Ohjeet ja säännöt
Takaisin
RUOKINTA - Maanantaina, 17.10.2011 klo 15:57

Luu raakana vai kypsänä, vai onko väliä?

Siirry sivulle: 1 2

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

LUU RAAKANA VAI KYPSäNä, VAI ONKO VäLIä? - Maanantaina, 17.10.2011 klo 15:57  
+
0
En löytäny kuin lihasta saman homman, suap siirtää sinne, jos tämä on niin samaa aihetta sivuava.
Mutta mulle nousi nyt kysymykseksi, onko luiden kypsentämisellä/kypsentämisen jättämällä mitään suuria eroja ja vaikutuksia sulamisessa/vaaraa jostain jne?

Löytyy netistä vaikka mitä sun juttua että kanan luut on kypsinä vaarallisia luupiikkeineen, silti meidän edesmennyt mäyräkoira söi muutamankin niitä kun lattialle tipahti, eikä kertaakaan mitään tapahtunut.
Oma syönyt kypsänä poron, naudan ja sian luita kypsennettynä. Eikä mitään käynyt, vaikka niistäkin väitetään, että luupiikkejä tuloo ja sitten koira kuolee.
Oma kokemus on vain antanut negatiivisempaa raakaluista, rustot kaluttu täysin ja sitten ne on raapineet persreiän ulostaessa niin että koira on kiljunut kivusta. Ei kuitenkaan aina, joskus taas ei mitään.

Toki tässä nyt maalaisjärkeä saa käyttää, että mikä sille omalle koiralle toimii, mutta onko jollain ihan oikeasti muuta kertoa kuin kokemusta ja/tai kuulopuheita?
Jagster? :D

anski

anski
Viestimäärä: 271

VS: LUU RAAKANA VAI KYPSäNä, VAI ONKO VäLIä? - Maanantaina, 17.10.2011 klo 16:13  
+
0
Kypsennetty luu sälöytyy helpommin. Meillä syödään luut (ja lihat) raakana. Ja siis rustot tuo ainakin jäystää melko hyvin ennenkuin edes nielee. Suoraan pakastimesta olen yleensä antanut, kesällä viilensi pennun oloa ja nyttemmin tuhoamisessa kestää enemmän aikaa.

Huiskale

Huiskale
Viestimäärä: 38

VS: LUU RAAKANA VAI KYPSäNä, VAI ONKO VäLIä? - Maanantaina, 17.10.2011 klo 18:32  
+
0

anski kirjoitti:

Kypsennetty luu sälöytyy helpommin. Meillä syödään luut (ja lihat) raakana. Ja siis rustot tuo ainakin jäystää melko hyvin ennenkuin edes nielee. Suoraan pakastimesta olen yleensä antanut, kesällä viilensi pennun oloa ja nyttemmin tuhoamisessa kestää enemmän aikaa.



Kyllä, luut aina raakana. Aluksi voi antaa jauhettua liha-luu-murskaa jota saa barf-kaupoista jos koira on kovin ahne. Isot raa'at putkiluut on hyvä hammasharja koiralle. Barf-kaupoista, ainakin Murren Murkinasta saa hyviä ohjeita.
Saksanpaimenkoira ja spanielimix
sekä kaksi kissaa

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: LUU RAAKANA VAI KYPSäNä, VAI ONKO VäLIä? - Maanantaina, 17.10.2011 klo 20:28  
+
0
^^ ja ^ Näihän sitä aina sanotaan, mutta Myrkku kapas mun nähdäkseni jotain tilastoa/tutkimusta, et mihin tämäkin sitkeästi elänyt "fakta" perustuu.

Meillä on myös koirat syönyt aina keitettyjä, raakoja, uunissa kuivatettu luita, eikä kenelläkään ole tähän mennessä suoli sanonut poks. Itseäkin siis kiinnostaa, et missä ne säleet sun muut on kun ei ne näy koiran elämässä. Mielikuvituksessa?
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

myrkku

myrkku
Viestimäärä: 2138

VS: LUU RAAKANA VAI KYPSäNä, VAI ONKO VäLIä? - Maanantaina, 17.10.2011 klo 21:26  
+
0
SanttuJ ymmärsi pointin, ihan jotain faktapohjaa tälle kauheudelle ja kauhistelulle kaipais, mikä on riski että joku luu säröili niin paljon että vahinkoa voisi oikeasti tulla, kun käytännön kokemuksessa ei näy mitään haittoja, vähemmän kuin raa'assa luussa :mietiskel:

Yhden jutun kuulin, että koira olisi kuollut naudan/sian luuhun kypsänä sen syötyään, kyselin että oliko ihan varma tieto että sen kuoleman oli aiheuttanut terävä luupiikki/tmv, vielä ei oo vastausta tullu. Mutta tämäkin ainoana tapauksena niistä monista.

Siksi mie tätä kyselenkin, kun ihmetyttää! :D

Huiskale

Huiskale
Viestimäärä: 38

VS: LUU RAAKANA VAI KYPSäNä, VAI ONKO VäLIä? - Maanantaina, 17.10.2011 klo 22:08  
+
0
Kuumennus eli kypsennys tekee luista kovia ja helposti säröileviä. Raa'at luut ovat taipuisia ja melko pehmeitäkin. Näin vain on, ja luita tarkastelemalla tai vaikka sahaamalla nämä erot havaitsee. Saathan antaa koirallesi mitä tahdot, mutta voisit kysyä ensi kerralla eläinlääkärissä käydessäsi että mitä he asiasta tietävät ja ovat työssään nähneet. Oma lääkärimme vastustaa kaikkia oikeita luita (paitsi raakoja broilerinsiipiä), mutta varsinkin kypsennettyjä, koska niitä hän joutuu eniten leikkelemään koirien sisuksista.
Saksanpaimenkoira ja spanielimix
sekä kaksi kissaa

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: LUU RAAKANA VAI KYPSäNä, VAI ONKO VäLIä? - Maanantaina, 17.10.2011 klo 22:54  
+
0
^Kuinka moni koira? Minkälaisista luista tarkalleen? Miten isoista koirista on kyse? Miten paljon on ruokavalioon aikaisemmin kuulunut luita?

muoks. Ja lisä kysymys: Kuinka kauan luita oli kypsennetty?
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014
(Viestiä on muokattu maanantaina, 17.10.2011 klo 23:18)

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: LUU RAAKANA VAI KYPSäNä, VAI ONKO VäLIä? - Tiistaina, 18.10.2011 klo 10:36  
+
0
Mä olen antanut kolmelle koiralle kypsennettyjä kananluita ja eipä ole mitään ongelmia tullut. Lululle en ole antanut kypsennettyjä kananluita. Raakoja aitoja luita misä lihaa päällä olen myöskin antanut mutta tollaset luut tuppaa joskus kovettamaan kakkaa , niin pitää laittaa joskus öljyä ruuan sekaan ettei kakka ole niin kovaa :)
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018
(Viestiä on muokattu tiistaina, 18.10.2011 klo 11:42)

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: LUU RAAKANA VAI KYPSäNä, VAI ONKO VäLIä? - Tiistaina, 18.10.2011 klo 14:02  
+
0
On luita ja on luita, mutta mikä tärkeintä: annetaan erilaisia luumääriä. Ja joskus vaan on huono tuuri. Mutta kaupoissa myydään ihan huoletta savutettuja luita, ketään ei pelota ja täysin kypsiä ne ovat.

Aina sanotaan, että putkiluut (ne sääri- ja reisiluut) ovat turvallisia raakoina, koska eivät sälöydy. Kyllä minä olen kerännyt terävää sälöä lattialta koirien jäljiltä. Joku possun kylkiluu (rimpsut, ribsit, mitä nimeä sitten käyttääkään) periaatteessa sälöytyvät pitkiksi luiskiksi, koska niiden kuuluu olla taipuvia ja kestäviä pituussuuntaa - liikkuvat hengityksen mukana ja rintakehä suojelee sisuksia. Mutta meillä se ovat sälöytyneet pituussuuntaan niin raakoina kuin kypsinäkin.

Luu on aina riski. Minä kykenen elämään sen riskin kanssa. Koiria kuolee säröytyneeseen luuhun, mutta niin niitä jää autonkin alla. Elämä tuppaa olemaan vaarallista ;)
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

Pikipaimenia

Pikipaimenia
Viestimäärä: 1713

VS: LUU RAAKANA VAI KYPSäNä, VAI ONKO VäLIä? - Tiistaina, 18.10.2011 klo 15:00  
+
0
Näinpähän.. Vanhemmalle koiralle kerran jäi sellaisen kypsennetyn poron kylkiluun pieni säle/tikku takahampaiden väliin kiilaan, vasten kitalakea. Katsoin hetken että menee läpi ihon, mutta ois koira ehkä vähän vinkunut. Oli ihan hiljaa ja ois jatkanu syömistä jos tikku ei ois häirinny. Sain sen nyppästyä pinseteillä pois.

En kyllä sen jälkeen ole ko. luita ostanut mutta kylläkin pieniä savustettuja kauriinluupaloja joissa vähän "lihaakin" jäljellä. Ne murenee osittain syödessä ja koirat jättää kesken jos/kun alkaa olla liian kovaa.
Juurikin raa'at kylkiluut (hirvenvasan tm.) sälöilevät, mutten ole niistä ressiä suurempaa ottanut koska tosiaan ovat taipuisaa tavaraa ja koirat nävertelee niitä maltilla, eivät hotki niin saavat ihan rauhassa niitä syödä.
Schipperket Minka s.2005 Kiri s. 2011

Ihminen on ihmiselle apina

Kettuprinssi

Kettuprinssi
Viestimäärä: 2473

VS: LUU RAAKANA VAI KYPSäNä, VAI ONKO VäLIä? - Tiistaina, 18.10.2011 klo 19:24  
+
0

Huiskale kirjoitti:

Kuumennus eli kypsennys tekee luista kovia ja helposti säröileviä. Raa'at luut ovat taipuisia ja melko pehmeitäkin. Näin vain on, ja luita tarkastelemalla tai vaikka sahaamalla nämä erot havaitsee. Saathan antaa koirallesi mitä tahdot, mutta voisit kysyä ensi kerralla eläinlääkärissä käydessäsi että mitä he asiasta tietävät ja ovat työssään nähneet. Oma lääkärimme vastustaa kaikkia oikeita luita (paitsi raakoja broilerinsiipiä), mutta varsinkin kypsennettyjä, koska niitä hän joutuu eniten leikkelemään koirien sisuksista.



Jos minä saan itse kypsennetyn kananluun purtua poikki (syön yleensä rustot ja nakertelen huvikseni ydinluun hyvän maun takia) ilman, että tulee mitään ongelmia, niin eiköhän koirakin samaan pysty. Raakaa kananluuta en varmaan saisi hampaillani katki - ei ole tosin tullut kokeiltuakaan.

Minä olen päässyt tästä "faktan" pelossa elämisestä eroon ja koira saa ihmisten aterian jälkeen jääneet eläinten luut. Jos se ei niitä pysty sulattamaan, se oksentaa ne itse pois.

Jagster mainitsi savustetut luut - nekin on kypsennettyjä, ja niitä myydään koirille ihan huoletta. Citymarketissa myydään jonkun merkin (muista mikä) savustettuja poron kylkiluita, eivät ole paljoa possun ribsejä suurempia.

Toistan Jagsterin sanoja, luu on aina riski, ja mekin eletään riskin kanssa. Ihan yhtä lailla on riski koiranomistajan lähteä lenkille metsään vapaana olevan koiran kanssa tai harrastaa rankkaa fyysistä liikuntaa sen kanssa. Maalaisjärjellä pärjää aika pitkälle.
Seropi 2/2000-12/2016
Manteru 3/2012
Manteru 3/2014
Mantern 2/2017

Heartshaped
(Viestiä on muokattu tiistaina, 18.10.2011 klo 19:27)

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: LUU RAAKANA VAI KYPSäNä, VAI ONKO VäLIä? - Tiistaina, 18.10.2011 klo 20:16  
+
0

Jos minä saan itse kypsennetyn kananluun purtua poikki (syön yleensä rustot ja nakertelen huvikseni ydinluun hyvän maun takia) ilman, että tulee mitään ongelmia, niin eiköhän koirakin samaan pysty



Aamen!
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

Vuorisumu

Vuorisumu
Viestimäärä: 1642

VS: LUU RAAKANA VAI KYPSäNä, VAI ONKO VäLIä? - Torstaina, 20.10.2011 klo 19:52  
+
0

Kettuprinssi kirjoitti:

Citymarketissa myydään jonkun merkin (muista mikä) savustettuja poron kylkiluita, eivät ole paljoa possun ribsejä suurempia.



Mä olen ainakin huomannut niiden sälöilevän hyvin voimakkaasti, joten en niitä nykyään anna, vaikka koirien mielestä olivat hyviä makupaloja.

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: LUU RAAKANA VAI KYPSäNä, VAI ONKO VäLIä? - Torstaina, 20.10.2011 klo 22:45  
+
0
Meillä ne poron kylkiluutikut taas eivät ole juurikaan sälöilleet, vaan sulaneet erinomaisen hyvin aina. Pitäisi itseasiassa taas ostaa niitä, poistavat hammaskiveä/plakkia hämmästyttävän hyvin.
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: LUU RAAKANA VAI KYPSäNä, VAI ONKO VäLIä? - Perjantaina, 21.10.2011 klo 01:10  
+
0
Mun poikaystävä osti kerran niitä poron luita .Lulu ei niitä kauheasti pystynyt pureksekelemaan ku liian kovia sille niin ei tykännyt kamalasti=P.Vein Tessalle ja äidin koiralle pussillisen ja ei kyllä mun nähdäkseni sälöillyt ja maistui niille erittäin hyvin. Mut voihan luut olla riski!!
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018
(Viestiä on muokattu perjantaina, 21.10.2011 klo 01:18)

TwoBeans

TwoBeans
Viestimäärä: 1258

VS: LUU RAAKANA VAI KYPSäNä, VAI ONKO VäLIä? - Maanantaina, 24.10.2011 klo 22:37  
+
0
Mahtaako nää kyseiset poron kylkiluut löytyä koiranruokapuolelta vai ihmisruuan tiskeiltä? Pakaste? Raaka vai kypsä?
- beauceron uros Laku 2/2013
- valkoinen paimenkoira Luna 6/2010
- shetlanninlammaskoira Eetu 2/1993 - 1/2007

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: LUU RAAKANA VAI KYPSäNä, VAI ONKO VäLIä? - Tiistaina, 25.10.2011 klo 00:13  
+
0
Koiranruokahyllystä. Jotenkin ne on kuivattuja mun käsittääkseni.
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

RONSU

RONSU
Viestimäärä: 17

VS: LUU RAAKANA VAI KYPSäNä, VAI ONKO VäLIä? - Keskiviikkona, 02.11.2011 klo 09:22  
+
0
voiko possun luita kypsentää? onko mitään haittaa jos kypsentää?
ja mite kypsentää? uunissa pellillä?
sori kun kysyn kaikkee:D
Roni 24.3 2011
porokoira,lapinkoira,saku,kultsi,labbis ja karjalankarhukoira mix
"koira ei tee,
sitä mitä haluat vaan,
sitä mitä vahvistat"

Aduro

Aduro
Viestimäärä: 3051

VS: LUU RAAKANA VAI KYPSäNä, VAI ONKO VäLIä? - Keskiviikkona, 02.11.2011 klo 22:22  
+
0
Cittarien poron sääriluut on muuten herkkua täällä (koirille siis). Eivät haise paljoa enkä oo teräviä säröjä huomannu koskaan :) Hinta on alle 4 e, muistaakseni 3,95 e kpl. Haluisin testata poron sarvia (Citymarket myös) mutta kuin kovaa tavaraa ne on?
Mango-samojedinarttu 7v., Kirsikka-schipperke 4v., ja kissat Huli, Doris ja Piu :)

1.3.2012 Muistoissa Iida-kisu

RONSU

RONSU
Viestimäärä: 17

VS: LUU RAAKANA VAI KYPSäNä, VAI ONKO VäLIä? - Lauantaina, 05.11.2011 klo 12:14  
+
0

Aduro kirjoitti:

Cittarien poron sääriluut on muuten herkkua täällä (koirille siis). Eivät haise paljoa enkä oo teräviä säröjä huomannu koskaan :) Hinta on alle 4 e, muistaakseni 3,95 e kpl. Haluisin testata poron sarvia (Citymarket myös) mutta kuin kovaa tavaraa ne on?



Me ostettiin ronille sian sääriluita tarjoustalosta siellä on 1,95e/kpl
Roni 24.3 2011
porokoira,lapinkoira,saku,kultsi,labbis ja karjalankarhukoira mix
"koira ei tee,
sitä mitä haluat vaan,
sitä mitä vahvistat"

  Siirry sivulle: 1 2
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28240
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6352
Viestejä yhteensä545782
Uudet käyttäjät tänään4
Viestiketjuja aloitettu tänään1
Viestejä kirjoitettu tänään6
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265917
(Tilastot päivitetty viimeksi 16.05.2024 klo 13:15)