Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Sunnuntaina, 11.04.2010 klo 22:00

Sisäsiisteys

Siirry sivulle: 1 ... 11 12 13 ... 38

alphabetty

alphabetty
Viestimäärä: 441

VS: SISäSIISTEYS - Keskiviikkona, 15.06.2011 klo 04:01  
+
0

Röttönen kirjoitti:

Juu näin aiommekin jatkaa, mutta tuolla ulkona saa seisoa kyll tuon kanssa puoli päivää :D Pakon edessä siis sinne oikeastaan tekee. Eli jos vaan jollakulla olis jotakin lisäkikkaa. On myös viety sanomalehteä hajuineen pihalle, mutta ei silläkään ollut mitään vastetta.




Meillä "ole ulkona niin kauan kunnes tekee jotain"- taktiikka koettiin erittäin huonoksi meillä. Simba halusi vielä vähemmän tehdä mitään ulos ja omistajien hermot olivat tiukalla. Tuli meinaan seisottua päivän aikana useampi tunti ulkona odotellen jos jotain tulisi.

Kuten jo joskus aikaisemmin (sivulla 3 ja 7 kirjoitin)
Ensimmäiseksi koiran "oleskelua" rajoitetaan. Eli jos koiralla on ollut joku tietty pissapaikka ei päästetä koiraa sinne. Kun viet koiraa ulos ja koira ei tee mitään, se tuodaan sisälle ja pidetään ns. pienemmässä tilassa, jossa voit vahtia, ettei se tee pissoja sisälle. Sitten kun koira alkaa osottaa merkkejä, että on hätä -> viedään ulos -> jos ei tee mitään takas sisälle -> jne. Me välillä kuskattiin Simbaa eessuntaas useemmankin kerran, kunnes lopulta se teki ne pissat ulos. Kärsivällisyyttähän tää vaatii, mutta paremmin tää toimi ainakin meillä, kun toi ulkona seisoskelu. Sillon se koira vaan keksii kaikkee muuta tekemistä ja ei muista tehdä niitä tarpeitaan ulos.
Mut tää siis toimi meillä, kukin taplaa tavallaan.
Menossa mukana lancashire heeleri Koda. Muistoissa cavalier kingcharlesinspanieli Simba<3
http://nnunmaailma.blogspot.com/
Mikään ei ole niin hienoa kuin suuri seikkailu, paitsi kotiinpaluu.

Röttönen

Röttönen
Viestimäärä: 40

VS: SISäSIISTEYS - Torstaina, 23.06.2011 klo 18:05  
+
0

alphabetty kirjoitti:

[quote=Röttönen]Juu näin aiommekin jatkaa, mutta tuolla ulkona saa seisoa kyll tuon kanssa puoli päivää :D Pakon edessä siis sinne oikeastaan tekee. Eli jos vaan jollakulla olis jotakin lisäkikkaa. On myös viety sanomalehteä hajuineen pihalle, mutta ei silläkään ollut mitään vastetta.




Meillä "ole ulkona niin kauan kunnes tekee jotain"- taktiikka koettiin erittäin huonoksi meillä. Simba halusi vielä vähemmän tehdä mitään ulos ja omistajien hermot olivat tiukalla. Tuli meinaan seisottua päivän aikana useampi tunti ulkona odotellen jos jotain tulisi.

Kuten jo joskus aikaisemmin (sivulla 3 ja 7 kirjoitin)
Ensimmäiseksi koiran "oleskelua" rajoitetaan. Eli jos koiralla on ollut joku tietty pissapaikka ei päästetä koiraa sinne. Kun viet koiraa ulos ja koira ei tee mitään, se tuodaan sisälle ja pidetään ns. pienemmässä tilassa, jossa voit vahtia, ettei se tee pissoja sisälle. Sitten kun koira alkaa osottaa merkkejä, että on hätä -> viedään ulos -> jos ei tee mitään takas sisälle -> jne. Me välillä kuskattiin Simbaa eessuntaas useemmankin kerran, kunnes lopulta se teki ne pissat ulos. Kärsivällisyyttähän tää vaatii, mutta paremmin tää toimi ainakin meillä, kun toi ulkona seisoskelu. Sillon se koira vaan keksii kaikkee muuta tekemistä ja ei muista tehdä niitä tarpeitaan ulos.
Mut tää siis toimi meillä, kukin taplaa tavallaan.[/quote]


Juu, tätäkin tekniikka olemme testanneet, eli neidin oleskelu rajoitettu eteiseen, jolla kyllä myös normaali pissapaikka, mutta sinne pääsy estetty. Kytätty ku haukka ja pihalle kun siltä vaikuuttaa. Tätä voi jatkaa vaikka kuinka kauan ja aika harvoin se pissa sinne pihalle tulee, kakka useammin kylläkin. Mutta eihän tässä muista vaihtoehtoja ole kuin yrittää yrittämisen perään :)
Seropi Ronja 3/2011
Kissit Nasu & Nyytti 2008

Röttönen

Röttönen
Viestimäärä: 40

VS: SISäSIISTEYS - Torstaina, 23.06.2011 klo 18:07  
+
0

JuF kirjoitti:

[quote=Röttönen]Juu näin aiommekin jatkaa, mutta tuolla ulkona saa seisoa kyll tuon kanssa puoli päivää :D Pakon edessä siis sinne oikeastaan tekee. Eli jos vaan jollakulla olis jotakin lisäkikkaa. On myös viety sanomalehteä hajuineen pihalle, mutta ei silläkään ollut mitään vastetta.



Jos sulla on aikaa niin lähde johonkin koko päivän kestävälle metsäretkelle makkaranpaistoon. Eiköhän jossain 5 tunnissakin pennun ole jo pakko käydä pissimässä ulkona :D[/quote]



Juu, silloin kun ollaan esim vanhemmillani paljon pihalla, niin ne pissit tulee siellä pihalle, mutta toisaalta, siellä ei ole myöskään oppinut tekemään muualle (paitsi viimeksi päätti, että äitini räsymatto on oiva paikka pienelle pissalle).
Seropi Ronja 3/2011
Kissit Nasu & Nyytti 2008

Mari_00

Mari_00
Viestimäärä: 9

VS: SISäSIISTEYS - Keskiviikkona, 29.06.2011 klo 16:37  
+
0
Me laitettiin eilen uusi matto olohuoneen lattialle ja mitä tapahtuikaan! Vuoden vanha karvatassu tuli ja kyykistyi pissalle sen päälle!! :( Haluaisinkin kysyä, voiko kukaan kuvitella, mistä johtuu, että koira, joka on ollut sisäsiisti jo yli puoli vuotta päättää tehdä pissat matolle?! En voi ymmärtää!

Meidän koirat ovat tottuneet siihen, että voivat käydä pissalla alusella vessassa. Aluset on otettu käyttöön siltä varalta, että jos yöllä tai silloin kun ei olla kotona iskee hätä, koirilla joku paikka minne mennä. Tosin täytyy myöntää, että käyvät joskus alusella jopa kun ollaan kotona, eivätkä pyydä päästä ulos. Useimmiten onneksi tekevät ulos!

Pitäisiköhän mun varautua nyt siihen, että tämä okkarin matolle pissaaminen tulee toistumaan? Pitäisikö matolle ruiskuttaa etikkaa varmuuden vuoksi? Mitä sanotte?

Niii

Niii
Viestimäärä: 4297

VS: SISäSIISTEYS - Keskiviikkona, 29.06.2011 klo 19:36  
+
0
^:eek: Minä kyllä suosittelen, että viskaat ne aluset pois ja opetat siihen, että vain ja ainoastaan ulos tehdään tarpeet. Ehkä ne kuvittelee että oot laittanu niille uuden pissa alustan kun eihän ne tiedä että se ainut paikka minne pissiä.

Kun koiran ottaa niin mulle se on ainakin itsestään selvyys että käytetään koiraa niin usein pissalla kun on tarvis.
Rottweiler -08
Isovillakoira-13
Maatiaiskissat -07 -08

jempo

jempo
Viestimäärä: 370

VS: SISäSIISTEYS - Keskiviikkona, 29.06.2011 klo 21:14  
+
0
^^ Kyllä koira pidättää sen aikaa mitä tarvii esim yöllä tai yksinollessaan. Ota nyt ihmeessä alustat pois, tässä on varmaankin nyt käynyt niinkuin Niii sanoi, eli ne ovat luulleet uuden alustan tulleen paikalle.
Ei koiran kuulu käydä pissaamassa mihinkään alustalle tai mihinkään sisällä, se oppii pidättämään vaikka lähemmäs 10h jos on pakko! Ei koira ole sisäsiisti jos se saa käydä sisällä pissaamassa :D
Sekarotuinen Riki <3 (09/10)
Rikin touhuilut.

zirppa

zirppa
Viestimäärä: 219

VS: SISäSIISTEYS - Keskiviikkona, 29.06.2011 klo 22:36  
+
0
Juoksut? Jossain tapauksissa jos matot ovat olleet pois koko koiran eliniän, ne voivat merkata matot vaikka olisivat olleet sisäsiistejä jo pitkään. Joten ostat hajunpoistoa ja muutaman päivä palkkaat ulso teosta, yleensä se auttaa ja anna vielä varmuuden vuoksi ruoka/luu matola.

Tigru

moderaattori
Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: SISäSIISTEYS - Perjantaina, 01.07.2011 klo 08:36  
+
0
Mustavalkoisuutta eli pissaaminen luvalliseksi vain ulkona. Ja sen maton kanssa mä kyllä kärkkyisin ja nostaisin melkoisen äläkän jos koira siihen pissaa. Mistäs se tietää ettei siihen saa pissata jos matto on nyt vasta tullut ja tähän asti matolla olleille alustoille on saanut pissata.
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

sliippi

sliippi
Viestimäärä: 778

VS: SISäSIISTEYS - Lauantaina, 02.07.2011 klo 14:17  
+
0
Koira, joka käy sisällä alusilla pissaamassa, ei ole sisäsiisti. Kuten edellä sanottu, sisäsiisteyden suhteen kannattaa olla täysin mustavalkoinen: joko sisälle saa pissata tai sitten ei. Se on koirallekin selkeämpää.

Mutta kyllähän näiden kanssa on nähty, että sisäsiisteille koirillekin voi sattua "aivopieruja". Yhdestä kerrasta en sinänsä huolestuisi. Matto kannattaa putsata huolellisesti ja hajuista hankkiutua eroon vaikka etikka-vesi-seoksella, niin ei näe jatkossa sitä houkuttelevana paikkana. Näkisin kuitenkin, että jos koira saa pissata vapaasti jonnekin päin asuntoa, kasvatetaan huomattavasti riskejä näiden "aivopierujen" syntyyn.
kääpin uros -09
shelam uros -16

Saridiini

Saridiini
Viestimäärä: 7

VS: SISäSIISTEYS - Tiistaina, 05.07.2011 klo 11:25  
+
0
Kaikkia kirjoituksia en jaksanut käydä läpi joten kysytään erikseen; eli kannattaako koira viedä yöllä ulos tarpeilleen vai ei? Herään heti kun se lähtee vaeltelemaan omasta pedistään, joka on meidän sängyn vieressä. Heti kun olen vienyt ulos tulee pissat ja usein kakatkin. Mutta oppiiko se helposti että pääsee yölläkin ulos vai helpottaako lopullista sisäsiisteyden opettelua? Eka koira niin on vähän hakusessa kaikki... :) Kiitos!

maddy

moderaattori
maddy
Viestimäärä: 3542

VS: SISäSIISTEYS - Tiistaina, 05.07.2011 klo 11:45  
+
0
^Jos kyseessä on vielä pieni pentu, joka ei välttämättä koko yötä jaksa pidätellä, voit hyvin viedä sen yölläkin ulos tarpeilleen (vahvistuupahan käsitys siitä, että ulos tehdään tarpeet). Pidä vaan huoli, että yöllä ei muuta kuin vähäeleisesti mennä ulos, kehutaan siellä tarpeidenteosta ja sitten mennään takaisin sisälle ja nukkumaan. Pyrkimys siis on, että yöllä ei muuta riekuta kuin käydään tarvittaessa tarpeillaan ja sitten palataan petiin. Kun pidätyskyky kasvaa, pentu todennäköisesti alkaa nukkua läpi yön ihan itsestään.

Saridiini

Saridiini
Viestimäärä: 7

VS: SISäSIISTEYS - Keskiviikkona, 06.07.2011 klo 20:30  
+
0
Joo näin olen tehnytkin että heti mennään takaisin nukkumaan .Koira on hyvin jo oppinut että yöllä nukutaan eikä leikitä, menee jo itsestään takaisin omaan petiin heti ulkoa tultua, yksinään saattaa pedissään touhuta vähän aikaa:)

TiiaLiina

TiiaLiina
Viestimäärä: 19

VS: SISäSIISTEYS - Keskiviikkona, 13.07.2011 klo 09:29  
+
0
Meidän perheeseemme saapui 6kk pentukoira joka ei ole sisäsiisti ja ongelmana on ettei sitä ole yritettykkään opettaa sisäsiistiksi vanhassa kodissaan. Kaipaisin jotain vinkkejä usean ulkoilun lisäksi?:eitietoo: Tuntuu että pihalle kun mennään ni on ihan vaan et :eek:
Saksanpaimenkoira vm 2010 <3
Ranskanbulldoggi vm 2017 <3

Eldarwen

Eldarwen
Viestimäärä: 2007

VS: SISäSIISTEYS - Keskiviikkona, 13.07.2011 klo 10:40  
+
0
Mä en oo ikinä vieny yhtäkään koiristani pihalle yöllä. Ja tämä nykynen tosiaan oppi sisäsiistiks alle 2 viikossa kotiintulonsa jälkeen joten en usko että siitä mitään haittaa ainakaan oli.
Ite oon sitä mieltä että meillä mennää mun säännöillä, ei koiran. Ja öisin nukutaan.
Just ennen nukkumaanmenoa ollaan käyty ulkona ja sitten nukkumaan. Ja aamulla heti kun herään niin ulos.

Oon aiemminkin jossain kertonut, mutta tän labradorin kanssa kävi hyvä onni siinä että huomasin ettei se ikinä tehnyt asioitaan makuuhuoneeseen, eli periaatteessa omaan pesäänsä. Eli yöksi koira makkariin ja ovi kiinni. Nätisti pidätteli koko yön kun ei sinne halunnut asioitaan tehdä. Kevyesti pidätteli jo toisella viikollaan kotona sellaset 9h yöunet ja vielä ois itekkin nukkunut. :nauru:

En myöskään pahemmin käyttänyt sanomalehtiä, opeteltiin suoraan ulos ilman välivaiheita. :peukku:

jempo

jempo
Viestimäärä: 370

VS: SISäSIISTEYS - Keskiviikkona, 13.07.2011 klo 11:59  
+
0

Eldarwen kirjoitti:

Mä en oo ikinä vieny yhtäkään koiristani pihalle yöllä. Ja tämä nykynen tosiaan oppi sisäsiistiks alle 2 viikossa kotiintulonsa jälkeen joten en usko että siitä mitään haittaa ainakaan oli.
Ite oon sitä mieltä että meillä mennää mun säännöillä, ei koiran. Ja öisin nukutaan.
Just ennen nukkumaanmenoa ollaan käyty ulkona ja sitten nukkumaan. Ja aamulla heti kun herään niin ulos.

Oon aiemminkin jossain kertonut, mutta tän labradorin kanssa kävi hyvä onni siinä että huomasin ettei se ikinä tehnyt asioitaan makuuhuoneeseen, eli periaatteessa omaan pesäänsä. Eli yöksi koira makkariin ja ovi kiinni. Nätisti pidätteli koko yön kun ei sinne halunnut asioitaan tehdä. Kevyesti pidätteli jo toisella viikollaan kotona sellaset 9h yöunet ja vielä ois itekkin nukkunut. :nauru:

En myöskään pahemmin käyttänyt sanomalehtiä, opeteltiin suoraan ulos ilman välivaiheita. :peukku:



Meillä täysin sama juttu :) Koira tosin ei ihan kyllä 2 viikossa meillä oppinut sisäsiistiksi, mutta kuitenkin aika nopeasti:D Ite oon sitä mieltä että koiraa ei viedä öisin pihalle, mutta se on jokaisen oma valinta ja tuskin siitä siis haittaakaan ole.. Mutta meillä koira tajusi melkein heti että yöllä nukutaan, eikä edes pyytänyt pihalle tms., joten sitten vaan aamulla piti nopeasti laittaa vaatteet päälle ja napata koira syliin :D Kyllä se toisaalta myös riippuu siitä koirasta ja ihmisestä.. Meillä pentua vietiin alussa pihalle tunnin välein, jotta tajuaisi että ulos tehdään asiat. Jotkut taas eivät jaksa niin paljon viedä päivällä, ja ymmärrän kyllä senkin (no, niistä läheskään kaikilla ei olekaan alle puolivuotiaana sisäsiistiä koiraa ;)) Yöllä ulosviemiseen kyllä en seuraavankaan koiran kanssa tule suostumaan, koska kyllä ihmisten ehdoilla mennään :D
Sekarotuinen Riki <3 (09/10)
Rikin touhuilut.

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: SISäSIISTEYS - Keskiviikkona, 13.07.2011 klo 14:27  
+
0
En nyt tiedä kannattaako tätä sanoa ääneen, koska silloin tunnetusti kaikki meneekin myttyyn, mutta nyt näyttää siltä, että Pablosta, ensi viikolla 1v., on vihdoin tullut sisäsiisti! :aurinko: (pieni puuhun koputus tähän perään)

Eli jos joku epätoivoinen lukee tätä palstaa ja tuskailee koiran kanssa, joka ei millään tunnu oppivan sisäsiistiksi, annan toivon kipinän: joskus pelkkä aika auttaa. :hymy:

zirppa

zirppa
Viestimäärä: 219

VS: SISäSIISTEYS - Torstaina, 14.07.2011 klo 01:46  
+
0
Ei nämäkään asiat aina mene niinkuin elokuvissa. Itselleni tuli koira 7kk ikäisenä eikä päivääkään ollut opetellut ulos tekoa, joten aloitimme alusta, no perselleenhän se meni, juoksut alkoi 3vk päästä kun oli meille tullut, samalla meillä asui toinen saman ikäinen koira joka oli jo sisäsiisti enkä papereita halunnu takasisin laitta. Puol vuotta taisteltiin sitten hoksas.

Tällä koiralla ei ollut mitään hajua mitä tehdään mihin, käveli vaan ja yhtäkkiä huomas ai, mulla on pissahätä teempä tähän.

Jokaisella on oma mielipiteensä kuka määrää ulosmenosta, itse olen koirat opettannut pyytämään ulos, varsinkin penun kanssa on mielestäni turha suuttua pennulle jos on tehnyt sisälle kun itse ei ole viitsinyt nousta sängystä. Joka päivä koirat juo eri määrän ja silloin tavaraa tulee ulos eri aikoihin, ei ihminenkään käy joka päivä samaan aikaan samoilla asioilla.

Hyvänä kikkana on etä kehuu kun petnu tekee ulos ja sisälläei noteeraa mitenkään jos tekee, ei hyvällä eikä pahalla, eikä myös heti ala siivota sotkua pois. Jotkut koirat ketjuttava että pissaamisella saa namia, tämä kyllä huomaa, jos koira pissaa sisälle ja tulee sen jälkeen namia odottamaan, silloin toki namitus lopetetaan kokonaan. Toisen koirat eivät vain halua tehdä ihmisten ollessa lähellä se selviää sillä että lähtee metsälenkille missä koira vapaana, ja sseurailee koiraa.

TiiaLiina

TiiaLiina
Viestimäärä: 19

VS: SISäSIISTEYS - Torstaina, 14.07.2011 klo 10:15  
+
0
Joo no tää ei kyl ymmärrä että miks siellä ulkona käydään, aamullakin kun mentiin ulos ja oltiin tovi niin ei mitään ja kun sisälle saavuttiin niin min,ja matolle! :( mutta eiköhän tämä tästä kun antaa aikaa ja ymmärrystä! :)
Saksanpaimenkoira vm 2010 <3
Ranskanbulldoggi vm 2017 <3

Eldarwen

Eldarwen
Viestimäärä: 2007

VS: SISäSIISTEYS - Torstaina, 14.07.2011 klo 13:01  
+
0
^Mä en oo myöskään ikinä seisonu pihalla pennun kanssa ja odottanu että se tekis jotain. Sisällä vaan seuraan silmä tarkkana ja jos yhtää alkaa kiertää ympyrää tai haistelemaan niin samantien koira kainaloon ja ulos. Jos ei mitään tee niin takas sisälle ja sama alkaa alusta.

Jos nyt on kuitenkin käyny niin että se koira ehtii alottaa pissaamaan ennenku ehdin sitä ulos viemään, niin oon kyllä ottanu kainaloista kiinni ja raahannu silti ulos vaikka sitten pissais sen koko matkan. Ja sit siellä ulkona kehunu kun on jatkanut siellä. Tää tietty jakaa mielipiteitä aika paljon eikä varmastikaan toimi kerrostalossa, mutta ite oon tän todennu toimivaks ja tällä linjalla pysytään. :peukku:
(Viestiä on muokattu torstaina, 14.07.2011 klo 13:03)

TiiaLiina

TiiaLiina
Viestimäärä: 19

VS: SISäSIISTEYS - Torstaina, 14.07.2011 klo 21:43  
+
0

TiiaLiina kirjoitti:

Joo no tää ei kyl ymmärrä että miks siellä ulkona käydään, aamullakin kun mentiin ulos ja oltiin tovi niin ei mitään ja kun sisälle saavuttiin niin min,ja matolle! :( mutta eiköhän tämä tästä kun antaa aikaa ja ymmärrystä! :)



Tänään tuli ekat pitkät pisut ulos jeeeeee :) eiköhän se tästä lähe rullaamaan!:peukku:
Saksanpaimenkoira vm 2010 <3
Ranskanbulldoggi vm 2017 <3

  Siirry sivulle: 1 ... 11 12 13 ... 38
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28199
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6334
Viestejä yhteensä545716
Uudet käyttäjät tänään4
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään5
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265849
(Tilastot päivitetty viimeksi 30.04.2024 klo 20:45)