Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
ROTUKYSELYT - Torstaina, 03.03.2011 klo 20:23

Tolleriko minulle?

Siirry sivulle: 1 2 3

Haaveilija

Haaveilija
Viestimäärä: 225

TOLLERIKO MINULLE? - Torstaina, 03.03.2011 klo 20:23  
+
0
¤ Koiralle tarjottava liikunnan määrä ja laatu
Aamulla n. puolen tunnin lenkki. Päivällä n. parin tunnin lenkki ja Illalla taas 30min.-1h lenkki. Metsässä tykkään lenkkeillä.=)
¤ Talon koko (kerrostalo tms, maalla vai kaupungissa)
Tällä hetkellä maalla mutta kun koira tulisi niin voi olla että en enää asu maalla.Mutta luulen etten asu ainakaan kerrostalossa.=)
¤ Lapsien määrä
Ei vielä. Mutta koiran elinaikana kyllä.
¤ Aiemmat koirakokemukset
Eli minulla on tällä hetkellä Perhoskoira narttu, joka on ensimmäinen oma koirani.Mutta olen hoitanut paljon toisten koiria.=)Perhoskoiran kanssa harrastelen kotona itsenäisesti tokoa. Sain koiran melko nuorena jolloin en ollut vielä kiinostunut mistään harrastuksisa ja tässä ku koira on jo vanha ni jotenki ei vittis enää alottaa tosissaa mitää uutta harrastusta.=)
¤ Harrastustoiveet
Kiinostaisi Toko, myös Agikin kiinostaisi hieman.=)
¤ Turkkitoivomukset
Ei kovin pitkää turkkia, eikä trimmattavaa.Muut käy.
¤ Minkä kokoinen koira
Keskikokoinen. noin 45-60 cm..
¤ Koiran luonne (metsästysvietti, kovuus, itsepäisyys jne)
Koira voi olla hiukan kovapäinen. Metsästysvietti voi olla. Toivoisin silti koiran olevan miellyttämisenhaluinen.
¤ Rotuja/roturyhmiä, joita olet jo pohtinut
Olen miettinyt Tolleria, Labradoria, Stabyhounia..Myös kultaistanoutajaa olen hiukan miettinyt. Kaikkein ihastunein olen Tollereihin, mutta en tiedä onko se oikea rotu minulle.:)Uusiakin rotuja saa ehdotella!:)
Maatiaskissa Luna -10
Maatiaskissa Viiri -06

Muistoissa
Perhoskoira "Bella" s.2002 k.2012
Monirotuinen Tuisku -11


Älä unohda haaveita - kun lakkaat pyydystämästä niitä, ne tulevat luoksesi.

Misteli

Misteli
Viestimäärä: 703

VS: TOLLERIKO MINULLE? - Torstaina, 03.03.2011 klo 21:32  
+
0
Luulen, että tolleri on turhan vaativa ja aktiivinen koira sinulle. Se on hyvin kovapäinen ja vahvaluonteinen eikä mitenkään helposti koulutettavissa. Miellyttämishalua ei oikeastaan ole. Sen kanssa pitää olla kärsivällinen, huumorintajuinen ja mielellään jo aiempaa koirakokemusta omaava.

Kultainennoutaja voisi sopia sinulle hyvin. Se on mukava, miellyttämishaluinen ja suht helposti koulutettava koira, jonka kanssa pärjää varmasti myös ensikertalainen. Liikuntaa ja aktiviteettiä se toki vaatii, mutta vähemmän kuin esim. tolleri eikä hypi seinille lenkin jäädessä välistä. Harrastuskoirana oikein passeli, mutta on onnellinen myös pelkkänä kotikoirana. Turkki on pitkä, mutta käsittääkseni melko helppohoitoinen. Kooltaan kultsu on noin 60 cm. Lisäinfoa

nomeilija

nomeilija
Viestimäärä: 74

VS: TOLLERIKO MINULLE? - Perjantaina, 04.03.2011 klo 09:47  
+
0
Mikä siinä tollerissa kiinnostaa? Tokoon ja agiin löytyy keskimäärin paljon parempiakin rotuja ja tolleri on kuitenkin noutaja, joka rakastaa noutamista, joten suosittelisin miettimään, oletko valmis noutoharjoitteluun koiran kanssa. Lisäksi useat kasvattajat toivovat esim taippareita.

Tolleria ei suositella nuorelle, eikä ensimmäiseksi koiraksi. Jos olet saanut tuon edellisen koiran kovin nuorena niin toivottavasti vanhempasi ovat osallistuneet sen hoitamiseen.

Tolleria ei voi kyllä kuvailla melyttämisenhaluiseksi luonnostaan. Olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa, että kultsu tai labu voisi sopia sinulle paremmin. Varmaan vähän tutkimalla linjoja löytää jonkun näppäränkokoisen nartun, joka ei olisi huomattavan paljon tolleri urosta suurempi. Ja tuo sinun kokoluokkasihan sallisi helposti kultsun/labun. Tollerinartut ovat usein jopa tuota 45 cm pienempiä.

Tollerin turkkia pitää vähän trimmailla, jos haluaa näyttelyissä käydä.

raggetti

raggetti
Viestimäärä: 1725

VS: TOLLERIKO MINULLE? - Perjantaina, 04.03.2011 klo 10:53  
+
0
Itselle tuli mieleen lyhytkarvainen collie. Colliet ovat mielyttämisenhaluisia, ohjaajaherkkiä ja oppimishaluisia. Ne tykkäävät puuhastella omistajan kanssa, oli laji sitten mikä tahansa.
Colliet sopivat myös noutajia paremmin agilityyn, ne ovat kevyeempiä rakenteeltaan eikä niillä ole niin suurta taipumusta kyynärnivelvaivoihin kuin noutajilla, ja erityisesti labbiksilla ja kultasilla.

Labbis tai kultsi voi myös sopia kriteereihin, pidä kuitenkin mielessä että niillä on suht. yleisesti esiintyvää kyynärnivelen kasvuhäiriötä, ja agility ei siksi ole se sopivin laji näillle roduille. Tietysti on ihimisiä, jotka harrastavat näiden kanssa agia, mutta koiraa on tuskin hankittu agilitya varten. Agilityyn kannattaa hankkia kevytrakenteinen koira, jolla ei ole rodussa rakenteellisia vikoja.
How to handle stress like a dog:

If you can't eat it
Or play with it

Then pee on it
And walk away

tollo_0

tollo_0
Viestimäärä: 1

VS: TOLLERIKO MINULLE? - Perjantaina, 04.03.2011 klo 11:04  
+
0
Heti alkuun haluan suoristaa edellä kirjoittaneiden puheita tollreista.
Niiltä kyllä löytyy mielyttämisen halua, se täytyy vaan oikein motivoida. Useimmat toimivat ihan nameilla osa leluilla.
Johdonmukaisella kouluttamisella tollerista saa hienon kisa koiran, niin tokoon kuin agilityynkin!
On paljon kasvattajia jotka eivät vaadi taippareihin, tolleri ei pelkäksi sohvaperunaksi sovi, joten jotain sen kanssa olisi hyvä puuhastella.
Lisää tietoa löydät tolleri ry:n sivuilta.
Mitä turkkiin tulee, niin todella helppo hoitoinen ja paljoa ei tarvitse trimmailla! (korva ja tassukarvat)

Haaveilija

Haaveilija
Viestimäärä: 225

VS: TOLLERIKO MINULLE? - Perjantaina, 04.03.2011 klo 18:29  
+
0

Misteli kirjoitti:

Luulen, että tolleri on turhan vaativa ja aktiivinen koira sinulle. Se on hyvin kovapäinen ja vahvaluonteinen eikä mitenkään helposti koulutettavissa. Miellyttämishalua ei oikeastaan ole. Sen kanssa pitää olla kärsivällinen, huumorintajuinen ja mielellään jo aiempaa koirakokemusta omaava.

Kultainennoutaja voisi sopia sinulle hyvin. Se on mukava, miellyttämishaluinen ja suht helposti koulutettava koira, jonka kanssa pärjää varmasti myös ensikertalainen. Liikuntaa ja aktiviteettiä se toki vaatii, mutta vähemmän kuin esim. tolleri eikä hypi seinille lenkin jäädessä välistä. Harrastuskoirana oikein passeli, mutta on onnellinen myös pelkkänä kotikoirana. Turkki on pitkä, mutta käsittääkseni melko helppohoitoinen. Kooltaan kultsu on noin 60 cm. Lisäinfoa



Juu oon lukenu iha sikana kultaisista mutta jotenki en oo varma onks se oikee..Mut joo kiitos tiedosta.Tolleri olis iha sika kiva mut mä oon kuullu ennenki et se ei sopis alottelijalle.Ja mä oon kyllä aika kärsivällinen jne..:)Mutta jos näin ni se pitää kai jättää myöhemmälle ku on enemmän kokemusta..:(Samojedia oon kans ajatellu ja hiukan dalmatialaista.=)
Maatiaskissa Luna -10
Maatiaskissa Viiri -06

Muistoissa
Perhoskoira "Bella" s.2002 k.2012
Monirotuinen Tuisku -11


Älä unohda haaveita - kun lakkaat pyydystämästä niitä, ne tulevat luoksesi.

Haaveilija

Haaveilija
Viestimäärä: 225

VS: TOLLERIKO MINULLE? - Perjantaina, 04.03.2011 klo 18:33  
+
0

nomeilija kirjoitti:

Mikä siinä tollerissa kiinnostaa? Tokoon ja agiin löytyy keskimäärin paljon parempiakin rotuja ja tolleri on kuitenkin noutaja, joka rakastaa noutamista, joten suosittelisin miettimään, oletko valmis noutoharjoitteluun koiran kanssa. Lisäksi useat kasvattajat toivovat esim taippareita.

Tolleria ei suositella nuorelle, eikä ensimmäiseksi koiraksi. Jos olet saanut tuon edellisen koiran kovin nuorena niin toivottavasti vanhempasi ovat osallistuneet sen hoitamiseen.

Tolleria ei voi kyllä kuvailla melyttämisenhaluiseksi luonnostaan. Olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa, että kultsu tai labu voisi sopia sinulle paremmin. Varmaan vähän tutkimalla linjoja löytää jonkun näppäränkokoisen nartun, joka ei olisi huomattavan paljon tolleri urosta suurempi. Ja tuo sinun kokoluokkasihan sallisi helposti kultsun/labun. Tollerinartut ovat usein jopa tuota 45 cm pienempiä.

Tollerin turkkia pitää vähän trimmailla, jos haluaa näyttelyissä käydä.



Juu kyllä vanhemmat osallistui!!:)Ei se alun perin ollu edes mun iki oma koira vaan yhteinen mutta kun vähän kasvoin niin siitä tuli sit mun!:) ja kyllä ymmärsin jo tuon Tolleri jutun mutta tietenki mua voi harmittaa jos tolleri on ollu jo kauan mun unelma koira..=( Tollerissa kiinostaa sen luonne ja ulkonäkö, luonne sen takii koska tykkään haasteista!=)
Maatiaskissa Luna -10
Maatiaskissa Viiri -06

Muistoissa
Perhoskoira "Bella" s.2002 k.2012
Monirotuinen Tuisku -11


Älä unohda haaveita - kun lakkaat pyydystämästä niitä, ne tulevat luoksesi.

Haaveilija

Haaveilija
Viestimäärä: 225

VS: TOLLERIKO MINULLE? - Perjantaina, 04.03.2011 klo 18:38  
+
0

tollo_0 kirjoitti:

Heti alkuun haluan suoristaa edellä kirjoittaneiden puheita tollreista.
Niiltä kyllä löytyy mielyttämisen halua, se täytyy vaan oikein motivoida. Useimmat toimivat ihan nameilla osa leluilla.
Johdonmukaisella kouluttamisella tollerista saa hienon kisa koiran, niin tokoon kuin agilityynkin!
On paljon kasvattajia jotka eivät vaadi taippareihin, tolleri ei pelkäksi sohvaperunaksi sovi, joten jotain sen kanssa olisi hyvä puuhastella.
Lisää tietoa löydät tolleri ry:n sivuilta.
Mitä turkkiin tulee, niin todella helppo hoitoinen ja paljoa ei tarvitse trimmailla! (korva ja tassukarvat)



Oi kiva että kaikki ei oo niin negatiivisia ku sä!!:)Mä oon lukenu paljon tollereista ja naapurissa asui kans tolleri(ei enää ku muutti pois)ni oli aivan ihana ja kiltti!:)Mutta tuntuu tyhmältä sanoa että mä otan vaikka kaikki sanoo ettei sovi!:D Mutta tosiaan mulla on sen verran kokemusta että MUN mielestä voisin harkita tolleria..Mutta jos täällä monet on mieltä ettei oo..niin..Ja tosiaan tykkää olla koirian kanssa ulkona paljon ja touhuilla paljon kaikkea koirien kanssa!pitkät Metsälenkit on parhaita!Ja sanon vielä ku kaikki ihmettelee et miks JUST tolleri ni se vaa jotenki tuntuu omalta jolla vois harrastaa agii!:)
Maatiaskissa Luna -10
Maatiaskissa Viiri -06

Muistoissa
Perhoskoira "Bella" s.2002 k.2012
Monirotuinen Tuisku -11


Älä unohda haaveita - kun lakkaat pyydystämästä niitä, ne tulevat luoksesi.

nomeilija

nomeilija
Viestimäärä: 74

VS: TOLLERIKO MINULLE? - Perjantaina, 04.03.2011 klo 20:17  
+
0
tollo_0: mihin perustat käsityksesi miellyttämisenhalusta? Totta kai tolleri työskentelee, kun se on oikein motivoitu, siitähän ei miellyttämisehalussa ole kyse. Älä nyt sekoita miellyttämisehalua ja motivointia. Ja nimenomaan juuri tämä motivointi ja vähäinen toistojen kesto tekevät tollerista haastavan. Ja kuten itse sanoitkin täytyy olla todella johdonmukainen. Se ei oikein onnistu kovinkaan monelta tollerin omistajalta, tai minkään muunkaan rodun.Toivonkin, että et "suoristele" muiden puheita, koska sinulla on mielipiteesi ja meillä muilla mielipiteemme.

Ymmärrän, että kun on johonkin rotuun ihastunut, sitä miellään ajattelee, että kyllä tämä on SE oikea rotu minulle. Kaunis ulkonäkö hämää! Kuten jo aikaisemmin kirjoittelinkin, kunj järki ja tunteet ovat vastakkain, voidaan sivuuttaa esim. tolleriyhdistyksen "neuvot ja suosituksest" rodua harkitseville. Esim. koulutukselliset haasteet,ei ensimmäiseksi koirksi ja ei lapselle/nuorelle. Rotuyhdistyksellä ei ole kuin vuosikymmenten kokemus, mutta se ei paina vaakakupissa ollenkaan, kun juuri se yksi naapurin tolleri oli ihana ja kiltti.

Jokainen alueyhdistys järjestää koulutuksia ja vaikkei olisikaan koulutuksia niin aina voi soittaa aluetoiminnasta vastaavalle ja kysyä voiko lähteä esim. lenkkiseuraksi/mennä katsomaan treenejä ja tutustua näin rotuun. Ja näin mielestäni toimivat valveutuneet rodunharkitsijat, jotka harkitsevat tolleria harrastuskäyttöön. Yhtälailla voi vierailla eri kasvattajilla, he kyllä antavat vinkkejä myös rodunvalinnassa/kasvattajista, joiden koirat voisivat ehkä sopia hakijan "käyttöön", jos se ei sitten ole tolleri.

Ei kukaan voi sinua estää hankinnassasi, mutta toivon, että tutustut rotuun huomattavasti enemmän kuin naapurin koiran ja lukemisen perusteella.!Ja kyllä sinä sen tollerin varmasti saat joltain kasvattajalta, aina joku myy loppujen lopuksi.
(Viestiä on muokattu perjantaina, 04.03.2011 klo 21:07)

jenniköpi

jenniköpi
Viestimäärä: 288

VS: TOLLERIKO MINULLE? - Perjantaina, 04.03.2011 klo 21:57  
+
0
Eiköhän kannata siirtää tollerihaaveet suosiolla kauemmaksi, lukemani perusteella en kyllä tolleria sinulle antaisi. Monet muutkin (Helpommat) koirat ovat oikeinkin hyviä ja ketteriä agilitykoiria.

Esimerkiksi villakoira olisi varmasti nopea ja hyvä agilitykoira, ainut vain että se on trimmattava rotu. Luonnehan sillä on tosi kiva, se on utelias, iloinen ja hyvä harrastuskoira.
Jos tuosta trimmattavuudesta pystyt joustamaan, saat villiksestä varmasti aivan mahtavan agikaverin!:peukku:
Apku Duke -10
Apku Vety -13

Muistoissa Köpi <3

Haaveilija

Haaveilija
Viestimäärä: 225

VS: TOLLERIKO MINULLE? - Lauantaina, 05.03.2011 klo 21:50  
+
0

jenniköpi kirjoitti:

Eiköhän kannata siirtää tollerihaaveet suosiolla kauemmaksi, lukemani perusteella en kyllä tolleria sinulle antaisi. Monet muutkin (Helpommat) koirat ovat oikeinkin hyviä ja ketteriä agilitykoiria.

Esimerkiksi villakoira olisi varmasti nopea ja hyvä agilitykoira, ainut vain että se on trimmattava rotu. Luonnehan sillä on tosi kiva, se on utelias, iloinen ja hyvä harrastuskoira.
Jos tuosta trimmattavuudesta pystyt joustamaan, saat villiksestä varmasti aivan mahtavan agikaverin!:peukku:



Eii kiitos villakoiraa!Ja mun mielestä tossa mun teksissä saa selville mä en haluu mitää villakoiran tapasta!!Ja vaikka te oottekki noin tiukkoja ni musta tuntuu silti että pidätte mua ihan ALOTTELIJANA tai PIKULAPSENA!!Vaikka mulla ei oiskaa oma kohtasta kokemusta mistää tollerista ni musta tuntuu et teijän mielestä mulle sopis joku just..Villakoira tai sen tapane pikku koira!Ja se että mu´lle on tullu vähä sellanen käsitys et tolleri on sellane hirvee koira jota ei hallitse ketää jolla ei oo yhtää miellyttämisenhalua!!JA haluuun kuulla ja kertokaa kuinaka kokeneita te ite olitte ku ostitte tollerin!!!!
Maatiaskissa Luna -10
Maatiaskissa Viiri -06

Muistoissa
Perhoskoira "Bella" s.2002 k.2012
Monirotuinen Tuisku -11


Älä unohda haaveita - kun lakkaat pyydystämästä niitä, ne tulevat luoksesi.
(Viestiä on muokattu lauantaina, 05.03.2011 klo 21:56)

Haaveilija

Haaveilija
Viestimäärä: 225

VS: TOLLERIKO MINULLE? - Lauantaina, 05.03.2011 klo 21:55  
+
0
Tahtoisin myös että ehdoteltaisi uusia rotuja kommentoitaisiin muitakin rotuja jota olen pohtinut kun pelkkää Tolleria tässä on vahvottu!;)
Maatiaskissa Luna -10
Maatiaskissa Viiri -06

Muistoissa
Perhoskoira "Bella" s.2002 k.2012
Monirotuinen Tuisku -11


Älä unohda haaveita - kun lakkaat pyydystämästä niitä, ne tulevat luoksesi.

MAD

MAD
Viestimäärä: 6504

VS: TOLLERIKO MINULLE? - Lauantaina, 05.03.2011 klo 21:58  
+
0
Miksi haluut metsästyskoiran? Mitä sä saat irti siitä tokossa tai agissa? Mitä käytännön hyötyä siitä on? Metsästätkö? Mitä vikaa on pikkukoirissa?

Väitän, että villakoirasta saa nopeemman ja ketterämmän aksakoiran kun tollerista. Ja tokokaan ei ole mitään helpommasta päästä tollerin kanssa.

Haaveilija

Haaveilija
Viestimäärä: 225

VS: TOLLERIKO MINULLE? - Lauantaina, 05.03.2011 klo 22:11  
+
0

MAD kirjoitti:

Miksi haluut metsästyskoiran? Mitä sä saat irti siitä tokossa tai agissa? Mitä käytännön hyötyä siitä on? Metsästätkö? Mitä vikaa on pikkukoirissa?

Väitän, että villakoirasta saa nopeemman ja ketterämmän aksakoiran kun tollerista. Ja tokokaan ei ole mitään helpommasta päästä tollerin kanssa.



Ei sen ole pakko olla metsästyskoira!Tai kuka niin on sanonut?? Nuo rodut on vaan sellasia mitä olen miettiny ja mihin oon ihastunu!Ja olen jo ymmärtänyt ettei tolleri sovi mulle, mutta sanoin että ehdotelkaa uusia ja kommatkaa noita toisia mitä oon miettiny!:) Esim. haluisin tietää Sammarista kokemuksia?Mulla on vakio hoito koirana sammari jota hoidan n. 1 paris viikos ni on aivan ihana vipeltäjä joka on kiinostunu kaikesta ja on kaikille niin kiltti!:)<3 Ni haluisin tietää siitä et millasii kokemuksia sammarin omistajilla on? Onko kaikki sellasii vai?:)
Maatiaskissa Luna -10
Maatiaskissa Viiri -06

Muistoissa
Perhoskoira "Bella" s.2002 k.2012
Monirotuinen Tuisku -11


Älä unohda haaveita - kun lakkaat pyydystämästä niitä, ne tulevat luoksesi.

Haaveilija

Haaveilija
Viestimäärä: 225

VS: TOLLERIKO MINULLE? - Lauantaina, 05.03.2011 klo 22:14  
+
0
MAD: ja se et miks ei pikkukoiraa??Ni jos oon sanonu ettei se mä haluisin isomman ni eikö se riitä??Sä voit tykätä pienistä mutta mä en ehkä tykkää...Se ei vaa oo mun juttu..ku on itelläki kokemusta niitä..ni jos ymmärrät ni miks ei pientä?
Maatiaskissa Luna -10
Maatiaskissa Viiri -06

Muistoissa
Perhoskoira "Bella" s.2002 k.2012
Monirotuinen Tuisku -11


Älä unohda haaveita - kun lakkaat pyydystämästä niitä, ne tulevat luoksesi.

jenniköpi

jenniköpi
Viestimäärä: 288

VS: TOLLERIKO MINULLE? - Lauantaina, 05.03.2011 klo 23:58  
+
0
Etkö nyt hyvä ihminen tajua että jos sinulla on perhoskoira, se ei välttämättä tarkoita että seuraava koira voikin sitten olla aktiivinen metsästyskoira.

Kirjoitat lapsellista kieltä etkä perustele väitteitäsi ollenkaan:

MAD kirjoitti:

Miksi haluut metsästyskoiran? Mitä sä saat irti siitä tokossa tai agissa? Mitä käytännön hyötyä siitä on? Metsästätkö? Mitä vikaa on pikkukoirissa?



Ja vastaat:

Haaveilija kirjoitti:

MAD: ja se et miks ei pikkukoiraa??Ni jos oon sanonu ettei se mä haluisin isomman ni eikö se riitä??Sä voit tykätä pienistä mutta mä en ehkä tykkää...Se ei vaa oo mun juttu..ku on itelläki kokemusta niitä..ni jos ymmärrät ni miks ei pientä?



Eli tässäkään et perustellut kantaasi ollenkaan, olet varmaan päättänyt suorilta käsin että koiran pitää olla keskikokoinen. PERUSTELUJA!

Haaveilija kirjoitti:

Eii kiitos villakoiraa!Ja mun mielestä tossa mun teksissä saa selville mä en haluu mitää villakoiran tapasta!!Ja vaikka te oottekki noin tiukkoja ni musta tuntuu silti että pidätte mua ihan ALOTTELIJANA tai PIKULAPSENA!!Vaikka mulla ei oiskaa oma kohtasta kokemusta mistää tollerista ni musta tuntuu et teijän mielestä mulle sopis joku just..Villakoira tai sen tapane pikku koira!Ja se että mu´lle on tullu vähä sellanen käsitys et tolleri on sellane hirvee koira jota ei hallitse ketää jolla ei oo yhtää miellyttämisenhalua!!JA haluuun kuulla ja kertokaa kuinaka kokeneita te ite olitte ku ostitte tollerin!!!!



Kerrotaanpas sitten;

Olin 11-vuotias kun meille muutti ensimmäinen koira, 5-vuotias novascotiannoutaja. Sen kanssa eläminen oli helppoa koska vanhempani olivat mukana hommassa 100% ja päävastuu ei todellakaan ollut minulla. Sen kanssa kävin agility sekä toko -reeneissä ja imin itseeni kaiken minkä nyt tiedän. Joskus oli kausia että ei oikein ollut mitään ohjattua tekemistä (joulu/talvitauko) ja silloin koira turhautui mutta sille kelpasivat pitkät lenkit, temppujen opettaminen sekä koirakavereiden seura. Vaikka olin nuori niin en ollut tyhmä, ja luin kirjaston kirjat läpi moneen kertaan ja opiskelin koirista lisää ja lisää ja lisää... En tullut nettiin itkemään että mikä koira minulle vaan soitin kasvattajille ja menin seuraamaan nome-reenejä, kävin tolleritapaamisissa ja tutustuin koira-, varsinkin tolleri-ihmisiin.

Ensin ajattelin että otan toisen tollerin, mutta sitten aloin miettimään; koira oli 5-vuotias, peruskoulutettu ja ihmeellisen rauhallinen sekä järkevä. Ehkä en halua tollerin pentua :D


Löysin aussien ja tässä sitä ollaan.
Apku Duke -10
Apku Vety -13

Muistoissa Köpi <3

neruda

neruda
Viestimäärä: 2829

VS: TOLLERIKO MINULLE? - Sunnuntaina, 06.03.2011 klo 09:11  
+
0
Isovillakoira ei ole pieni, säkäkorkeuskin voi huidella 60cm paikkeilla. Eli jos koosta on kiinni, niin isovillakoira on suurempi kuin novascotiannoutaja ja omaa paremmin ominaisuudet mitä koiralta haluat.

Villakoira käy kaikenlaiseen harrastamiseen; agilityyn, tokoon, näyttelyihin.. Valitse harrastus niin voit sitä villakoiran kanssa tehdä. Isovillakoirilla on lisäksi pk -oikeudet.

Eikä tuo villakoirakaan käsittääkseni nyt ihan lapanenkaan ole, vaan sen kanssa tulee pysyä tarkkana ettei koira ala pomppimaan silmille? Sinällään kyllä ihmettelen, että aloittajalle villakoiraa ehdotellaan kun ei missään nimessä halua trimmattavaa rotua, ja se mitä itse ymmärrän villakoirista niin turkin hoito lienee tosi tarkkaa? Vai?

Jos innostut (iso)villakoirasta enemmän niin tässä linkki Suomen villakoirakerhon sivuille, lienee kattavasti tietoa niillä. http://www.villakoirakerho.com/index.html

Kuulostaa kyllä siltä, että olet jo päättänyt ottaa tollerin vaikka moni on sitä mieltä, että kannattaa harkita jotain muuta ensin. Ehkä jos kasvattaisit ensin vaikkapa kultaisen kunnon koirakansalaiseksi, voisit sen jälkeen harkita ottavasi tollerin? Haaveet voi toteuttaa myöhemminkin :wink: Jokaisessa koirassa on haasteita, älä kuvittele toisin. Vaikka rotu olisi kuinka helppo tahansa, haastetta antaa ihan jo pelkästään se normaalin elämän sumpliminen koiran kannalta mahdollisimman hyväksi. Asut vielä kotona vanhempien kanssa, myöhemmin yksin jolloin vastuu omasta itsestä sekä koirasta on suurempi. Itse en ainakaan kaipaa arjen pyörittämisen lisäksi liian haasteellista ja aktiivista koiraa, vaan on kiva kun se koira sulautuu omaan arkeen eikä sen kanssa tarvitse jatkuvasti taistella. Se koira ei katoa siitä silloin kun itseä väsyttää tai olisi kiva lähteä kavereiden kanssa vain ulos.

Tsemppiä rodun seulontaan ja tulevaisuuteen!

Muoks. Sanotaanpa nyt vielä, että jos ihminen ei halua pikkukoiraa niin se ei silloin halua pikkukoiraa, miksi se pitäisi paremmin perustella? Hell freezes over ennemmin kuin mulle tulee pikkukoira, ja sitä en osaa sen paremmin perustella kuin sanomalla, että en pidä ajatuksesta pienestä koirista omana koirana. Sen perustelun tulisi riittää, koska koira kuitenkin valitaan myös omien mieltymysten mukaan vaikka ulkonäkö ei saakaan olla suurin kriteeri. Tässä nyt kuitenkin himoitaan keskikokoista koiraa eikä mitään jättiläistä, en siis ymmärrä, miksi ei aloittajan toivekokoluokasta osata ehdottaa rotua, vaan ehdotetaan pientä, trimmattavaa koiraa missä menee jo koko ja turkkikriteerit metsään.
Berninpaimenkoira "Manta" s. 2015
Berninpaimenkoira "Mooses" 30.9.2010-7.1.2016
Berninpaimenkoira "Urho" 28.8.2009-5.1.2011
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 06.03.2011 klo 09:24)

jenniköpi

jenniköpi
Viestimäärä: 288

VS: TOLLERIKO MINULLE? - Sunnuntaina, 06.03.2011 klo 10:47  
+
0

neruda kirjoitti:

Muoks. Sanotaanpa nyt vielä, että jos ihminen ei halua pikkukoiraa niin se ei silloin halua pikkukoiraa, miksi se pitäisi paremmin perustella? Hell freezes over ennemmin kuin mulle tulee pikkukoira, ja sitä en osaa sen paremmin perustella kuin sanomalla, että en pidä ajatuksesta pienestä koirista omana koirana. Sen perustelun tulisi riittää, koska koira kuitenkin valitaan myös omien mieltymysten mukaan vaikka ulkonäkö ei saakaan olla suurin kriteeri. Tässä nyt kuitenkin himoitaan keskikokoista koiraa eikä mitään jättiläistä, en siis ymmärrä, miksi ei aloittajan toivekokoluokasta osata ehdottaa rotua, vaan ehdotetaan pientä, trimmattavaa koiraa missä menee jo koko ja turkkikriteerit metsään.



Tuo oli varmaan minulle tarkoitettu, joten vastaanpas; ehdotin vain villakoiraa, en toy- kääpiö- keskikoikoista enkä isoa villakoiraa, vaan pelkästään villakoiraa. Ja loppuun vielä lisäsin että jos pystyt trimmattavuudesta joustamaan, saat villiksestä varmasti mahtavan harrastuskaverin tjsp :wink:

Jos tähän kirjoittelisi joku vaikka kakskyt ja risat -ikäinen ihminen, joka sanoisi että ei kiitos pieniä koiria, se olisi kerrasta poikki ja kaikki ymmärtäisivät. Mutta aloittajan kieli on lapsellista ja nyt tuntuu vahvasti siltä että aloittaja on vain päättänyt että ei pientä koiraa. Aloittajalla on itsellään perhoskoira, olisi mukava kuulla mitä aloittaja haluaa koiralta verrattuna vaikka perhoskoiran kokoon ja rakenteeseen.

Tuli tuossa yksi rotu aloittajalla mieleen, eli suomenlapinkoira. En sitten tiedä tuosta turkista, se ei ole sinänsä pitkä mutta tuuhea. Turkkieroja on PALJON, eli valinnanvaraa turkissa löytyy. Niiden aktiivisuus on aika samalla tasolla kultaisennoutajan kanssa, eli pärjäävät hyvin vaikka ei tehdä joka päivä jotain, mutta potkua kyllä löytyy sitten harrastuspuolelle ihan kivasti. klick! lappalaiskoirien galleria
Apku Duke -10
Apku Vety -13

Muistoissa Köpi <3

Haaveilija

Haaveilija
Viestimäärä: 225

VS: TOLLERIKO MINULLE? - Sunnuntaina, 06.03.2011 klo 11:16  
+
0
Mä en oo ainakaa tahallaa ollutu lapsellinen mutta jos olen ni olen pahoillani. Menetän hermot johonkin asioihin..Mutta niin olen päättänyt siis että EN ota Tolleria ainakaan vielä. Ja Villakoira (on sitten iso vai pieni) Niin ei vaan ole mun rotu. Ne ei vain miellytä minua. Perhoskoira joka nyt on minulla niin sitä rotua itse en ole päättänyt. Ja nyt kun se on olu minulla niin se ei ole tuntunut omalta rodulta. VAikka onkin minulle hyvin tärkeä.Ja olen tyytyväinen että saitte minun päähäni ettei tolleri ole koira mitä nyt voisin hankkia, sillä jos tänne tätä en olisi kirjotellu ja kyselly niin Tollerin olisin varmasti ostanut. Ja siitä oilisi siis voinut tulla hankaluuksi.

Ja jenniköpi: Suomelapinkoiraa olen miettinyt myös.=) JA lukenutkin siitä paljon. Se voisi olla se mutta jotenki nyt haluisin tietää Samojedinkoirista. Mitä mieltä Samojedin omistajat ovat? Vaikka sammari ja Suomenlapinkoira ovat aika saman tapasia koiria. Ehkä se valkoinen väri miellyttää enemmän..
Maatiaskissa Luna -10
Maatiaskissa Viiri -06

Muistoissa
Perhoskoira "Bella" s.2002 k.2012
Monirotuinen Tuisku -11


Älä unohda haaveita - kun lakkaat pyydystämästä niitä, ne tulevat luoksesi.
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 06.03.2011 klo 11:25)

neruda

neruda
Viestimäärä: 2829

VS: TOLLERIKO MINULLE? - Sunnuntaina, 06.03.2011 klo 13:44  
+
0
^Hienoa, että päätit antaa tollerihaaveen odottaa.

Samojedeistä en osaa sanoa mitään, mutta oletko koskaan tutustunut pitkälti saman näköiseen rotuun nimeltä eurasier? Eurasierin takaa löytyy samojedia, ja sallittuja värejä on erilaisia, ei toki valkoista, mutta esim. soopeli ja punainen ovat (mielestäni) kauniita. Ihanne säkä uroksilla 56cm, nartuilla 52cm.

Eurasier tarjoaisi kaipaamaasi haastetta koska sen koulutus ei ole sitä, että mennään sieltä missä aita on matalin, vaan se vaatii omistajaltaan nokkeluutta. Rotu sopii kuitenkin myös ensimmäiseksi koiraksi (vaikka sinulla onkin jo tuo perhoskoira niin mainitsen silti), mutta pitää muistaa johdonmukainen koulutus ettei koira myöhemmin pääse liian pullistelemaan. Tokoa ja agia voi molempia eurasierin kanssa harrastaa jopa menestyneesti, vaikka eurasier on kuitenkin pääosin seurakoira. Turkkiahan rodulla on, mutta harjaus kerta viikkoon pitäisi riittää. Rotu ei ole turhan räksyttäjä, joten kerrostaloasumisenkin pitäisi onnistua, kunhan muistaa kouluttaa hyvin, näillä on vahtiviettiä. Nämä eivät kuole tekemisen puutteeseen jos jonain päivänä jää vähän vähemmälle, mutta vaativat kuitenkin liikuntaa ja aktivointia kuten jokainen koira. Miellyttämisenhalua näillä ei suuresti ole, mutta oikeanlainen motivointi saa ne toimimaan.

Perinnöllisiä sairauksia on jonkin verran, vanhempien terveyteen kannattaa siis kiinnittää huomiota.

Mielestäni tutustumisen arvoinen rotu joten ajattelin ehdottaa.
Berninpaimenkoira "Manta" s. 2015
Berninpaimenkoira "Mooses" 30.9.2010-7.1.2016
Berninpaimenkoira "Urho" 28.8.2009-5.1.2011

  Siirry sivulle: 1 2 3
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28247
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6355
Viestejä yhteensä545793
Uudet käyttäjät tänään5
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265918
(Tilastot päivitetty viimeksi 18.05.2024 klo 23:45)