Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Sunnuntaina, 11.04.2010 klo 09:23

Rottweiler

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 6

Rorschack

Rorschack
Viestimäärä: 154

VS: ROTTWEILER - Torstaina, 22.07.2010 klo 19:06  
+
0
Yleensä ihmiset, oli rotu mikä tahansa hankinnassa, ei hoksaa sitä ettei kulut koirasta suinkaan lopu siihen ostohintaan. Vaikka toisitkin ulkomailta/ostaisit suomesta halvemman ja paperittoman eläimen, entä jos vakuutusyhtiö ei suostukaan antamaan sille vakuutusta? Eläinlääkärikustannukset saattaa nousta taivaisiin yms. Minä valistan kyllästymiseen asti ihmisiä siitä ettei kannata "tyytyä" siihen ensimmäiseen vaihtoehtoon vaan käyttää koiran hankintaan aikaa. Itseäni valmensin varautumaan henkisesti siihen, että töitä tullaan tekemään 1,5-2v non-stoppina että koirasta tulee yhteiskuntakelpoinen eläjä ja hyvän kuvan antava rotunsa edustaja. Päätä tullaan aivan varmasti vielä lyömään seinään, mutta ei tule mieleen luovuttaa.

Toinen mikä henk.koht. raivostuttaa aivan tappiin asti, ovat nämä erinäköiset rotikkajohdannaiset, rw x sakemanni, rw x amerikan bulldoggi, rw x dobberi risteytykset, you name it. Kuka pystyy sanelemaan sen, että molemmilta puolilta tulee varmasti vain hyviä piirteitä, hieno luonne ja ennenkaikkea terveys? Olen toki törmännyt ihan tervepäisiin sekoituksiin joissa on paria edellä mainittua ja vielä laumanvartijaakin seassa, mutta ihan oikeasti. Miksi näitä pitää teettää? Hauskaa asiassa on oikeasti se, että tämmöisiä yhdistelmiä myydään tosiaan hintaan 400€ ja ylöspäin. Eikä sulla tavallaan ole mitään takeita rahallesi, kun ei voi tietää onko vanhemmilla piileviä sairauksia ja elääkö pentu vuoden vai kymmenen vuotta. Tuskin seropien pennuttajat ovat itsekään aivan perillä kaikesta pennutukseen liittyvistä asioista vrt. "oikeisiin" kasvattajiin jotka saattavat uhrata kymmeniä, jopa satoja tunteja etsiessään yhdistelmää jolla voi oikeasti olla jotain annettavaa rodulle, jotka tietävät tiineen/synnyttäneen emän ruokinnan tarkkuudesta, madotuksista ja käyttävät vielä koko kersalauman eläinlääkärin tarkistettavana.
When God created a Man, she was only kidding.

Nutti

Nutti
Viestimäärä: 1149

VS: ROTTWEILER - Perjantaina, 23.07.2010 klo 09:53  
+
0
^No niinpä. Parastahan noissa "kasvattajissa" on se, että ne vie oikeasti siltä oikealta ja vastuuntuntoiselta kasvattajalta mahdollisuuden saada mitään takaisin siitä työstä mitä rodun hyväksi tekee.

Tosin enpä sano etteikö noissa rotikkayhdistyksenkin hyväksymissä kasvattajissa olisi vähän venkuloita ja "mennään siitä mistä aita on matalin"-tyyppejä, kyllä sitä tuohonkin joukkoon mahtuu vaikka ja mitä. Mikä tekee uudelle pennunostajalla vielä vaikeammaksi koko homman. Jos olisin ensimmäistä koiraa hommatessani tiennyt sen, mitä tiedän nyt, tuskin olisin koiraa koskaan hommannut. Tässä nyt en tarkoita kasvattajaa, vaan lähinnä omaa kokemuspohjaa ja tietoa mitäylipäätään koiranjalostuksesta mitä tähän mennessä olen kertynyt. Sitä on vissiin pikkuisen kaheli, kun itsekin haaveilee kasvattavansa joku päivä koiria. :roll:
Englanninspringerspanieli "Iitu"s. 21.12.2002
Rottweiler "Tara" s.23.8.2006

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: ROTTWEILER - Maanantaina, 09.08.2010 klo 13:15  
+
0
Käynpäs taas vieraissa koirissa ja tuun tänne kyselemään.
Lauantaina käytiin tuon shetlantilaisen kanssa näyttelyissä jotka oli FCI 1&2, eli siellä oli rotikoitakin.
Oon tässä tehnyt kartoitusta kolmen rodun välillä, jotka mua kiinnostaisi ja joista rottweiler on yksi. Nyt sit kuitenkin kävi tuolla näyttelyissä pari kertaa niin, että rotikka hyökkäsi kohti hirvee rähinä päällä, just kun olitiin tuon pennun kanssa menossa ohi (eri koirat).

Kaverille kun asiasta mainitsin, niin sanoi et tuon tyyppinen koira saattaa pitää tälläistä shelttipentua jopa saaliina. Voiko tosiaan olla näin?
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

Nutti

Nutti
Viestimäärä: 1149

VS: ROTTWEILER - Maanantaina, 09.08.2010 klo 15:09  
+
0
^Suurempi todennäköisyys tuossa on sille, että kyse on ollut suojelutilanteesta, rotikka suojelee omistajaansa, vaikka kyseessä onkin pentu. Vieras on aina vieras, ja vahti/suojelukoiralle periaatteessa "vihollinen" aina jos ei sille ole erikseen muuta opetettu.
Englanninspringerspanieli "Iitu"s. 21.12.2002
Rottweiler "Tara" s.23.8.2006

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: ROTTWEILER - Maanantaina, 09.08.2010 klo 15:14  
+
0
Mutta eikös tuollaisen koiran tuominen näyttelyyn, jossa joutuu välillä puikkailemaan ahtaissakin paikoissa, oo aika riskaabelia?
Ja me mentiin melkein parin metrin päästä ohi, eikä mulla pentu pyrkinyt edes minkäänlaiseen kontaktiin omistajan tai koiran kanssa.
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: ROTTWEILER - Maanantaina, 09.08.2010 klo 20:22  
+
0

Sonik kirjoitti:

Mutta eikös tuollaisen koiran tuominen näyttelyyn, jossa joutuu välillä puikkailemaan ahtaissakin paikoissa, oo aika riskaabelia?


Onhan se. Vaikka kuinka koira olisi hanskassa, voi tuollaisessa ihmispaljoudessa käydä hullusti. Jos Lexa olisi rekisteröity, en sitä siltikään veisi näyttelyyn. Liian stressaavaa tuon tyyppiselle koiralle joka haluisi eliminoida kaikki vieraat urokset ja välillä nartutkin. Joskus ollan käyty katselemassa mätsärissä, ollaan saatu paheksuvia katseita ja supina vaan kuuluu kun porukka osoittelee tyyliin että "voi tyttö rukkaa kun ei ole saanut koiraansa koulutettua.." Lexa menee tuollaisissa tilanteissa sellaiseen tilaan ettei nää eikä kuule mitään. Ajan kanssa toki rauhottuu ja nami/lelu kelpaa, mutta kyllä siitä huomaa että kova stressi on koko ajan päällä kun "joutuu" suojelemaan minua kaikilta ohikulkevilta. Tosin nyt kastroinnin jälkeen saattaakin olla tilanne eri. On kuitenkin noin yleisesti rauhottunut todella hienosti eikä koe enää rähinöintiä=minun suojelua joka tilanteessa tarpeelliseksi. Tiedä sitten onko siihen vaikuttanut kastrointi, "tehokoulutus" vai näiden yhteisvaikutus. Uskoisin kuitenkin että kastroinnilla on suuri vaikutus tuohon Lexan luonteen muuttumiseen. Jotain negatiivista toki kastroinnin myötä olen huomannut, Lexa on nykyään enemmän sellainen plösö. Toisaalta ihana kun ei tarvitse koko ajan vouhottaa.
(Viestiä on muokattu maanantaina, 09.08.2010 klo 20:28)

Nutti

Nutti
Viestimäärä: 1149

VS: ROTTWEILER - Tiistaina, 10.08.2010 klo 09:45  
+
0

Sonik kirjoitti:

Mutta eikös tuollaisen koiran tuominen näyttelyyn, jossa joutuu välillä puikkailemaan ahtaissakin paikoissa, oo aika riskaabelia?
Ja me mentiin melkein parin metrin päästä ohi, eikä mulla pentu pyrkinyt edes minkäänlaiseen kontaktiin omistajan tai koiran kanssa.



Onhan se, mutta kun kaikki ei vaan ajattele asiaa.
Englanninspringerspanieli "Iitu"s. 21.12.2002
Rottweiler "Tara" s.23.8.2006

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: ROTTWEILER - Keskiviikkona, 11.08.2010 klo 11:58  
+
0
Ja todella valitettavaa, koska kun puhutaan näinkin isosta koirasta niin se vahinko käy hyvin äkkiä jos hetken verran on väärässä paikassa huomio...Noihin näyttelypärinöihin pitäis mun mielestä (rodulla kuin rodulla) puuttua myös paljon enemmän kehän ulkopuolisiinkin tapahtumiin. Lahti KVssa tuli rotikoissa hylsyä kun koira yritti napata tuomaria, Kuopiossa sama koira oli ilmoitettu joka päivälle ekana päivänä hylsy (nappas kuulema tuomaria), toisena päivänä sai ainakin ERI:n ja jos en ihan väärin muista niin oiskohan ollut VSP? ja sunnuntaina sitten taas hylsy (kuulema) tuomarin nappaamisesta. Mä en tajua, miten tällänen hyväksytään...

Sonikille tiedoksi, että mä oon ollut positiivisesti yllättynyt nyt oman rotkun kanssa pyöriessä siitä kuinka avoimia koiria meillä on tullut vastaan ja yhteenkään oikeasti ongelmatapaukseen en oo vielä törmännyt. Ja puheet siitä, että (kotiin mahdolliseststi tuleva) rotikka pitäis toista koiraa saaliina on ihan höpöhöpöä. Ongelmia voi totta kai koirien kesken tulla, niin kuin aina monen koiran talouksissa, mutta niissä on sitten enemmän kyse kyllä koulutuksesta ja "henkilökemioista" kuin rotukysymyksestä. Ei sillä, en mä esim. kahta rotikkaurosta ottais samaan (omaan) talouteen taibrotikkaurosta toisen rotuisen uroksen kaveriksi, vaikka monta onnistunutta tälläistä talouttakin on :)

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: ROTTWEILER - Keskiviikkona, 11.08.2010 klo 17:42  
+
0
No ihan hyvä tietää, että se haaveissa siintävä isompi koira (rotikka olis yks vaihtoehto) ei ihan heti olis saalistamassa tuollasta shetlantilaista. :)
Vaikkakin tuo kyllä on juurikin uros, että en tiiä sit miten mahtais käydä.
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

Nanotin

Nanotin
Viestimäärä: 1

VS: ROTTWEILER - Perjantaina, 20.08.2010 klo 20:54  
+
0
Moikkeliskoikkelis teille jokaiselle tasapuolisesti! :heiluti:

Minulle heräsi tänään kysymys, jonka haluaisin esittää teille, jos vaikka löytyisi samanlaisia kokemuksia/ tietoa. Pohjustan ensin vähäsen...

Soitin tänään rottisyhdistyksen uudenmaan harrastoiminnan tädille. Kerroin että olen harkinnut paperitonta rottista ja kyselin vähän että miten heillä talvella treenataan. Hän ilmoitti heti kättelyssä, että paperiton rottweiler ei ole tervetullut treenaamaan heidän kanssaan. Suoraan tätä täti ei sanonut, mutta eiköhän jokainen tervejärkinen sen osaa rivien välistä lukea. Ymmärrän kyllä naisen mielipiteen pentutehtailusta, mutta eiköhän meidän jokaisen rottweiler ole tullut erillaisista oloista papereiden kanssa tai ilman.

Kysymys kuuluukin: Te hyvät ihmiset joitten rotikalla ei ole papereita, oletteko pokkana menneet petikon kentille vai hakeutuneet muualle pk-seudulla?

Nyt en todellakaan kaipaa mitään jaada jaadaa paperittomasta koirasta tai siitä millainen aikapommi se voi olla. EN tue itse pentutehtailua, mutta voin myös väittää että ei ne paperilliset parhaita aina todellakaan ole.
Tottakai on todella paljon etuja kun kasvattajalta ottaa, mutta ei sekään touhu aina mene niikun elokuvissa.

En viiti tässä enempää alkaa levittämään mielipidettäni ja syitä miksi otan nyt paperittoman koiran, enkä paperillista ja mitä haittaa ja hyötyä mielestäni kummassakin on. ( Tulisi liian pitkä teksti, kukaan ei varmaan jaksaisi sitä lukea:cool: ) Mutta jos joku haluaa, että kerron niin teen sen mielelläni.
Lähinnä mietiskelen että missä sitä olisi mielekästä käydä harrastamassa ns. sekarotuisen kanssa :wink:

Nutti

Nutti
Viestimäärä: 1149

VS: ROTTWEILER - Lauantaina, 21.08.2010 klo 00:04  
+
0
^Ei mulla muuta ku että :roll:
Englanninspringerspanieli "Iitu"s. 21.12.2002
Rottweiler "Tara" s.23.8.2006

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: ROTTWEILER - Lauantaina, 21.08.2010 klo 04:41  
+
0

keimu kirjoitti:

Ei sillä, en mä esim. kahta rotikkaurosta ottais samaan (omaan) talouteen taibrotikkaurosta toisen rotuisen uroksen kaveriksi, vaikka monta onnistunutta tälläistä talouttakin on :)


Meillä on näin. :hymy: 6 vuotiaan rottikkauroksen kanssa samassa taloudessa elelee ilman ongelmia 7v labradouros ja 4- ja 2,5 vuotiaat griffonurokset.

Nanotin, turhapa sitä on rotikkayhdistyksen koulutuksiin paperittoman kanssa pyrkiä. eivät varmasti ota. Yritä päästä johonkin muuhun seuraan.

Murrau

Murrau
Viestimäärä: 136

VS: ROTTWEILER - Lauantaina, 11.09.2010 klo 16:08  
+
0

Rorschack kirjoitti:

Rohkenin aloittaa uuden palstan rotikkapulinan :cool:
Asiaan. Meillä päin suunnitellaan reippaasti tuon uroksen vientiä veitsen alle, pääsee eroon noista joutavista kilkattimistaan, jospa se helpottaisi tuota jatkuvaa merkkailua. Nyt kun on pentu talossa, joka pissii joka paikkaan, tämä reippaasti aikuisiän ohittanut toveri tulee pennun perässä ja merkkaa itse ne pissiläntit :ttou: Löytyykö keneltäkään leikattuja uroksia? Onko koiran luonne tai erityisesti karvanlaatu paljonkin muuttunut leikkauksen myötä?


Meidän mosse on leikattu. Loppui sisällä merkkailu, pissojen lussutus ja protestointi yksin olemisesta. Ei muuten luonne ollenkaan muuttunut, sama vanha seko Mosse :)

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: ROTTWEILER - Sunnuntaina, 12.09.2010 klo 00:03  
+
0
^^ Kyllä meillä käy treeneissä paperitonkin rotikka ja uskoisin, että tottiskentällä useampikin. Ite käyn siellä harvemmin koska ohjattua toimintaa ei virallisesti ole vaan on vaan varattuna treeniaika ja kaikki tekee vähän omassa poppoossa niin en osaa varmuudella sanoa.

Rorschack

Rorschack
Viestimäärä: 154

VS: ROTTWEILER - Tiistaina, 14.09.2010 klo 11:09  
+
0
Tervetuloa Nanotin.
Ihan pakko heti alkuun heittää tämä iänikuinen kysymys, miksi paperiton? Nutin kanssa aiheesta hieman keskusteltiin ja viestit löytyy tuosta vähän ylempää, mutta ihan mielenkiinnosta haluaisin kuulla sun perustelut asiaan, miksi ottaa paperiton jos on tarkoitus kuitenkin jotain sen kanssa harrastaa? Mikä sulle takaa sen että koirasi aikuisten oikeasti on puhdasrotuinen rw?
When God created a Man, she was only kidding.

Rorschack

Rorschack
Viestimäärä: 154

VS: ROTTWEILER - Maanantaina, 27.09.2010 klo 11:03  
+
0
Ai että mä osaan olla ylpee. Pentu kävi ensimmäisen kerran viime viikolla jäljellä ja hoksasi heti mistä on kyse ja tykkäskin vielä kaiken kukkuraksi koko hommasta! :jjei: Nyt vaan pitää kehitellä joku näppärä tapa purkaa se ylimääränen virta ennen nenähommia, muuten ryykeltää tuhottomalla vauhdilla sinne jäljelle eikä ihan jokaista askeltakaan huomaa. Vanhus kävi kans, ei siinä mitään, nokka maassa meni tämäkin, mut en oo ikinä nähny koiraa joka on jäljellä ja samaan aikaan vääntää p*skaa :nauru: Ai miten niin mulla on koomisia koiria?
When God created a Man, she was only kidding.

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: ROTTWEILER - Maanantaina, 27.09.2010 klo 20:10  
+
0
Mä oon menossa kanssa tällä viikolla ekaa kertaa metsäjäljelle ipanapipanan kanssa, mulla ois itseasiassa kahdet metsäjälkitreffit tälle viikolle tiedossa, molempien ajankohta on vaan vielä vähän kyseenalainan. Peltojälkeä ollaan tehty muutaman kerran, hyvin pikkulikka käyttää nenäänsä. Hakuhan meillä on päälajina ja edistystä siellä tapahtuukin ihan mukavaa tahtia :) Esineruutu on meille vielä ihan vieras käsite, sitä pitäisi siis alkaa työstämään varmaankin seuraavana uutena asiana. Tavoitteena ois nyt tällä hetkellä, että ens kesänä/syksynä saatais BH suoritettua ja sitten seuraavana kesänä oltais kisavalmiita, jos edistytään nopeemmin niin tietty aina parempi mutta aion nyt ottaa ihan hitaasti ja rauhassa.

Huvin vuoksi ollaan käyty myös Rally-TOKOn alkeita, mutta se ei ehkä oo ihan meidän juttu kuitenkaan. Kahen viikon päästä ois myös tirpan ensimmäinen oikea näyttely, ihmeellistä menestystä tuskin on odotettavissa kun neiti on melkoisen kehittymätön vielä. Vaikeeta uskoa että se täyttää kuukauden päästä vuoden <3

Janku

Janku
Viestimäärä: 5

VS: ROTTWEILER - Tiistaina, 21.12.2010 klo 21:51  
+
0
Hei, täältä ehkä tavottaisin Rottweiler omistajat :)

Opiskelen klinikkaeläintenhoitajaksi Helsingin Amiedussa ja päättötyöni teen liittyen rottweilereihin ja niiden terveyteen. Päättötyöhöni tulee siis hieman Rottweilereiden rotumääritelmästä, historiasta ja päätelmät tästä kyselystä. Mikäli sinulla on kyseisen rodun edustaja, olisin todella kiitollinen jos vastaisit kyselyyni sähköpostitse: terveyskysely10@gmail.com.

Kiitos kaikille jotka jaksavat vaivautua! :)


1. Koiran ikä ja sukupuoli?
2. Onko koirallasi purentavika, hammaspuutosta tai ylimääräisiä hampaita? Jos niin minkälainen vika tai mitä hampaita puuttuu tai on ylimääräisiä?
3. Onko koirallasi jokin seuraavista silmäsairauksista?
a) HC (harmaakaihi)
b) PRA (verkkokalvon etenevä surkastuminen)
c) GRD/MRD/RD (verkkokalvon kasvuhäiriö)
d) Entropium/Ektropium (Luomen sisäänpäin kääntyminen/Silmäluomen ulospäinkääntyminen)
e) Muu mikä?
f) Jos jokin näistä niin mitä toimenpiteitä tehty, todettu minkä ikäisenä?

4. Onko koirallasi todettu jokin sydänvika, jos niin mikä näistä?
a) Kardiomyopatia?
b) Sydänpysähdys?
c) Sivuääni?
d) Läppävika?
e) Muu, mikä?
f) Jos jokin näistä niin mitä toimenpiteitä tehty, todettu minkä ikäisenä?

5. Onko koirallasi Tuki- ja liikuntaelinsairauskia?
a) Lonkkanivelen kasvuhäiriö (HD)?
b) Kyynär OD (rappeuma)?
c) Olka OD?
d) Kinner OD?
e) Kasvuhäiriöt, jos niin missä?
f) Ristisidevauriot?
g) Spondyloosi?
h) Nivelrikko?
i) Muu mikä?
j) Jos jokin näistä niin mitä toimenpiteitä tehty, todettu minkä ikäisenä?

6. Todettu Syöpä/Kasvain?
a) Mikä?
b) Toimenpiteet, todettu minkä ikäisenä?

7. Onko koirallasi Allergioita/Autoimmuunisairaus?
a) Ruoka-aine allergia, jos niin mikä?
b) Muu mikä?
c) Vitiligo
d) Aiha/Imha?
e) Toimenpiteet, ja oireet (iho, korva jne…)?

8. Onko koirallasi ihosairauksia?
a) Furunkuloosi
b) Hot spot
c) Muu mikä?
d) Toimenpiteet?

9. Muita sairauksia?
a) Epilepsia
b) Hypotyreoosi (Kilpirauhasen vajaatoiminta)
c) Diabetes
d) Cushing
e) Muu mikä?
f) Toimenpiteet, todettu minkä ikäisenä?

10. Muuta?
a) Dystokia (Synnytysvaikeudet?)
b) Sektio (Keisarinleikkaus?)
c) Luonnehäiriöt? Jos niin minkälainen?
d) Toimenpiteet?

11. Onko koirallasi lääkitys?
a) Mihin vaivaan ja minkälainen?


12. Onko koirasi on lopetettu sairauden tai virheen takia?
a) Mikä sairaus/virhe ja lopetetus ikä?

mmaija

mmaija
Viestimäärä: 2692

VS: ROTTWEILER - Tiistaina, 21.12.2010 klo 22:11  
+
0
Ah pakkohan se oli tänne tulla hehkuttamaa miten rotikat on upeita! Ehkä meillekkin joskus sellainen tulee kun avokin lempirotu ollut pienestä asti :nauru: Tosin sanoin että sitten vasta ku hää on valmis sen kouluttamaan, ei nimittäin osallistunu yhtään ton corgineidin kouluttamiseen :mietiskel:

Harmi ettei kenelläkään tutulla oo rotikkaa että pääsis vähän tutustuttumaan omaa koiraa rotuun ja kattomaan miten tulevat toimeen. :) Tietty yksilöerothan on valtavat mutta eipä tutustumisesta ainakaan mitään haittaa voi olla :nauru:
Pemutyttö Muhku, 1.6.2010
Gööttityttö Mytty, 17.11.2015

Janku

Janku
Viestimäärä: 5

VS: ROTTWEILER - Lauantaina, 25.12.2010 klo 11:21  
+
0
TERVEYSKYSELYYN VASTAAVILLE LUVASSA PIENI YLLÄRI POSTITSE!! :)
(Viestiä on muokattu lauantaina, 25.12.2010 klo 11:26)

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 6
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28249
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6355
Viestejä yhteensä545793
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265918
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.05.2024 klo 15:30)