Ohjeet ja säännöt
Takaisin
RUOKINTA - Maanantaina, 10.05.2010 klo 12:59

Miten ruokitte koiraanne?

Siirry sivulle: 1 ... 15 16 17

randy

randy
Viestimäärä: 5

VS: MITEN RUOKITTE KOIRAANNE? - Maanantaina, 15.12.2014 klo 20:21  
+
0
^

Jooh, pitääpä miettiä miten tehdään. Noi nappulat ei oikein maistu pennulle, jättää ne aina viimeiseksi ja sitten nielee ne kokonaisena :D Noiden nappuloiden annostus muun ruuan seassa vaan mietityttää, paketissa lukee, että tuolle pitäisi antaa nappuloita 120 grammaa päivässä. Nyt ollaan annettu n. 160 gramman annoksia kerralla, paljonko tuosta olisi hyvä olla lihaa ja paljonko nappuloita? Sekaan menisi lusikallinen kermaviiliä myös.

Oon kova stressaamaan tällaisista asioista :D

Saarameow

Saarameow
Viestimäärä: 1296

VS: MITEN RUOKITTE KOIRAANNE? - Tiistaina, 16.12.2014 klo 07:24  
+
0
^Näköjään oot kova stressaamaan :wink:
Tosiaan, jätä noi riisit, kaurahiutaleet todellakin pois. Ne on ihan turhaa hiilaria sille koiralle, muutakun turvota. Nappulassa on varmasti sitä aivan tarpeeksi.
Ite ruokin pentuni aika pitkälti 50/50 mallilla eli puolet lihaa puolet nappulaa. Suurinpiirtein. Itsehän mittaan nappulan määrän mut lihat heitän mututuntumalla joukkoon. Sit vaan lorautan piimää ja öljyä. Eli vois ajatella, että sun tapauksessa syöttäisin 100g nappulaa, 60g lihaa ja siihen viilit/piimät+öljyt. Kananmunaa en oo koskaan nappularuokinnalla olevalle koiralle antanu, varsinkin jos öljy menee, mutta ei siitä haittaa ole.

Tapoja on satoja, mutta jos haluat syöttää myös lihoja niin itse tekisin noin; 50/50 mallia. Tärkeintä on, että sulla on laadukas nappula josta pentu saa kaiken tarvitsevansa.

Ihan maalaisjärjellä :wink:
corgi Una 140610
shelam Atlas 190113
auspai Ares 040314
(Viestiä on muokattu tiistaina, 16.12.2014 klo 07:25)

Helmi12

Helmi12
Viestimäärä: 1591

VS: MITEN RUOKITTE KOIRAANNE? - Tiistaina, 16.12.2014 klo 16:43  
+
0
Koirat syövät raakaruokaa eli käytännössä pelkkiä lihoja. Helmille annan silloin tällöin pellavansiemenrouhetta turvotettuna, jos näyttää että maha ei toimi muuten kunnolla. Elena saa laktuloosia kahdesti päivässä maksasairauden takia, joten se ei ole tarvinnut pellavansiemenrouhetta. Aika paljon syötän ihan ihmisille tarkoitettuja lihojakin. Pienet koirat syövät vähän, joten ei käy liikaa kukkaron päälle. Vähän on hankaluuksia välillä löytää lihoja, jotka kelpaisivat kummallekin. Helmi ei tykkää syödä palalihoja (paitsi hevosen palalihaa) ja Elena taas tykkää kun on pureskeltavaa. Elena ei koskekaan hevosenlihaan missään muodossa ja jos sekoitan hevosenlihaa johonkin muuhun liha(mössöön), jättää ne hevosenlihat kuppiin. Parhaiten noille maistuu ihmisille tarkoitettu sika-nautajauheliha. Lisinä saavat hivenrekkua, sinkkiä ja nutrolin-öljyä. Elenalle noiden lisäksi vielä samylin-ravintolisää maksan toimintaa tukemaan. Sisäelimet ja kala ei kelpaa kummallekaan ja aion nyt alkaa antaa noille myös kalanmaksaöljyä, jos se vain kelpaa.

dinski

dinski
Viestimäärä: 1209

VS: MITEN RUOKITTE KOIRAANNE? - Tiistaina, 27.01.2015 klo 09:44  
+
0
Nyt 50/50 ruokkijoiden mielipiteitä kaivattaisiin!
Eli jos syötätte lihat ja nappulat eri aterioilla, niin kummat aamulla? Me siis käytetään aika paljon luullisia raakalihapötköjä ja tähän mennessä on aamu- ja ilta-annoksissa ollut sekä lihaa että nappulaa sekasin. Yhdellä palstalla käydystä ruokakeskustelusta tosin ymmärsin että luuta/luullista lihaa ja nappulaa ei sais yhdistää keskenään, samalla aterialla siis. Ilmeisesti luu sulaa hitaammin ja nappula nopeasti, joka voi ärsyttää suolistoa ihan tulehdukseen asti. :mietiskel:
Meillä on kuitenkin ollut tähän mennessä maha ok, niin kannattaako ruveta tuota muuttamaan? Ja jos muutan niin syötänkö lihat vai nappulat aamulla? Leppo saa päivässä joku 90-100g nappulaa ruokakuppiin ja lihaa 125g. Lihaa on siis painon mukaan enemmän, nappulaa taas tilavuudeltaan vähän enempi. Aamuisin menee ruoka vähän nihkeemmin alas, erityisesti nappulaosuus, joten sen vuoksi mietin lihan syöttämistä aamulla. Mut onko se ihan tyhmää kun lihassa on kuitenkin enemmän proteiinia ja rasvaa ja se sulaa hitaammin? :mietiskel: Vai onko tällä kaikella oikeasti mitään väliä?
Welsh corgi pembroke "Leppo", s. 3.4.2014
Leppoisaa -blogi

nolle

nolle
Viestimäärä: 874

VS: MITEN RUOKITTE KOIRAANNE? - Tiistaina, 27.01.2015 klo 13:52  
+
0
^Oon ymmärtänyt ettei sillä oikeasti ole käytännössä merkistystä ja jos teillä on mahakin pysynyt hyvänä niin en välttämättä lähtisi vaihtamaan :hymy: Meillä Raju syö nappulat ja lihat eri aterioilla, saa nappulat siinä aamun ja päivän aikana (osan treenatessa) ja illalla sitten lihat. Oon tehnyt näin siksi että luupäivinä pääsee sitten rauhoittumaan syömisen jälkeen. Meillä ei oikein toimi että luun kanssa/jälkeen saisi nappuloita, melkein aina vetää löysälle.
spu-Raju s. 03/2014 entinen poliisiprojekti
spu-Roti s. 06/2016 poliisiprojekti

Muistoissa
xu-Rolle s. 10/2010 - 12/2015♥



suibe

suibe
Viestimäärä: 1153

VS: MITEN RUOKITTE KOIRAANNE? - Tiistaina, 27.01.2015 klo 15:01  
+
0
Ei sillä pitäisi olla merkitystä, antaako lihat ja naput samassa vai erikseen. Tietysti, jos koira jollain tapaa siihen reagoi, kannattaa muuttaa systeemiä. Mä olen käytännön syistä usein pitänyt ns. lihapäiviä, eli viikossa päivänä parina koirat saa pelkkää lihaa, ja osana päivistä pelkkää nappulaa. Joskus saavat sekaisin, tai sit aamulla yhtä ja illalla toista. Mun mielestä lihat on helpompi sulattaa isommissa satseissa (ainakin pötköt ja ihmisille tarkoitetut lihat), ja mun koirien kerta-annokset ja päivittäiset ruokamäärätkin jäävät niin pieniksi, että meillä on taloudellisempaa pitää noita "lihapäiviä". Toinen koirani saattaa myös nirsoilla, jos liha ja nappula on sekaisin (:roll:), joten sille on parempi antaa joko tai.
schippn 08/2012
schippn 08/2014

dinski

dinski
Viestimäärä: 1209

VS: MITEN RUOKITTE KOIRAANNE? - Tiistaina, 27.01.2015 klo 16:47  
+
0
Ok, kiitos nolle ja suibe! :kumarrus: Maha on koiraherralla tosiaan ollu ihan yhtä hyvässä kunnossa kun ennenkin, mitä nyt joskus satunnaisesti vähän kurisee syömisen jälkeen. :mietiskel: Hyvä tietää ettei asialla ole sen kummempaa merkitystä, voihan sitä kokeilla jossain vaiheessa että antaa erikseen ja kattoo tapahtuuko mitään. Jos tuo suostuu syömään enää nappulaa pelkältään, haha. :nauru: Ois se vissiin hyvä kelvata nekin pelkiltään, jos joskus on vaik unohtanu ottaa lihan sulamaan. Mäkin sulatan aina yhen lihapötkön kerrallaan, menee kätevästi neljässä päivässä meillä eikä ala edes juurikaan harmaantua tai haista. :shifty:
Welsh corgi pembroke "Leppo", s. 3.4.2014
Leppoisaa -blogi

suibe

suibe
Viestimäärä: 1153

VS: MITEN RUOKITTE KOIRAANNE? - Tiistaina, 27.01.2015 klo 18:25  
+
0
^ Mä uskon, että mahan kurina ruokailun jälkeen johtuu vaan niistä normaaleista mahan ja suoliston liikkeistä, jotka tehostuu kun ruuansulatuskanavalle tulee tekemistä eli koira saa sapuskaa. Jos koira on ahne, mahaan saattaa mennä ruuan mukana ahmiessa vähän ylimääräistä ilmaa, joka voi aiheuttaa voimakkaitakin kurahtelevia ääniä. En olisi huolissani, jos koira ei röyhtäile hirveästi, saa närästysoireita, ole apaattinen tai piere ihan hulluja määriä. Ulosteen kerroitkin olevan normaalia, ja se on kohtuullisen hyvä mittari mun mielestä.
schippn 08/2012
schippn 08/2014

dinski

dinski
Viestimäärä: 1209

VS: MITEN RUOKITTE KOIRAANNE? - Tiistaina, 27.01.2015 klo 19:06  
+
0
^ Jooh, ei oo närästysoireita tai muuta poikkeavaa ikinä havaittu. Usein kyllä röyhtäisee ruuan päälle kerran tai pari, ilmaa siis varmaan menee ruuan mukana vähän. :nauru:
Joskus tässä Lepon pentuaikana oon kyllä huomannut pariin otteeseen milloin on maha kipeä tai huono olla, silloin tuo läähättää kyljellään ja mahaa hieman turvottaa. Yleensä seurausta siitä että on just syöny ja sitten ruvennut vielä itekseen reuhaamaan. Kyllähän sitä itelläänkin alkaa vähän kylkeä pistää jos täydellä mahalla alkaa riehumaan, ja ollaankin yritetty olla rauhassa pennun syömisen jälkeen ettei tuu vatsalaukunkiertymää tai muuta ongelmaa. Mut tota on käynyt vain muutaman kerran, joten en usko että on mitään hätää sen suhteen. :hymy:

Mut on kyllä kivasti pelittänyt tää 50/50-ruokintamalli, pistän kaks kertaa viikossa nutrolinia sekaan ja välillä muita lisukkeita (kananmuna, raejuusto, maustamaton jugurtti, rypsiöljy). Turkki kiiltää niin mahottoman nättinä ja kaksut on ok ja koira tyytyväisen oloinen. :aurinko:
Welsh corgi pembroke "Leppo", s. 3.4.2014
Leppoisaa -blogi

Tatu00

Tatu00
Viestimäärä: 28

VS: MITEN RUOKITTE KOIRAANNE? - Maanantaina, 30.03.2015 klo 10:03  
+
0
Ensimmäinen pentuni kotiutui eilen. Kasvattaja sanoi antaneensa 2dl 5rkt pvssä, eli litra? kuulinkohan oikein? Ruokasäkin ohjeella annos olis n.6-7dl pv. Koska itse aloita nyt kouluttaa niin harvennan ruoka-aikoja, riittääkö 8vk pennulle 3krt vrk? Eli koetan ajoittaa koulutuksen nälkäisenä jotta onnistuu.

Aion ruokkia hieman maalaisjärjellä pentua seuraten mutta aika iso ero tuossa ruuan määrässä säkki/kasvattaja? Nappulat annoin kuivana, mikä on varsinainen syy miksi ne pitäisi turvottaa?

dinski

dinski
Viestimäärä: 1209

VS: MITEN RUOKITTE KOIRAANNE? - Maanantaina, 30.03.2015 klo 10:32  
+
0
^ Ruokasäkkien ohjeet on viitteellisiä, joillakin pennuilla kuluu enemmän vaikka ohjetaulukossa muuta lukisikin. :hymy: Voit kokeilla vaikka säkin ohjeen mukaan jonkin aikaa ja jos pentu meinaa alkaa näyttämään liian laihalta, niin sitten kasvatat annosta kunnes on hyvä.
Mutta mun mielestä voit hyvin harventaa ruokintakerrat jo kolmeen, täällä osa on vaihtanut esim töiden vuoksi lähes samantein kolmeen ruokintakertaan. Varsinkin kun koulutellessa saa namuja niin en usko että pennun maha tyhjenee liikaa. :hymy:
Ja turvottamisessa on se ajatus, että nappula turpoaa koiran mahassa jonkin verran. Joten jos se on syönyt kuivaa nappulaa mahan killilleen ja se vielä turpoaa mahassa, voi seurauksena olla ainakin ruuan oksentaminen, en tiedä onko sitten pitemmän päälle enemmänkin haittaa. Turvotettu nappula ei enää mahassa turpoa. Ja siinä vaiheessa kun hampaat vaihtuu niin turvotettu nappula on helpommin syötävää, kovat nappulat sattuu heiluviin hampaisiin eikä ruoka saata sen takia hetkeen maistua. Mutta suurimmalla osalla pennuista ei ole nappuloiden kuivana syömisestä ollut mitään haittaa, eli siinäkin kannattaa seurailla miten se oma pentu asiaan reagoi. Joillekin maistuu nappulat myös paremmin kuivana kuin kostutettuina.
Welsh corgi pembroke "Leppo", s. 3.4.2014
Leppoisaa -blogi
(Viestiä on muokattu maanantaina, 30.03.2015 klo 10:34)

Saarameow

Saarameow
Viestimäärä: 1296

VS: MITEN RUOKITTE KOIRAANNE? - Maanantaina, 30.03.2015 klo 12:39  
+
0
^^Itse vaihdoin kummankin koiran lähes samantien kolmeen ruokintakertaan. Eli hyvin voit tehdä niin. Kummallekin koiralle olen pentuna turvottanu nappulat, paitsi jos olen antanut ne treenin yhteydessä kädestä. Sitten ovat saaneet kuivana tietenkin.
Tosiaan säkin määrät ovat viitteellisiä. Itsellä Atlas syö inasen vähemmän kuin pussi antaa ohjeeksi ja Ares taas syö enemmän.
corgi Una 140610
shelam Atlas 190113
auspai Ares 040314
(Viestiä on muokattu maanantaina, 30.03.2015 klo 12:39)

SiljaSiili

SiljaSiili
Viestimäärä: 398

VS: MITEN RUOKITTE KOIRAANNE? - Maanantaina, 30.03.2015 klo 14:01  
+
0
Meidän pentu oli jo kasvattajalla syönyt 3 krt päivässä ja 16vko vanhana siirsin ruuan kaksi kertaa päivässä. Nyt 8kk ikäisenä ruoka tulee kerran päivässä illalla viimeiseksi. Toki aina on mennyt nameja koulutukseen satunnaisesti päivän mittaan ja korvannut ruuat joskus kokonaankin.

Kasvattajan ohje oli, että raksut annetaan turvottamatta, mutta kuitenkin niin, että hanasta lasketaan hieman lämmintä vettä päälle. Silloin niitä tulee pureskeltua. Musta olisi outoa jos koira söisi kaiken ruokansa pehmeänä mössönä.

Helmi12

Helmi12
Viestimäärä: 1591

VS: MITEN RUOKITTE KOIRAANNE? - Maanantaina, 13.04.2015 klo 16:12  
+
0
Pentu (5,5kk) syö nyt pelkkiä nappuloita kuivana. Lihoja olen kokeillut nappuloiden seassa tai pelkiltään, aina menee kakka ihan löysäksi, kaikista lihoista. Syököön sitten nappuloita, kun niillä on nyt maha pysynyt hyvänä. Kahdesti päivässä syö, jos syö aamuruokansa hyvin. Jos ei syö ollenkaan tai alle puolet, tarjoan ruokaa vielä klo 11 maissa, jolloin on kyllä syönyt. Nappuloina menee nyt orijenin pentunappuloita ja taste of the wildin pentunappuloita sekaisin. Ensin kokeilin pelkkää orijenia, mutta ei tykännyt niitä syödä ja sitten joutuikin erikoisruualle ripulin takia. Olin jo tilannut taste of the wildia ja tilausta odotellessa kokeilin uudestaan tarjota orijenia. Se rupesikin kelpaamaan, joten saa syödä nyt noita molempia. Vähän liian laiha tuo nyt on, toivottavasti saisi pikkuisen painoa vielä lisää. Painonnousu pysähtyi ja vähän tippuikin kun oli ripulilla ja muutenkin huonosyömäinen. Nyt on saanut tiputtamansa takaisin jo.

Sukkis

Sukkis
Viestimäärä: 21

VS: MITEN RUOKITTE KOIRAANNE? - Sunnuntaina, 21.06.2015 klo 13:50  
+
0
Meillä volemmat syövät raakaruokaa :jjei:
~ Dogs is my life ~

Schapendoes " Dajm "

pikipedia

pikipedia
Viestimäärä: 29

VS: MITEN RUOKITTE KOIRAANNE? - Maanantaina, 01.08.2016 klo 13:22  
+
0
Olemme nyt eläneet kaksi viikkoa koiranpentuelämää ja ruokailussa ei kyllä ole vielä mitään ehdotonta rytmiä. Toki itse pyrin siihen, että ruoka olisi 3xpv, mutta päivät ovat erilaisia. Pentu ei välttämättä syö päivällä kovinkaan paljon ja illallakin aika nuukasti. Aamuruoka kyllä kelpaa.

Meillä sotkee rytmejä perheen kissa. 8v kissamme on tottunut siihen, että sillä on aina kipossa raksuja ja pehmeää ruokaa sitten pyynnöstä. Nuo pyynnöt ajoittuvat nykyään yöhön, sillä kissa kulkee makuuhuoneen ikkunasta mielensä mukaan. Arvaahan sen mitä tapahtuu, kun kissa tömpsähtää ikkunasta sisään. :nauru:

Sitten minä köpöttelen nelijalkaisten kanssa peräkanaa keittiöön ja suljen pennun pentuaitaukseensa, että kissa saa syödä rauhassa. Pentu on nyt siis saanut yöpalaksi turvotettuja nappuloita, joita jätän tarkoituksella kippoon. Meistä on ollut tärkeää eläinten yhteiselon hyvän alun vuoksi pitää kissan rytmit mahdollisimman ennallaan.

En niinkään huolehdi noista rytmeistä, mutta kuulin Murren Murkinan mukavalta myyjältä, että valkoisilla koirilla erityisen hyvin erottuva tumma kyynelneste voisi johtua allergisesta reaktiosta etenkin kanalle. Onko kenelläkään tästä kokemusta tai muuta tietoa? Kana on minusta tuntunut paremmin sulavalta lihalta pienelle pennulle ja olen siksi suosinut sitä nappuloissa ja koulutusnameissa.
bolognese Piki, 210516
blogi: www.pikipedia.fi

Tigru

moderaattori
Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: MITEN RUOKITTE KOIRAANNE? - Sunnuntaina, 14.08.2016 klo 20:43  
+
0
^Onko teillä kyynelnesteen kanssa ongelmia? Periaatteessa kyynelneste värjää aina karvaa jonkin verran eli jos koiran silmät vuotavat kovasti niin väjäymiä tulee (syy vuotoon voi olla rakenteellinen eli puutteellinen kyynelaukko tai ylimääräiset ripset jotka ärsyttävät silmää tai silmään päin kaartuvat karvat...) mutta allergia voi lisätä silmien vuotoa (samoin esimerkiksi nappuloiden pöly jos ne annetaan kuivana ja jos koiran silmät ovat kovin ulkonevat... muukin pöly voi saada silmät vuotamaan). Ruuan vaihtamista voi kokeilla jos värjäymien kanssa on ongelmaa: joillakin se auttaa. Mutta koska syyt silmien vuotamiseen voivat vaihdella niin ruuan vaihto ei välttämättä auta.
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

maapii

maapii
Viestimäärä: 12

VS: MITEN RUOKITTE KOIRAANNE? - Tiistaina, 16.08.2016 klo 18:01  
+
0
Painiskelen sen kanssa, että mitä syöttäisin 6kk koiranpennulle. Kyseessä on iso sekaroitunen pentu.

Ajatuksena on nappuloita ja raakaa lihaa. Mutta missä suhteessa näitä pitää antaa? Tai että kuinka paljon? Jos nappulaa pitää antaa vaikka 300g ja jauhelihaa 500g niin annetaanko reippaasti vain puolet ja puolet?

Miten koiran ravinnosaantia lasketaan, osaako joku auttaa?

Scorpion

Scorpion
Viestimäärä: 358

VS: MITEN RUOKITTE KOIRAANNE? - Keskiviikkona, 17.08.2016 klo 09:44  
+
0
^Voit itse valita missä suhteessa annat lihaa ja nappuloita :hymy: 50/50- malli on pennulle ja aikuisellekin koiralle hyvä valinta, mutta niin on myös 70/30 jne. Eikä niitä suhteita tarvitse niin tarkkaa määritellä, monet heittä vaan jonkinlaisen lihaköntin kippoon nappuloiden kaveriksi. Lisäravinteita kannattaa kuitenkin antaa, vaikka olisi 50/50- malli, etenkin kun kyseessä on pentu.

Voit aloittaa siten, että ensin annat puolet suositellun nappulan ja suositellun lihan määrästä. Tarkkailet pennun vyötäröä ja lisäät/vähennät ruokaa sen mukaan. Pennulla ei haittaa jos on pieni "hätävara" rasvaa ihon alla, siitä saa hyvin energiaa kasvupyrähdyksiin. Selvä ylipaino on tietysti haitallista.

Voin koittaa auttaa enemmänkin, mutta muistutan vaan että Facebookissa on sellainen ryhmä kuin "luonnonmukainen ruokinta, barffaus ja raakaravinto". Sieltä saat varmasti hyvinkin tarkkoja ohjeita ruokintaan halutessasi. Jos sinulla on tili facessa.

maapii

maapii
Viestimäärä: 12

VS: MITEN RUOKITTE KOIRAANNE? - Keskiviikkona, 17.08.2016 klo 20:29  
+
0
^Kiitos vastauksesta. Meinasin siis tosiaan sitä, että jos nappulaa pitää antaa vaikka 300 grammaa päivässä niin jos annan 150g niin paljonko lihaa pitää antaa. Muutta ehkä se tosiaan ei ole niin tieteellistä.

Mutta hei kiitos tuosta fb vinkistä, mä käyn tsekkaamassa sen :)

  Siirry sivulle: 1 ... 15 16 17
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28191
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545693
Uudet käyttäjät tänään6
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään3
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 26.04.2024 klo 20:45)