Ohjeet ja säännöt
Takaisin
TERVEYS - Torstaina, 04.08.2011 klo 16:20

Eläinlääkäri kämmäsi

Siirry sivulle: 1 2

Peppilotta

Peppilotta
Viestimäärä: 13

ELäINLääKäRI KäMMäSI - Torstaina, 04.08.2011 klo 16:20  
+
0
Onko muilla ollut ongelmia eläinlääkäreiden kanssa? Tyyliä eläinlääkäri kiireessä tekee vääriä toimenpiteitä koiralle.
Itse vein meidän pennun rabies-rokotukselle, aikaa varatessani varasin nimenomaan ajan RABIES-rokotteelle. Päästessämme sisään kävi eläinlääkäri koiran läpi ja kyseli minulta miten meillä on sujunut ym. Ja siinä jutustellessamme iski piikin koiran niskaan, itse lähinnä keskityin siihen että koira ei huomaa piikkiä vaan keskittyy muuhun. Irrotettuaan piikin eläinlääkäri rupesi selittämään että "tämä nelosrokote plaaplaaplaa". Minä katson sitä suu auki ja kerron että olen kyllä varannut ajan rabies-rokotteelle, nelosrokotteet tehosteineen on pistetty jo ajat sitten.
Eläinlääkärin vastaus oli että "voi voi, minä niin ajattelin että näin pienelle koiralle tulee nelosrokote". No, vahinkoa ei vissiin tuosta ole, immuniteetti tulee paremmaksi, haittana se että rabies lykkäänty 3vko:lla ja maalla hiiren raatoja kanteleva koira sen rabieksen tarvitsisi.
Kyseisestä eläinlääkäristä olen kuullut paljon kiitosta ja toisen koirani kasvattajakin käyttää häntä. Siitä huolimatta hieman jäi paha maku tästä käynnistä, mitä jos se seuraavalla kerralla tunkee koiran niskaan epähuomiossa lopetus-piikin..

Onko muilla käynyt tällasia eläinlääkärin kämmäilyä?
Lapinporokoira Iitu 4v.
Karkeakarvainen kääpiömäyräkoira Werneri 4kk

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: ELäINLääKäRI KäMMäSI - Torstaina, 04.08.2011 klo 16:58  
+
0
Vahinkoja sattuu. Minä kylläkin kertaan aina lääkärin kanssa mitä ja miksi ollaan tekemässä. Ja tuo lopetus rokotuksen sijaan juttu kiertää vähän joka lekuriasemasta.

Mutta miksi ihmeessä täytyy odottaa kolme viikkoa? Miksi rabiesta ei annettu saman tien? No, jos et sinällään harrasta, niin eipä tuolla väliä ole. Niistä myyristä ja hiiristä se ei rabiesta saa, eikä Suomessa muutenkaan rabiesta ole. Itärajalla ehkä saisi olla hieman varovaisempi, mutta muualla Suomessa se on sinällään aivan täysin turha rokote.
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut
(Viestiä on muokattu torstaina, 04.08.2011 klo 16:59)

Peppilotta

Peppilotta
Viestimäärä: 13

VS: ELäINLääKäRI KäMMäSI - Torstaina, 04.08.2011 klo 17:29  
+
0

Jagster kirjoitti:

Vahinkoja sattuu. Minä kylläkin kertaan aina lääkärin kanssa mitä ja miksi ollaan tekemässä. Ja tuo lopetus rokotuksen sijaan juttu kiertää vähän joka lekuriasemasta.

Mutta miksi ihmeessä täytyy odottaa kolme viikkoa? Miksi rabiesta ei annettu saman tien? No, jos et sinällään harrasta, niin eipä tuolla väliä ole. Niistä myyristä ja hiiristä se ei rabiesta saa, eikä Suomessa muutenkaan rabiesta ole. Itärajalla ehkä saisi olla hieman varovaisempi, mutta muualla Suomessa se on sinällään aivan täysin turha rokote.



Wernerillä on painoa 3.8kg, eli varmaan osa syy tuolla pienellä koolla siihen, että lääkäri halusi odottaa 3vko. Täytyy kysellä vielä voisko sitä laittaa aikasemmin, jos ens viikolla alkavalle pentutoko-kurssille vaativat rabieksen.
Itse en ehtinyt rokotteesta mitään puhua, muuta kuin vastaanottovirkailijan, joka sekin tuntui olevan kuutamolla (miksi minulla pitäisi olla aikuisen koirani rekkarit mukana kun olen rokottamassa pentua?) ennen kuin lääkäri työnsi piikin niskaan.
Lääkärillä taisi olla kiire, koska oli minua heti tämän väärän pistoksen jälkeen puskemassa ovesta ulos vaikka olisin halunnut tietää koiran leikkauttamisesta joka sekin on edessä n. kuukauden kuluttua...
Jatkossa koiriini ei kyllä yhtään piikkiä laiteta ennen kuin olen tarkistanut mitä ne sisältävät. Mutta jotenkin sitä olettaa että jos olet varannut ajan rabies-rokotukseen ja se on sinun nähtesi ajan varauskirjaankin kirjoitettu ja olet siitä vastaanottovirkailijan kanssa puhunut, niin lääkäri tietäisi mitä tekee.
Lapinporokoira Iitu 4v.
Karkeakarvainen kääpiömäyräkoira Werneri 4kk

Jethro

Jethro
Viestimäärä: 447

VS: ELäINLääKäRI KäMMäSI - Torstaina, 04.08.2011 klo 19:58  
+
0

Jagster kirjoitti:



Mutta miksi ihmeessä täytyy odottaa kolme viikkoa? Miksi rabiesta ei annettu saman tien?



Ilmeisesti siksi, että Eviran suositus on antaa ne eri aikaan.

eepi78

eepi78
Viestimäärä: 5693

VS: ELäINLääKäRI KäMMäSI - Perjantaina, 05.08.2011 klo 11:46  
+
0
No mä en ensinnäkään maksais uudestaan mistään nelosrokotteesta jos se on jo saatu ja rabiesta menty hakemaan. En todellakaan. Ja enpä minäkään yhtäaikaa lykkäis enää nelosta ja rabiesta, kerran se on tehty ja tuloksena laaja allerginen reaktio ja useita kuureja päällekäin sen jälkeen pitkäksi aikaa. Eli erikseen haetaan mekin tästä lähtien aina.

Meillä ei oo varsinaisesti ikinä kämmätty, mutta kun koira oli pentu ja oksenteli ja ripuloi päivittäin kuukausien ajan niin sitä ihmettelen että aina vaan hoidettiin suolistotulehduksena. Sama ell-asema kyseessä koko ajan ja vastaus oli aina että pennuthan syö kaikkee maasta ja saatiin vaan antibioottikuuri ja kuurin jälkeen aina sama homma jatkui. No, ekan koiran omistajana en itsekään osannut vaatia tutkimuksia kunnes koiran ollessa 6kk ikäinen meni hermot jatkuvaan ripulointiin ja oksenteluun ja vaadin kunnon tutkimuksia. Ja sairaushan oireden taustalle selvisi. Vähän ihmetyttää ettei aiemmin tutkittu mitään, koira sairasti turhaan ehkä monta kuukautta. No, oma mokakin ehkä kun en älynnyt että oikeesti on jotain vialla. Ja käytiin kymmeniä kertoja eläinlääkärillä samasta syystä eli kyse ei ole mistään parista kerrasta.
Kotona labradorinnoutaja Taavi (27.3.2006) ja Aapo (22.5.2012), marsut Toivo, Vertti, Vilja sekä Illusia sekä kääpiöhamsteri talvikko Myy.

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: ELäINLääKäRI KäMMäSI - Perjantaina, 05.08.2011 klo 14:43  
+
0
Mun koirille laitettu aina samaan aikaan rabies rokotus ja ei ole tullut mitään oireita.
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018

Peppilotta

Peppilotta
Viestimäärä: 13

VS: ELäINLääKäRI KäMMäSI - Perjantaina, 05.08.2011 klo 18:37  
+
0
Niin on meidän aikuisellekin koiralle (porokoira 18kg) laitettu rokotteet samaan aikaan. Mutta ilmeisesti eläinlääkäri halusi kämmäilynsä jälkeen ottaa varman päälle ja laittaa uuden piikin vasta 3vko päästä. Ja Wernerillä painoa tosiaan vain se 3.8kg ja käsittääkseni rokote on samansuuruinen kaikilla (ainakin nelosta pisti koko ampullin) joten paljon vahvempihan se on tuolla rääpäleelle kuin isolle koiralle..
Lapinporokoira Iitu 4v.
Karkeakarvainen kääpiömäyräkoira Werneri 4kk

Jethro

Jethro
Viestimäärä: 447

VS: ELäINLääKäRI KäMMäSI - Perjantaina, 05.08.2011 klo 20:33  
+
0

magik kirjoitti:

Mun koirille laitettu aina samaan aikaan rabies rokotus ja ei ole tullut mitään oireita.



"Onni yksillä, kesä kaikilla".
Siihen lienee syynsä, että niitä rokotuksia suositellaan eri aikaan annettaviksi. On myöhäistä parkua enää sitten, jos huonosti käy...

tehtailija

tehtailija
Viestimäärä: 5993

VS: ELäINLääKäRI KäMMäSI - Perjantaina, 05.08.2011 klo 22:26  
+
0

Jethro kirjoitti:

"Onni yksillä, kesä kaikilla".
Siihen lienee syynsä, että niitä rokotuksia suositellaan eri aikaan annettaviksi. On myöhäistä parkua enää sitten, jos huonosti käy...

Suositus on, että rabiesrokote otetaan eri aikaan muiden rokotteiden kanssa. Aiemminhan rokotteet laitettiin yhtä aikaa.
Rokotteiden yhteiskäyttöä kun ei ole testattu valmistajan toimesta ja ei tiedetä muodostuuko vasta-aineita kaikkia sairauksia vastaan silloin riittävästi.
Ilmeisesti sivuvaikutuksia yhtäaikaisesta käytöstä ei ole enempää, kuin eriaikaisella käytölläkään ja rokotuksia on alettu laittaa harkinnan mukaan myös yhtäaikaa.



http://www.nuottaniemenelainlaakari.com/rokotukset.htm
this parrot is no more!

ridgeback

ridgeback
Viestimäärä: 626

VS: ELäINLääKäRI KäMMäSI - Perjantaina, 05.08.2011 klo 23:17  
+
0

Siihen lienee syynsä, että niitä rokotuksia suositellaan eri aikaan annettaviksi. On myöhäistä parkua enää sitten, jos huonosti käy...



allekirjoittaneella on koiria ollut jo jokunen vuosi ja rokotteet on aina annettu samaan aikaan. Eikä ole tarvinnut parkua kertaakaan.

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: ELäINLääKäRI KäMMäSI - Lauantaina, 06.08.2011 klo 00:22  
+
0
Itseasiassa kun olin rokotuttamassa Lulun 16-viikkoisena ei eläinlääkäri edes kysynyt annetaanko rabies rokotus erikseen =S kai se vissiin sen sitten laittoi koska kysyin ,koska rokotetaan seuraavaksi niin sanoi että vuoden ikäisenä - vuoden päästä.
Lulu oli 16-viikkoisena joku alle 3-kiloinen. Jos oikein muistan:) Meinaan nyt se on jotain 4,9kiloa.
Hieman väsyneempi Lulu oli sinä päivänä mutta seuraavana päivänä taas ihan normaali :)
Ja juu tosiaan eipä ole muillakaan minun koirilla (kahdella)mitään oireita tullut samanaikaisesta käytöstä! Vissiin joillakin sitten tulee mutta kyllä luultavasti jatkan samaan malliin että samaan aikaan!
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018
(Viestiä on muokattu lauantaina, 06.08.2011 klo 00:24)

magik

magik
Viestimäärä: 3965

VS: ELäINLääKäRI KäMMäSI - Lauantaina, 06.08.2011 klo 00:29  
+
0
Eiku niijoo,nyt muistan että laittoi kyllä kaksi piikkiä! toinen oli rabies =) Eli sen eläinlääkärin mielestä ainakin voi laittaa samaan aikaan kun ei edes kysellyt mitään=D
*2x serobi-uros ja narttu. Synt. 09/2012
*Kääpiövillakoira mix narttu. Synt. 05/2018
(Viestiä on muokattu lauantaina, 06.08.2011 klo 00:35)

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: ELäINLääKäRI KäMMäSI - Lauantaina, 06.08.2011 klo 00:48  
+
0
Hugoon tuikattiin ja rabies samalla, mä en kans kyllä muuten kerenny kissaa sanoa siinä. JOS oisin saanu valita, oltais tultu myöhemmin hakemaan erikseen, mutta hyvin se meni noinkin.

Muuten ehkä suurin kämmi on ollut kuvista huomaamatta jäänyt herneen kokoinen virtsakivi, jonka toinen eri aseman ell näki myöhemmin samoista kuvista saman tien. "Ei siellä mitään virtsakiviä ole, ei tarvitse tutkia tarkemmin". Jepjep.
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

Kerttunen

Kerttunen
Viestimäärä: 1770

VS: ELäINLääKäRI KäMMäSI - Lauantaina, 06.08.2011 klo 06:38  
+
0
Minä olen ymmärtänyt niin, että rokotusten antaminen samaan aikaan ei sinänsä ole yhtään sen vaarallisempaa kuin niiden antaminen erikseen. Mutta syy miksi ne yleensä annetaan eri aikaan on se, että jos koira saa jonkin allergisen reaktion, on helpompi päätellä mistä se johtuu.
Lauma jenkkicockereita


http://www.adunaic.com

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: ELäINLääKäRI KäMMäSI - Lauantaina, 06.08.2011 klo 11:03  
+
0
Ja koiran kannalta sillä ei ole edelleenkään mitääb merkitystä, hoito on sama. Mutta tätä asiaa, eli kumpi aiheutti pari reaktiota, on nyt selvitelty vuositolkulla, eikä olla tultu hullua hurskaammaksi.

Eli kertauksen vuoksi: eri aikaan rokottamista suositellaan siksi, että saataisiin selvitettyä kumpi rokote on aiheuttanut reaktioita. Niitä ei anneta erikseen siksi, että samaan aikaan antaminen olisi vaarallista tai heikentäisi rokotuksia.
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

Naver

Naver
Viestimäärä: 111

VS: ELäINLääKäRI KäMMäSI - Perjantaina, 12.08.2011 klo 09:06  
+
0
Eläinlääkäri anto viime viikolla käppänälleni rabies-rokotteen erikseen, viikko oli väliä toiseen rokotukseen ja kasvattajan suosituksesta ollaan pyydetty sitä eläinlääkäriä antamaan muuta rokotetta kuin nobivaccia tolle pennulle, kun kuulemma voi tulla käppänöille kohtauksia, joku jopa kuollu kun oltiin nobivaccia annettu, niin eläinlääkäri anto kaks ekaa rokotetta ohjeiden mukaan duramunea, mutta tiistaina kotona huomattiinkin että kolmannen rokotuksen kohdalla luki rabies ja nobivac! :pyssyt:

Googletettiin sitten pikasesti ja luettiin joiltain sivuilta, että eri merkkisiä rokotteita ei pidä antaa kahden viikon sisällä tai voi tapahtua jotain järkyttävää. Luka oli onneksi ihan normaalisti. Muuten ihan pätevä ell, vuoden päästä seuraavassa rokotuksessa täytyykin kysyä mitä peliä tämä oikeen on..
Takaisin luontoon. Elämme vain kerran. Hiiteen velvollisuudet.
- Muumipappa
(Viestiä on muokattu perjantaina, 12.08.2011 klo 09:12)

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: ELäINLääKäRI KäMMäSI - Perjantaina, 12.08.2011 klo 17:23  
+
0
Sanoisin, että tämä on tyyppiesimerkki siitä, että a) lähdekriittisyys on hieno juttu ja b) "joku sivu" on yleensä aina väärässä ;)
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

Aberkios

Aberkios
Viestimäärä: 778

VS: ELäINLääKäRI KäMMäSI - Torstaina, 01.09.2011 klo 13:27  
+
0
Taannoin yksi työkaverini vei kissansa saamaan rabiespiikkiä. Eläinlääkäri rokotti, rahasti ja toivotti hyvät päivänjatkot. Työkaveri oli kysynyt "entäs se todistus". "Niin mikä todistus", oli ell kysynyt. Kirjoitti sitten täsmennyksen jälkeen rokotustodistuksen ja antoi sen asiakkaalle. Totesi kuitenkin "perskules, sehän olikin kissa", nyppäsi todistuksen työkaverin kädestä, repi sen ja kirjoitti uuden. Kyseinen elukkalääkäri ryyppäsi kohta tämän jälkeen virkansa. Selittänee asiaa.

Toinen työkaveri toisessa työpaikassa ja toinen eläinlääkäri. Jälleen kissa saamassa rokotetta. Ell pyysi työkaveriani pitelemään kissaa. Ell nosti kissan niskanahkaa ja antoi rokotteen. Työkaverini tunsi kuitenkin jotain märkää kädellään. Samalla hän huomasi neulankärjen muutaman millin päässä sormistaan. Rokoteneula oli mennyt toiselta puolen sisään ja tullut toiselta puolen ulos, joten rokote oli ruiskunnut kissanpitelijän kädelle. Työkaveri totesi asiasta töissä kertoessaan, että saattaisi se rabiesrokote olla toisaalta hammaslääkärille tarpeenkin!

Jagster

Jagster
Viestimäärä: 1534

VS: ELäINLääKäRI KäMMäSI - Torstaina, 01.09.2011 klo 13:46  
+
0
Olen törmännyt huonoihin rokottajiin useastikin. Siinä on hymy lekurilla herkässä, kun tällainen maallikko opettaa elukkapuolen kandia tai tohtoria rokottamaan ohutturkkista ja kuivaa koiraa... No, pari on kyllä todennut, että ei heille tällaista koskaan kukaan opettanut.
--
koiratiedon ja -taidon rautalankahässäkkä
http://www.katiska.info
***
Katiskan eJulkaisut
http://www.katiska.info/ejulkaisut

heidikoo

heidikoo
Viestimäärä: 169

VS: ELäINLääKäRI KäMMäSI - Tiistaina, 06.09.2011 klo 15:50  
+
0

Jethro kirjoitti:

[quote=Jagster]

Mutta miksi ihmeessä täytyy odottaa kolme viikkoa? Miksi rabiesta ei annettu saman tien?



Ilmeisesti siksi, että Eviran suositus on antaa ne eri aikaan.[/quote]

**edit, ei nyt onnistu saamaan lainauksia kohdilleen eikä ehdi säätää**

Jatkan rokotusasiasta (vähän ot kyllä mutta menkööt): Käytiin viime viikolla ottamassa koiralle nelosrokote ja vielä vastaanottotiskillä kuviteltiin että se on siinä. ELL totesi suosituksen jälleen muuttuneen, joten piakkoin vuoroon tulossa oleva rabies pistettiin samalla. Hyvä.

Rabiesrokotteen tarpeellisuutta joku kritisoi. Mä kyselin samaa nyt tuolla ell-asemalla ja kyllä yksimielinen kanta sekä hoitajilla että lääkärillä olil se että tuokin rokote on hyvä olla vaikkei itäsuunnalla ollakaan, eikä ainakaan vähiten idäntuonti-koirien määrän nousun vuoksi -> rabiesriski ei meillä ainakaan pienenemässä ole. Toki tää on täysin omistajan päätettävissä, mutta mä kallistuin siihen että pidetään rabies voimassa.
Tipsut Rollo 09/07 ja Metku 04/10
(Viestiä on muokattu tiistaina, 06.09.2011 klo 15:52)

  Siirry sivulle: 1 2
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28245
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6355
Viestejä yhteensä545793
Uudet käyttäjät tänään3
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265917
(Tilastot päivitetty viimeksi 18.05.2024 klo 17:15)