Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Keskiviikkona, 11.08.2010 klo 20:10

Asuminen

Siirry sivulle: 1 ... 48 49 50 ... 53

nauris

nauris
Viestimäärä: 1082

VS: ASUMINEN - Tiistaina, 18.11.2014 klo 19:19  
+
0
^Sopiiko udella millaisia kohteita meette katsomaan? Toivoo etuoviaddikti :nauru:
spn -13
broholminkoira, uros -16

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: ASUMINEN - Keskiviikkona, 19.11.2014 klo 15:38  
+
0
^ Toki! Toinen on semmoinen pikkuinen ja soma, vain 67 neliöinen talo reilu 2000 neliön tontilla. Se on meille kuitenkin auttamatta liian pieni, joten tuskin tulee tarjousta tehtyä. Alueen neliöhintoihin verrattuna myös ylihintainen. Toinen kämppä on meille liian suuri ja hieman liian kallis :nauru: ja siinä on mm. yläkerta, jota ei mielellämme haluttaisi. Muuten sijainniltaan oikein passeli, tontti yli hehtaarin.

nauris

nauris
Viestimäärä: 1082

VS: ASUMINEN - Keskiviikkona, 19.11.2014 klo 19:26  
+
0
Mäkin tykkäisin yksitasoisesta käytännöllisyysden puolesta, vaikka toisaalta saunan, takkahuoneen ja autotallin käsittävä kellarikerros olisi ihan passeli. Avolle etenkin olisi tärkeää, että sisältä pääsisi talliin puuhastelemaan. Onhan tässä sattunut silmiin taloja, joiden pihapiiristä löytyisi hallia rasvamontullakin :shifty:

Mutta ei muuta kuin onnea talojahtiin teille Rorys! Täytyy sanoa että oon aika innoissani teidän puolesta :hymy:
spn -13
broholminkoira, uros -16

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: ASUMINEN - Torstaina, 20.11.2014 klo 11:25  
+
0
^ Heh, mun mies tarvitsee myös oman tilan jossa puuhastella :nauru:
Voi kiitos! :hymy: Tämä on kamalaa aikaa kun tahtoisi jo muuttaa.

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: ASUMINEN - Keskiviikkona, 17.12.2014 klo 16:54  
+
0
Dodiin, näyttää vahvasti siltä, että me taidetaan muuttaa ensi vuoden puolella tohon naapurikuntaan :jjei:

nauris

nauris
Viestimäärä: 1082

VS: ASUMINEN - Perjantaina, 19.12.2014 klo 19:52  
+
0
^Onnea vielä :aurinko: Aivan mahtavaa, että sopiva pytinki löytyi näin nopeasti!
spn -13
broholminkoira, uros -16

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: ASUMINEN - Perjantaina, 06.02.2015 klo 13:09  
+
0
Kaikkeen täytyy näköjään varautua talokaupoilla ja ehkä eniten juuri katkeriin pettymyksiin.

Täällä on taas etuovi.com päivittäisessä ja tiukassa syynissä. Rakentamistakin ollaan mietitty, mutta tontit maksavat 30-80 000 euroa, niin se haukkaa aivan liian ison palan budjetista :neutral:
Jospa se kauppa vilkastuisi kevään myötä. Ihan varteenotettavia vaihtoehtoja on ollut, mutta täysin väärällä suunnalla.

Katselin tossa jo Vaasan saariston taloja ja tekisi mieli vaan pakata kamat ja muuttaa sinne :nauru:
(Viestiä on muokattu perjantaina, 06.02.2015 klo 13:12)

_Kisse_

_Kisse_
Viestimäärä: 574

VS: ASUMINEN - Lauantaina, 14.02.2015 klo 09:05  
+
0
Jeps, me aletaan pikkuhiljaa haudata ajatusta uuden vuokrakämpän etsimisestä ja tässä pohditaan asuntolainaa. Todettiin tässä että tuskin toisistamme eroon halutaan ja se on loppujen lopuksi meille fiksumpi vaihtoehto, kun saadaan perintörahoja pian käsirahaksi ja oon itse pankissa töissä, joten lainan saaminen on melkoisen helppoa, kun kummallakin vakituiset tulot.
Asuntojakin oon silmäillyt ja hyvältä vaikuttaisi, raa'an asuntolainalaskelman mukaan me saatais kirkuen lainaa just sellaiseen kämppään joka haluttaisiin, mutta katsotaan kuinka käy.. :shifty:
- Welsh Corgi Pembroke, Maxim s. 26.1.2014 -
- maatiaiskisu Sulo Sigmund Mauritzio s. 22.11.2012-

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: ASUMINEN - Maanantaina, 16.02.2015 klo 14:14  
+
0
^ Tsemppiä, siitä se lähtee! :hymy: Kannattaa kilpailuttaa sitä lainaa ja käydä useammasta pankista kysymässä. Erot voivat olla tosi suuria.

Me nyt sit vissiin rakennetaan, jos löytyy se perkeleen tontti jostain. Alkaa varmaan vaan olemaan vähän kiirus, jos meinaa kesällä ryhtyä hommiin...

nenssi

nenssi
Viestimäärä: 2161

VS: ASUMINEN - Keskiviikkona, 25.02.2015 klo 11:23  
+
0
Se olisi sitten edessä kolmas muutto vuoden sisällä. :viheltel: Jos sitten ei tarvitsisi hetkeen... Järki katoaa muuten. Nykyisessä asunnossa ei ole mitään muuta vikaa kuin se, että se on kylmä ja sisäilma on todella huono. Ilmanvaihto ei toimi käytännössä ollenkaan. Ilmankos on jatkuvasti pää kipeä. Näinpä kävin katsomassa vanhaa omakotitaloa naapuripaikkakunnalla, Kurikassa. Ja voi vitsi mikä talo onkaan!

Kaksi kerrosta, keltainen sotien aikaan rakennettu omakotitalo verannalla. Alakerrassa iso tupakeittiö, olohuone, makuuhuone, kylppäri ja sauna. Yläkerta on kesken, mutta siellä on yksi huone kesäkäyttöön. Iso aidattu piha, ulkovarasto, pihasauna, puuliiteri, keskustaan viisi kilometriä... Sisällä on kolme tulisijaa; pönttöuuni, leivinuuni ja puuhella. Sisäilmassa eron nykyiseen asuntoon huomasi heti! Joka puolella mitä mahtavimpia koiranulkoilutusmaastoja.

En muista kuka oli kyseessä, mutta joku täällä kertoi radiosta soineen Softenginen Yellow house kun oli menossa kirjoittamaan kauppasopimusta keltaisesta omakotitalosta. Itselle tuli ihan tajuttoman kumma fiilis, kun olin matkalla kirjoittamaan vuokrasopimusta keltaisesta omakotitalosta, ja radiossa soi mikäs muukaan kuin Yellow house. :nauru:
ppu Hukka 6/2011
bou Bentley 4/2011, meillä 7/2013 lähtien

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: ASUMINEN - Maanantaina, 02.03.2015 klo 11:06  
+
0
^ Vähänkö kuulostaa hyvältä! :peukku:

Me käytiin katsomassa tontteja lauantaina ja oishan siinä meille passeli puoli hehtaaria juuri oikealla sijainnilla... Vartin välein vaihtuu mielipide tästä rakentamishommasta.

raggetti

raggetti
Viestimäärä: 1725

VS: ASUMINEN - Maanantaina, 02.03.2015 klo 13:16  
+
0
^ meinasitteko itse rakentaa vai paketilla? Minkälainen talo on suunitelmissa?
Me silloin ~4 vuotta sitten rakennettiin tuo nykyinen talo. Tehtiin perustukset ja muurattiin kellari itse, yläkerta tuli pakettina säältä suojaan asti ja sit tehtiin sisusta itse. Kyllähän se paljon vaati, ja oli pitkä projekti mutta nyt alkaa olla ihan kaikki tehty ja valmiina joten voi vaan nauttia :) Muutettiin sisään siinä vaiheessa kun oli yläkerta pinnoiltaan valmis ja keittiö asennusvaiheessa, alakerta oli vielä silloin täysin tekemättä. Kyllähän tuon olisi voinut tehdä nopeammin ja varmasti oltais tehty jos oltais muutettu vasta kun olis ollu valmis, mutta tehtiin nyt tuolla tyylillä :)
How to handle stress like a dog:

If you can't eat it
Or play with it

Then pee on it
And walk away

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: ASUMINEN - Maanantaina, 02.03.2015 klo 13:52  
+
0
^ Meinattiin, että tilattaisiin paketti joka sitten väännettäisiin lähes kokonaan itse kasaan. Esim. pystytys ja perustukset hankittaisiin paikallisilta firmoilta. Lähipiirissä on osaajia, joilta hoituu esim. putki- ja sähköhommat. Mies on kätevä käsistään ja kyllä mullakin pysyy pensselit ja porakoneet käsissä. Tarkoituksena olisi siis säästää mahdollisimman paljon itse tekemällä (ja kilpailuttamalla), mutta kuitenkin järjen rajoissa. Me ollaan tässä muutama vuosi kärsitty siitä, ettei kotona ole iltaisin, viikonloppuisin saati lomien aikaan yhtään mitään tekemistä. Tämä olisi ainakin ratkaisu siihen :nauru:

Yksikerroksinen ja noin 100-120 neliöinen talo (kolme makkaria) olisi haaveissa. Ei mitään krumeluuria.

Johannna

Johannna
Viestimäärä: 3878

VS: ASUMINEN - Perjantaina, 08.05.2015 klo 09:05  
+
0
Me ollaan miehen kanssa vähän mietitty talopakettia, ihan siis että ei tehtäis mitään itse, vaan avaimet käteen-periaatteella.

Ollaan molemmat ihan täysin noviiseja näissä asioissa, ja mietityttääkin että mitä moinen kustantaa ihan kaikkinensa, eli se itse talo, työt, toimitus, tontti, maa- ja putkityöt ym.
Kenelläkään kokemusta?
Ja mitä eroa on, ostaako oman tontin vai vuokraa? Tai siis lähinnä plussat ja miinukset molemmissa?

Mitä olen esim. Kastellin ja älvsbytalon paketteja katsellut, niin ne ihan "perustalot" ei ole mielestäni kovin kalliita, edes avaimet käteen-periaatteella, mutta sehän onkin pelkkä talon hinta, eikä sisällä mitään muuta.

Jotenkin tuntuis mielekkäämmältä ja turvallisemmalta hankkia tuollainen paketti ja saada uutta, kuin ostaa talo, josta ei kuitenkaan voi ehkä olla täysin varma, ettei olekaan sitten läpimätä.. :shifty:

Ei ole kyllä ihan ajankohtainen asia vielä tämä, ja kyllähän noita asioita saa tietenkin selviteltyä vaikkapa Kastelliin marssimalla, mutta olisi kiva kuulla muiden kokemuksia näistä talopaketti-asioista. :hymy:
Advice is what we ask for when we already know the answer but wish we didn’t.


NiiNu

NiiNu
Viestimäärä: 1727

VS: ASUMINEN - Perjantaina, 08.05.2015 klo 10:03  
+
0
^Itsellä ei ole mitään kokemusta, mutta olen lueskellut tätä blogia, jossa tehtiin talo juuri tuollaisella avaimet käteen periaatteella (on varsinaisesti sisutusblogi, mutta kirjoitteli paljon myös heidän taloprojektista). Heillä ei mennyt kaikki asiat ihan putkeen, mm. tontin etsintä ja talon toimittajan valinta, joten saa vähän kuvaa siitäkin mitä kaikkea voi tulla vastaan. Hän on myös joissain postauksissa eritellyt kaikkia kustannuksia, joita heidän täytyi ottaa huomioon varsinaisen talopaketin lisäksi.

Nyt kun kerran tänne topiciin kirjoittelen, niin hehkutellaan nyt samalla, kun meillä on uusi ihana oma koti! Ostettiin avon kanssa pieni kerrostalokaksio uudiskohteesta (päästiin itse päättämään pintamateriaalit) ja muutettiin tuossa helmikuun lopussa. Nyt alkaa pikkuhiljaa olemaan paikat kunnossa, parvekkeelta puuttuu muutama juttu vielä, mutta me like :love:
Shelttityttö Hertta, s. 05/2012

Johannna

Johannna
Viestimäärä: 3878

VS: ASUMINEN - Perjantaina, 08.05.2015 klo 17:27  
+
0
^ Thanks! Täytyypä perehtyä. :hymy:

Ja onnea uuteen kotiin!
Advice is what we ask for when we already know the answer but wish we didn’t.


NiiNu

NiiNu
Viestimäärä: 1727

VS: ASUMINEN - Lauantaina, 09.05.2015 klo 22:14  
+
0
^Thänks! :hymy: Tässä muuten vielä toinen blogi, josta kuulin eilen kun tuli talopaketit puheeksi avon kaverin kanssa, joka on rakennusalalla töissä. Tässä on pahin esimerkki siitä, kuinka suurin piirtein kaikki voi mennä pieleen. Ei siis mitenkään lannistusmielessä, vaan sieltäkin varmasti löytyy niitä juttuja, joita pitää ottaa huomioon tällaisissa projekteissa ja ei kokemattomana välttämättä tulisi ajatelleeksi :)
Shelttityttö Hertta, s. 05/2012

Rorys

Rorys
Viestimäärä: 5244

VS: ASUMINEN - Lauantaina, 09.05.2015 klo 22:55  
+
0
Se on niin monesta eri asiasta riippuvaista tuo rakentaminen ja sen kustannukset. Me laskettiin yksityiskohtainen ja ylimitoitettu budjetti exceliin maalilitran tarkkuudella. Jos jouduttais palkkaamaan kirvesmies yms. työvoimaa niin ei olisi varaa mitenkään. Tontti ja maatyöt lohkaisevat meillä talopaketin jälkeen eniten. LVI-ja sähkötyöt ovat myös arvokkaita.

Ensi viikolla me laitetaan tontista suunnittelutarveratkaisu ym. vireille. Jos kaupunki on myöntyväinen, niin syksyllä alkaa tapahtua...

keimu

keimu
Viestimäärä: 4291

VS: ASUMINEN - Sunnuntaina, 10.05.2015 klo 23:37  
+
0
Tontin hinta on tietysti niin riippuvaista siitä mitä etsii ja mistä etsii, että siitä on turha keskustella ja se tietty on myös aika yksiselitteinen kulu. Omalla tontilla oleva kiinteistö on tietysti aina arvokkaampi kuin sama kiinteistö vuokratontilla. Etenkin vuokra-ajan lopun häämöttäessä vaikuttaa myös myyntiin. Kaikki kunnat ei suostu myymään tontteja suoraan vaan esim. 5v vuokralla, jonka jälkeen mahdollisuus lunastaa tontti.

Olettaen että tontilla on kunnallistekniikka jo valmiina niin viemäröinnin liittymiskustannukset löytyy kunnan sivuilta, sähköverkkoon taas paikalliselta sähköyhtiöltä ja niin edespäin. Karkeasti voi sanoa että erilaisiin liittymiin kuluu n. kymppitonni, mutta nämä taas siis suht yllätyksettömiä kuluja.

Avaimet käteen paketissa oikeastaan suurin budjetin muuttaja on maatyöt, joissa voi tulla isojakin yllätyksiä jos tontti vaatiikin paljon enemmän työtä kuin ennalta odotettiin. Toisaalta kyllä näissäkin nyt isoimmilta yllätyksiltä säästyy kun on järki päässä. Toinen iso yllätystekijä on sitten tietysti noi vesiliittymät, jos tarvii alkaa tehdä kaivoa yms. sekä lämmitysmuodosta riippuen sielläkin puolella voi tulla yllätyksiä.

Meillä talo valmistui 2013, budjetti piti varsin tarkasti kun se hyvin oli suunniteltu ja ennen kaikkea pidettiin kiinni siitä, mitä oli suunniteltu! Jos rahaa oli varattu summa x asiaan y niin sitten sitä summaa ei ylitetty kuin tarkoin harkituissa tilanteissa ja/tai äärimmäisessä pakossa. Päädyimme lopulta esimerkiksi kalliimpaan lattiamateriaaliin, koska koimme sen järkevämmäksi ratkaisuksi pitkällä tähtäimellä. Autotallin pohjat taas veivät enemmän rahaa kuin oli suunniteltu koska oli pakottavia syitä tehdä alkuperäisestä poiketen. Kaiken kaikkiaan talopaketin päälle (ns. Viittä vaille valmis eli pintarempat+kiintokalusteet hoidimme itse) tuli n.50 tonnia. Näistä n. 20t meni noihin pintoihin+kiintokalusteisiin ja n. 30t liittymät, luvat, maatyöt.

Kaislus

Kaislus
Viestimäärä: 1047

VS: ASUMINEN - Tiistaina, 19.05.2015 klo 01:31  
+
0
Ah autuutta! Hyvästi HOAS ja pelko soluasuntoon joutumisesta, sain kaupungilta yksiön aivan superhyvältä paikalta :aurinko: Ja paras juttu: kävin katsomassa asuntoa, ja kun näin keittiön, hihkaisin heti "onks toi tiskikone onks se sun voinko mä ostaa sen!!" - ja nyt olen onnellinen pienen punaisen tiskarin omistaja :love:

Ongelma vaan on edelleen toi typerä koira. Tulisiko kenellekään mieleen mitään ns. pomminkestävää ratkaisua, jolla koiran saisi rajattua eteisen ja kylppärin alueelle päiviksi, ettei se pistä keittiötä palasiksi? Pohdin jo sitäkin, että rakennan 2m korkeasta vanerista sermin, jonka saa taiteltua kotonaoloajoiksi seinää vasten, ja poissaoloajoiksi kiinnitän sen seiniin munalukoilla ja otan avaimet mukaani.. Kyseistä epeliä ei siis pidättele esim. 120-senttinen, metallinen pentuaitaus, joka on kiilattu sohvalla ja metallihäkillä paikoilleen.

  Siirry sivulle: 1 ... 48 49 50 ... 53
Hae viesteistä
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28250
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6355
Viestejä yhteensä545793
Uudet käyttäjät tänään0
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265919
(Tilastot päivitetty viimeksi 20.05.2024 klo 08:00)