Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Tiistaina, 13.04.2010 klo 19:22

Pelkillä kehuilla palkitseminen?

Siirry sivulle: 1 2 3

Frambuesa

Frambuesa
Viestimäärä: 6

VS: PELKILLä KEHUILLA PALKITSEMINEN? - Perjantaina, 23.04.2010 klo 16:14  
+
0
En lukenut edellisiä viestejä, mutta vastaan kysymykseesi:

"Ovatko kehut tarpeeksi hyvä motivaatio?"
Riippuu koirasta. Esimerkkinä bordercollie, joka rakastaa miellyttää ihmistä: kehu riittää varsin hyvin. Yleisin motivaationlähde on kuitenkin namit.

Sitten omakohtainen kokemus:
Meillä on rottweilernarttu, itsepäisimmästä päästä. Koira on koulutettu nameilla, mutta itse olen aina palkinnut koiran äänensävyllä ja muutamalla taputuksella. Ja tadaa: Koira on hallinnassani ja tottelee minua, toisin kuin muita perheenjäseniäni jotka yrittävät lahjoa sitä herkuilla ;)
En ylipäätään "lääpi" koiraani muuten, enkä juurikaan huomioi sitä, jotta se saisi sitten enemmän irti (harvoista..) kehuistani. Älkää nyt kuitenkaan käsittäkö väärin, en ole mikään sydämetön monsteri :-D

Meni ehkä ohi aiheen, mutta menköön.. :-)

//Muok. Koirani siis lähinnä kuumentuu ja häseltää jos minulla on nameja eikä keskity ollenkaan.
(Viestiä on muokattu perjantaina, 23.04.2010 klo 16:16)

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: PELKILLä KEHUILLA PALKITSEMINEN? - Perjantaina, 23.04.2010 klo 19:49  
+
0
whisperd Omien havaintojen lisäksi perustan väitteeni esim. Tuore Kaimion kirjaan Koirien käyttäytyminen, jossa viitataan myös laajaan määrään tieteellisiä tutkimuksia aiheesta.

Mihin itse perustat väitteesi? Kullaan koiralaumaan? (Joka ei ole edes mitenkään ristiriidassa omien väitteideni kanssa. Suomessa kun koirille ei ole samalla tavoin tarjolla ruokaa kylien liepeillä, niin tottahan ne löyttäytyvät laumaan metsästäekseen, aivan kuten sanoinkin. Se on sitten asia erikseen, että käyttätyykö ko. lauma muutoin kertomallasi tavalla vai ei.) Jos olet tutkinut ko. laumaa pidemmänkin aikaa, niin kuulen varsin mielelläni tutkimusmenetelmistäsi ja tuloksistasi.

Sonzu

Sonzu
Viestimäärä: 15

VS: PELKILLä KEHUILLA PALKITSEMINEN? - Perjantaina, 23.04.2010 klo 20:57  
+
0
Frambuesa: Harvinaisen aiheeseen liittyvä, kun on jo pari sivua tullut täydellistä offtopicia. ;D Niin siis kääpiövillakoira on tulossa ja kyseessä on käsittääkseni miellyttämisenhaluinen rotu. Kirjassakin varoitettiin siitä, että koira keskittyisi palkkaan itse tekemisen sijasta makupalakoulutuksessa. Entä jos kouluttaisi niin, että opettaisi naksuttimeen herkuilla, ja muuten palkkaisi naksuilla ja kehuilla? Noi väittelyt voisi tästä eteenpäin sitten hoitaa yksäreillä, kun eivät itse topiciin liity mitenkään.
Aprikoosi kääpiövillakoira
Sun-Powers Dai-Di Sand "Sara"
s.15.4.2010

Sonzun villisblogi

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: PELKILLä KEHUILLA PALKITSEMINEN? - Perjantaina, 23.04.2010 klo 21:11  
+
0
Koska yleinen keskustelu on kuitenkin yksityistaistelua mielekkäämpää, perustin meille mielipide-ero-kiistelijöille oman ketjun. Tästä lähtien offtopic-väittelyt vaikka tänne ;)

Jos modeja on paikalla, niin kai tänkin ketjun OT:t vois siirtää tonne. Sais asiallisemmaks ja aloittajan tarkoitusta vastaavammaksi tämän.

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: PELKILLä KEHUILLA PALKITSEMINEN? - Lauantaina, 24.04.2010 klo 00:45  
+
0

Sonzu kirjoitti:

että opettaisi naksuttimeen herkuilla, ja muuten palkkaisi naksuilla ja kehuilla?



Ihan mielenkiinnosta, mitä tarkoitat tässä yhteydessä naksulla palkkaamisella?

Frambuesa

Frambuesa
Viestimäärä: 6

VS: PELKILLä KEHUILLA PALKITSEMINEN? - Lauantaina, 24.04.2010 klo 11:10  
+
0
Kääpiövillikset ovat käsittääkseni omistajaansa kiintyviä ja miellyttämisenhaluisia, joten uskon että koulutus onnistuu kehuilla ja leikkimisellä palkitsemisella. Onnea koirasta! :)

kadi

kadi
Viestimäärä: 839

VS: PELKILLä KEHUILLA PALKITSEMINEN? - Lauantaina, 24.04.2010 klo 13:38  
+
0
Vuorisumu: Naksullahan merkataan palkan paikka. Ja jos palkka on kehu, niin eikös se ole palkkaamista naksulla ja kehuilla. Ihan niinkuin yleensä palkataan naksulla ja nameilla :) naks -> makupala tai naks -> kehu. Näin mä ymmärsin.

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: PELKILLä KEHUILLA PALKITSEMINEN? - Lauantaina, 24.04.2010 klo 14:51  
+
0
^Noihan sen pitäisi mennä, jos kehut ovat primääripalkka, mutta miksi sitten ehdollistaa naksu ensin namiin, jos palkkana aikoo kuitenkin käyttää kehuja eikä nameja? Lisäksi en itse näe juuri mitään hyötyä käyttää kehujen yhteydessä naksutinta, kun kehut ovat lähes yhtä tarkkoja ja nopeita. Suorapalkka on kuitenkin aina parempi, jos sitä pystyy käyttämään hyvin lähelle samalla tarkkuudella kuin naksua. Itselläni siis kehut ovat käytössä aina suorapalkkana.

Äyri

Äyri
Viestimäärä: 2

VS: PELKILLä KEHUILLA PALKITSEMINEN? - Maanantaina, 09.08.2010 klo 21:56  
+
0

Sonzu kirjoitti:

Luin yhdestä kirjasta neuvon, että koiraa kannattaisi palkita pienestä pitäen pelkillä kehuilla ja taputuksilla makupalojen sijasta. Kirjoittajan mukaan tällä tavoin koira toimii miellyttämisen halusta sen sijaan, että vaatisi palkkaa. :paapatus: Ovatko kehut tarpeeksi hyvä motivaatio? Lähentääkö tällainen toimintatapa koiran ja ihmisen suhdetta? Entä onko totta, että terrierit on vaikeampi saada tyytymään pelkkiin kehuihin? Kertokaa kokemuksianne ja mielipiteitä. :peukku:

Meillä ei twhonnut meidän milaan kehut ja taputuksest se oli välillä jopa ika hurja meillä kävi ongelma koiran kouluttajaa sun muuta sit rauhottu kun ruvettii palkaan siitä et on nätisti herkuilla siis

Äyri

Äyri
Viestimäärä: 2

VS: PELKILLä KEHUILLA PALKITSEMINEN? - Maanantaina, 09.08.2010 klo 21:56  
+
0

Sonzu kirjoitti:

Luin yhdestä kirjasta neuvon, että koiraa kannattaisi palkita pienestä pitäen pelkillä kehuilla ja taputuksilla makupalojen sijasta. Kirjoittajan mukaan tällä tavoin koira toimii miellyttämisen halusta sen sijaan, että vaatisi palkkaa. :paapatus: Ovatko kehut tarpeeksi hyvä motivaatio? Lähentääkö tällainen toimintatapa koiran ja ihmisen suhdetta? Entä onko totta, että terrierit on vaikeampi saada tyytymään pelkkiin kehuihin? Kertokaa kokemuksianne ja mielipiteitä. :peukku:

Meillä ei twhonnut meidän milaan kehut ja taputuksest se oli välillä jopa ika hurja meillä kävi ongelma koiran kouluttajaa sun muuta sit rauhottu kun ruvettii palkaan siitä et on nätisti herkuilla siis

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: PELKILLä KEHUILLA PALKITSEMINEN? - Torstaina, 12.08.2010 klo 02:14  
+
0

Frambuesa kirjoitti:

Meillä on rottweilernarttu, itsepäisimmästä päästä. Koira on koulutettu nameilla, mutta itse olen aina palkinnut koiran äänensävyllä ja muutamalla taputuksella. Ja tadaa: Koira on hallinnassani ja tottelee minua, toisin kuin muita perheenjäseniäni jotka yrittävät lahjoa sitä herkuilla ;)


Meillä vähän sama. Rotikka on hyvin kuuliainen miestä kohtaan vaikka hän ei ole oikeastaan ikinä palkannut koiraa muuten kuin sanoilla tai rapsutuksilla. Itse taas joudun heittämään suurin piirtein kuperkeikkaa nakit korvissa että koira kiinnittää muhun huomiota ja haluaa työskennellä innokkaasti minulle. Parhaiten tuon miehen onnistuneen koulutustavan huomaa toisten koirakoiden ohitustilanteissa. Rotikka on miehen kanssa kavellessä rauhallinen koska mies on käyttänyt ohustilanteissa tasan kahta menetelmää; jos koira on meinnnut rähjätä, ottanut kylmästi niskaperse otteen ja koira lopettanut samantien pörinän. Ja kun menee kiltisti ohi, palkkaa kehuilla ja rapsutuksilla. Itse joudun tekemään oikeasti töitä että saan edes jollain tavalla kunnialla tuon koiran muiden koirakoiden ohi. Pitäisikö itsekkin alkaa vähentämään tuota palkkausta eri tilanteissa.. :mietiskel: Mulla on ollut tähän asti paha tapa että oikeastaan kaikesta saa palkan namin/lelun muodossa. No nykyään sentään ulko-ovesta kulkiessa en enää työnnä nakkia suuhun nätisti odottamisesta vaan se on minulle ja koiralle/koirille jo niin itsestään selvä juttu, että siitä ei rynnitä vaan odotetaan ilman nameja tai sen kummempia käskyjäkään. Ovi ei aukea, ennenkuin jokaisen perse on maassa ja vapautus tulee vasta sitten.
(Viestiä on muokattu torstaina, 12.08.2010 klo 02:16)

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: PELKILLä KEHUILLA PALKITSEMINEN? - Torstaina, 12.08.2010 klo 08:50  
+
0
^Itse yritän käyttää koiralle mahdollisiman paljon tilannesidonnaisia palkkioita, sillä yleensä ne toimivat ainakin omilla koirilla parhaiten. Esim. juuri ovella oven avaaminen ja siitä pääseminen vapautuskäskyn jälkeen toimivat siinä tilanteessa parempana palkkana kuin esim. namit. Kotiin tullessa taas toiselle koiralle toimii pelkkä huomio ja rapsutukset parhaimpana palkkana siitä että koira on omalla paikallaan nätisti. Agilityssä siirryn koiran viereltä pois tai annan lähtökäskyn kun se odottaa rauhassa, jolloin palkkana toimii pääsy suorittamaan esteitä jne jne.

monna

monna
Viestimäärä: 3958

VS: PELKILLä KEHUILLA PALKITSEMINEN? - Tiistaina, 17.08.2010 klo 02:38  
+
0

Vuorisumu kirjoitti:

Itse yritän käyttää koiralle mahdollisiman paljon tilannesidonnaisia palkkioita, sillä yleensä ne toimivat ainakin omilla koirilla parhaiten.


Nyt kun aloin miettimään, tulee sitä itsekkin käytettyä noita tilannesidonnaisia palkkioita. Nyt kun alkaa miettimään, esim. meidän noutajan liikkeet ovat todella hyvin tehtyjä ja tekee ne rivakasti kun tietää että pääsee sen jälkeen juoksemaan vapaana. Itsellä kun tapana teettää jotain pientä koirilla, ennenkuin pääsevät vapaaksi ja silloin vapautus on saanut riittää palkkiona.

  Siirry sivulle: 1 2 3
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28192
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6332
Viestejä yhteensä545697
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään4
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265845
(Tilastot päivitetty viimeksi 27.04.2024 klo 15:45)