Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
RUOKINTA - Perjantaina, 09.04.2010 klo 22:35

Raakaruokinta + BARF

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 87

Henniet

Henniet
Viestimäärä: 854

VS: RAAKARUOKINTA + BARF - Tiistaina, 11.05.2010 klo 15:21  
+
0
Nutti, pikkuhiljaa olen kokeillut eri laatuja alkuun pienemmillä pakkauksilla, että tiedän mitä sieltä tulee (kun nimi ei aina kerro kaikkea, tästä hyvänä esimerkkinä "luumurskeet" jotka ei oo juuri luuta nähneetkään) ja tiedän, että sopii koiralle. Pakkastila on myös melko rajallinen (150 litran arkkupakkanen plus tavallinen puolikas pakkaskaappi johon pitäisi meidän ihmistenkin pakasteet mahtua). Täytyy kyllä silti yrittää keksiä miten tuota hintaa saisi hilattua alemmaksi, kun kohta on tosiaan kaksi syömässä. Muihin nähden meillä on selvästi ollut suhteessa vähän kalliimpaa, eli selvästi on kehitettävää...

Aion luultavasti raakaruokkia pennun alusta asti, kasvattaja tukee täysin. Melkoinen selvitystyö on nyt käynnissä.
slkn Isla (s.17.4.2010)
Kuvia!

Nutti

Nutti
Viestimäärä: 1149

VS: RAAKARUOKINTA + BARF - Keskiviikkona, 12.05.2010 klo 11:06  
+
0
^Joo, no tietysti alussa voi kokeilla eri laatuja jne. Mutta pääpiirteittäin koiralle riittää, kun siltä vaihdellaan lihalaatua kuukauden, parin välein (enkä oikeastaan tiedä, onko se noinkaan usein tarpeellista, olen tässä asiassa seurannut suosituksia).
Englanninspringerspanieli "Iitu"s. 21.12.2002
Rottweiler "Tara" s.23.8.2006

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: RAAKARUOKINTA + BARF - Keskiviikkona, 12.05.2010 klo 12:00  
+
0

Nutti kirjoitti:

^Joo, no tietysti alussa voi kokeilla eri laatuja jne. Mutta pääpiirteittäin koiralle riittää, kun siltä vaihdellaan lihalaatua kuukauden, parin välein (enkä oikeastaan tiedä, onko se noinkaan usein tarpeellista, olen tässä asiassa seurannut suosituksia).



Itse olen ymmärtänyt, että suositus on antaa kerran viikkoon sisäelimiä, kerran viikkoon kalaa ja sitten muutoin syöttää erilaisia lihoja mahdollisimman monipuolisesti. Tasaus kautena taas toimii se noin kuukausi ja ymmärtäisin sen niin, että ei ole väliä onko joka päivä eri lihaa, mutta esim. viikottain olisi hyvä tarjota eri lihoja.

Joka tapauksessa pidän sitä itse tärkeänä, että koirat saavat mahdollisimman monipuolisesti eri lihoja koska eri lihat sisältävät erisuhteissa ravintoaineita. Meillä tosiasia vaan valitettavasti on, että allergiat rajoittaa aikuisen valiota, junnulle yritetään parhaamme tarjota mahdollisimman monipuolista. Ei meillä siltikään mitään kiloa-kahta oteta kerralla vaan yleensä tilaillaan sen verran usein, että pakastin ei pääsekään ihan tyhjäksi mutta sinne mahtuu 40 kiloa, joista n. 20 on lihaa ja toiset 20 luuta. Lihaa sitten otetaan kahta erilaista sen kymmenisen kiloa tai tarpeen mukaan naudan mahaa yms. Yleensä meillä mennään niin, että pari päivää syödään aina samaa (koska tulevat tietyn kokoisissa annoksissa) ja sitten seuraavalla kerralla kun otetaan sulamaan niin sitten otetaan jotain toista.

Hintaan tietty vaikuttaa oleellisesti se, mistä ruoan tilaa. Me ollaan pääasiallisesti kennelrehun varassa, vaikka justiin viime viikolla sain "täysosuman" ja jatkossa saadaan jonkun verran lihoja paikallisen teurastamon kautta huomattavasti huokeampaan hintaan.

Kinoko

Kinoko
Viestimäärä: 1426

VS: RAAKARUOKINTA + BARF - Keskiviikkona, 12.05.2010 klo 12:25  
+
0
Kennelrehu taitaa olla noista tilauspaikoista edullisin, jos ei lasketa teurastamoja yms. Ainakin Vauhti-Raksu on sevästi kalliimpi, ja Murren Murkinassakin esim. kalkkuna on euron kalliimpaa per kilo kun Kennelrehulla! Kennelrehussa kuitenkin on se huono puoli, ettei sieltä saa pieniä pakkauksia. Esim. maksaa voisin hyvin tilata jossain kilon paketissa, kun viiden kilon syömiseen menis meillä varmaan vuosi xD

Pikaisen laskelmani mukaan meillä menee ruokintaan 25-35 €/kk. Syömässä on yksi vajaa 30 kg uros, tosin se on sekaruokinnalla, joten nappulaakin menee ja se laskee kustannuksia ihan kivasti.
Ur kaoset talade en röst som sade: le, och bli glad ty det kan bli värre. Och jag log, och blev glad, och det blev värre!

tir

tir
Viestimäärä: 245

VS: RAAKARUOKINTA + BARF - Keskiviikkona, 12.05.2010 klo 13:49  
+
0
mihin perustuu tuo että lihoja pitäisi vaihdella? onko eri eläimien lihoissa niin paljoa eroja? saako esim. lampaan lihasta jotain muuta mitä possusta ei saa? entä hevonen jne? tietysti rasvan määrässä ja laadussa on jotain eroa, mutta onko muutakin?

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: RAAKARUOKINTA + BARF - Keskiviikkona, 12.05.2010 klo 14:03  
+
0
Erilainen aminokoostumus, erilainen sulavuus, eri määrät kivennäisiä, hemoglobiinia jne. Se on sitten eri asia mikä käytännön merkitys noilla on, enemmältikin perustuu ideologiaan antaa vaihtelevuutta. Mikä ettei, koska ei siitä haittaakaan ole.
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

Nutti

Nutti
Viestimäärä: 1149

VS: RAAKARUOKINTA + BARF - Keskiviikkona, 12.05.2010 klo 14:11  
+
0

keimu kirjoitti:

Itse olen ymmärtänyt, että suositus on antaa kerran viikkoon sisäelimiä, kerran viikkoon kalaa ja sitten muutoin syöttää erilaisia lihoja mahdollisimman monipuolisesti. Tasaus kautena taas toimii se noin kuukausi ja ymmärtäisin sen niin, että ei ole väliä onko joka päivä eri lihaa, mutta esim. viikottain olisi hyvä tarjota eri lihoja.



En laske kalaa ja sisäelimiä lihaksi, vaan puhun ihan liha-lihasta (enkä myöskään luista tai rustoista). Kalaa ja sisäelimiä saavat meilläkin noin kerta viikkoon, samoin kuin piimää.

Tarkoitin siis eri eläimistä kotoisin olevia lihoja ja niiden vaihtelevuutta. Meillä on yhtä lihalaatua kerrallaan pakkasessa, tällä hetkellä se on sikanautaa, viimeksi oli pelkkää nautaa ja sitä ennen hevosta, aina saatavuuden mukaan ostetaan. Näiden lisäksi siis sitten kalat, sisäelimet ja jonkin verran luita.
Englanninspringerspanieli "Iitu"s. 21.12.2002
Rottweiler "Tara" s.23.8.2006

Henniet

Henniet
Viestimäärä: 854

VS: RAAKARUOKINTA + BARF - Lauantaina, 15.05.2010 klo 01:06  
+
0
^No tolla tavalla mekin kyllä saatais säästettyä huikeasti, kun vois tilata isoja pakkauksia. Ehkä mä oon kieltämättä ollut turhankin huolellinen tässä "vaihtelevuudessa"...:nolo: Mutta nyt on pakkasessa parillasataa kaikenlaista, katsotaan sitten taas kun pitää ensi kerran tilata! Ei hetkeen... paitsi jos erikseen sen pennun takia tilaan jotain.
slkn Isla (s.17.4.2010)
Kuvia!

muruisa

muruisa
Viestimäärä: 76

VS: RAAKARUOKINTA + BARF - Sunnuntaina, 16.05.2010 klo 20:13  
+
0
En ole barffaaja mutta mulla olisi yksi kysymys joka sivuaa barffia, niin ajattelin laittaa sen mieluummin tänne kuin perustaa uuden topicin. Eli:

Onko eri lihoilla oleellisia eroja ravintoarvollisesti? Oon ostanut Kennelrehulta jauhelihalevyjä jotka on pelkkää possua, niin jääkö koirat jostain tärkeästä paitsi kun eivät saa naudanlihaa? Ihmisille mun tietääkseni possunliha on parempaa kuin naudan, kun possussa enemmän pehmeitä rasvoja, mutta ei hajuakaan miten asia on koirien kanssa. Ja entä possun kurkkutorvet, onko lihaan verrattavissa oleva tuote?

Ja vielä, olen miettinyt tuota ruokintakalkkia. Koirat saavat piimää lorauksen, n. 0,5-1dl/pvä, ja kananmunankuoria ehkä kerran viikossa. Muuna ruokintana Hauhau nappulaa tällä hetkellä 1,5 dl/pvä, lihaa 200-300g, vaihtelevia tähteitä ja lohiöljyä. Mietin vaan että onkohan tuo kalsiumin saanti riittävää, tai onko siitä haittaa jos sitä kalkkia vielä vaikka lisäisi. Mielelläni lisäisin, jotenkin on sellainen tuntuma ettei tuo kalsium nykyisellään ihan riitä...
"Voi neuvoa toista vaan siihen asti mihin on itse matkallaan päässyt"

seropi Muru 12.10.2004
seropi Benny 05/2008
maatiaiskissa Patsy 05/2002

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: RAAKARUOKINTA + BARF - Sunnuntaina, 16.05.2010 klo 22:15  
+
0
On niissä hiukan eroa, mutta rehellisesti sanottuna silloin mennään hifistelyn puolelle. Mutta oma juttunsa on, että paljonko kennelrehun kamassa on varsinaista lihaa... Kurkkutorvet ovat enemmänkin rustoa, eikä sellaisenaan korvaa lihaa, vaan on lihan jatke.

Kaipa tuossa riittävästi kalkkia on, ilman sen suurempia laskemisia heitettynä.
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

muruisa

muruisa
Viestimäärä: 76

VS: RAAKARUOKINTA + BARF - Sunnuntaina, 16.05.2010 klo 23:09  
+
0
Selevä. Kai sitten jatketaan samaan malliin, paitsi nuo kurkkutorvet(kin) voisi jättää ruokalistalta pois...
"Voi neuvoa toista vaan siihen asti mihin on itse matkallaan päässyt"

seropi Muru 12.10.2004
seropi Benny 05/2008
maatiaiskissa Patsy 05/2002

nefret

nefret
Viestimäärä: 37

VS: RAAKARUOKINTA + BARF - Sunnuntaina, 16.05.2010 klo 23:41  
+
0
Pakko hiukan hehkuttaa, kun meillä alkaa luiden syöminen luonaamaan taas jo hiukan paremmin. Tai siis eihän niiden syöminen ongelma ole ollutkaan vaan sulaminen. Vielä mennään jauhetuilla siivillä yms, mutta nyt alkavalla viikolla olis tarkoitus uskaltautua antamaan ihan oikeitakin. Onhan tässä nyt lähes pakkomielteisesti koiran liikuntaakin lisätty, tietty hiukan hankaloittaa nämä hirmuset helteet, mutta.. yöaika on paras aika.

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: RAAKARUOKINTA + BARF - Maanantaina, 17.05.2010 klo 06:23  
+
0
Muruisa, ei kurkkutorvia pois tarvitse jättää, mutta ne eivät saisi olla pitkää aikaa ainoana "lihan" lähteenä. Joukossa tai silloin tällöin vaikka ainoana on ihan ok.
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

muruisa

muruisa
Viestimäärä: 76

VS: RAAKARUOKINTA + BARF - Maanantaina, 17.05.2010 klo 11:49  
+
0
Ok, pidän sitten edelleen jauhelihan rinnalla silloin tällöin annettuna. En tiedä onko koirille merkitystä, mutta itselle jotenkin mielekkäämpää kun eri vaihtoehtoja :)
"Voi neuvoa toista vaan siihen asti mihin on itse matkallaan päässyt"

seropi Muru 12.10.2004
seropi Benny 05/2008
maatiaiskissa Patsy 05/2002

sinnii

sinnii
Viestimäärä: 111

VS: RAAKARUOKINTA + BARF - Tiistaina, 18.05.2010 klo 20:28  
+
0
Meillä oli aivan hullua raapimista ja jalkojen jyrsimistä kun nappuloita syötiin.. Esim. Toisesta takajalasta Väinö söi polven kohdalta karvan sängelle ja polvi tutkittiin ja mitään ei löytyny + söi etutassujaan. Nykyään sit syödään kanakasvis-mixiä ja kalkkunaa ja rapsutus on vähentyny huimasti! Ei enää aamulla joudu herää siihen raapimiseen :) tassujakaan ei enää jyrsitä! ihanaa.
Cairnterrieri Pikerinan Väinö s. 21.2.2009
&
Kääpiösnautseri Silfurskugga Oriel White Destiny s. 21.3.10

eeelisa

eeelisa
Viestimäärä: 469

VS: RAAKARUOKINTA + BARF - Torstaina, 20.05.2010 klo 12:35  
+
0
Ajattelin aloittaa koirilleni raakaruokinnan mutta mua mietityttää nämä: Mitkä kasvikset ovat koiralle niitä parhaita joista saa eniten kaikkea tarpeellista? Kasvisten huonoja ja hyviä puolia kans kuulisin? Esim eikös kaalit laita vähän kaasuilemaan eli se on mun mielestä huono puoli..
Kotisivut:Ino & Sai
Sai 29.4.2009
Ino 22.2.2008
blogi

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: RAAKARUOKINTA + BARF - Torstaina, 20.05.2010 klo 14:54  
+
0
Kerro ensin mitä lihoja olet ajatellut käyttää, ja pohditaan sitten noita vähemmän tärkeitä asioita ;)
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

eeelisa

eeelisa
Viestimäärä: 469

VS: RAAKARUOKINTA + BARF - Torstaina, 20.05.2010 klo 15:10  
+
0
Mulla on pakkasessa nyt tällä hetkellä jauhelihoja nautaa, sikaa ja kanaa. Mutta hankin tässä lähiaikoina myös kanan siipiä ja kaulaa (kana/kalkkuna) ja myös ihraa (en muista minkä ihraa se on mut ehkä possun). Annan myös lihaisia hirvenluita (saan näitä metsästäviltä ystaviltäni) olen myös ajatellut tilaavani tarvittaessa hevosen lihaa ja luita kuten myös villisian luita.
Tarkemmin siis ajattelin että jauhelihoista päätyisin vain pariin vaihtoehtoon ja joskus vaihtelisin ja testaisin mikä sopii koirilleni parhaiten..
Kotisivut:Ino & Sai
Sai 29.4.2009
Ino 22.2.2008
blogi

juulia

juulia
Viestimäärä: 656

VS: RAAKARUOKINTA + BARF - Perjantaina, 21.05.2010 klo 00:11  
+
0
Jos haluaisin kokeilla koirailleni raakoja lihoja ja luita, niin mistä lihoista kannattaa aloittaa?Saan todennäköisesti Nellin pentukoulusta ostettua raakaa (Koirakoulu Visio) mutta mua pelottaa vähän se, että koska koirat ovat niin pieniä etteivät ne saa mitää suolentukosta niistä luista.
Eli millä kannattaa aloittaa ja kuinka paljon uskaltaa antaa etteivät mene heti löysälle?
bichon frise Anni 7/2006
kääpiövillakoira Nelli 1/2010

Henniet

Henniet
Viestimäärä: 854

VS: RAAKARUOKINTA + BARF - Perjantaina, 21.05.2010 klo 00:15  
+
0
Niistä luista: Aloita vaikka ihan vähällä ja laita niille yksi kanansiipi puoliksi. Broitsun siivet ovat ainakin tosi pehmeitä ja ne saa veitselläkin kahtia. Syötä palat kädestä ja vahdi, että kaikki tulee pureskelluksi eikä mitään hotkita.

Jos pelkäät niitä suolitukoksia, niin osta vaikka valmiiksi jauhettuja kanansiipiä (tai jauha itse, jos kotoa löytyy lihamylly). Sitten ei ainakaan voi mennä kurkusta alas liian isoja paloja, mutta näet, miten maha reagoi. Jauhettu on vähän kalliimpaa, mutta eivätpä ne sinun koirasi paljon syökään :)

Meillä on raakaruokinnan aloittamisesta lähtien syöty aikalailla kaikkia lihoja ilman ongelmia, mutta ilman kummempaa tietoa en kommentoi liha-asiaa mitenkään.
slkn Isla (s.17.4.2010)
Kuvia!
(Viestiä on muokattu perjantaina, 21.05.2010 klo 00:16)

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 87
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28212
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6341
Viestejä yhteensä545735
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265871
(Tilastot päivitetty viimeksi 05.05.2024 klo 12:45)