Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Keskiviikkona, 14.07.2010 klo 00:10

Koira hidastelee liikkeissä

Siirry sivulle: 1 2

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: KOIRA HIDASTELEE LIIKKEISSä - Perjantaina, 23.07.2010 klo 15:39  
+
0
^Hyvä että tunnet koirasi :)

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: KOIRA HIDASTELEE LIIKKEISSä - Perjantaina, 23.07.2010 klo 19:59  
+
0
Minäkin käytän pakotetta jos koira tohottaa omiaan tai haahuilee. Jos liike on jo ns. valmis ja voin vaatia sen teknisestikin täydellistä suorittamista, pakote tulee jo 'vähän sinnepäin' tehdyn suoritteen korjaamiseksi. (Toki meilläkin pääasiassa mennään palkan kanssa ja onnistuneet suoritukset rakentavat sen koulutuksen pohjan.)

Silti pakotteiden kanssa pitää mielestäni olla tarkkana. Jos koira ei ymmärrä, miksi pakote tulee se saattaa hidastaa toimintaa entisestään. Kyyristelee, matelee, luimistelee ja tekee kaiken todella hitaasti, jos tekee mitään. Eli mielistelee ja väistää passiivisuuteen, koska ei ymmärrä yhtään miksi sitä painostetaan. Ja tästä monesti syntyy ikävä noidankehä, jossa pakote kovenee ja koiraa passivoituu entisestään.

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: KOIRA HIDASTELEE LIIKKEISSä - Sunnuntaina, 25.07.2010 klo 21:42  
+
0
Kadilla on minusta erittäin hyvä pointti siinä, että jos pakotteen antaa koiralle siitä että se ei ole tarpeeksi aktiivinen syörittaessaan liikettä, niin silloin pakotteen pitäisi nimeomaan olla aktivoiva ja koiran vastatessa pakotteeseen aktiivisuudella, pitäisi se myös palkita heti kun se tekee oikein.

esss`

esss`
Viestimäärä: 127

VS: KOIRA HIDASTELEE LIIKKEISSä - Maanantaina, 26.07.2010 klo 18:34  
+
0
Treenipaikkaa ollaan vaihdeltu, ja paljon! Pyrin siihen, että joka päivä kokeiltais liikkeitä vähän eri paikoissa, esim. lenkin varrella puistoissa, kentillä yms. Jos paljon häiriötä, niin sitten ollaan tehty esim vain kontaktia ja ihan tosi helppoja ja kivoja juttuja. Palkkaakin vaihtelen niin usein kun pystyn. Palkkaan sekä lelulla että nameilla. Antamalla namin suuhun, heittämällä sen koiralle, heittämällä kauemmas. Lelun kanssa on kokeiltu taistelua, lelun heittämistä sivulle jotta saa hakea.

Vuorisumu: Treenattu ollaan sekä seuraamisen yhteydessä että erikseen. Juurikin sanomallasi tavalla, erikseen nopeuttakin, mutta ei tuntunut auttavan. ALusta alkaen se on ollut hieman hidas, mutta alkoi koko ajan hidastua.

Nyt menee jo paljon paremmin. Pidettiin taukoa tekemisestä ihan kokonaan, ja kas kummaa, alkaa neitiä taas kiinnostaa kunpääsee tekemään jotain josta on jumppaa aivoillekki. Ehti kyllä syöm,ään yhden kengänkin turhautuneisuuttaan :roll: Mutta sen jälkeen on sujunut paremmin. Aloin sitten tehdä juuti tuota perusasentoa leikin yhteydessä, ja silloin kun koira oli ihan innokkaimmillaan. Tehdään kerrallaan aina yksi tai kaksi toistoa ja sitten taas jatketaan superkivalla leikillä. Ja tästä onkin kyllä ollut apua.

Nyt kun tätä asiaa ollaan saamassa kuntoon, niin alkaa maahanmeno takkuamaan. Se on koiralle ns. uusi juttu. Koiran täytyisi mennä hissinä maahan. Lähdettiin harjoittelemaan niin että olin itse kyykyvvä ja houkuttelin koiran namilla maahan. Noh, se alkoi ymmärtää idean, ja meni reippaasti maahan saadakseen makupalan. Kun alettiin sitten siirtyä vaiheeseen kaksi elikkä sanan yhdistämiseen. Mutta mutta. MItään ei tapahtu dun pidän namia vain kädessä ja olen itse kyykyssä koiran vieressä. Se ei edes yritä mitään, jotta saisi makupalan :o Aloin tässä miettimään, että teinkö mahdollisesti liian monta toistoa tuolla houkuttelulla? (Käytän siis naksutinta apuna)
2x Jackrusselinterrieri

Muistoissa
1x saksanpaimenkoira
1x sileäkarvainen noutaja

Mondial

Mondial
Viestimäärä: 1013

VS: KOIRA HIDASTELEE LIIKKEISSä - Maanantaina, 26.07.2010 klo 19:13  
+
0
^ kun koira seisoo, työnnä namu sen etujalkojen välistä rinnan alle/kohti vatsaa. Kun koiran kuono seuraa ja seuraa namua, eikä iiiihan yllä, se "peruuttaa" eli rinta ja peppu menee maahan. Sitte namu nassuun ja kovat kehut. Aluksi koira saattaa kyllä peruutella ihan ottamalla askeleita taaksepäin, mutta kyllä se sen kohta tajuaa, kun työnnät vaan namua rinnan alle.
Kannattaa aina ennen treenejä miettiä, mitä tässä nyt treenataan: perusteita, tarkkuutta vai nopeutta. Kaikkea ei kannata kerralla yrittää, vaan esim. tarkkuus ja nopeus kannattaa treenata erikseen.

Kun koira tajuaa ton maahanmenon perusteen, saa siihenkin vauhtia ihan perinteiseen malliin. Eli leikkiä ja vireen nostamista. Sitten itse teet liikkeet nopeasti ja innostaen, eli käyt vauhdilla kyykkyyn ja nami etujalkojen väliin. Jos koiran vire on korkea (ja huom! sen pitää ensin siis tietää mitä siltä nyt haetaan!) se painuu kyllä vauhdilla perässä maahan, ennenkuin ehtii itse huomatakkaan ;)

Opeta nyt kuitenkin ne perusteet sille, mutta älä tahkoa samaa hommaa liikaa. Varsinkin kun alat opettaa jotain uutta, ei kannata heti alusta asti tehdä siitä koiralle kyllästyttävää toistoa ja toistoa ja toistoa ja toistoa ja toistoa ja... Esittele uudet asiat hauskoina, palkkaa hyvin ja tee lyhyitä treenejä. Jätä koira siihen tilaan "mitä, nytkö jo lopetetaan, eikä, jatketaan vielä!!".

esss`

esss`
Viestimäärä: 127

VS: KOIRA HIDASTELEE LIIKKEISSä - Maanantaina, 26.07.2010 klo 19:14  
+
0
Nimenomaan näin olen tuota harjoitellut, mutta kun olen alakanut harjoittelemaan tuota käsimerkin pois jättämistä, niin neiti ei ymmärräkkään, että mitä siltä haetaan :o
2x Jackrusselinterrieri

Muistoissa
1x saksanpaimenkoira
1x sileäkarvainen noutaja

Mondial

Mondial
Viestimäärä: 1013

VS: KOIRA HIDASTELEE LIIKKEISSä - Maanantaina, 26.07.2010 klo 19:24  
+
0
^ hmmm.. no ota pakkia ja ala taas tehdä super helppoja maahanmenoja. Jätä koira maahan ja nouse itse ylös. Odota hetki ja toista käskysana (lähinnä siksi jos haluaa iskostaa sille koiralle sitä, että olen nyt täällä maassa makoilemassa ja kuulen sanaa "maahan".. Jotkut ei juu käytä lainkaan mitään kaksoiskäskytystä koskaan, i know. Itse kyllä jankkaan uuden asian kanssa "hyyyvä maahan, hieno maahan hyvä" kun palkkaan).
Palaa koiran luo kyykkyyn ja anna sille palkka kun se on siellä maassa, älä siis kutsu iloisesti ylös ja vapauta ja sitten palkkaa tms. Vaan palkkaa koira kyykyssä rauhassa, kehu siellä maassa. Sitten nouse itse ylös ja vasta sitten vapauta koira.
Eli sellasta rautalangasta vääntämistä..

Homman voi myös jättää muhimaan joksikin aikaa, se tekee ihan hyvää. Eli aluks viikko-ohjelmana vaikka 2 maahanmenoa maanataina, 2 keskiviikkona ja 3 perjantaina. Kun teillä ilmeisesti toi tylsistyminen tuppaa iskemään päälle, niin siksi ottaisin aika harvakseltaan ja vain pari kertaa.

esss`

esss`
Viestimäärä: 127

VS: KOIRA HIDASTELEE LIIKKEISSä - Maanantaina, 26.07.2010 klo 20:18  
+
0
Näin on yritetty toimia kaikkien juttujen kanssa. :o en keksi enää mitään miten saisin motivoitua neidin paremmin :o
2x Jackrusselinterrieri

Muistoissa
1x saksanpaimenkoira
1x sileäkarvainen noutaja

kiharapaa83

kiharapaa83
Viestimäärä: 357

VS: KOIRA HIDASTELEE LIIKKEISSä - Tiistaina, 27.07.2010 klo 02:04  
+
0
Meillä pentukurssilla kouluttaja sanoi, että jos koira ei meinaa mennä maahan sitä "opetettaessa", niin makkaralautanen olkkarin pöydälle ja itselle vaikka lasi viiniä ja katsoo telkkaria ja aina kun koira menee maahan, niin sille heitetään nami.
Parhaiten se koira oppii, kun joutuu käyttämään omaa päätään.
Tuossa voi käyttää myös naksua apuna eli ns. poimit koiran toimintaa.

Tässä vain yksi vinkki.
kääsna Wilma 09/2008
borcol Windy 08/2011

Wilman ja Windyn kotisivut
Wilman ja Windyn blogi

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: KOIRA HIDASTELEE LIIKKEISSä - Tiistaina, 27.07.2010 klo 08:48  
+
0
Itse yritän käyttää houkuttelua mahdollisimman vähän juuri siitä syystä, että enemmän eleiden viestintään keskittynyt koira jää siihen niin helposti kiinni. Lisäksi houkutellessa koira keskittyy enemmän itse namiin/leluun kuin siihen mitä se oikeastaan sillä hetkellä tekee. Tämän vuoksi houkuttelemalla opetettaessa koira tarvitsee huomattavasti enemmän toistoja kuin että se hoksaisi jonkun asian aiva itse. Tämä siis ihan omaa kokemusta. Varsinkin perusliikkeet, joita koira muutenkin tekee luonnostaan, kuten istuminen tai maahanmeno on minusta ehdottomasti helpointa opettaa ihan vain poimimalla oikea liike eli palkkaamalla kun koira sattuu kyseistä liikettä tekemään. Esim. maahanmenossa palkkasin itse aluksi kaikista liikkeistä mitkä voi suinkin laskea maahanmenoksi. Toisella koiralla aloitin jopa sen palkkaamisesta, että koira laski päätään alaspäin. Seuraavaksi leikkiinkutsuasennosta ja viimein maahanmenosta. Toinen koira taas mene helposti maahan ns. kylkiasentoon, joten aika nopsaan aloin palkata vain suorista maahanmenoista, ettei koira jäisi kiinni kylkiasentoon. Nopeasti se oppikin itse korjaamaan asentonsa, jos ei palkkaa alkanut kuulua. Seuraavaksi oli sitten vuorossa oikean tekniikan harjoittelu, eli palkkaa tuli vain jos tekniikka oli oikea jne. jne.

Niin kuin muutkin ovat toitottaneet, niin etenkin pennun ja nuoren koiran kanssa on tarkkaa, että harjoitukset ovat lyhyitä, mutta intensiivisiä. Jos tiedät jo valmiiksi, ettei pentu ole innostunut palkkioistasi juuri sillä hetkellä, niin siirrä harjoittelu parempaan ajankohtaan. Liikkeitä voi kyllä harjoitella useinkin, mutta pienissä erissä eli esim. 3-7 toistoa ja sitten tauko.

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: KOIRA HIDASTELEE LIIKKEISSä - Tiistaina, 27.07.2010 klo 08:50  
+
0
Houkuttelusta vielä sen verran, että huokutellessa kannattaa olla ehdottoman tarkkana, että sanoo käskysanan ennen kuin aloittaa houkuttelun, että koira kiinnittää siihen huomiota. Jossain vaiheessa koira alkaa ennakoimaan, jolloin tietää, että se on oikeasti hoksannut tekemisensä ja käskysanan yhteyden.

esss`

esss`
Viestimäärä: 127

VS: KOIRA HIDASTELEE LIIKKEISSä - Tiistaina, 27.07.2010 klo 16:48  
+
0
Kiitos näistä vinkeistä, me yritetään taas soveltaa vinkkejä meille :)
2x Jackrusselinterrieri

Muistoissa
1x saksanpaimenkoira
1x sileäkarvainen noutaja

PINNI

PINNI
Viestimäärä: 151

VS: KOIRA HIDASTELEE LIIKKEISSä - Maanantaina, 02.08.2010 klo 09:07  
+
0
Meillä ainakin tuotti perusasento vaikeuksia, tai juuri nimenomaan tuota hitautta ja haluttomuutta. Pidimme suhteellisen pitkän tauon (n. kuukaus) enkä vaatinut koiralta juuri mitään (kontaktia ohitustilanteissa, istumista, että saa ruuan yms. kyllä mutta mitään varsinaisia toko liikkeitä ei harjoiteltu). Mietin myös tauon aikana, että minkä takia koira oli niin haluton tulemaan perusasentoon.
Meillä se johtui ilmeisesti siitä, etten ollut aivan ajatellut kouluttavani nuorta koiraa. Vanhempi koiramme tuli sivulle todella vauhdikkaasti ja osasi liikkeen muutenkin oikein, joten oletin että nuorempi koirakin osasi liikkeen samalla lailla. Vaadin myös liian paljon, enkä auttanut nuorta tarpeeksi. Lisäksi meille sattui tulemaan juuri murkkuikä samaan saumaan.
Kun sitten aloitimme treenaamaan uudelleen aloitin liikkeen harjoittelun alusta uudelleen, otin käyttöön uuden vihjesanan ja nyt koira tulee iloisesti perusasentoon ja tarjoaa sitä itsekseenkin välillä.
En kyllä tiedä oliko tästä mitään apua.

juulia

juulia
Viestimäärä: 656

VS: KOIRA HIDASTELEE LIIKKEISSä - Lauantaina, 14.08.2010 klo 19:10  
+
0
Mulla kun on itsellä maailman hitain ja vaikeasti motivoitavissa oleva koira (4v bichonnarttu), joka sille päälle sattueessan tekee liikkeet just tasan niin hitaasti, kun sitä huvittaa (esim,. tänään toko-kokeessa). Mä olen yrittänyt kaikki "taikatemput", jotta saisin sen kierrokset ja innon korkeammalle ennen treeniä/koetta. Joskus saatan onnistua mutta vire kestää enintää 1/2-1 minuuttia. Siksi meillä on parasta ottaa tosi lyhyitä treenipätkiä ja sen jälkeen pitää tauko. Lelulla koirahan ei palkkaannu ollenkaan, joten silläkään ei saa intoa tekemiseeen. Namilla saa koiran tekemään mutta se ei auta ym. ongelmaan.

Esim. agilitystarteissa meillä on auttanut, että haen koiran vasta juuri ennen starttia, jolloin se on terävimillään. Myös ennen starttia, koiran käsyttäminen istu-maahan-istu-maahan, saa sen innostumaan. Samoin kun treenaan pentuni kanssa ja vanhempii koira joutuu odottamaan vuoroaan, tämän jälkeen intoa löytyy hetkeksi.

Mutta koira on perusluonteeltaan mukavuuden haluinen ja lenkeillä ns. peressä vedettävä. Mm. siksi minulla on kasvamassa villakoiran pentu, jolta toivon sähäkkyyttä ja korkeampaa viettiä tehdä asiosta kanssani :)
bichon frise Anni 7/2006
kääpiövillakoira Nelli 1/2010

ellu

ellu
Viestimäärä: 35

VS: KOIRA HIDASTELEE LIIKKEISSä - Perjantaina, 27.08.2010 klo 13:10  
+
0
Samoilla linjoilla kuin vuorisumu. Pakotteita ei kyllä kannata käyttää. Jos ei koira toimi, täytyy miettiä missä on tehnyt väärin. Siitähän se on kiinni.
11kk on vielä koiralla se murkkuvaihe, eli kannattaa ottaa lunkisti varsinkin jos on herkkistyyppi. Voi mennä hiukan helpompaan välillä että tulee niitä onnistumisia. Niistä koira oppii paremmin kun se että alkaa homma puuduttamaan ja pakko olisi vaan tehdä.
Motivointi on ykköstärkeä juttu. Vaaditaanhan me koiralta asioita jotka ei sille merkitse mitään. Eli se täytyy koittaa vaan löytää se oman koiran rytmi ja mikä on sille paras palkka.
Ja joku koirahan kestää 10 toistoa väsymättä, mutta joku 3. Kannattaa koittaa lopettaa silloin kun kaikki menee hyvin. Se on meille ihmisille hirveän vaikeaa. Jos vielä kerran ....

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: KOIRA HIDASTELEE LIIKKEISSä - Perjantaina, 27.08.2010 klo 16:12  
+
0

ellu kirjoitti:

Samoilla linjoilla kuin vuorisumu. Pakotteita ei kyllä kannata käyttää. Jos ei koira toimi, täytyy miettiä missä on tehnyt väärin. Siitähän se on kiinni.


Ei vuorisumu ehkä sitä ihan noin tarkoittanut. Että ehdottomasti ei pakotteita. Minä käsitin ainakin, että nimenomaan mietitään miksi koira ei toimi ja sitten tarvittaessa korjataan oikeanlaisella pakotteella.

Ei pakote paha ole. Sitä vaan pitää osata käyttää.

belgilö

belgilö
Viestimäärä: 494

VS: KOIRA HIDASTELEE LIIKKEISSä - Perjantaina, 27.08.2010 klo 20:52  
+
0
Mäkin noista pakotteista sen verran,että alle vuotiaale koiralle ei vielä pakotteita. Koiralle ensin opetetava oikea suoritustapa ja vietti tekemiseen riittävän korkea,että se kestää pakotteen antamisen. Esim. jos koira on valmiiksi jo hieman huonossa vireessä ja pakote annetaan se vaan passivoi koiraa enemmän.

Pakotteen antamisen jälkeen kun koira korjaa virheen,esim seuraamisessa menettää kontaktin,
ottaa kontaktin hihnasta nyppäisyn jälkeen,on kehun ja palkan tultava välittömästi!

Pakote ei oo paha,mutta sitä on osattava käyttää.

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: KOIRA HIDASTELEE LIIKKEISSä - Perjantaina, 27.08.2010 klo 21:13  
+
0

belgilö kirjoitti:

Mäkin noista pakotteista sen verran,että alle vuotiaale koiralle ei vielä pakotteita


Miksei? :mietiskel:

Kyllä minä ainakin olen käyttänyt. Jos koira tasan tietää mitä pitää tehdä, mutta tarvitsee himpun verran painostusta (henkistä tai fyysistä) tai lisää tahtia, niin miksi ei?

belgilö kirjoitti:

Esim. jos koira on valmiiksi jo hieman huonossa vireessä ja pakote annetaan se vaan passivoi koiraa enemmän.


Jos koira on huonossa vireessä, niin eihän sille pakotetta anneta. Sitä hetsataan. Vai eikö?
(Viestiä on muokattu perjantaina, 27.08.2010 klo 21:14)

belgilö

belgilö
Viestimäärä: 494

VS: KOIRA HIDASTELEE LIIKKEISSä - Perjantaina, 27.08.2010 klo 21:26  
+
0
Aivan,ei pakotetta huonosta vireestä.Jos sen takia esim seuraaminen ei ole toivotunlaista, niin ei sitä pakotteella korjata vaan nimen omaan hetsaamalla.

Olin tuolla yhdessä (en nyt nimiä mainitse) tottisseminaarissa ja siellä tunnettu "guru" kertoi ettei itse käytä pakotteita nuorella koiralla.Toki yksilökohtaista ja koulutustasosta riippuvaista.

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: KOIRA HIDASTELEE LIIKKEISSä - Perjantaina, 27.08.2010 klo 21:33  
+
0

belgilö kirjoitti:

Olin tuolla yhdessä (en nyt nimiä mainitse) tottisseminaarissa ja siellä tunnettu "guru" kertoi ettei itse käytä pakotteita nuorella koiralla.Toki yksilökohtaista ja koulutustasosta riippuvaista.


Okei. Ja pakote käsitteenä on myös häilyvä. Toisille se on vain fyysistä, esim. sitä remmistä nyppimistä, minä koen jo painostavat nojaamiset, katseet ja fyysisellä kosketuksella tapahtuvan estämisen/korjaamisen (esim. paikka käskyn luistamisesta ja/tai paikka-käskyyn palauttamisessa) pakotteeksi..

  Siirry sivulle: 1 2
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28193
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6332
Viestejä yhteensä545699
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265845
(Tilastot päivitetty viimeksi 28.04.2024 klo 00:15)