Ohjeet ja säännöt
Takaisin
JUNNUPALSTA - Keskiviikkona, 21.12.2011 klo 18:54

Työnteko ja raha

Siirry sivulle: 1 2

dronttiedward

dronttiedward
Viestimäärä: 5224

VS: TYöNTEKO JA RAHA - Perjantaina, 09.03.2012 klo 09:44  
+
0
Meilläki annetaan raha rahana, toki ostetaanki jotain jos on joku tietty juttu mieles. Niin kauan ku muistan, niin oon saanu isältä niin jouluna ku synttäreinä kortin, missä lukee että kato tilille ja sit se on laittanu sinne aina jonku 250e. Meillä vielä lisäks isä maksaa autot (siis ite autot, vakuuuset, verot jne) niin kauan ku lapset opiskelee. Saadaan kyllä aaaika paljo avustusta kotoa mut ihan hyviä lapsia on silti kasvanu ja porukathan ne ite päättää, minne rahansa laittaa.
the only way to true happiness is to live in the moment and not be worried about the future

Arcturus

Arcturus
Viestimäärä: 1864

VS: TYöNTEKO JA RAHA - Perjantaina, 09.03.2012 klo 17:28  
+
0
Mä en tehny opiskelujen ohessa mitään töitä. Paitsi nooo, olin isosena supermonta vuotta ja olin tosi monilla leireillä ja muissa häppeningeissä mukana ja niistä sai aina vähän rahaa. Olisin kyllä halunnut jotain "oikeita töitäkin", mutten koskaan saanut mitään paikkaa! Oon kyllä kesätöissä ollut! Olin kirkko-oppaana yhden kesän ja sit olin kolmena kesänä kesäleiriohjaaja. Tietty sit on aiemmin nää perinteiset mansikoidenpoiminnat yms :D Nyt oon S-ryhmällä pienmyymälässä töissä ja kai se nyt on ihan ookoo. Etin kyllä uutta työtä kokoajan mut en enää jaksa tosta nykyisestäkään purnata, kaikkeen tottuu. Palkka on huono ja kaikki melkein menee mitä tulee.

Oon myös käyny järjestyksenvalvojakoulutuksen ja teinkin yhden järkkärikeikan :D vois joskus kokeilla vähän lisää. Ja oon käyny taksikuskikurssin myös, mut toistaiseks ei oo ollu ton kauppaduunin ohella aikaa ajella sitä taksia..
Do or do not. There is no try.

domo

domo
Viestimäärä: 880

VS: TYöNTEKO JA RAHA - Perjantaina, 09.03.2012 klo 22:50  
+
0

Kadaver kirjoitti:

Pelkäätkö sä sitten käyttäväsi saadun rahan johonkin muuhun kuin suunniteltuun kohteeseen?


En tietenkään pelkää, en mä sitä meinannut. :-D Meillä vaan toimitaan näin ja esim. mun veljet käy tosi usein kotona/meiän vanhemmat niillä, joten noita shoppailumahiksia on ihan kivasti. :-) Ja mulle itelle on kuitenki ihan sama saanko suoraan sen tarvitsemani tavaran vai rahan. :-P Toki meilläki rahaa voidaan antaa lahjaks jne, mut tää oli enemmän tällee arkisessa avustusmielessä. Ei tosiaan ollu tarkotus muita tapoja mitenkää väheksyä. :-)
Magnumin Killing Summer "Ohmi" (30.05.2010)
(Viestiä on muokattu perjantaina, 09.03.2012 klo 22:59)

Kennedy

Kennedy
Viestimäärä: 1808

VS: TYöNTEKO JA RAHA - Maanantaina, 12.03.2012 klo 23:58  
+
0
Mä olin ekan kerran kesätöissä muistaakseni 14-vuotiaana. Olin tallilla leirin aikaan keittiöapulaisena ja muutenkin auttelin leiriläisiä. :3 Se oli hurjan kivaa, vaikka päivät olikin pitkiä. Sain palkaksi ratsastustunteja, mikä oli sillon ihan unelmapalkka. :D

Muutoin oon ollu kesätöissä alle 18-vuotiaana S-marketissa ja 4H:lla. S-marketissa oloa inhosin työkavereiden takia. Eikä mun selkäkään oikein kestänyt sitä 20 kilometrin päivittäistä pyöräilyä ja tavaroiden nostelua. Kassalle kun en päässyt, niin täyttelin kaikki päivät vaan hyllyjä. :P Mutta asiakkaita oli kiva palvella ja neuvoa!

4H:lla hoidin sellasta kierrätyssysteemiä. Maajussit toi vanhat lannoite- ja jyväsäkit sinne, ja mun tehtävä oli laskea ne, pakata jos eivät olleet pakattuina (eivät tainneet olla kertaakaan :D:D) ja pitää paikka siistinä. Mun mielestä se oli ihan kivaa työtä sinänsä, sai olla itekseen ja työskennellä ihan omaan tahtiin ulkona. Sadepäivät sai olla sisällä, ja toisinaan säkkejä ei tullut juuri lainkaan. Toki välillä tuli ihan valtavasti, ja sai ahertaakin, mutta en mä siitä niin paljon valittamista keksi. Palkkakin oli ihan hyvä, tuli joku melkein 400 euroa siitä. Ja se oli mun mielestä ihan kohtuullinen palkka työmäärään nähden.
Niin ja kävin mä jotain kukkiakin istuttamassa kunnan alueille 4H:n kautta. Se oli tylsää. :D En oo kovin viherpeukalo!

Muutoin oonkin saanut aika pitkälti vanhemmilta rahaa. Meillä toimi aika pitkään sellanen systeemi, että kun jotain tarvitsi, niin pyysi siihen rahaa ja kävi ostamassa. Esmes jos tartti uudet housut, niin äiti antoi rahaa ja itse sai ostaa mimmoset lystäs.

Ratsastusharrastusta porukat myös kustansivat mulle tosi pitkään. Myös pikkusisko on saanut harrastaa ratsastusta, tanssia ja kitaransoittoa (ei yhtäaikaa tosin). Joskus kun olin ala-asteella, niin me ihan puhuttiin porukalla, että voidaan sopia rahankäytöstä. Saatiin siskon kanssa päättää, halutaanko mieluummin harrastaa ympärivuotisesti jotain, vai säästetäänkö rahat ja käydään kerran vuodessa jossain reissussa. Me molemmat haluttiin harrastaa, joten sinne ne rahat sitten suunnattiin. :)

Ei meidän perheellä ole koskaan ollut mitenkään liikaa rahaa. Isällä on sellainen melko hyväpalkkainen työ, mutta sitä kompensoi se, että äiti on aina ollut pienipalkkaisessa työssä. Muutamat viime vuodet äiti on ollut kausityötön, kesät töissä ja talvet työttömänä.
Mutta ei mua ole koskaan häirinnyt se, ettei ole ollut varaa hienoihin juttuihin tai etelänmatkoihin. Kuitenkin kaikki perustarpeet on ollut kondiksessa ja on tosiaan saatu harrastaa, joten mikäs siinä. :)
Ite oon lama-ajan lapsia ja äiti onkin nyt myöhemmin naureskellut sitä, miten helppo lapsi olin. :D Tykkäsin kaikista leluista joita sain, vaikka ne olis olleet jotain kirpparikammotuksia. Ja rakastin halpaa hernekeittoa. :DD

Lukiossa porukat alkoi antaa vähän enemmän rahaa. Jos jäi vaikka kirjoihin tarkoitetuista rahoista tilille, niin sain pitää ne ja käyttää miten halusin. Välillä ostinkin jotain uusia vaatteita tai kävin kahvilla kavereiden kanssa, mutta en ole oikein sellaista tuhlailijatyyppiä, vaan mietin ihan hurjana, että ostanko asian x vai en.
Ja tosiaan lukion ajan asuin kotona enkä saanut mitään opintotukia tms. Enkä käynyt töissä, koska koulumatka oli mulla sellanen, että ajelin päivässä 80 kilsaa linja-autolla. :D Siihen päälle paniikkihäiriö, niin ei juuri töihin lähdetty.

Molemmat mummot ovat kyllä aina antaneet rahaa kans. Toinen mummo antaa aina synttäri- ja joululahjat yms. rahana. Toinen mummo taas päätti jo aikoja sitten, että maksaa kaikkien lastenlastensa autokoulun ykkösvaiheen, joten senkin sain ihan ilmaiseksi (ja vanhemmat epäilemättä huokasivat helpotuksesta :D).

Lukion jälkeen jäin heti työttömäksi, mutta menin heti työkkäriin ja pääsin heti kesän alusta ensin työmarkkinatuella työharjoitteluun kirjakauppaan ja sen jälkeen paikallislehteen. Lehti palkkasikin minut sitten ihan sijaistamaan lomia ym. Oikeastaan koko välivuosi meni mulla töissä. Viime kesänkin olin vähän vuorotellen siellä lehdessä ja kirjakaupassa, jossa myös tein ilmeisen hyvän vaikutuksen, kun kesätöihin ottivat. :3

Molemmista töistä tykkäsin kovasti. Kirjakauppa on tällaiselle lukutoukalle ihan taivas ja tykkään asiakaspalvelusta. Toisaalta lehtityö on se mun unelma-ammatti, joten vuosi siellä ei haitannut lainkaan! :D
Säästinkin välivuoden aikana sievoisen summan rahaa. Ne käytin ihan tähän kodin perustamiseen, eli ostelin kalusteita kirppareilta jne. Sitten jäi rahaa vielä käteenkin niin paljon, ettei hetkeen tarvinnut huolia menoista. Pystyi kevyesti ottamaan kotivakuutukset sun muut, ja ostamaan vähän ylimääräistä kivaa uuteen kotiin. :>

Nyt tosiaan opiskelen yliopistossa, nostan täysiä opintotukia ja lisäksi opintolainaa. Asun edullisessa yksiössä. Toki esmes soluasuminen olisi vielä edullisempaa, mutta jotenkin en näe itseäni siellä sitä viittä vuotta. Tää on mulle se paras ratkaisu. Lainan ottaminen ei pelottanut eikä pelota, opintolaina on kuitenkin se lainoista turvallisin. :P

Kesällä menen taas kolmeksi kuukaudeksi sinne tuttuun paikallislehteen töihin. :> Sieltä tuleekin sitten mukavasti rahaa. Niillä ajattelin pärjäillä jonkun aikaa ja sitten taas opintolainaa. Töissä en ole opiskelujen ohella käynyt, teen ainoastaan epäsäännöllistä eläintenhoitokeikkaa ja jotain todella epäsäännöllisiä avustajan keikkoja täkäläiseen kaupunkilehteen. Hyvin kuitenkin pärjään tuilla ja opintolainalla.

Porukat harvemmin antaa ns. "turhaan" rahaa enää, mutta jos ovat esmes käymässä täälläpäin, niin käydään sitten kaupassa ruokaostoksilla ja näin. Lisäksi saan perunoita, marjoja ja sellasta porukoilta. :> Aina välillä isä saattaa yllättää ja laittaa rahaa, mutta yleensä esmes niin, että ostan porukoille jotain täältä vaikkapa 20 euron arvosta ja ne maksaa sitten takaisin 30-40 euroa.

Kaikenkaikkiaan oon aika pihi ja säästeliäs. Mutta toisaalta laitan mielelläni rahaa sellaisiin juttuihin, mistä oikeasti tykkään. Rakastan kirppareita ja kirjadivareita. Leffassa on kiva käydä silloin tällöin. Ja nyt ajattelin yrittää säästää niin, että pääsisin Provinssiin.
Mielelläni siis säästän ja varaudun yllärilaskuihin tai muihin menoihin, mutta toisaalta en halua ihan kaikkea ylimääräistä sukanvarteen tunkea, vaan välillä hemmottelen itseäni tekemällä jotain kivaa. :3
And this devilishly handsome sponge is your waiter?

Reepo

Reepo
Viestimäärä: 903

VS: TYöNTEKO JA RAHA - Keskiviikkona, 14.03.2012 klo 12:30  
+
0
Mä olin ekan kerran kesätöissä vasta täysi-ikäisenä (jos ei jotain satunnaisia parin päivän-viikon lastenhoitokeikkoja tms. oteta lukuun). Nyt oon tehny n. 9kk:n verran vakituista duunia (viitenä päivänä viikossa), joten oon saanu laitettua rahaa ihan mukavasti säästöön ensi vuotta varten, jolloin olis tarkoitus taas aloittaa opiskelu. Musta tuntuu kyl jotenkin jännältä, että vaikka asun himassa (asumiseen ja ruokaan ei kulu rahaa), niin kyllä sitä rahaa vaan palaa kaikkeen muuhun. Tai ei mulla tällä elämisellä ja tuhlailulla, mitä nyt harrastan, olis ees rahallista mahollisuutta asua omillani. :D Toisaalta ei tuo palkkakaan päätä huimaa, mutta kuitenkin..

GeorgeWilson

GeorgeWilson
Viestimäärä: 199

VS: TYöNTEKO JA RAHA - Tiistaina, 13.06.2023 klo 13:48  
+
0
Monet ihmiset ovat urheilu nykyään, ja se ei ole niin vaikea ansaita rahaa tätä toimintaa. Jos seuraat sport-otteluita, voit yrittää ennustaa lopputulosta ja asettaa panoksen. On olemassa monia luotettavia alustoja, jotka voivat auttaa sinua siinä, ja voit tarkistaa trustly vedonlyönti n ja oppia lisää siitä, se voi olla suuri lisätulojen lähde.

  Siirry sivulle: 1 2
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28210
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6338
Viestejä yhteensä545725
Uudet käyttäjät tänään6
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265867
(Tilastot päivitetty viimeksi 03.05.2024 klo 15:00)