Ohjeet ja säännöt
Takaisin
AIKUISTEN PALSTA - Keskiviikkona, 30.03.2011 klo 12:08

Ensimmäisen kodin ostaminen?

Siirry sivulle: 1 2 3 4

tonitrua

tonitrua
Viestimäärä: 385

ENSIMMäISEN KODIN OSTAMINEN? - Keskiviikkona, 30.03.2011 klo 12:08  
+
0
En löytäny aiheesta aiempaa juttua ja mielenpäällä on miljoonia kysymyksiä... :mietiskel:

Eli haluaisin kuulla teän kokemuksia ensimmäisen ikioman kodin hankinnasta.

Missä vaiheessa elämää ostitta ekan oman asunnon/talon? Minkälaisen asunnon/talon ostit (tarviko remontoida/tiesitkö ostaessa että remontoit)? Minkälainen elämäntilanne? Ostitteko asunnon sen hetkisen elämäntilanteen mukaan vai ajattelittako vuosia eteenpäin (mahd. lapsia, lisää koiria)? Mistä lähittä liikkeelle asuntoa hankittaessa? Kiersittäkö asuntoesittelyissä ennenku asunnonhankinta oli ajankohtaista? Missä vaiheessa kävittä pankissa lainahommia kyselemässä? Miten päätit, että tämä on juuri se minkä haluan (vai tietääkö sen vain)? Lisään kysymyksiä kun tulee mieleen...

Jälkeenpäin ajatellen: olisitko tehny jotain toisin/ostanu toisenlaisen/jääny vielä vuokralle?

Idefix

Idefix
Viestimäärä: 176

VS: ENSIMMäISEN KODIN OSTAMINEN? - Keskiviikkona, 30.03.2011 klo 12:31  
+
0
Missä vaiheessa elämää ostitta ekan oman asunnon/talon?
Eli ostettiin n. 90 neliön ok-talo viime kesänä n. 9 vuoden seurustelun (joista 1 aviovuosi) jälkeen. Ikää oli ostohetkellä 21v/25v eikä kummallakaan vakituista työtä.

Minkälaisen asunnon/talon ostit (tarviko remontoida/tiesitkö ostaessa että remontoit)?
Kyseessä 90-luvun alussa rakennettu ok-talo, jossa ennen asuivat miehen isovanhemmat. Peruskunto siis kutakuinkin tiedossa, mutta tulevina remontteina mm. ulkopintamaalaus, ulko-ovet, keittiönkaapit sekä ehkä katon maalaus/korjaus. Mikään ei tällä hetkellä akuutti vaan lähinnä hienosäädön takia.

Minkälainen elämäntilanne? Ostitteko asunnon sen hetkisen elämäntilanteen mukaan vai ajattelittako vuosia eteenpäin (mahd. lapsia, lisää koiria)?
Silloin oltiin siis vaan minä ja mies + 2 koiraa. Taloa ostaessa ajateltiin kuitenkin tulevia lapsia ja siksi siis suoraan hyvänkokoinen talo.

Mistä lähittä liikkeelle asuntoa hankittaessa? Kiersittäkö asuntoesittelyissä ennenku asunnonhankinta oli ajankohtaista?
No ensinnäkin varmaa oli että tältä paikkakunnalta ei muuteta mihinkään ja veri veti maaseudulle. Mitään esittelyjä ei kaivattu, tutkittiin itse netistä mahdollisuuksia ja sit tuo ostettiin perikunnalta ilman välikäsiä.

Missä vaiheessa kävittä pankissa lainahommia kyselemässä?
Alettiin kysellä pankista kun tiedettiin talon hinnan arvo, eli n. 1kk ennen muuttoa. Itse laina-asia hoitui kyllä viikossa ekasta yhteydenotosta pankkiin. Lainahakemuksen tein verkkopankin kautta.

Miten päätit, että tämä on juuri se minkä haluan (vai tietääkö sen vain)?
No meille vaikutti sijainti ja koko sekä toki hinta-laatu -suhde. Mitään "tää on Se unelmien talo" elämystä ei missään vaiheessa ole ollut. Unelma ois saada rakentaa just semmonen ku ite haluaa, rahasta välittämättä :wink:

Jälkeenpäin ajatellen: olisitko tehny jotain toisin/ostanu toisenlaisen/jääny vielä vuokralle?
Jälkeenpäin olen vähän pohtinut talon koon suhteen, että miten helppoa mahtaa laajentaminen jossain vaiheessa olla. Toiveissa on 4 lasta ja tuossa mahduttas just olemaan 2 kanssa, joten muutto vielä toisaalle voi joskus vielä olla edessä, remontista riippuen. Tosin meille appivanhemmat on ehdotellu sit päikseenvaihtoa (välirahalla tietysti) kunhan tilanne on se, ettei tuohon enää mahduta.
Vuokralle en tosiaan olis enää jääny, samalla vaivalla maksaa jo omaansa pois kun olisi vuokralla.
Lbu Taavi 10/04
Lbu Tino 12/07

petuunia

petuunia
Viestimäärä: 747

VS: ENSIMMäISEN KODIN OSTAMINEN? - Keskiviikkona, 30.03.2011 klo 13:39  
+
0
Missä vaiheessa elämää ostitta ekan oman asunnon/talon?
Rivitaloasunto tuli ostettua vuosi sitten 23-vuotiaana, kun erosin pitkäaikaisesta suhteesta ja tuumailin että kahden kanin ja kolmen koiran kanssa on VAIKEAA päästä vuokralle, eikä vuokra-asunnossa edes riittäis rahat sen kokoiseen kämppään kun vaatimuksissa oli.

Minkälaisen asunnon/talon ostit (tarviko remontoida/tiesitkö ostaessa että remontoit)?
kyseessä 80-luvun rivitalokolmio. 84 neliöö.
Ennen muuttoa maalailtiin ja muutama huone tapetoitiin. Pinnat oli tosiaan sillä 80-luvun tasolla. Laminaatit täällä oli vaihdettu muutamia vuosia sitten, ne sai jäädä kunnes saan rahaa vaihtaa lattiat koiraystävällisempiin muovimattoihin.
Keittiön kaapinovet haluaisin uusia, ne on ihan käyttökelpoiset eikä edes kovin vanhat, mutta mun mielestä tosi rumat. Haluaisin mä täällä paljon muutakin rempata, mutta mä nyt oonkin semmonen esteetikko et kaikki pitäis olla vimpan päälle :wink:

Minkälainen elämäntilanne? Ostitteko asunnon sen hetkisen elämäntilanteen mukaan vai ajattelittako vuosia eteenpäin (mahd. lapsia, lisää koiria)?
Asuntoon olin siis muuttamassa minä yksin kolmen koiran ja kahden kanin kanssa. En halunnut koiria kovin pieneen asuntoon, eli vaikka kaksio olis mulle ollut passeli halusin kuitenkin kolmion. Lisäks ajattelin ettei tää nyt heti käy pieneksi jos elämäntilanne muutaman vuoden sisällä muuttuu... Mitään loppuelämän asuntoa en ajatellut hankkia, koska se ei taloudellisestikkaan yksin ollut mahdollista.

Mistä lähittä liikkeelle asuntoa hankittaessa? Kiersittäkö asuntoesittelyissä ennenku asunnonhankinta oli ajankohtaista?
Kun tiesin että ero on tulossa, rupesin tutkimaan asuntoja netistä. Tää on ainoo asunto jota pyysin päästä katsomaan ja kun täällä kävin totesin olevan mulle ihan sopiva enkä muita sitten lähteny kattelemaankaan.

Missä vaiheessa kävittä pankissa lainahommia kyselemässä?
Mä en ollut varma myönnetäänkö mulle ollenkaan lainaa, koska olin vain osa-aikatöissä. Heti kun olin löytänyt jotain asuntoja, joiden hintaluokka oli mulle sopiva, menin pankkivirkailijan pakeille juttelemaan. Laina ei tullut mulle ihan helposti ja jouduin ottamaan vanhemmat takaajiksi. Silloin kun mulle ekan kerran todettiin että laina on mahdollista niin päätin käydä katsomassa paikanpäällä tätä kämppää. Sitten kun tiedettiin että tämän haluan, niin tehtiin tarkemmat laskelmat yms...

Miten päätit, että tämä on juuri se minkä haluan (vai tietääkö sen vain)?

Mulla oli aikamoinen kiire päästä pois exän jaloista ja siksi en voinut mitään unelmien kämppää jäädä odottelemaan. Parempia ja kivempia kämppiä olis varmasti ollut moniakin, mutta mun oli todella mietittävä rahaa. Sitä miten pystyn lainat hoitamaan. Tää oli varmaan paras tän hintaluokan kämppä, eikä tässä sinänsä mitään vikaa ollut.

Jälkeenpäin ajatellen: olisitko tehny jotain toisin/ostanu toisenlaisen/jääny vielä vuokralle?
Mä oon ihan tyytyväinen ratkasuuni. Ainoo mikä mua tässä kyrsii on asunnon sijainti. Jos olis ollut aikaa enemmän pähkäillä niin oisin halunnu asunnon lähempää vanhempiani, nyt ei olla kävelymatkan päässä.
Vuokralle en kyllä enää menis. Täällä saa tehä mitä tykkää, just rempata ym. Eikä tartte miettiä jos koirat jotain tuhoaa, siitä ei oo vastuussa ku itelleen.

Mirinda

Mirinda
Viestimäärä: 165

VS: ENSIMMäISEN KODIN OSTAMINEN? - Perjantaina, 01.04.2011 klo 11:28  
+
0
Missä vaiheessa elämää ostitta ekan oman asunnon/talon?
Ostettiin vuosi sitten miehen kanssa omistusasunto, 7 vuotta seurustelua oli jo takana ja parisen vuotta yhdessäasumista. Molemmilla vakiduunit joten suht varmalla pohjalla lähettiin liikkeelle.

Minkälaisen asunnon/talon ostit (tarviko remontoida/tiesitkö ostaessa että remontoit)?
Me ostettiin kerrostalosta kaksio, rakennettu vm. -89, joten isompia remppoja ei ole tulossa yhtiöön, wc-remontoidaan jossain vaihteessa ilm. tänävuonna kun se on alkuperäiskuntoinen. Mutta remontti oli jo ennakkoon maksettu.
Sitten tehtiin pientä pintaremppaa eli tapetit lähti ja kaikki seinät maalattiin, keittiönkaapinovia maalattiin ja vetimet vaihdettiin yms. pientä remppaa tehty mitä voi itse tehdä.

Minkälainen elämäntilanne? Ostitteko asunnon sen hetkisen elämäntilanteen mukaan vai ajattelittako vuosia eteenpäin (mahd. lapsia, lisää koiria)?
Itse ostettiin sen tilanteen mukaan, vanha asunto oli todella pieni ja yhtiö rauhaton. Ostettiin 10m2 isompi, rauhallisesta yhtiöstä (kaikki lähiympäristön talot omistusasuntoja ja asumisoikeusasuntoja). Ja haluttiin hyvät kulkuyhteydet ja palvelut vaikka autolla kuljetaankin.
Tarkoitus asua max. 5 vuotta tässä, kunnes ollaan saatu lainaa maksettua sen verta pois että voidaan hommata joku rivarin pätkä.

Mistä lähittä liikkeelle asuntoa hankittaessa? Kiersittäkö asuntoesittelyissä ennenku asunnonhankinta oli ajankohtaista?
Me katottiin netistä ja kaikkia kiinnostavia käytiin livenä katsomassa. Meillä oli aika pieni budjetti pk-seudulle (varsinkin kun haluttiin hyvä yhtiö jolla ei ole hirveitä velkoja ja joka tekee korjauksia koko ajan pikkuhiljaa), mutta kyllä se sitten lopulta oma löytyi. Käytiin hyvin montaa asuntoa katsomassa, mutta sitten se viimeiseksi katsomamme oli paras.

Missä vaiheessa kävittä pankissa lainahommia kyselemässä?
Me käytiin lainaa kyselemässä muistaakseni jo ennen kuin mentiin yhteenkään asuntoesittelyyn. Nordean sivuilta käytettiin lainalaskuria ja etuovesta katottiin keskimääräinen yhtiövastike ja sit suhteutettiin meidän palkkaan se summa, josta sitten pääteltiin paljonko maksimissaan lainaa tahdotaan. Saatiin se mitä me haluttiinkin (ilman käsirahaa ja vakuuksia) ja lisäksi tingattiin marginaalia vähän alaspäin.
Itse käytiin neljässä eri pankissa kyselemässä, jos ne jostain pankista tarjosivat vähän halvemmalla, ilmoitettiin se omaan pankkiin joka alensi oman tarjouksensa samaan tasoon, joten ei vaihdettu sitten pankkia.

Miten päätit, että tämä on juuri se minkä haluan (vai tietääkö sen vain)?
Me tuumattiin, että vaikka pintapuolisesti kämppä oli tosi ruma (hirveet tapetit, rumat vanhanaikaiset kalusteet ym) niin taloyhtiö oli taloudeltaan ja toimivuudeltaan todella hyvä, pohjaratkaisu oli hyvä, asunnossa oli saunakin, mitä harvassa kaksiossa tuntui olevan ja sijainti oli erinomainen.
Miinuksina oli sitten tosiaan se, että keittiö pitäisi jossain vaiheessa uusia ja että asunto on kolmannessa kerroksessa ja ei ole hissiä. Mutta plussat oli paremmat kuin miinukset.

neruda

neruda
Viestimäärä: 2829

VS: ENSIMMäISEN KODIN OSTAMINEN? - Perjantaina, 01.04.2011 klo 11:49  
+
0
Me ei vielä olla ostettu mitään, mutta pitkään ollaan etsitty ja katseltu, monessa paikassa käyty paikanpäällä ja aina ollut jotain vikaa tai puuttunut se jokin. Lainapäätös on haettu jo aikaa sitten, että voidaan sitten tarjota vaikka heti paikanpäällä jos löytyis semmonen mikä iskee. Meillä on aikamoiset kriteerit, eikä niitä vastaavia taloja juurikaan ole tullut vastaan. Meillä on periaatteena se, että jos jossain talossa jokin toista häiritsee eikä molemmat ole varmoja siitä, että juuri tämä on meille, emme edes harkitse vaan siirrymme seuraavaan. Eli emme muuta toisen painostuksesta tai toisen halusta, vaan pitää olla molemmille iskevä kämppä, ja molempien tarpeita palveleva tietysti. Mä tarvin kunnon työhuoneen, mies tarvii kunnon tallit joissa öljymonttu olis plussaa ja tietty tarvitaan semmonen pohjaratkaisu, että koirien ei tarvi kiivetä portaita ja niille vois rakentaa tarhan talon yhteyteen niin, että niillä voisi olla esim. oma huone missä voivat olla päivät ja pääsevät tarhaansa. Emme aio tyytyä mihinkään kompromissiratkaisuun, vaan halutaan just eikä melkein sellainen talo, mikä me oikeasti halutaan, koska asua on tarkoitus sitten pitkään, milloin ei kriteereistä hurjasti tinkiminen ole vaihtoehto. Tarkoitus ei siis ole katua jälkeenpäin :hymy:

Me ollaan varauduttu remontoimaan vähän, mutta halutaan mielellään sellainen talo, mikä on muuttovalmis ja rempat voi tehdä omalla aikataululla. Meillä on myös henkilö, joka sitten potentiaalisen talon tarkastaa ja tekee kustannusarviot pakollisista remonteista ennen ostopäätöstä.

Yksi tosi potentiaalinen talo ollaan löydetty, oltiin molemmat sitä mieltä, että siellä voitais asua vaikka ikuisuus. Harmi vaan, että tarkastuksessa löyty niin paljon puutteita mitkä olis pakko korjata, että remppojen osuus nousi kymppitonneihin (huom. pakolliset rempat, erikseen sitten pintaremontit ja muut kauneusasiat) ja kämpän hinta olis sit saanu laskea aika paljon, että sitä olis kannattanu ostaa. Hieman harmittaa, mutta ei voi mitään, me ei kuitenkaan suostuta maksamaan ihan älyttömiä mitä ei oo koskaan toivoakaan saada takaisin jos päättäiskin myydä.
Berninpaimenkoira "Manta" s. 2015
Berninpaimenkoira "Mooses" 30.9.2010-7.1.2016
Berninpaimenkoira "Urho" 28.8.2009-5.1.2011

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: ENSIMMäISEN KODIN OSTAMINEN? - Perjantaina, 01.04.2011 klo 11:52  
+
0
Missä vaiheessa elämää ostitta ekan oman asunnon/talon?
Ostin viime syksynä tämän oman rivarin. Ikää sillon 27-vuotta. Edellinenkin asunto oli oma, mutta en ollut sitä ostanu. Halusin päästä kerrostalosta pois enkä kyseisellä alueella ollu koskaan viihtyny.

Minkälaisen asunnon/talon ostit (tarviko remontoida/tiesitkö ostaessa että remontoit)?
Ostin 75 neliöisen rivarikolmion, talo valmistunu/otettu käyttöön viime vuoden vikana päivänä, joten vähään aikaan ei ole tiedossa mitään remppoja.

Minkälainen elämäntilanne? Ostitteko asunnon sen hetkisen elämäntilanteen mukaan vai ajattelittako vuosia eteenpäin (mahd. lapsia, lisää koiria)?
Kumpaakin ajateltuna. Asunto on nyt just mukava ja passeli yksin yhden koiran kanssa, mutta ei käy pieneksi myöskään jos tulevaisuudessa muuttaisi toinen aikuinen + lapsikin mahtuu. Ja toinen koirakin... Mun edellinen kaksio oli iso, joten ylimääräinen tila tulee kahdesta vaatehuoneesta, saunasta ja isommasta kylppäristä. Edellinen jättimakkari on jaettu nyt kahteen.

Mistä lähittä liikkeelle asuntoa hankittaessa? Kiersittäkö asuntoesittelyissä ennenku asunnonhankinta oli ajankohtaista?
Puolisen vuotta selailin aktiivisesti netissä myytäviä asuntoja ja leikin ajatuksella omasta rivarista. Sitten kiersin asuntoesittelyjä vuoden ajan, halusin pitää omistä kriteereistä kiinni. Mukavia asuntoja näin, mutta niistä ei vain tullu fiilistä, että tämä on mun koti. Olen kyllä tyytyväinen, että en sortunut aiemmin "niihin mukaviin" asuntoihin.

Missä vaiheessa kävittä pankissa lainahommia kyselemässä?
Kävin pankissa siinä vaiheessa kun olin käynyt esittelyssä ja sopinut alustavasti varauksesta asuntoon. Kävin myöhäsessä vaiheessa, koska jos tämä olisikin ehtiny mennä (oli viiminen kolmio kaupan tässä yhtiössä), niin naapuriin valmistuu samanlaisia asuntoja kesäkuussa. Pitkään mietinkin sitä, että haluanko asunnon heti vai kesällä vähän paremmalla pihalla. Päädyin nyt kuitenkin ostamaan asunnon heti.

Miten päätit, että tämä on juuri se minkä haluan (vai tietääkö sen vain)?
Sen vain tiesi. Kävin katsomassa niin monia asuntoja, niin oli hyvä kuva asioista, joista olen tykänny ja joista en. Kävin kattomassa tätäkin asuntoa rakennusvaiheessa kahdesti ja tuntui kovin pieneltä. Ajattelin, että uteliaisuuttani käyn vielä kerran katsomassa. Tuolloin olikin jo lattiat ja laatat paikoillaan ja seinät maalattu. Asunto näyttikin paljon isommalta ja valoisammalta ja se vain tuli, "tämä se on". Ensimmäisenä iltana kun istuin lattialla muuttolaatikoiden keskellä, niin ajattelin vain, että tämä on mun koti. Sitä tunnetta ei tullu koskaan viiden vuoden aikana edellisessä asunnossa. Ja hyvin tyytyväinen oon ollu, koko ajan tykkään enemmän ja enemmän asunnosta ja alueesta.
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

iivarjon

iivarjon
Viestimäärä: 112

VS: ENSIMMäISEN KODIN OSTAMINEN? - Sunnuntaina, 03.04.2011 klo 16:17  
+
0
Ostettiin avomieheni kanssa viime maanantaina -06 valmistunut rivitalokaksio. Ostettiin tän hetkistä tarvetta varten, ei haluttu maksaa hukkaneliöistä vaan asutaan nyt tässä ja jos perheenlisäystä tulee niin ostetaan isompi.
Kierrettiin jumalattoman monissa asuntonäytöissä ja sen takia ei ahdista että ostettiin. Tiedetään että saatin tällä hintatasolla hyväkuntoinen ja jälleenmyynti arvonsa parhaiten pitävä asunto.
Sen sanon että etsikään hyvä välittäjä. Meillä on ihan mahtava ja siis auttoi ensiasunnon ostajaa niiiiiiin monissa asioissa. Ei ollut väliä millon soitettiin aina saatiin asiallinen vastaus. Ja vaikka oli myyjän välittäjä, selkeästi oli myös meidän puolella, kertoi suoraan mitä mieltä on ja auttoi ihan kaikissa paperiasioissa.
Sekarotuinen (sakemanni/setteri) Rokka s.19.11.10

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: ENSIMMäISEN KODIN OSTAMINEN? - Sunnuntaina, 03.04.2011 klo 16:50  
+
0
Missä vaiheessa elämää ostitta ekan oman asunnon/talon?
Ostin asunnon muutettuani Uddevallaan. Sain selville, että työkaverini myi hyväkuntoista asuntoa, vain 4 kilometrin päästä työpaikkaa ja etteivät asunnot olleet niin kalliita mitä Suomessa. (Luulin ensin että asunto on osa-omistus/asumisoikeusasunto, sillä oli niin edukas (n. 19 000 euroa)

Minkälaisen asunnon/talon ostit (tarviko remontoida/tiesitkö ostaessa että remontoit)?
41,5 neliöisen yksiön. Kämppä oli remontoitu, joten sillä ei tarvinnut tehdä mitään. Talo rakennettu muistaakseni 60-luvulla, tosi rauhallinen alue (vanhuksia, lapsiperheitä..) ja kolmikerroksisen talon "ensimmäinen kerros" (ei ihan maantasalla).

Minkälainen elämäntilanne? Ostitteko asunnon sen hetkisen elämäntilanteen mukaan vai
Mistä lähittä liikkeelle asuntoa hankittaessa? Kiersittäkö asuntoesittelyissä ennenku asunnonhankinta oli ajankohtaista?

Eli siis, muutin ensin vuokralle kolmioon, jonka mun piti jakaa toisen työntekijän kanssa... mutta hän lopettikin työt yllättäen ja jäin yksin isoon kolmioon... Halvemmaksi tuli asua ihan omassa yksiössä lainanmaksujen ja yhtiövastikkeiden jälkeen. (kolmio oli n. 500e ja yksiö kuluineen 400e). Tuo oli eka kämppä mitä kävin katsomassa, vertailin tietty hieman kuntoa ja tarjolla olevia asuntoja välityssivuston kautta ja hinta-laatusuhde oli kohdallaan. Ja tosiaan työkaveri vinkkasi ;).

Missä vaiheessa kävittä pankissa lainahommia kyselemässä?
Kävin hieman ennen näyttöä kysymässä lainaa muutamista pankeista + näytön yhteydessä välitysfirma (pankin omistama firma) tarjoutui kysymään lainaa myös edustamastaan pankista (josta lopulta lainan otinkin).

Miten päätit, että tämä on juuri se minkä haluan (vai tietääkö sen vain)?
Kyllähän se tietty jännitti, mutta koska kuulin, että kylä on koko ajan hieman kasvuvaiheessa, niin uskalsin sen ostaa, vuokra-asuntojen hakeminen olisi ollut ehkä vaikeampaa/kestänyt kauemmin aikaa.

Jälkeenpäin ajatellen: olisitko tehny jotain toisin/ostanu toisenlaisen/jääny vielä vuokralle?
Oli oikea ratkaisu. Hieman myydessäni asuntoa (ostin tuon siis 2008 syksyllä ja myin pois 2010 kesällä...) mietin olisiko sen voinut pitää ja antaa vaikka vuokralle, mutta en jaksanut alkaa sellaiseen ruljanssiin.. Varsinkin kun en uskaltaisi luottaa niin paljoa, etteikä vuokralainen hajottaisi siellä mitään :D:D. Mietimme jonkun verran mahdollisuutta muuttaa sinne yhdessä avokin kanssa, mutta liian pieneksi tuo olisi jäänyt, saati pää olisi levinnyt asua kyseisessä kaupungissa... Joten päätimme muuttaa avokin kaupunkiin vuokralle kolmioon.
(Viestiä on muokattu sunnuntaina, 03.04.2011 klo 16:52)

tonitrua

tonitrua
Viestimäärä: 385

VS: ENSIMMäISEN KODIN OSTAMINEN? - Maanantaina, 04.04.2011 klo 08:33  
+
0

IIVARJON kirjoitti:

Sen sanon että etsikään hyvä välittäjä. Meillä on ihan mahtava ja siis auttoi ensiasunnon ostajaa niiiiiiin monissa asioissa. Ei ollut väliä millon soitettiin aina saatiin asiallinen vastaus. Ja vaikka oli myyjän välittäjä, selkeästi oli myös meidän puolella, kertoi suoraan mitä mieltä on ja auttoi ihan kaikissa paperiasioissa.



Tuotaki olen miettiny, että onko välittäjät yleensä nimenomaan myyjän puolella, ku on kuitenki myyjän maksamia, vai kertooko ne rehellisesti asunnosta kaiken mitä ei ees ymmärrä kysyä? Kuinka paljon niillä on "oma lehmä ojassa"?

Meinattiin eilen käyä esittelyissä ekaa kertaa, mutta ku ei ihan just nyt ole mahollisuutta ostaa (vasta kesällä/syksyllä), niin jätettiin väliin. Ajattelin, että sitte harmittaa liikaa jos joku asunto kolahtais hinnalta ja laadulta just nyt ja sitä ei vois ostaa. Ja sitte ku on ostomielellä kattelemassa, niin ei voi ainakaan ajatella, että "sillon huhtikuussa ku käytiin niin se kämppä oli kyllä parempi"...

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: ENSIMMäISEN KODIN OSTAMINEN? - Maanantaina, 04.04.2011 klo 08:55  
+
0
^vastaan saman mitä sillycow:lle jossain toisessa ketjussa: Molemmilla puolilla.
Tiivistäen: Myyjä ei yleensä saa palkkaa ennenkuin sopimus on allekirjoitettu, ja tottakai he haluavat olla hyviä myös ostajille, mahdollista tulevaisuuden bisnestä ajallen.

Nutti

Nutti
Viestimäärä: 1149

VS: ENSIMMäISEN KODIN OSTAMINEN? - Maanantaina, 04.04.2011 klo 10:32  
+
0
Missä vaiheessa elämää ostitta ekan oman asunnon/talon? Minkälaisen asunnon/talon ostit (tarviko remontoida/tiesitkö ostaessa että remontoit)?

Oltiin molemmat miehen kanssa vakityössä ja haluttiin omakotitaloon. Ostettiin 70-luvulla rakennettu tiilitalo, joka on täysin remontoitu v.2008 milloin tämä ostettiin (edellinen omistaja remppas). Eli ei tarvinnu remontoida mitään, mies tosin tekee studiota tuonne saunasiiven puolelle ja mulla haluttas tehdä pintaremppaa, mutta nyt ei ole oikein varoja eikä kärsivällisyyttä sihen.

Minkälainen elämäntilanne? Ostitteko asunnon sen hetkisen elämäntilanteen mukaan vai ajattelittako vuosia eteenpäin (mahd. lapsia, lisää koiria)?

Ajateltiin sekä koirien, että ihmisten kannalta. :) Koirille piti olla kunnolla pihaa ja ihmisille sitten tilaa olla myös itsekseen, eli makkareita tarpeeksi. Tosin oltais tyydytty kyllä vähempäänkin kuin mitä tässä on, nyt on 4 makkaria ja 3 ois ollu aika passeli määrä, mutta kerran hinta saatiin tässä isommassa kohdilleen, niin mikäpäs siinä. lapsia ei sen kummemmin sillon vielä ajateltu, kuin että jossain vaiheessa niitä tulee ja oishan se hyvä olla tilaa jo valmiina.

Mistä lähittä liikkeelle asuntoa hankittaessa? Kiersittäkö asuntoesittelyissä ennenku asunnonhankinta oli ajankohtaista? Missä vaiheessa kävittä pankissa lainahommia kyselemässä? Miten päätit, että tämä on juuri se minkä haluan (vai tietääkö sen vain)? Olisitko tehny jotain toisin/ostanu toisenlaisen/jääny vielä vuokralle?

Aloitettiin esittelyissä kiertely sitten kun oli tiedossa kuinka paljon saadaan lainaa ja oltiin kartoitettu se, millainen halutaan ostaa. Eli ei käyty etukäteen. Varmaan sellainen reilu puolisen vuotta etsittiin ennenkuin nappasi. Pankissa käytiin tosiaan aika alkuvaiheessa, kartoitettiin se meidän lainamäärä ja sitä kautta sitten lähdettiin liikkeelle.

Tätä taloa katseltiin ensin netistä muutamaan otteeseen, mutta oli ensin liian kallis. Sitten kun hinta aleni, ja tuli meidän budjettiin sopivaksi niin tultiin katsomaan. Ja aikalailla sillä kertakatsomisella se sitten varmistui, että tämä halutaan. Välissä käytiin kyllä vaikka millaisia taloja katsomassa, mutta mikään niistä ei oikein osunut kohdilleen, aina oli jotain vikaa jomman kumman mielestä. Toisaalta oltais ehkä haluttu vähän syrjemmälle keskustasta, nyt ollaan aika keskellä, mutta se on sitten seuraava siirto. Tämä talo oli kuitenkin hyvä sijoitus siinäkin mielessä, että hinnat tällä alueella nousee koko ajan ja mitä luultavimmin tullaan saamaan jonkin verran voittoa jos/kun tästä joskus muutetaan pois (riippuen tietysti myös markkinatilanteesta jnejne).

Vuokralle en ois jääny enää mistään hinnasta, ja jos se mitenkään on minusta riippuvaista, en aio vuokralle koskaan enää palatakkaan. Vaikka ok-talossa kulut on paljon suuremmat kuin vuokralla ollessa tai vaikkapa osakkeen omistamisessa, niin en vaihtais tätä omaa rauhaa ja päätäntävaltaa mihinkään. Hetkellinen vuokralla olo saattais onnistua siinä tapauksessa jos esimerkiksi rakennettais oma talo joskus, mutta muussa tapauksessa ei.
Englanninspringerspanieli "Iitu"s. 21.12.2002
Rottweiler "Tara" s.23.8.2006

iivarjon

iivarjon
Viestimäärä: 112

VS: ENSIMMäISEN KODIN OSTAMINEN? - Maanantaina, 04.04.2011 klo 22:54  
+
0
Kyllä niitä välittäjiä on aika moneen lähtöön, jotkut eivät osanneet edes kohteistaan kertoa mitään. Muutama aivan helmi välittäjä kuitenkin oli jotka etsivät sopivia omien kohteidensa joukosta ja palvelivat siis myös ostajaa.
Ja myös se keneltä ostetiin kehui välittäjän toimintaa, sanoi ettei se kaikkien kanssa ole niin helppoa.
Meillä tosiaan välittäjä hoisi aivan kaiken, ja kun kaupoilla oli kiire olimme yhteydessä usein illalla klo 22 jälkeen ja viikonloppuisinkin. Sain kysyä kaikki mahdolliset tyhmät kysymykset ja soittaa vaikka kolme kertaa päivässä :D
Se että välittäjä on yhteistyökykyinen on aika iso juttu, jos se on ihan mulkero niin kaikki on hankalaa. Toki jos unelmien kohde on huonolla välittäjällä niin ei sitä välittäjää onneksi tarvitse ottaa kaupan mukana :D
Sekarotuinen (sakemanni/setteri) Rokka s.19.11.10

ellikeksi

ellikeksi
Viestimäärä: 3147

VS: ENSIMMäISEN KODIN OSTAMINEN? - Tiistaina, 05.04.2011 klo 09:21  
+
0
^niin, ja jos välittäjä ei ole firman johtoportaassa ja siis toimii tosi huonosti mielestänne, niin voihan sitä ottaa yhteyttä firmaan ja antaa asiasta palautetta. Voihan sitä suoraankin sanoa "kaipaisin lisäinfoa" jne. Niiden hommaan kuuluu myös asioiden selvittely ja hankkiminen.

Tuli mieleen yksi pieni juttu välittäjästä joka myi minulle asunnon... hän ei tosiaan odottanut kauaa asunnonkatsojia saapuvaksi näyttöön... Olimme työkaverin kanssa hieman myöhässä, kun huuhailimme alueella etsien asuntoa, eli about 5-10 min. Näyttöaika kuitenkin pitäisi olla se puolisentuntia... Tämä oli jo ulkona muutamien ihmisten kanssa ja tyyli oli hieman "mennään nyt äkkiä vilkaisemaan sitten".
Annoin kuitenkin saman firman hoitaa välityksen myydessäni (ajattelin sen olevan helpompaa, koska lainakin oli pankilta, joka yhteydessä tähän firmaan), mutta onneksi minuun otti yhteyttä toinen työntekijä :).

tonitrua

tonitrua
Viestimäärä: 385

VS: ENSIMMäISEN KODIN OSTAMINEN? - Maanantaina, 27.06.2011 klo 12:00  
+
0
Nyt olis projekti siinä vaiheessa, että tänään mennään ensimmäiseen näyttöön. Tai kysessä on yksityisen ite myymä asunto, joten "mennään kylästelemään jonku tuntemattoman tykö ja kattomaan kämppää". :jjei:
Kertokaas immeiset, mitä ekassa näytössä kannattaa katella? Ja kuinka monesti on soveliasta käyä kattomassa asuntoa, ennenku päättää haluaako sitä vai ei? Entä jos rakastun päätä pahkaa asuntoon (tai johonki niistä joita menen huomenna kattomaan)? Miten homma etenee? Ilmeisesti homma yksinkertasempaa jos myyjä käyttää välittäjää, mutta ku ei käytä, niin mitä sitte? Ilmotanko vain sille, että asunto kiinnostaa, mikäli hinnasta päästään yhteisymmärrykseen? Ja onko jokanen ostotarjous tehtävä aina kirjallisena/ kuinka yleisiä on ns. "suulliset neuvottelut" ja sitte ku hinta sovittu, sitte tehään ostotarjous, jonka myyjä hyväksyy (tai on hyväksymättä)? Meillä on periaatteessa luvattu laina, muttaku papereita ei vielä ole (toimitan tänään työsopimuksen pankkiin, ja asiat pääsee sitte etenemään pankin päässä), niin sillonhan pitää ostotarjous jättää "rahotusehdolla"? Entäpä millä aikataululla asiat etenee siitä ku tehään sopimus, että mie nyt ostan sulta tämän asunnon tähän hintaan? Riippuu tietenki asunnon vapautumisesta, mutta voiko se olla pisimmillään kuinka kauan? Kauheasti taas kysymyksiä... :shifty:

mill

mill
Viestimäärä: 1617

VS: ENSIMMäISEN KODIN OSTAMINEN? - Maanantaina, 27.06.2011 klo 13:54  
+
0
Missä vaiheessa elämää ostitta ekan oman asunnon/talon?
Ostettiin omistusasunto n. 1,5 vuotta sitten, kun kyllästyttiin korkeisiin vuokriin (vaikka asuttiin kaupungin asunnossa Espoossa) ja siihen, ettei millään saatu siirtoa toiseen vuokra-asuntoon vaikka omassa oli hometta.

Minkälaisen asunnon/talon ostit (tarviko remontoida/tiesitkö ostaessa että remontoit)?
Ostettiin rivarikolmio maaseudulta, 79 neliötä ja rakennettu vuonna 1987. Ei ollut alkuperäisessä kunnossa vaan laiteltu pikku hiljaa eri vuosina, joten remontointitarvetta ei kummemmin ollut. Eikä olisi voinutkaan olla, etsittiin sellaista ettei tarvitse heti remontoida. Vähän seinien maalausta ja muuttovalmis koti.

Minkälainen elämäntilanne?
Odotettiin silloin tuota meidän esikoista ja haluttiin siksikin kiireesti pois homeasunnosta ja muutenkin omistusasuntoon niin ei tarvihe heti vauvan kanssa olla muuttamassa. Minulla oli yksityisyritys joka lopetettiin kun paikkakunta vaihtui, mies on edelleen samassa työpaikassa.

Ostitteko asunnon sen hetkisen elämäntilanteen mukaan vai ajattelittako vuosia eteenpäin (mahd. lapsia, lisää koiria)?
Koko katsottiin niin, että tässä pärjää kahdenkin lapsen kanssa hyvin, ensimmäistä jo odoteltiin silloin ja on nyt vuoden ikäinen. Haluttiin isot huoneet, koska on pari lasta toiveissa suht pienellä ikäerolla ja sitten ehtii katsoa mitä tuleman pitää.

Mistä lähittä liikkeelle asuntoa hankittaessa?
Sijainnin piti olla rauhallinen, haluttiin pois kaupungista. Hinta piti olla kohtuullinen koska säästöjä ei juurikaan ollut eikä takauksia isoille lainoille. Kunto piti olla sellainen ettei heti jouvu remontoimaan.

Kiersittäkö asuntoesittelyissä ennenku asunnonhankinta oli ajankohtaista?
Ei oikeastaan. Jokaisessa asuntonäytössä ollaan oltu sillä silmällä että ostetaan jos näyttää yhtä lupaavalta kuin kuvauksessa ja jos hinnasta päästään sopimukseen.

Missä vaiheessa kävittä pankissa lainahommia kyselemässä?
Käytiin heti ensimmäisen asuntonäytön jälkeen, mutta sitä asuntoa ei kuitenkaan ostettu. Saatiin myöhemmin eri pankista alustava lainapäätös jonka jälkeen alettiin etsiä asuntoa entistä aktiivisemmin.

Miten päätit, että tämä on juuri se minkä haluan (vai tietääkö sen vain)?
Tämä meidän asunto ja ympäristö vaan tuntui oikealta, mitä lähemmäs tätä ajettiin ja täällä kierrellessä tuntui ihan siltä että tämä on se meidän koti. Ja niin se on ollut, tyytyväisiä ollaan edelleen. Tässä on sitä jotain. :)

Jälkeenpäin ajatellen: olisitko tehny jotain toisin/ostanu toisenlaisen/jääny vielä vuokralle?
Ei. Vuokra homeasunnossamme oli taas nousemassa vuodenvaihteessa, vaikka se ennen nostoakin oli jo kalliimpi kuin millä nyt lyhennetään tätä paljon paremmassa kunnossa ja isompaa omaa asuntoa. Ei ollut mitenkään järkevää jäähä vuokralle, ja niin hassulta kuin kuulostaa, ei meillä ollut siihen edes varaa.
Pk collie Misty 08/2007
Punakorvakonna Stevie "Tiivis" synt. 1996.

Blogi

mill

mill
Viestimäärä: 1617

VS: ENSIMMäISEN KODIN OSTAMINEN? - Maanantaina, 27.06.2011 klo 14:00  
+
0
Tonitrua; onnea asunnon etsintään! Minkälaista asuntoa olette etsimässä, onko omakotitalo vai taloyhtiö? Tässä kuitenkin ensalkuun melko hyvä linkki Klick! siitä mihin kannattaa kiinnittää huomiota ja miten nuo asiat menee.
Pk collie Misty 08/2007
Punakorvakonna Stevie "Tiivis" synt. 1996.

Blogi

tonitrua

tonitrua
Viestimäärä: 385

VS: ENSIMMäISEN KODIN OSTAMINEN? - Maanantaina, 27.06.2011 klo 14:09  
+
0
^Kiitos! :aurinko: Onnea taietaan tarvitakki... :roll:
Haussa on rivarikolmio (tai neliö jos hinta sopiva). Kauhean hankala yhtäkkiä siirtyä asunnonomistajan maailmaan, ku tähän asti vuokralla asuessa on ollu niin helppoa ja huoletonta. Mutta enää ei ole mitään järkeä asua vuokralla ku molemmat sai vakityön (tai siis toistaseksi voimassa olevan sopimuksen), molemmilla alkaa olla opiskelut ohi tältä erää ja kaikenlisäksi vuokranantaja on päättäny myydä asunnon jossa vielä asumma (sen takia aikastettiin tätä asunnon ostamista).
Kaikenlaisia nettisivuja olenki jo tutkinu, täytyypä vielä tutustua tuohon linkkiin. :hymy:

Karvakamu

Karvakamu
Viestimäärä: 6534

VS: ENSIMMäISEN KODIN OSTAMINEN? - Maanantaina, 27.06.2011 klo 14:50  
+
0
^ Ihan OT-mielenkiinnosta vaan kyselen, että onko teillä joku tietty alue, johon haluatte asumaan? (Siis kun Oulustahan te olitte ettimässä.)
Lotta 09/11
Villa 02/13
Enkelikoira Peppi

Koirailua & käsitöitä

catteri

catteri
Viestimäärä: 903

VS: ENSIMMäISEN KODIN OSTAMINEN? - Maanantaina, 27.06.2011 klo 15:28  
+
0
Missä vaiheessa elämää ostitta ekan oman asunnon/talon?
-Itse olin ensimmäistä asuntoa ostaessa 20v, mies 26v. Yhdessä oltiin sillon asuttu vuosi, seurusteltu kaks vuotta.

Minkälaisen asunnon/talon ostit (tarviko remontoida/tiesitkö ostaessa että remontoit)?
--70 luvun kerrostalo kaksion viidennestä (ylimmästä kerroksesta). Asunto alkuperäinen kauttaaltaan, joten tiedettiin että remonttia tiedossa, ja sellaista haettiinkin.

Minkälainen elämäntilanne? Ostitteko asunnon sen hetkisen elämäntilanteen mukaan vai ajattelittako vuosia eteenpäin (mahd. lapsia, lisää koiria)?
-Silloin oli minä, mies ja yksi kissa. Tarkoituksena oli ostaa paskakuntoinen kämppä mahdollisimman halvalla, tehdä itse remppaa ja myydä kalliilla. Ei ollut unelmissakaan asua koko ikäänsä. Pari vuotta korkeintaan.

Mistä lähittä liikkeelle asuntoa hankittaessa?
-Halpa ja peruskuntoinen. Lähellä keskustaa.

Kiersittäkö asuntoesittelyissä ennenku asunnonhankinta oli ajankohtaista?
-Ei kierretty. Tuo kämppä joka ostettiin oli ensimmäinen mitä mentiin edes kattomaan. Netissä surffattiin sitäki enemmän.

Missä vaiheessa kävittä pankissa lainahommia kyselemässä?
-Tuoho ekaan asuntoon ei tarttettu lainaa ollenkaan, mutta seuraavaan sitte kysyttiin lainaa pari päivää ennen kauppoja. Tuttu pankki, niin uskallettiin tehdä tarjous jo ennen lainan kyselyäkin.

Miten päätit, että tämä on juuri se minkä haluan (vai tietääkö sen vain)?
-Tuo ensimmäinen kämppä ostettiin ihan puhtaalla järjellä, ei tunteella. Ei missään välissä tullut sellaista "ahaa elämystä", et "tää on nyt se!!". Toinen kämppä ostettiin sitten enemmän fiilispohjalta. Haussa oli rivari tai paritalo omalla pihalla koiran hankintaa silmällä pitäen. Tuo toinen kämppä tuntuu kyllä jo ihan kodilta, mutta haussa siltikin se omakotitalo.

Ja lopuksi vielä muutama kullanarvoinen vinkki kaikille ensiasunnon ostajille; Älkää ostako 70-luvun kerrostalo kämppää (omasta kokemuksesta ja tuttujen puheista viisastuneena tämän sanon), ovat talvella hemmetin kylmiä, kesällä saunoja ja äänieristeet on olemattomat.

Ja toisekseen, jos ostaa asuntoa rivarista, paritalosta, niin jos vain suinkin pokka riittää, kannattaisi käydä rimpauttamassa muutaman lähimmän naapurin ovikelloa ja vähän kattomassa, minkälaista porukkaa pihapiirissä asuu. Nimittäin siitäkin unelmien pihasta ja asunnosta voi tulla pahin painajainen, jos sattuupi sopiva naapuri. Nimimerkillä tästäkin kokemusta löytyy.
Kotia karvoittamassa kissat Demi (-08) & Latte (-10)
Mittelspitz Saaga (-12)


tonitrua

tonitrua
Viestimäärä: 385

VS: ENSIMMäISEN KODIN OSTAMINEN? - Tiistaina, 28.06.2011 klo 08:22  
+
0
^^ Jep, oulusta etimmä. Suunnasta voin sanoa, että Oulujoen eteläpuolelta ja ei mitenkään läheltä keskustaa. Kävimmä eilen kattomassa yhtä ihan mahtavaa asuntoa :love: ja kerron siitä enempi jos meinaamma (todennäkösesti meinaamma) sen ostaa...

^Kiitos vinkeistä. Asunnon, jota käytiin kattomassa, naapurissa näky asuvan yksinäisiä vanhuksia ja lapsiperheitä. Kovasti jutteli pihalla nykysille asukkaille ja ihan lepposan olosia oli. Ja mukava kuulla, että joku muuki on ostanu ensimmäisen kattomansa asunnon. Me ollaan nyt puolisen vuotta netissä surffailtu, pari kuukautta aktiivisesti seurattu asuntoja ja eilen oli eka näyttö. Rakastuimma siihen asuntoon niin (tuli just tuommonen ahaa-elämys :jjei:), että ihmeitä pitäis tapahtua jos tämän päivän näytöissä löytäis paremman. Nyt on peukut ja varpaat pystyssä, että saatais se........ :aurinko:

  Siirry sivulle: 1 2 3 4
Ohjeet ja säännöt
Takaisin
KESKUSTELUN TILASTOJA:Kpl:
Rekisteröityneitä käyttäjiä28205
Moderaattoreita16
Viestiketjuja yhteensä6338
Viestejä yhteensä545723
Uudet käyttäjät tänään1
Viestiketjuja aloitettu tänään0
Viestejä kirjoitettu tänään0
Aktiivisimman kirjoittajan nimimerkkiSipulu
Peukkuja ylös265867
(Tilastot päivitetty viimeksi 03.05.2024 klo 04:15)