Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Perjantaina, 21.05.2010 klo 21:42

Ekotekoja

Siirry sivulle: 1 2 3 ... 6

muruisa

muruisa
Viestimäärä: 76

VS: EKOTEKOJA - Lauantaina, 22.05.2010 klo 21:26  
+
0
Jonkinmoinen ekoihminen löytyy täältäkin. Ekoajattelussa mulla on "yllätys yllätys" takana rahansäästö, joten esim luomuvihanneksia ei tule ostettua, jolleivat ne sitten ole ole saman hintaisia kuin normit (joskus sellaisiakin löytyy, esim. reilun kaupan banaanit olleet halvempia kuin tavalliset). Mutta listaanpa nyt jotain mitä on tulee harrastettua:

-Biolanin lämpökompostori ollut käytössä jo varmaan 8 vuotta. Painoon perustuva jätemaksu on meillä tosi pieni, ja lisäksi saadaan omaa multaa kukkapenkkeihin. Kuivike kompostoriin tietysti maksaa, mutta ostamalla kokonaisen turvepaalin esim agrimarketista pääsee siinäkin halvimmalla. Kuivat lehdet yms käyvät kuivikkeeksi myös, ja ovat ilmaisia.

-Kierrätän säilyketölkit, lasipurkit, lehdet ja pullot tietysti palautan kauppaan. Pahvit ja maitopurkit poltetaan. Paristot ongelmajätekeräykseen.

-On suora sähkölämmitys, mutta muina vuodenaikoina paitsi kesällä lämmitetään taloa myös polttamalla takkaa päivittäin. Miehen työpaikan roskalavoista saadaan puut ilmaseksi.

-Pyrin käyttämään yösähköä, eli tiski- ja pesukone vasta iltamyöhällä päälle.

-Kirppareita olen harrastanut iät ja ajat myymällä kaikki turha tavara, mm. lasten pieneksi jääneet vaatteet ja lelut, ja oikeastaan ihan kaikki muukin mahdollinen siellä. En ole tavarankerääjä. Nyt olen hoksannut että kirppareilta löytyy tosi siistejä, ihan uusia vaatteita ja kenkiä todella edullisesti. Luultavasti tulevaisuudessa ostan enemmänkin tarpeellista tavaraa ja vaatteita kirppareilta. Vaateteollisuus kuluttaa mun tietojen mukaan (hatarien, en mene vannomaan)luonnonvaroja todella paljon. Lisäksi inhoan shoppailua, johtuen varmaankin siitä kun olen suurimman osan työhistoriastani ollut kaupassa töissä, ja nähnyt niin läheltä sen kulutushysterian. Tavaraa tulee ja kauppa käy, aina vaan uutta ja uutta tavaraa, ja pakkausjätettä kertyy uskomaton määrä. Ei kiitos enää.

-Vanhoja, mutta jämäköitä ja kestäviä huonekaluja olen myös ostanut kirpparilta. Mikään ei ärsytä niin paljon kuin joku halpishuonekalu, joka puolen vuoden käytön jälkeen on jo hajonnut, eli karkeaa jätettä. Jos ostan uusia huonekaluja, kestävyys on yksi tärkeimmistä kriteereistä.

-Kuukuppi ollut 1,5 vuotta. On kätevä.

-Jossain mielessä nuo koiratkin ovat ekologinen "hankinta", kun aika paljon ruuantähteitä, jotka muuten menisivät kompostoriin voi antaa koirille. Ja annankin kaiken, minkä vaan voi. Eli käyttökelpoinen ruoka tulee käytettyä eikä heitettyä kompostiin.

-Kankaisia tai muovipunoksisia kauppakasseja olen käyttänyt iät ja ajat.

-Jugurtit ostan yleensä litran pakkauksissa. On halvempia ja ei tule jätettä roskikseen, kun tölkin voi polttaa. Myös kaikenlaisia "pikkupaketteja" valmisruokia, kuten hampurilaisia, valmisaterioita jne ostan todella harvoin. Niistäkin tulee yllättävän paljon jätettä. Tehdään yksi ruoka päivässä ihan perusraaka-aineista.

-Työeväät on yleensä pestävässä eväsboxissa, en pakkaile pakastepusseihin.

-Meillä on silppuava ruohonleikkuri, näin nurmikko lannoittaa itse itseänsä eikä tarvitse ostaa niin paljon nurmikonlannotteita.

-Marjoja ja omppuja saadaan paljon omalta pihalta, mm. mehua ei tarvitse juuri koskaan ostaa kun itsetehdyt pakastimessa. Kasvi- ja perunamaata on tullut joskus harrastettua, mutta enää en jaksa.

Nämä tuli nyt ensimmäisenä mieleen. Mutta on mullakin heikkouteni, joista nyt mieleen tulee:

-Oma auto. Tosin miehen kanssa pyritään kulkemaan samalla töihin niin paljon kuin mahdollista.

-Koirat eivät kai mitään ekologisia lemmikkejä ole, kun ovat lihansyöjiä.

-Karkeaa jätettä meillä tulee luvattoman paljon. Aika moni tavara hajoaa, esim. lasten kengät ja vaatteet, jotkin huonekalut, lumikola yms, eikä siis pysty kierrättämään.

-Vettä meillä kuluu paljon.

Kyllä tämä ekologisuus mua näköjään kiinnostaa kun tekstiäkin tuli näin paljon :) Ja tuntuu että mitä vanhemmaksi tulen sitä enemmän näitä asioita ajattelen.

Lisäys: niin, ja kaupassa tietysti käyn vain kerran viikossa. Bensaa säästyy ja rahaa myös, kun ei tule ostettua kaiken maailman heräteostoksia ja muita mielitekoja.
"Voi neuvoa toista vaan siihen asti mihin on itse matkallaan päässyt"

seropi Muru 12.10.2004
seropi Benny 05/2008
maatiaiskissa Patsy 05/2002
(Viestiä on muokattu lauantaina, 22.05.2010 klo 21:28)

Myotis

Myotis
Viestimäärä: 51

VS: EKOTEKOJA - Maanantaina, 24.05.2010 klo 10:37  
+
0

Eevus kirjoitti:

Perimmäinen ajatus tässä kysymyksessäni taitaakin siis olla se, että mikä ajatus on niiden pienien tekojen takana, hyvä mieli itselle vai yritys viedä maapaloa parempaan suuntaan tjn?


Molempi parempi. Pienistäkin asioista syntyy isoja tekoja, jos useampi tekee valinnan. Pienetkin asiat(ja niistä keskusteleminen) muuttavat ajatusmaailmaa oikeampaan suuntaan.

Meillä suurimpia ympäristöystävällisiä tekoja on tuulisähkön tilaaminen ja vuosittaisen lahjoituksen tekeminen luonnonsuojeluliitolle.
Muita arjen pieniä valintoja:
-Kierrätys
-oma kankainen kauppakassi tai reppu
-polkupyöräily/kävely inhimillisen mittaisilla matkoilla
-vaatteita korjataan ja ostetaan mielellään kestävää(erityisesti ulkoiluvaatteet)
-kuukuppi
-suositaan vähän pakattuja elintarvikkeita
-käydään marjassa, sienessä ja kalassa. Tarkoituksena on laittaa tuohon pihalle ensi vuonna pieni kasvimaa. Tänä vuonna oltiin vähän myöhässä..

Toisaalta kulutetaan kyllä joissain asioissa ihan törkeesti, joten ei sitä sädekehää voi oikein kantaa.
-Oma auto. Mukavuus, josta kumpikaan ei luopuisi. Mä ajelen sillä harrastuksiin(voi turhuus!) ja mies töihin
-Koirien ja akvaarioiden pito
-tykätään saunoa, joten se lämpeää pari kertaa viikossa
-Halutaan asua syrjemmässä(tulevaisuudessa ihan maalla), joten matkaamiseen menee energiaa.

Tigru

Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: EKOTEKOJA - Maanantaina, 24.05.2010 klo 12:41  
+
0
Meillä kierrätetään muovit, lasi, metalli, paperi, pahvi + nestekartonki jne kaikki kierrätyskelpoinen. Biojäte menee erikseen ja puutarhajätettä pyritään hyödyntämään omalla pihalla. Samoin sisäkukkien mullat kiertää ulos kukkapenkkeihin ja pensaiden alle jne.

Kirjoja haetaan kirjastosta ja vaihdellaan kavereiden kanssa ja nyt paikallinen vihreiden yhdistys oli järjestänyt kirjan vaihtopäivät jonne kuskasin ne kirjat joita meillä ei enää lueta. Musiikin ostan nykyisin aika usein netistä mp3-muodossa.

Lamput on energiansäästölamppuja kaikkialla siellä missä ne toimii. Olohuoneessa ja keittiössä en ole vaihtanut halogeeneja niihin koska korvikkeet antaa niin sinistä valoa. Eli ei me kaikessa olla ekologisia vaikka syytä olis.

Kasviksia ostetaan sesongin mukaan yleensä ja punaista lihaa syödään suht vähän. Hirveä ja muuta riistaa ostaisin jos tietäisin mistä sitä saa. Kalaa haetaan kalasatamasta ja marjat on kotimaisia (en pysty selälläni poimimaan, mutta ostetaan torilta), samoin sieniä kerätään. Koitan myös katsoa ettei ostettaisi tuotteita joissa on käytetty palmuöljyä.

Lyhyet matkat mennään ilman autoa, mutta kyllä me tarvittaessa käytetään autoa ihan surutta. Täällä kun ei tuo julkinen liikenne oikein toimi ja lisäksi se on järkyttävän kallis.

Kuukuppi ja kestositeet on käytössä, mutta pääasiallinen syy käyttöön on se että ne on miellyttävämpiä. Pesupähkinöiden pesutulokseen en ollut oikein tyytyväinen.

Sähkö on vihreää sähköä. Ja kaupassa koitetaan valita esim lähituotannon leipää ja välttää tuotteita joissa on moninkertaiset pakkaukset. Kirppareita kolutaan jonkin verran.
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: EKOTEKOJA - Maanantaina, 24.05.2010 klo 13:04  
+
0
Meillä ei olla kiihkeän vihreitä, vaan pyritään olemaan ekologisia omien resurssien puitteissa. En siis stressiä asiasta väännä vaan pyrin parhaimpaani.

Tigru kirjoitti:

Samoin sisäkukkien mullat kiertää ulos kukkapenkkeihin ja pensaiden alle jne.


Tätä tapahtuu myös meillä. Muutenki jos jonkin asian voi hyödyntää toisella tapaa niin pyrin siihen. Vanhat vaatteet/kankaat kerään talteen ja käytän uudelleen käsitöissä sekä askartelussa. Pyrin korjaamaan tai uudistamaan rikkinäiset tai ajastaan jäljessä kulkevat tavarat uudeksi asiaksi. Esim. vanhasta suihkuverhosta tuli rantakassi

ja vanhasta käsilaukusta kamerakotelo.

Myös kahvipusseja tulee hyödynnettyä

Meillä kierrätetään biojäte, metalli, lasi, paperi sekä energiajäte (muovi + kartonki). Energiansäästölamppuhin on vaihdettu sitä mukaan ku vanhat hehkulamput on palanu. Kuukuppia tms. en oo uskaltanu vielä ottaa käytöön ku kuukautiset on sen verran runsaat et saisin varmaan tunnin välein kupin tyhjentää. Pitäis vaan uskaltaa kokeilla. Vaatteet meillä ostetaan kirpparilta (paitsi alusvaatteet ja kengät) ja me myös omat käyttökelpoiset tavarat myydään kirpparilla tai lahjoitetaan pois.

Autoa meillä käytetään hävyttömän paljon ja lihaa syödään melko surutta. Kotimaista pyritään ostamaan jos hinta ei ole pilvissä, mut luomuun en ole innostunut.
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

Tigru

Tigru
Viestimäärä: 2736

VS: EKOTEKOJA - Maanantaina, 24.05.2010 klo 13:13  
+
0
^Mulla on kans tosi runsaat kuukautiset ja yksi kuukupin ihanimpia puolia on se että sitä ei pahimmillaankaan tarvi tyhjentää kuin kolmesti vuorokaudessa.
Taigalta (poetry in motion): bedlingtoninterriereitä.

SanttuJ

SanttuJ
Viestimäärä: 5302

VS: EKOTEKOJA - Maanantaina, 24.05.2010 klo 13:15  
+
0
^Ai :eek: No sit pitääki ehdottomasti kokeilla! Kiitos tiedosta! :aurinko:
bokseri Luna 14.8.2009 - 13.3.2015
labradorinnoutaja Inni 31.3.2014

Kalinka

Kalinka
Viestimäärä: 731

VS: EKOTEKOJA - Maanantaina, 24.05.2010 klo 13:29  
+
0
Itse en yritä tehdä mitään sen suurempaa, sellaisia pikkujuttuja, mitkä tulee ihan itsestään. Monesti en edes ajattele toimivani ekologisesti, vaan ainoastaan säästeliäästi ja järkevästi. Tai voiko sitä nyt ilmaista noin? :mietiskel: Lähinnä siis tarkoitan sitä, etten toimi niin kuin toimin siksi, että haluan toimia ekologisesti vaan koska se mielestäni vaan kannattaa tehdä niin. :nauru:

Meillä kierrätetään bio, paperi, kartonki, metalli ja lasi. Vanhat vaatteet yritän myydä kirppiksellä tai lahjoitan hyväntekeväisyyteen. Olen huono ylipäänsäkään heittämään mitään roskiin, jos sitä vaan mitenkään voi käyttää vielä johonkin.

Meillä ei ole autoa. Käytetään julkisia ja kesällä poljetaan mahdollisimman moni alle 20km matkoista pyörällä. Tosin nyt ei olla uskallettu yövuoroon polkea Helsingin keskustaan, kun ei uskalla jättää pyörää sinne.

Kaupassa käytetään kankaista kassia. Silloin tällöin otetaan muovinen/paperinen kassi, jos ei ole muistanut kassia ottaa mukaan, ne käytetään sitten roskapusseina.

Leipäpussit ym. käytän Laran kakkapusseina, koska meidän lenkkiteiden varsilla ei pahemmin ole sellaisia biopussillisia roskiksia. Jätän kakat keräämättä, jos ipana kakkii johonkin pusikkoon.

Ylimääräiset valot sammutetaan ja muutenkin sähkölaitteita pidetään mahdollisimman vähän päällä (tosin, joskus harvoin kun olen yksin kotona ja saan pelkokohtauksia, on pakko sytyttää kaikki mahdolliset valot..).

Tulostan kaiken pakollisen kaksipuolisena, yleisesti yritän välttää tulostamista kokonaan.

Matkalipuista sen verran, että koen tekstarilipun paljon helpommaksi kuin ostettavan lipun. Tosin, itselläni on nyt matkakortti, joten tulee käytettyä sitä. Muuten haluan yleensä kuitit ostoksistani, koska seuraan menojani aika tarkkaan, mutta pankkiautomaateilla en tulosta koskaan kuittia. Askel se on sekin.

Paperin kuluttamisesta minulle jäi mieleen jonkun amerikkalaisen ekoihmisen vinkki, että aina kun menee ruokalaan/kahvilaan ym. niin ottaa kahden servetin sijasta vain yhden. Itse tosin yleensä otan sen kaksi, koska laitan sen toisen/molemmat aina kassiin. Ei tarvitse ostaa erikseen nenäliinoja, paitsi flunssa-aikaan. :nauru:

Meidän ruokapuolessa on varmaan eniten korjattavaa, ostetaan yleensä sitä halvinta mahdollista ja syödään aika paljon lihaa. Olen huono tekemään kasvisruokia ja avo haluaa lihaa, niin kotona tulee syötyä lähes lihaa, mutta esim. koulussa valitsen yleensä kasvisvaihtoehdon. Kesällä suosin kotimaisia kasviksia, koska ne on halpoja ja maistuvat vaan niin hyviltä. Luomuun ei opiskelijana ole varaa. Kananmunat ostin pitkään luomuna, mutta sekin jäi, kun niitä menee nykyään ihan tuhottomasti. Maitokin ostetaan ruotsalaisena nykyään, kun sitäkin vaan menee niin paljon, että kaikki sentit pois hinnasta merkitsee.
Brasilianterrierit lady Lara Croft 13.11.2005 & herra Max Payne 21.08.2011
Laralla on asiaa

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: EKOTEKOJA - Lauantaina, 19.06.2010 klo 00:41  
+
0
Mä olen "luonnollisesti ekologinen", osa noista epäekologisista valinnoista on mun mielestä nyt vaan todella tyhmiä ja järjettömiä -> en nyt muutenkaan ymmärrä minkään haaskaamista jne. Pihi mikä pihi... :)

Kaikki mahdollinen kierrätetään. Ruoka tehdään itse, mahdollisuuksien mukaan ostan luomua ja Reilun kaupan tuotteita (vaikka ne ovatkin järjestäen kalliimpia, niin haluan luottaa siihen, että mitä enemmän niitä ostetaan -> sitä halvemmaksi ne muuttuvat...). Teen myös koiralle ruuat itse.
Meillä ei ole autoa, kuljetaan pääasiassa julkisilla pidemmät matkat ja muuten kävellen tai pyörällä. Kaupassa käydään kävelten, omat kangaskassit mukana. Tyhmää ostaa joka kerta erikseen uusi muovikassi :p
Vuokraan viljelypalstaa, tosin tää on nyt eka vuosi ja näyttää menevän harjoittelun puolelle.
Aika paljon ostan juttuja käytettynä, esim. melkein kaikki takit on tällä hetkellä kirpparilta ostettuna, ja Hugo-koira ei ole raukka saanut uutena kuin yhden kaulapannan ja näyttelyremmin :)
Pyrin välttämään ostamista ostamisen itsensä takia, "ku olis vaan kiva saada jotain uutta". Jos jotain uutta on kuitenkin pakko saada, ostan esim. huuto.netistä kirjan tmv.
Käytän luonnonkosmetiikkaa ja biohajoavia pesuaineita jne, tosin pesuaineiden kanssa pohdiskelen nyt onko kotimainen tuote sitten kuitenkin parempi kuin ulkomainen eko...

Enkä kerää koirankakkaa muovipusseihin vaan jos toi nyt sattuu pashkantamaan johkin epäsopivalle paikalle, niin heittelen sopivalla risulla ojanpohjalle tmv :)
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

Alerte

Alerte
Viestimäärä: 3393

VS: EKOTEKOJA - Lauantaina, 19.06.2010 klo 22:25  
+
0
Mä ostan varsin paljon käyttettyjä tavaroita. Kirjoja, dvd:itä, koruja, koirajuttuja, vaatteita. Uuteen ei ole toisaalta varaa ja toisaalta vähän maailmaa nähneet ovat mielenkiintoisempia, varsinkin vaatetyylistä saa tosi makean, kun viitsii nähdä etsimisen eteen hieman vaivaa.
uudelleenbrittiläistynyt mudisti/corgisti

Suden Sade

I`cao

I`cao
Viestimäärä: 123

VS: EKOTEKOJA - Sunnuntaina, 20.06.2010 klo 00:32  
+
0
Täällä suositaan kanssa kirppareita ja kierrätyskeskuksia :) Kierrätän niin hyvin kun se kerrostaloasumisessa on mahdollista (esim meiltä puuttuu metallikeräys roskakatoksesta..). Ruokakaupassa vältän turhan pakattuja tuotteita ja jos ostan vaikka appelsiinin niin en laita sitä pussiin vaan hinta suoraan kylkeen :) Kirjasto on myös pop!
Pk.collie Viipo, s.17.4.2010

NataliaNala

NataliaNala
Viestimäärä: 283

VS: EKOTEKOJA - Sunnuntaina, 20.06.2010 klo 09:34  
+
0
- olen vegetaristi, ja se on ekologisin tekoni :aurinko:.
- meillä ei ole varaa luomuun, mutta pyritään mahdollisuuksien mukaan luomua suosimaan ja lähituotettua ruokaa (lukuun ottamatta soijaa, joka on kuitenkin todella paljon ekologisempaa kuin soijalla ruokittujen tehotuotettujen eläinten syöminen)
- kuuntelen musaa lähinnä mp3-muodossa
- ostan kirppareilta todella paljon tarpeellisia (ja vähemmän tarpeellisia :nolo:) vaatteita, kenkiä sekä tavaroita
- en osta vaatetta yhden kerran käyttöön ja jos tulee virheostos niin myyn/annan eteenpäin tai jos ehdin, palautan kauppaan
- kerään ja pakastan marjoja, kuivatan nokkosta yms.
- pyrin sulattamaan pakastimen tarpeen mukaan usein'
- käytän joukkoliikennettä tai tsygää (sekä jalkojani) niin usein kuin mahdollista (se vain ottaa pannuun miten kallista dösä- yms. liput on :heristel: mitä järkeä siinä sitten oikein muka on olevinaan!)
- kierrätän
- lajittelen roskat
- käytän mikroa ja pitäisi se isompi vedenkeitin hankkia
- pienen pieniä juttuja, kuten käytän hyväksi jälkilämmön lieden ja saunan käytössä jne. en osta mehutetroja tai yksittäispakattuja soijajuguja tms.
.... jotain sellaista nyt tulee ensiksi mieleen :aurinko:
Mutta kumminkin, en todellakaan ole mikään ekokuningatar, viihdyn lämmössä ja huonelämpötila on talvisin liian korkea (vaikka kerrospukeutumisella yritänkin sitä korjata, mutta olen vilukissa), nautin pitkistä kuumista suihkuista, kauniista vaatteista ja kengistä (vaikka pääasiassa sentään kirppiksiltä ostankin)... :nolo:
Puhutaan ihmisen "eläimellisestä" julmuudesta. Mutta se on hirvittävän väärin ja loukkaavaa eläimiä kohtaan: eläin ei ikänä pysty olemaan yhtä julma kuin ihminen, yhtä taiturimaisesti, yhtä taiteellisesti julma.
Karamazovin veljekset

Manna

Manna
Viestimäärä: 303

VS: EKOTEKOJA - Sunnuntaina, 20.06.2010 klo 13:53  
+
0
Hmm... Mitähän meillä...

- Olen lakto-ovovegetaristi (samoin mies), mutta yritän suosia (rahatilanteen salliessa) vegaanituotteita. Esim. ostan suomalaista kauramaitoa. Kananmunat ostan aina luomuna silloin harvoin kuin ostan, aika paljon teen kakkujakin yms. täysin vegeresepteillä. Vegemakaronilaatikko on muuten miljoona kertaa paremman makuista, imo, kuin tavallinen munamaidolla tehty (vaikka siinä nyt käytetäänkin soijajauhoja). Muutenkin pyrin suosimaan lähi- ja luomuruokaa. Jos olisi varaa, en varmaan muuta ostaisikaan kuin luomua (varsinkin maitotuotteiden kohdalla). Nämä ruokavalinnat perustuvat kuitenkin suurilta osin eläinten oikeuksiin ennemminkin kuin ekologisuuteen.

- Kaneille kerään paljon tuoretta ruokaa kesäisin ulkoa, niin ei tarvitse ostaa kaupasta.

- Lajittelen roskat: metalli, muovi, bio, lasi, pahvi, paperi... Muoviroskat joutuu viemään noin kilsan päähän kaupan ekopisteelle, mutta samallahan nuo menevät kun kaupassa käydään.

- Käytetään lähes sataprosenttisesti kulkemiseen julkista liikennettä ja polkupyörää, sillä meillä ei ole omaa autoa. Tosin täällä päin bussiliikenteessä olisi paljon parantamisen varaa, joten välillä ärsyttää olla niin riippuvainen busseista.

- Vien tarpeettomat tavarat kierrätyskeskukseen tai kirpparille, en heitä muuta kuin täysin rikkinäisiä roskiin. Vanhoja (rikkinäisiäkin) pyyhkeitä/vaatteita olen kierrättänyt rottien riippareiksi/löhötuubeiksi.

- Eläinten kuivikkeet menevät kompostiin.

- Pyrin ostamaan ekopuhdistusaineita, ja niistäkin suosin kotimaisia. Välillä tulee ostettua halpismarkettimyrkkyjä... Mutta esim. shampoomerkki on ollut jo kahden vuoden ajan Elokuu. :hymy:

- Käytän kuukuppia.

- Osa meikeistä on esim. Body Shopia ja "luonnon" kosmetiikkaa.

- Yritin käyttää Frantsilan hammastahnaa, mutta jotenkin tuntui epäluotettavalta hampaiden kunnon kannalta...

- Olen tutustunut dyykkaamiseen sen verran, että olen roskakatoksesta löytänyt esim. vanhan pyörän korin rottahäkkiin. :jjei: Kiinnostaisi kokeilla enemmänkin. Esim. tulevalle koiralle, jos dyykkaisi osan lihasta, vaikka se onkin vähän huono dyykattava, kun pilaantuu herkästi...

- Ostan osan vaatteista kirppareilta. Myös eläinten häkit (paitsi yksi) ja osa tavaroista on ostettu käytettynä.

- Rottien lihapuoli on ollut osaksi riistaa (muoks. tarkoitin poroa, se kai ei ole riistaa kuitenkaan.) ja jauhomatoja + porukoiden jämiä liharuoista.

Tulikohan nyt kaikki... Mutta joo, parannettavaa olisi vielä, vaikka ekologisuuteen pyrinkin. Esim. voisin enemmänkin ostaa kirppareilta vaatteita yms. ja kanien heinät voisi ostaa joltain lähitilalta eikä kaupasta.
Mä olen kyllä kanssa huono heittämään tavaraa roskiin, kun mietin, että sillehän voi olla vielä käyttöä, mutta en sitten yleensä niistä saa kuitenkaan mitään tuunnattuakaan. Ne sitten vain lojuvat kaapeissa. :nolo: Avokki nimittää minua joskus tavarahamsteriksi, vaikken nyt mikään mahoton keiräilijä olekaan. :viheltel:

Muoks. Meidän huonekaluista suurin osa on sukulaisten varastoista haettuja, onhan sekin ekoteko toisaalta.
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 20.06.2010 klo 13:58)

Tita

Tita
Viestimäärä: 434

VS: EKOTEKOJA - Keskiviikkona, 23.06.2010 klo 13:35  
+
0
En nyt tiedä kuuluuko tää kysymys varsinaisesti tänne, mutta menköön. Onko muut huomanneet, että vapaan kanan munissa on ohuemmat kuoret kuin tavallisissa, vai sattuiko mulle vaan joku ohutkuorisempi erä? :mietiskel: Mielelläni suosisin noita "eettisempiä" vaihtoehtoja, mutta ne on vaan aika hankalia käyttää, kun kuori menee rikki niin helposti. keittäessäkin ainakin yksi rikkoontuu ja aina ei saa edes ehjänä ulos rasiasta. Onkohan tuo kuoren paksuus joku jalostuskysymys tms?

Swi

Swi
Viestimäärä: 1932

VS: EKOTEKOJA - Keskiviikkona, 23.06.2010 klo 14:22  
+
0

Tita kirjoitti:

En nyt tiedä kuuluuko tää kysymys varsinaisesti tänne, mutta menköön. Onko muut huomanneet, että vapaan kanan munissa on ohuemmat kuoret kuin tavallisissa, vai sattuiko mulle vaan joku ohutkuorisempi erä? :mietiskel: Mielelläni suosisin noita "eettisempiä" vaihtoehtoja, mutta ne on vaan aika hankalia käyttää, kun kuori menee rikki niin helposti. keittäessäkin ainakin yksi rikkoontuu ja aina ei saa edes ehjänä ulos rasiasta. Onkohan tuo kuoren paksuus joku jalostuskysymys tms?

Mä olen huomannut saman useampaan kertaan. Monesti on mennyt rikki ihan rasiassa jo tai ainakin viimeistään keittäessä.
Tassunjälkiä sydämessä
Laku 2013
Tytti 26.03.1999-20.04.2011

muruisa

muruisa
Viestimäärä: 76

VS: EKOTEKOJA - Keskiviikkona, 23.06.2010 klo 15:40  
+
0
Yksi ekoteko tulee vielä mieleen:

Kun meidän perheelle ei nykyisin yksi 400g jauhelihapaketti riitä ruokaan, ennen laitoin 1,5-2 pakettia yhden ruuan valmistukseen. Nyt olen alkanut jatkamaan jauhelihaa soijarouheella, eli 1pkt jauhelihaa ja loput soijarouhetta. Todella hyvin toimii ja maistuu kaikille, ja on lisäksi sekä terveellisempää että kevyempää kuin jauheliha.

Ennen myös jatkoin esim. italianpataa makaronilla, mutta nykyisin korvaan senkin kasviksilla. Myöskin terveellisempää, kevyempää ja luultavasti myös ekologisempaa :)
"Voi neuvoa toista vaan siihen asti mihin on itse matkallaan päässyt"

seropi Muru 12.10.2004
seropi Benny 05/2008
maatiaiskissa Patsy 05/2002

Murmuu

Murmuu
Viestimäärä: 457

VS: EKOTEKOJA - Keskiviikkona, 23.06.2010 klo 16:35  
+
0
Mun on paha vertailla, kun en ole ikinä ostanut häkkikanan munia, mutta ainakin luomumunat on kyllä pysyneet ihan ehjinä. Vapaan kanan muniakaan en mielelläni osta, sillä eivät ne juuri ole parempi vaihtoehto häkkimunille, mutta joskus täytyy ostaa, jos asioi pienessä kaupassa. Viimeksi ostamani 12 munan paketti oli ihan jees, eivät särkyilleet eivätkä olleet ohutkuorisia. Tosin itse en kyllä juuri munia edes keittele, leivontaan ja ruokaan ne käytännössä menevät.

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: EKOTEKOJA - Keskiviikkona, 23.06.2010 klo 16:43  
+
0
Mäkään en osaa kommentoida muna-asiaa, meille tulee suoraan pientilalta anopin kautta, ja kyllä ne on ollut ihan "kunnon" kuorella.
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

Neiti_79

Neiti_79
Viestimäärä: 96

VS: EKOTEKOJA - Keskiviikkona, 23.06.2010 klo 17:21  
+
0

I`cao kirjoitti:

Kirjasto on myös pop!

Näinpä. Ei tulis mieleenkään ostaa kirjoja. Toivottavasti saadaan pitää meidän huippukirjastosysteemi! Kovastihan yrittävät kirjastomenojakin leikellä... :(

Moni tässä ketjussa mainitsee soijan. Itse en ole syönyt lihaa 2-3 vuoteen (tätä ennen söin lihaa 1-2 vuotta... sitä ennen en syönyt lihaa about 5 vuoteen) kuin pari hassua kertaa enkä suostu koskemaan soijaan. En sen vuoksi, että se sisältää estrogeenia (tämän takia en missään tapauksessa syöttäisi soijaa miehelle tai lapselle), enkä sen vuoksi etten usko geenimanipuloimatonta soijaa olevan enään olemassa. Eikä sitä myöskään ole mielestäni järkevää rahdata tänne edes ihmisille.
Oletko sitä onnellisempi, mitä pienemmistä asioista olet onnellinen ?
(Viestiä on muokattu keskiviikkona, 23.06.2010 klo 17:25)

muruisa

muruisa
Viestimäärä: 76

VS: EKOTEKOJA - Keskiviikkona, 23.06.2010 klo 18:47  
+
0

Neiti-79 kirjoitti:

Moni tässä ketjussa mainitsee soijan. Itse en ole syönyt lihaa 2-3 vuoteen (tätä ennen söin lihaa 1-2 vuotta... sitä ennen en syönyt lihaa about 5 vuoteen) kuin pari hassua kertaa enkä suostu koskemaan soijaan. En sen vuoksi, että se sisältää estrogeenia (tämän takia en missään tapauksessa syöttäisi soijaa miehelle tai lapselle), enkä sen vuoksi etten usko geenimanipuloimatonta soijaa olevan enään olemassa. Eikä sitä myöskään ole mielestäni järkevää rahdata tänne edes ihmislle.



Ahaa, tuota en ole ennen kuullutkaan. Googlettelin asiasta ja kyllähän sitä tietoa soijasta ja estrogeenistä löytyi, sekä yleisesti soijan puolesta että soija+estrogeeni vastaan.

Mulla on ollut se virheellinen? käsitys että soija on terveellistä, asiaa en ole kuitenkaan sen kummemmin tutkinut.

Muistelinkin tässä että ensimmäisen pussin ostin vapun aikaan. Varmaan kesäkuun puolessa välissä lähti toinen pussi käyttöön. Eli 500g pussia syönyt 4 henkinen perhe 1,5kk. Eipä se kovin suuri määrä ole per henkilö per päivä. Mutta tosi hyvä tietää, ja varmaan kaivelen lisätietoa asiasta ennenkuin 3. pussia lähden ostamaan.

Löytyykö lisää mielipiteitä soijasta, puolesta tai vastaan? Mielenkiinto heräsi...
"Voi neuvoa toista vaan siihen asti mihin on itse matkallaan päässyt"

seropi Muru 12.10.2004
seropi Benny 05/2008
maatiaiskissa Patsy 05/2002

jannie

jannie
Viestimäärä: 4637

VS: EKOTEKOJA - Keskiviikkona, 23.06.2010 klo 19:40  
+
0
Soijaa parempi vaihtoehto (käsittääksen ihan kiistatta? korjatkaa jos oon väärässä) on härkäpapu; kasvaa myös Suomessa ja on valkuaislähteenä ihan verrattavissa soijaan. Tätä voi jokainen itsekin kasvattaa... :peukku:
O.o there's no s**t like oh s**t
Perhospojat Hugo & Elmo http://blog.perhosvaikutus.net/
kollektiivilaihduttajat http://crazydogladies.blogspot.fi/

  Siirry sivulle: 1 2 3 ... 6
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28190
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6331
Viestejä yhteensä545691
Uudet käyttäjät tänään5
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään1
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265843
(Tilastot päivitetty viimeksi 26.04.2024 klo 12:15)