Samojedit
Carotte

Viestimäärä: 262

SIIS jos täältä nyt löytyy näitä sammari pulisijoita nii kuvia, näyttelyjuttuja, kuulumisia ja kaikenmaailman fiilistelyjä (tarkoitan nyt aivan kaikkea) sammareista tänne :D
edskas

Viestimäärä: 25
samojedityttö

Viestimäärä: 62
Kätkös sie koiras kaa näyttelyssä yms.. kerro vielä jtn , hauska jutella samojediihmisten kanssa .... :D
Kaksi viikkoa mökillä. Onneksi semmoinen on.
Kyllä huomaa että nykyajan nuoret roikkuu koneella pitkään. Ja varastelevat tunnuksia. Itseltäni tunnukset kateissa monta viikkoa.. Ja tuhoa oli tehty.
edskas

samojedityttö

Kyllä huomaa että nykyajan nuoret roikkuu koneella pitkään. Ja varastelevat tunnuksia. Itseltäni tunnukset kateissa monta viikkoa.. Ja tuhoa oli tehty.
edskas

samojedityttö

samojedityttö

myrkku

Viestimäärä: 2138
samojedityttö kirjoitti:
Mitä mieltä olette samojedistä harrastus koirana?? Onko muka laiska??? Ei ainakaan omani ole

Ajattelin tännekin sitten tarkentaa asiaa. En ole sanonut että sammari olisi laiska tekemään mitään, virtaa sillä kyllä riittäisi.
Hain sitä ettei se vain ole minkäännäköinen paimenkoira joka haluaisi tehdä omistajan iloksi ja huviksi asioita eli sammari ei omista miellyttämishalua, ellei sillä ole motivaationa muukin kuin ihmisen kiitos, koska se ei ole siihen jalostettu rotu.
MAD

Viestimäärä: 6504
samojedityttö

MAD kirjoitti:
^^ Jep, ehkä ei kannata nokkiintua kommentista, että samojedi ei ole mikään helpoin harrastuskoira jos tahtoo jossain lajissa edetäkin ;) Samojedi on varmasti hieno koira ja just passeli sulle, mut se ei tarkota että se sopis kaikille ja kaikkien vaatimuksiin.
En tarkoita että samojedi olisi paras koira kilpakentille mutta miksei samojedi sinne voisi mennä. Samojedi on seurakoira,josta on myös moneen harrastukseen.. Samojedi ei myöskään sovi kaikille mutta andyi oli sitä miettinyt siksi vastasin.
Iines

Viestimäärä: 19
edskas

edskas

kuva
"Liian pitkän kuvalinkin korjasi griffon"
edskas

griffon

Viestimäärä: 5797
edskas kirjoitti:
Milloinkohan muuten samojedinkoirasta saadaan rotuesittely koirat.comiin? :o Outoa ettei ole vielä kirjoitettu esittelyä...
Se on ihan omasta rotuyhdistyksestä kiinni, laittavatko rotuesittelyn tänne vai ei

Haaveilija

Viestimäärä: 225
Maatiaskissa Viiri -06
Muistoissa
Perhoskoira "Bella" s.2002 k.2012
Monirotuinen Tuisku -11
Älä unohda haaveita - kun lakkaat pyydystämästä niitä, ne tulevat luoksesi.
Saniainen

Viestimäärä: 9
Haaveilija kirjoitti:
Hei, Mä oon aatellu monia rotuja ja kyselly mut mikään ei ooo oikee ollu oikee..=)Mut nyt oon ajatellu et hankkisin parin vuoden pääst samojedin!Mul oli hoidos yks päivä sellane 11kk samojedi narttu ja se oli aivan mahtava koira!!Ja nyt oon siis ihastunu Samojedeihin.=))Eli mä hankkisin sen joskus 15 vuotiaaana ja menisin sen kanssa kannuksen kennellinjalle(voitte lukee ite millane paikka jos kiinostaa;))Eli olis varmasti seuraa!:) Mun ensimmäinen koira onnyt mulla oleva perhoskooira.Mutta mä oon lukenu kaikkee mahollista koirista ja hoitanu toisten koiria!:))Eli sopisko Samojedi mulle kysyn teijän mielipidettä!:) Mä en oo varma harrastaisinko tosissaan sen kaa mitää...:)Kiitti jos viittitte vastata!=))
Hei vaan Haaveilija!
Kannattaa tutustua rotuun mahdollisimman paljon, yksilöitä kun ovat kaikki. Yleisesti ottaen samojedi on sellainen "peruskoira", rodulla ei ole hirveästi sairauksia ja se on ainakin musta varsin helppohoitoinen turkiltaan.
Sitten tuohon harrastuspuoleen, vain murto-osa samojedeista treenaa/kisaa tavoitteellisesti missään lajissa. Samojedi on kuitenkin touhukas eläin, ja niimpä se tarvitsee kuitenkin jotain tekemistä itselleen, erityisesti nuorena. Tekeminen voi olla leikkimistä, namien etsintää ulkona tai pienten temppujen opettelua. Sammari pärjää myös pitkiäkin aikoja pelkällä lenkkeilyllä (mikä ei tarkoita sitä, että sille riittäisi puolen tunnin lenkki päivittäin).
Samojedi soveltuu myös harrastamiseen, vaikka se ei ole siinä kovin suosittu. Minusta se on kuitenkin erinomainen rotu, jos ei kaipaa "mainetta ja mammonaa". Siitä ei välttämättä tule kolmosluokan-koiraa agilityssä tai tottelevaisuusvaliota. (Toki samojedeita kisaa myös ylemmissä luokissa, mutta silloin pitää myös sen ohjaajan olla aika osaava.)
Jos mielit tosissasi päästä juuri Kannukseen, kannattaa miettiä sitä, että samojedi ei välttämättä ole koira, joka kestää toistoja ja pitkiä treeniaikoja (Kannuksessahan on käytännön tunteja, missä treenataan pitkiäkin aikoja). Kannuksessa treenataan myös PK-puolen lajeja, ja niissä ei sammarilla ole valitettavasti mahdollisuutta päästä kisaamaan.
Se, mikä tekee samojedista mielestäni erinomaisen harrastuskoiran on se, että se varmasti opettaa sinulle koiranlukutaitoa, kärsivällisyyttä ja tekemään töitä tavoitteiden eteen.
Ainakin itselleni samojedi on opettanut äärimmäisen paljon, ja näin seuraavan koirani kanssa pärjään varmasti paremmin, kuin jos olisin saanut "oikean harrastusrodun" silloin 11-vuotiaana, kun samojedini sain. Paljon on tehty töitä, mutta nykyään on aivan mahtavaa treenata tuon koiran kanssa, se tekee tarkasti ja intensiivisesti töitä, mainio pakkaus

Sulla on vielä aikaa (?) miettiä ihan rauhassa, onko samojedi oikea valinta sinulle! Sellaisia rotuja mitä mulla tuli mieleen, niin lapinporokoira vois olla vähän lyhytturkkisempi tapaus tai jos haluat oikeasti harrastamaan, niin vaikkapa tolleri?
Haaveilija

Viestimäärä: 225
Maatiaskissa Viiri -06
Muistoissa
Perhoskoira "Bella" s.2002 k.2012
Monirotuinen Tuisku -11
Älä unohda haaveita - kun lakkaat pyydystämästä niitä, ne tulevat luoksesi.
Saniainen

Viestimäärä: 9
Haaveilija kirjoitti:
Juu oon tutustunu rotuun jo jonkin verran ja just aattelin sitä että en tiiä kannuksesta ku se koira joka nyt oli hoidossa ni oli tosiaan tosi villi, ni en just tiiä et miten pärjäis.:) Mutta tolleria oon just aatellu ja kyselly mut sanottiin vähä samal taval ku sä nyt mulle!:DDMutta onnkes on vielä aika paljon aikaa!:) Ja ku sit ajattelin et sen koulutuksen jälkee hankkisin toisen koiran ni sit vois vaiks olla Samojedi! MUt täytyy kattooo!:))Kiitos kummiski vastauksesta!=))luulen kans että tolleri vois olla se parempi..:)Ja ku osataisin sen vuotta aikasemmin ni kyllä mä sen kanssa kaikkeee hauskaa puuhailisin mut tarkotin tolla etten mitää kilpailla ehkä haluis mut vois iha leikki mielellä harrastaa esim. tokoo tai jt..:)
Öö, saitko sä mun höpinöistä sen käsityksen, että samojedi olisi jotenkin vaikea tai hankala rotu? Yritin korostaa sitä, että se on aika simppeli tapaus

Musta sammari siis sopii ei-ihan-niin-kokeneelle koiraihmiselle, mutta silti se vaatii pientä aktivointia ja peruskoulutuksen (ja minusta se pätee ihan kaikkiin rotuihin, ei pelkästään samojediin). Hoitamasi koira on ilmeisesti vielä aika nuori, ja yleensä kaikki pennut ovat eloisia, joten siten ei kannata huolestua vilkkaudesta.
Olen myös itse joskus harkinnut tolleria toiseksi koiraksi, ja se on myös oikein mukava rotu. Samojediin sitä on vaikea verrata, mutta yleisesti ottaen on aktiivisempi ja toimeliaampi rotu. Tollereita on vähän joka lähtöön, ja jos esimerkiksi rodunomaiset kokeet/harrastaminen eivät kiinnosta, niin kannattaa etsiä sellainen yhdistelmä, missä vanhemmat eivät ole kovin "riistaviettisiä". Toisaalta taas se on rodun alkuperäinen käyttötarkoitus, ja siten ei välttämättä kannata hankkia touhukasta lintukoiraa, jos ei sellaista tarvitse.
Tolleri taas olisi mielestäni parempi kaveri harrastuskaveriksi, löytyy enemmän lajejakin mitä voi treenata.
Tsemppiä pennun etsintään!

KESKUSTELUN TILASTOJA: | Kpl: |
Rekisteröityneitä käyttäjiä | 28746 |
Moderaattoreita | 16 |
Viestiketjuja yhteensä | 7014 |
Viestejä yhteensä | 547808 |
Uudet käyttäjät tänään | 0 |
Viestiketjuja aloitettu tänään | 0 |
Viestejä kirjoitettu tänään | 0 |
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkki | Sipulu |
Peukkuja ylös | 266196 |
(Tilastot päivitetty viimeksi 08.02.2025 klo 01:00) |