Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Keskiviikkona, 01.09.2010 klo 15:06

Aikuisten suusta kuultua

Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 9

maddy

maddy
Viestimäärä: 3542

VS: AIKUISTEN SUUSTA KUULTUA - Maanantaina, 20.09.2010 klo 22:04  
+
0

Murmuu kirjoitti:

Oikeestihan se olisi helpointa, jos jokainen kulkisi oikeaa reunaa. Liikenne kulkisi paljon sujuvammin, kun vastaan tulevaa ei tarvitsisi väistää.

Paitsi että mä en kyllä haluaisi maantien laitaa kulkea oikealla puolella. Musta on kiva, kun ei tarvitse kuikuilla selän taa, onko auto tulossa, kun ikinä ei kumminkaan tiedä, jos joku auto ajaa kovin reunassa ja on turvallisempaa hypätä vähän ojan puolelle kuin tulla auton/autonpeilin töytäisemäksi takaraivoon.

Murmuu

Murmuu
Viestimäärä: 457

VS: AIKUISTEN SUUSTA KUULTUA - Tiistaina, 21.09.2010 klo 00:01  
+
0
No joo, se on ehkä eria asia. Jalkakäytävällä (ja vaikka pururadallakin) oikeanpuolinen liikenne olis mun mielestä paljon sujuvampi. Itse asiassa toivoisin oikeaa reunaa kulkemisen yleistyvän myös ruokakaupassa. :nauru:

rose86

rose86
Viestimäärä: 173

VS: AIKUISTEN SUUSTA KUULTUA - Sunnuntaina, 03.10.2010 klo 19:34  
+
0
Ihmetyttää aina vaan eräs rouvashenkilö, joka pariin otteeseen kävi syömässä lounasravintolassa jossa olin töissä. Kyseessä oli siis erikseen tilatut ruoat tälle ryhmälle.
Rouva itse oli siis jonkin sortin taiteilija, ja erittäin vaativa. Erityisruokavaliot oli luonnollisesti ilmoitettu etukäteen, ja tämä rouvahan ilmoitti olevansa keliaakikko. Ei siinä mitään, kyseessä on kuitenkin todella vakava vaiva, useimmathan toki tietävät että keliakiasta kärsivä henkilö ei siedä hitustakaan gluteenia, jota löytyy siis kotimaisista viljoista.

Voisin vielä lisätä tähän, että koko ryhmälle alun perinkin oli kaksi lounasvaihtoehtoa tarjolla, aina siis raskaamman ruoan lisäksi on keittolounas, joka oli ennestäänkin gluteeniton. Ravintolan emäntä tosin tiesi ennestään tämän tädin ja oli todennut että taatusti ei keitto hänelle kelpaa, siis erikseen raskaampi gluteeniton annos oli tehtävä.

MUTTA: Rouva tietenkin kysyi tullessaan mitä hänelle oli varattu: En nyt sitä tarkalleen muista mitä oli valmistettu, mutta vilkaistuaan tätä erikseen valmistettua ruokaa, totesikin ottavansa LASAGNEA, joka oli siis valmistettu ihan tavallisesta pastasta. Ei gluteenitonta.
No siitä vaan.. En todellakaan ruvennut huomauttelemaan mitään, omapa on asiansa. Sen oloinen täti että ei parane sanoa yhtään mitään vastaan.. Ja varsinkaan kun on asiakaspalvelija. Ravintolan emäntäkin oli tosiaan aiemmin jo puhunut tästä omalaatuisesta rouvasta ja sanonut ettei tätä parane suututtaa.

No hetki siinä meni.. Ja sitten huomasin taas tuijotuksen kyseisen ihmisen suunnasta. Menin siinä takaisin rouvan luo, tämäpä toteaa kiukkuisena, EN minä TÄTÄ voi syödä, tässä on liikaa pastaa, minä olen keliaakikko! Oli kerennyt mättämään aika kasan sitä lautaselleen ja tyrkkäsi lautasen minulle. Totesi ettei niin paljoa voi syödä, ja otti sitten uuden annoksen lasagnea, vähän vaan keskemmältä vuokaa, kun taisi olla siinä paksummin täytteitä.

Ihmeellistä miten aikuinen ihminen voikin olla tuommoinen! Hakea nyt erityiskohtelua tuolla tavalla... Eikö sitten itse älyä että ravintola-alalla oleva ihmiset ovat useimmiten opiskelleet myös erityisruokavalioita, ja todellakin tietävät, mikä keliakia on, ja että ainoa hoito siihen on täysin gluteeniton ruokavalio.

Ihme hiihtäjiä sitä suomesta löytyykin.
Rottweiler Chosen Angels Bahira "Ronja"
s. 26.11.2008

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: AIKUISTEN SUUSTA KUULTUA - Sunnuntaina, 03.10.2010 klo 19:49  
+
0
^ Noi "ruokavammaset" on kyllä legendaarisia, pääruuan pitää olla maidoton ja gluteeniton ja vähähiilihydraattinen jne jne, mutta jälkiruuaksi käy hyvin ihan kunnon siivu perinteistä kermakakkua (kun oma kiisselijälkkäri ei satukaan miellyttämään).

Oli meilläkin tässä yks asiakas joka ilmoitti että hän ei halua untuvatäytteistä tyynyä tai täkkiä. Luulis, että tosi luonnonystävä olis vaan tyytyväinen siihen mitä on, eikä pakottais jotain tahoa hankkimaan jotain uutta (ja täysin tarpeetonta) vain häntä varten - tai tois vaikka omat tyynynsä ja täkkinsä sitten.
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

Tigru

Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: AIKUISTEN SUUSTA KUULTUA - Sunnuntaina, 03.10.2010 klo 20:32  
+
0

jannie kirjoitti:

^ Noi "ruokavammaset" on kyllä legendaarisia, pääruuan pitää olla maidoton ja gluteeniton ja vähähiilihydraattinen jne jne, mutta jälkiruuaksi käy hyvin ihan kunnon siivu perinteistä kermakakkua (kun oma kiisselijälkkäri ei satukaan miellyttämään).

Oli meilläkin tässä yks asiakas joka ilmoitti että hän ei halua untuvatäytteistä tyynyä tai täkkiä. Luulis, että tosi luonnonystävä olis vaan tyytyväinen siihen mitä on, eikä pakottais jotain tahoa hankkimaan jotain uutta (ja täysin tarpeetonta) vain häntä varten - tai tois vaikka omat tyynynsä ja täkkinsä sitten.



Tuota tuota... Oli aika jolloin mä sain untuvaisista vuodevaatteista ihan oikeita allergiaoireita. Eikä muuten ole kivaa herätä reissun päällä aamulla siihen että kurkkua kuristaa ja silmiä ei saa auki kun luomet ovat niin turvoksissa ja sattuu. Ja aina ei pysty raahaamaan omia vuodevaatteita (ja kyllä mä toisaalta oletan että jos maksan majoituksesta niin siellä on myös vuodevaatteet...). Että jotenkin ärsyttää tuo ylläoleva asenne kyllä.

Mitä tulee ruoka-aineallergioihin tms ruokavalioihin niin ei ole myöskään kivaa kaivella laukusta lääkkeitä ja ilmoittaa kaverille että soittaa ambulanssin jos yhtään näyttää että hengitystiet turpoaa umpeen... ja vain siksi että joku on päättänyt tarjoilla "tomaatittomana" tms asian josta on poistettu ko tuote jälkikäteen. Siksi että kaikki allergisethan vaan niuhottaa tahallaan ja tehdäkseen muiden elämän hankalaksi.

Ja joo sitten ne jotka on "allergisia", mutta syövätkin normiruokaa kun oma ei kelpaa tms niin risoo mua tuplaten koska just niiden takia saa itse olla aina varpaillaan.

Onneksi nykyisin siedätyshoito on auttanut eikä tarvi joka ruokaa ja täkkiä tarkistaa kun kenenkään sanomisiin ei voi luottaa ja kuskata omia eväitä + vuodevaatteita vaikka on maksanut yöpymiset ja ruuat...
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

kiharapaa83

kiharapaa83
Viestimäärä: 357

VS: AIKUISTEN SUUSTA KUULTUA - Sunnuntaina, 03.10.2010 klo 20:50  
+
0
Asioissa on aina kaksi puolta. Ymmärrän molempien mielipiteet todella hyvin.
Aina kannattaa miettiä miten itse toimii.

Esim. majoitusta varattaessa tai ruokailua kannattaa kertoa kunnolla omista erityistarpeista ja jos on paha ruoka-allergia se kannattaa tehdä selväksi ihan kunnolla.
kääsna Wilma 09/2008
borcol Windy 08/2011

Wilman ja Windyn kotisivut
Wilman ja Windyn blogi

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: AIKUISTEN SUUSTA KUULTUA - Sunnuntaina, 03.10.2010 klo 23:16  
+
0
Aah joo siis tosiaan, kyseessä ei ollut allergia vaan se, että henkilö oli vegaani (sori jos termi on väärä - en hallitse - mutta siis sellainen ihminen, joka ei käytä mitään eläinperäisiä tuotteita), ja sen takia mainitsinkin ton "maailmanpelastamisen" siinä sivupointtina.

Allergia on tietysti asia erikseen, toistaiseksi kukaan ei oo kyllä kysynyt allergiaan liittyen täkkien ja tyynyjen täytteistä. Kokolattiamatto-, tupakointi- ja lemmikkikysymykset on ihan arkipäivää ja paras on ollut se, minkä merkkisellä maalilla meidän seinät on maalattu :wink: Ja sekin selvitettiin, ja asiakas yöpyi (ilman oireita :wink:) hyvin tyytyväisenä.
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 03.10.2010 klo 23:19)

Roora

Roora
Viestimäärä: 134

VS: AIKUISTEN SUUSTA KUULTUA - Maanantaina, 04.10.2010 klo 00:36  
+
0
En itse oo ollut todistamassa, mutta kaveri kertoi, että hänen miehensä vanhemmilla on ruskea labradorinnoutaja, kerran sitten oli perheen äiti ollut koiran kanssa jonkunsortin toko treeneissä, siellä tämä kouluttaja, jostain syystä oli sitten sanonut tälle äidille heidän jo ihan aikuisesta koirasta, että "älä sure, kyllä se vielä mustaksi muuttuu :peukku:" ja ihan tosissaan oli tämän sanonut.

Tigru

Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: AIKUISTEN SUUSTA KUULTUA - Maanantaina, 04.10.2010 klo 12:34  
+
0

kiharapaa83 kirjoitti:

Asioissa on aina kaksi puolta. Ymmärrän molempien mielipiteet todella hyvin.
Aina kannattaa miettiä miten itse toimii.

Esim. majoitusta varattaessa tai ruokailua kannattaa kertoa kunnolla omista erityistarpeista ja jos on paha ruoka-allergia se kannattaa tehdä selväksi ihan kunnolla.



Ilman muuta ja tottakai asia on aina tiedusteltu etukäteen. Silti on joskus yllätytty ikävällä tavalla kun reissun onkin saanut aloittaa apteekissa tai lääkärin päivystyksessä koska henkilökunta on ajatellut ettei se untuva nyt niin vaarallista ole ja esim laittanut vaan tuplalakanat tms.
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

Tigru

Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: AIKUISTEN SUUSTA KUULTUA - Maanantaina, 04.10.2010 klo 12:37  
+
0

jannie kirjoitti:

Aah joo siis tosiaan, kyseessä ei ollut allergia vaan se, että henkilö oli vegaani (sori jos termi on väärä - en hallitse - mutta siis sellainen ihminen, joka ei käytä mitään eläinperäisiä tuotteita), ja sen takia mainitsinkin ton "maailmanpelastamisen" siinä sivupointtina.

Allergia on tietysti asia erikseen, toistaiseksi kukaan ei oo kyllä kysynyt allergiaan liittyen täkkien ja tyynyjen täytteistä. Kokolattiamatto-, tupakointi- ja lemmikkikysymykset on ihan arkipäivää ja paras on ollut se, minkä merkkisellä maalilla meidän seinät on maalattu :wink: Ja sekin selvitettiin, ja asiakas yöpyi (ilman oireita :wink:) hyvin tyytyväisenä.



Oho. Eipä tullut mieleenkään että voisi vaatia eri vuodevaatteita vakaumukseen perustuen :mietiskel: mutta kaikki on mahdollista...

Ja joo aika usein on kokenut olevansa hankala asiakas kysellessään mm. täkeistä, matoista, tupakoinneista yms mutta onneksi useimmiten kysymyksiin on suhtauduttu ihan asiallisesti. Kuten ilmeisesti teilläkin. Hyvä niin. :peukku:
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

Rosalie1

Rosalie1
Viestimäärä: 1141

VS: AIKUISTEN SUUSTA KUULTUA - Maanantaina, 04.10.2010 klo 20:25  
+
0
No jaa, mä voisin kuvitella, että oikein vahvasti vakaumuksellinen ei haluaisi nukkua hanhenuntuvan seassa. Ne untuvat kun usein revitään elävältä linnulta. Itseäkin inhottaa moninen ajatus, enkä sen vuoksi osta tarkoituksella mitään, missä on untuvaa.

Aberkios

Aberkios
Viestimäärä: 778

VS: AIKUISTEN SUUSTA KUULTUA - Maanantaina, 13.12.2010 klo 14:43  
+
0
Olin jonkin aikaa Lapissa töissä. Olin kerran paikallisessa ravintolassa työkaverin kanssa lounaalla. Samassa pöydässä istui etelästä tullut sivistystoimenjohtaja, joka kertoi tapauksen ensi päivistään Lapissa.
Mies oli juuri muuttanut paikkakunnalle ja lähti muuttolaatikoitten purkamisen jälkeen p.o. ravintolaan syömään. Naapuripöydässä oli ollut paikallinen miesporukka, joista yksi todennut toiselle seurueen jäsenelle: "meillähän on vielä avoinna se velka siitä kun teit meille sen kuistin. Pitäishän se asia hoitaa, että mitäs minä olen velkaa"? Toinen oli sanonut: "no, kun jouluks tuot hyvän runon, niin eiköhän se ole sillä kuitattu. Mutta pidä sitten huoli, että se on sun omas se runo, ettei tarvi ruveta sitä asiaa jälkikäteen selvittelemään."

Tämä sivistystoimenjohtaja kertoi olleensa jo hyvillään "että näin kulttuurihenkiseen paikkaan olen tullut. Täällä sitä runoilla vaan kylänmiesten kesken rakennushommia kuittaillaan". Kertoi, että oli tunnelma vähän laskenut kun oli myöhemmin kuullut, että runo on mahoksi jäänyt naarasporo, joka on "tyhjäksi" jäätyään lihonut, ja on siksi suosittu teurasporo. Tuo "oman runon" vaatimus oli esitetty siksi, että yleisesti ns. syömäporot otetaan mieluummin naapurilta kuin omista poroista.

HennaBella

HennaBella
Viestimäärä: 137

VS: AIKUISTEN SUUSTA KUULTUA - Tiistaina, 14.12.2010 klo 10:09  
+
0
Noista allergioista tuli mieleen juttu jenkkilästä jonka mies on kertonut. Hänellä kun on paha sinappi allergia, oli sitten paikallisesta mäkkäristä tilannut juustopurilaisen ilman sinappia. Onneksi tiesi miten siellä välillä hommia hoidetaan ja oli tarkastanut hampurilaisen enne syöntiä. Sieltä oli vain 'kaavittu' sinapit pois normi hampurilaisen välistä, sen sijaan että olisi tehty uusi ilman sinappia. Mies tietysti meni valittamaan asiasta ja koska tunsi paikan omistajan, järjesti kyseiselle myyjälle sekä myyntipäällikölle (joka oli myyjän kanssa samaa mieltä että se hampurilainen oli ihan hyvä) potkut =P
pk. collie Bella 20.5.2008
suomenlapinkoira Lilli 13.1.2010
Blogi

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: AIKUISTEN SUUSTA KUULTUA - Tiistaina, 14.12.2010 klo 11:31  
+
0
^Ei tuollaisesta syystä voi potkuja antaa, ellei takana ole jo varoituksia tai työntekijällä koeaika :wink:
muoks. Tsorge, nyt vasta huomasin että jenkkilästähän oli kyse. Siellä varmasti onnistuisi :nauru:
(Viestiä on muokattu tiistaina, 14.12.2010 klo 11:34)

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: AIKUISTEN SUUSTA KUULTUA - Tiistaina, 14.12.2010 klo 12:06  
+
0
Onneksi ei ole enää niin paljoa tullut kuultua ihmisiltä vastaukseksi kasvisruokaa pyytäessä esim. lihakeiton kohdalla "nypi lihat pois" juttuja :D Kerran makkarasämpylästä kehotettiin nyppäämään vaan makkara pois välistä. myh.

Noh, eipä sitä taia saaha mistään pikaruokalastakaan sellaisia kasvispuriloita, missä olis erit käristysliemet... Kasvispurilainenkin kerran kärtsättiin samalla liedellä missä lihatkin...

Mut en kyllä ole ennen ajatellutkaan tuota untuvapeitto hommaa hotelleissa yöpyessä...

Ystäväni on keliaakikko ja hänen on aina turvallisinta kysyä kaksi kertaa se gluteeniton ruoka... tilatessa ja silloin kun se saa sen naaman eteen... Monesti olis käynyt niin, että mahakipeenä olis joutunut kärsimään useemman päivän, kun niin useasti se tuppaa unohtumaan tai sitä ei niin kuunnella tarkasti asiakasta :D Onneksi nykypäivänä ollaan kuitenkin valveutuneempia näidenkin kanssa.
(Viestiä on muokattu tiistaina, 14.12.2010 klo 12:07)

Aberkios

Aberkios
Viestimäärä: 778

VS: AIKUISTEN SUUSTA KUULTUA - Tiistaina, 14.12.2010 klo 12:27  
+
0

Vanis kirjoitti:

^Ei tuollaisesta syystä voi potkuja antaa, ellei takana ole jo varoituksia tai työntekijällä koeaika :wink:
muoks. Tsorge, nyt vasta huomasin että jenkkilästähän oli kyse. Siellä varmasti onnistuisi :nauru:



Se on USAssa vähän toiset meiningit. Jos siellä joku syö tällaisen "uudistetun" hampurilaisen, ja saa allergisen reaktion, niin voi joutua maksamaan korvauksia sellaiset 100 milljoonaa taalaa. Taannoin, vielä Suomen markan aikoihin, erään perheen kaksi lasta väitettiin saaneen ravintolaruuasta ruokamyrkytyksen. Oikeudessa ravintola määrättiin maksamaan "uhreille" 1,2 miljardia, Suomen markoissa ilmoitettuna!
(Viestiä on muokattu tiistaina, 14.12.2010 klo 12:28)

Vanis

moderaattori
Vanis
Viestimäärä: 6114

VS: AIKUISTEN SUUSTA KUULTUA - Tiistaina, 14.12.2010 klo 12:34  
+
0
^^Tuo on kyllä vähän kaksipiippuinen juttu. Kyllä se minusta on aika kohtuuton vaatimus, että ruokapaikoissa pitäisi olla omat laitteet kasvisruoan valmistusta varten. Esim. öljykeitin vie päivän aikana ihan hirveästi sähköä, kun öljy pidetään 180-asteisena. Laitteet eivät ole ilmaisia, ja ne vievät tilaa. Jos jokaisesta laitteesta täytyisi pitää kasvisruokavalmistukseen omaa kappaletta, tarvitsisi ruokapaikka tuplasti enemmän tilaa.
Olin vuosia sitten grillillä töissä, ja aina toisinaan tultiin vaatimaan erityisiä toimenpiteitä ruoan valmistusta varten. Asialla oli toisinaan kasvissyöjiä, mutta myös muslimeja. Vaativat että pesen laitteet ja vaihdan öljyt ennen heidän ruokiensa valmistusta, mikä olisi vienyt toista tuntia. Ehdottivat pokkana että tulevat reilun tunnin päästä hakemaan tilauksensa :nauru: Ei mene ihan niin.
Olen itsekin ollut vuosia kasvissyöjä, eikä minuakaan varsinaisesti miellyttänyt ajatus lihanjäämistä ruoassani. Kaikkea ei kuitekaan voi vaatia, ja jos on hirveän tarkkaa niin kannattaa syödä vaan kotona. Ei ravintolassakaan ryhdytä puhdistamaan laitteita asiakkaiden aatteiden vuoksi :wink: Tuollaiset "nypi lihat pois"-jutut on tietysti asia erikseen.
(Viestiä on muokattu tiistaina, 14.12.2010 klo 12:35)

maddy

maddy
Viestimäärä: 3542

VS: AIKUISTEN SUUSTA KUULTUA - Tiistaina, 14.12.2010 klo 12:55  
+
0
Mä muistelisin, että pahimmillaan jotkut uskonnot määräisivät, että samalla paistinpannulla/kattilalla/mikälie ei saisi olla valmistettu kiellettyä ruoka-ainetta. Melko kohtuuton vaatimus, jos peseminenkään ei riitä. Toki minkäs hekään vakaumukselleen voivat, mutta se on sitten vakaumuksellisen asia miettiä, missä voi kodin lisäksi syödä oikein tehtyä ruokaa. Kyllä ravintolalla on siihen oikeus, että jokaiseen asiakkaan oikkuun ei pidä sopeutua.

eetla

eetla
Viestimäärä: 3461

VS: AIKUISTEN SUUSTA KUULTUA - Tiistaina, 14.12.2010 klo 13:03  
+
0

Aberkios kirjoitti:


Se on USAssa vähän toiset meiningit. Jos siellä joku syö tällaisen "uudistetun" hampurilaisen, ja saa allergisen reaktion, niin voi joutua maksamaan korvauksia sellaiset 100 milljoonaa taalaa. Taannoin, vielä Suomen markan aikoihin, erään perheen kaksi lasta väitettiin saaneen ravintolaruuasta ruokamyrkytyksen. Oikeudessa ravintola määrättiin maksamaan "uhreille" 1,2 miljardia, Suomen markoissa ilmoitettuna!



On varmasti toisenlaiset. Sama meininki pätee sellaisiin puolivillaisiin irtisanomisiin. Ei sielläkään ihan tosta noin vaan irtisanota kahta tyyppiä sen vuoksi että hampurilaisessa olikin sinappia. Siellä on työnantaja puoli oikeudessa niin että heilahtaa, jos irtisanomisiin ei ole riittäviä perusteita.
Osku 2001 v syntynyt seropi rouva k.16.9.2012
p&s käppänä "Nasu" s. 19.10.2008
p&s käppänä "Sulo" s. 28.6.2011

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: AIKUISTEN SUUSTA KUULTUA - Tiistaina, 14.12.2010 klo 13:03  
+
0
En jaksa aina olla niin tarkka syömisteni suhteen, joskus tekee mieli "roskaruokaakin" ;) Mutta enemmän sitten vahdin mitä kaupasta ostan ja kaikki karkitkin jää ostamatta jos niissä on gelatiinia. Itelleni tulee ravintolassa eniten kärtty siitä, jos ei ole tarjolla kuin kylmää salaattia :(

  Siirry sivulle: 1 ... 4 5 6 ... 9
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28212
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6341
Viestejä yhteensä545735
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265871
(Tilastot päivitetty viimeksi 05.05.2024 klo 08:45)