Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KOULUTUS JA KäYTTäYTYMINEN - Keskiviikkona, 21.04.2010 klo 20:00

"Temppujen" opettaminen koiralle

Siirry sivulle: 1 ... 12 13 14

hypophrenia

hypophrenia
Viestimäärä: 1231

VS: "TEMPPUJEN" OPETTAMINEN KOIRALLE - Keskiviikkona, 13.11.2013 klo 15:17  
+
0

Wallen kirjoitti:

meillä luka osaa perus istu, paikka, maahan, ei ota ja anna tassu. mutta tuntuu että yleensäkkään temppujen opettaminen tuntuu ihan mahdottomalta ja tuo menee ihan ylikierroksille ja tarjoaa aina makuullee menoa ja tassua :ttou: ja tuntuu että se ei älyä mitä pyydetään ja vaikka kuinka usein toistaisi, niin ei mene perille.. ja vaikka usein pitkän aikaa on, ettei treenatakkaan. vai meneekö mulla jotenkin pasmat sekaisin?


Mä niiiiiin tiiän ton häsläyksen! Oon yrittäny saada koiran rauhottumaan jonkun tietyn kohteen koskemisesta nenällä, ja siitä, että sitä kohdetta pitäis koskea aina vaan pidempään. Mutta ei vaan auta. Ihan älytön häsläys ja puhina ja pöhinä ja pärskiminen, ja näytetään koko temppuosaaminen läpi sekunnissa. Ite pysyn aina rauhallisena, enkä siis mitenkään hihkuen ja nopeetemposesti harjottele temppuja. Ei siitä omasta rauhallisuudesta ja hitaasti toimisesta vaan tunnu olevan hyötyä.
Oon kokeillu sitäkin, että kaikki temppuilu loppuu heti, kun häsläys alkaa. Eli siis melkein ekan käskyn jälkeen :roll: Joko "poistun paikalta" tai pistän kaikki temppuilukamppeet pois. Hetken päästä sitten uus yritys.
Eli joo, tästä viestistä ei ollu mitään apua, mutta tiiän mistä puhut :D
"Tomorrow - a mystical land where 99% of all human productivity, motivation and achievement is stored."

vems

vems
Viestimäärä: 1901

VS: "TEMPPUJEN" OPETTAMINEN KOIRALLE - Keskiviikkona, 13.11.2013 klo 16:57  
+
0
Mä ymmärrän teitä Wallen ja hypophrenia. Meillä auttoi kaiken treenin alkuun paikkamakuu, jossa piti hieman laskea kierroksia (edellytys että koiralle on opetettu paikkamakuu). Ja sähläämisestä seuraa yleensä oma passivoituminen. Siis sellainen täysi passivoituminen. Kehut ei ole mitään tyyliin jeejeehyvähyväbileet, vaan lähinnä sellaista rauhallista kehumista. Lelupalkkaa me käytetään hyvin säästeliäästi. Se fokuksen hakeminen kestää, mutta eipä siihen auta kuin harjoittelu. Nyt kun mun koira on kohta kolme vee, alkaa sitä keskittymistä olla mukavasti. Edelleen koira kyllä vaatii hieman kikkailua, että toimii halutunlailla. Sitten kun se toimii, niin se on kyllä niin <3

Onawe

Onawe
Viestimäärä: 23

VS: "TEMPPUJEN" OPETTAMINEN KOIRALLE - Keskiviikkona, 12.03.2014 klo 08:21  
+
0
Kuinka olette opettaneet maailman yksinkertaisimman tempun koiralle; tassun antamisen? Mulla toinen koira äkkää kaikki temput, kun kerran ohjeistaa, ja sen jälkeen menee ihan smoothisti. Mutta tää toinen, apua! Se on ollu mulla nyt 2-vuotta, eikä se osaa kun istua ja jotenkin pysyä paikallaan. Ja musta tuntuu, että sekin on ihan siksi, että pyydän istumaan -> nami koiran päälle että se "joutuu" istumaan, joskus istuu ilman tätäkin. Ja paikalla oloa on harjoteltu ihan hulluna, ja se pysyy ehkä 1-2m päässä paikallaan, jos on ihan hiljaa... :D Mutta asiaan!! Oon yrittäny opettaa sille tassua, sanon tassu, otan tassun käteen (välillä yritän vähän tökkiä/muuten avittaa) ja sanon uudelleen tassu, annan namin sen jälkeen. Toistettu n. 1000 kertaa, ei opi. Näin oppi toinen koira tassun antamisen, onko mun tekniikassa vikaa, vai onko tää koira oikeasti tyhmä?

Muoks. Ja samaan viestiin vielä, että kys. koira ei ole oppinut hihnassa kävelyä nätisti vielä, kiskoo kun rekeä välillä. On kokeiltu pysähdystä, suunnan vaihtoa, nykäisyä... Mitä seuraavaksi?
Perulaiset Nowa (s. 05/2007) ja Loki (s. 11/2008).
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 12.03.2014 klo 08:25)

sändi

sändi
Viestimäärä: 1669

VS: "TEMPPUJEN" OPETTAMINEN KOIRALLE - Keskiviikkona, 12.03.2014 klo 16:40  
+
0
^ Koitapa tassun antamiseen semmosta, että laitat namin nyrkin sisään (niin, että koira tietää sen olevan siellä) ja odotat.. Usein koirat alkaa "kaivaa" namia tassullaan ja kun annat namin heti käpälän osuessa sun käteen, niin siinähän sulla on jo tassun antamisen "alkeet" kasassa :wink:
Vehnäterrieri ♂ 4/2009
Suursnautseri ♂ 1/2015

Onawe

Onawe
Viestimäärä: 23

VS: "TEMPPUJEN" OPETTAMINEN KOIRALLE - Keskiviikkona, 12.03.2014 klo 20:45  
+
0

sändi kirjoitti:

^ Koitapa tassun antamiseen semmosta, että laitat namin nyrkin sisään (niin, että koira tietää sen olevan siellä) ja odotat.. Usein koirat alkaa "kaivaa" namia tassullaan ja kun annat namin heti käpälän osuessa sun käteen, niin siinähän sulla on jo tassun antamisen "alkeet" kasassa :wink:



Hyvä idea! Menee kokeiluun heti huomenna, katsotaan tökkiikö vain nenällä.. :nauru:
Perulaiset Nowa (s. 05/2007) ja Loki (s. 11/2008).

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: "TEMPPUJEN" OPETTAMINEN KOIRALLE - Perjantaina, 14.03.2014 klo 14:06  
+
0

Onawe kirjoitti:

Muoks. Ja samaan viestiin vielä, että kys. koira ei ole oppinut hihnassa kävelyä nätisti vielä, kiskoo kun rekeä välillä. On kokeiltu pysähdystä, suunnan vaihtoa, nykäisyä... Mitä seuraavaksi?



Tämä nyt ei varsinaisesti kuulu tähänaiheeseen, mutta vastaan nyt kumminkin. Meillä alkoi homma pelittää, kun pysähdyin ja odotin koiran katsovan minua ja sitten palkitsin ihan jalan vierestä. Tää opetti sille, että kun hihna kiristyy, pitää kääntyä kattomaan ja sitten saa herkkua.

Mutta toi tassunopettamisjuttu, joka sulle ehdotettiinkin, toimi ainakin meillä. Meilläkin aluksi yrittinenällä, mutta kun ei saanut sitä herkkua, niin nopeasti se tassukin sieltä tuli. Herkun pitää aluksi vain olla niin hyvä, että se oikeasti kiinnostaa, vaikkei heti sitä saisikaan.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

syntaksivirhe

syntaksivirhe
Viestimäärä: 1594

VS: "TEMPPUJEN" OPETTAMINEN KOIRALLE - Keskiviikkona, 19.03.2014 klo 08:18  
+
0

Onawe kirjoitti:

Ja samaan viestiin vielä, että kys. koira ei ole oppinut hihnassa kävelyä nätisti vielä, kiskoo kun rekeä välillä. On kokeiltu pysähdystä, suunnan vaihtoa, nykäisyä... Mitä seuraavaksi?



Mä opetin tolle omalle, että kun hihna kiristyy niin silloin pysähdytään ja katsekontaktilla pääsee eteenpäin. Siinä menee yleensä tuskastuttavan kauan, että tajuaa, mutta nykyään ei yhtään kaduta se oma kärsivällisyys kun tuo tajuaa heti kertalaakista idean.

Oletko kuinka usein vaihtanut noita tekniikoita? Ei ole järkeä pomppia keinosta toiseen jos ei heti yksi tapa tuota haluttua tulosta.
Welsh Corgi Pembroke
FI RU EE MVA BALT EE LV LT JMVA "Roxie" (n) 1/14 -sijoituksessa-

Fay

Fay
Viestimäärä: 1275

VS: "TEMPPUJEN" OPETTAMINEN KOIRALLE - Perjantaina, 04.04.2014 klo 18:31  
+
0
Meillä on temppuiltu häkin kanssa.

Häkki on kiva
Raha ei tuo onnea, mutta sillä voi ostaa vaahtokarkkeja ja se on vähän sama asia..

Karhukoira-labradorimix Pörri 09/02
Villakoira-sheltti-cockerspanielimix Bella 10/11

Kuvia otuksista ja vähän muustakin
Blogi

Flyleaf

Flyleaf
Viestimäärä: 24

VS: "TEMPPUJEN" OPETTAMINEN KOIRALLE - Lauantaina, 05.04.2014 klo 19:48  
+
0
Tuli vain mieleen että Roi, enoni koira on pelastanut minut eksyksistä.Olin mennyt siis noin 6-8km lenkille ja olin vahingossa yhdessä risteyksessä kääntynyt väärään suuntaan, ja huomasin sitten pitkän ajan päästä että olin eksyksisssä:nolo:, mietin pääni puhki että mitä tekisin. No, sanoin Roille että "etsi koti" ja sehän lähti kuono kiinni maassa hölköttelemään, enkä tosiaankaan tiennyt minne se minua johdatti. Noin puolen tunnin kuluttua huomasin että olimme kotitiellä,lopulta sitten pääsimmekin enoni luokse takaisin. Tuhma minä :heristel:.
Maltankoira Minttu, jossa 1/4 lhasa asoa 16.4.2014
Mukana menossa myös kaksi poika gerbiiliä (Wilbert, synt 10.7,2013 ja Filippus, synt25.6.2013)

Riesl

Riesl
Viestimäärä: 11

VS: "TEMPPUJEN" OPETTAMINEN KOIRALLE - Perjantaina, 18.04.2014 klo 15:09  
+
0
Osaako kukaan neuvoa, miten siinä tempussa, jossa koiran etutassut on jakkaran päällä ja takapää kiertää jakkaraa ympäri koiran saa kiertämään sitä jakkaraa? Oon saanut Tiidan seisomaan jakkaraa vasten, mutta en millään saa sitä liikkumaan jakkaraa ympäri.
Borderterrieri Tiida 23.8.2012

lintuja

lintuja
Viestimäärä: 676

VS: "TEMPPUJEN" OPETTAMINEN KOIRALLE - Sunnuntaina, 20.04.2014 klo 22:03  
+
0
Liiku itse ensin ja naksuta koiran liikkeestä (tai houkuttele sitä kääntymään - miten nyt opetatkin). Sen on pakko liikkua mukana pysyäkseen sua vastapäätä.
suomenpystykorva-karjalankarhukoira-?: Helmi 05/09.
tanskalais-ruotsalainen pihakoira: Tähti 12/13.

syntaksivirhe

syntaksivirhe
Viestimäärä: 1594

VS: "TEMPPUJEN" OPETTAMINEN KOIRALLE - Torstaina, 26.06.2014 klo 17:24  
+
0
Pakko hehkutaa. Oon pitkästä aikaa Jopen kanssa kahdestaan ja se on vaan maannu koska pentua ei näy, niin pidettiin temputteluhetki. Se osaa "kuolla", eli mennä kyljelleen. Opetin sen sit molemmin puolin menemään ympäri. Se hoksas heti! Pitäis vaan muistaa että toi on oikeesti fiksu ja oppivainen, ja opetella lisää temppuja. Opetusvideoitahan on netti pullollaan.
Welsh Corgi Pembroke
FI RU EE MVA BALT EE LV LT JMVA "Roxie" (n) 1/14 -sijoituksessa-

Tigru

moderaattori
Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: "TEMPPUJEN" OPETTAMINEN KOIRALLE - Tiistaina, 22.07.2014 klo 22:11  
+
0

Siirretty viesti kirjoitti:

Miten opetan koiralle niitä ns ''temppuja'' ja käskyjä??

Näitä ei koira siis osaa:nolo:

Käskyt:
*ohi
*paikka
*hiljaa
*irti
*tänne
*ei
*seuraa


Temput:
*pyöri/kieri
*PUM(kuole)
*lelujen kerääminen
Saa kertoo muitakin temppuja



Koira on siis 2vuotias. En ole opettanut pentuna, mutta nyt oppii kyllä innoissaan :heiluti:



sspp kirjoitti:

Kannattaa opettaa koiraa seuraammaan siten että laittaa koiran istumaan ja lähtee kävelemään ja taputtaaa retee kättä ja sanoo seuraa!

Jos aikoo opettaa tempun PUM niin kannattaa osottaa kädellä koiraa ihan niinkuin ampuisit sen ja sanot PUM ja kaadat koiraa kyljestä!

Kieri tempun voi opettaa sillä tavalla että laittaa makaamaan koiran ja työntää kyljestä niin kun sitä tekee useamman kerran niin kyllä se koira älyää sitten!


tässä alku juttuja!!!!!!!

Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.
(Viestiä on muokattu tiistaina, 22.07.2014 klo 22:15)

Coco9

Coco9
Viestimäärä: 18

VS: "TEMPPUJEN" OPETTAMINEN KOIRALLE - Keskiviikkona, 23.07.2014 klo 14:17  
+
0
"Irti" - Ota nami käteen ja laita koiran nenän kohdalle. Tavallisesti koirat pudottaa tavaran että syödä nami. Jos koira pudotta tavaran/lelun sano (samalla hetkellä) käsky "irti" ja anna palkinto.

"paikka" - Käsket koiraan maahan tai istumaan ja sanot paikka. Siirry koiran eteen. Alussa vain 5 sekuntia. Palaa koiran luokse ja anna palkinto. Jos koira nousee laita uudelleen maahaan tai istumaan niin monta kertaa kun tarvii. Siitä vain jatkat pikkuhiljaa ja seuraavaksi 10 sekuntia sitten 15 sekuntia...
Saluki Iida

Juntsu

Juntsu
Viestimäärä: 13

VS: "TEMPPUJEN" OPETTAMINEN KOIRALLE - Perjantaina, 25.07.2014 klo 16:36  
+
0

Onawe kirjoitti:

Kuinka olette opettaneet maailman yksinkertaisimman tempun koiralle; tassun antamisen? Mulla toinen koira äkkää kaikki temput, kun kerran ohjeistaa, ja sen jälkeen menee ihan smoothisti. Mutta tää toinen, apua! Se on ollu mulla nyt 2-vuotta, eikä se osaa kun istua ja jotenkin pysyä paikallaan. Ja musta tuntuu, että sekin on ihan siksi, että pyydän istumaan -> nami koiran päälle että se "joutuu" istumaan, joskus istuu ilman tätäkin. Ja paikalla oloa on harjoteltu ihan hulluna, ja se pysyy ehkä 1-2m päässä paikallaan, jos on ihan hiljaa... :D Mutta asiaan!! Oon yrittäny opettaa sille tassua, sanon tassu, otan tassun käteen (välillä yritän vähän tökkiä/muuten avittaa) ja sanon uudelleen tassu, annan namin sen jälkeen. Toistettu n. 1000 kertaa, ei opi. Näin oppi toinen koira tassun antamisen, onko mun tekniikassa vikaa, vai onko tää koira oikeasti tyhmä?

Muoks. Ja samaan viestiin vielä, että kys. koira ei ole oppinut hihnassa kävelyä nätisti vielä, kiskoo kun rekeä välillä. On kokeiltu pysähdystä, suunnan vaihtoa, nykäisyä... Mitä seuraavaksi?



Me opetettiin sillai et pyydettiin tassua, sit ku oli pyydetty 2x ,mutta koira vieläkään antanut niin otettiin siltä tassu ja laitettiin käden päälle ja samalla sanottiin:''tassua''.Nameina kannattaa käyttää jtn juustonpalasia tai makkaranpalasia.
Vetämiseen: käyttäkää treenatessa vedonestovaljaita(meillä toimii).Kun koira ei vedä niin kehut ja annat namin
Oon aika varma että toimii
Mr.Juntsu & Omistaja
(Viestiä on muokattu perjantaina, 25.07.2014 klo 16:39)

Coco9

Coco9
Viestimäärä: 18

VS: "TEMPPUJEN" OPETTAMINEN KOIRALLE - Sunnuntaina, 27.07.2014 klo 18:40  
+
0
Tassun antaminen-

Kätke kämmeneesi makupala.
Käske koira istumaan ja pidä kädessäsi pientä herkkupalaa, jonka koira voi haistaa muttei nähdä. Vie käsi koiran kuonon lähelle koiran sivulle niin, että koira kääntää päätään hieman. Näin koira siirtää painonsa pois tassulta, jonka haluat sen nostavan. Innosta koiraa etsimään herkkua, niin se todennäköisesti yrittää avata nyrkkisi tassullaan.

Avaa kätesi ja anna makupala koiralle.
Heti kun koiran tassu koskettaa kättäsi, avaa kätesi niin, että koira saa herkun. Kehu koiraa samalla. Toista useita kertoja. Pidä makupalaa välillä koiran toisella puolella. Näin koira oppii käyttämään tempussa kumpaakin tassuaan sen mukaan, kumpaa sen haluat käyttävän.

Lisää harjoitukseen käsky.
Kun edellinen vaihe sujuu ongelmitta, voit ottaa mukaan käskyn. Kun koira koskettaa kättäsi tassulla, sano esimerkiksi ”päivää” ja anna herkku koiralle.

Ojenna toinen käsi koiran eteen.
Pidä makupalaa yhdessä kädessä ja ojenna toinen käsi avoimena koiran eteen sille puolelle, jonka tassun haluat nousevan. Heti kun koira koskettaa avointa kättäsi tassulla, sano esimerkiksi ”päivää” tai ”anna tassu” ja anna herkku koiralle. Toista useita kertoja. Muista vaihtaa puolta välillä.

Harjoittele kärsivällisesti!
Kun harjoittelet kärsivällisesti, koira oppii pian nostamaan haluamasi tassun avointa kämmentäsi vasten käskyn kuullessaan.
Saluki Iida

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: "TEMPPUJEN" OPETTAMINEN KOIRALLE - Maanantaina, 28.07.2014 klo 20:44  
+
0
^ Mä opettaisin yhden kerrallaan. Molempien opettaminen samaan aikaan sekoittaa koiraa aika lahjakkaasti. Muuten erinomaiset ohjeet!
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

MissPoodle

MissPoodle
Viestimäärä: 3

VS: "TEMPPUJEN" OPETTAMINEN KOIRALLE - Lauantaina, 02.08.2014 klo 18:39  
+
0

Coco9 kirjoitti:

Tassun antaminen-

Kätke kämmeneesi makupala.
Käske koira istumaan ja pidä kädessäsi pientä herkkupalaa, jonka koira voi haistaa muttei nähdä. Vie käsi koiran kuonon lähelle koiran sivulle niin, että koira kääntää päätään hieman. Näin koira siirtää painonsa pois tassulta, jonka haluat sen nostavan. Innosta koiraa etsimään herkkua, niin se todennäköisesti yrittää avata nyrkkisi tassullaan.

Avaa kätesi ja anna makupala koiralle.
Heti kun koiran tassu koskettaa kättäsi, avaa kätesi niin, että koira saa herkun. Kehu koiraa samalla. Toista useita kertoja. Pidä makupalaa välillä koiran toisella puolella. Näin koira oppii käyttämään tempussa kumpaakin tassuaan sen mukaan, kumpaa sen haluat käyttävän.

Lisää harjoitukseen käsky.
Kun edellinen vaihe sujuu ongelmitta, voit ottaa mukaan käskyn. Kun koira koskettaa kättäsi tassulla, sano esimerkiksi ”päivää” ja anna herkku koiralle.

Ojenna toinen käsi koiran eteen.
Pidä makupalaa yhdessä kädessä ja ojenna toinen käsi avoimena koiran eteen sille puolelle, jonka tassun haluat nousevan. Heti kun koira koskettaa avointa kättäsi tassulla, sano esimerkiksi ”päivää” tai ”anna tassu” ja anna herkku koiralle. Toista useita kertoja. Muista vaihtaa puolta välillä.

Harjoittele kärsivällisesti!
Kun harjoittelet kärsivällisesti, koira oppii pian nostamaan haluamasi tassun avointa kämmentäsi vasten käskyn kuullessaan.




Meillä on ongelmana juuri tämä tassun antaminen. Osaisiko joku auttaa? Koirani on vajaa 2-vuotias villakoiranarttu ja kaikki temput ovat tähän mennessä sujuneet ongelmitta. Neiti on oppinut aina muutamalla toistolla ja älynnyt kiperämpienkin temppujen idean pian.

Nyt kuitenkin löytyi poikkeus sääntöön eli kuten jo mainittu, tämä perus tassun antaminen. Olen koettanut lainaamassani tekstissä mainittua tapaa, tuloksetta. Koira ei millään ala tarjota tassua vaan tuijottaa hetken silmiin kuin pyytäen apua ja kyllästyy sitten koko touhuun. Olen yrittänyt käyttää tehokkaampaa namia ja innostaa koiraa, mutta neiti vain vinkuu ja lähtee sitten pois turhautuneena, ellei kokeile ensin maahanmenoa. Tassu ei kuitenkaan hievahdakaan lattiasta.

Olen kokeillut myös toista tapaa opettaa, sitä, jossa kouluttaja itse ottaa koiran tassun käteensä, kehuu ja palkkaa. Vaikka olen tätä toistanut lukemattomia kertoja, ei temppu etene. Kun yritän siirtyä seuraavaan opetusvaiheeseen, eli houkutella koiraa kohottamaan tassua itse, opettaminen tyssää. Olen naputtanut varovasti tassun alta, nostanut tassua aivan kevyesti, mutta turhaan. Koira katsoo hölmistyneenä ja lopulta turhautuu kun ei ymmärrä ja siirtyy kauemmas.

Itse olen lähinnä naureskellut, kun yleensä oppivainen koira ei tajua. Neiti sen sijaan vaikuttaa turhautuneelta koko temppuun ja tuntuu, ettei nauti tempun opettelusta enää ollenkaan tempun junnattua näinkin kauan paikallaan.

Pitäisikö luovuttaa ja hyväksyä, ettei koirani opi juuri tätä temppua? Vai onko tekniikassani jokin pielessä? Jos joku osaa neuvoa niin kuuntelen mielelläni. Tuntuu todella hassulta, että koiralle, joka on haastavampiakin temppuja oppinut, tavallinen tassun antaminen olisi ylitsepääsemätön oppia.

Kiitos jo etukäteen vastauksista! :)
"Meille molemmille on huomattavasti mukavampaa, jos sinä kohdistat täydellisen, jakamattoman huomiosi MINUUN."
~Villakoira

Strikku

Strikku
Viestimäärä: 1820

VS: "TEMPPUJEN" OPETTAMINEN KOIRALLE - Torstaina, 07.08.2014 klo 17:54  
+
0
^ Oletko käyttänyt naksutinta? Sillä voisit yrittää saada haettua temppua sitä kautta, että houkuttelet koiraa seisomaan, ja siitä sitten ihan pikkuriikkisen askeleen eteenpäin. Kun koira liikauttaa tassuaan edes pikkiriikkisen, ei tarvitse edes nostaa kunnolla, naks ja palkkaa. Siitä sitten pikkuhiljaa vaatimaan enemmän.

Tai sitten vaihtoehtoisesti laitat namikättäsi alemmas, ihankuin vinkkinä, että niillä tassuilla pitäisi tehdä jotakin. Ja taas heti palkkaa, jos tassu liikahtaa vähäsenkin. Voit myös innostaa koiraa haluamaan namia sun kädestä, jolloin koirasi voi innostua tassun antoon.
suomenlapinkoirat Rolle ja Bea

When only the best is enough good.

lintuja

lintuja
Viestimäärä: 676

VS: "TEMPPUJEN" OPETTAMINEN KOIRALLE - Keskiviikkona, 13.08.2014 klo 12:12  
+
0
Mun mielestä ei kannata turhautua, mutta kannattaa ehkä laittaa temppu tauolle ja palata siihen joskus myöhemmin. Mun pystykorva varsinkin on tosissaan semmonen koira, jolle voi opettaa juttuja ja hakata päätään seinään (kuumuu, vinkuu, haukkuu, jos ei tajua ja tarjoaa koko repertuaarin), mutta turhaan. Sitten jonain päivänä se vaan osaa. Peruuttamisen kanssa meille kävi juurikin näin. Aloitin ehkä viime syksynä, nyt kesällä se sitten päivänä eräänä ITSE tarjosi portaiden peruuttamista. Siitä rohkaistuneena aloin tehdä ympäriperuutusta, -pujottelua ja kasia. Tämmönen varsin epätarkka ja päätön video saatiin aikaiseksi tänään.

Paljon muuta toki ollaan opetulta välillä ja joskus palattu tähän. Mutta koska en oo halunnut pilata sen motivaatiota, olen monesti jättänyt silleen. Nyt viimein tuntuu, että palaset loksahtelee.

Muokkaus vielä: en jaksa lukea kamalasti taaksepäin, mutta osaako koira esimerkiksi tassutargetin? Itse miettisin, miten voisin pilkkoa temppua. Opeta sille ekana, että tassujen räimimisestä jonnekin muualle voi saada palkkaa. Naksutin on siinä hyvä, eiköhän se vahingossa esim. kävele jollekin alustalle. Kun koira hoksaa, että sillä on tassut, se varmasti helpommin kokeilee antaa niitä sinulle.
suomenpystykorva-karjalankarhukoira-?: Helmi 05/09.
tanskalais-ruotsalainen pihakoira: Tähti 12/13.
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 13.08.2014 klo 12:16)

  Siirry sivulle: 1 ... 12 13 14
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28204
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6338
Viestejä yhteensä545723
Uudet käyttäjät tänään2
Viestiketjuja aloitettu tänään3
Viestejä kirjoitettu tänään6
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265867
(Tilastot päivitetty viimeksi 02.05.2024 klo 21:30)