Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Lauantaina, 12.06.2010 klo 19:17

Siperianhusky

Siirry sivulle: 1 ... 13 14 15 ... 19

Angat

Angat
Viestimäärä: 2172

VS: SIPERIANHUSKY - Maanantaina, 27.01.2014 klo 10:04  
+
0

Johannna kirjoitti:

Yleensä käyn sen kanssa päivittäin yhden pidemmän (n.7km) lenkin heittämässä pyörällä, hyvin jaksaa jolkotella. Muuten meidän peruslenkki esim. aamuisin on n. 3km. Ja pyörällä useimmiten liikahdellaan.


Siis tarkoititko, että käytte päivittäin vetolenkillä tai jopa kahdella? Vai juokseeko koira esim. pyörän vieressä? Maltti on valttia - koirasi tosiaan on vasta kakara, ja päivittäinen vetotreeni on liikaa aikuisellekin koiralle. Lepopäivät ovat tarpeen jo kunnon kehittymisen ja lihasten kasvun takia, vaikka koiralla intoa riittäisikin.

Johannna

Johannna
Viestimäärä: 3878

VS: SIPERIANHUSKY - Maanantaina, 27.01.2014 klo 10:40  
+
0
Ei toki käydä päivittäin. Ihan pyörän vieressä juoksee myös. Eilen käytiin aamulla 3km kävelemässä ja illalla pyörällä 4km jolkotteli vierellä.
Olen jotenkin yrittänyt saada sen tajuamaan, että kun laitetaan valjaat ylle, kuuluisi vetää, ja kun remmi on kiinni kaulapannassa, vetäminen on nounou.
Advice is what we ask for when we already know the answer but wish we didn’t.


Miips

Miips
Viestimäärä: 239

VS: SIPERIANHUSKY - Maanantaina, 27.01.2014 klo 17:11  
+
0
Minkä ikäisenä te olette sitten antaneet koiranne alkaa juosta pyörän vierellä? Ei siis vetää, mutta pyörän vierellä jolkotella, ja minkälaista vauhtia?
(Viestiä on muokattu maanantaina, 27.01.2014 klo 17:11)

smiushki

smiushki
Viestimäärä: 820

VS: SIPERIANHUSKY - Maanantaina, 27.01.2014 klo 18:56  
+
0
Ylläolevaan en osaa vastata kun oon välttänyt vetämättömyyttä menopelin kanssa kun kaikkien kuitenkin on ollut tarkoitus toimia vetokoirina. Paitsi tuon sekarotuisen, sen kanssa aloitettiin pyöräily muistaakseni vasta joskus 7kk:n iässä, puolen vuoden jälkeen kuitenkin.

Me aloitettiin ajomatkan pidennys kevyesti tänään ja hurautettiin 7,5km. Annoin niiden pöhöttää pahimmat vauhdit pois ilman uraa ja vapaavalintaiseen suuntaan kun oli satanut lunta ja hyvin pääsi, se oli koirien mielestä aivan hurjan lystiä. :nauru: Piti sitten etsiä urakin kun ajattelin, että juokseevat ittensä puhki nopeaan sitä kyytiä. Erittäin kivasti meni, vaikka välillä olikin isompia lumimöykkyjä. Hieno huomata, ettei nuo mustaa lukuunottamatta menoa höllää kokonaan kun alkaa vähän väsy tuntua, vaan ravaavat hetken ja sitten taas mennään. Mustuaisella oli pientä motivaatio-ongelmaa alkuhuuman jälkeen, mutta sytty sekin sitten taas n. 3km ennen kotia. Oikein kivat ajot, vaikka pimeässä ajo tuntematonta reittiä olikin itsestä hieman jännittävää.

Lusu

Lusu
Viestimäärä: 257

VS: SIPERIANHUSKY - Maanantaina, 27.01.2014 klo 19:44  
+
0

Miips kirjoitti:

Minkä ikäisenä te olette sitten antaneet koiranne alkaa juosta pyörän vierellä? Ei siis vetää, mutta pyörän vierellä jolkotella, ja minkälaista vauhtia?


Itse muistaakseni juoksutin ekaa koiraa jo 5kk iässä satunnaisesti pyörän vierellä 2-4km. Tietysti maltillisella vauhdilla jo turvallisuudenkin takia. Ei sillä ollut jaksamisen kanssa ongelmia.
Meillä koirien ei ole sallittua vetää kuin valjaissa. Kyllä ne sen oppii erottamaan. Moni vetokoiraharrastaja ei koe tarpeelliseksi opettaa koiria kulkemaan vetämättä, kun niitä kuljetetaan hihnassa vain satunnaisesti. Itse lenkitän koirat taajamassa ihan normaalisti ja en halua roikkua päivittäin niiden perässä hihnanjatkona. Myös silloin kun hölkkään niiden kanssa kylillä on vain niin helppoa kun ne kulkee vetämättä. (Ei siis canicrossata. Kokeilin sitä pari kertaa ja se oli liian hurjaa kahdella koiralla=)

Miips

Miips
Viestimäärä: 239

VS: SIPERIANHUSKY - Maanantaina, 27.01.2014 klo 20:19  
+
0

Lusu kirjoitti:


Itse muistaakseni juoksutin ekaa koiraa jo 5kk iässä satunnaisesti pyörän vierellä 2-4km. Tietysti maltillisella vauhdilla jo turvallisuudenkin takia. Ei sillä ollut jaksamisen kanssa ongelmia.


Eli siis jos vain koira jaksaa lenkkeillä, niin sille ei ole esteitä vaikka olisikin vielä pentuiässä? Ei ole vaaraa nivelille tai luustolle, kunhan vauhti on tarpeeksi hidas?
Mutta itse vetäminen kannattaa alottaa vasta sitten, kun koira on yli vuoden?
Olenkohan nyt ymmärtänyt oikein :D

Lusu

Lusu
Viestimäärä: 257

VS: SIPERIANHUSKY - Maanantaina, 27.01.2014 klo 20:54  
+
0

Miips kirjoitti:


Eli siis jos vain koira jaksaa lenkkeillä, niin sille ei ole esteitä vaikka olisikin vielä pentuiässä? Ei ole vaaraa nivelille tai luustolle, kunhan vauhti on tarpeeksi hidas?
Mutta itse vetäminen kannattaa alottaa vasta sitten, kun koira on yli vuoden?
Olenkohan nyt ymmärtänyt oikein :D


Itse uskon, että noin nuorelle (5kk) parasta nivelten, luuston, tasapainon ja kaiken muunkin kannalta on vapaana juoksutus metsässä hankalassakin maastossa tai vastaavasti talvella paksussa lumihangessa. En kuitenkaan näe mitään syytä miksei tuon ikäinenkin pentu voisi olla mukana kävely, juoksu tai "jopa" pyörälenkeillä. Luulen, että suurin vaara on varoa liikaa pennun liikuttamista kuin, että liikuttaisi sitä liikaa. Eikä kukaan pentua tietysti väkisin hihnassa raahaa, jos se ei jaksa. Tuon ikäinen saa kumminkin pääosan liikunnastaan vapaana.
Meillä ensimmäinen vetokokemus taisi olla 8kk iässä. 10kk vanhana aloitettiin säännöllisempi vetäminen. Enemmän kuin ikä tuohon vaikuttivat meillä kuitenkin ihan muut asiat. Käsitykseni mukaan aika tavallista on ottaa pentu mukaan valjakkoon suunnilleen 8kk iästä lähtien.

Johannna

Johannna
Viestimäärä: 3878

VS: SIPERIANHUSKY - Torstaina, 30.01.2014 klo 21:47  
+
0
Huskyt on kyllä ihme nukkujia.. Kaikki asennot on vissin jees, paitsi ihan suorana makaaminen. :nauru:

Advice is what we ask for when we already know the answer but wish we didn’t.


smiushki

smiushki
Viestimäärä: 820

VS: SIPERIANHUSKY - Perjantaina, 31.01.2014 klo 05:50  
+
0
Kyllä se on meilläkin sisällä nukkuessa hyvin usein tyyli vapaa. :nauru: Pihalla pysytään visusti kerällä ettei lämpö karkaa.

Ninjan täytyy sisällä nukkua aina pää piilossa:


Lusikassa:


Tyyli "raato" on myös hyvin yleinen.


Kassien tuuletus:


"Et näe minua, koska minä en nää sinua":
(Viestiä on muokattu perjantaina, 31.01.2014 klo 05:53)

Johannna

Johannna
Viestimäärä: 3878

VS: SIPERIANHUSKY - Perjantaina, 31.01.2014 klo 07:51  
+
0
^ Ihania! :nauru:

Tuo "kassien tuuletus"-tyyli on erittäin suosittu myös meillä! :nauru:
Advice is what we ask for when we already know the answer but wish we didn’t.


Miips

Miips
Viestimäärä: 239

VS: SIPERIANHUSKY - Sunnuntaina, 09.02.2014 klo 20:59  
+
0
Onko huskyn karva vettä hylkivää? Vai kastuuko huskytkin ihan litimäriksi ja tuleeko niillekin sitten lopulta kylmä? :D

smiushki

smiushki
Viestimäärä: 820

VS: SIPERIANHUSKY - Maanantaina, 10.02.2014 klo 18:03  
+
0
Aika paljon saa kastua että menee alusvillankin läpi. Sillon kun huskyja oli vain pari ja elivät sisällä piti pestä kun pyörivät pashkassa lenkillä ja hirvee homma oli kyllä saada kokonaan märäksi edes suihkulla.

Miips

Miips
Viestimäärä: 239

VS: SIPERIANHUSKY - Maanantaina, 10.02.2014 klo 21:54  
+
0
^ Kiitos! Tästä voin siis turvallisesti ja lopullisesti päätellä, että ei se Kurko ole huskyn karvaa perinyt. Noh, kyllä se silti tuntuu tarkenevan, että ei sen puoleen :D

Lusu

Lusu
Viestimäärä: 257

VS: SIPERIANHUSKY - Maanantaina, 10.02.2014 klo 21:57  
+
0

Miips kirjoitti:

^ Kiitos! Tästä voin siis turvallisesti ja lopullisesti päätellä, että ei se Kurko ole huskyn karvaa perinyt. Noh, kyllä se silti tuntuu tarkenevan, että ei sen puoleen :D


Mitä rotuja Kurkossa on?

Miips

Miips
Viestimäärä: 239

VS: SIPERIANHUSKY - Tiistaina, 11.02.2014 klo 00:46  
+
0
^ Kurkossa on bordercollieta ja siperianhuskyä. Tosin ei se karvanlaatu taida ihan täysipäivästä bortsun karvaakaan olla, jotain niiden kahden välimaastosta se on :D

smiushki

smiushki
Viestimäärä: 820

VS: SIPERIANHUSKY - Tiistaina, 11.02.2014 klo 05:39  
+
0
Mutta onhan se aika nuori vielä, jos sillä on vielä pentukarva?

Miips

Miips
Viestimäärä: 239

VS: SIPERIANHUSKY - Tiistaina, 11.02.2014 klo 10:40  
+
0
Sen pentukarva on jo puoliksi vaihtunut pois, selkä, naama, tassut ja häntä ovat jo täysin aikuiskarvan peitossa. Kyljissä enää pehmoista pentukarvaa, loput semmoista sileähköä mutta aika tiivistä karvaa.

Johannna

Johannna
Viestimäärä: 3878

VS: SIPERIANHUSKY - Tiistaina, 11.02.2014 klo 14:49  
+
0
Joo, kyllä sai töitä tehdä että sai turkin kokonaan märäksi. Kerran joutunut poitsun pesemään, kun oli ilmeisesti jossain lehmänlannassa laittanut ranttaliksi..
Advice is what we ask for when we already know the answer but wish we didn’t.


Miips

Miips
Viestimäärä: 239

VS: SIPERIANHUSKY - Tiistaina, 11.02.2014 klo 19:48  
+
0
Tää on aika hassua, että mä aina automaattisesti pyrin löytämään Kurkosta kaikki siperianhuskyn ominaisuudet -niin hyvässä kuin pahassa- ja jätän aina huomiotta tuon bortsupuolen :D
Kyllä se niin on, että siperianhusky vaikuttaa sellaiselta, minkä minä ehdottomasti voisin ottaa (ja otankin) seuraavaksi koiraksi, haha

Missä hinnoissa teidän koirat ovat olleet ostettaessa? Onko eroa showlinjaisten ja käyttölinjaisten hinnoissa?

smiushki

smiushki
Viestimäärä: 820

VS: SIPERIANHUSKY - Keskiviikkona, 12.02.2014 klo 05:33  
+
0
Aina on eroja käyttö- ja näyttöpuolella. Yleisin käyttökoiran hinta taitaa olla siinä 800€ kieppeillä ja näyttö taas siellä tonnin hujakoilla (kun pennuista puhutaan). Ei kuitenkaan hinnan perusteella kannata kallistua kumpaankaan linjaan vaan valita ihan sen mukaan mitä aikoo ja haluaa koiran kanssa tulevaisuudessa tehdä.

  Siirry sivulle: 1 ... 13 14 15 ... 19
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28252
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6356
Viestejä yhteensä545799
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään6
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265921
(Tilastot päivitetty viimeksi 20.05.2024 klo 22:45)