Ohjeet ja säännöt
Takaisin
PENTU TULEE TALOON - Perjantaina, 29.10.2010 klo 18:28

Miten valmistauduit pennun tuloon?

Siirry sivulle: 1 2 3 4

Nuppeli

Nuppeli
Viestimäärä: 90

MITEN VALMISTAUDUIT PENNUN TULOON? - Perjantaina, 29.10.2010 klo 18:28  
+
0
Tein tämmöisen hieman laajemman käsitteen pennun kotiin tulosta, mutta jos ei ole tarpeellinen, niin lukitkaa.

Eli siis, miten valmistauduitte pennun tuloon? Pitikö teidän luopua omista rutiineista koiran takia? Menikö kämppä uuteen uskoon? Paljonko rahaa varasitte kun koira oli tulossa? Eli miten valmistauduitte kokonaisuudessaan pennun tuloon?

Itse pentukuumeisena laskeskelen rahoja ja olen ajatellut rahasummaa, minkä aion kerätä/hankkia ennen kuin otan koiran (mahd. ensi vuonna). :jjei:
Saksanpaimenkoira ''Ira'' s. 14.12.2011

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: MITEN VALMISTAUDUIT PENNUN TULOON? - Perjantaina, 29.10.2010 klo 21:21  
+
0
En valmistellut mitenkään erityisemmin =) Hain vaan koiran ja thats"it. Tuolla oli jo kaikki tarvikkeetkin mukana kun hain, uuden hihnan olen sille vaan ostanut nyt näin jälkikäteen. Hieman enemmän joudun olemaan nyt kotona =/ mutta eipä se kai mittään....
Päässä tietenkin pähkäilin aika kauankin että otanko koiran vai en...(tai no jonkusen pari kuukautta,sen jälkeen kun mun vanha koira kuoli)
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018

Aduro

Aduro
Viestimäärä: 3051

VS: MITEN VALMISTAUDUIT PENNUN TULOON? - Lauantaina, 30.10.2010 klo 00:36  
+
0
Mä hankin kaikki uudet tavarat, koska Mango ei tullu meille pentuna, niin siltä ei jääny mitään. Valjaat sain naapurilta, ostin 2 kaulapantaa, 1 hihnan, 1 flexin, yhet heijastinvaljaat (jotka vielä liian isot), tuon kevyt häkin (oli yli puolet halvempi kuin leikkikehä, ja sitä voi kissoillekin kesällä käyttää), ja oman nukkumakopan joka sopii neidille isonakin. Sit ostin tietty ruokaa, juoma- ja ruokakupin, omia namuja ja luita (naudan nahkaa), heijastimia, oman kantokopan (kun mennäänm pidempiä matkoja autolla/kävellen) ja muutama pehmeä fleecepeitto ja pyyhe :)
Mango-samojedinarttu 7v., Kirsikka-schipperke 4v., ja kissat Huli, Doris ja Piu :)

1.3.2012 Muistoissa Iida-kisu

neruda

neruda
Viestimäärä: 2829

VS: MITEN VALMISTAUDUIT PENNUN TULOON? - Lauantaina, 30.10.2010 klo 21:54  
+
0
Mä en ole ostanut pentua varten mitään, pentupakkaus tulee mukana ja siellä on kynsisakset ja kupit sun muut. Kasvattajalta tulee myös panta ja hihna. Hankin varmaan vain pedin, mutta senkin virkaa voi toimittaa joku kaapissa oleva vanha täkki. Ehkä ostan pentukongin. Toinen koiraportti pitää hankkia että pentu saa olla itsekseen keittiössä kun toinen koira muualla kämpässä. En osta häkkejä tai aitauksia. Olen ostanut Kaimion pennun kasvatus -kirjan, siinä tällä hetkellä ainoa investointi.

Pentu tulee perjantaina (joulukussa kyllä vasta) ja viikonlopun jälkeen pidän pari vapaapäivää ja sen jälkeen teen vain puolikasta päivää että saadaan rauhassa totutella yksinoloon (keskenään ja ihan yksin). Kaveri tulee ekaksi viikonlopuksi niin taataan toisen koiran lenkki ja aktivointitarve ekojen päivien osalta.

Tuhoamiseen on varauduttu jo ennalta siten, että sähköjohdot laitetaan sellaisten johtolaatikoiden, listojen tai mitä ikinä nimeltä ovatkaan, sisään ettei pentu pääse järsimään johtoja. Pöytien ja tuolien jalkojen ympärille laitetaan suojat muovista tai pahvista. Muutoin meillä ei oikein ole mitään tuhottavaakaan. Mutta remonttiin tai uusittavaksi menee sitten se mitä menee, ei kai siihen voi varautua oikein muutoin kuin henkisesti hyväksymällä tuhot jo ennalta.

Rahaa on pennun hinta ja muutama satanen päälle yllättäviä kuluja ja hankintoja varten. Omat rutiinit tulevat varmasti muuttumaan, koska pennun ruokinta ja ulos vieminen, opettaminen sun muu tulee rikkomaan seesteisen arkirytmin, siihen kannattanee varautua vaikka ajattelisi että mikään ei muutu. Pentu voi myös vinkua ja vikistä öisin joten henkinen valmistautuminen siihen, että yöunia ei parina ekana yönä ehkä näe, on viisasta.

Sanomalehtien keräily on vaiheessa, mutta niitä tarvitaan varmaankin paljon :nauru:
Berninpaimenkoira "Manta" s. 2015
Berninpaimenkoira "Mooses" 30.9.2010-7.1.2016
Berninpaimenkoira "Urho" 28.8.2009-5.1.2011

Bettina

Bettina
Viestimäärä: 58

VS: MITEN VALMISTAUDUIT PENNUN TULOON? - Lauantaina, 30.10.2010 klo 22:38  
+
0
Mä olen aloittanut jo sanomalehtien ja paperirullien keräämisen about 2kk ennen kuin koira on syntynytkään. ;-)

Samointein aloitimme uuden asunnon haun. Kaupungin kämppä, josta emme hevillä luovu, eli vaihtoa haetaan/uuteen asuntoon mahdollisesti. Tällä hetkellä pieni kaksio ja toivoisimme isompaa kaksiota tai kolmiota ennen pennun tuloa. Muutto on kuitenkin stressaava elämäntilanne pennulle, joten toivoisimme muuttoa ennen pentua. Saa nährä mitenkä käy. Isompi asunto tarvittais joka tapauksessa jo meille kahdelle.

Nyt tässä about 8vkoa ennen pennun tuloa oon moniakin käytännön asioita ruvennut pennun näkökannasta miettimään. Joitain kukkia sitomaan ja etukäteen miettimään, mitä tavaroita ym voi jättää esille. :-D Pitää jo suunnitella, kuinka muuttaa käytännön järjestelyitä (mainoslehdistä kenkien säilytykseen), jos tässä samassa asunnossa edelleen ollaan.

Suurinman osan pennun tavaroista olen netistä jo tilannut ja loput tarvikkeista haen tuosta lähimmästä eläinkaupasta. Kirjallisuuteen ja nettilähteisiin mahdollisuuksiin mukaan perehdyn. Pidän myös yhteyttä kasvattajaan kaikissa mahdollisissa kysymyksissä. Pennun tullessa tieto-taito olisi siis mahdollisimman hyvä (kokemuspohja on, mitä on).

Henk. koht. elämässä olen jättänyt useampia luottamustehtäviä ja muita vapaa-ajan juttuja pois, jotta minulla olisi mahd paljon aikaa pennulle. Olemme avokkini kanssa pentua yhdessä ottamassa, mutta koira jää pääasiallisesti minun vastuulle. Olen koiralle jo "kummit" hommannut ja lapsuuden perheeni siihen valmistanut. ;-) Tukiverkosto siis on hyvä ja olemassa. Myös lomamme on suunniteltu siihen ajankohtaan, kun pentu meille tulee.

Raha-asioita olen sen verran laskeskellut ennakkoon, mitä koira voisi kuukaudessa kustantaa. Lähinnä olen valmistautunut säästöihin koiraa varten ja nyt siihen opintolainaan myös kallistuin. Jätin myös sivutyöt opiskeluiden ohelta pois, jotta koiralle olsii enemmän aikaa.

Edit/tarkennuksia ja lisäyksiä.
Nata-tyttö 26.10.2010

Yleisesti koiran tulisi näyttää koiralta, ainakin pääpiirteittäin. Joskus sekarotuinen koira voi muistuttaa myös jotakin muuta eläintä, mutta jos sekarotuisesta koirasta kuitenkin näkee, että se ON koira, niin se riittää. Etelä-Suomen Seropit ry, Seropin rotumääritelmä

(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 31.10.2010 klo 12:23)

Terhi

Terhi
Viestimäärä: 134

VS: MITEN VALMISTAUDUIT PENNUN TULOON? - Maanantaina, 01.11.2010 klo 17:32  
+
0
Meillä oikeastaan vain otetaan ennen pennun tuloa matot pois lattioilta. Pennulle on jo valmiina panta ja hihna täällä, kun oli edesmenneeltä koiralta jäänyt. Pennulle tulee kasvattajalta mukaan ruokaa, omia leluja ym. joten kummemmin ei tarvinnut valmistautua. Pesin koiran pedin jota Lissu ei käytä.

Raha-asioita en ole pahemmin miettinyt. Tietysti sen verran että pystyy koirat rokottamaan ja madottamaan ja varautunut olen sairastamisiin jne.
Äippäliini kera rakkaidensa: mies ja kaksi lasta :)
saksanpaimenkoira s.4.1.09 Royal Coctail on my mind eli Lissu
saksanpaimenkoira s.3.9.10 Jatzarin Janet

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: MITEN VALMISTAUDUIT PENNUN TULOON? - Maanantaina, 01.11.2010 klo 19:27  
+
0
Valmistauduin ostamalla tarvikkeita ja säästämällä rahaa rokotuksiin yms. kuluihin. Mulla oli rutkasti aikaa valmistautua, tammikuussa varasin pennun alustavasti, maaliskuussa pennut syntyi ja toukokuun lopulla oli luovutus. Asunnon suhteen en varustautunut muutakuin ottamalla matot pois ja keräsin sanomalehtiä lehtiroskiksista monta kassillista pentua varten ja ne tulikin tarpeeseen.
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.

jempo

jempo
Viestimäärä: 370

VS: MITEN VALMISTAUDUIT PENNUN TULOON? - Tiistaina, 02.11.2010 klo 12:21  
+
0
Meille on tosiaan pentu tulossa lauantaina ja nyt ollaan alettu ostaa vähän tavaroita. Tällä hetkellä löytyy yleispuhdistusaine, etikka+vesi-seos suihkepullossa (otin vinkistä vaarin ja aion käyttää sitä pissalänttien puhdistuksessa ja mahdollisesti pöydän ja tuolien jaloissa..), vesi- ja ruokakuppi sekä yksi lelu ja tikkuja. Ruokaa, kynsisaksia (yms.), kaulapantaa+hihnaa ja petiä ei vielä ole, menemme ostamaan huomenna kaikki muut, paitsi ruuan ostamme vasta kun tiedämme mitä merkkiä pentu on tähän asti syönyt (mahdollisesti siis huomenna ostetaan ruokakin, riippuu koska kasvattaja vastaa sähköpostiin). Ensiapupakkauskin pitää ostaa piakkoin.

Rahaa meillä on varattuna rokotuksiin, madotuksiin yms. Ei varsinaisesti juuri koiraan ole säästetty mutta säästössä on rahaa joten niitä luonnollisesti käytetään. Tottakai sairauksiin ym on myös varauduttu mutta toivotaan että pentu pysyisi terveenä!!

Olen sitä mieltä ettei sitä kamaa kannata ihan hirveästi ostaa ennen koiran tuloa. Tottakai monet tavarat ovat hyödyllisiä koirille, mutta ne eivät ole välttämättä niitä juttuja mitä pentu parina ekana päivänä tarvitsee (kuka pesee koiran ekalla viikolla?:)).. Tämä on oma mielipide. Tiedän nimittäin että kun koira saapuu, niin sille on kivempi sillon ostaa esimerkiksi pari lelua lisää ja jotain herkkunaksuja ym. Jos ostan kaikki etukäteen niin sitten löydän ne kaksinkerroin koska tiedän ostavani vain lisää kun koira saapuu :D

Yhdessä koiraohjelmassa mitä seuraan (ostin kaksi tuottista) arvioitiin että 50-100e menee alussa koiran tarvikkeisiin. Veikkaan että aika oikeassa ovat. Petiin nyt saa kulutettua vaikka 200e mutta jos tyytyy peruskamaan niin luulisi 100e riittävän kaikkiin välttämättömiin tarvikkeisiin :)
Sekarotuinen Riki <3 (09/10)
Rikin touhuilut.

Tahveli06

Tahveli06
Viestimäärä: 4

VS: MITEN VALMISTAUDUIT PENNUN TULOON? - Tiistaina, 02.11.2010 klo 12:41  
+
0
Mullekin on tulossa pentu sunnuntaina :) Äsken kävin ostamassa ruokaa, pannan ja hihnan pennulle. Tarttis ottaa osasta paikkaa ainakin mattoja pois ja keksiä petipaikka (talossa asuva ei vältsisti heti omaansa luovuta) ja sit viel joku missä se voisi olla ajomatkan ajan (pitkä matka tiedossa)

jempo

jempo
Viestimäärä: 370

VS: MITEN VALMISTAUDUIT PENNUN TULOON? - Tiistaina, 02.11.2010 klo 12:46  
+
0

Tahveli06 kirjoitti:

Mullekin on tulossa pentu sunnuntaina :) Äsken kävin ostamassa ruokaa, pannan ja hihnan pennulle. Tarttis ottaa osasta paikkaa ainakin mattoja pois ja keksiä petipaikka (talossa asuva ei vältsisti heti omaansa luovuta) ja sit viel joku missä se voisi olla ajomatkan ajan (pitkä matka tiedossa)



Mä en tiedä vielä otetaanko mattoja pois. Ei meil oo kumminkaa mitää kalliita mattoja.. mut katsotaan :)

Me saadaan lainaksi avokin vanhempien koirankoppa näin aluksi, sillä siis myös haetaan koira lauantaina (myöskin todella pitkä ajomatka edessä..). Varmaankin pidetään sitä lainassa niin kauan et ostetaan turvikset:)
Sekarotuinen Riki <3 (09/10)
Rikin touhuilut.

mmaija

mmaija
Viestimäärä: 2692

VS: MITEN VALMISTAUDUIT PENNUN TULOON? - Torstaina, 04.11.2010 klo 02:12  
+
0
Saatiin kasvattajalta pentupaketti jo kun käytiin katsomassa Muhkua kahden viikon iässä, sieltä sai oikein hyvät vesi - ja ruokakipot, anoppi antoi nukkumakopin jota Muhku tosin ei koskaan käyttänyt (hän teki siitä lelukopan :nauru: ), naapurin nainen luovutti ison pedin, hihna ja kaulapanta käytiin ostamassa ja ja hmm mitäs vielä :mietiskel:

No viimeisenä iltana ennen pennun tuloa piilotettiin johdot ja ryömin lattialla itse että vähän pennun näkökulmasta näkisin maailman. Ja tietenkin matot rullattiin pois kaikkialta paitsi kylpyhuoneesta, jonen sitten olikin kiva käydä pissaamassa... :ttou:

Tietenkin myös luita ja ruokaa sekä matolääkkeet, punkkipihdit, ripulilääkkeet, kynsileikkurit, harja ja muut tälläiset hankittiin myös etukäteen. Leluja ei ollut aluksi kuin muutama mutta jostain syystä niitä on nyt ainakin pikamatikalla yli 15? Hmm...

Tavaroita ei tarvinnut onneksi lattiatasolta ylemmäs nostella kun vauva oli niin kiltti ettei tuhonnut mitään! ei ole vielä tähän päiväänkään mennessä pistänyt hajalle yhen yhtä tavaraa! Ja nyt sitten koputtamaan puuta...
Pemutyttö Muhku, 1.6.2010
Gööttityttö Mytty, 17.11.2015

lauratuu

lauratuu
Viestimäärä: 5

VS: MITEN VALMISTAUDUIT PENNUN TULOON? - Maanantaina, 08.11.2010 klo 12:31  
+
0
En valmistautunut mitenkään, koska sain koiran syntymäpäivälahjaksi mieheltäni piiiitkällisen ruinauksen tuloksena. Eli haettiin koira kotio ja mies lähti saman tien prismaan hakemaan ne tärkeimmät eli ruokaa ja ruokakupit. Itse hain seuraavana päivänä mega-pläjäyksen ihan kaikkea mahdollista eläinkaupasta...leluja, kaulapannan, flexin, puruleluja, luita, pentunappuloita ja vaikka mitä muuta. Myönnän, meni vähän överiksi, mutta kun toinen on niin ihana <3
Nyt haluaisin toisen koiruuden :)
Rahalla saa koiran, mutta ei sen hännän heilutusta ja rakkautta.
_______________________________________________________________

Lhasa Apso "Honey" 1.5.1991-6.9.2005
Seropi (tipsu/yorkki/cairninterrieri-mix)"Lacu" 3.3.2010->
Seropi (papillon/yorkki-mix) "Sisu" 11.9.2010->

hyena

hyena
Viestimäärä: 5

VS: MITEN VALMISTAUDUIT PENNUN TULOON? - Keskiviikkona, 10.11.2010 klo 16:22  
+
0
Meillä valmistauduttiin sillä tavalla, että ostettiin kaikki tärkeimmät tarvikkeet (hihna ja panta, ruoka- ja juomakuppi yms) sekä vähän siivottiin kämppää pentuystävällisemmäksi piilottamalla jotain johtoja sekä nosteltiin tavaroita pöydille mitä mahdollisesti koira voisi pureskella, muuta ei taidettukkaan tehdä.
slkn Susu

Nuppeli

Nuppeli
Viestimäärä: 90

VS: MITEN VALMISTAUDUIT PENNUN TULOON? - Torstaina, 11.11.2010 klo 19:40  
+
0

neruda kirjoitti:

Olen ostanut Kaimion pennun kasvatus -kirjan, siinä tällä hetkellä ainoa investointi.

:



Kertoisitko tuosta kirjasta vähän? Oliko hyvä ja minkä tyyppisiä vinkkejä siinä on, ja mistä ostit sen. Kiinnostuin heti:jjei:
Saksanpaimenkoira ''Ira'' s. 14.12.2011

Vermin

Vermin
Viestimäärä: 122

VS: MITEN VALMISTAUDUIT PENNUN TULOON? - Torstaina, 11.11.2010 klo 20:19  
+
0
^Toihan on aikalailla yleisesti kehuttu kirja. En ole hankkinut, mutta selaillut ja lueskellut monesti. Aika kattavasti tuntuu käsittelevän pennun kanssa elämistä. Saa ainakin noista isommista kirjakaupoista :)

Muoks. Itellä jäänyt hankkimatta ehkä lähinnä siksi, ettei opiskelijabudjetista oo ollut investoida ~50e kirjaan.
Paimensukuinen lapinkoiranarttu 06/10
(Viestiä on muokattu torstaina, 11.11.2010 klo 20:20)

Bettina

Bettina
Viestimäärä: 58

VS: MITEN VALMISTAUDUIT PENNUN TULOON? - Sunnuntaina, 14.11.2010 klo 21:10  
+
0

neruda kirjoitti:

Olen ostanut Kaimion pennun kasvatus -kirjan, siinä tällä hetkellä ainoa investointi.



Nuppeli kirjoitti:

Kertoisitko tuosta kirjasta vähän? Oliko hyvä ja minkä tyyppisiä vinkkejä siinä on, ja mistä ostit sen. Kiinnostuin heti:jjei:



Minä voin ainakin tuota kirjaa suositella lämpimästi! (Kaimio, Tuire 2010. Pennun kasvatus - Pennusta kunnon koiraksi.) Itse ostin sen Suomalaisesta kirjakaupasta, tosin verkosta tilattuna, luettuani täältä useita suosituksia koskien ko. kirjaa. Kirja käsittelee pennun ikävaiheet odotusajasta murrosikäänasti asti mielestäni erittäin käyttännönläheisesti ja mielenkiintoisesti kirjoitettuna. Tietysti lukuelämystä parantaa kauniit kuvat pentukoirista! :-) Itse elelen vielä odotusaikaa, mutta kirjasta on saanut nyt jo paljon irti! Ja sen lukeminen on parantanut monelta osin ainakin omaa tietämystäni pennun hoidosta ja kasvatuksesta. Opiskelija minäkin, mutta satsaus tähän opukseen kannatti! ;-)
Nata-tyttö 26.10.2010

Yleisesti koiran tulisi näyttää koiralta, ainakin pääpiirteittäin. Joskus sekarotuinen koira voi muistuttaa myös jotakin muuta eläintä, mutta jos sekarotuisesta koirasta kuitenkin näkee, että se ON koira, niin se riittää. Etelä-Suomen Seropit ry, Seropin rotumääritelmä

(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 14.11.2010 klo 21:13)

neruda

neruda
Viestimäärä: 2829

VS: MITEN VALMISTAUDUIT PENNUN TULOON? - Sunnuntaina, 14.11.2010 klo 23:07  
+
0
Ostin kirjan adlibriksesta jossa hinta 38,60. Täällä esittelyteksti.

Mielestäni kirjassa on hyvin simppelisti kuvattu koiran tarpeita ja harjoituksia mitä tehdä pennun kanssa. Ei tehty koiran kouluttamisesta mitään ydinfysiikkaa vaan hyvin selkeästi kerrotaan mitä ja miten ja koska tehdä, ja miksi. Ainakin minä uskon että kirjasta on hyötyä pennun kanssa kun en ole sellaista aiemmin kasvattanut. Vanhempien koirien kanssa menty ihan mutulla, mutta pennun kanssa haluan ihan ohjeita ja käännyin kirjan puoleen :hymy: Paljon itsestäänselvyyksiä jotka voivat turhauttaa, mutta ainakin mulle myös paljon asioita mitä ei ehkä olisi tullut ajatelleeksi muutoin.
Berninpaimenkoira "Manta" s. 2015
Berninpaimenkoira "Mooses" 30.9.2010-7.1.2016
Berninpaimenkoira "Urho" 28.8.2009-5.1.2011

lauratuu

lauratuu
Viestimäärä: 5

VS: MITEN VALMISTAUDUIT PENNUN TULOON? - Maanantaina, 15.11.2010 klo 12:02  
+
0
Noniin, lauantaina saapui sitten uusi tulokas meidän laumaan :))). En oikeastaan valmistautunut sen kummemmin tälläkään kertaa, paitsi siivoilin hieman tarkemmin lattialta kaikki pentua kiinnostavat jutut pois. Pennun hankinta tuli taas hieman puskista, vaikka sitä olikin mietitty jo jonkun aikaa..

Onneksi toinen koira on edelleen myös pentu, nyt 8 kk, eli kaapeista löytyikin kaikki tarpeellinen...kupit, oma peti, kaulapanta, talutin, penturuuat sun muut tarvittavat.

Eka yö meni pennulla itkeskellessä, toinen jo paremmin. Ja Lacu-koira on ihmeissään uudesta tulokkaasta... Kai se miettii jääköhän tuo sintti muka meille asumaan :)
Rahalla saa koiran, mutta ei sen hännän heilutusta ja rakkautta.
_______________________________________________________________

Lhasa Apso "Honey" 1.5.1991-6.9.2005
Seropi (tipsu/yorkki/cairninterrieri-mix)"Lacu" 3.3.2010->
Seropi (papillon/yorkki-mix) "Sisu" 11.9.2010->

johku

johku
Viestimäärä: 146

VS: MITEN VALMISTAUDUIT PENNUN TULOON? - Maanantaina, 15.11.2010 klo 12:45  
+
0
Meillä myös luettiin Kaimion kirjaa ennen pennun tuloa. :hymy: Sanomalehtiä tuli myös kerättyä jonkun aikaa. Matot vaihdoin huonompiin laminaatti alueelle (liukas paljaana) ja tietysti tuli osteltua tavaroita. Päivää paria ennen konttasin kämpän läpi ja poimin sänkyjen ja lipastojen alta pikku esineitä pois. Kukat nostelin korkeammalle ja mies veti sähköjohdot kouruihin piiloon. Mopin ostin, sellaisen halvan pissi mopiksi ja etikka-vesi suihkepullon otin valmiuteen. Portit myös asennettiin ennen pennun tuloa useampaan oviaukko sekä portaikkoon. Pennun ruoka paikka myös laitettiin valmiiksi vesikuppeineen. Siinä kai suurimmat. Lisäksi valvoin ja jännitin todella paljon:aurinko:
Sakemanni uros -Taisto *10
Sakemanni uros -Ukko *08
Sakemanni narttu -Kalinka *11

Nuppeli

Nuppeli
Viestimäärä: 90

VS: MITEN VALMISTAUDUIT PENNUN TULOON? - Maanantaina, 15.11.2010 klo 18:17  
+
0

neruda kirjoitti:

Ostin kirjan adlibriksesta jossa hinta 38,60. Täällä esittelyteksti.



Hyvä hyvä! Mäpä tadan ostaa tuolta nettikaupasta, kun kerran halvemmalla saan. Tajusin, että oonki nähny ton kirjan Suomalaisessa.

Mulla ihan pentukuume nousee ku lukee näitä pentu-juttupalstoja.. :love:

Muoks. Nyt on kirja tilattu :jjei:
Saksanpaimenkoira ''Ira'' s. 14.12.2011
(Viestiä on muokattu maanantaina, 15.11.2010 klo 18:57)

  Siirry sivulle: 1 2 3 4
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28247
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6355
Viestejä yhteensä545793
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265918
(Tilastot päivitetty viimeksi 19.05.2024 klo 05:15)