Ohjeet ja säännöt
Takaisin
RUOKINTA - Lauantaina, 12.06.2010 klo 15:51

Puruluut

Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 8

Jethro

Jethro
Viestimäärä: 447

VS: PURULUUT - Torstaina, 28.10.2010 klo 21:29  
+
0

magik kirjoitti:

Onkos kenelläkään koirat comilaisella sikalaa tai vastaavaa tässä Turun lähellä?? Mielelläni ostaisin luita koirilleni??:) Vai mistäköhän sais....



Kauppahallista Jokisen lihamyymälästä kannattaa kysellä, tiistai ja torstai ovat niitä parhaita päiviä saada luita. Sian luut ovat siellä olleet tosi edullisia, 1 euro kilo.

TwoBeans

TwoBeans
Viestimäärä: 1258

VS: PURULUUT - Perjantaina, 29.10.2010 klo 14:49  
+
0
Poron kylkiluuta jyrsii onnesta soikeana. Pientä välipalaa nokosien ja peuhahetken välissä. :love:
- beauceron uros Laku 2/2013
- valkoinen paimenkoira Luna 6/2010
- shetlanninlammaskoira Eetu 2/1993 - 1/2007

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: PURULUUT - Perjantaina, 29.10.2010 klo 21:07  
+
0

Jethro kirjoitti:

[quote=magik]Onkos kenelläkään koirat comilaisella sikalaa tai vastaavaa tässä Turun lähellä?? Mielelläni ostaisin luita koirilleni??:) Vai mistäköhän sais....



Kauppahallista Jokisen lihamyymälästä kannattaa kysellä, tiistai ja torstai ovat niitä parhaita päiviä saada luita. Sian luut ovat siellä olleet tosi edullisia, 1 euro kilo.[/quote]

Okei,pitää mennä ostamaan =)
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018

Agitem

Agitem
Viestimäärä: 1072

VS: PURULUUT - Lauantaina, 30.10.2010 klo 20:07  
+
0
Hei.

Eli tuota, eräältä iskän kaverilta, entiseltä teurastajalta, saisin ilmeisesti halutessani ihan ilmaiseksi possun tms. teuraseläimen luita. Ongelma olis seuraava, kun meillä on koko elämä syötetty ihan vaan näitä perus siannahkarullia, possunkorvia, siansaparoita ja muuta kaupasta saatavaa, eli ei ns tuoreita luita ollenkaan. Minkä luiden perään minun kannattaisi kolmivuotiaan pikkukoiran kohdalla erityisesti kysellä (kylkiluut, sääriluut, mitä?), ja voiko luita antaa ilman ripulin tms pelkoa ihan kunnolla kerralla vai onko niiden kanssa tavallaan sama asia kuin esimerkiksi raa'an lihan - totutellaan ensin? Minkä eläimen luita kannattaisi antaa, vai onko sillä väliä?
no you don't know what it's like
welcome to my life

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: PURULUUT - Lauantaina, 30.10.2010 klo 22:55  
+
0
Pyh pah pennun maitohampaat mitään mistään luiden syömisestä mene huonoksi. Hyvää tekee vaan, ja kun oppii jo pienenä syömään, niin ei isompana tarvi sitten kärsiä koiralle melko urbaanista ongelmasta, ettei maha kestä luita.
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

Myykin

Myykin
Viestimäärä: 272

VS: PURULUUT - Tiistaina, 02.11.2010 klo 16:59  
+
0
Olen laiska, enkä jaksa etsiä, että onko joku jo vastannut tähän kysymykseen :D

Eli minkälaisia luita voin pennulle syöttää, ja minkä ikäisenä se kannattaa aloittaa? :)

vems

vems
Viestimäärä: 1901

VS: PURULUUT - Tiistaina, 02.11.2010 klo 17:26  
+
0
Agitem mä aloin syöttää oikeita luita koiralleni ihan tosta noin vaan. Olihan se maha sekasin ekan parin-kolmen kerran jälkeen - ei kuitenkaan mennyt ihan ripaskaksi - mutta huomattavasti nopeammin koira tottui oikeisiin luihin kuin esim raakaan lihaan. Tietenkin voi olla järkevämpää alottaa vähän pienemmillä määrillä.

Noista eri luu-"tyypeistä" en osaa sanoa, kai ne kaikki sopivat hyvin koiruudelle. Käytännön syistä en nyt ihan antaisi mitään jättimegaluuta pienelle koiralle :D

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: PURULUUT - Tiistaina, 02.11.2010 klo 22:49  
+
0
Ei kai sillä oo sinäänsä mitään väliä mistä luista alottaa, en mä ainakaan muista kuulleeni? Putkiluita (eli sellasia mitä on esim. "makuluina" jos ostaa soppalihat) kannattaa välttää, koska koiran leuka kuulemma voi jäädä siihen jumiin. Tiedä siitäkään sitten.
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

Agitem

Agitem
Viestimäärä: 1072

VS: PURULUUT - Torstaina, 02.12.2010 klo 17:30  
+
0
Mutta mutta, sanokaa nyt joku konkreettinen esimerkki mitä luita voisin pyytää. Pelkään että kuitenkin otan jotain huonoa jos mulle ei tarkalleen kerrota mitä kysyä :D

Olisiko esmes peuran kylkiluut hyviä? Käsittääkseni suhteellisen pieniä niin varmaan menisivät tuolle semmoisena pikkumutusteltavana ja näitä tod. näk. saisin. Tai oikeastaan mitä tahansa peuran ruumiinosia, olisiko koipiluut mitään? Ja sitten onko se kovinkin tarkkaa miten luut on säilytetty? Plus tyhmä kysymys, eikös peuran luista koira saa kalsiumia ihan siinä missä minkä tahansa eläimen luista eli käytännössä näiden syöttäminen olisi siinäkin suhteessa hyödyllistä, että edesauttaisi päivittäisen kalsiumitarpeen täyttymistä?

Vastausta pikaisesti, kiitos!
no you don't know what it's like
welcome to my life

Birdie

Birdie
Viestimäärä: 1184

VS: PURULUUT - Tiistaina, 28.06.2011 klo 21:17  
+
0
Voikos noita rustoluita sun muita uudelleen pakastaa?
Follies Neville
09.03.2011

PINNI

PINNI
Viestimäärä: 151

VS: PURULUUT - Keskiviikkona, 06.07.2011 klo 11:07  
+
0
Kuinka usein ja millaisia luita annatte koirillenne? Mistä hankitte luunne, eläinkaupasta vaii mistä?

Kettuprinssi

Kettuprinssi
Viestimäärä: 2473

VS: PURULUUT - Torstaina, 07.07.2011 klo 01:03  
+
0
^Itse ostan tavallisesti ihan tavan ruokamarketista tuoreita luita/lihaisia rustoja, vähän kaikenlaista on kokeiltu ja mitä nyt on vastaan tullut... useimmin menee porsaan grilli/kylkiluita, seuraavaksi naudan/härän häntäluita (keittoluiksi tarkoitettuja), porsaan sorkkia sekä broilerinluita lihoineen päivineen. Jos tulee tukun/lihakaupan ohi kuljettua, lähtee yleensä mukaan lampaan tai riistan luita. Joskus ostelen kuivattuja poronluita, eläinkaupasta joskus joku isompi mötkäle, mutta likaavat ällöttävästi, kun koira tykkää kanniskella niitä piiloon kissoilta.. :D

Ja kuinka usein? Kerran tai pari viikossa, riippuu kuinka iso paketti luita on ostettu.
Seropi 2/2000-12/2016
Manteru 3/2012
Manteru 3/2014
Mantern 2/2017

Heartshaped
(Viestiä on muokattu torstaina, 07.07.2011 klo 01:04)

Pikipaimenia

Pikipaimenia
Viestimäärä: 1713

VS: PURULUUT - Perjantaina, 08.07.2011 klo 00:19  
+
0
Onkos muut törmänny nyt kesäaikaan sellaseen ropleemaan jotta kun menee kysymään rustoja (naudan) eläinkaupoista, niin on ollu enimmäkseen eioota tarjolla? Eräs myyjä tiesi kertoa että kesäaikaan ei teurasteta kovin paljoa (joo, karja laiduntaa mutta onhan nyt silti grillikausi kuumimmillaan) ja ihmiset käyttää nykyään(/jälleen entisaikain tapaan?) suuren osan ruhonosista itse:paapatus::mietiskel::wink: No, nyt viimeksi MMssä kyllä olis ollu naudanrustoja mutta ne oli niin isoja etten viittiny ostaa. Täytyykin katsoa onko isommassa marketissa usein "ihmisten laarissa" myytävät rustoluut (pienehköjä) ja häränhännät jotekin vajuussa kanssa. Tarttis pennullekin ostaa jokin tikkari piakkoin nääs :cool:
Schipperket Minka s.2005 Kiri s. 2011

Ihminen on ihmiselle apina

blanko

blanko
Viestimäärä: 1890

VS: PURULUUT - Perjantaina, 08.07.2011 klo 12:19  
+
0
^ Mä oon kyllä parin viikon aikana ostanut kahdesta eri MMstä rustoluita ja tarpeeks pieniäkin on löytynyt tolle meidän pirpanalle :)

Lisäys: Niin ja kysyin myyjältä luista. Pakastimessa päällimmäisenä oli vain isoja, mutta myyjä kaivoi jostain pohjalta pieniä :D
(Viestiä on muokattu perjantaina, 08.07.2011 klo 12:20)

Mirinda

Mirinda
Viestimäärä: 165

VS: PURULUUT - Keskiviikkona, 03.08.2011 klo 10:34  
+
0
Mä ostin joku aika sitten naudan ydinluun, kokoluokka oli puolet koiran jalan pituudesta ja neljä kertaa leveämpi. Tosiaan shelttipentu kyseessä.
Lähinnä jäi mietityttämään, että kauan toi säilyy hyvänä ja uskaltaako sitä jättää sille yksinolojen ajaksi? Oon iltaisin antanut muutaman tunnin jäystää ja laittanut jääkaappiin, mutta juuri mitään ei oo irti saanut, lähinnä jotain sidekalvoja kaivellut ja luuydintä nuollut sekä yrittänyt tuota luuta purra rikki (jossa ei siis ole onnistunut).
Voiko tosta irtoilla jotain isompiakin paloja? Koira on kauheen ahne, ei paljon jaksa pureskella jos vaan edes jotenkin saa kurkusta kokonaisena alas menemään.

Ajattelin, että ens kerralla vois kokeilla jotain kylkiluuta tms. pienempää, jota saa helpommin pureskeltua.

Mirtze

Mirtze
Viestimäärä: 151

VS: PURULUUT - Keskiviikkona, 03.08.2011 klo 12:45  
+
0

jannie kirjoitti:

Ei kai sillä oo sinäänsä mitään väliä mistä luista alottaa, en mä ainakaan muista kuulleeni? Putkiluita (eli sellasia mitä on esim. "makuluina" jos ostaa soppalihat) kannattaa välttää, koska koiran leuka kuulemma voi jäädä siihen jumiin. Tiedä siitäkään sitten.



Omalla kokemuksella voin sanoa, että meijän pennulla on jääny leuka muutamaan otteeseen jumiin sinne.. mutta silti meillä on putkiluita tajolla.. Ja itse se sieltä saa kuitenkin pois aina..

Mirinda Mun käsittääkseni nuo aika hyvin säilyy, tosin helteillä ehkä vähän lyhyemmän ajan.. Ja meillä yksi on pyörinyt lattialla jo viikon ja hyvin kelpaa edelleen.
Ja meillä ollaan kyl jätetty yksinolojen ajaksi luu lattialle, meijän labbis on kans ahne, mut ei kyllä oo saanu mitään niin suuria paloja irti siitä.. Ja kotonakin ollu kaikki paikat kondiksessa kun luu on ollut lattialla, muuten tapana levittää kirjahyllystä ja pöydiltä kaikki tavarat lattialle :ttou:
Labradorinnoutajat Lulu - s. 2.4.2011 & Iitu - s. 10.5.2013

Emuli

Emuli
Viestimäärä: 326

VS: PURULUUT - Lauantaina, 08.10.2011 klo 21:48  
+
0
Hei mitä kannattais tehdä kun oon muutaman kerran antanut koiruudelle rustoluita ja jos saa syödä itse (ilman että pidän luusta kiinni) kiskoo sen naamaan niin isoina paloina että kohta on maha ripulilla ja isoja luunpalasia tulee seassa. Miten tuon saisi sen syömään järkevästi??

Saako kunnon luita (ei siis vaan rustoluita) ostettua ihan lihatiskiltä? Vai pitääkö olla joku spesiaalikauppa että löytyy raakoja luita :hymy: En halua tarjota tuolle aina M&M:n kuivattuja(?) luita...
Beagletyttönen Ava (10/2010)
Beagletyttönen Ellu (6/2012)
Avan blogi

Eldarwen

Eldarwen
Viestimäärä: 2007

VS: PURULUUT - Lauantaina, 08.10.2011 klo 23:33  
+
0
^Mä annan suoraan pakastimesta tolle isommalle rustoluut niin joutuu "raastamaan" sitä enemmän hampaillaan. Jos annat jo nyt jäisenä, niin sitten en kyllä tiiä. :nauru:

Jos meillä ei oo kunnolla jäässä niin sit menee tosi isoina palasina ja kakoo sitä ulos vähänväliä. :roll:
(Viestiä on muokattu lauantaina, 08.10.2011 klo 23:34)

Kazi

Kazi
Viestimäärä: 305

VS: PURULUUT - Sunnuntaina, 09.10.2011 klo 07:48  
+
0
Meillä Hipulle ei voi antaa rustoluita tyyliin ollenkaan kun se vetää ne jäisenäkin aika isoina köntteinä jos ei anna syödä yksin omassa rauhassa. Hipulla herää joku ahmimisvaisto jos sen syödessä lähellä on ihmisiä tai muita koiria. Tämän takia helpointa on antaa pelkkiä jäisiä ydinluita kun aina ei oo mahdollisuutta järjestää sille omaa tilaa. Kannattaa kuitenkin kokeilla, jos teilläkin auttais koiran jättäminen yksin rauhalliseen paikkaan, jossa ei tavallaan ole paineita vetää luuta naamariin hirveetä kyytiä :D

Täällä päin ainakin noita "tavallisia" ydinluita myydään ihan perusmarkettien pakastealtaassa. Itellä on enemmän se ongelma että en taho enää löytää noita rustoluita mistään, kun ne poistui meijän paikallisen lihakaupan valikoimasta. Kössille ois kiva antaa niitä kun maistuu sille huomattavasti tavallisia ydinluita paremmin. Että kertokaas mistä oikein löydätte rustoluunne?
wecope Frodo 10/2014
beagle Kössi 10/2002-12/2015
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 09.10.2011 klo 07:51)

Emuli

Emuli
Viestimäärä: 326

VS: PURULUUT - Sunnuntaina, 09.10.2011 klo 10:35  
+
0
Jäisenä annan jo nyt mut jotenkin se saa ne syötyä tosi isoina paloina... Pitää sitten vissiin kokeilla tota yksin jättämistä mutta epäilen että se meillä ei toimi koska tuo syö muutenkin yleensä yksin ja ihan yhtä kovalla vauhdilla.

^
Meiltäpäin (Mikkelissä) löytyy rustoluita sitten taas ihan joka paikasta, mutta ydinluita ei mistään. Rustoja on marketeissa koirien pakkasessa lemmikkiosastolla ja mustissa ja mirrissä ja yhessä toisessakin eläinkaupassa.
Beagletyttönen Ava (10/2010)
Beagletyttönen Ellu (6/2012)
Avan blogi

  Siirry sivulle: 1 ... 3 4 5 ... 8
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28251
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6355
Viestejä yhteensä545793
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265919
(Tilastot päivitetty viimeksi 20.05.2024 klo 12:15)