Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Perjantaina, 09.04.2010 klo 20:42

Shetlanninlammaskoirat

Siirry sivulle: 1 ... 11 12 13 ... 50

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Torstaina, 22.04.2010 klo 15:05  
+
0
Päteekö nuo merkit valkotekijän tunnistamiseen myös merleillä, vai onko tuo vain soopelilla?
*pähkii onko Savun isällä valkotekijä*
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

Rommitus

Rommitus
Viestimäärä: 378

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Torstaina, 22.04.2010 klo 15:24  
+
0
En tiedä, koirasi isän ulkomuodosta ei niin voi päätellä, mutta tiedän, että sen jälkeläisellä on valkotekijä. Toki se on voinut saada sen myös emältään. Mutta kaikki koirat, joilla nousee valkoinen polven yläpuolelle, kantavat 99 % todennäköisyydellä valkotekijää. Koirasi isällä ei kuvien perusteella kovin selkeästi tuota valkoisuutta näy enkä muista, että olisin livenäkään kiinnittänyt huomiota sen valkoisuuteen, joten varmaksi en osaa sanoa. Näyttelyissä muutaman kerran nähnyt ko. koiran.

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Torstaina, 22.04.2010 klo 18:05  
+
0
Onko tuo valkotekijäisyys ja valkosen määrä soopelilla siis lisääntynyt huomattavasti aikaisempaan verrattuna? Jännä juttu... Jos kattelee Youtubesta shelttivideoita, niin melkein kaikilla soopeleilla on kyllä todella muhkea kokokaulus.
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006
(Viestiä on muokattu torstaina, 22.04.2010 klo 18:06)

Rommitus

Rommitus
Viestimäärä: 378

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Torstaina, 22.04.2010 klo 19:56  
+
0
Näin minulle on kerrottu ja jos rekisteröintejä katsoo, niin aika paljon on pentuja rekattu värillä soopeli-valkoinen. Toki tiedän tällaisia soopeli-valkoisia, jotka rekataan ihan vain soopeleiksi, joten yksiselitteisesti ei voida mitään päätelmiä tehdä koiranetin perusteella. Esim. tällainen koira voidaan rekata joko soopeliksi tai soopelivalkoiseksi. Tuolla koiralla valkotekijäisyys näkyy myös hyvin. Nämä taas ovat kyllä ihan soopeleita. Juuri luin, että aiemmin olisi ollut soopeli, jolla ei ollut yhtään valkoista, mutta väri olisi hävinnyt. En tiedä onko näin, mutta toisaalta, jos rodun johtava kasvattaja näin kirjoittaa, niin kai hänellä siihen on todistusaineistoa. Olettaisin.

Paulchen

Paulchen
Viestimäärä: 591

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Torstaina, 22.04.2010 klo 20:01  
+
0
Jos olette katselleet kuvia tästä mun koirasta, niin sellaiselta voi näyttää koira jolla on valkotekijä :nauru: Tuon isällä on siis valkotekijä, emällä ei ja pennuista tää on ainoa jossa on näin paljon valkoista. Itse asiassa pentueen trikkinartussa oli tosi vähän valkoista. Tällähän on tosin isän puolella mitä mielenkiintoisempia värejä takana. Mä taisin tuon sivunkin silloin linkittää silloin kesällä, kun oli aikaa miettiä tällaisia asioita.

Chw:ssa ei ole muuta "vikaa" kuin että se on jenkkien keksintö, eikä sitä siksi hyväksytä brittien rotumääritelmään. Amerikassahan on sitten kyllä järjestöjä jotka hyväksyvät sen.

bansku87

bansku87
Viestimäärä: 70

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Torstaina, 22.04.2010 klo 20:12  
+
0
Se on sitten selkeä, että Juliuksella on kyseinen valkotekijä, koska sen molemmat polvet ovat valkoiset nuiden kuvien osoittamalla tavalla ja muuten mustat. Toki se on myös värivirheellinen sen rungon päälle nousevan valkoisen raidan vuoksi, se oli tiedossa.

Enpäs ollut aikaisemmin edes kummemmin ajatellut näitä väriasioita. Mukava tietää taas enemmän :hymy:
Shetlanninlammaskoira
"Luca" 20.5.2010,
Shetlanninlammaskoira
"Julius" 19.5.2002(vanhemmilla)

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Torstaina, 22.04.2010 klo 20:26  
+
0
Kiva, kun aina oppii jotain uutta. Oon kyllä huomannu, että KoiraNetissä on noita soopeli-valkosia, mutta oon vaan joskus ihmetelly, et mitähän ne on. :nauru: Mitäs noi sitten on kun on "soopeli valkoisin merkein"? Ja saako kasvattaja siis itse päättää, mihin "väriluokkaan" koira rekataan? Onko Alissa sitten ihan tavallinen soopeli?
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

Paulchen

Paulchen
Viestimäärä: 591

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Torstaina, 22.04.2010 klo 22:26  
+
0
Niin ja tervetuloa uusille! :aurinko: Meni ihan ohi kun tällä uudella palstalla ei enää pääse suoraan siihen ensimmäiseen uuteen viestiin *valivali* Ja samalla meni ohi nuo Suzunan linkitin, se mihin kaipailit suomennosta oli vain selvitystä siitä mitä koiria ei saa parittaa keskenään ja mitä siitä noin prosentuaalisesti seuraa. Ihan samat jutut kuin Suomessakin, eli käytännössä vain että ei yhdistetä merle x merle eikä merle x soopeli. Tuossa se on vain selvitetty "vähän" perusteellisemmin, koska ilmeisesti tumma soopeli (öö, onkos sille nyt suomeksi edes mitään omaa nimeä? :nolo: ) periyttää muiden värien kanssa vähän eri tavalla kuin tavallinen soopeli, ja sitten tuossa on myös se, mitä soopeli-merlestä tulee muihin yhdistäessä. Itse soopeli-merlehän ei ensimmäisessä polvessa ole mitenkään ongelmallinen, se on kielletty vain siksi että myöhemmin merle-geenin kontrolloiminen olisi todennäköisesti melko mahdotonta.

Chw on munkin mielestä ihan kiva väri, ehkä vain siksi että sitä harvemmin näkee. Esim. tämä on mun mielestä tosi nätti. Tosin mun ehdoton suosikkiväri on yhä vain se mustavalkoinen, jos vielä sheltin hankin niin odotan vaikka kuinka kauan että saan sopivasta yhdistelmästä mustavalkoisen uroksen. No joo, ehkä kuitenkin vannomatta paras...:viheltel: Kyllähän mulla tämä sama periaate oli jo nykyistä koiraa hankittaessa :nauru: Sen mustavalkoisen jälkeen mulla ei olekaan mitään suosikkiväriä, vaan kaikki on aika samalla viivalla. Nätti sheltti on kyllä nätti ihan minkä tahansa värisenä :hymy:

Paulchen

Paulchen
Viestimäärä: 591

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Torstaina, 22.04.2010 klo 22:45  
+
0
Jatkan nyt vielä ettei tule kilometriviestiä... Mutta siis väreistä, se kun on mun mielestä varsin mielenkiintoinen aihe, vanhalla palstalla (se taisi olla jo se nykyistä vanhaa edeltävä vanha palsta? :nauru:) tuli tosiaan kirjoiteltua näistä. Tuota soopeli-merleähän tehdään toki myös Amerikassa (siellähän jotkut kasvattavat myös double-merleä...:mad: ) ja sillä kai tavoitellaan aussien red merlen kaltaista väriä. Mikä taas ei mun mielestä oikein onnistu, ainakin ne kuvat joita olen nähnyt soopeli merleistä (yhden olen nähnyt oikeastikin, mutta sillä oli vain siniset silmät ja pikkuruinen merleläikkä) ovat näyttäneet lähinnä sellaisilta tunkkaisen värisiltä soopeleilta :nauru:

Aussien red merlen pohjallahan on sitten niin kuin nimikin sanoo punainen, eikä sitä oikein sheltillä esiinny. Mahdollinen se silti on, tässä on kuvakin (toinen kuvien koira on taas chw bi-blue-värillä). Mun ymmärtääkseni tuo punainen/suklaan/maksanvärinen tai miksi sitä milloinkin nimitetään, voi tulla ihan satunnaisesti :mietiskel: niin kuin brindlekin, eikä niitä siksi voi sen kummemmin jalostaa tai välttää. Voisin kuvitella, että nuo erikoiset värit joihin ei voi vaikuttaa liittyvät joihinkin "alkuperäisten" shelttien geeneihin ja aikaan, jolloin on ollut myös black&tan-shelttejä. Tietääkseni niitä ei ole enää ollenkaan?

Edit. ja muistinvirkistykseksi vielä, miksi merleä ja merleä ei saa yhdistää: double-merle :roll:
(Viestiä on muokattu torstaina, 22.04.2010 klo 22:48)

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Perjantaina, 23.04.2010 klo 10:26  
+
0
No nyt menee OT, mutta näin viime yönä unta, että Rommitus pommitti mua viesteillä facebookissa. :D

2vkoa ja yksi päivä <3
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Perjantaina, 23.04.2010 klo 11:04  
+
0
Pianhan se kaks viikkoa kuluu...kun on ihan tulisilla hiilillä :wink: Leikki leikkinä... itse kyllä just ihmettelin, että onko taas perjantai?
Eilen aamulla olin ihan shokissa, kun näin kelit. Poikakin kysyi, että onko hän mahdollisesti nukkunut vähän pitempään ja on taas marraskuu... Onneks nyt paistaa aurinko!
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

Rommitus

Rommitus
Viestimäärä: 378

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Perjantaina, 23.04.2010 klo 12:15  
+
0
Kasvattaja itse päättää mihin väriin koira rekisteröidään. Soopeli valkoinen ja soopeli valkoisin merkein on mun mielestä käytännössä sama asia. Kaipa joku soopeliin erikoistunut kasvattaja on tuossa tarkempi. Alissa on kuvien perusteella varmaankin enemmän soopeli valkoisin merkein, mutta soopeliksikin tuo käy. Ehkä ratkaisevaa on tuo valkoinen piirto naamassa, mutta soopeliksi tuon itse lukisin.

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Perjantaina, 23.04.2010 klo 13:12  
+
0
Eli periaatteessa bi-merlen voi rekisteröidä bluemerleksi?
Näin siellä meinaan yhdelle on tehty. Huomasin äsken ku kävin katsoon pentueita ja sinne oli lisätty yksi pentue josta meillä olis ollut mahdollisuus saada bi-merle, et äiti onkin sen mukaan blue..
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Perjantaina, 23.04.2010 klo 13:26  
+
0
Ei nuo värien sekoittamiset tuolla koiranetissä mitään, mutta meinasin saada sydärin, kun selailin joidenkin shelttien sukupuita ja sieltä löytyi ihan muun rotuisia koiria. :mietiskel: Mut ihminen on erehtyväinen, eihän siinä ole välttämättä kyseessä kuin näpyttelyvirhe.
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Perjantaina, 23.04.2010 klo 13:28  
+
0
Eikö bi- ja blue merlessä kuitenkin ole oleellinen ero se väritys? Eli blue merlessä on ruskeaa bi-merlessä ei?
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Perjantaina, 23.04.2010 klo 13:31  
+
0
Suzuna, joo bi merleltä puuttuu just se ruskea.
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.

Suzuna

Suzuna
Viestimäärä: 1068

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Perjantaina, 23.04.2010 klo 13:39  
+
0
Eli tuolla logiikallahan ne ovat silloin täysin eri väri? Eli ei voi rekata ristiin? Kun taas soopeli on soopeli huolimatta siitä kuinka paljon sillä on valkoista tai kuinka hunajainen tai tumma onkaan. :hymy:
Shetlanninlammaskoira Siru -08
Saksanpaimenkoira Eve -10
Bordercollie -12

Sonik

Sonik
Viestimäärä: 4809

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Perjantaina, 23.04.2010 klo 13:45  
+
0
No niin mäkin asian näkisin. Mut siitä huolimatta siel on toi bi merkattu blueksi. Erikoista. :mietiskel:

edit: Mut niin näkyy olevan merkattu myös sen syntyneet pennut bluemerleiksi.
shelamu "Savu" -10
cpku "Sumu" -11
shelamu "Koda" -13
cpku "Hippa" -15

If you see light at the end of the tunnel, It's the light of the oncoming train.
(Viestiä on muokattu perjantaina, 23.04.2010 klo 13:47)

CaraMelli

CaraMelli
Viestimäärä: 653

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Perjantaina, 23.04.2010 klo 14:00  
+
0
Selailin taas muisti virkistämiseksi, että mitä sieltä Mellin äidin taulusta löytyy, ainakin yks labradori ja yks spanieli :peukku:
Ehkä näillä on haettu vähän raskaampia korvia :mietiskel: Otettu vähän järeämmät aseet käyttöön ongelman ratkaisemiseksi :nauru:
Heila -01, Cara-Melli -07, Toffo -09, Omppu -11, Hani -12

Tutuli

Tutuli
Viestimäärä: 3982

VS: SHETLANNINLAMMASKOIRAT - Perjantaina, 23.04.2010 klo 14:54  
+
0
Paulchen, eikös tumma soopeli ole suomeksi mahonkisoopeli tai tricolour-tekijäinen soopeli? Aika jännä, että soopeleiden nimissä on sitten tollasta vaihtelua, kun siinä ei kuitenkaan ole mitään sääntöä, että millä perusteella rekataan.
Shetlanninlammaskoira Alissa 23.11.2008
Muistoissa tiibetinspanieli Mona 1992-2006

  Siirry sivulle: 1 ... 11 12 13 ... 50
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28245
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6355
Viestejä yhteensä545793
Uudet käyttäjät tänään3
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265917
(Tilastot päivitetty viimeksi 18.05.2024 klo 15:15)