Ohjeet ja säännöt
Takaisin
RUOKINTA - Tiistaina, 08.05.2012 klo 22:36

Apua oikean ruokinnan löytämiseen

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 5

Kettuprinssi

Kettuprinssi
Viestimäärä: 2473

VS: APUA OIKEAN RUOKINNAN LöYTäMISEEN - Lauantaina, 01.12.2012 klo 09:31  
+
0
Voisi sen puuron silti jättää välistä, jos syötät nappulaa. :) Tai vaihtoehtoisesti nappulan, jos sekoitat viljalihapuuroon vaikka vitamiinilisän tai merilevää tms.
Seropi 2/2000-12/2016
Manteru 3/2012
Manteru 3/2014
Mantern 2/2017

Heartshaped

triikki

triikki
Viestimäärä: 364

VS: APUA OIKEAN RUOKINNAN LöYTäMISEEN - Lauantaina, 01.12.2012 klo 19:36  
+
0
Tuo sekaruokinta sopii hyvin meille. Nappulat toimivat paremmin hoidossa ja puuro maistuu ja sulaa hyvin koirilla. Kasvattajan ohjeita olen noudattanut ja kun koirat voivat hyvin ja turkki kiiltää ja hömpöttelevät vielä 9 ja 11 vuotiaina, niin ruokintaa en ole muuttanut.
Kun vatsa on ollut huonossa kunnossa esim syötyään ulkoa jotain, niin puuro on hyvä vaihtoehto myös silloin.
Sheltit Foggy 2001-2015 ja Viksu 2003-2015,

Kettuprinssi

Kettuprinssi
Viestimäärä: 2473

VS: APUA OIKEAN RUOKINNAN LöYTäMISEEN - Sunnuntaina, 02.12.2012 klo 09:13  
+
0
^Hyvä jos koirasi voivat hyvin. :) Muistathan kumminkin, että liika hiilihydraatti ravinnossa nostaa myös koiran insuliinitasoa eikä tärkkelyksellä ole juuri ravintotarpeellista merkitystä - se on vain vatsantäytettä. Kuitua saa myös (koiran koosta riippuen, shelttikö?) raastamalla pienen porkkanan, teelusikallisesta pellavansiemenrouhetta tai pari ruokalusikallista keitettyä riisiä. Hedelmäsokeri imeytyy nopeiten (omena, banaani). Muista myös lisätä kalsiumia ruokaan, sillä viljoissa ja lihoissa on fosforia yllin kyllin.

Itse en ole koskaan tajunnut noiden puurojen päälle, mikä niissä on ideana, jos syöttää myös nappulaa. Kai jollain pidemmällä aikavälillä, tyyliin kuukausi lihaista puuromössöä täysrehulisän kanssa ja toinen kuukausi lihaa ja nappulaa menee, mutta samaan aikaan?

On meilläkin sekaruokinta: 70% lihaa, kananmunia, kalaa ja sisäelimiä, 20% kuitua (kasvis, hedelmä, riisi tai kuivaruoka) ja 10% luita + öljy, merilevä ja D-vitamiini. Vanhempi koira lopetti pelkän kuivaruuan syönnin 7 -vuotiaana ja todennäköisesti ollaan pidennetty sen elämänkaarta melkoisesti.
Seropi 2/2000-12/2016
Manteru 3/2012
Manteru 3/2014
Mantern 2/2017

Heartshaped
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 02.12.2012 klo 09:37)

Ebeli

Ebeli
Viestimäärä: 1299

VS: APUA OIKEAN RUOKINNAN LöYTäMISEEN - Sunnuntaina, 09.12.2012 klo 18:28  
+
0
^ Paljon annat d-vitamiinia? Kai ihan joku ihmistenkin valmiste käy. Mä oon tota d-vitamiinilisää harkinnut, että otetaan käyttöön.

kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: APUA OIKEAN RUOKINNAN LöYTäMISEEN - Perjantaina, 04.01.2013 klo 23:08  
+
0
Puuroa meillä syödään harvakseltaan ja vain niinä päivinä, kun ei syödä nappulaa.

Mä oon itsekin miettinyt raakaruokaa, mutta sitten tulee kompastuskivet, kun en hallitse kaikkia lisäravinteita ja oikeita suhteita ja sitten koirasta tulee raajarikko ja se kuolee vuodessa kun mokaan (... :nauru: ) Ei vaan, mietityttää se, että osaanko oikeasti ruokkia raakaruoalla niin, että koira saa siitä kaiken tarvitsemansa. Tarttisin melkein sellasen valmiiksi tehdyn ruokintaohjelman ainakin aluksi, missä on helposti ilmoitettu että mitä syödään ja milloin jotta koira saa kaiken tarvitsemansa. Mitä namipalkkoja ootte käyttänyt esim. agitreeneissä raakaruokailevien koirien kanssa? Tai siis lihaa syövien? Sellaista mikä olisi helppo pitää mukana ja helppo syöttää.
Pääosassa Jedi ja ne toiset.
(Viestiä on muokattu perjantaina, 04.01.2013 klo 23:09)

Aduro

Aduro
Viestimäärä: 3051

VS: APUA OIKEAN RUOKINNAN LöYTäMISEEN - Sunnuntaina, 06.01.2013 klo 00:38  
+
0
^Ite varmaan käyttäisin kuivattua broiskun sydäntä (saa kaupasta valmiina), tai itse keitettyä samaa, tai kivipiiraa :)
Mango-samojedinarttu 7v., Kirsikka-schipperke 4v., ja kissat Huli, Doris ja Piu :)

1.3.2012 Muistoissa Iida-kisu

kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: APUA OIKEAN RUOKINNAN LöYTäMISEEN - Sunnuntaina, 06.01.2013 klo 21:14  
+
0
Mä mietiskelin että millaista mahtaisi tulla palalihasta (nauta, broisku tai possu) jos leikkaisi palasiksi ja dippaisi kiehuvaan veteen eli että saisi pinnat kiinni.
Pääosassa Jedi ja ne toiset.

Aduro

Aduro
Viestimäärä: 3051

VS: APUA OIKEAN RUOKINNAN LöYTäMISEEN - Maanantaina, 07.01.2013 klo 16:11  
+
0
^Voi toimiakin. Kokeile ihmeessä, eihän ne hukkaan mee jos koiralle vaan maistuu :)
Mango-samojedinarttu 7v., Kirsikka-schipperke 4v., ja kissat Huli, Doris ja Piu :)

1.3.2012 Muistoissa Iida-kisu

kiivilintu

kiivilintu
Viestimäärä: 2242

VS: APUA OIKEAN RUOKINNAN LöYTäMISEEN - Tiistaina, 08.01.2013 klo 20:24  
+
0
Jedille ainakin maistuu :nauru:
Pääosassa Jedi ja ne toiset.

meusa

meusa
Viestimäärä: 11

VS: APUA OIKEAN RUOKINNAN LöYTäMISEEN - Lauantaina, 26.01.2013 klo 11:07  
+
0
Jotka ruokitte osittain/täysin nappulalla: Millä perusteella olette valinneet nappulanne? Aina puhutaan että se on huonoa ja se vaan kallista jne mutta siis jotain kunnon perusteita valinnalle. Miksi joku ruoka on parempaa kuin toinen? Vai oliko vain kokeilun tulosta? En millään viitsisi käydä kaikkia merkkejä läpi ja kun en edes tiedä mistä aloittaisi.. Kaikki valmistajathan tietysti väittävät olevansa parasta laatua!

Kettuprinssi

Kettuprinssi
Viestimäärä: 2473

VS: APUA OIKEAN RUOKINNAN LöYTäMISEEN - Lauantaina, 26.01.2013 klo 11:52  
+
0
^Proteiinin & valkuaisen laadun ja määrän perusteella. Hinta-laatu perusteella. Se, että onko nappulassa kuinka paljon kuivattua lihaa/lihaperäisiä tuotteita, kuinka paljon "märkää, tuoretta" lihaa ja kuinka paljon kaikenmaailman pupunrehuja. Pitää osaa erottaa merkkituotteiden hifistely ja hienot, iskevät mainoslauseet ja nätit pussinkyljet niistä tuotteista, joihin on oikeasti laitettu runsaasti kuivatettua lihaa ja rasvaa.

Ja tietenkin se, miten se sopii koiralle. Kaikki ovat yksilöitä. Meillä pappakoira vetää Pedigreen aktiivisen koiran kana-kasvistako se oli, en muista varmasti, ja on fine, jos pentu vetäisi sitä, menisi lörölle. Sillä on ollut Happy Dogia ja ostetaan kohta kokeilupussi Moren penturuokaa.
Seropi 2/2000-12/2016
Manteru 3/2012
Manteru 3/2014
Mantern 2/2017

Heartshaped

Tigru

moderaattori
Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: APUA OIKEAN RUOKINNAN LöYTäMISEEN - Sunnuntaina, 27.01.2013 klo 14:04  
+
0
Meillä valitaan nappula sillä perusteella että siinä olisi mahdollisimman paljon rasvaa ja proteiinia (eläinperäisiä mieluummin) ja ettei siinä olisi maissia. Näin siksi että vanhin koira ei sulata maissia ollenkaan vaan p*skan määrä on tolkuton maissipohjaisilla ruuilla. Lisäksi se kuluttaa tosi paljon joten tarvitsee paljon rasvaa ja proteiinia. Rasva auttaa myös ihon kuivumiseen erityisesti talviaikaan. Tytöille menee aika ajoin mahdollisimman rasvainen lohipohjainen ruoka (sekin mielellään maissiton). Ihan siksi että se tuntuu tehoavan juoksujen jälkeen iholle ilmestyviin finneihin ja lihomisongelmaan.
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

aavehamsteri

aavehamsteri
Viestimäärä: 1335

VS: APUA OIKEAN RUOKINNAN LöYTäMISEEN - Sunnuntaina, 27.01.2013 klo 17:58  
+
0

kiivilintu kirjoitti:

Mitä namipalkkoja ootte käyttänyt esim. agitreeneissä raakaruokailevien koirien kanssa? Tai siis lihaa syövien? Sellaista mikä olisi helppo pitää mukana ja helppo syöttää.



Mä oon Saimille käyttänyt treeninamina jonkun verran keitettyä possun sydäntä (saa ruokakaupoista eikä hintakaan ole hurja). Oon keittänyt sen melko kypsäksi (15 minuuttia) ja paloitellut sitten sopiviksi palasiksi. Palat pysyvät hyvin kasassa eivätkä muussaannu taskun pohjalle, mutta ovat kuitenkin pehmeitä.
Lbn 11/2010
Mudi 7/2013

"Päätökset pitää tehdä oikeassa mielenvireessä ja mieluiten nopeasti, ettei vire mene ohi."

Lenune

Lenune
Viestimäärä: 56

VS: APUA OIKEAN RUOKINNAN LöYTäMISEEN - Maanantaina, 25.02.2013 klo 14:04  
+
0
Tulen kanssa hyödyntämään tätä keskustelua, niin ei tarvitse tehdä montaa samasta aiheesta.

Viisi ja puolikuinen sekarotuinen poika, painaa tällä hetkellä 15,5kg. Tuli meille vajaa 2kk sitten.

Ongelma melkeinpä sama kuin aloittajalla. Pentu tuli meille ja kerrottiin, että on syönyt ihan perus markettinappulaa. Noh, me ostettiin nappulaa luottaen tähän, en sitten tiedä, mitä nappulaa ne on syöttäneet, kun meillä kokeiltiin kaikkia kahta sokokselta saatavaa pentunappulaa ja molemmilla kakka on ihan löysää, toisella melkein ripulia. Ajateltiin ensin että vatsa vaan totuttelee uuteen nappulaan, mutta lopulta muuttui ihan ripuliksi. Pistettiin pentu riisidieetille hetkeksi ja kakka muuttui heti paljon paremmaksi, mutta ripuli alkoi uudestaan, kun alettiin lisätä nappulaa joukkoon. Riisidieetti ei alkanutkaan uudestaan toimia (tosin pentu onnistui varastamaan ranskalaisia ja nugetteja pöydältä aikamoisen määrän yhtenä päivänä dieetin aikana.) joten soitettiin lääkäriin ja vietiin lapsukainen tarkistukseen. Ei selvinnyt muuta kuin että paksusuoli on turvonnut ja ärtynyt. Saatiin antibiootit ja käskettiin jatkaa viikko riisikana/jauhelihadieetillä. Tehtiin näin, ja kakka muuttuikin ihan loistavaksi, sellaiseksi kuin pitäisikin, vaikka annettiin myös makupaloina nappuloita ja kuivattua kanaa. Ulostenäytteetkin otettiin kaiken varalta, vaikka madotetttiinkin koira tullessa erittäin tarkasti, niistä ei ole tullut tuloksia vielä.

Mutta niin, nyt kakka taas löystynyt, kun ollaan pikkuhiljaa yritetty palata nappuloihin, eli sanoisin, että markettinappuloille ehdottomasti ei jatkoon. Riisikanadieetti on toiminut tähän asti hyvin, joten periaatteessa olettaisin tälläisen ruokavalion sopivan. Mitä ei-markettinappulamerkkejä olette itse käyttäneet herkkävatsaisella koiralla? Voiko niitä antaa pennulle, vai onko pennuille omat erikoisnappulansa? Kuinka kalliita, että tuleeko halvemmaksi kuitenkin ihan riisi ja kanaa jostain barffi.netistä? Mitä muuta koiralle olisi hyvä syöttää näiden ohella, lisäravinteita? Kuinka paljon olisi sopiva annoskoko, jos koira syö kolmesti päivässä?

Ja ihan tälläinen off-kysymys myös? Miten nopea koiran ruoansulatusjärjestelmä on? Eli jos ajatellaan, että nyt annan koiralle ruoan niin kuinka kauan kyseinen ruoka sulaa ennen kuin koira ulostaa sen?

Aduro

Aduro
Viestimäärä: 3051

VS: APUA OIKEAN RUOKINNAN LöYTäMISEEN - Maanantaina, 25.02.2013 klo 20:32  
+
0
^Miksi et siirtyisi kokonaan raakaruokaan? :) Tai edes luopuisi nappuloista kokonaan? Lihan ja kasvisten lisäksi voisit kokeilla jotain pellava-,ohra- tai tattarirouhetta mikä on kuiturikkaampaan kuin perus riisi. Luut voi syöttää murskeena herkkävatsaiselle jos käy niin että koiralle tulee niistä ripulia vaikka nappulat on jääny pois. Lisäravinteista en osaa sen kummemmin sanoa, joku muu osaa ne paremmin :)
Mango-samojedinarttu 7v., Kirsikka-schipperke 4v., ja kissat Huli, Doris ja Piu :)

1.3.2012 Muistoissa Iida-kisu

Myykin

Myykin
Viestimäärä: 272

VS: APUA OIKEAN RUOKINNAN LöYTäMISEEN - Torstaina, 07.03.2013 klo 00:05  
+
0
Hejsan! : )

Äh, täällä miljoonassa topicissa puhutaan koiran ruokinnasta ja yritän saada tän infon käännettyä päässäni sellaseks, että voisin sitä oman koiran kohdalla hyödyntää, mutta en vaan osaa! :D

Siis 8v collie, elää ns. "normi" elämää, siis lenkkeilyä ja pientä harrastelua. Ongelmana ruokinta.
En haluais koiralle syöttää pelkkää nappulaa, ja suunnitelmissa olis sellanen puolet ja puolet ruokintamalli. Eli, että tää meijän J&V nappula säilyis mukana, mutta sit puolet ruuasta olis jotain. Mutta hahaa tässä se ongelma onkin! Mitä tää joku on? :mietiskel:
Jauhelihaa? Kenties kanaa? Mutta tarviiko alkaa aatteleen näitä monimutkasia lisäravinteita ymsysm. ? Missä suhteessa? Ja mistä tiiän, paljoko ruokaan pitää tota lihaaa/kananmunaa/pakastelihaseosta laittaa?

Tällä hetkellä heittelen mukaan joskus kananmunan, raejuustoa, piimää ja sitten tuota öljyä kans.

Oon tuhannesti kiitollinen jos vinkkiii saan : )

Aduro

Aduro
Viestimäärä: 3051

VS: APUA OIKEAN RUOKINNAN LöYTäMISEEN - Torstaina, 07.03.2013 klo 18:10  
+
0
Se loppu puolet on lihaa. Ja toki voit vaihdella sitä lihaa, ei sen tartte olla joka päivä jotain tiettyä :) Ja jos nappuloita syötät puolet ruuasta niin sitten ei lisäravinteita tartte miettiä. Kananmunan kuoret voi toki jauhaa mukaan, en usko pienellä lisäkalkilla olevan haittaa.

Sinuna aloittaisin niin että ihan raa'asti laitat siitä nappulamäärästä mitä koira normaalisti syö vaan puolet ja lisäksi lihaa jonkin verran. Jos tuntuu että koira lihoo niin vähennä jommankumman määrää, jos taas laihtuu niin lisää :) Parhaiten löytää omalle koiralleen sopivan ruokintatavan kokeilemalla. Tarkkailee koiran painoa, ihon ja turkin hyvinvointia ja ulosteen määrää ja laatua. Ulosteen pitäisi siis olla kiinteää papanamaista (kuten villieläimillä), ei löysää tai murenevaa.

Lihat kannattaa ostaa Kennelrehulta, Vauhti-Raksulta tai sitten M&M tai muun eläinkaupan pakasteesta. Ihmisten lihat tulee helposti kalliiksi, ja koiralle onkin parempi että lihassa on jänteitä ym. purtavaa mikä taas ihmiselle ei ole mieleen.

Lisätkää/korjatkaa jos jotain on pielessä! :)

Katiskan 50/50-info
Mango-samojedinarttu 7v., Kirsikka-schipperke 4v., ja kissat Huli, Doris ja Piu :)

1.3.2012 Muistoissa Iida-kisu
(Viestiä on muokattu torstaina, 07.03.2013 klo 18:12)

Myykin

Myykin
Viestimäärä: 272

VS: APUA OIKEAN RUOKINNAN LöYTäMISEEN - Torstaina, 07.03.2013 klo 23:13  
+
0
kiitos ADURO!! Nyt kennelrehu ostoksille !! : )

annajaada

annajaada
Viestimäärä: 675

VS: APUA OIKEAN RUOKINNAN LöYTäMISEEN - Sunnuntaina, 10.03.2013 klo 16:35  
+
0
Mä nyt en ole mikään asiantuntija kun olen raakaruoalla ruokkinut vasta muutaman viikon, mutta kannattaisi varmaan antaa jotain vitamiini- ja kalkkilisää silloin tällöin myös, jos meinaa puolet lihaa syöttää. Kun tostahan voi melko nopeasti laskea, että myös vitamiinien yms. määrä laskee puoleen ruokavaliossa. Mun käsittääkseni lihassa ei ole niinkään niitä vitamiineja vaan raakaruokinnassa ne saadaan pääosin sisäelimistä. Noita vitamiinilisiä saa ihan vaikka mustista ja mirristä ja niiden annostustahan voi pienentää kun nappuloistakin saa kuitenkin kaikenlaista. Itse ostin jauheena ja sekoitan ruokaan kerran päivässä. Jotkut taas syöttää kuureina.
"Dogs are the leaders of the planet. If you see two life forms, one of them's making a poop, the other one's carrying it for him, who would you assume is in charge?" -- Jerry Seinfeld

Pessi

Pessi
Viestimäärä: 21

VS: APUA OIKEAN RUOKINNAN LöYTäMISEEN - Lauantaina, 23.03.2013 klo 16:06  
+
0
(disclaimer: Mun täytyy myöntää, että olen alunperin kissaihminen, ja kissojen ruokavaliokeskustelussa viljat on iso paha susi eli olen vahtinut ruokamerkkien tuoteselosteita jo aiemmin. Ja lisäksi myös ihmisten ruokakeskustelussa olen itse aika karppaukseen kallellani, eli jotenkin miellän sokerin, viljan ja niistä jalostettujen tuotteiden käytön liian suurena osana ihmistenkin ruokavaliota. Että näiden silmälasien läpi yritän itse opiskella koirien ravitsemusta, ja opiskelen juttuja vasta.)

Mutta koirahan eläimenä on alunperin kai lihansyöjä? Metsästää laumoissa ja/tai syö raatoja (toisin kuin kissaeläimet, jotka syö vain tuoreen lihan), ja vain jos ei löydy tarpeeksi lihaa, tyydyttää nälkänsä myös muulla ravinnolla. Jos mun alkuoletus on ihan väärä, niin korjatkaa!

Tohon alkuoletukseen (ja mun omiin "silmälaseihin") liittyen en käsitä yhtään, miksi koirille annetaan puuroja ja riisejä, ne koetaan jopa tarpeellisiksi. Siis onhan ne halpaa tavaraa sinne sekaan, laskevat ruokinnan hintaa, mutta jos ne ei toimi, niin ei se ehkä ole minkäänlainen ihme? Ei tarvitse olla allergiaa tai varsinaista keliakiaa ihmiselläkään, kun käsitelty hiilihydraatti aiheuttaa elimistössä ongelmia, jos sitä syö paljon. Eli teorisoin, että jo vähennys saattaa auttaa. Moni nappulamerkki on tosi pitkälle hiilihydraattia, jotta hinta saadaan alas. Ja tosi usein, kun joku kirjoittaa joko kakkaongelmista tai korva/silmäoireilusta tai ihottumista, mainitaan joku noista yleisistä edullisista ruokamerkeistä.

Tosi moni barffaaja on sanonut, että just noi em. oireet on helpottaneet barfin myötä. En itsekään jaksaisi siihen alkaa, vaikka koira syö tuoretta aina kun sitä on saatavilla, eli en ihmettele, ettei se ole maan tapa, mutta onhan näitä vaihtoehtoja, viljat saa tosi vähiin (= eläinperäisen ruuan osuutta suuremmaksi) koiran ruuasta ilman barffaustakin. Ziwipeak, Power of Nature, Orijen, Applaws on mulle kissapuolelta tuttuja merkkejä, jotka tekee kuivamuonaa ilman viljaa ja korkeammalla lihaprosentilla. Ja koirien omia merkkejä on kai liuta lisää.

Tuoteselosteita lukemalla pärjää pitkälle. Mitä enemmän proteiinia ja rasvaa, sitä parempi. Eläinrasva parempi kuin kasvisrasva. Yleensä, mitä vähemmän viljaa, perunaa, maissia yms, sitä parempi. Valmistusaineet pitää ilmoittaa suuruusjärjestyksessä. Eli jos ekana tai tokana on esimerkiksi maissi tai riisi, voi miettiä, onko ruoka sisältörikasta. Iso hehkutusjäännös kertoo, että tuotteessa käytetään paljon eläimen syötäväksi kelpaamattomia osia, kavioita, höyheniä jne. Kannattaa muistaa, että vaikka tuore liha ruuassa sinänsä on hyvä asia, se saadaan helposti listan ykköseksi, koska ennen kuivattamistaan se on painavin ainesosa: kuivatuotteena sen osuus voi olla enää marginaalinen.

Vertailuna esim.

Jahti&Vahti kana&riisi
25% proteiinia
13% rasvaa
"keskeiset" valmistusaineet on Siipikarjanlihajauho (kananliha), maissijauho, maissi, siipikarjan rasva ( kananrasva) riisi, juurikasleike.

(= maissin osuus on riisiä suurempi, ei käytä tuoretta lihaa, hiilihydraattien osuus on aika suuri)

Orijen Adult Dog
38% proteiinia
17% rasvaa
KOOSTUMUS: Luuton kana*, kanajauho, ruodoton lohi*, kalkkunajauho, sillijauho, peruna, herne, bataatti, luuton kalkkuna*, kokonainen kananmuna, kananmaksa*, ruodoton siika*, ruodoton kuha*, sinimailanen, hernekuitu, kananrasva, merilevä, kurpitsa, sikurinjuuri, porkkana, pinaatti, nauriin naatti, omena, karpalo, mustikka,...

(= käyttää paljon tuoretta eläintä, kasvisten osuus ei ole kovin suuri, mutta suurin on peruna, joka ei välttämättä ole hyvä, paljon eläinperäistä tuotetta suhteessa kasviksiin)

Power of Nature Meadowland
46% proteiinia
16% rasvaa
valmistusaineina: kana, kalkkuna, lohi, tapioka, sinimailanen, kalkkunan rasva, vitamiinit, mineraalit, prebiootit, kanan maksa, lohiöljy, linssit, merilevä.

(= lähellä Orijenia, mutta sisältää suhteessa luultavasti enemmän eläintä)

Noissa ylläolevissa voi heittää kritiikkiä, että Orijenissa on peruna, POWissa on tapioka, eikä noi välttämättä sula sen paremmin jollain koiralla kuin muutkaan hiilarilähteet. Mutta niitä on verrattain vähän, proteiinin ja rasvan määrä kertoo, että liha on raksun pääraaka-aine. Toi on se peruste, jolla itse olen sitten valinnut raksun.

Pessi on nyt iloisella sekaruualla, koska ei hirveästi ole koskaan päässyt raksujen makuun ja märkäruoka on vähän "jäännyt päälle", ja olen hirveän laiska ja meillä on kissoja, jotka syö samalla logiikalla ja Pessiä harmittaa, jos kissat saa märkää ja se ei (seli seli). Oikeastaan sen vuoksi tulin selaamaan näitä keskusteluja, mietin, että pitäisikö Pessikin siirtää pois märkäruualta.

Nyt on siis aamuisin märkäruokaa purkista, Pessille usein esim. Lukullusta, ja iltaisin raksuja, Orijenia (koska sitä saa tilattua suoraan zooplussalta kotiovelle). Mustista ja Mirristä raakapakasteita, joita saa usein aamuruuan sijasta, jos joku on vaan muistanut ottaa sulamaan, ja aina jos käymme lihakaupassa, raksun sijasta saa broilerin siipiä raakana. Raakaruuan osuus jää pariin kertaan viikossa. Kerran oli kunnon ripulissa, ja annoin silloin kaapista löytyneitä kissojen broilerinrinta-säilykkeitä (Almo Nature), überkalliita, mutta toimivat hienosti.

Mutta mitä enemmän lukee, sitä hämmentyneemmäksi oikeastaan tulee. Ehkä ei pidä muuttaa ruokinnassa mitään, jos homma nyt toimii? :D

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 5
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28237
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6351
Viestejä yhteensä545778
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään2
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265916
(Tilastot päivitetty viimeksi 16.05.2024 klo 06:45)