Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOIRARODUT - Sunnuntaina, 11.04.2010 klo 16:27

Springerspanielit

Siirry sivulle: 1 ... 6 7 8 ... 29

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: SPRINGERSPANIELIT - Torstaina, 31.03.2011 klo 22:22  
+
0
^ Voi että toinen on söötti!!

Miltä toi arkitottelevaisuuskurssi vaikuttaa, onko hyvä? Olen miettinyt tässä jollekin pentukurssille osallistumista. En kuulu ainakaan vielä spanieliliittoon tai springerspanieleiden rotuyhdistykseen, mutta olen kyllä miettinyt liittymistä... Spanieliliitolla luulis olevan suht hyvin erilaisia kursseja tarjolla?



Tänään alko kurssi, oli ihan jees. Meillähän päätavote on että Jasmi tottuu oleen toisten koirien lähellä kiljumatta. Kaikki muu oppiminen on vaan plussaa. Tunnen vetäjän, oltiin aikoinaan samalla pentuagilitykurssilla ja meidän koirat on samasta kennelistä. Uskon että tuo kurssi on Jasmille just passeli. Itelle tahtoo olla vähän tylsää kun Pepin kanssa samoja asioita ollaan niin hiottu. Tämä kurssi on siis Pohjois-Suomen spanieliliiton järjestämä, ihan kiva kun 10e vaan maksaa. Tähän asti kaikista kursseista joita oon koirien kanssa käyny, on maksaneet 120e... Että pieni ero! Tuolla on kyllä aika huonosti kursseja, tämä arkitottelevaisuuski järjestetään vaan kerran vuodessa. Enemmän on kaikkii metsästyskokeita ja taippareita.
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

taiyo

taiyo
Viestimäärä: 442

VS: SPRINGERSPANIELIT - Perjantaina, 01.04.2011 klo 21:52  
+
0
^Kurssin hinta kuulostaa kyllä varsin passelilta, mutta ehkä pitää katsella muitakin mahdollisia pentukursseja, jos spanieliliitto kerran järkkää noita harvoin. Mitä nyt oon kursseja katsellut netistä, niin hinnat taitaa pyöriä siellä 80-120 e tietämillä. Meidän pentu on kyllä niin älyttömästi toisten koirien ja ihmisten perään, että en tiedä mitä kurssilla käymisestä edes tulisi... Mutta sitä suuremmalla syyllä varmaan kannattaisi mennä jo pienenä treenailemaan häiriötekijöiden keskelle.

Miten Jasmi muuten nyt ekalla kerralla käyttäytyi siellä toisten keskellä?

Me tilattiin pennulle jo ennen sen meille tuloa valjaat. Aluksi ne oli liian isot ja nyt kun tänään muistettiin kokeilla uudelleen, niin pieneksihän ne olivat jo jääneet. :ttou: Ei tässä varmaan auta kuin mennä etsiskelemään uusia valjaita. Suosituksia?

Tänäänkin oli yksinolo sujunut yhtä hyvin kuin eilen, jee :jjei: Illalla kyllä sitten lirahti parit pissit melkein peräkanaa sisälle, just kun ehdin jo mielessäni ajatella että nyt on viikon verran edetty sisäsiisteyden kanssa hyvin.

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: SPRINGERSPANIELIT - Perjantaina, 01.04.2011 klo 23:28  
+
0
Suosittelen ehdottomasti näitä valjaita. Ne menee samat pennusta aikuiseksi, on niin hyvät säädöt! Noita suosittelee monet koirakouluttajatkin. Meillä on tuommoset pannat ollu käytössä yli vuoden ja Jasmilla oli nuo valjaat, mutta se söi ne :ttou:

Ja siis kannattaa nyt tutustua omaan spanieliliittoon, eihän sitä tiiä miten siellä teilläpäin kursseja järjestetään. Missä suunnalla te muuten asuittekaan?

Suosittelen kyllä pentukurssia. Peppi oli vasta 3kk kun mentiin pentukurssille. Ihan noin pienen kanssa en ois muuten menny, eihän se jaksanu siellä oikeen mitään muuta ku hillua ympäriinsä, mutta kun Jasmi oli täyttämässä 6kk siinä ja se oli ikäraja sinne. Ja ite sieltä sai kuitenki paljon irti ja ties miten kotona toimia. Ja Peppi näki muita koiria.

Jasmilla meni kurssi ihan mukavasti. Enemmän se kyllä meinaa tehä kaiken vaan nokka kiinni lihapullassa, mutta josko siinä tarttuis hiljalleen jotain sinne pääkoppaanki. Aluksi kokoonnuttiin läheisessä puistossa ja Jasmi itki kaikkien ihanien kavereiden perään. Näin jo ajatuksissani sen kiljuvan koko tunnin... Mutta siellä sisällä se oli ihan nätisti. Keskitty muhun ihan ookoo, välillä nuuskutteli hajuja nurkista. Se oli tosi rauhallinen, ois voinu olla vaikka irti eikä ois lähteny mihinkään. Välillä heitinki hihnan lattialle ja siinä se mun kans touhus. Lopussa on mukava rentoutumispiiri, kouluttaja kertoo jotai teoriaa (nyt spanieleista, luonteesta ja historiasta). Jasmi heitti selälleen nukkuun mun viereen ja alko kuorsaan. Kävi vissiin voimille tuommonen erilainen juttu :nauru: Harmittavasti yks nuorempi koira alko sitten möykkään kovasti ja se heräs siihen. Mutta sittenki vaan istuskeli mun vieressä. Mutta innossaan ootan ens kertaa!

Jätätkö muuten mitä(än) tekemistä pennulle (mikä sen nimi muuten on?! :nauru: ) kun se jää yksin?

Me alotetaan huomenna Pepin kanssa mätsärikausi! Jee! Tai apua :nauru: Mut kiva mennä taas, toivottavasti paistaa aurinko eikä ois kovin kylmä.

Ostin tänään uuden trimmauskoneen, Osterin A5 + 10mm terä. Ja on hyvä!! Sattu äiti tuleen Jasmin kanssa just kylään kun konetta ihastelin, lykkäsin sitten Jasmin pöydälle ja trimmasin sen. Samalla sitten meni Peppiki perään. Nyt on paikat ihan jumissa kun siinä keikkunu miten sattuu.
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

taiyo

taiyo
Viestimäärä: 442

VS: SPRINGERSPANIELIT - Sunnuntaina, 03.04.2011 klo 11:59  
+
0
^Kiitos valjassuosituksista! Kuulostaa tosi hyvältä, että saattaisi mennä samat aikuiseksi saakka! Mikä koko teillä oli noista valjaista? Tutkin tuossa paikallisen spanielikerhon sivuja. Taippareita ja mejää järjestetään täällä usein ja joitain mätsäreitäkin, mutta pentu- tai tottelevaisuuskursseja ei ainakaan vielä ollut tullut kevään ohjelmistoon. Me asutaan pääkaupunkiseudulla, joten kursseja on kyllä noin muuten hyvin tarjolla.

Pennun nimi on Venni. :kieli: Olen välillä jättänyt pienen kongin tai talouspaperirullan, jonka päät on käännetty ja sisällä nameja. Tätä tärkeämpää tuntuu kuitenkin olevan se, että muistan jättää radion päälle, se tuntuu rauhoittavan yksin olevaa pientä. Pleikan ohjaintakin oli syöty sellaisena päivänä, kun olin unohtanut jättää radion päälle.

Eilen tehtiin varmaan ekaa kertaa aivan loistavan onnistunut hihnalenkki! Pentu on tosiaan aikamoinen sähläri :cool: ja innostuu aivan älyttömästi kaikista vastaantulijoista. Eilenpä otinkin tylsien nappuloiden sijaan taskuun kanan fileesuikaleita ja houkuttelin niillä pentua poispäin vastaantulijoista, ja niillä sainkin sen huomion! Lisäksi se innostui herkuista niin, että välillä kulki aivan tokokoiran lailla vierellä mua tuijottaen. Ihana poika. :love:

Tämän aamun ulkoilu sen sijaan oli aivan rasittava, vaikkakaan ei koiran vuoksi. Mentiin lähellä olevalle pellolle, jossa ulkoilutan usein pentua irti. Pellon ympäri kiertää tallattu polku, mutta viime päivinä keskemmälläkin on ollut hyvä kantohanki. Nyt kuitenkin vesisade oli saanut aikaan se, ettei hanki ollutkaan enää kovin kantava, ja humpsahdin sitten heti lenkin aluksi polvia myöten lumeen ja sain kumpparit kasteltua aika tehokkaasti... Kun oltiin tulossa takaisin päin ja tuli aika laittaa koira jälleen hihnaan, remmiä ei ollutkaan missään. Olin onnistunut pudottamaan sen taskusta jonnekin puolen kilometrin päähän ja oli pakko rämpiä vielä vesisateessa takaisin hakemaan sitä. Pentukin kyllä katseli mua ihan hölmistyneenä, että miksi lähdetään takaisinpäin vaikka just oltiin lähdössä pellolta pois.

Miten Pepin mätsärit meni? Oliko hyvä sää?

Dara

Dara
Viestimäärä: 269

VS: SPRINGERSPANIELIT - Tiistaina, 05.04.2011 klo 14:58  
+
0
Meillä ei tuo valjaiden käyttö onnistu, ei sitten millään!:pyssyt: Kun laitetaan valjaat päälle kaikki on okei. Mennään ulos ja Peppi on iloinen ja itsevarma koska sillä on valjaaat. Kun hetki kävellään, sitten peppi haistelee jotain tai muuta ja vedän kevyesti jotta peppi liikkuisi ja samalla kutsun sitä, se rupeaa pakittamaan ja pukittaa, koittaa päästä takaisin "roskan" luo. Sitten kun se aikansa pukiittaa niiin sitte laittaa tassut rinnan päällä olevan remmin yli ja : Valjaat on pois! Tuo ei ole laisinkaan kivaa kun pääsee välillä irti keskustasa. Ja se on totutettu valjaisiin, voisihan senkkin opettaa uudelleen mutta vinkkejä?:suru::eitietoo:
Jollekin olet se täydellinen, puuttuva pala elämästä

volkodav

volkodav
Viestimäärä: 974

VS: SPRINGERSPANIELIT - Tiistaina, 05.04.2011 klo 15:30  
+
0
Osta y-valjaat tai laita koiralle kaulapanta.
Koiralle olisi myös syytä opettaa mitä tarkoittaa "kaunis kävely". Koiraa ei myöskään tarvitse päästää nuuskimaan joka puskaa, eikä etenkään roskien tai muun epämääräisen mössön luokse.

Dara

Dara
Viestimäärä: 269

VS: SPRINGERSPANIELIT - Keskiviikkona, 06.04.2011 klo 15:22  
+
0
Peppi käyttää pantaa. koska ei valjailla onnistu. ja se osaa kävellä hihnassa.
Jollekin olet se täydellinen, puuttuva pala elämästä

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: SPRINGERSPANIELIT - Torstaina, 07.04.2011 klo 18:21  
+
0
Dara, kokeile Pepille tosiaan y-valjaita. Tuossa ylempänä jo suosittelin hyviä Aatu-valjaita.

Taiyo, en muista tarkasti, mutta oisko ollu 70 Jasmin valjaat sillon. Mutta 60 ois varmaan ollu parempi koko, noissa jäi tosi paljon sitä ylimäärästä säätöä.

Mulla on lenkillä aina joko lihapullia (yks pulla on pilkottuna 12 tai 16 osaan) tai juustoa. Eihei mitään puhettakaan, että nappulalla Peppiä sais tekeen yhtään mitään! Tosin eihän meillä nappulaa etes syyä ku tosi harvon, NEUta pääasiassa.

Meillä muuten suositaan maitopurkkien jättämistä koiralle. Tai annan joskus muutenki touhuttavaksi maitopurkin jonka sisällä namia. Pepillä on oma laatikkoki joka on täynnä maitopurkkeja :nauru:

Noh, meidän mätsärit meni vähän niin ja näin.. :nauru: Peppihän siis tykkää ihan älyttömästi olla tuommosissa tapahtumissa. Vaikka se on kamala häslä muuten, niin tuolla se istuu aina mun jalkojen vieressä eikä höngi mihinkään. Näki, että tuomari tykkäs Pepistä, mutta saatiin sininen nauha kun kehässä tuosta kuoriutu sitten kunnon kenguru. Tuomari jo kysy, että enkö saa sitä rauhottuun.. Eipä se voinu meille punasta antaa kun pari seiso niin hienosti ja toinen vaan pyörii ku väkkärä. Sinisten ryhmässä Peppi maltto jo keskittyä ja oltiin ekat jotka tippu sijotuksista ja palkinnoilta pois. Kauan se tuomari mietti meidän ja toisen koiran kohdalla, mutta me sitten tiputtiin. Harmitti kyllä, oishan tuota mielellään pienen palkintokassin mukaansa ottanu kun seiso siellä vesisateessa viis tuntia...

Kohtapa pitääki lähtä taas Jasmin kanssa arkitokoon. Äiti lähtee tänään mukaan, saapa nähä miten Jasmi reagoi nyt kun äiti mukana eikä oo mun kanssa kahestaan (mikä jännitti varmaan sitä omalta osaltaan viimeksi, sen lisäksi, että oli ihan oudossa paikassa vieraitten koirien keskellä).
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

Dara

Dara
Viestimäärä: 269

VS: SPRINGERSPANIELIT - Sunnuntaina, 10.04.2011 klo 09:33  
+
0
Nyt pepillä on Jokke- merkkiset valjaat. teoriassa tuo valjaista irti pääseminen ei ole mahdollista...:eitietoo: Minkä merkkiset valjaat olisivat hyvät teidän mielestänne? Voisin uudet valjaat ostaakin kun peppi täyttää toukukuussa vuoden(voi apua!? Onko se jo noin vanha!:eek:) niin kiva lahjahan tuo olisi. Minä olen nyt ruvennut pitämään Peppiä irti sillein että kun kävelemme vaikka illalla ihan rauhassa meidän hiekkatietä niin päästän irti remmistä ja annan sen vain kävellä ja kutsun sen aina välillä luokseni ja -palkkio. Se tykkää siitä ja ei ole karannut kertaakaan! Olise kyllä aika ihana lenkki pe iltana kun oli irti koko lenkin!

muoks. Onko noi Aatu valjaat y-valjaat? jos ei niin mitkä?
Jollekin olet se täydellinen, puuttuva pala elämästä
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 10.04.2011 klo 09:37)

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: SPRINGERSPANIELIT - Sunnuntaina, 10.04.2011 klo 14:03  
+
0
^ Toistan nyt hiukan itteeni, mutta mun mielestä nuo Aatu-valjaat on parhaimmat. Aatu-valjaat on y-valjaat ja ne on semmoiset, ettei paina mistään pahasti.
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

taiyo

taiyo
Viestimäärä: 442

VS: SPRINGERSPANIELIT - Tiistaina, 26.04.2011 klo 17:15  
+
0
Venni pääsi pääsiäisenä ensimmäistä kertaa mökille. Olipas ihanaa kun sai juosta metsässä mielin määrin ja pyöriä mutaisessa järvessä!

Tässä pieni videopätkä (laatu ei päätä tosin huimaa...) pojun menosta:

Juoksentelua metsässä

Ja pari kuvaa:

Kävin vähän talon alla möyrimässä...


Käpy maistuu!


Kukkuu!


Onko muilla jo kevättä rinnassa? :love:

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: SPRINGERSPANIELIT - Torstaina, 28.04.2011 klo 11:38  
+
0
^ Voi elämä kun toinen on niin söötti! Tekis mieli tulla rutisteleen ja paijaileen!

Peppi oli pääsiäisen mun vanhempien kanssa mökillä. Oltiin kuus päivää erossa ja kun se tuli kotiin tiistaina, niin mun pikkusesta mussukasta oliki tullu iso. Sen pää ei oo enää yhtään pentumainen, aivan aikusen koiran pää nyt :eek: Eli virallisesti pentuaika ohitte ja voi alkaa suunnitteleen uutta lapsukaista taloon :paapatus:

Jasmi täyttikin tiistaina 2vuotta!
Synttärineiti (tosin kuva otettu ennen pääsiäistä, mutta päivä sinne, päivä tänne, who cares)


Ystävät rakkaimmat, viholliset pahimmat..


Tässä kuvassa näkyy hyvin tyttöjen aivan erilaiset profiilit. Peppi on "perinteistä" welshimallia, Jasmi uudempaa linjaa.


Sitten pari keväistä kuvaa


Alkuloikka kepin perään :nauru:


Tänään jatkuuki sitten Jasmin arkitoko. Toissa viikolla kurssia ei ollu ja viime viikolla oltiin sitten jo reissussa niin jäi kerta väliin. Vielä ois tänään ja ens viikolla, sitten on sovittu myös yhteinen mettälenkki sillä porukalla. Kiva että Jasmi pääsee toisten isojen koirien kanssa mettään laukkaamaan ja ilman Peppiä, joka ei anna Jasmin leikkiä toisten kanssa.
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

taiyo

taiyo
Viestimäärä: 442

VS: SPRINGERSPANIELIT - Torstaina, 28.04.2011 klo 19:56  
+
0
^Peppi ja Jasmi on nättejä tyttöjä molemmat! Pepille tuo kyllä vähän "aikuisempaa" ilmettä nuo korvissa olevat vaaleammat karvat, vai hämääkö valo vaan? Ihania myös nuo Pepin riehumiskuvat, kyllä näkee että tyttö on elementissään niissä. :cool: Onko suunnitelmissa toinen springeri vai jokin ihan muun rodun edustaja uudeksi vaaviksi?

Meillä on ollut nyt uusien temppujen opettelu vähän jäissä pennun sairastelujen ja ihmisten työkiireiden vuoksi, ollaan jankattu vain samoja tuttuja aina välillä. Eilen aloin kuitenkin opettaa Vennille peukun tökkäämistä kuonolla. Tarkoituksena olisi, että se osaisi jossain vaiheessa osoittaa nenulla oikean sormen pyydettäessä. Huomaa kyllä, että poju tykkää älyttömästi noiden temppujen opettelusta, tai ainakin nameista joita niitä tekemällä saa. On aina ihan innoissaan, kun naksutin otetaan esille. :lallati:

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: SPRINGERSPANIELIT - Torstaina, 28.04.2011 klo 22:53  
+
0
Joo, korvien väri on vaaleempaa mitä muualla ja sehän johtuu ihan siittä, että karvat on ajeltu. Ajaminen vaalentaa karvaa, Jasmillakin näkyy vähän värimuutosta, mutta ei niin reippaasti mitä Pepillä.

Peppi on kyllä tosiaan elementissään metässä vapaana, siitä näkee niiiin kovasti kun se nauttii, silmät oikeen loistaa.

Kyllä se seuraavaksi tulee joku toinen rotu. Pitää kokeilla muutakin, tosin mulla ei oo mitään hajua mikä se oma rotu ois! Kyllä mulla welshejä tulee varmasti oleen tulevaisuudessaki, tykkään näistä kovasti ja koko on kompakti. Haaveissa ois pentu vuoden päästä keväällä/kesällä, mutta saapa nähä. Haluan tutustua rotuun kunnolla, mutta pitäis nopsaan löytää se oma rotu.

Meilläki pitäis Pepin kanssa alkaa opetteleen uusia temppuja. Oon vaan tosi huono keksiin että mitä! Ja se naksuttelu pitäis opetella ihan kunnolla, vähän oon yrittäny mut sit se aina unohtuu.

Oottelen täällä muuten kovasti Pepille juoksuja. Viime keväänä ne alko aprillipäivänä ja syksyllä oli aikalailla puolen vuoden tauon jälkeen. Missähän ne nyt viipyy, tuo juoksut loska-aikana -rytmi oli niin hyvä kun hihnassa piti lenkkeillä kuitenki. Nyt tympiä kun kesäksi tulee ja näyttelyitäki pitäis tässä alkaa katteleen. Blääh. Mullahan ois vähän ajatuksena syksyllä leikkauttaa Peppi. Nyt arvon asiaa vähän enemmän, kun nyt pääsiäisenä tuttavan koira kuoli sterilisaatioon. Tai siis siihen leikkaukseen. Pelottavaa kyllä :suru:

Jasmin arkitoko meni tänään ihan pyllylleen. Se oli ihan jossai kuplan sisällä, ei kuullu yhtään mitään mitä sille puhuttiin. Ei siihen saanu mitään kontaktia, nenä maassa vaan tuhisi. No, ens kerralla vielä, jospa sillon menis paremmin.
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

catteri

catteri
Viestimäärä: 903

VS: SPRINGERSPANIELIT - Perjantaina, 29.04.2011 klo 17:31  
+
0
Hei.

Muutaman kysymyksen ajattelin springereistä heittää. Olen kyllä tämän koko ketjun joten kuten jo läpi lueskellut, mutta kysytään nyt kuitenkin. Itsellä ei siis omaa springeriä (tai vielä mitään muutakaan koiruutta) kotoa löydy. Ankarasti sitä juuri meille sopivaa rotua ollaan pohdittu, ja spanielit yksi mahdollinen ryhmä. :)

Miten, kun kuitenkin ovat siis metsästykseen tarkoitettu rotu, soveltuvat ei-metsästävään perheeseen? Vaikuttavat muuten niin kivan monipuolisilta erilaisiin harrastuksiin, mutta metsästys ei kertakaikkiaan eläinrakkaalle ihmiselle sovi.. Metsästättekö kaikki siis koirienne kanssa? Onko suurtakin haittaa, jos ei tätä ominta lajipiirrettään pääse toteuttamaan muuten kuin metsässä lenkkeilyn muodossa?

Ja sitten tuo turkin hoito mietityttää. Lähteekö yleensäkin karvaa miten paljon? Ja miten tuo turkki noin muuten "toimii", esim. metsälenkeillä, pitääkö kotiin tullessa aloittaa puolen tunnin kampaus (kantaako koira kaikki risut ja männynkävyt mukanaan) ja pesu?

Sitten tuosta luonteesta. Olen lueskellut nyt vähän kaikista (cockeri,springeri, enkku). Kaikissa on tuo luonnekuvaus suhteellisen samanlainen, mutta kai niissä nyt jotain eroa kuitenkin on? Mikä esimerkiksi olisi kaikista "helpoin", kun ekasta koirasta on kuitenkin meillä kysymys. Jos täällä siis jollain on kokemusta useammasta eri spanielista.

Ja riistavietistä vielä.. Onko kellään kotona koiran lisäksi kissoja? Miten tulevat juttuun? Eli lähteekö noin rotuna yleensä kaiken liikkuvan perään?

Kiitosta vaan jos joku viitsii/kerkeää vastailemaan. Aina kivempi kuulla käytännön kokemuksia, kuin lukea kirjoista/lrotuyhdistyksen sivuilta.
Kotia karvoittamassa kissat Demi (-08) & Latte (-10)
Mittelspitz Saaga (-12)


taiyo

taiyo
Viestimäärä: 442

VS: SPRINGERSPANIELIT - Maanantaina, 02.05.2011 klo 20:38  
+
0
^Meillä ei ainakaan ole tarkoitus metsästää tuon wss-pojan kanssa (ellei sitten joskus pääse metsästystä harrastavien sukulaisten mukaan). Springerspanieleita on paljon koti- ja harrastuskoirina, enkä usko, että ne siitä mitenkään kärsivät, kunhan kuitenkin tarjoaa jotain rodunomaista tekemistä. Aktiivisia koiria springerit ovat, joten paljon liikuntaa tarvitaan joka tapauksessa. Itse olen ajatellut alkaa harrastaa mahdollisesti jälkeä koiran kanssa, kunhan se vähän kasvaa. Metsässä ja pelloilla liikutaan päivittäin.

Karvanlähtö taitaa spanieleilla vaihdella koirien välillä aika paljon, mutta kyllä sitä lähtee. Turkkihan trimmataan, joten sen pituudella voi itsekin vaikuttaa siihen, miten paljon se kerää risuja ja männynkäpyjä. Meillä ainakin jo pennusta huomaa, että se tykkää rypeä kaiken maailman mutalammikoissa, joten pesu on kyllä aika usein tarpeen ulkoilun jälkeen.

Ainakin walesin- ja englanninspringerspanielin välillä erot ovat lähinnä ulkonäössä. Englanninspringerspanieli on vähän isompi ja sillä on enemmän turkkia ja korvaa kuin walesilla. Taitaa siis näiden kahden välillä olla lähinnä makuasia, kummasta enemmän tykkää. Springerspanieleiden keskustelupalstalta luin joskus, että enkkuja pidetään ehkä yleisesti hitusen rauhallisempina kuin waleseja, mutta sekin on yksilökohtaista. Cockerista taas en osaa sanoa mitään, niille taitaa olla täällä oma keskustelu, joten sieltä varmaan löytyy asiasta tietäviä ihmisiä. :hymy:

Kissa-asiaan en osaa sen kummemmin kommentoida, kun meillä ei ole muita lemmikkejä. Lintujen perään poika ainakin lähtisi jo nyt mielellään. Meidän koira on tosiaan vasta pentu, mutta ollaan kyllä oltu todella tyytyväisiä rotuvalintaan, aivan ihana energinen mutta toisaalta mammanpoika pusukone!

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: SPRINGERSPANIELIT - Maanantaina, 02.05.2011 klo 22:22  
+
0
Catteri, Taiyo kirjottelikin sulle jo ihan kattavasti, mutta lisäilenpä nyt itekki jotain.

Eli tosiaan nykyään spanielit on paljolti kotikoirina. Aktiivisia koiria kuitenki ovat (meidän Jasmi on vissiin poikkeus joka vahvistaa säännön :nauru:), joten tarvivat paljon aktivointia. Ei siis tarkoita kuitenkaan joka päivälle kolmen tunnin ulkoilua, vaan kyllä näillekki riittää ihan se tunnin lenkki päivässä "sääntö". Ei meidän tytöillä kyllä pää hajoa (eikä talokaan) vaikka joku päivä jää pitkä lenkki tekemättä. Tärkeintä kuitenki minusta on se pään aktivointi, joko harrastuksena toko, jälki tms tai kotona ihan temppujen harjottelu, namin etsintä tms. Ei siis ole haittaa, vaikka spanielin kanssa ei metsästä :)

Karvanlähtö on tosiaan hyvin yksilöllistä. Mulla Peppi puottaa näin keväällä pari, kolme viikkoa karvaa ihan järkyttäviä tukkoja, loppuvuoden karvaa ei sitten lähekään paljo ollenkaan. Sitten taas Jasmi ei puota karvaa oikeen koskaan. Turkki on aika silkkimäistä, joten kyllähän siihen oksat ja muut tarttuu. Mettälenkin jälkeen ite nypin isoimmat pois ja sitten kampaan koiran. Aikaa menee viis minuuttia. Jos koira on tosi likanen niin käyn pesemässä, mutta harvon kyllä joutuu loska-ajan ulkopuolella suihkussa käyttään.

Mullakaan ei ole kokemusta cockereista, mutta käsittääkseni ovat aika samantyyppisiä ku sprinkutki. Mun mielestä enkuilla ei ole kyllä karvaa sen enempää ku welshilläkään, erohan näitten turkeissa on se, että selästä welshin turkki on lyhyt, kun enkulla se laskeutuu selästä vähän pitempänä. Tosiaan enkut on ehkä jonkiverran rauhallisempia kuin welshit, kuten myös eivät oo niin luupäitä.

Kyllä meillä koirat lähtee aika hyvin liikkuvan perään. Mutta jos kotona on kissa koiran tullessa taloon, niin eiköhän se totu siihen ihan niinkuin muutkin rodut.

Kysele toki lisää jos vielä tulee jotain mieleen! :hymy:
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

martsu

martsu
Viestimäärä: 186

VS: SPRINGERSPANIELIT - Torstaina, 05.05.2011 klo 00:20  
+
0
Meiltä löytyy 4v. ess-narttu, lisäksi vanhemmilla kaksi cockeria. Näitä kahta rotua verratakseni, on springeri ainakin "helpompi" trimmata, kun ajeltavia/leikeltäviä alueita ei ole niin paljon kuin cockerilla ;) Ja meillä ei metsästetä näiden kanssa ja hyvin ovat pysyneet sielunvoimissaan..
Enkun kanssa tehdään noin tunnin kävelylenkkejä tai puolen tunnin juoksulenkkejä, muttei ala riekkumaan vaikkei joka päivä semmoista lenkkiä tekisikään.

Enkuista löytyy aika laidasta laitaan eri turkinlaatuja, toisilla sitä karvaa on aivan mielettömästi mutta toisilla sitä on siunaantunut vähemmän, uroksilla yleisesti enemmän karvaa. Meidän narttu kuuluu myös näihin ei niin karvallisiin yksilöihin :) Meillä karvaa irtoaa eniten keväällä, muulloin ei juurikaan.
Metsälenkit.... Voi varautua siihen, että KAIKKI maailman ojat ryvetään, joten aika paljon ylimääräistä tarttuu turkkiin. Mutta tosiaan isoimmat risut yms saa nypittyä pois ennen huuhtelua. Turkin laatu vaikuttaa myös hurjasti siihen, rupeaako takkuuntumaan alta aikayksikön jos ei harjaile tarpeeksi usein. Meillä ei em. ongelmaa.

Luonteesta. Esim. cockerilla luonteeseen voi vaikuttaa jopa se minkä värinen on. Yksiväriset on tutkitusti olleet hieman äksympiä ja meillä ainakin tavattoman tosikko toisten kanssa (on myös todella kova luonteeltaan). Kirjavat taas höselömpiä, voin kokemuksella tämänkin todeta ;) Mutta enkut taitaa kaikki olla suht tasaisia. Tottakai niistäkin monenlaista viheltäjää löytyy, muttei väri ainakaan vaikuta "niin paljon" kuin cockerilla.
Pihassa pysyyvät kyllä, mutta metsässä jänikset jne on superkivoja, toinen cockeri ajanut puoli tuntia haukun kanssa jänistä! Enkku taas harrastaa omia pikkupolkujaan hajujen perässä, muttei koskaan meillä ollessan ole lähtenyt kokonaan omille teilleen, tulee siis hetken päästä takaisin luokse.

Kissat ja springeri. Riippuu kissasta kuinka käyttäytyy, jos kissa pelkää ja juoksee pakoon niin tämä enkku syöksyy perään jos ei ehdi kieltämään. Vanhempien kissat ovat juuri tämmöisiä karkuun juoksijoita vielä toistaiseksi, cockerit ei tuota ongelmaa. Meillä täällä kotona olevat kissat antaa olla ihan rauhassa ja kisut saavat puskea ja kiehnätä koiran kimpussa :) Eli tottumiskysymys.

Tulipas sekavaa tekstiä, mutta ehkä siitä vähän selkoa saa :D

Laitanpas vielä kuvan meidän neitistä tähän loppuun, kun enkkuja ei tässä keskustelussa ole niin paljoa näkynyt :)


"Kokeet ovat osoittaneet, että verenpaineesi tasoittuu, kun silität koiraasi. Se voi myös vähentää stressiä." -Billy Roberts-

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: SPRINGERSPANIELIT - Torstaina, 05.05.2011 klo 17:43  
+
0
^ Nätti koiruus! :hymy:

Vanhalla palstalla Peppi oli ainoa wss, muut oli enkkuja, nyt onki enkut hävinny. Tosin koko springeri-ketju oli toooosi hiljanen ennen, nyt on mukava kun tännekki tulee tekstiä!

Meillä on tänään vika kerta Jasmin arkitokoa. Nähdään eka viereisessä puistossa ja harjotellaan ohituksia, sehän se meidän pääasiallinen haaste on. Sitten mennään halliin ja siellä on erilaisia aktivointijuttuja.

Oon miettiny täällä taas Pepin kiusaksi kaikenlaista, tarkotus ois viiä se kiihdytyskisoihin tuossa kesäkuun alussa! :nauru: Ei vitsi, mitähän siitäkään tulee... :viheltel: Matka siis 80m vieheen perässä, eikä mitään tietoa, lähteekö Peppi etes vieheen perään. Vaan eipä tuolla kuulemma turhan tosissaan olla, eikä ois eka koira joka ei juokseen lähtis etes. Minun pikku kömpelyyteni, se varmaan sotkeutuu omiin jalkoihinsa (taas) jos lähtee liian kovaa vipeltämään :nauru:
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

taiyo

taiyo
Viestimäärä: 442

VS: SPRINGERSPANIELIT - Tiistaina, 10.05.2011 klo 17:22  
+
0
Tänään on ollut ihanan lämmin päivä! Oon vähän ihmetellyt kun meidän pojua ei ole tähän mennessä vesileikit juurikaan kiinnostaneet. Tänään asiaan tuli kuitenkin muutos:
Vesileikkejä

  Siirry sivulle: 1 ... 6 7 8 ... 29
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28187
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545690
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 26.04.2024 klo 06:45)