Ohjeet ja säännöt
Takaisin
HARRASTUKSET - Torstaina, 12.08.2010 klo 12:54

vaellus

Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5

porsas

porsas
Viestimäärä: 9

VS: VAELLUS - Perjantaina, 13.03.2015 klo 09:03  
+
0
Oi meillä olisi myös kesävaellus suunnitteilla juhannuksen jälkeiselle viikolle, jos vaan omat työt sattuu niin että saa siihen kohtaan vapaata. Reittiä ei ole vielä päätetty eikä kaikkiin vaihtoehtoihin edes perehdytty, Hetta-Pallas olisi yksi mahdollinen mutta Ruotsin tai Norjan puolikaan ei ole poissuljettu. Suosituksia otetaan vastaan! :) Aikaa oon siirtymisineen (autolla Oulusta) käytettävissä maksimissaan viikko, ja mitään hillitöntä päivätahtia ei tuon vuosikkaan penskan kanssa uskalla pitää.

Nyt keväällä ja alkukesästä tulee tehtyä lyhyempiä reissuja päiväseltään tai yhden yöpymisen kera, ja jo niitä varten olen miettinyt että pitäisi varmaan hankkia kelautuva hihna. Tuo norminahkanen on vähän hankala kun jää metsässä koikkelehtiessa koiran jalkoihin, ja vapaampi liikkuvuus olisi muutenkin kiva sellaisissakin paikoin kun ei ihan irti viitsi pitää. Lisäksi omat kädet olisi mukava pitää vapaana, eli hihna pitäisi saada vyölle kiinni. Vaihtoehtona siis varmaankin Flexi tai LeashLocket. Kukaan testannut jälkimmäistä?

Myös sitä pohditaan pitäisikö koiralle olla reppu, tosin en tiedä onko siinä juuri käytännönhyötyjä kun noin nuorelle ei kannettavaa viitsi juurikaan laittaa.. kai? Että kantaako sen sisällön sitten aivan hyvin omassa rinkassakin... :roll:
(Viestiä on muokattu perjantaina, 13.03.2015 klo 09:05)

SiljaSiili

SiljaSiili
Viestimäärä: 398

VS: VAELLUS - Maanantaina, 16.03.2015 klo 09:05  
+
0
Meillä ainakin flexi toimii hyvin ja sen saa isommalla sulkkarilla laitettua rinkan vyölle. Ei oo tosta leash locketista kokemusta mut ei näytä siltä et sitä pidettäisiin kädessä? Kyllä flexi on kiva kun on hyvä kädessäkin.

Ruotsin puolella on minusta kivempi vaeltaa, esim. Sarek on hieno, mut pidempi matka. Ruotsissa ehkä vähän vähemmän porukkaa ja upeammat maastot, mut kyllä Hetta Pallaskin on tosi hieno! Mä ehkä miettisin sitä matkaa ja missä sais sopivimman reitin tehtyä.

Jos suuntaa tunturiin, jossa on karkeata maastoa, kannattaa harkita tossujen hankkimista koiralle ja ne kannattaa myös totuttaa etukäteen. Karkeaan maastoon ja koko päivän kävelyyn tottumattomat anturat voi olla kovilla ja silloin on helpompi lyödä koiralle tossut jalkaan kuin ryhtyä kantamaan. :)

miranja

miranja
Viestimäärä: 119

VS: VAELLUS - Tiistaina, 17.03.2015 klo 20:06  
+
0
Täällä olisi pari ensikertalaista parin mäykyn kanssa lähdössä loppukeväästä/alkukesästä vihdoin yönyli vaellukselle. Kamoja saadaan lainaksi niin ei tule isoja investointeja jos ei niin innostukaan ;)

Suht helppopohjainen, turvallinen ja "simppeli" reitti olisi kuitenkin toiveissa, kuntoa kasvatellaan vähitellen tässä. Tossut koirilta löytyy tarvittaessa kyllä. Olisiko suosituksia? Teltta olisi varmaan suosiolla hyvä ottaa mukaan?

porsas

porsas
Viestimäärä: 9

VS: VAELLUS - Tiistaina, 17.03.2015 klo 20:47  
+
0
SiljaSiili, innostuin lukemaan lisää tuosta Sarekista, mutta huomasin että siellä on ilmeisesti koiran kanssa kulku todella rajoitettua (ja myös kaikissa muissa Ruotsin kansallispuistoissa) :neutral: 1.1.-30.4. koiran saa viedä alueella minne vain mutta sen on oltava kytkettynä, muina aikoina vain Kungsledenin reitille (ja silloinkin oltava kokoajan kiinni). Voi rähmä! Varmasti kiinni tulisi kyllä pidettyäkin ylivoimaisesti suurin osa ajasta, mutta Kungsledenistä en ole aivan varma. Pitää ehkä tehdä lisää selvitystyötä. Norjassa ilmeisesti on koiran kanssa kulku vähän vapaampaa, sieltäkin voisi toki vaihtoehtoja katsella. Passi tuolta otukselta onneksi löytyykin jo valmiiksi.

Tossut olisi varmasti hyvät. Jouduin itseasiassa tekemäänkin tuolle talvella sellaset kun muuttui kovilla pakkasilla kolmi- tai parhaimmillaan kaksijalkaiseksi... mutta ne on fleeceä, että eipä ehkä vaelluksella hirveen kestävät. Nyt keväällä varmaan alkaa ilmestymään alekoreihinkin, pitää pitää silmät auki :peukku:

Minne päin (Suomea?) te ootte Miranja reissua suunnitelleet?

SiljaSiili

SiljaSiili
Viestimäärä: 398

VS: VAELLUS - Tiistaina, 17.03.2015 klo 21:19  
+
0
Hmm, en olekaan vielä itse perehtynyt tuohon ruotsin koirapolitiikkaan kun oon ennen ollut vain ilman koiraa. Mutta kungsledenhän on tosi hieno reitti, ja sikseenkin helppo ja turvallinen. Että eihän sekään varmaan olisi huono vaihtoehto.

Ja yhtälailla Suomessakin pitää koirat pitää kytkettynä kansallispuistoissa. Aina. Ja periaatteessa kaikkialla muuallakin, ellei ole maanomistajan lupaa. En sitten tiedä, rikkovatko ruotsalaisetkin lakia yhtä paljon kuin suomalaiset, koska suomalaiset tuntuvat kyllä pitävän koiria vapaana kansallispuistoissa. Min mielestä on omistajan vastuulla katsoa, että koirat eivät häiriköi luonnonsuojelualueen eläimiä ja lintuja, ja jos oman koiransa tuntee ja tietää, että se vain lönkyttelee parin metrin päässä,;niin saahan se sit vapaana olla. Mut luulen et kaikki koiran omistajat eivät ole aivan yhtä tietoisia siitä, mitä kaikkea tuhoa vapaana kulkeva koira voi luonnossa saada aikaan, ja ajattelevat että kunhan koira on 'kuulolla' ja tulee kutsuttaessa, se riittää.

Itse aion pitää koiraa paljon flexissä vaelluksilla, koska se on terrieri ja kiinnostunut riistasta, enkä jaksa sitä koko aikaa valvoa. Luonnonsuojelijaihmisenä ymmärrän myös hyvin kiinnipito ajan tarkoituksen, enkä halua häiritä lintujen pesimärauhaa. Ollaan kans lähdössä loppusyksystä juurikin tuonne kungsledenin reitille Fjällräven Classic vaellus tapahtumaan, ja siellä on pidettävä koko ajan koira kiinni kun se on iso tapahtuma ja paljon, niin siihen on paras totutella.

Liinuska

Liinuska
Viestimäärä: 1312

VS: VAELLUS - Keskiviikkona, 18.03.2015 klo 08:24  
+
0
Täälläkin suunitellaan kaverini kanssa että me alotettaisiin tänäkesänä kevyellä laskeutumisella vaellus.. Eli tutustutaan ihan erikseen siihen telttailuun ja käydään tekemässä puolipäivä-/ päivävaelluksia. Kartotetaan vähän sitä että mitä sinne reissuun kantsii ottaa mukaan eikä heti tarvii tehdä hirveitä investointeja. Ja ihan ensikertalaisia kun ollaan niin mukavempi tietää että se auto on lähellä jos jotain ikävää sattuu ;)

Ensi kesänä pennutkin ovat jo sen ikäisiä että kantavat omat reppunsa. Siitä puheenollen, oletteko pitäneet koiria esimerkiksi juoksuvyössä kiinni ja opettaneet koirat vetokävelyyn valjailla? Se voisi olla hyvä ja tehokas tapa liikkua silloin kun ei voi olla vapaana..
Malinois narttu RP Stara s. 9.9.2014 "Tara"

Rottweiler uros Roni s. 1.2.2011 - 1.12.2014

lintuja

lintuja
Viestimäärä: 676

VS: VAELLUS - Perjantaina, 20.03.2015 klo 09:12  
+
0
Ainakin Hetta-Pallaksella oli niin paljon ihmisiä, että koira oli flexissä kokoajan (ja villejä, säikkyjä poroja). Sama Haltilla.
suomenpystykorva-karjalankarhukoira-?: Helmi 05/09.
tanskalais-ruotsalainen pihakoira: Tähti 12/13.

SiljaSiili

SiljaSiili
Viestimäärä: 398

VS: VAELLUS - Sunnuntaina, 12.04.2015 klo 15:08  
+
0
Miten muilla koira nukkuu teltassa? Absidissa vai sisällä asti? Onko joku alusta tai muuta lämmikettä?

Me oltiin nyt 8kk russelin kanssa ekaa kertaa telttailemassa ja se ei viihtynyt kovin hyvin meidän makuupussissa nukkumassa vaikka ajattelin että se nukkuisi aina meidän vieressä jomman kumman pussissa. Kun nukkui meidän välissä, sillä oli selvästi kylmä. Mietinkin nyt että tekisin sille itse jonkun pussin tms. vanhasta untuvatakistani. Mietin vain et minkä mallinen ja onko se muuten fiksu ajatus.

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: VAELLUS - Keskiviikkona, 15.04.2015 klo 12:24  
+
0

Liinuska kirjoitti:

Siitä puheenollen, oletteko pitäneet koiria esimerkiksi juoksuvyössä kiinni ja opettaneet koirat vetokävelyyn valjailla? Se voisi olla hyvä ja tehokas tapa liikkua silloin kun ei voi olla vapaana..


Mulla koirat saa pitää kevyen vedon yllä aina lenkkeillessä. Retkeillessä on mun mielestä tosi kätevää, kun koirat kulkevat hihna tiukalla edessä - ei tarvi miettiä, jääkö hihna jalkoihin, koittaa pysyä pystyssä riistan perään flexin nokassa sinkoilevan vanhemman kanssa ja kädet ovat vapaana. Alamäissä ja vaikeissa paikoissa koirat pysyvät käskyllä takana. Meillä systeemi toimii, enkä sitä vaihtaisi kyllä mihinkään. Nuorempi noista kulkee paljon vapaana, mutta vanhempi on niin paljon riistan perään, että on kytkettynä. Nuorempi kulkee myös kytkettynä, jos liikkeellä on paljon muita ihmisiä/maasto sitä edellyttää/jos niin muuten vaan haluan.

Bernityttö

Bernityttö
Viestimäärä: 74

VS: VAELLUS - Sunnuntaina, 26.04.2015 klo 11:15  
+
0
Mulle ja avokille on iskenyt pieni patikointikärpänen! Ollaan nyt suunniteltu ihan alkuun vain sellaista päiväretkeä, ettei ihan oltaisi yöksi jäämässä näin heti ensimmäisellä kerralla. Koiran haluan ehdottomasti mukaan, eli maaston pitäisi olla sellaista, että sen pystyy 8kk ikäinen berninpaimenkoira suorittamaan. Bernini on kestävää tekoa hyvällä kunnolla ja lihaksistolla varustettuna ja rakastaa kyllä pitkiä metsälenkkejä, mutta on kuitenkin sen verran kömpelö, ettei ihan kaikesta tule selviytymään. :wink:

Pirkanmaan alueella asustellaan, ja sieltä löytyi pikaisella googletuksella ainakin Helvetinjärvi ja Birgitan polku. Kuvien perusteella mua kiinnostais nyt ainakin alkuun tuo Helvetinjärvi kaikista eniten. Onko joku ollut siellä koiran kanssa, miten on sujunut ja onko koiralle suht helppoa maastoa? Tuleeko paljon ihmisiä vastaan? Olisi mukava saada patikoida sillain suht rauhakseen, ettei tarvitsisi peräkanaa kulkea tuntemattomien ihmisten perässä. :neutral: Metsälenkeillä meillä on aina koira vapaana, se viihtyy paremmin niin ja kulkee oikeastaan vapaana ollessaankin aikalailla tuossa vieressä. Mahtaakohan tuolla pystyä pitämään irti? Tietysti jos ei ole mahdollista, niin täytyy lähteä vaikkapa flexiostoksille. :nauru:

Saa ehdotella ja vinkkailla muitakin hyviä Pirkanmaan lähellä sijaitsevia patikointireittejä, joissa maisemat on kohdallaan ja lenkki ei kestä yli yön yli! :kumarrus:
Labradorinnoutajauros, 24.01.2003
Berninpaimenkoirauros, 29.08.2014

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: VAELLUS - Sunnuntaina, 26.04.2015 klo 15:47  
+
0
^Helvetinjärvi on tosi kaunis paikka, mutta kansallispuisto on pieni. Kun itse tuolla kävin, oli porukkaa kiitettävästi muutenkin, vaikka olin liikkeellä muistaakseni syyskuussa ja arkena. Mulla ei nyt ole karttaa, mutta joku osa puistosta on myös liikkumiskiellossa tähän aikaan vuodesta (tai oli ainakin aiemmin). Maastoltaan tuo muistaakseni on aika perussettiä, ei mitään erityisen haastavaa.

Kannattaa myös huomioida, että kansallispuistoissa koirien irtipito on kiellettyä.

  Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28191
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545692
Uudet käyttäjät tänään6
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 26.04.2024 klo 19:45)