Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Lauantaina, 10.04.2010 klo 00:52

Bordercollie

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 50

kiharapaa83

kiharapaa83
Viestimäärä: 357

BORDERCOLLIE - Lauantaina, 10.04.2010 klo 00:52  
+
0
Tähän pinoon voisivat kirjoitella näiden upeiden ja ahkerien koirien omistajat sekä niistä haaveilevat.
kääsna Wilma 09/2008
borcol Windy 08/2011

Wilman ja Windyn kotisivut
Wilman ja Windyn blogi

Sipulu

Sipulu
Viestimäärä: 16096

VS: BORDERCOLLIE - Lauantaina, 10.04.2010 klo 01:44  
+
0
Täällä siirryttiin sheltistä sittenkin takaisin bortsuun. Sheltin piti tulla koska on "helpompi" sun muuta. Mutta mihin minä helpompaa koiraa tarvitsen, jos olosuhteiden "pakosta" sain luokseni asumaan teini-ikäisen appenzellin (itsepäisyys 100) ja hyvin on mennyt. Tällä hetkellä treenaillaan arkitottista, että saadaan tuosta maalaisesta kaupunkilainen ja huomaan olevani johdonmukainen sekä todella osaavani asioita. Lyhyessä ajassa ollaan saatu jo paljon aikaiseksi. En voisi olla tyytyväisempi tähän tilanteeseen, koska näin voin todella kerätä itsevarmuutta ja kokemusta sitten sitä bortsua varten :)
Varjo 12/2010 ♥

kiharapaa83

kiharapaa83
Viestimäärä: 357

VS: BORDERCOLLIE - Lauantaina, 10.04.2010 klo 02:52  
+
0
Minä siis itse vasta haaveilen toiseksi koiraksi bordercollieta.
Meillä on 1,5 vuotias kääpiösnautseri.
kääsna Wilma 09/2008
borcol Windy 08/2011

Wilman ja Windyn kotisivut
Wilman ja Windyn blogi

Misteli

Misteli
Viestimäärä: 703

VS: BORDERCOLLIE - Lauantaina, 10.04.2010 klo 18:58  
+
0
Taas olen muutamalle kasvattajalle lisää laitellut meiliä. Pitää yrittää mahdollisimman monesta paikasta kysyä pentua, jotta oikea sitten osuisi kohdalle ja olisi enemmän varaa valita, vaikka kuulostaa siltä, että monet kasvattajat ovat tarkkoja kenelle myyvät pennun ja eivät ota oikeastaan varauksia vastaan :/ Tämä hankaloittaa pennunhankintaoperaatiota hieman, sillä ei voi olla varma onko sitä pentua jostain kennelistä mahdollista saada ja täältä jumalan selän takaa on niin kamala matka käydä katsomassa pentuetta. Ja kun täältä pohjoisessa taas ei tunnu pentueita tällä hetkellä olevan. Mutta pitänee yrittää vain odottaa ja luottaa siihen, että se sopiva pentu kyllä löytyy, ainakin joskus. :roll: Olisihan niitä rekisteröimättömiä, mutta kun kuitenkin haluan ihan virallisesti rotukoiran. Toivottavasti tässä huushollissa on bortsupentu ilostuttamassa elämää kesällä :) Että sitä sitten odotellessa...

Roseee

Roseee
Viestimäärä: 46

VS: BORDERCOLLIE - Lauantaina, 10.04.2010 klo 23:56  
+
0
Noni, pääsinpäs minäkin rekkaamaan itseni uudestaan tänne alkuhankaluuksista huolimatta. Meillä asustaa Rape-uros, joka ei vielä virallisesti minun ole mutta on meille omaksi tulossa. Miltei vuosi sitten aloitimme yhteiselon hoitopätkinä ja agilityn parissa touhutessa ja kappas, nyt on ollut vakavasti harkinnassa josko Rape tosiaan tulisi meille pysyvästi asumaan.

Se on aivan älyttömän ihana ja helppo koira pitää, ja meille riittää varmasti haasteita tälle vuodelle agin ja tokon voittajan liikkeiden parissa... Jälkitreenejäkin voitaisiin yhdessä aloittaa. Ihan kaikkeen Rapen paukut ei riitä, mutta sen kanssa on hyvä harjoitella ennen mahd. pennun tuloa!

Mitäs te tykkäätte uudistuneesta koirat.comista? Mulla tuli kieltämättä hieman ikävä sitä vanhaa... :shifty:
(Viestiä on muokattu lauantaina, 10.04.2010 klo 23:59)

Myykin

Myykin
Viestimäärä: 272

VS: BORDERCOLLIE - Maanantaina, 12.04.2010 klo 16:18  
+
0
^Joo no muhun tää ei sit nappaa ollenkaan... Kolkko väri ja muutenkin TOSI outo... :mad:

Onko teille käynyt usein niin että ootte pistäny meiliä kasvattajalle ja vastausta ei kerta kaikkiaan kuulu.. Mua on alkanu jo vähän harmittaan ku aika moni kasvatta ei oo ollenkaan vastannu mitään :eitietoo:
Vaikka niiden mielestä bc ei sopisikaan mulle niin olis se nyt kiva että pistettäis ees "sun kannattais miettiä jotain muuta rotua"

Meillä on nyt kova mietintä tän rodun kaa... :mietiskel:

Misteli

Misteli
Viestimäärä: 703

VS: BORDERCOLLIE - Maanantaina, 12.04.2010 klo 20:22  
+
0
^Itse olen saanut melkein kaikilta kasvattajilta vastauksen, joille olen s-postia laittanut. Yhdeltä tosin ei kuulu mitään, vaikka pari viikkoa sitten laitoin ja vielä varmistusviestin pari päivää sitten. Jos ei huvita vastata niin ei sitten, mutta voihan olla että kasvattaja on ollut kiireinen, ettei ole ehtinyt. Eiväthän kaikki kerkiä jatkuvasti sähköpostissa käydä, saati sitten vastata, kun monilla on lapsia ja sitten näitä hyperaktiivisia bortsuja ja tietty työ :) Kannattaa vain odottaa ja olla yhteydessä useampaan kasvattajaan niin kuin ainakin minä olen tehnyt. :shifty:
Tänään sain vastauksen eräältä kasvattajalta ja näillä näkymin hän olisi minulle pennun myymässä, jos sopiva narttu pentueesta löytyy. :nauru: Pennun syntyvät tämän kuun lopulla. Pentu tulisi meille juhannuksena, joka on kerrassaan loistava aika pennun kotiutumiselle, kesän parasta aikaa :) Pitää tässä kai alkaa suunnittelemaan, mitä sille pennulle sitten hankkisi. Muutama lelu ainakin meiltä löytyisi nykyiseltä koiralta(joista hän ei kyllä juuri välitä), mutta pitää sitten myöhemmin katsoa mitä kaikkea muuta oikeasti tarvitaan, etten tee mitään heräteostoksia sievillä pennuntarvikkeilla. :aurinko:

^Onneksi minulla on ollut monta vuotta selvillä(ainakin syvällä sisimmässäni ;)), että bordercollie on seuraava koirani, vaikken välttämättä pääsekään sen kanssa niin helpolla, mutta haasteitakin on hyvä olla, että eiköhän me pärjätä :)
Jos tuo bortsun vaativuus ja aktiivisuus mietityttää ja haluaa päästä aika helpolla koiran kanssa, niin se sheltti on varmasti oikea valinta. Ja jos ikää sattuu olemaan vielä aika vähän nimimerkillä, niin sitä suuremmalla syyllä voi sheltti olla parempi vaihtoehto. Mitä olen kuullut, niin bortsukaan ei ole kaikkien koira. Jos otat sheltin, niin saatat säästyä monilta päänvaivoilta ja pysyt helpommin koiraasi edellä kaikessa, toisin kuin bc:n kanssa. Ja sheltistä saisit collien pienoiskoon, joka on varmasti hauska näky :) Mutta sinähän sen parhaiten tiedät, kumpi on sinulle sopivampi. :peukku:

En muuten yhtään tykkää uudesta kc:sta. :roll: Jotenkin kauhean sekava ja ärsyttävä ja sitä paitsi liian samanlainen kuin monet muut sivustot. Entinen oli niin selkeä ja loistava muutenkin. En edes tajua miksi se piti uudistaa. Vanha kc takaisin!
(Viestiä on muokattu maanantaina, 12.04.2010 klo 20:35)

sippiu

sippiu
Viestimäärä: 3

VS: BORDERCOLLIE - Tiistaina, 13.04.2010 klo 16:12  
+
0
Olen itsekin tässä tuuminut bortsua! Siis vasta kun muutan omaan kotiin ja asetun aloilleni. Bortsu jotenkin vain tuntuu minulle sopivalta koiralta. Sitä paitsi se olisi juuri täydellinen rotu harrastamaan mm. agilitya! Se on varmaa että minulla tulee olemaan vielä jossain vaiheessa bortsu! :D
Seropi Saimi

Myykin

Myykin
Viestimäärä: 272

VS: BORDERCOLLIE - Tiistaina, 13.04.2010 klo 16:25  
+
0
Se vaan tän bc kans menee niin että kun se kolahtaa niin se kolahtaa oikein kunnolla ja sille ei sit oikein voi mitään... :))

Misteli

Misteli
Viestimäärä: 703

VS: BORDERCOLLIE - Tiistaina, 13.04.2010 klo 21:01  
+
0
Minullekin tuo bordercollie vain 'kolahti' kohdalle osuessaan. Siitä asti ollut päähänpinttymä, josta ei ole päästy yli eikä ympäri. :hymy: Ihastuin rotuun heti ja tutustuin siihen kunnolla ja nyt alkaa olla jo hyvin selvillä, millainen koira sieltä on minulle tulossa. :peukku: Yritin kyllä muistakin roduista kiinnostua, mutta eivätpähän tehneet samanlaista vaikutusta kuin bortsu. Eli siis bordercollie on rotu ja olen ollut ainakin tähän asti tyytyväinen rotuvalintaani, vaikkei pentu ole vielä tullutkaan. :peukku:

kiharapaa83

kiharapaa83
Viestimäärä: 357

VS: BORDERCOLLIE - Tiistaina, 13.04.2010 klo 23:46  
+
0
Misteli: näin kävi juurikin myös minulle, kun bortsuun ihastuin, niin ei oikein mikään muu ole tehnyt samanlaista vaikutusta!

Toisaalta olen miettinyt mikä on bortsun ja kelpien ero sekä aussien ja bortsu ero?
Bortsu-kelpie: mitä eroja luoteessa?
Aussie-bortsu: Onko jotain selkeää merkkiä mikä on australianpaimenkoira ja bortsun ero? Siis että voisi tunnistaa aika varmaksi vaikka lenkillä. Kun samaa väritystä löytyy molemmista. Entä mitä eroa luonteissa ym. Jos joku osaisi näihin johonkin vastata..

Mutta siis tällä hetkellä haaveissa on bordercollie ja joskus 1-3 vuoden sisällä, kun meillä kuitenkin on tuo kääpiösnautseri
kääsna Wilma 09/2008
borcol Windy 08/2011

Wilman ja Windyn kotisivut
Wilman ja Windyn blogi

tintti

tintti
Viestimäärä: 2881

VS: BORDERCOLLIE - Keskiviikkona, 14.04.2010 klo 00:51  
+
0
Meillä asustelee nyt vuoden ikäinen Nemi-bortsu :) Olen ollut kyllä todella tyytyväinen rotuvalintaan. Nemi on innokas oppimaan uutta, yhteystyöhaluinen, ystävällinen ja energinen, mutta osaa myös rauhoittua tarpeen tullen. Hirmu nopeasti on mennyt aika tuon "pennun" kanssa ja innolla odotan, mitä tulevaisuus tuo tullessaan tuon kanssa :)

http://i12.photobucket.com/albums/a245/tinttinen3/nemi449.jpg
http://i12.photobucket.com/albums/a245/tinttinen3/nemi443.jpg
Näin tänään.

R.I.P. schapeu Poju 1.2.2007 - 17.10.2011

basenjinarttu Keena s. 12/2013

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: BORDERCOLLIE - Keskiviikkona, 14.04.2010 klo 10:37  
+
0
kiharapaa83 bortsujen ja kelpieiden välillä suurin ero taitaa olla turkin väri. Omaan silmään näyttelylinjaiset kelpiet ovat usein myös hieman bortsuja raskaampia. Luonteiden kannalta koirien väliset erot taitavat olla suurempia kuin rotukohtaiset erot. Lisäksi kun bortsujakin löytyy lyhytkarvaisina, niin edes turkin pituutta ei voi eroksi laittaa.

Aussit taas taitavat keskimäärin olla hieman raskaampirakenteisia ja luonteen osalta niiltä taitaa useammin löytyä puolustushalua. Lisäksi ne ovat usein runsasturkkisempia ja niillä voi olla luonnostaan töpöhäntä. Etenkin työlinjaset bortsut ovat usein huomattavasti kevytrakenteisempia kuin aussit, mutta iso näyttelylinjainen raskasrakenteinen bortsu voi tietysti helposti sotkeentua aussiinkin, jos vielä värityskin mätsää.

kiharapaa83

kiharapaa83
Viestimäärä: 357

VS: BORDERCOLLIE - Keskiviikkona, 14.04.2010 klo 15:13  
+
0
Vuorisumu: kiitos paljon että viitsisit vastata.

Edelleen saa vastata jos on näkemystä näiden kolmen rodun kohdalla.

Joo taitaa se bortsu kuitenkin olla se meidän koira. Toisaalta kelpien turkin helppohoitoisuus viehättää kun on jo yksi turkkirotu kotona. Mutta toisaalta mielestäni bortsu vain on todella kaunis ja minusta ihanaa on se paimenkoirien työskentelyhalu ihmisen kanssa.

Mutta jään taas pohtimaan ja etsimään sitä kasvattajaa ja koiraa, jonka pennun haluaisin.

Onko bortsut sosiaalisia/uteliaita noin yleensä?
Käsitykseni mukaan bortsukasvattajat ovat valmiit auttamaan, jotta löytyisi se juuri oikeanlainen bortsu meille? Siis näin olen käsittänyt.

Haaveena meillä olisi:
rohkea, utelias, sosiaalinen, iloinen, sopivan pehmeä, muttei mikään "mammanpoika", osaa rauhoittua vaikka keskellä hulinaa jos mitään ei tapahdu, mutta on heti valmis hommiin kun niitä on tarjolla. Avoin, hyvä hermorakenne, kestäisi esim. agissa useamman toiston, jotta itse pystyy harjoittamaan, jos ei meinaa heti onnistua. Olisi ihanaa voida palkata koiraa patukalla ym.
Mieluiten ottaisimme toiseksi koiraksi nartun.

Onkohan liian paljon toiveita yhteen koiraan ja jos vielä saisi kaksi värisenä musta/valkoien tai ruskea/valkoinen olisivat sellaiset toiveet. Käy myöskin esim. väri joka muistuttaa kermatoffea, en tiedä mikä väri se on virallisesti.

Haaveita vain. Saa nähdä saanko joskus sen oman ihanan bortsuni ja pääsisi harrastamaan erilaisia juttuja eri tavalla.

Nyt saa riittää, täytyy lähteä hakemaan miestä töistä.
kääsna Wilma 09/2008
borcol Windy 08/2011

Wilman ja Windyn kotisivut
Wilman ja Windyn blogi

Roseee

Roseee
Viestimäärä: 46

VS: BORDERCOLLIE - Keskiviikkona, 14.04.2010 klo 16:05  
+
0
Kyllä aussie on hyvin erityyppinen rotu, sillä se on jalostettu karjapaimeneksi joka myös vartioi tilaa tunkeilijoilta. Paimentaessaan se liikkuu lähellä eläimiä ja painostaa niitä myös haukulla ja näykkimisellä, mikä ei bortsulla ole toivottavaa. Sanottaisiinko, että aussieista löytyy usein enemmän itsenäisyyttä ja omaa tahtoa kuin bortsussa, se myös kyseenalaistaa asioita ja ei kestä toistoja ehkäpä yhtä paljon kuin bordercollie.

Aussiesta tekee hankalan sen terävyys ja vahtivietti. Ei ole yhtään harvinaista, että vahtitaipumus ampuu yli ja koira puolustaa reviiriään kun ei ymmärrä tilannetta ihmisen kannalta. Terävyys taas aiheuttaa sen, että vilkas koira reagoi ympärillä tapahtuvaan nopeasti ja jos koira kokee jonkin asian sille (tai koiran omistajalle) uhkaksi, se ei jää odottelemaan. Ohjaajalta siis vaaditaan ennakointikykyä ja tilannetajua aussien kouluttamisessa.

Näyttelylinjaiset aussiet ovatkin tosi raskaita ja paksuturkkisia, mutta näistäkin löytyy vaihtelua. Työlinjainen koira on aika kevyt ja kohtuullisella turkilla varustettu, sen täytyy kyetä fyysisiltä ominaisuuksiltaan työskentelemään pitkiä aikoja väsymättä. Myös aussiet ovat bordercollien tapaan aktiivisia ja älykkäitä eläimiä joten ne vaativat lenkkeilyn lisäksi jotakin älyllisesti rasittavaa tekemistä!
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 14.04.2010 klo 16:06)

tehtailija

tehtailija
Viestimäärä: 5993

VS: BORDERCOLLIE - Keskiviikkona, 14.04.2010 klo 16:39  
+
0

Onkohan liian paljon toiveita yhteen koiraan ja jos vielä saisi kaksi värisenä musta/valkoien tai ruskea/valkoinen olisivat sellaiset toiveet. Käy myöskin esim. väri joka muistuttaa kermatoffea, en tiedä mikä väri se on virallisesti.

Tarkoitat varmaan aussinpunaista :)
this parrot is no more!

kiharapaa83

kiharapaa83
Viestimäärä: 357

VS: BORDERCOLLIE - Keskiviikkona, 14.04.2010 klo 17:52  
+
0
Ymmärrän, että aussie, bortsu, kelpie ym. vastaavat koirat tarvitse aktivointia.. Nimenomaan itse haen monipuolista harrastuskoiraa.
kääsna Wilma 09/2008
borcol Windy 08/2011

Wilman ja Windyn kotisivut
Wilman ja Windyn blogi

Frambuesa

Frambuesa
Viestimäärä: 6

VS: BORDERCOLLIE - Keskiviikkona, 14.04.2010 klo 20:35  
+
0
Haaveilu jatkuu.. Haluaisin meille kovasti kolmanneksi koiraksi bordercollien nyt kun vielä itse jaksaa harrastaa. Haaveammattikin koirien parissa, joten siihen vedoten koitan saada vanhempia suostumaan.. :nauru: Mutta minkäs teet, mahtavia koiria :-)

Misteli

Misteli
Viestimäärä: 703

VS: BORDERCOLLIE - Torstaina, 15.04.2010 klo 16:07  
+
0
Kun lähettelin kasvattajille sähköpostia ja kerroin minkälaista pentua olen hakemassa ja mainitsin että 'aika pehmeätä', niin mitenköhän kasvattaja tämän ymmärtää? :mietiskel: Nimittäin tarkoitan tuolla pehmeällä sellaista koiraa, joka ei ole kovin omapäinen vaan uskoo hyvin ja suostuu olemaan ns. emännän tossun alla. Eli siis sellaista suht helppoa koiraa, jonka kanssa ei tarvitse hirveitä taisteluja käydä. Mutta käsittääkseni luonnetestissä tämä tarkoittaa koiraa, joka säikähtää helposti eikä palaudu heti siitä(?) Ja kova koira taas ei ihan pienistä säikähdä tai jää miettimään tapahtunutta ja toipuu nopeasti. Korjatkaa jos olen väärässä.
Toivon siis aika helppoa ja taipuvaista pentua (ensimmäinen harrastuskoira kun on), mutten taas toivo mitään liian herkkää, jolla kestää palautua ikävistä asioista. Mainitsin kyllä viestissäni, etten toivo pentua, joka menee joka asiasta lukkoon, vaikka tähänkin voi koiraa totuttaa viemällä sitä erilaisiin paikkoihin. Että toivottavasti sitten ymmärsivät minkälaista pentua olen etsimässä :) Nyt kun minulla tällä hetkellä on vain yksi kasvattaja, joka mahdollisesti myy minulle pennun, niin täytyy sitten varmaan vielä myöhemmin selventää luonnetoiveita, jotta on varmasti ymmärtänyt oikein ja osaa ehdottaa minulle pentua.

Myykin

Myykin
Viestimäärä: 272

VS: BORDERCOLLIE - Torstaina, 15.04.2010 klo 21:28  
+
0
Meidän bc haavet murskautu tai siirty ainakin vuodella. Syitä monia mutta näin on parempi pentue on jo tiedossa (sama kuin mistä alunperinkin piti pentu otta mutta astutus siirtyi)
Harmi mutta hyvää kannattaa odottaa... ;)

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 50
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28191
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545692
Uudet käyttäjät tänään6
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 26.04.2024 klo 17:30)