoittelen kuvanlaatua... Tossa otettiin liikkeestä seisominen uusiks. Ja harmi, kun seison edessä noudossa. Se oli hupaisan näköistä. :D

^Tuli mieleen tosta heiluvasta kädestä, että jos koiralla on käytössä palkkasana tai naksu niin sehän saa palkan siitä hetkestä kun tulee naksautus ja palkan suunnalle vain tuetaan oikeaa asentoa. Sen ei pitäisi silloin alkaa kytätä kättä mitenkään erityisemmin...

^^Onnittelut Porotus_82 koularista! :)
kääsna Kapu (11/2008)
kääsna Myy (12/2011)
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 22.01.2014 klo 16:36)

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: TOKOPULINA - OSA 2 - Keskiviikkona, 22.01.2014 klo 22:40  
+
0
^ Meillä ainakin palkka painokertoimella 10 verrattuna johonkin naksuun/palkkasanaan. Eli vaikka naksuttelisin sitä oikeasta asennosta, alkaa se kyttäilemään sitä heiluvaa kättä, jos palkka tulee koiran "ulkopuolelta". Kokeiltu on, meille ei sovi, jollekin toiselle sopii.

Mutta mutta. Oisko kellään antaa mitään vinkkiä paikkamakuun treenaamiseen? Periaatteessahantuo pysyy kuin liimattu maassa, eikä varsinaista nousemisongelmaa ole. Kuitenkin olen opettanut sitä makaamaan pää maassa. Tällä hetkellä ollaankin ihan kivalla mallilla - kotona. Kotona/lähikentällä ilman muita koiria se pysyy maailman tappiin, vaikka taivas putoaisi. Ongelmat ilmenee muiden koirien läsnäollessa. Jos toinen koira on lähistöllä, tuo pysyy n. 10-15 sek, jonka jälkeen pää nousee ylös. Periaatteessahan tää on ihan helposti ratkottavissa - treeniä, treeniä, treeniä ja vielä kerran treeniä. Muttamutta eilen oli vikat yhteiset treenit, ja seuravat on todennäköisesti vasta (maalis-)huhtikuussa. Pystynkö mä tekemään mitään kotioloissa?
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

  Siirry sivulle: 1 ... 49 50 51
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28210
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6339
Viestejä yhteensä545729
Uudet käyttäjät tänään6
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään6
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265869
(Tilastot päivitetty viimeksi 03.05.2024 klo 19:45)