Ohjeet ja säännöt
Takaisin
JUNNUPALSTA - Keskiviikkona, 21.12.2011 klo 18:54

Työnteko ja raha

Siirry sivulle: 1 2

nanika

nanika
Viestimäärä: 4211

TYöNTEKO JA RAHA - Keskiviikkona, 21.12.2011 klo 18:54  
+
0
(Tämä tuli mieleeni kun oon kattonu ylilaiskan pikkusiskoni laiskottelevan kotona kaikki illat tekemättä mitään kotitöitä tai muutakaan hyödyllistä, mutta on kyllä joka välissä käsi pitkällä kinumassa rahaa<3)

Tienaatteko te itse omat rahanne? Mitä yleensäkin ajattelette työnteosta, onko se välttämätön paha kesäisin vai pakollinen asia toimeentulon suhteen? Saatteko paljon rahaa vanhemmiltanne? Millaisia työpaikkoja teillä on?

Totta kai on sanomattakin selvää etteivät kaikki voi tehdä töitä opiskelun ohella, eikä sitä tietenkään voi vaatiakaan. Mutta vähän ihmetyttää, kun itsekin tiedän tyyppejä joita vanhemmat elättävät hyvinkin pitkään. Vaikka kyseisellä henkilöllä olisi oivasti aikaa mennä töihin, mutta ei minkäänlaista aikomustakaan hakea töitä. D: Sellaset saa mut jotenkin niin raivonpartaalle, vaikka ei se tietenkään multa oo mitenkään pois.

Ite oon aina ollut kova tekemään töitä ja pyrkinyt yläasteen jälkeen siihen, ettei mun tarvitse pyytää rahaa keneltäkään, vaan pystyisin itse maksamaan omia kuluja. Kyllähän vanhemmat mua elättäis, mutta terveenä parikymppisenä ihmisenä koen pystyväni siihen ite. Oon ollut töissä säännöllisesti ja välillä epäsäännöllisesti koko opiskeluiden ajan ja vähintään lomien aikana. Totta kai välillä on vaikeita kuukausia, jolloin vanhemmat on antanu rahaa ja oon selvinny pahimmista laskuista ja saanu ruokaa yms. Mutta jos oon pyytäny rahaa, niin se on tosiaan tullu tarpeeseen. En ikimaailmassa kehtais pyytää rahaa johonkin bilettämiseen tai muuhun turhaan.

Ficaro

Ficaro
Viestimäärä: 4311

VS: TYöNTEKO JA RAHA - Torstaina, 22.12.2011 klo 14:42  
+
0
Mä oon tienannu omat rahat 14-vuotiaasta asti. Aluksi dogsitterinä ja sen jälkeen 3,5vuotta siivoojana. Ja nytki muuton jälkeen oli ihan selvää että etsin jonkun työpaikan opiskelujen ohelle(ja onneks löysinkin!). Mulle on siis aina ollut itsestäänselvyys että käyn töissä, eikä se oo mun opiskeluihin vaikuttanut mitenkään. Ja samoin mulla on periaate että jos tienaan omat rahat, niin en pyydä vanhemmilta rahaa(ellei oo ihan pakko, tietty synttäri- ja joululahjarahat on erikseen). Oon tosi tyytyväinen ollut, koska ihan eri tavalla oppii käyttämään rahaa kun ne on itse työllä ansaittu!

nanae

nanae
Viestimäärä: 618

VS: TYöNTEKO JA RAHA - Lauantaina, 24.12.2011 klo 22:02  
+
0
Ite en käynyt töissä opiskelujen ohella oikeastaan, kauppiksessa kun olin niin työssäoppimisiakin oli paljon. Sain opintotukea n 90e ja sillä sitten kaikki kuukausittaiset ostokset tein.

Heti valmistumisen jälkeen menin tilitoimistoon töihin ja lokakuussa alotin click shoesilla ja edelleen sielä. Asutaan avon kanssa yhdessä niin tietty ite maksan kaiken ite. Äitiltä en oikeastaan ole saanut rahaa sen jälkeen kun täytin 16

nanika

nanika
Viestimäärä: 4211

VS: TYöNTEKO JA RAHA - Lauantaina, 03.03.2012 klo 18:53  
+
0
Apua, oon ihan unohtanu tämän mun lempi puheenaiheen!1

Mites teillä on asiat kesätöitten suhteen? :)
(Viestiä on muokattu lauantaina, 03.03.2012 klo 18:53)

Wallen

Wallen
Viestimäärä: 9188

VS: TYöNTEKO JA RAHA - Lauantaina, 03.03.2012 klo 18:59  
+
0
mulla on 99,9% varmasti työpaikka kesäksi. tai no 2vko kesätyösetelillä ja kesäloman alusta juhannukseen viikonloppuja! ja saan nyt tänä kesänä setelin lisäksi harjoittelijan palkan, niin tulee vähän enemmälti rahaa :-)
mittelspitz unique bachelor "luka" // 1.12.2012

jasminn

jasminn
Viestimäärä: 226

VS: TYöNTEKO JA RAHA - Sunnuntaina, 04.03.2012 klo 22:04  
+
0
Mulla ei vielä ihan hurjasti ikää ole ja asunkin porukoilla vielä. Alotin kuitenki viime kesänä kesätyöt ja tällekkin kesälle on varma työpaikka.

Oon pyrkinyt elämään niin, ettei porukoden tartte koko ajan olla antamassa rahaa. Äiti kuitenkin maksaa mun elukoiden ruuat ja muut, se on mulle enemmän kuin tarpeeks. Ja tietysti se, että saan ite ruokaa. Autan kyllä äitiä kaikissa kotitöissä, pesen melkein aina pyykit ja siivoan muutenkin niin paljon kuin pystyn ja ehdin.

Haluan kuitenkin näyttää äidille, miten paljon oikeasti arvostan sitä, että saan asua meidän kivassa kodissa ja saan kaikki mukavuudet.

Parin-kolmen vuoden sisällä oon kuitenkin muuttamassa pois kotoa ja uskon, että tulee joka tapauksessa pienenä shokkina, ettei mikään tule tuosta noin vain eteen.
Shania 11092011>
Inna 20092012>

Hakataru

Hakataru
Viestimäärä: 10899

VS: TYöNTEKO JA RAHA - Sunnuntaina, 04.03.2012 klo 22:39  
+
0
:D kuulostan ehkä hemmotellulta.

voisin kyl käydä duunissa nytkin opiskelun ohella mutta mun opiskelu motivaatio on niin alhanen (olematon?) et niiden yhdistämisestä ei vaan tuu mitään ilman että mun opiskelu kärsii ihan lopullisesti. mut kelasin täs nyt silti ettii koht puolin jotain (tai vähintäänkin kesäks tietty duunia) et pääsis muuttaa pois kunhan eka saan ton koulun alta pois. viimein.

kesät siis oon tehny kyl duunia mut muuten elelen vaan porukoiden rahoilla. kyllä mä himas siivoon ja tollasta perus, mut kyllähän noi nyt sit tietty maksaa kaikki mun kengät vaatteet meikit baarireissut ja no siis kaiken elämisen. ja saankin kaikkea oikeestaan vaan pyytämällä ja lupaamal et imuroin vaik himas. faija on semmonen et se aina haluu mulle vaan parasta ja no saan siltä etenkin kyl melkeen kaiken minkä haluunkin, mut en mä hirveesti viitti pyydellä tai kinuta, tuntuu hirveeltä koko aika tuhlailla toisten rahoja joten minimoin kaiken turhan :D

mut jooo, en mä koe olevani mitenkään hemmoteltu tai sellanen etten ymmärtäis rahan arvoa tai pidä sitä itsestään selvyytenä, vaikka mun elämä onkin melko helpoks tehtyy.
never regret something that once made you smile

viruskoira

viruskoira
Viestimäärä: 3472

VS: TYöNTEKO JA RAHA - Maanantaina, 05.03.2012 klo 10:14  
+
0
Mulla on työpaikka kesäks, eka kerta kun näin aikasin tiiän että on oikeesti työ ja hyvä työ onkin! Viimeset kaks kesää on menny niin, että alotin kyllä kesätöitten hakemisen jo tammikuussa mutta mistään ei tärpänny ja sit oon ollu kesäkuussa iha paniikissa että mitäs nyt. Toissa vuonna myin toto-lippuja raveissa, eli siitä riitti töitä mulle 6 iltana kesässä :D Se oli suoranaista pskaduunia siinä mielessä et ensinnäkin oon allerginen hevosille ja vaikka se tallialue oli paljon kauempana nii tottakai se jollakin lailla vaikutti. Toisekseen, siellä sai kuunnella 50-60v ukkojen ehotuksia ties mistä, kiukkusten ihmisten huutoo jos olit vahingossa painanu väärälle hevoselle panokset ja ei se palkkakaan päätä huimannu. Sit heinäkuuks sain töitä lastenhoitajana ja se oli iha mukavaa duunia :-) tuntipalkka oli 6,5e mut seki tuntu aika isolta verrattuna toto ravihommaan ja siihe et miten rentoo työtä toi oli; teit ruokaa, siivoilit vähän ja lauloit lasten kanssa singstaria :D

Viime kesänä olin iiihan paniikissa kesäkuun alussa ku ei töitä meinannu löytyä ja tiesin et syksyllä muutto omaan kämppään ja tartteis rahaa. Serkku sit sano vähä ohimennen valmistujaisjuhlissa että hänellä ois kyllä töitä merkonomille, en vaan ottanu sitä sillon tosissaan. Viikko juhlien jälkeen otin sit serkkuun yhteyttä ja viikko siitä eteenpäin huomasin jo asuvani Kuopiossa :D se oli kyllä pikamuutto, hommasin kämpän viikossa ja alotin sit heti työt. Palkka oli viime kesänä 12,33e/h ja tää työ liittyy vielä alaan mitä opiskelen niin en tosiaan valita. Nyt koulun ohella oon osa-aikasena, mut teen vaan about 5-12h tuntia viikossa, riippuen iha koulusta. En pärjäis kyllä yhtään ilman työtä koska vanhemmilta en saa ollenkaan rahaa. Ne kyllä varmaan suostuisivat kustantamaan joitaki tärkeitä juttuja esim. koulukirjoja jos niillä itellään ois varaa. Kantapään kautta oon oppinu elämään omilla ja tajunnu kyllä kunnolla rahan arvon tässä vajaan vuoden aikana. Ainut minkä vanhemmat mulle kustantaa on lääkkeet, mut se on mun mielestä ihan ymmärrettävää koska ei mulla oo varaa tosta vaan kerralla laittaa lääkkeisiin 1000e, kun 1½ vuotta käyttäny tota hemmetin kallista lääkettä. Tottakai siinä tulee omavastuu täyteen et loppuvuonna ei tartte maksaa enää lääkkeistä ku 1,5e/kpl mut se justku on liian iso summa kerrallaan laittaa johonki..

Säästöjä mulla ei oo ollenkaan, muutaku rahastoissa jonkun verran. Enkä nää tarpeelliseks pistää rahaa säästöön ku muutenki joutuu elämään jo tiukilla. Kesällä sit laitan taas säästötilille rahaa ku oon kokoaikasena töissä, mut nyt kyllä elän silleen että en kitsastele ruoan kanssa aina. Tän kuun ajattelin elää et en osta yhtään vaatetta (kirpparilta korkeintaan) enkä muutenkaan mitään turhaa. Sit taas pystyy toisen kuun elämään vähä rennommin.

nanae

nanae
Viestimäärä: 618

VS: TYöNTEKO JA RAHA - Maanantaina, 05.03.2012 klo 12:10  
+
0
Mä oon toivon mukaan kesän samassa duunissa missä nytten, koska en mtn kouluukaan käy. Merkonomiksi valmistuin ja siitä astin siis ollu töissä.
Mä en oo ikinä joutunu elämään tiukilla, tai silloin ku muutettiin poikaystävän kanssa asumaan yhteiseen kämppään kävin koulussa, mutta en töissä. otin parisataa opintolainaa ja niillä ja tuilla sitte sinnittelin joku 2kk ennenku alotin työt.

Nyt mulla on töitä n 20-25h viikossa, vois olla enemmänki koska usein ne tunnit jää 22h viikkotuntii, mutta vaikka elelen perjaateessa aika leveesti, palkasta jää joka kuun loputtua 300-600 ylimääräistä vaikka olisin vaatteita ja kaikkea turhaa ostellu.

tuleaari

tuleaari
Viestimäärä: 4478

VS: TYöNTEKO JA RAHA - Maanantaina, 05.03.2012 klo 18:21  
+
0
Ite oon nyt puol vuotta ainakin tuommosessa toimistossa ja bruttopalkka on sellanen vähä päälle 2000e/kk. kyllä sillä pärjäilee, tosin oon nyt tosi varovainen mun rahan käytön suhteen koska muutan kohta pois kotoo.

Ja siis aikaisemmin oon ollu vaalitoimitisjana ja jäätelömyyjänä. Siinä mun työkokemus :-D Tosi chillii kyl ettei tarvii alkaa ressailee kesäduunin takia ku oon tuolla, mut on se kyl välillä aika rankkaa ku perjaattees joka päivä oon siel sen vähintään 8-16... no ainaki on viikonloput aina vapaana!
Mä kävelen kotiin joka kerta eri polkuu katon maisemii ja astun jalat solmuun.
(Viestiä on muokattu maanantaina, 05.03.2012 klo 21:56)

Kilppari

Kilppari
Viestimäärä: 802

VS: TYöNTEKO JA RAHA - Maanantaina, 05.03.2012 klo 21:47  
+
0
Mä teen yleensä ensin kahdeksan tunnin koulupäivän, jonka jälkeen suuntaan kolmeksi-neljäksi tunniksi töihin. Muuten jäis varmaan nuo työt muille, mutta kesällä odottaa kahden ja puolen viikon matka Pariisiin kahden kaverin kanssa ja siellä saattaa sitä rahaa palaa ihan kiitettävästi. Työpaikka on mitä parhain mulle, sillä työkaverit on aivan ihania ja muutamasta on tullut jo lyhyessä ajassa hyviä ystäviä. Tosin palkka ei ole mikään päätähuimaava eikä se työkään aina niin kovin rattoisaa ole. Työskentelen siis Voicemarketing Oy:llä puhelinmyyjänä ja tunteja kertyy viikossa sellaiset 15. Kyllä sillä tienaa semmoset 300e kuussa, jotka sitten yritän parhaani mukaan säästää. Tosin palkkakin vaihtelee suuresti, riippuu kuinka hyviä myyntipäiviä on takana. Jos kauppa ei käy, ei myöskään palkka kulje.

dronttiedward

dronttiedward
Viestimäärä: 5224

VS: TYöNTEKO JA RAHA - Tiistaina, 06.03.2012 klo 12:53  
+
0
Mä oon lellitty mut oon silti käyny 16-vuotiaasta asti kesätöis. Kouluaikoina porukat kustansi kaikki mun jutut, koska en muualtakaan rahaa olisi saanu, en saanu mitään opintotukia eikä porukat olisi ikimaailmas antanu käydä lukion ohella töis. Ne lykkäs mulle koko ajan rahaa ja mä laitoin ne aina säästöön ja käytin järkeviin juttuihin, tän takia en oo pahemmin lukioaikoina ehtiny edes hypätä missään baareiskaa ku a) säästin aina kaikki rahat siihen, että voin mennä viikonlopuks poicciksen luo ja b) en ikinä kehtaisi kinua porukoilta rahaa baariin. Mä oon aina saanu tosi paljo rahaa kotoa, mulle on ostettu kaikki mitä oon halunnu (paitsi lammas, edelleen katkera), lähetetty pariks kuukaudeks ulkomaille ja maksettu kaikki, on Mersut ja muut mutta musta ei silti oo koskaan tullu mitään oikeeta lellipentua, joka ei ymmärrä rahan arvoa.

En ees muista koska olisin viimeks pyytäny porukoilta ite rahaa, paitsi johonki koulukirjoihin lukios. Varmaan joskus yläasteella. Tai en tiiä oonko ikinä, ku en ikinä kehtaa vaikka tiiän, ettei meiän talous tosiaankaan kaadu siihen. Nyt ku käyn töis niin luonnollisesti maksan lähes kaiken ite, paitsi tietty eläminen kotona on ilmasta. Sen lisäks porukat maksaa jotain mun isompia juttuja, isä makso just autokoulun kakkosvaiheen ja äiti maksaa edelleen mun puhelinlaskut.

Mä oon ollu aika mones paikas töis. Oon ollu kolme kesää terveyskeskukses siivoojana, se oli kivaa työtä ku sain olla siellä vaan yksin ja palkka oli hyvä. Oon ollu myös kahtena kesänä yhdellä tehtaalla, joka seki oli ihan ok hommaa. Sit kokeilin neljä päivää puhelinmyyntiä ja koskaanikinämilloinkaan en enää sorru siihen. Mulla sentään oli tuntipalkka joka olis 150h jälkeen ollu kympin, mut hyi helvetti se työ on niiiiiiiin täyttä p*skaa että huhhuh. Viime syksynä olin vähä päälle kuukauden siivoojana toises paikas, mun kohteita oli pankki, posti ja K-kauppa ja se oli ihan hirvittävää työtä. Aivan kammottavaa. Olin ihan törkeen masentunu koko sen ajan mitä olin siellä töis, menee kylmät väreet ku mietinki. En enää ikinä mee siivoomaan, paitsi sinne terveyskeskukseen. Hyi helvetti.

Siivomiselta pelastuin ku pääsin Postille ja rakastan sitä työtä niiiin paljo :love: Ihan luksusta, ku koskaan ei ollu semmosta oloa että hitto, taas töihin. Toivon niin kovasti et pääsen sinne kesäksiki. Nyt oon ollu leipomos ku Postilla ei enää tarvittu ja sielläki on ihan kivaa, mut ei se postia voita. Oon siis kokeillu vaikka ja mitä :D

Oon myös ihan sairas säästämään. Mulla on kauhee pakkomielle säästää, säästää ja säästää vähä lisää. Nyt oon saanu muutaman tonnin säästettyä, ja alunperin ne oli tarkotettu siihen et on sit rahaa ostaa kaikki jutut ku muutan kotoa, mut nyt tajusin etten enää tarvi yhtään mitään muuta ku ehkä pari jotain huonekalua ja sisustusjuttuja ja niihin menee joku parisataa Ikeas. Tänään kävin laittaas myös mun starttivakuutuksen maksuun, eli tervetuloa 5000e. Mulla on siis aika helvetisti säästöjä ja nyt voin sit hyvällä omallatunnolla matkustella ja shoppailla ne menemään, koska oon ihan omin pikku kätösin ne ansainnu! Paitsi sen viis tonnia. Mutta oon ollu aika kiltti lapsi niin ehkä toi on korvaus siitä.
the only way to true happiness is to live in the moment and not be worried about the future
(Viestiä on muokattu tiistaina, 06.03.2012 klo 12:54)

Kadaver

moderaattori
Kadaver
Viestimäärä: 4330

VS: TYöNTEKO JA RAHA - Tiistaina, 06.03.2012 klo 13:45  
+
0

tuleaari kirjoitti:

Ite oon nyt puol vuotta ainakin tuommosessa toimistossa ja bruttopalkka on sellanen vähä päälle 2000e/kk. kyllä sillä pärjäilee, tosin oon nyt tosi varovainen mun rahan käytön suhteen koska muutan kohta pois kotoo.


Miten tollaseen paikkaan pääsee? :-D Suhteilla vai ihan omilla avuilla? Mitä sä käytännössä teet?

Olen ollut hirveän monessa paikassa töissä. Ensimmäinen kesätyö oli 14-vuotiaana ja käsitti kunnan tonttien haravointia ja pientä puuhastelua ohjaajien valvonnassa. Ei siitä maksettu kuin 200e kahdelta viikolta, mutta ei se varsinaiselta työltäkään tuntunut. Kun ikää oli 15, pääsin istuttamaan kesäisin metsää. Meillä oli urakkapalkka, eli tienattiin niin paljon kuin jaksettiin tehdä. Koska olen periksiantamaton kilpailuluonne, oli pakko olla aina paras. Yhtenä vuonna musta tehtiin juttu lehteenkin. :-D

Lukion ohella kävin töissä K-kaupassa, lukion jälkeen siirryin S-ryhmälle. Ammattikoulun ohella työskentelin Hesessä, siitä kesätöihin baariin, josta Subwaylle. Subwayn jälkeen kahvilaan ja nyt olen kopiofirmassa pakkaamassa paperia.

En ole pyytänyt vanhemmilta rahaa lukiosta valmistumisen jälkeen. Silloin tällöin ovat avustaneet (ammattikouluaikana), mutta ihan hyvin mä pärjään vaikka tulot onkin tosi pienet ja oikeastaan kaikki menee ihan vain elämiseen. Ei mulla olis pokkaa elää vanhempien rahoilla.
"Your husband is gay, your husband is gay, he wasn't born like that, you made him that way..."

tuleaari

tuleaari
Viestimäärä: 4478

VS: TYöNTEKO JA RAHA - Tiistaina, 06.03.2012 klo 18:03  
+
0
Se on tuollanen toimisto jossa tulostelen papereita ja kirjottelen päämiesten tietoja sellaseen rekisteriin yms oon sellanen jokapaikanhöylä :D ja siis suhteilla... pomo on äidin tuttu.
Tää duuni vaa tuli niin täydelliseen saumaan, koska en nyt hae minnekkään opiskelemaan ja tosta saa niin hyvää työkokemusta! + palkkaki on iha jees :viheltel: yritän olla kauheesti valittamatta :D on tää aika jees. Mielummin tylsää toimistohommaa ku asiakaspalvelua jossa en oo kovin hyvä...
Mä kävelen kotiin joka kerta eri polkuu katon maisemii ja astun jalat solmuun.
(Viestiä on muokattu tiistaina, 06.03.2012 klo 18:04)

nanae

nanae
Viestimäärä: 618

VS: TYöNTEKO JA RAHA - Tiistaina, 06.03.2012 klo 18:13  
+
0
tollane kokopäivätyö ois kyllä jees jos osais olla sellasessa, mutta mä kammoksun rutiininomaista elämää, joten se ei sitte oikee sovi mulle. :D
Ite olin sielä tilitoimistossa kesäduunissa ja ma-pe, joka pv 8h, ei sopinu mulle tollaset työajat. Muuten oli iha mukavaa sielä ja noin. Ite en menny suhteilla vaa iha koulust suoraan menin, ihmettelin et pääsin ku mun merkonomikoulutus oli painotettu asiakaspalvelu linjalle, eikä esim. taloushallintoon. Mutta sieltä sai kyllä hyvää työkokemusta (:
Asiakaspalvelu ala on jotenkin vaa mun juttu ja tykkään enemmän vuorotyöstä vaikka aina ei oiskaan viikonloput vapaata.

nanika

nanika
Viestimäärä: 4211

VS: TYöNTEKO JA RAHA - Tiistaina, 06.03.2012 klo 21:09  
+
0
Mä olin ammattikoulun ajan töissä vasikkakasvattamossa, mikä oli ihan kivaa hommaa. Olin siellä lähinnä viikonloppuja ja lomia, mitä nyt koululta kerkesin. Fyysisesti todella raskasta ja jälkeenpäin ajateltuna en tajua miten pärjäsin alaikäsenä siellä ja tein samoja hommia ku työkaverit, jotka oli isoja miehiä :D Mutta sillä elin kivasti opiskelujen ajan.
Oon välillä tehnyt maatalouslomittajan hommia ja tykkäisin niistä paljon, mutta työajat on tosi huonot. Sillä tienais hirmu hyvin ja lisät on huippuluokkaa :D

Nyt oon sitten hoitajana vanhusten vuodeosastolla ja se on tosi kivaa työtä! Ilmottelen sinne aina millon oon käytettävissä ja ne sitte laittaa vuoroja sen mukaan. Käyn tässä kuitenkin koulua (tosin aikuisopiskeluna, niin pystyn ite vähän sumplia), niin yritän pitää sitä etusijalla.

Kesäks meen keskussairaalaan oman alan töihin :) Syksyllä ja talvella olis tarkotus mennä tuonne vuodeosastolle, mikäli ks:ssä ei oo tarvetta työntekijälle.

Omantunnon tuskat on valtaisat. Iskä osti mulle auton. Mutta puolustaudun sillä, että en kinunu sitä ja se ite halus ostaa :enkeli: Ja se osti sen, koska oon kuulemma ollu hyvä tyttö ja saanu hommattua itelleni töitä ja pakkohan sinne töihin on jollain päästä :paapatus:
No, mutta oon tehny kovat budjetoinnit että saan ton auton kulut maksettua!

domo

domo
Viestimäärä: 880

VS: TYöNTEKO JA RAHA - Keskiviikkona, 07.03.2012 klo 09:37  
+
0
Mä oon ollu 15-vuotiaasta asti joka kesä kesätöissä samassa paikassa, eli tänä kesänä tulee viides kesä samassa paikassa. Aluksi olin siellä ns. "kesätyttö", eli sain ihan ala-arvoista palkkaa jne, mutta nyt tienaan jo ihan kiitettävästi kesässä, kun oon saanut "ylennyksen" ja lisää vastuuta ja sensellaista. Oon siis leirintäaluetyöntekijä.

Kotoo muutan pois vasta tänä syksynä ja silloin jää tuo duunipaikkakin taakse, että saas nähdä kuinka käy! En siis voi sanoa pärjänneeni omillani tai mitään, tosiaankaan, mutta pian on sekin edessä. Ja toisaalta nyt syksylläkin on "yhteiset" tulot ja menot kihlatun kanssa, eli täysin yksin en tuu asumaan. Oon silti aina ollut sitä mieltä, että rahan kanssa tulee olla vastuuntuntonen ja että sitä tulee tienata itse, eikä kinuta vanhemmilta muuta kuin hätätilanteessa. Mun vanhemmillani on muutenki semmonen periaate, että kun muksut muuttaa pois kotoa, niin niille ei anneta riihikuivaa käteen, vaan ennemmin sitten ostetaan vaikka uudet farkut tai jotain muuta "konkreettista", jos tarvitsee. Ja hyvä niin.

Mä en usko että tuun ihan heti tekemään töitä opiskelun ohessa, mutta en mee vannomaan. Jos tuntuu, että rahat meinaa loppua kesken tai jotain, niin toki mä sitten oon valmis hommaamaan jotain töitä. Mulle tulee työnteosta usein tosi hyvä olo - semmonen, että mulla on paikka tässä yhteiskunnassa.

No jopas avauduin. :--D
Magnumin Killing Summer "Ohmi" (30.05.2010)

Kadaver

moderaattori
Kadaver
Viestimäärä: 4330

VS: TYöNTEKO JA RAHA - Keskiviikkona, 07.03.2012 klo 11:15  
+
0

domo kirjoitti:

Mun vanhemmillani on muutenki semmonen periaate, että kun muksut muuttaa pois kotoa, niin niille ei anneta riihikuivaa käteen, vaan ennemmin sitten ostetaan vaikka uudet farkut tai jotain muuta "konkreettista", jos tarvitsee. Ja hyvä niin.


Mikä hyvä puoli tuossa on? Mun vanhemmat antaa mulle lahjaksi aina rahaa. Vieläpä tilisiirrolla, koska ei jakseta alkaa nysväämään seteleiden kanssa. Viimeksi, kun äiti osti mulle ihan konkreettisen lahjan, mä sain sadan euron vaatekappaleen jota olen myötätunnosta käyttänyt kahdesti.
"Your husband is gay, your husband is gay, he wasn't born like that, you made him that way..."

domo

domo
Viestimäärä: 880

VS: TYöNTEKO JA RAHA - Keskiviikkona, 07.03.2012 klo 18:38  
+
0

Kadaver kirjoitti:

Mikä hyvä puoli tuossa on? Mun vanhemmat antaa mulle lahjaksi aina rahaa. Vieläpä tilisiirrolla, koska ei jakseta alkaa nysväämään seteleiden kanssa. Viimeksi, kun äiti osti mulle ihan konkreettisen lahjan, mä sain sadan euron vaatekappaleen jota olen myötätunnosta käyttänyt kahdesti.


Siis silloin vanhemmat ainakin tietävät, mihin se raha menee. Ei ne tietenkään sokkona ostele mitään vaatteita tai muuta, vaan aina joskus esimerkiks kun ne käy mun veljien luona, niin ne käy yhes jossain ostoksilla ja siä samalla sit ostavat vaikka niille jotain uutta vaatetta tai muuta mitä ne ny saattaa tarvita. Ja sit esimerkiks mun toiselle veljelle maksettiin osa sen uudesta sohvasta jne jne. Mun nuoremmalle veljelle ny vois ihan hyvin antaa vaikka sitä riihikuivaa, mut sit taas esim. mun vanhemmalla veljelläni se raha saattais mennä ennemmin johonki muuhun ku siihen, mihin sitä on mahollisesti pyydetty.

Sehän nyt riippuu niin paljon ihmisistä ja perheestä, että mikä toimii ja mikä ei. Tää nyt vaan on meidän porukoiden tyyli ja mä oon ainakin siihen tosi tyytyväinen. :>
Magnumin Killing Summer "Ohmi" (30.05.2010)

Kadaver

moderaattori
Kadaver
Viestimäärä: 4330

VS: TYöNTEKO JA RAHA - Perjantaina, 09.03.2012 klo 09:10  
+
0
Pelkäätkö sä sitten käyttäväsi saadun rahan johonkin muuhun kuin suunniteltuun kohteeseen?

Näen porukoita muutenkin vain pari kertaa vuodessa enkä usko että löytäisin mitään, jos lähtisin niiden kanssa shoppailemaan KEMIJÄRVELLE. :nauru: Ollaan veljen kanssa saatu kaikilta sukulaisilta lahjat aina rahana heti lapsuuden jälkeen. Ja jos rahaa on talvitakkiin annettu, mutta rahat on vedetty kaljana kurkusta alas ja oksennettu seuraavana aamuna viemäriin, äiti on voinut katsoa vähän pitkään ja ihmetellyt minkälaista jälkikasvua on maailmalle laittanut. En kyllä muista yhtään kertaa milloin olisin käyttänyt annetun rahan väärin.

Tämä toimii meillä.
"Your husband is gay, your husband is gay, he wasn't born like that, you made him that way..."

  Siirry sivulle: 1 2
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28210
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6338
Viestejä yhteensä545725
Uudet käyttäjät tänään6
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265867
(Tilastot päivitetty viimeksi 03.05.2024 klo 15:00)