Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Sunnuntaina, 05.09.2010 klo 20:37

Akitat

Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 7

emppu97

emppu97
Viestimäärä: 278

VS: AKITAT - Torstaina, 13.01.2011 klo 18:22  
+
0
Moikka!
Nyt tuntuu että viime vastauksesta on taas jonkin verran aikaa:eek:

Voi että, varmasti on poitsusi kasvanut:)
Mites se tokoilu sitten on sujunut, kun oon kuullut että hieman kovapäisiä rodun edustajat ovat että toko voi olla hankalaa?
Meillä on vuosi kans alkanut kivasti ja täälläkin päässä koira on kasvanut mukavaa tahtia vaikkei ihan akitalta näytäkkään;) Vieläkin kovasti on akita haaveissa saada!:love:

Mites olisiko jollakin mahdollista laittaa omasta akitastaan kuvaa?

Martsu86

Martsu86
Viestimäärä: 9

VS: AKITAT - Torstaina, 13.01.2011 klo 18:58  
+
0
Tokoilu on lähteny hienosti käyntii ja meijän poitsu kyllä kuuntelee ja pyrkii tekemään parhaansa:) se ei oikeestaan pahemmin reagoi muihin koiriin olleskaa vaan keskittyy muhun ja nameihin:) Olen myös kuullut ettei akita ole mikään helppo toko koira kun ovat kovapäisiä mutta aattelin että en mä siinä mitään häviä jos lähen koittaa ja oikeesti Hienosti on menny ainakin meijän poitsun kanssa<3 kumpa vaan jatkais samaan malliin:D Mä voisin joskus laittaa jotain kuvaa kun saan uudet kuvat siirrettyä kamerasta koneelle;)

emppu97

emppu97
Viestimäärä: 278

VS: AKITAT - Torstaina, 13.01.2011 klo 19:06  
+
0
No, kiva kun tokoilu sujuu:D
Ei siinä kyllä mitää häviä ja jos se kerran sujuu niin miksipä ei;)

Olis tosi kiva jos voisit kuvan lähettää!
En oo varma onko sitä täällä sanottu mutta mikäs on poitsusi nimi?

Tattoi

Tattoi
Viestimäärä: 21

VS: AKITAT - Torstaina, 13.01.2011 klo 19:32  
+
0
Tokoilua on hyvä harrastaa akitankin kanssa, kisa tuloksia ei ole tainnut kyllä kellekään tulla, koska yleensä toimivat silloin kuin huvittaa :D Meidän vaarin tytär on tokoa harrastanut melko pitkällekin ja hyvänä päivänä vetää liikkeet täysin oikein mutta huonona päivänä, jos ne tähdet on väärässä asennossa, perhonen lentää nokan edestä tai on kivi varpaiden välissä niin homma ei toimi ollenkaan :kieli:

Vaarin kanssa ei koskaan olla tokoa kokeiltukaan, agilityä joskus sen verran että opeteltiin esteet, mutta herran mielestä se homma oli hullujen puuhaa ja koiran ilmeestä näki jo kauas kuinka idioottina piti sitä touhua. :shifty: Kakaran kanssa agilityä voisi kokeilla, sillä ainakin vauhtia siihen lajiin riittää ja ketteryyttä. Eka vuosi ollaan lähinnä vain keskitytty luomaan meidän välistä suhdetta ja peruskäytöstapoja. Eli suomeksi sanottuna ollaan eletty kuin pellossa ja vain leikitty. Nyt on kaikki taas seis kun kumpainenkin koira on mutsilla hoidossa niin pitkään että saan työt täällä päätökseen ja muutettua Ruotsinmaalle. Koirat venailee tällä hetkellä passejaan että pääsevät jopa muuttamaan eivätkä jää rajalle karanteeniin. :viheltel:
http://tensaiakitas.blogspot.com/

emppu97

emppu97
Viestimäärä: 278

VS: AKITAT - Torstaina, 13.01.2011 klo 21:19  
+
0
Kyllä se varmaan olis kiva harrastaa agilityä ja tokoa, mutta itse olen vähän aatellut/kiinnostunut lenkkeilyä, vaellusta, koirahiihtoa ja näyttelyitä (mukaanlukien match show). Mutta mieli voi muuttua kun vähän tästä kasvaa ja olisi kiva jos koirakin siitä nauttisi:wink:

Tattoi

Tattoi
Viestimäärä: 21

VS: AKITAT - Perjantaina, 14.01.2011 klo 19:44  
+
0
Juu, no meillä siis omaksi iloksia kaikkea touhutaan mitä keritään ja välillä ei tehdä mitään muuta kuin maataan sängyssä koko lauma :peukku: Hiihtoa harrastettiin jonkin aikaa vaarin kanssa, mutta multa loppu kunto siinä vaiheessa kun meidän "viehe" jatkoi matkaa ja itse käännyttiin taaksepäin. Silloin kun koiraltakin loppui vetointo ja itse jouduin tekemään kaiken työn niin totesin että kuolema korjaa.. Vaeltaminen on hauskaa. Paitsi jos omaa koiran joka ei kävele vesilätäköistä tai märällä maalla kuten meidän vaari. :shifty: Samasta syystä meidän jäljestys jäi kun märällä kelillä vaari päätti että minähän en täällä kastu vaan menen sisälle, heippa.

Kakaran kanssa onkin sitten tarkoitus päästä ensi kesänä aloittamaan mejä ja myöskin pk-jälki ja ensimmäisessä joskus sitten kisatakin. Viime kesänä totesin sen olevan ihan liian haihattelija vielä, kun keskittymiskyky ei riittänyt hommaan alkuunkaan.

Näyttelyistä en niin välitä, mutta ihan kiusallanikin pitää tehdä tuosta intti valio. Meillä se kun on helppoa kohta kun muutetaan pohjoiseen mistä ei ole pitkä matka norjankaan näyttelyihin.
http://tensaiakitas.blogspot.com/

emppu97

emppu97
Viestimäärä: 278

VS: AKITAT - Lauantaina, 15.01.2011 klo 11:01  
+
0
Mikäs tuo mejä oikein on? (Oonkohan ihan tietämätön:nolo:)

Toivottavasti ensi kesänä nuo lajit sujuvat:peukku:

Mites tuo pk-laji homma, meinaan onko akitalla pk-oikeudet vai saako niitä harrastaa ilman pk-oikeuksia?

Tattoi

Tattoi
Viestimäärä: 21

VS: AKITAT - Lauantaina, 15.01.2011 klo 16:58  
+
0
Mejä on siis metsästyskoirien jäljestämiskoe, eli käytännössä tällä tarkoitetaan verijälkeä. Muutama vuosi takaperin tämä vapautui kaikille roduille. Ja katsotaan jos kakara on saanut kesään mennessä yhtään keskittymiskykyä. Tällä hetkellä siltä kyllä keskittymiskykyä löytyy, mutta keskittyy noin sataan asiaan yhtäaikaa :nauru:

Akitalla ei ole pk-oikeuksia, mutta se ei estä näiden lajien harrastamista. Kisaamisen se toki estää ja tuskin varsinaisiin treeniryhmiin pääsee, koska näissä on tarkoitus valmentaa koirakkoja kisoihin. Mutta omaksi ilokseen tuota kyllä tekee joutessaan. :hymy: Vaarin kanssa tuota treenattiin melko pitkällekin, mutta koskaan ei varsinaisissa treeniporukoissa oltu, mutta armas serkkuni opetti perusteet (harrastaa paljon pk-lajeja koiriensa kanssa) Mejää toivon pääseväni pohjoisessa treenaamaan ihan ryhmässä, tosin saa nähdä minkälaisia porukoita tuolta ruottinmaalta löytyy, varsinkin kun ite ei puhu sanaakaan ruotsia :viheltel:
http://tensaiakitas.blogspot.com/

emppu97

emppu97
Viestimäärä: 278

VS: AKITAT - Maanantaina, 17.01.2011 klo 18:22  
+
0
Kiitos, Tattoi vastauksesta!

Kyllä minä tuosta mejästä olen kuullut mutten osannut yhdistää nimeä ja lajia:nolo:
Minulla löytyy kiinnostusta pk-lajeihin joten hyvä oli sekin saada selville:aurinko:

asterismos

asterismos
Viestimäärä: 13

VS: AKITAT - Perjantaina, 11.02.2011 klo 18:00  
+
0
Mejästä sen verran, että kokeisiin pääsee koiralla kuin koiralla.

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: AKITAT - Perjantaina, 11.02.2011 klo 18:35  
+
0
Ihan ulkopuolisena kyllä pakko kommentoida, että akitojen "huono" terveydentila on aivan suunnaton sääli. Jään aina huokailemaan akitan mennessä ohi kuinka hienoja ne on, ja luonteensakin puolesta uskoisin sopivan meille, mutta se terveys, se terveys...

Mutta hienoja koiria, niiin hienoja.
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

mmaija

mmaija
Viestimäärä: 2692

VS: AKITAT - Tiistaina, 15.02.2011 klo 09:54  
+
0
Ehkä joskus tulevaisuudessa täällä nähtäisiin akita. :heiluti: Aivan tajuttoman upean oloinen koira lukemani perusteella, vielä tosin tuskin omat rahkeet riittäis koulutukseen mutta onhan tässä koko elämä aikaa ja sillä välin voin tätä ketjua lukea. :nauru:
Pemutyttö Muhku, 1.6.2010
Gööttityttö Mytty, 17.11.2015

emppu97

emppu97
Viestimäärä: 278

VS: AKITAT - Maanantaina, 21.02.2011 klo 17:53  
+
0
Kiitos, Asterismos:)

Terveydentila todellakin on harmillista, mutta onneksi nykyään jalostusohjelmat ovat aika tiukat ja toivon että niitä myös noudatetaan, jotta akitalla olevia sairauksia pystyttäisiin pitämään "kurissa".

Hienoja koiria kyllä ovat:)

Lue ihmessä jos tänne taas alkaisi syntyä keskustelua:)

vevve

vevve
Viestimäärä: 658

VS: AKITAT - Tiistaina, 22.02.2011 klo 00:05  
+
0
Voisko joku valaista mua tän rodun tästä terveyden tilasta?
Siis minä myös ihastellut tätä rotua <3 näin koirapuistossakin tälläsen kauniin valkosen ja kiltin yksilön.

Tuleeko näistä herkästi vihasia?
Oonko ymmärtäny oikein et tää rotu ois jopa kieletty jossain maassa?

Ehkäpä meillekkin joskus sitten kun lapset ois huomattavasti vanhenpia.

Martsu86

Martsu86
Viestimäärä: 9

VS: AKITAT - Tiistaina, 22.02.2011 klo 12:18  
+
0
Tsekkaa Akita ry sivut,sieltä löytyy paljon infoo rodusta.. ;)
Oma mielipiteeni tuohon vihaisuuten on että kaikista koirista saa vihasen mikäli ihminen itse tekee siitä vihaisen..Kaikki Akitat johon itse olen tutustunut ovat olleet kilttejä ja ihmisiä rakastavia karvakuonoja:) Oma Akita poitsu kyllä on ihan hulluna ihmisiin jotka tulevat kylään,haluaa kaiken huomion ja porukka saa siinä samalla ilmasen naamapesun:D
Enpäs olekkaan koskaan kuullut että Akita olis kieletty jossain maassa,hmm..??

emppu97

emppu97
Viestimäärä: 278

VS: AKITAT - Tiistaina, 22.02.2011 klo 18:55  
+
0
Olen samaa mieltä MARTSU86 kanssa, tuossa vihaisuus asiassa.

Oon kyllä kuullut että jotkin rodut ovat kielletty jossain tietyssä maassa, mutta akitasta en kyllä ole kuullut:eitietoo:

vevve

vevve
Viestimäärä: 658

VS: AKITAT - Tiistaina, 22.02.2011 klo 19:13  
+
0
No se on kyl totta et koirasta kuin koiras saa vihasen.
Tiedän jopa hyvän ystävän edesmenneen lapinkoiran joka oli todella vihanen mutta sillä ny oli kaatumatauti ym. se vihasuus voi paljolti varmaan johtua muustakin ongelmasta.
Mietinkin nyt semmosta taipumusta vihaisuuteen.

emppu97

emppu97
Viestimäärä: 278

VS: AKITAT - Tiistaina, 22.02.2011 klo 20:15  
+
0
No, minä en ole akitan omistaja joten ei ole henkilökohtaisia kokemuksia, mutta en ole kuullut että akitalla yleisesti olisi taipumusta vihaisuuteen. Ne voivat olla varautuneita jne. Minä sanoisin että jos akita on vihainen/agressiivinen sillä on jonkinlainen luonnevika, sairaus, tai sitten vika on hihnan toisessa päässä. Mahdankohan olla ihan väärässä?

Tattoi

Tattoi
Viestimäärä: 21

VS: AKITAT - Keskiviikkona, 23.02.2011 klo 12:49  
+
0
Akitan terveydentilanne on todellakin surullinen. Rotua vaivaa pahat autoimmuunisairaudet SA (Sebaceous Adenitis) ja VKH (Vogt-Koyanagi-Harada-syndrooma, tosin meillä käytetään sairaudesta nimitystä UDS, Uveodermatologinen syndrooma, muualla Euroopassa nimitys VKH on tunnetumpi).

Näihin sairauksiin ei ole olemassa toimivaa hoitokeinoa eikä geenitestiä millä voitaisiin paikallistaa virheellistä geeniä kantavat koirat. Tällä hetkellä ei ole olemassa linjoja joiden voitaisiin sanoa olevan SA:sta vapaita. Tilannetta pahennetaan koko ajan matadorijalostuksella ja sillä että kasvattajat eivät malta odottaa sitä, että jalostuskoirat kasvavat tarpeeksi vanhoiksi. Akita on suuri rotu joka kehittyy hitaasti niin henkisesti kuin fyysisesti ja lisäksi on todettu että SA:n keskimääräinen puhkeamisikä on kaksi vuotta. Mutta ikävä kyllä tuolla on kasvattajia jotka eivät halua odottaa edes tätä, jotta nähtäisiin pysyykö ne jalostuskoirat edes terveinä. Lisäksi esimerkiksi uroksia käytetään liikaa nuorina eikä malteta odottaa ja katsoa sitä mitä se periyttää.

Ongelmat rodulla juontavat juurensa siihen, että rotu on toisen maailmansodan jälkeen kehitetty vain kourallisista koiria. Tilannetta on vain onnistuttu pahentamaan kun jalostuskoiria on valittu hyvän näyttelymenestyksen perusteella ja sieltä löytyy koiria jotka kerta toisensa jälkeen ilmestyvät sukutaulujen taustoilla. Ensimmäiset 3-5 polvea voivat näyttää ihan siisteiltä ja erilinjaisilta koirilta, mutta totuus paljastuu kun tutkii vähän kauemmaksi. Silloin alkaa tulemaan samat koirat vastaan joka linjasta. Kanta on siis hyvin sukusiittoinen mikä on melko järkyttävää, kun japanissa akitan kanta on reilut kymmenen tuhatta koiraa, mutta jokainen japanin tuonti koira omaa sukutaulussaan samat matadorikoirat.

Akita ei tietääkseni ole missään maassa kiellettyjen rotujen listalla, mutta se on kyllä joissakin maissa vaarallisten rotujen listalla taistelukoira menneisyytensä vuoksi. Monet akitat ovat vieraita kohtaa pidättyväisiä ja epäluuloisia. Jos koiraa ei sosiaalisteta tarpeeksi tai sitä kohdellaan kaltoin on täysin mahdollista että tulee vieraille aggressiivinen koira. Akita on alkukantainen ja itsenäinen koira joka on aikoinaan kehittynyt siihen, että se vartioi kylää ja varoittaa vieraista. Lisäksi se toimi metsästäessä hyvin itsenäisesti. Joten akitan kanssa sosiaalistaminen on äärimmäisen tärkeää, koska jos sitä ei tee, niin todennäköisesti on koiransa kanssa jossain vaiheessa ongelmissa.

Mutta tässä nopeasti naputeltua tietoa rodusta mitä ei välttämättä lue meidän yhdistyksen sivuilla :P
http://tensaiakitas.blogspot.com/

Tattoi

Tattoi
Viestimäärä: 21

VS: AKITAT - Keskiviikkona, 23.02.2011 klo 12:49  
+
0
Akitan terveydentilanne on todellakin surullinen. Rotua vaivaa pahat autoimmuunisairaudet SA (Sebaceous Adenitis) ja VKH (Vogt-Koyanagi-Harada-syndrooma, tosin meillä käytetään sairaudesta nimitystä UDS, Uveodermatologinen syndrooma, muualla Euroopassa nimitys VKH on tunnetumpi).

Näihin sairauksiin ei ole olemassa toimivaa hoitokeinoa eikä geenitestiä millä voitaisiin paikallistaa virheellistä geeniä kantavat koirat. Tällä hetkellä ei ole olemassa linjoja joiden voitaisiin sanoa olevan SA:sta vapaita. Tilannetta pahennetaan koko ajan matadorijalostuksella ja sillä että kasvattajat eivät malta odottaa sitä, että jalostuskoirat kasvavat tarpeeksi vanhoiksi. Akita on suuri rotu joka kehittyy hitaasti niin henkisesti kuin fyysisesti ja lisäksi on todettu että SA:n keskimääräinen puhkeamisikä on kaksi vuotta. Mutta ikävä kyllä tuolla on kasvattajia jotka eivät halua odottaa edes tätä, jotta nähtäisiin pysyykö ne jalostuskoirat edes terveinä. Lisäksi esimerkiksi uroksia käytetään liikaa nuorina eikä malteta odottaa ja katsoa sitä mitä se periyttää.

Ongelmat rodulla juontavat juurensa siihen, että rotu on toisen maailmansodan jälkeen kehitetty vain kourallisista koiria. Tilannetta on vain onnistuttu pahentamaan kun jalostuskoiria on valittu hyvän näyttelymenestyksen perusteella ja sieltä löytyy koiria jotka kerta toisensa jälkeen ilmestyvät sukutaulujen taustoilla. Ensimmäiset 3-5 polvea voivat näyttää ihan siisteiltä ja erilinjaisilta koirilta, mutta totuus paljastuu kun tutkii vähän kauemmaksi. Silloin alkaa tulemaan samat koirat vastaan joka linjasta. Kanta on siis hyvin sukusiittoinen mikä on melko järkyttävää, kun japanissa akitan kanta on reilut kymmenen tuhatta koiraa, mutta jokainen japanin tuonti koira omaa sukutaulussaan samat matadorikoirat.

Akita ei tietääkseni ole missään maassa kiellettyjen rotujen listalla, mutta se on kyllä joissakin maissa vaarallisten rotujen listalla taistelukoira menneisyytensä vuoksi. Monet akitat ovat vieraita kohtaa pidättyväisiä ja epäluuloisia. Jos koiraa ei sosiaalisteta tarpeeksi tai sitä kohdellaan kaltoin on täysin mahdollista että tulee vieraille aggressiivinen koira. Akita on alkukantainen ja itsenäinen koira joka on aikoinaan kehittynyt siihen, että se vartioi kylää ja varoittaa vieraista. Lisäksi se toimi metsästäessä hyvin itsenäisesti. Joten akitan kanssa sosiaalistaminen on äärimmäisen tärkeää, koska jos sitä ei tee, niin todennäköisesti on koiransa kanssa jossain vaiheessa ongelmissa.

Mutta tässä nopeasti naputeltua tietoa rodusta mitä ei välttämättä lue meidän yhdistyksen sivuilla :P
http://tensaiakitas.blogspot.com/

  Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 7
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28248
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6355
Viestejä yhteensä545793
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265918
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.05.2024 klo 13:45)