Ohjeet ja säännöt
Takaisin
RUOKINTA - Maanantaina, 10.05.2010 klo 12:59

Miten ruokitte koiraanne?

Siirry sivulle: 1 ... 11 12 13 ... 17

heartshapedd

heartshapedd
Viestimäärä: 65

VS: MITEN RUOKITTE KOIRAANNE? - Tiistaina, 03.01.2012 klo 01:53  
+
0

Yukino kirjoitti:

Osattaisiinko täällä vastata, että minkälaisia haittoja koirilla ilmenee, jos niitä ruokkii pentuna väärin tai liian vähän? Kasvuhäiriöistä ainakin jaloissa olen tietoinen ja taitavatkin olla yleisimpiä. Mitä muuta voi ilmetä? Ihan mielenkiinnosta kysyn kun jostain syystä aina korostetaan että koiraa pitää erityisesti pentuna ruokkia oikein, mutta koskaan ei puhuta, mitä siitä voi olla seurauksena. Pentu ei vaan yksinkertaisesti kasva ja jää pienemmäksi?



Yksi näkyvä seikka on ainakin turkin kunto. Meidän perheen ekalle koiralle syötettiin luppaa ja pedigreetä koko ikänsä ja sen turkki jäi vähän oudoksi (kultainennoutaja). Äidin uudelle pennulle (shetlanninlammaskoira) on syötetty kasvattajan suosittelemaa ruokaa koko pentuikänsä ja sen turkki on aivan mahtava! Lenkillä tullut vastaan muita shelttejä jotka näyttää ihan rimpuloilta verrattuna meidän minijellonaan : D

Ennen en uskonut mihinkään kalliisiin hömpötysruokiin, mutta kun olen tämän nähnyt niin oon ruvennut tosissaan miettimään mitä sitä omankin koiran suuhun pistää.

tehtailija

tehtailija
Viestimäärä: 5993

VS: MITEN RUOKITTE KOIRAANNE? - Tiistaina, 03.01.2012 klo 02:37  
+
0

heartshapedd kirjoitti:

Yksi näkyvä seikka on ainakin turkin kunto. Meidän perheen ekalle koiralle syötettiin luppaa ja pedigreetä koko ikänsä ja sen turkki jäi vähän oudoksi (kultainennoutaja). Äidin uudelle pennulle (shetlanninlammaskoira) on syötetty kasvattajan suosittelemaa ruokaa koko pentuikänsä ja sen turkki on aivan mahtava! Lenkillä tullut vastaan muita shelttejä jotka näyttää ihan rimpuloilta verrattuna meidän minijellonaan : D

Ennen en uskonut mihinkään kalliisiin hömpötysruokiin, mutta kun olen tämän nähnyt niin oon ruvennut tosissaan miettimään mitä sitä omankin koiran suuhun pistää.

kyllähän turkin kuntoon vaikuttaa myös ruoka tietyissä määrin, mutta geenit myös. joillakin on kiiltävä, runsas turkki sillä pedigreelläkin.

kalliit hömpötysruoat ovat juuri niitä - kalliita hömpötysruokia. on olemassa kultainen keskitie myös nappuloissa.
this parrot is no more!

Meia

Meia
Viestimäärä: 165

VS: MITEN RUOKITTE KOIRAANNE? - Tiistaina, 03.01.2012 klo 13:56  
+
0

tehtailija kirjoitti:

jahti&vahti

Joo, tätä mä oon miettinytkin, vaikuttaa tosi laadukkaalta (: Seuraavaksi voitaisiinkin sitten koittaa tätä. Missäs hinnoissa tää pyörii ?
kotona kipittelee cottonipoitsu Väinö 15.7.2011 ♥ ja 100 litran akvaariota unohtamatta (:

heartshapedd

heartshapedd
Viestimäärä: 65

VS: MITEN RUOKITTE KOIRAANNE? - Tiistaina, 03.01.2012 klo 14:17  
+
0

Meia kirjoitti:

Joo, tätä mä oon miettinytkin, vaikuttaa tosi laadukkaalta (: Seuraavaksi voitaisiinkin sitten koittaa tätä. Missäs hinnoissa tää pyörii ?



Meilläpäin Agrimarketissa n. 30€/15kg pussi. Mielestäni todella edullista verrattuna laatuun.

tehtailija kirjoitti:

kalliit hömpötysruoat ovat juuri niitä - kalliita hömpötysruokia. on olemassa kultainen keskitie myös nappuloissa.



Oletko enemmänkin tutkinut näitä kasvattajien suosittelemia penturuokia? Onko jotain tutkimustulosta että ne ovat samaa tasoa esim. vehnä, suola ja liha kuin luppa tai pedigree? Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun noin faktana sanot tuon.

Minä kyllä uskon että niissä on suuria eroja.
(Viestiä on muokattu tiistaina, 03.01.2012 klo 14:20)

tehtailija

tehtailija
Viestimäärä: 5993

VS: MITEN RUOKITTE KOIRAANNE? - Tiistaina, 03.01.2012 klo 14:49  
+
0

heartshapedd kirjoitti:

Oletko enemmänkin tutkinut näitä kasvattajien suosittelemia penturuokia? Onko jotain tutkimustulosta että ne ovat samaa tasoa esim. vehnä, suola ja liha kuin luppa tai pedigree? Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun noin faktana sanot tuon.

Minä kyllä uskon että niissä on suuria eroja.

kuten sanoin, kultainen keskitie. on ruokia jotka menevät pedigreen ja taste of the wildin väliin hinnassa laadun ollessa hyvä.
this parrot is no more!

Sudenkorento

Sudenkorento
Viestimäärä: 60

VS: MITEN RUOKITTE KOIRAANNE? - Tiistaina, 03.01.2012 klo 23:52  
+
0

tehtailija kirjoitti:

[quote=heartshapedd]Oletko enemmänkin tutkinut näitä kasvattajien suosittelemia penturuokia? Onko jotain tutkimustulosta että ne ovat samaa tasoa esim. vehnä, suola ja liha kuin luppa tai pedigree? Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun noin faktana sanot tuon.

Minä kyllä uskon että niissä on suuria eroja.

kuten sanoin, kultainen keskitie. on ruokia jotka menevät pedigreen ja taste of the wildin väliin hinnassa laadun ollessa hyvä.[/quote]

Samaa mieltä. Laatu ja hinta kun eivät näissä kalliissa eläinkaupan pöperöissäkään aina kohtaa. Se hinta kun muodostuu sen lihapitoisuuden mukaan, mitä enemmän lihaa, sitä kalliimpaa. Siinä vaiheessa kun 15kg säkki maksaa sen päälle 60€, mutta sisältää vähän lihaa ja paljon viljaa niin voidaan puhua jo höpönlöpöstä. Ja näitä on siellä eläinkaupankin tiskillä - ja paljon.

Itse ostan mieluummin hinta-laatusuhteeltaan sopivaa kuivamuonaa (JV:tä) ja lisään nappuloiden sekaan lihat omasta takaa. Koirani karva kiiltää ilman niitä älykalliita nappuloitakin.
Sekarotuinen Suri -10

heartshapedd

heartshapedd
Viestimäärä: 65

VS: MITEN RUOKITTE KOIRAANNE? - Keskiviikkona, 04.01.2012 klo 00:59  
+
0

Sudenkorento kirjoitti:


Samaa mieltä. Laatu ja hinta kun eivät näissä kalliissa eläinkaupan pöperöissäkään aina kohtaa. Se hinta kun muodostuu sen lihapitoisuuden mukaan, mitä enemmän lihaa, sitä kalliimpaa. Siinä vaiheessa kun 15kg säkki maksaa sen päälle 60€, mutta sisältää vähän lihaa ja paljon viljaa niin voidaan puhua jo höpönlöpöstä. Ja näitä on siellä eläinkaupankin tiskillä - ja paljon.

Itse ostan mieluummin hinta-laatusuhteeltaan sopivaa kuivamuonaa (JV:tä) ja lisään nappuloiden sekaan lihat omasta takaa. Koirani karva kiiltää ilman niitä älykalliita nappuloitakin.



Miksi kasvattaja suosittelisi pennulle kallista ruokaa joka ei olisi hyväksi sille? Miksei kaikki syöttäisi halvinta Extran tai Pirkan koiranmuonaa jos se olisi ihan samaa tavaraa kuin eläinkauppojen ruuat?

Puhuin alunperin esimerkiksi Pedigreen/Lupan VS. kasvattajan suositteleman kalliimman ruuan esim. Proline, ANF eroista. Harmittaa kun ihmiset täällä eivät osaa lukea :l

Oma koirani syö J&V:tä ja mielestäni se on laadukas ruoka.
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 04.01.2012 klo 01:00)

Sudenkorento

Sudenkorento
Viestimäärä: 60

VS: MITEN RUOKITTE KOIRAANNE? - Keskiviikkona, 04.01.2012 klo 14:53  
+
0

heartshapedd kirjoitti:

[quote=Sudenkorento]
Samaa mieltä. Laatu ja hinta kun eivät näissä kalliissa eläinkaupan pöperöissäkään aina kohtaa. Se hinta kun muodostuu sen lihapitoisuuden mukaan, mitä enemmän lihaa, sitä kalliimpaa. Siinä vaiheessa kun 15kg säkki maksaa sen päälle 60€, mutta sisältää vähän lihaa ja paljon viljaa niin voidaan puhua jo höpönlöpöstä. Ja näitä on siellä eläinkaupankin tiskillä - ja paljon.

Itse ostan mieluummin hinta-laatusuhteeltaan sopivaa kuivamuonaa (JV:tä) ja lisään nappuloiden sekaan lihat omasta takaa. Koirani karva kiiltää ilman niitä älykalliita nappuloitakin.



heartshapedd kirjoitti:

Miksi kasvattaja suosittelisi pennulle kallista ruokaa joka ei olisi hyväksi sille? Miksei kaikki syöttäisi halvinta Extran tai Pirkan koiranmuonaa jos se olisi ihan samaa tavaraa kuin eläinkauppojen ruuat?

Puhuin alunperin esimerkiksi Pedigreen/Lupan VS. kasvattajan suositteleman kalliimman ruuan esim. Proline, ANF eroista. Harmittaa kun ihmiset täällä eivät osaa lukea :l

Oma koirani syö J&V:tä ja mielestäni se on laadukas ruoka.



Eivät ne kasvattajatkaan mitään kaikkivaltiaita ole. Tiedän eläinlääkäreitä, jotka ovat jo tuohtuneita siihen, että pennun omistajat syöttävät pennut niin kuin "kasvattajat sanoo". Kuulemma pitäisi vähän sillä omallakin pääkopalla ajatella ja kysyä sitten mielummin vaikka siltä eläinlääkäriltäkin..

Sitä tässä en nyt väittänytkään, etteikö eläinkaupan ruoka olisi parempaa kuin markettien Lupat yms. Mutta lähinnä sitä tarkoitin, että monesti eläinkaupan ruoat ovat kiskurihintaisia laatuunsa nähden.

Enkä väitä nyt sitäkään, etteikö kaikki kasvattajat osaisi asiaansa pentujen ruokinnan suhteen, mutta vaikuttaa siltä, että kaikki eivät ikävä kyllä osaa.
Sekarotuinen Suri -10

(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 04.01.2012 klo 14:55)

Nella3

Nella3
Viestimäärä: 290

VS: MITEN RUOKITTE KOIRAANNE? - Keskiviikkona, 04.01.2012 klo 15:23  
+
0
Olen ajatellut sitä kun Nella saa ruuan aina illalla (klo.17-18)että riittääkö yksi ateria tuohon aikaan (Nella saa siis silloin 3½dl nappulaa ja lihaa jonkin verran +öljyt ja pellavansiemenet) Vai pitäisikö minun ruveta antamaan Nellalle aamuisinkin ruokaa ?
Olen miettinyt sitä, että jos antaisin aamulla vain nappulaa (1½dl) ja illalla nappulaa (3dl) ja lihaa +öljyt ja pellavansiemenet. Kumpi olisi teidän mielestä parempi vaihtoehto ?:)

heartshapedd

heartshapedd
Viestimäärä: 65

VS: MITEN RUOKITTE KOIRAANNE? - Keskiviikkona, 04.01.2012 klo 15:48  
+
0

Sudenkorento kirjoitti:


Eivät ne kasvattajatkaan mitään kaikkivaltiaita ole. Tiedän eläinlääkäreitä, jotka ovat jo tuohtuneita siihen, että pennun omistajat syöttävät pennut niin kuin "kasvattajat sanoo". Kuulemma pitäisi vähän sillä omallakin pääkopalla ajatella ja kysyä sitten mielummin vaikka siltä eläinlääkäriltäkin..



En sanonutkaan että kasvattajat olisivat kaikkivaltiaita tai ettei omaa järkeä saisi käyttää. Ihmettelen vaan ajatusta että kasvattajat suosittelisivat omille kasvateilleen ruokia jotka eivät olisi hyväksi niille. Huono ruoka tuskin ajaa kenenkään osapuolen asiaa.

Mitäs ne eläinlääkärit sitten ovat sanoneet kasvattajien suosittelemista ruuista? Meillä ainakin kehuivat koiran kuntoa ja kasvua.

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: MITEN RUOKITTE KOIRAANNE? - Keskiviikkona, 04.01.2012 klo 16:56  
+
0
Ei kai lähtöolettamus olekaan, että kasvattajat tarkoituksella huonoja neuvoja antavat, vaan että kasvattajien tietotaito ei välttämättä aina ole ihan sillä tasolla kuin mitä pennunostajat olettavat.
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

Kerttunen

Kerttunen
Viestimäärä: 1770

VS: MITEN RUOKITTE KOIRAANNE? - Keskiviikkona, 04.01.2012 klo 17:30  
+
0
Ei ole olemassa mitään "kasvattajien suosittelemaa" ruokaa. Mulle ainakaan kukaan kasvattaja ole mitään hyperholistic-haineväjauheruokaa suositellut. Kaikilla on ollut hyvin maanläheinen suhtautuminen ruokintaan. Tämä vain sivuhuomautuksena kun aika yleistäen täällä kasvattajista puhutaan.
Lauma jenkkicockereita


http://www.adunaic.com

Sudenkorento

Sudenkorento
Viestimäärä: 60

VS: MITEN RUOKITTE KOIRAANNE? - Keskiviikkona, 04.01.2012 klo 18:18  
+
0

Jagster kirjoitti:

Ei kai lähtöolettamus olekaan, että kasvattajat tarkoituksella huonoja neuvoja antavat, vaan että kasvattajien tietotaito ei välttämättä aina ole ihan sillä tasolla kuin mitä pennunostajat olettavat.



Jagster vei sanat suustani.

Ja eläinlääkärien päivittely keskittyi lähinnä juuri isokokoisten rotujen pentuihin, joita oli ruokittu väärin ja mm. jalkoihin oli tullut tästä syystä ongelmia.
Vaikka mitä minä olen jossain toisaalla Jagsterin kirjoituksia lukenut, niin ruokinnan ei pitäisi isokokoisten pentujen kasvuongelmiin niin paljon vaikuttaa kuin mitä annetaan ymmärtää? Vai olenko käsittänyt väärin?
Sekarotuinen Suri -10

heartshapedd

heartshapedd
Viestimäärä: 65

VS: MITEN RUOKITTE KOIRAANNE? - Keskiviikkona, 04.01.2012 klo 23:03  
+
0

Sudenkorento kirjoitti:


Ja eläinlääkärien päivittely keskittyi lähinnä juuri isokokoisten rotujen pentuihin, joita oli ruokittu väärin ja mm. jalkoihin oli tullut tästä syystä ongelmia.?



Tuleekos ne jalkaongelmat siitä että syöttää ylihintaista ruokaa? Enpä usko.

Ei ne eläinlääkäritkään mitään kaikkivaltiaita ole, ainakaan täällä päin Suomea. Meidän perheen eräälle pennulle määrättiin olemattomien munuaisvikojen vuoksi lääkkeitä jotka oli tuhota pennun elimistön. Silloin kun kuviteltiin että eläinlääkärit tietävät jotakin myös koirista.

vahinko

vahinko
Viestimäärä: 91

VS: MITEN RUOKITTE KOIRAANNE? - Keskiviikkona, 04.01.2012 klo 23:25  
+
0
Meillä syötetään Saagalle (emä karjalankarhukoira, isä suomenpystykorva/lapinkoira) Jahti & Vahti pentu :)
Saaga, seropi 231011
Xavier, serra de airesinpaimenkoira 28032012

Ebeli

Ebeli
Viestimäärä: 1299

VS: MITEN RUOKITTE KOIRAANNE? - Torstaina, 05.01.2012 klo 11:51  
+
0
Meillä tuttavan koira söi samaa ruokaa, mitä jo kasvattajalla: Pedigreetä. Alkoi sitten ihmettelemään jatkuvia mahavaivoja ja ripulia. Oireet loppuivat, kun saatiin omistaja vaihtamaan ruokaa. Ei tässäkään kasvattaja tai omistaja tosiaan vain tienneet mistään ravintoarvoista tai muista, vaan pedigree oli molempien mielestä ihan "perusruokaa". Eli ei se kasvattajakaan tosiaan aina vain tiedä, etenkin kuin joillekin se Pedigreekin sopii.

Yukino

Yukino
Viestimäärä: 99

VS: MITEN RUOKITTE KOIRAANNE? - Torstaina, 05.01.2012 klo 13:55  
+
0
Eikö koiran ruokkiminen tule loppuviimein aika saman hintaiseksi, syöttääkö koiralle laaturuokaa pelkästään vai ylläpitoruokaa lihan+ muiden lisäravinteiden kanssa? Hauhau, Brit care sunmuut vaatii kuivaruoan lisäksi lisukkeen (taitaa olla niiden ruokintaohjeissakin suositeltuna, ainakin hauhaussa) kun taas ns. laaturuokien lisäksi ei kannata kuulemma sörkkiä mitään ylimääräisiä kun sisältävät valmiiksi jo niin korkeat vitamiini ym. pitoisuudet (itse kun tätä tutkin niin pienille koirille tarkoitetuissa ruoissa aika isoja eroja vitamiinipitoisuuksissa, mutta taas keskikokoisille tarkoitetuissa ei näyttänyt suuria eroja enää olevan, pätisiköhän tämä väite siis vain pieniin koiriin?). Sitä en lähde kommentoimaan mikä on sitten laaturuokaa.
Eläintarvikeliikkeissä tuntuu kaikki olevan muutenkin niin moninkertaisesti hinnoiteltu, että marketeissa Royal caninkin maksaisi varmaan maksimissaan 5 euroa/kilo (pienten koirien ruoat eläintarvikeliikkeissä 9 euroa/kilo vrt. hauhau pienille koirille 3 euroa/kilo marketeissa).

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: MITEN RUOKITTE KOIRAANNE? - Torstaina, 05.01.2012 klo 15:22  
+
0

Eikö koiran ruokkiminen tule loppuviimein aika saman hintaiseksi, syöttääkö koiralle laaturuokaa pelkästään vai ylläpitoruokaa lihan+ muiden lisäravinteiden kanssa?



Ei, koska laaturuokien kilohinta on niin korkea.
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

Sudenkorento

Sudenkorento
Viestimäärä: 60

VS: MITEN RUOKITTE KOIRAANNE? - Torstaina, 05.01.2012 klo 16:25  
+
0

heartshapedd kirjoitti:

Tuleekos ne jalkaongelmat siitä että syöttää ylihintaista ruokaa? Enpä usko.



Edelleen pointtini oli se, että monet ylihintaiset ruoat ovat koostumukseensa nähden ylihintaisia ja kaikki kasvattajat eivät pakosta ole kovin ruokintaan perehtyneitä.

heartshapedd kirjoitti:

Ei ne eläinlääkäritkään mitään kaikkivaltiaita ole, ainakaan täällä päin Suomea. Meidän perheen eräälle pennulle määrättiin olemattomien munuaisvikojen vuoksi lääkkeitä jotka oli tuhota pennun elimistön. Silloin kun kuviteltiin että eläinlääkärit tietävät jotakin myös koirista.



Eivät olekaan, mutta tietävät kuitenkin asioista enemmän kuin tavalliset pulliaiset. Ja itseasiassa eläinlääkärit saavat rahaa siitä, että suosittelevat ylihintaisia ruokia, kuten Specificiä ja Royal Caninin 'parannusruokia' eri ongelmiin.
Sekarotuinen Suri -10

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: MITEN RUOKITTE KOIRAANNE? - Torstaina, 05.01.2012 klo 18:38  
+
0

tietävät kuitenkin asioista enemmän kuin tavalliset pulliaiset



Vain jos omana aikanaan ovat asiaa penkoneet. Lääkärin koulutukseen ei ravitsemus kuulu.
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

  Siirry sivulle: 1 ... 11 12 13 ... 17
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28212
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6341
Viestejä yhteensä545736
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265871
(Tilastot päivitetty viimeksi 06.05.2024 klo 05:15)